Turhaan(ko) huolestunut?

ope32

Olen pistänyt merkille, että yhdellä luokalla on eräs oppilas, joka laiminlyö koulua eikä välitä mistään. Viimeeksi hän kirjoitti koepaperiin tekstin joka meni suurinpiirtein näin; "Mitä väliä saanko tästä nelosen vai vitosen. Millään ei ole enää väliä.."
Ja hän on hyvä kyseisessä aineessa, tai no, oli hyvä.
Miten tuohon pitäisi suhtautua? Pitäisikö puhua hänelle, vai antaa olla? Neuvoja kaipaisin!

17

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zania

      "Millään ei ole enää väliä" vaikuttaa siltä että oppilaalla on oikeasti jotakin ongelmia. Kannattaa puuttua asiaan ainakin omasta mielestäni..

    • Kotonaaa

      Kotona ongelmia, Vanhemmat juoppoja ja isi panee perseeseen. Tai vanhempia ei muuten kiinnosta lapsensa hyvinvointi. Näin Suomessa kasvatetaan lapsia tosi yleisesti. Ei ihme että nuoret purkavat pahoinvointiaan.

      Tuohan on ihan selvä avunpyyntö joka on kohdistettu nimenomaan sinulle.

      • Kotonaaa

        Kyllä minä jättäisin lastensuojeluilmoituksen ja ottaisin asian esiin myös koulussa oppilashuollossa ja juttelisin oppilaan kanssa huomioiden että hän ei varmasti heti kaikkea kerro vaan päinvastoin salaa asioita.


      • ope32
        Kotonaaa kirjoitti:

        Kyllä minä jättäisin lastensuojeluilmoituksen ja ottaisin asian esiin myös koulussa oppilashuollossa ja juttelisin oppilaan kanssa huomioiden että hän ei varmasti heti kaikkea kerro vaan päinvastoin salaa asioita.

        Otan asian heti ensiviikolla käsittelyyn. Tiedän hänen perheestään sen, että siellä ei kuulemma ole (enää) ongelmia. Tai mistä sitä nykytilanteesta tietää..
        Silti huolestuttaa mitä hän tuolla lauseellaan tarkoitti. Onko ideoita, miten ottaa asia puheeksi? Nuori on levoton, vilkas ja hän tuntuu koko ajan kapinoivan vastaan.


      • Ihan omasta
        ope32 kirjoitti:

        Otan asian heti ensiviikolla käsittelyyn. Tiedän hänen perheestään sen, että siellä ei kuulemma ole (enää) ongelmia. Tai mistä sitä nykytilanteesta tietää..
        Silti huolestuttaa mitä hän tuolla lauseellaan tarkoitti. Onko ideoita, miten ottaa asia puheeksi? Nuori on levoton, vilkas ja hän tuntuu koko ajan kapinoivan vastaan.

        Ihan omasta kokemuksesta voin mainita että jos perheessä on ollut vanhempien "syystä" ongelmia niin ne vaikuttavat tosi kauan vielä sen jälkeen kun asiat paranevat.

        Tosi arvostettavaa kun jaksat välittää vaikka se ei varmasti ole helppoa vaan ehkä hyvinkin vaikeaa. En osaa sen paremmin auttaa, mutta jotain aitoa apua tuo nuori tarvitsee. Se voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin luottamuksellinen ja aito keskusteluyhteys tilanteessa jossa on helppo vapaasti keskustella, eri asia uskaltaako nuori luottaa.


      • ope32
        Ihan omasta kirjoitti:

        Ihan omasta kokemuksesta voin mainita että jos perheessä on ollut vanhempien "syystä" ongelmia niin ne vaikuttavat tosi kauan vielä sen jälkeen kun asiat paranevat.

        Tosi arvostettavaa kun jaksat välittää vaikka se ei varmasti ole helppoa vaan ehkä hyvinkin vaikeaa. En osaa sen paremmin auttaa, mutta jotain aitoa apua tuo nