Reken (Vl:n) valheet

Santeri

Tuolla Hakomajaa koskevassa kysymyksesä "Rekke" kirjoittaa Tietämättömyyttään tai valhetta: "Totta on sekin että tähän (Esikoisten seurakuntaan) ovat Lestadius ja Raattamaa, Takkinen ja Purnukin tulleet. Lestadius ja Raattamaa saivat uskossa sulkea silmänsä tälle maailmalle, mutta valitettavasti nämä toiset kaksi, Takkinen ja Purnu menivät Jellivaaran lakiin".
Tämäkään ei pidä paikkansa. Raattamaa antoi hyvän todistuksen Johan Takkisesta hänen muistotilaisuudessa Saivonmuotkassa 24.helmik.1892. Takkinen oli siis samassa "laissa" kuin Raattamaa.

Johan Raattamaa: "Tässä on taasen yksi uusi muistutus meidän kuolevaisuudestamme. Rakas veljemme ja uskollinen työntekijä Herran viinamäessä Johan Takkinen on nukkunut kuoleman uneen ja mennyt Herran iloon Kittilässä 13.p. helmik.1892. Ei 54 vuotta hänen ikänsä ollut. Tämä Raattamaan kirjoitus kertoo että Raattamaalla ja Takkisella oli yksi ja sama uskon ja totuuden henki.
"Rekke" jatkaa: Kun Raattamaa sai siirtyä kunniaan, alkoivat Takkinen ja Purnu kerätä kannattaja joukkoa itselleen, missä he onnistuivat, Takkinen amerikassa ja Purnu Ruotsissa ja Suomessa".

Tämäkään väite ei pidä paikkansa koska Takkinen sai ummistaa silmänsä tälle katoavalle maailmalle ja mennä Herran iloon niin kuin Raattamaakin on kertonut. Takkinen kuoli 1892 ja Raattamaa kuoli 1899. Siis Takkinen kuoli Raattamaata ennen joten "Reken" kirjoitus ei voi pitää paikkaansa. Voimme siis todeta että Lestadius, Raatamaa, Purnu ja Takkinen olivat kaikki Esikoisten seurakunnassa. Vanhoilliset ottivat etäisyyttä Purnun ja Takkisen opetuksista Amerikassa, Ruotsissa ja Suomessa heille ei kelvannut "Jellivaaran laki". Parannussaarna ja syntein anteeksiantamisen saarna kuulostivat lakina maailmallisten vanhoillisten korvissa.

40

1805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atso

      Tosi on että vanhoilliset pidetään pikkuisen pimennossa koko totuudesta. Heille annetaan pieniä palasia tietoa jolla heitä tahallaan johdetaan harhaan. Jos he saisivat lukea rovastin saarnoja heidän joukossaan oli oikeita heränneitä ja katuvaisia ja joukko pako Esikoisten seurakuntaan olisi alkanut. Kyllä tuosta selkeästi näyttää että Takkinen oli vahvasti Raattamaan kanssa samassa hengessä ja totuudessa. Jos Vl:t sen uskoisivat heiltä menisi pohja pois
      koko omasta vanhurskaudesta ja Vl aatteesta. Takkinen oli väkevä ja voimallinen saarnamies hän ei jättänyt kynttilää vakan alle. Siellä missä hän liikkui hän puhui Jumamalan sanaa ja parannuksen tarpeellisuudesta. Seurakunnat vahvistuivat taistelussa maailman henkeä ja omaavanhurskautta vastaan.

      • Anonyymi

        Rovasti Laestadius Raattamaa Purnu Takkinen ja kaikki kristillisyytemme vanhimmat ovat saarnanneet saman armonjärjestyksen ja ovat uskoneet itsensä armosta autuaaksi. He ovat saarnanneet hengessä ja totuudessa . Omanvanhurskauden rietas on kamala rietas kun se pääsee armon eteen .


    • Rekke

      En tiedä poistiko ylläpito vastaukseni, jos niin ihmettelen miksi???????? Olin sen tänne noin 15 min sitten kirjoittanut!! Myönnän tietämättömyyteni Takkisen suhteen, sekö tekee minusta valehtelijan??? Pitäisikö minun tuomita sinut valehtelijaksi kun kirjoitit :"Parannussaarna ja syntein anteeksiantamisen saarna kuulostivat lakina maailmallisten vanhoillisten korvissa." Parannussaarna ja syntein anteeksiantamisen saarna ovat yhä edelleen keskeisintä mitä vanhoillisien seuroissa saarnataan!!!! Eli kyllä kelpaa edelleen!!! Eli valehtelitko tässä vai oliko kyse tietämättömyydestä?? Mielestäni on erittäin hyvä ja kaunis tapa laittaa päävalikkoon nimimerkin mustaava otsikko!! Tietämättä pitääkö väite paikkaansa!!!!!!! Eivät vanhoilliset vierastaneet parannussaarnaa eikä syntein anteeksiantamista, nehän ovat evankeliumin ydin!!! Se mitä vierastettiin oli oppi esikoisten seurakunnasta, kuinka se olisi johonkin maantieteelliseen paikkaan (Jällivaaraan) sidottu, esikoisten seurakunta on koko Jumalanvaltakunta yhä edelleen, synnin päästön avaimen maantieteellistäminen (Jällivaara) sillä näihin ei löydy raamatusta mitään pohjaa!!!! Samoin lainomainen vaatimus kukista, kravatista, ikkunaverhoista... joihinka ei myöskään löydy vieläkään mitään pohjaa raamatusta. Nyt kun olet useampaan kertaan kirjoittanut vanhoillisien maailmallisuudesta pyytäisin sinua kertomaan mitä se on??? Ei riitä että viljelee termiä vaan se pitää pystyä perustelemaan, siis odotan perustelua!!!!!!

      • Santeri

        Tietämättömyys ei ole valehtelua, mutta se on jos aletaan vääristelemään Takkisesta ja Purnusta jotta he menivät Jellivaaran lakiin.

        Mitään lakia ei ollut, oli ja on vain yksi Kristuksen evankeliumi jota saarnasivat Raattamaa, Purnu ja Takkinen kaikki samalla tavalla.

        Raattamaakin todistaa Takkisen olleen uskollinen työntekijä herran viinamäessä. Eikä Esikoisten sisällä ollut ristiriitaa näiden saarnamiesten kesken missään vaiheessa.

        Raattamaa jätti hengellisen hallituksen Joonas Purnulle julkisen kättenpäällepanemisen kautta Lannavaarassa 1897.
        Nuhteitten asemasta Joonas sai Raattamaa vanhimman siunauksen korkeimmassa mitassa.


      • Anonyymi

        Herra Rekke parhain ystäväni !
        Esikois lestadiolaisen nimen alla olevassa seurakunnassa ei saarnata kukkia ikkunaverhoja tai kravattia synniksi joten ainakin tässä asiassa herra rekke puhui potaskaa . Esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys eikä totuus siitä muutu vaikka kuinka yrittäisi


    • Fig

      Totta on myös se, että kun Raattamaa kuoli maaliskuussa 1899, Purnu kannattajineen erosi omaksi ryhmäkseen. Esikoisen ja esikoisuuden käsitteet lainattiin raamatusta ja Raattamaan kirjeistä. Myöhemmin Purnun porukkaa alettiin nimittään esikoisiksi tai isoesikoisiksi.
      Purnuhan lietsoi lestadiolaisiin epäluuloa kirkkoa ja papistoa kohtaan.
      Esikoisuus on eriseura, jonka oppi hyljättiin mm. Tampereella vuonna 1890. Tämän seurauksena monet sanoutuivat irti rauhanyhdistyksestä, jopa niin että jäsenmäärä tipahti 76 jäsenestä kahteentoista. Lisäksi esikoisuudesta kerrotaan, että se on "syntynyt 1800-luvun lopulla".

      Vanhoillisia syytettiin löysäsätä opista: "...se oppi on löysää oppia, josta armosta annetaan kaikki synnit anteeksi ja niin uskotaan."

      • Atso

        Esikoisuus on syntynyt paljon aikaisemmin 2000- vuotta sitten sen ensimmäisen Esikoisen synnyttämänä. Tähän seurakuntaan olemme tämän aikakauden kristityt esikoiset saaneet syntyä siis Esikoisten seurakunnan helmaan joka taivaissa kirjoitettu on.


      • Rtg
        Atso kirjoitti:

        Esikoisuus on syntynyt paljon aikaisemmin 2000- vuotta sitten sen ensimmäisen Esikoisen synnyttämänä. Tähän seurakuntaan olemme tämän aikakauden kristityt esikoiset saaneet syntyä siis Esikoisten seurakunnan helmaan joka taivaissa kirjoitettu on.

        "Jällivaaran oppi" oli aikanaan uusi oppi.Kyseessähän oli oppi jota ei ollut aikaisemmin missään, vaan se "syntyi", kuten lähteissä yleisesti mainitaan.
        Tämä käy selvästi ilmi, kun lukee vanhoja kirjoituksia. Eri juttu olisi, jos vanhoilliset olisivat eronneet, silloin vanhoilliset olisivat eriseuraa.
        Lisäksi monet palasivat myöhemmin takaisin elävään uskoon, kuten on kirjoitettu:"... siellä oli veli lappalainen puhumassa ja olivat ihmiset ruvenneet kyselemään miehet rakkaat veljet mitä meidän pitää tekemän, että me autuaiksi tulisimme... (ja) koko seurakunnan edessä tunnustaneet, että ovat muualta etsineet sielullensa rauhaa mutta turhaan on etsiminen mennyt." (kirje L.Typölle. 27.2.1909)
        Kirjeestä voi havaita, että jotkut hajaannusten aikana rauhanyhdistyksen piiristä lähteneet tekivät parannuksen.


      • Aatu Laitinen
        Rtg kirjoitti:

        "Jällivaaran oppi" oli aikanaan uusi oppi.Kyseessähän oli oppi jota ei ollut aikaisemmin missään, vaan se "syntyi", kuten lähteissä yleisesti mainitaan.
        Tämä käy selvästi ilmi, kun lukee vanhoja kirjoituksia. Eri juttu olisi, jos vanhoilliset olisivat eronneet, silloin vanhoilliset olisivat eriseuraa.
        Lisäksi monet palasivat myöhemmin takaisin elävään uskoon, kuten on kirjoitettu:"... siellä oli veli lappalainen puhumassa ja olivat ihmiset ruvenneet kyselemään miehet rakkaat veljet mitä meidän pitää tekemän, että me autuaiksi tulisimme... (ja) koko seurakunnan edessä tunnustaneet, että ovat muualta etsineet sielullensa rauhaa mutta turhaan on etsiminen mennyt." (kirje L.Typölle. 27.2.1909)
        Kirjeestä voi havaita, että jotkut hajaannusten aikana rauhanyhdistyksen piiristä lähteneet tekivät parannuksen.

        Nähtävästi tekivät maailmaan parannusta.


      • Matkaaja

        Kommenttia:
        Ei Purnu mihinkään eronnut. Näyttäkää yksikin kohta Raattamaan kirjoituksista tai muualta, jossa tulisi esiin, että Raattamaa ja Purnu olisivat olleet erimielisiä. Sen sijaan idän puolella vanhoillisten parissa ennustettiin: Pian ei Purnulla ole joukossaan kuin pivon täysi lappalaisia. - - - Jumala ei antanut tuon ennustuksen toteutua, koska hän ei anna kunniaansa muille.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.


      • M.Hte
        Matkaaja kirjoitti:

        Kommenttia:
        Ei Purnu mihinkään eronnut. Näyttäkää yksikin kohta Raattamaan kirjoituksista tai muualta, jossa tulisi esiin, että Raattamaa ja Purnu olisivat olleet erimielisiä. Sen sijaan idän puolella vanhoillisten parissa ennustettiin: Pian ei Purnulla ole joukossaan kuin pivon täysi lappalaisia. - - - Jumala ei antanut tuon ennustuksen toteutua, koska hän ei anna kunniaansa muille.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.

        Annetaan ymmärtää...

        "Tänä päivänä esikoislestadiolaisuudessa käydään vakavaa keskustelua liikkeen tulevasta kehityksestä. Pohdittavana on, mikä rooli liikkeen perinteillä (asketismi, rigorismi, kulttuurivihamielisyys, perinnäistavat) on jatkossa. Myös suhtautuminen muihin uskonnollisiin liikkeisiin on herättänyt keskustelua. Liike on tähän mennessä onnistunut kuitenkin välttämään avoimen hajaannuksen huolimatta syvistäkin tulkintaerimielisyyksistä. Liikkeen eräänlainen "hallitus" on edelleen Ruotsin Lapissa, jonka saarnaajia käytetään liikkeen paikallisten ja sisäisten erimielisyyksien "tuomareina". Yhä uudelleen Suomen, Norjan ja Amerikan esikoislestadiolaiset vakuuttavat "uskollisuuttaan" lähetyskirjeissään "Esikoisten Seurakunnalle" ja "rakkaille vanhimmille" Ruotsin Lapissa."

        Toiseksi tunnen muutaman el:än.
        Esikoiset sanovat olevansa esikoisseurakunnan jäseniä jo 2000 vuotta. Ketä olivat niitä Jumalan lapsia aina esikoisseurakunnan syntymiseen saakka?
        Tietenkin "oppi" käsityksineen on voinut muuttua ajan saatossa.


      • Hynde
        Matkaaja kirjoitti:

        Kommenttia:
        Ei Purnu mihinkään eronnut. Näyttäkää yksikin kohta Raattamaan kirjoituksista tai muualta, jossa tulisi esiin, että Raattamaa ja Purnu olisivat olleet erimielisiä. Sen sijaan idän puolella vanhoillisten parissa ennustettiin: Pian ei Purnulla ole joukossaan kuin pivon täysi lappalaisia. - - - Jumala ei antanut tuon ennustuksen toteutua, koska hän ei anna kunniaansa muille.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.

        Sillei kun niistä kirjoitetaan Vanhlest. Kirjallisuudessa. Vanhlestadiolaisille ei historia näytä olevan niin tärkeä kuin EL.
        Siksi on usein hyvinkin historiallisesti tulkiten vääriä vastauksia.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Vast.
        Amerikan kirjeisiin en luota.
        Salomo Rautio on tunnustanut osallistuneen väärennöksiin kirjeenvaihdossa, niin että ne tukisivat Takkislaisia tässä Heideman/Takkinen väännössä.


        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ei voi vastata, ei tiedä milloin ja kenelle ja missä yhteydessä.

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Vast.
        Mikä ettei voineet Raattamaan aikana saarnata oikein.


        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Vast.
        Kittilän mustaoppi, josta Raattamaa puhuu Kittilän äpärästä jota myös uudestiheränneiksi myöhemmin nimitettiin lähti nousemaan, ja näistä näkyvästi Hanhi-Pieti oli kirkonpiispojen mieleen aloitten vastustuksella syntien päästöä vastaan. Ainakin Suomessa on myös sanottu Uusheränneitten kommenttien jälkeen: osa on jo voitettu mutta vielä on sitkeimmät voittamatta.


        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Vast.
        Ei nyt niin väitetä, sillä on symboliarvo niinkuin joskus puhutaan Jellivaaralaisista.

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Vast.
        Herätys on Syntynyt Jerusalemissa ja pääosin näköjään siirtynyt ehkä Jerusalem-Rooma-Alpit-Tsekki-Saksa-Ruotsi-Suomi. Eikä alkuperäisillä paikoilla elävää uskoa Juuri löydy. Mulle aivan sama missä kokoonnutte.
        Sittenkun teiltä sieltä väki loppuu niin ehkä kannattais harkita.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.

        Vast.
        Taidatte itse väittää, niin sekavaa käsitystä avaimista. Esim "nuin" väittää että voi tehdä parannuksen uskottoman papin sanasta vaikka Raattamaa kirjessään kirjoittaa suunnilleen näin.

        (Näin meillä on valta sitoa ja päästää taivaan valtakuntaan, olkaat hitaat sitomaan, mutta ahkerat päästämään.
        Ja jos sinä oikein ymmärrät niin sana sitoo sinut seurakuntaan ja jos ei antajalla ole pyhää henkeä saannut niin hänellä ei ole kädessään kuin kirkon avaimet ja sinne sisälle päästää.)


      • Rekke
        Hynde kirjoitti:

        Sillei kun niistä kirjoitetaan Vanhlest. Kirjallisuudessa. Vanhlestadiolaisille ei historia näytä olevan niin tärkeä kuin EL.
        Siksi on usein hyvinkin historiallisesti tulkiten vääriä vastauksia.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Vast.
        Amerikan kirjeisiin en luota.
        Salomo Rautio on tunnustanut osallistuneen väärennöksiin kirjeenvaihdossa, niin että ne tukisivat Takkislaisia tässä Heideman/Takkinen väännössä.


        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ei voi vastata, ei tiedä milloin ja kenelle ja missä yhteydessä.

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Vast.
        Mikä ettei voineet Raattamaan aikana saarnata oikein.


        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Vast.
        Kittilän mustaoppi, josta Raattamaa puhuu Kittilän äpärästä jota myös uudestiheränneiksi myöhemmin nimitettiin lähti nousemaan, ja näistä näkyvästi Hanhi-Pieti oli kirkonpiispojen mieleen aloitten vastustuksella syntien päästöä vastaan. Ainakin Suomessa on myös sanottu Uusheränneitten kommenttien jälkeen: osa on jo voitettu mutta vielä on sitkeimmät voittamatta.


        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Vast.
        Ei nyt niin väitetä, sillä on symboliarvo niinkuin joskus puhutaan Jellivaaralaisista.

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Vast.
        Herätys on Syntynyt Jerusalemissa ja pääosin näköjään siirtynyt ehkä Jerusalem-Rooma-Alpit-Tsekki-Saksa-Ruotsi-Suomi. Eikä alkuperäisillä paikoilla elävää uskoa Juuri löydy. Mulle aivan sama missä kokoonnutte.
        Sittenkun teiltä sieltä väki loppuu niin ehkä kannattais harkita.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.

        Vast.
        Taidatte itse väittää, niin sekavaa käsitystä avaimista. Esim "nuin" väittää että voi tehdä parannuksen uskottoman papin sanasta vaikka Raattamaa kirjessään kirjoittaa suunnilleen näin.

        (Näin meillä on valta sitoa ja päästää taivaan valtakuntaan, olkaat hitaat sitomaan, mutta ahkerat päästämään.
        Ja jos sinä oikein ymmärrät niin sana sitoo sinut seurakuntaan ja jos ei antajalla ole pyhää henkeä saannut niin hänellä ei ole kädessään kuin kirkon avaimet ja sinne sisälle päästää.)

        Hynde vastasi melko kokonaisvaltaisesti, ettei minulle pahemmin jäänyt tarvetta:-). Yritän jotain kumminkin, eli sanon aivan samaa kuin Hynde Amerikan kirjeisiin ei ole luottamista!! Aivan Raution tunnustuksen mukaan niitä sovitettiin takkislaisten tarpeisiin. Ehkä Purnu oli vielä siinä vaiheessa uskomassa elävästi, ei eriseuraan menijä siellä ennen ole kuin sinne menee, tosin opissa näkyi omituisuuksia jo Raattaman kuolemaa ennen. Kyllä on täysin totista totta, että käsite esikoisten seurakunta oltiin sitomassa maantieteelliseen paikkaan, jonka nimen olen jo aiemmin maininnut, esikoisten seurakunta on sama asia kuin Jumalan valtakunta. Tosin tänä päivänä esikoiset eivät väitä että se olisi Jällivaarassa, mutta nyt puhuimme historiallisista tapahtumista. Avainten vallasta ne samat vanhimmat opettivat, että ne ovat siellä esikoisten seurakunnassa. Tottahan toki teillä on oikeus Jällivaaraan kokoontua, mutta esikoisten seurakunta se ei siinä mielessä kyllä ole mitä raamattu esikoisten seurakunnasta eli Jumalan valtakunnasta opettaa. Jostain syystä ette rohjenneet kommentoida sitä mitä useammassa viestissä minä ja muut olemme pyytäneet!!!!!!!! Eli mikä oli se maailmallistuminen???????????????? On aika rohkeaa käyttää käsitettä jos sitä ei pysty mitenkään perustelemaan! Onko se sitä että seuroissa säestämme laulut ja virret uruilla? Ikkunaverhot? Ruukkukasvit? Kukat haudalla? Jos taas jätätte vastaamasta tähän voimme vain todeta ettei pojilla rahkeet riittäneet kun ei löytynyt todellisuuspohjaa!!!!!


      • el kirahwi
        Rekke kirjoitti:

        Hynde vastasi melko kokonaisvaltaisesti, ettei minulle pahemmin jäänyt tarvetta:-). Yritän jotain kumminkin, eli sanon aivan samaa kuin Hynde Amerikan kirjeisiin ei ole luottamista!! Aivan Raution tunnustuksen mukaan niitä sovitettiin takkislaisten tarpeisiin. Ehkä Purnu oli vielä siinä vaiheessa uskomassa elävästi, ei eriseuraan menijä siellä ennen ole kuin sinne menee, tosin opissa näkyi omituisuuksia jo Raattaman kuolemaa ennen. Kyllä on täysin totista totta, että käsite esikoisten seurakunta oltiin sitomassa maantieteelliseen paikkaan, jonka nimen olen jo aiemmin maininnut, esikoisten seurakunta on sama asia kuin Jumalan valtakunta. Tosin tänä päivänä esikoiset eivät väitä että se olisi Jällivaarassa, mutta nyt puhuimme historiallisista tapahtumista. Avainten vallasta ne samat vanhimmat opettivat, että ne ovat siellä esikoisten seurakunnassa. Tottahan toki teillä on oikeus Jällivaaraan kokoontua, mutta esikoisten seurakunta se ei siinä mielessä kyllä ole mitä raamattu esikoisten seurakunnasta eli Jumalan valtakunnasta opettaa. Jostain syystä ette rohjenneet kommentoida sitä mitä useammassa viestissä minä ja muut olemme pyytäneet!!!!!!!! Eli mikä oli se maailmallistuminen???????????????? On aika rohkeaa käyttää käsitettä jos sitä ei pysty mitenkään perustelemaan! Onko se sitä että seuroissa säestämme laulut ja virret uruilla? Ikkunaverhot? Ruukkukasvit? Kukat haudalla? Jos taas jätätte vastaamasta tähän voimme vain todeta ettei pojilla rahkeet riittäneet kun ei löytynyt todellisuuspohjaa!!!!!

        Tekään ette ole vastanneet kuka oli mainittu Salomo Rautio, missä hän asui, ja miten hän pääsi käsiksi J. Raattamaan kirjeisiin...?

        Mutta mitä tulee vanhoillislestadiolaisuuden väitettyyn lihan vapauteen, niin kukaan meistä täällä kirjoittavista tuskin on elänyt hajaannusten aikaan, joten on vaikea sanoa, mitä se oli. Olen kuullut, että esim. koreudesta ei enää saanut saarnata parannusta. Mitä se koreus sitten siihen aikaan oli voi olla eri asia kuin mitä koreus on nykyään. Pukeutumistyylit, ihmisten varallisuus jne muuttuvat ja siten myös se, mikä mihinkin aikaan on turhuutta. Joitain asioita siellä kuitenkin oli, joiden perusteella vanhoillislestadiolaisuus koettiin lihan vapaudeksi ja se jääköön sen ajan ihmisten vastuulle. Meillä nykyajan ihmisillä ei ole enää mahdollisuutta analysoida tilannetta yli sata vuotta sitten.

        Raattamaan kirjeiden perusteella (olettaen että ne ovat väärentämättömiä) esikoislestadiolaisuus on kiistattomasti sen lestadiolaisuuden suora jatkuma, jota myös Raattamaa edusti. Esim. ajatus lestadiolaisen herätysliikkeen syntyseutujen auktoriteetista on peräisin suoraan hänen kirjoituksistaan. Onko se sitten oikea ja raamatullinen ajatus on jo toinen kysymys, Raattamaakinhan saattoi erehtyä... Mutta historiallisesti katsoen esikoislestadiolaisuus on lestadiolaisuuden originaalisuuntaus, ja vanhoillislestadiolaisuus ja muut suunnat lestadiolaisuuden revisioituja muunnoksia.

        Tärkeintä on kuitenkin nykytilanne. Jos jotkut esikoislestadiolaisuuden erityispainotukset ja ratkaisut olisivatkin olleet vääriä, niin joka tapauksessa Jumalan voima on nykyään kaikista lestadiolaisuuden suunnista voimakkaimmin tunnettavissa juuri esikoislestadiolaisuudessa. Joten ihmeellisesti on kuitenkin Jumala säilyttänyt elävän uskon. Ja vaikka lestadiolaisen herätyksen synnyinseutujen auktoriteettiasema ei olisikaan mikään raamatullinen ja Jumalan säätämä ratkaisu, niin se on kuitenkin vuosien varrella auttanut säilyttämään esikoislestadiolaisen herätysliikkeen yhtenäisyyttä maailmanlaajuisesti.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Tekään ette ole vastanneet kuka oli mainittu Salomo Rautio, missä hän asui, ja miten hän pääsi käsiksi J. Raattamaan kirjeisiin...?

        Mutta mitä tulee vanhoillislestadiolaisuuden väitettyyn lihan vapauteen, niin kukaan meistä täällä kirjoittavista tuskin on elänyt hajaannusten aikaan, joten on vaikea sanoa, mitä se oli. Olen kuullut, että esim. koreudesta ei enää saanut saarnata parannusta. Mitä se koreus sitten siihen aikaan oli voi olla eri asia kuin mitä koreus on nykyään. Pukeutumistyylit, ihmisten varallisuus jne muuttuvat ja siten myös se, mikä mihinkin aikaan on turhuutta. Joitain asioita siellä kuitenkin oli, joiden perusteella vanhoillislestadiolaisuus koettiin lihan vapaudeksi ja se jääköön sen ajan ihmisten vastuulle. Meillä nykyajan ihmisillä ei ole enää mahdollisuutta analysoida tilannetta yli sata vuotta sitten.

        Raattamaan kirjeiden perusteella (olettaen että ne ovat väärentämättömiä) esikoislestadiolaisuus on kiistattomasti sen lestadiolaisuuden suora jatkuma, jota myös Raattamaa edusti. Esim. ajatus lestadiolaisen herätysliikkeen syntyseutujen auktoriteetista on peräisin suoraan hänen kirjoituksistaan. Onko se sitten oikea ja raamatullinen ajatus on jo toinen kysymys, Raattamaakinhan saattoi erehtyä... Mutta historiallisesti katsoen esikoislestadiolaisuus on lestadiolaisuuden originaalisuuntaus, ja vanhoillislestadiolaisuus ja muut suunnat lestadiolaisuuden revisioituja muunnoksia.

        Tärkeintä on kuitenkin nykytilanne. Jos jotkut esikoislestadiolaisuuden erityispainotukset ja ratkaisut olisivatkin olleet vääriä, niin joka tapauksessa Jumalan voima on nykyään kaikista lestadiolaisuuden suunnista voimakkaimmin tunnettavissa juuri esikoislestadiolaisuudessa. Joten ihmeellisesti on kuitenkin Jumala säilyttänyt elävän uskon. Ja vaikka lestadiolaisen herätyksen synnyinseutujen auktoriteettiasema ei olisikaan mikään raamatullinen ja Jumalan säätämä ratkaisu, niin se on kuitenkin vuosien varrella auttanut säilyttämään esikoislestadiolaisen herätysliikkeen yhtenäisyyttä maailmanlaajuisesti.

        Kiitos asiallisesta vastineesta.

        Rautio tunnusti myös hlökohtaisesti H.Jussilalle Tämän Amerikan matkalla n.v.1920. Joten täytyy olla Amerikanpuolelta.

        Historiallisesti kirjeitä tutkien voidaan päästä helpommin siihen, että esikoisuus on jatkumo.
        Siihen Amerikan kirjeillä selityksellä kuten Uuras olikohan Saarnivaara tulee.
        Varmaan myös Länsilapista tarkastellen tullaan siihen.

        Kuitenkin Suomeen aina Pietariin asti Juurtuneen Lestadiolaisuuden näkökannasta Jatkumo ei ole yhtäläinen.

        Auktoriteetti synnynsijoilla. Mielestäni ihan hyväksyttävä ajatus. Voidaanhan katsoa VL näkökannasta että Auktoriteetti esim Viroon tulee Suomesta, ettei ne ominpäin päätä neuvoja kyselemättä keskustelunalaisista asioista jotka on suomessa jo päätetty. Se ihmetyttää miksi Pajala ei mennyt LänsiPajalaa lukuunottamatta sitten Esikoisuuteen, kun pidän sitäkin syntysijana.

        Emme ole tuon ajan todistajia, mutta Jussila kertoo ,että häntä oli tuolloin pyydetty menee puhuu moniin taloihin etelä suomessa mutta sai usein jo sisään astuessaan tylynvastanoton Esikoisuuteen menneet ajoivat hänet harjoin ulos huutaen rumasti uhkauksia perään. Sitten siinä ihmeteltiin että toiset käskee uudesti herätä ja toiset kääntyä esikoisten seurakuntaa.

        Mielestäni koreusvaatimuksissa mentiin usein aiemminkin ylilyönteihin.
        Vaadittiin säätymuutosta kaikki samaan ruotuun Virkamiehet tulee pukeutua talonpojiksi ainakin Rovaniemellä Raattamaa vastaa tälle Saarnaajalle: Eihän Suomalaisenkaan tule pukeutua ja elää Lappalaisten tapojen mukaan.

        Loppukappaleeseen voisi sanoa samat sanat, auktoriteettinä SRK kävis tuohon.


      • el kirahwi
        Hynde kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastineesta.

        Rautio tunnusti myös hlökohtaisesti H.Jussilalle Tämän Amerikan matkalla n.v.1920. Joten täytyy olla Amerikanpuolelta.

        Historiallisesti kirjeitä tutkien voidaan päästä helpommin siihen, että esikoisuus on jatkumo.
        Siihen Amerikan kirjeillä selityksellä kuten Uuras olikohan Saarnivaara tulee.
        Varmaan myös Länsilapista tarkastellen tullaan siihen.

        Kuitenkin Suomeen aina Pietariin asti Juurtuneen Lestadiolaisuuden näkökannasta Jatkumo ei ole yhtäläinen.

        Auktoriteetti synnynsijoilla. Mielestäni ihan hyväksyttävä ajatus. Voidaanhan katsoa VL näkökannasta että Auktoriteetti esim Viroon tulee Suomesta, ettei ne ominpäin päätä neuvoja kyselemättä keskustelunalaisista asioista jotka on suomessa jo päätetty. Se ihmetyttää miksi Pajala ei mennyt LänsiPajalaa lukuunottamatta sitten Esikoisuuteen, kun pidän sitäkin syntysijana.

        Emme ole tuon ajan todistajia, mutta Jussila kertoo ,että häntä oli tuolloin pyydetty menee puhuu moniin taloihin etelä suomessa mutta sai usein jo sisään astuessaan tylynvastanoton Esikoisuuteen menneet ajoivat hänet harjoin ulos huutaen rumasti uhkauksia perään. Sitten siinä ihmeteltiin että toiset käskee uudesti herätä ja toiset kääntyä esikoisten seurakuntaa.

        Mielestäni koreusvaatimuksissa mentiin usein aiemminkin ylilyönteihin.
        Vaadittiin säätymuutosta kaikki samaan ruotuun Virkamiehet tulee pukeutua talonpojiksi ainakin Rovaniemellä Raattamaa vastaa tälle Saarnaajalle: Eihän Suomalaisenkaan tule pukeutua ja elää Lappalaisten tapojen mukaan.

        Loppukappaleeseen voisi sanoa samat sanat, auktoriteettinä SRK kävis tuohon.

        Samoin kiitos asiallisesta vastauksesta! :)

        Selvisi sitten ainakin sen verran, että Rautio oli amerikkalainen. En ole koskaan kuullut hänestä, eikä "Raattamaan kirjeet ja kirjoitukset"-kirjankaan henkilörekisteri mainitse hänen nimeään. Ihmetyttää miten hän olisi voinut olla siitä huolimatta niin tärkeässä välikädessä, että olisi päässyt väärentämään Raattamaan kirjeitä...

        Hajaannukset näyttävät kyllä vähän erilaiselta, jos katsotaan asiaa suomalaisesta näkökulmasta (eikä maailmanlaajuisesti). Monilla paikkakunnillahan Suomessa esikoislestadiolaiset jäivät vähemmistöön ja joko erosivat tai erotettiin, ja kokoontumistilat jäivät myös usein muiden käyttöön. Ja sitä paitsi myös esikoislestadiolaisuuden piirissä esiintyy lukemissani ja kasetilta kuulemissani muisteluissa ajatusta esikoislestadiolaisuudesta "uutena" ja vanhoillislestadiolaisuudesta "vanhana". Mutta he pitivät kuitenkin "uutta" selvempänä, parempana ja itse asiassa alkuperäisempänä kuin "vanhaa" (siis suomalaisesta näkökulmasta katsoen vanhaa). "Vanha" oli kyllä ollut heidän mielestään autuaaksitekevää, mutta "uudessa" oli kuitenkin kirkkaampi valkeus ja siksi he valitsivat sen.

        Olen itsekin ihmetellyt, miksi Pajalan ja Karesuannon alueiden uskovaisista valtaosa valitsi vanhoillislestadiolaisuuden, vaikka Rattamaa mainitsee molemmat Jellivaaran lisäksi määritellessään sitä lestadiolaisen herätysliikkeen syntyaluetta, jolla oli auktoriteettiasema koko herätysliikkeeseen. Aika jännä juttu, enkä ole löytänyt vastausta.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Samoin kiitos asiallisesta vastauksesta! :)

        Selvisi sitten ainakin sen verran, että Rautio oli amerikkalainen. En ole koskaan kuullut hänestä, eikä "Raattamaan kirjeet ja kirjoitukset"-kirjankaan henkilörekisteri mainitse hänen nimeään. Ihmetyttää miten hän olisi voinut olla siitä huolimatta niin tärkeässä välikädessä, että olisi päässyt väärentämään Raattamaan kirjeitä...

        Hajaannukset näyttävät kyllä vähän erilaiselta, jos katsotaan asiaa suomalaisesta näkökulmasta (eikä maailmanlaajuisesti). Monilla paikkakunnillahan Suomessa esikoislestadiolaiset jäivät vähemmistöön ja joko erosivat tai erotettiin, ja kokoontumistilat jäivät myös usein muiden käyttöön. Ja sitä paitsi myös esikoislestadiolaisuuden piirissä esiintyy lukemissani ja kasetilta kuulemissani muisteluissa ajatusta esikoislestadiolaisuudesta "uutena" ja vanhoillislestadiolaisuudesta "vanhana". Mutta he pitivät kuitenkin "uutta" selvempänä, parempana ja itse asiassa alkuperäisempänä kuin "vanhaa" (siis suomalaisesta näkökulmasta katsoen vanhaa). "Vanha" oli kyllä ollut heidän mielestään autuaaksitekevää, mutta "uudessa" oli kuitenkin kirkkaampi valkeus ja siksi he valitsivat sen.

        Olen itsekin ihmetellyt, miksi Pajalan ja Karesuannon alueiden uskovaisista valtaosa valitsi vanhoillislestadiolaisuuden, vaikka Rattamaa mainitsee molemmat Jellivaaran lisäksi määritellessään sitä lestadiolaisen herätysliikkeen syntyaluetta, jolla oli auktoriteettiasema koko herätysliikkeeseen. Aika jännä juttu, enkä ole löytänyt vastausta.

        Missä kylä sijaitsee kun sitä ei kartalla näy.
        Tai sitten pitäis olla tarkempi kartta.
        Onko Raattamaa asunu niin syrjässä.


      • el kirahwi
        Hynde kirjoitti:

        Missä kylä sijaitsee kun sitä ei kartalla näy.
        Tai sitten pitäis olla tarkempi kartta.
        Onko Raattamaa asunu niin syrjässä.

        Syrjässä se Raattamaa asui. Saivonmuotka on Tornionjoen varressa, jossain Karesuannon ja Muonion välillä, kai Kuttaisesta vähän etelään. Kuttaisessa asuu muuten vielä nykyäänkin Raattamaa-nimisiä lestadiolaisia, olen jopa tavannut.


      • Hynde
        el kirahwi kirjoitti:

        Syrjässä se Raattamaa asui. Saivonmuotka on Tornionjoen varressa, jossain Karesuannon ja Muonion välillä, kai Kuttaisesta vähän etelään. Kuttaisessa asuu muuten vielä nykyäänkin Raattamaa-nimisiä lestadiolaisia, olen jopa tavannut.

        Sinne olen sen sijoittanutkin, mutta ihmetytti kun sitä ei ole paikannettu tarkemmin kuin nimellä jota ei kartassa näy. Kittilän ja Enontekiön rajalla Kyrön kylä on joskus muuttanut nimensä Raattama nimiseksi, mistähän lie johtuu.


      • EAJ
        Matkaaja kirjoitti:

        Kommenttia:
        Ei Purnu mihinkään eronnut. Näyttäkää yksikin kohta Raattamaan kirjoituksista tai muualta, jossa tulisi esiin, että Raattamaa ja Purnu olisivat olleet erimielisiä. Sen sijaan idän puolella vanhoillisten parissa ennustettiin: Pian ei Purnulla ole joukossaan kuin pivon täysi lappalaisia. - - - Jumala ei antanut tuon ennustuksen toteutua, koska hän ei anna kunniaansa muille.

        Kysymyksiä:
        Miksi Johan Raattamaa sanoi kirjeessään Amerikkaan, että "meillä on enin luottamus niihin, jotka Takkis-veljen kanssa yksimieliset ovat."

        Miksi Raattamaa sanoi Joonas Purnusta, että
        "Hän on kallis vanhus, joka tämän kristillisyyden alusta on pysynyt uskollisena työntekijänä Herran viinimäessä."
        Antoiko Raattamaa Purnusta väärän todistuksen?

        Ja toisella kertaa kirjeessään Purnulle ym:
        "Älkäämme uskoko valheita niitten työmiesten päälle, jotka uskollisesti ovat hoitaneet Herran laumaa monta kymmentä vuotta. Ja minä kuulin Vittangissa, että saarnaajat saarnasivat taivaallista totuutta niinkuin ennenkin. Meitä saattoivat Sammeli (Vettasjärvi) ja Kuoksun Iisakki Saivonmuotkaan asti."

        Mitä muuten tarkoitti lestadiolaista herätysliikettä "parantaneiden" pappien lausuma vuosisadan vaihteessa Haaparanta-lehdessä, että "idän puoli on voitettu, mutta länsi on voittamatta."?

        Ja kuka on väittänyt, että esikoisten seurakunta olisi sidottu Jellivaaraan? Vanhoilliset sitä väittävät. Mutta se että Jellivaarassa kokoonnutaan yhteisiin seuroihin, ei kai sentään ole Raamatun vastaista???

        Ja se, että tämä lestadiolainen heräys on syntynyt Ruotsin Lapissa, on kai sentään fakta??? Ei kai sekään ole Raamatun vastaista, että kristillisyyden vanhimmat kokoontuvat esim. Jellivaarassa. Ovathan he kokoontuneet Oulussakin.

        Entä mistä sitten nämä jutut tulevat, että "synnin päästön avaimen maantieteellistäminen Jellivaaraan" olisi esikoisten opin mukaista??? Eihän kukaan niin ole väitänyt kuin ehkä vanhoilliset. Ihan omituisia väitteitä, jotka ilmeisesti on präntättynä vanhoillisten omiin historian kirjoihin.

        Näitä asioita voi tulkita monin tavoin. Pakko esittää muutama kommentti, kun arvostamani el kirahwikin tuo edellä esiin vain esikoisten yksipuolisen tulkinnan hajaannusten syistä.

        1. epäilemättä Purnu (ja Takkinen) olivat Raattamaan kanssa samalla puolella. Ns. esikoisseurakunta oli ainakin näennäisesti yhtenäinen 1890-luvun loppupuolelle saakka. Ristiriitojen merkkejä oli pinnan alla ollut jo kuitenkin vuosia ellei vuosikymmeniä. Esimerkiksi Gellivaaran saarnaajat olivat tunnettuja kovasta ja räikeästä kielenkäytöstä sekä katolismystisen Kristuksen alennustilan jäljittelyvaatimuksesta pukeutumissääntöineen. Tästä tosin heitä varoitettiinkin eräässä Lannavaaran kokouksessa 1890-luvulla. Takkisen opetus oli samantyyppistä, joskin lievempää. Takkistakin Raattamaa joutui 1870-luvulla nuhtelemaan tämän julkirippivaatimusten vuoksi. Miksi Raattamaa tuki Takkista ja Purnua esim. Amerikan kiistoissa? Mm. Zidbeck on esittänyt syyksi sen, että he voimallisina saarnaajina olivat tärkeä ase 1800-luvun lopun päävihollista, pietistis-hurskasta lakihenkisyyttä vastaan, jota esiintyi esim. Amerikassa ja täällä mm. Kittilässä ja josta myöhemmin muodostui ns. uusiheräys.

        2. Esikoisten tulkinta vanhoillisuudesta uutena, eriseuraisena oppina on monessakin mielessä kummallinen. Esim. Raattamaan viimeisinä vuosina Lannavaaran suurkokousten kirjeitten allekirjoittajista vähemmistö siirtyi esikoisiin, vanhoillisten puolelle jäivät mm. Raattamaan lähin työtoveri, Erkki-Antti sekä muista tunnetuimmista saarnaajista mm. Lundberg, Laitinen, Grape, Sirkanmaa, Rautio ym. Ei voi siis sanoa esikoisten ainoastaan jatkavan Raattamaan perintöä. Miten muuten esim. tornionjokilaakson lestadiolaisuus ei olisi yhtä alkuperäistä kuin Gellivaaran?

        3. Suomeenkin lestadiolaisuus oli levinnyt jo 1860-luvulta alkaen. Raattamaa itse teki paljon seuramatkoja Suomessa. Varmastai tuo lestadiolaisuus oli "raattamaalaista". Aikalaiset usein kuvasivatkin vuosisadan vaihteen kuohuvat tapahtumat siten, että ensin Kittilästä tuli uusi oppi, jossa vaadittiin kaikki uudelleen kääntymään ja heräämään ja sen jälkeen pian tuli Ruotsin lapista uuden opin saarnaajat, jotka vaativat kumartamaan Gellivaaraan ja noudattamaan kristityille vierasta sääntöoppia ripissä, tavoissa , pukeutumisessa ym. "paavin pakko-oppia", kuten tunnettu vaasalainen lestadiolaissaarnaaja Matti Kuula (säveltäjä Toivo Kuulan isä muuten) kirjoitti v. 1906.

        4. Kertomus johdon ja "taivaan avainten" luovuttamisesta Joonas Purnulle 1897 luulisi olevan jo aikaa sitten saduksi todettu. Itse asiassa on lähteitä, joissa kerrotaan Raattamaan antaneen tuolloin Purnulle julkisen varoituksen tämän liian jyrkästä asenteesta uskovaisia pappeja kohtaan.

        Tässä aluksi.


      • Anonyymi
        Rekke kirjoitti:

        Hynde vastasi melko kokonaisvaltaisesti, ettei minulle pahemmin jäänyt tarvetta:-). Yritän jotain kumminkin, eli sanon aivan samaa kuin Hynde Amerikan kirjeisiin ei ole luottamista!! Aivan Raution tunnustuksen mukaan niitä sovitettiin takkislaisten tarpeisiin. Ehkä Purnu oli vielä siinä vaiheessa uskomassa elävästi, ei eriseuraan menijä siellä ennen ole kuin sinne menee, tosin opissa näkyi omituisuuksia jo Raattaman kuolemaa ennen. Kyllä on täysin totista totta, että käsite esikoisten seurakunta oltiin sitomassa maantieteelliseen paikkaan, jonka nimen olen jo aiemmin maininnut, esikoisten seurakunta on sama asia kuin Jumalan valtakunta. Tosin tänä päivänä esikoiset eivät väitä että se olisi Jällivaarassa, mutta nyt puhuimme historiallisista tapahtumista. Avainten vallasta ne samat vanhimmat opettivat, että ne ovat siellä esikoisten seurakunnassa. Tottahan toki teillä on oikeus Jällivaaraan kokoontua, mutta esikoisten seurakunta se ei siinä mielessä kyllä ole mitä raamattu esikoisten seurakunnasta eli Jumalan valtakunnasta opettaa. Jostain syystä ette rohjenneet kommentoida sitä mitä useammassa viestissä minä ja muut olemme pyytäneet!!!!!!!! Eli mikä oli se maailmallistuminen???????????????? On aika rohkeaa käyttää käsitettä jos sitä ei pysty mitenkään perustelemaan! Onko se sitä että seuroissa säestämme laulut ja virret uruilla? Ikkunaverhot? Ruukkukasvit? Kukat haudalla? Jos taas jätätte vastaamasta tähän voimme vain todeta ettei pojilla rahkeet riittäneet kun ei löytynyt todellisuuspohjaa!!!!!

        Herra Rekke !
        Tuliko taas potaskaa täydeltä laidalta. Kristillisyydessä ei saarnata ruukku kasveja ikkunaverhoja tai kukkia haudalla synniksi
        Kristillisyytemme vanhimmista on esitetty hirmuisia valheita ja keksittyjä asioita mutta valitettavasti ihminen joutuu joskus tekemään tiiliä puheistaan . Sekä Purnu Takkinen Kuoksu Niku Raattamaa ovat saarnanneet oikean armonjärjestyksen ja uskoneet itsensä armosta autuaaksi ja jumalan lapsiksi. Saavatko vanhoilliset nyt oikeutuksen maailman rakkauteen väittämällä potaskaa kristillisyytemme vanhimmista . Elävä kristillisyys on syntynyt Ruotsin Lapin maalla eikä Oulussa. Kun vanhoilliset sanovat että me emme palvo Laestadiusta tai Lutheria niin samaan hengenvetoon he sanovat me luemme raamattua Paavalia Pietaria Johannesta
        Hyi hyi kuinka te palvotte Pietaria Paavalia tai Johannesta


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Tekään ette ole vastanneet kuka oli mainittu Salomo Rautio, missä hän asui, ja miten hän pääsi käsiksi J. Raattamaan kirjeisiin...?

        Mutta mitä tulee vanhoillislestadiolaisuuden väitettyyn lihan vapauteen, niin kukaan meistä täällä kirjoittavista tuskin on elänyt hajaannusten aikaan, joten on vaikea sanoa, mitä se oli. Olen kuullut, että esim. koreudesta ei enää saanut saarnata parannusta. Mitä se koreus sitten siihen aikaan oli voi olla eri asia kuin mitä koreus on nykyään. Pukeutumistyylit, ihmisten varallisuus jne muuttuvat ja siten myös se, mikä mihinkin aikaan on turhuutta. Joitain asioita siellä kuitenkin oli, joiden perusteella vanhoillislestadiolaisuus koettiin lihan vapaudeksi ja se jääköön sen ajan ihmisten vastuulle. Meillä nykyajan ihmisillä ei ole enää mahdollisuutta analysoida tilannetta yli sata vuotta sitten.

        Raattamaan kirjeiden perusteella (olettaen että ne ovat väärentämättömiä) esikoislestadiolaisuus on kiistattomasti sen lestadiolaisuuden suora jatkuma, jota myös Raattamaa edusti. Esim. ajatus lestadiolaisen herätysliikkeen syntyseutujen auktoriteetista on peräisin suoraan hänen kirjoituksistaan. Onko se sitten oikea ja raamatullinen ajatus on jo toinen kysymys, Raattamaakinhan saattoi erehtyä... Mutta historiallisesti katsoen esikoislestadiolaisuus on lestadiolaisuuden originaalisuuntaus, ja vanhoillislestadiolaisuus ja muut suunnat lestadiolaisuuden revisioituja muunnoksia.

        Tärkeintä on kuitenkin nykytilanne. Jos jotkut esikoislestadiolaisuuden erityispainotukset ja ratkaisut olisivatkin olleet vääriä, niin joka tapauksessa Jumalan voima on nykyään kaikista lestadiolaisuuden suunnista voimakkaimmin tunnettavissa juuri esikoislestadiolaisuudessa. Joten ihmeellisesti on kuitenkin Jumala säilyttänyt elävän uskon. Ja vaikka lestadiolaisen herätyksen synnyinseutujen auktoriteettiasema ei olisikaan mikään raamatullinen ja Jumalan säätämä ratkaisu, niin se on kuitenkin vuosien varrella auttanut säilyttämään esikoislestadiolaisen herätysliikkeen yhtenäisyyttä maailmanlaajuisesti.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki el Kirahwi veli herrassa !
        Se koreus Laestadiuksen aikana ja 1900 alussa on ollut samaa MAAILMAN koreutta josta Lestadius useassa saarnassaan saarnaa
        Maailman koreus on maailman koreutta vaikka se on ollut Laestadiuksen aikana erilaista . Eivät autot tai puhelimetkaan olleet samanlaisia 1800 luvulla kuin nykyisin älypuhelin aikana . Toinen asia jota erityisesti vierastan ja vähän moitin veljeä ettei sana auktoriteetti kuulu kristittyjen sana varastoon . Nimittäin kristillisyydessä ei Paavalin Pietarin Johanneksen Matteuksen alkuseurakunnankaan aikana ollut yhtäkään johtajaa kristillisyydessä vaan he ovat olleet nöyriä ja uskoneet yksin armosta itsensä autuaaksi ja Jumalan lapseksi . Lestadius saarnaa : Ja tulla kristillisyyden johtajaksi
        Kristillisyys on syntynyt seurakunnalliseen muotoon Ruotsin Lapin maalla mutta nyt on joku sarvipää sekoittanut joitakin että Lapin maalla olisi parempia kristityitä kuin Amerikassa tai vaikkapa Norjassa . Eivät kristillisyytemme vanhimmat johtajia tai Paaveja koskaan ole olleet vaan ovat olleet samassa hengessä ja totuudessa . Vanhoilliset ovat valehdelleet että esikoiset sanovat että Esikoisten seurakunta on Jällivaarassa . Eivät vanhimmat niin ole opettaneet . Vanhimmat eivät myöskään ole antaneet lupaa naisten korvarenkaisiin tai meikkeihin vaan ovat saarnanneet parannusta ja syntien anteeksi antamusta . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa . Uskokaa nyt kaikki synnit anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä amen


    • Anonyymi

      Nimimerkki Santeri
      Asia on juuri näin kuten kirjoitit että vanhoilliset ovat eronneet kristillisyydestä kyllä met tämän murhemielin sanomme

      • Anonyymi

        Se on himojuttu monille ihmisparoille järjestellä muiden taivaspaikkoja ja väännellä yli 100 vuotta sitten kuolleiden ihmisten asioita edelleen todistellakseen omat taivaspaikkajärjestelynsä oikeiksi. Peräti inhimillistä kyllä, mutta Jeesuksen (Jumalan Sanan) seuraajilta kokonaan kielletty. Syykin siihen miksi tällaiset spekuloimiset on kielletty on selvä.
        Me ihmiset emme näe kenenkään sydämiin ja teemme herkästi tuomioita, jotka eivät meille kuulu ollenkaan.

        Raamatusta tiedämme vain sen, että ainoastaan ne pelastuvat jotka uskovat Jeesukseen, ovat pesseet vaatteensa Jeesuksen veressä. Kohtaamme elämämme aikana vaikka minkälaisia ihmisiä, jotka kaikki sanovat suullaan uskovansa Jeesukseen. Onneksi meidän ei tarvitse tehdä erotusta lampaiden ja vuohien välillä. Meidän tehtävämme on valvoa ja rukoilla, itsemme ja muidenkin puolesta, että Jeesus pitäisi meidät uskossa häneen, pesisi vaatteemme puhtaisi joka hetki viattomalla verellään ja me jaksaisimme sen uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on himojuttu monille ihmisparoille järjestellä muiden taivaspaikkoja ja väännellä yli 100 vuotta sitten kuolleiden ihmisten asioita edelleen todistellakseen omat taivaspaikkajärjestelynsä oikeiksi. Peräti inhimillistä kyllä, mutta Jeesuksen (Jumalan Sanan) seuraajilta kokonaan kielletty. Syykin siihen miksi tällaiset spekuloimiset on kielletty on selvä.
        Me ihmiset emme näe kenenkään sydämiin ja teemme herkästi tuomioita, jotka eivät meille kuulu ollenkaan.

        Raamatusta tiedämme vain sen, että ainoastaan ne pelastuvat jotka uskovat Jeesukseen, ovat pesseet vaatteensa Jeesuksen veressä. Kohtaamme elämämme aikana vaikka minkälaisia ihmisiä, jotka kaikki sanovat suullaan uskovansa Jeesukseen. Onneksi meidän ei tarvitse tehdä erotusta lampaiden ja vuohien välillä. Meidän tehtävämme on valvoa ja rukoilla, itsemme ja muidenkin puolesta, että Jeesus pitäisi meidät uskossa häneen, pesisi vaatteemme puhtaisi joka hetki viattomalla verellään ja me jaksaisimme sen uskoa.

        Rovasti Laestadius saarnaa näin kun hän kysyy ketkä ovat tulleet Jumalan lapsiksi
        Ne ovat tulleet kristityksi ja Jumalan lapsiksi jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen parannuksen ja katumuksen kautta AMEN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rovasti Laestadius saarnaa näin kun hän kysyy ketkä ovat tulleet Jumalan lapsiksi
        Ne ovat tulleet kristityksi ja Jumalan lapsiksi jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen parannuksen ja katumuksen kautta AMEN

        Onpa julmaa Jumalan pilkkaa, sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa, katumuksillaan ja parannuksillaan!😯 Luuletko ihan oikeasti ettei Lestadius tuntenut lainkaan kristinuskoa!!!


        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta,
        paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        Room. 5:11 emmekä ainoastaan sovitetut,
        vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, -> jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

        Emme siis katumistemme kautta, emme parannustemme kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta olemme tulleet soviteuiksi Jumalan kanssa. Kyllä on ihmisellä luja usko omaan lihaansa, kun uskoo pelastuvansa katumistensa ja parannustensa kautta.

        Aivan umpisokea hengellisesti, joka tuollaisia kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa julmaa Jumalan pilkkaa, sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa, katumuksillaan ja parannuksillaan!😯 Luuletko ihan oikeasti ettei Lestadius tuntenut lainkaan kristinuskoa!!!


        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta,
        paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        Room. 5:11 emmekä ainoastaan sovitetut,
        vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, -> jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

        Emme siis katumistemme kautta, emme parannustemme kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta olemme tulleet soviteuiksi Jumalan kanssa. Kyllä on ihmisellä luja usko omaan lihaansa, kun uskoo pelastuvansa katumistensa ja parannustensa kautta.

        Aivan umpisokea hengellisesti, joka tuollaisia kirjoittaa.

        Kerro uudestisyntymisestäsi, se avartaa koko asian !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa julmaa Jumalan pilkkaa, sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa, katumuksillaan ja parannuksillaan!😯 Luuletko ihan oikeasti ettei Lestadius tuntenut lainkaan kristinuskoa!!!


        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta,
        paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        Room. 5:11 emmekä ainoastaan sovitetut,
        vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, -> jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

        Emme siis katumistemme kautta, emme parannustemme kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta olemme tulleet soviteuiksi Jumalan kanssa. Kyllä on ihmisellä luja usko omaan lihaansa, kun uskoo pelastuvansa katumistensa ja parannustensa kautta.

        Aivan umpisokea hengellisesti, joka tuollaisia kirjoittaa.

        Kirjoituksesi kertoo ettet ymmärrä asiasta mitään.

        kukaan ei sovita itse itseään, mutta jokaisen on antauduttava Jeesuksen sovitettavaksi ja siihen liittyyparannus ja katumus, joka ei ole hetken humaus vaan loppuelinkautinen tila.

        mieti asioita ja kirjoita sitten kun jptain on kirkastunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi kertoo ettet ymmärrä asiasta mitään.

        kukaan ei sovita itse itseään, mutta jokaisen on antauduttava Jeesuksen sovitettavaksi ja siihen liittyyparannus ja katumus, joka ei ole hetken humaus vaan loppuelinkautinen tila.

        mieti asioita ja kirjoita sitten kun jptain on kirkastunut.

        So so sinä häpeämätön napero!

        Minä ymmärrän, kiitos Jeesuksen. Mutta sinä, joka omiin tekoihisi edelleen luotat, olet vielä väärällä tiellä. Jumala sinua johdattakoon, niin että pääsisit eroon näistä omista rääsyistäsi joilla häpeätäsi peitellen yrität Jumalaa lähestyä.

        Yli 70 vuotta nämä asiat ovat olleet selvänä minulle. Nuorempana toki olen samoissa harhoissa elänäyt vuosikymmeniä, kuten sinä nyt, - lain alla. Nyt kun elämäni on pian päättymässä, on tullut täysin selväksi kuka on Herra, kuka on lunastaja, kuka on syntieni sovittaja Jumalan edessä. Kenessä syntinen ihminen voi pelastua.
        - Yksin uskosta
        - Yksin armosta
        - Yksin Kristuksen tähden.

        Ihmisen on tultava tyhjäksi, pieneksi, armoa kerjääväksi, voidakseen ottaa vastaan Jumalan armon.

        Silloin kun ihminen ei vielä tiedä mikä tapahtuma on parannus. Pitää rukoilla Jumalalta viisautta ymmärtääkseen tämän. Taivaaseen ei mennä omat rääsyt päällä ja ylpeys ylimpänä neuvonantajana. Ahtaasta portista on mentävä alasti sisälle Jumalan valtakuntaan, - jossa pukuna on Kristuksen vanhurskaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        So so sinä häpeämätön napero!

        Minä ymmärrän, kiitos Jeesuksen. Mutta sinä, joka omiin tekoihisi edelleen luotat, olet vielä väärällä tiellä. Jumala sinua johdattakoon, niin että pääsisit eroon näistä omista rääsyistäsi joilla häpeätäsi peitellen yrität Jumalaa lähestyä.

        Yli 70 vuotta nämä asiat ovat olleet selvänä minulle. Nuorempana toki olen samoissa harhoissa elänäyt vuosikymmeniä, kuten sinä nyt, - lain alla. Nyt kun elämäni on pian päättymässä, on tullut täysin selväksi kuka on Herra, kuka on lunastaja, kuka on syntieni sovittaja Jumalan edessä. Kenessä syntinen ihminen voi pelastua.
        - Yksin uskosta
        - Yksin armosta
        - Yksin Kristuksen tähden.

        Ihmisen on tultava tyhjäksi, pieneksi, armoa kerjääväksi, voidakseen ottaa vastaan Jumalan armon.

        Silloin kun ihminen ei vielä tiedä mikä tapahtuma on parannus. Pitää rukoilla Jumalalta viisautta ymmärtääkseen tämän. Taivaaseen ei mennä omat rääsyt päällä ja ylpeys ylimpänä neuvonantajana. Ahtaasta portista on mentävä alasti sisälle Jumalan valtakuntaan, - jossa pukuna on Kristuksen vanhurskaus.

        Ihan aitoa vaitoa siinä taas palan matkaa !

        mikä siinä onkin ettei muutamille ikävuodet tuo muuta kuin lisää lihallisia elkeitä ja naperoittemisia.

        se on kova paikka kun kokomailma ei kumarra vaika kuinka esiintyy jumalana kaikessa, sydänkin siinä jo rasittuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aitoa vaitoa siinä taas palan matkaa !

        mikä siinä onkin ettei muutamille ikävuodet tuo muuta kuin lisää lihallisia elkeitä ja naperoittemisia.

        se on kova paikka kun kokomailma ei kumarra vaika kuinka esiintyy jumalana kaikessa, sydänkin siinä jo rasittuu.

        Sinulla on vaikeita lukemisen ymmärtämisvaikeuksia tai sitten olet trolli tai joku muu peikonpoikanen, joka haluaa vain rienata Kristukseen uskovia.

        Ihminen pelastuu, niinkuin moittimasi kirjoittaja oikein sanoi:
        - Yksin uskosta
        - Yksin armosta
        - Yksin Kristuksen tähden.
        Ihmisen on todellakin tultava tyhjäksi, pieneksi, armoa kerjääväksi, voidakseen ottaa vastaan Jumalan armon. Se on sinullekin tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aitoa vaitoa siinä taas palan matkaa !

        mikä siinä onkin ettei muutamille ikävuodet tuo muuta kuin lisää lihallisia elkeitä ja naperoittemisia.

        se on kova paikka kun kokomailma ei kumarra vaika kuinka esiintyy jumalana kaikessa, sydänkin siinä jo rasittuu.

        Jokainen kumahtuu maahan Kristuksen edessä, sitä ei tarvitse kenekään epäillä.
        Tosi on että molille jää heidän Luojansa täysin tuntemattomaksi, ikävä kyllä.
        Tällaisia häiriköitä tälläpalstalla on ollut enemmistönä. Ei siis lestadiolaisia. 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa julmaa Jumalan pilkkaa, sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa, katumuksillaan ja parannuksillaan!😯 Luuletko ihan oikeasti ettei Lestadius tuntenut lainkaan kristinuskoa!!!


        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta,
        paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        Room. 5:11 emmekä ainoastaan sovitetut,
        vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, -> jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

        Emme siis katumistemme kautta, emme parannustemme kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta olemme tulleet soviteuiksi Jumalan kanssa. Kyllä on ihmisellä luja usko omaan lihaansa, kun uskoo pelastuvansa katumistensa ja parannustensa kautta.

        Aivan umpisokea hengellisesti, joka tuollaisia kirjoittaa.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Anonyymi !
        Kirjoitit että on suurta Jumalan pilkkaa sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa !
        Kyllä mutta näin saarnaa Omavanhurskaus
        Nimittäin ymmärsit väärin koska ihminen ei tahdonvoimallaan voi vaikuttaa katumusta ja parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki on Pyhän Hengen työtä
        Sen vuoksi se on Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta paljas usko . Anonyymikään ei voi toiselle Anonyymille antaa uskoa vaan se on Jumalalta lahja vanhurskaus nimittäin Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Anonyymi !
        Kirjoitit että on suurta Jumalan pilkkaa sovittaa itse itsensä Jumalan kanssa !
        Kyllä mutta näin saarnaa Omavanhurskaus
        Nimittäin ymmärsit väärin koska ihminen ei tahdonvoimallaan voi vaikuttaa katumusta ja parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki on Pyhän Hengen työtä
        Sen vuoksi se on Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta paljas usko . Anonyymikään ei voi toiselle Anonyymille antaa uskoa vaan se on Jumalalta lahja vanhurskaus nimittäin Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettu .

        No kyllä oli melkoista tajunnan virtaa.

        VÄittää toisen ymmärtävän väärin, itse ymmärtää oikein, onko narsisti?

        Väittää, että vain hänelle Jumala on antanut vanhurskauden lahjana. Ei minulle.

        Pyhä henki on vain HÄNELLE antanut lahjana vanhurskauden.

        Minulla ja kenelläkään muullakaan ei ole mitään mahdollisuutta omalla toiminnalla vaikuttaa siihen, kadunko syntejäni ja uskonko Kristukseen.

        Ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa, että pitäisi uskoa esikoislestadiolaisuuteen?
        KOSKA kaikki siellä "metsätokassa" uskovat ovat Pyhän Hengen valitsemia ihmisiä?????!!!!!


    • Anonyymi

      Kiitos Jumalalle ettei ole suvuissa ainuttakaan lestalaista ei minkään lokeron nimillä varustettua !

      Jos ei se ole kiitoksen aihe niin mikä sitten mahtaa olla, kysyn vain.

      siis minkä palkan nämä yli kolmekymmentä eri porukkaa luulevat siitä saavansa että ovat julkisest i ja yksityisesti ynnä muuten riidelleet sata vuotta siitä kuke heistä se suurin mahtaisi olla!?

      • Anonyymi

        Hyvä, että olet onnellinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että olet onnellinen!

        Kertoiko hän olevansa onnellinen?

        Kiitti Jumalaa vain siitä, ettei ole joutunut siihen tilaan kuin Sinä. (?)

        Ei ole ihme, että lestadiolaisia viedään kuin kuoriämpäriä, kun ei tuollaistakaan yksinkertaista kirjoitusta oikein tahdo ymmärtää.

        Häpeätkö lestadiolaisuuttasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoiko hän olevansa onnellinen?

        Kiitti Jumalaa vain siitä, ettei ole joutunut siihen tilaan kuin Sinä. (?)

        Ei ole ihme, että lestadiolaisia viedään kuin kuoriämpäriä, kun ei tuollaistakaan yksinkertaista kirjoitusta oikein tahdo ymmärtää.

        Häpeätkö lestadiolaisuuttasi?

        Eikö kaikki häpeä johonkin lahkoon kuulumista. Helvetilliseen helluntai kulttiin kuuluvat ovat joskus tunnustaneet, mutta pienen keskustelun jälkeen katuneet paljastustansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaikki häpeä johonkin lahkoon kuulumista. Helvetilliseen helluntai kulttiin kuuluvat ovat joskus tunnustaneet, mutta pienen keskustelun jälkeen katuneet paljastustansa.

        luterilaiset harvemmin häpeää kuulumisestaan suomen suurimpaan lahkoon.

        he varmaan ajattelevat olevansa ilman muuta oikeassa kun heitä on enemmän kuin esm helluntaissa.

        vaikka juuri kukaan ei ole koskaan itse siihen liittynyt. merkillinen yhteisö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luterilaiset harvemmin häpeää kuulumisestaan suomen suurimpaan lahkoon.

        he varmaan ajattelevat olevansa ilman muuta oikeassa kun heitä on enemmän kuin esm helluntaissa.

        vaikka juuri kukaan ei ole koskaan itse siihen liittynyt. merkillinen yhteisö.

        Niissä on kuitenkin vissi ero. Luterilaista suurinta osaa ei uskontonsa kiinnosta, eivätkä terrorisoi muita. Eivät käy kirkossa kuin harvoin, häissä tai hautajaisissa. Helluntailaisista taas leijonanosa öyhöttää sekavia, kertovat valheita ja ennenkaikkea häiritsevät normaaleja ihmisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe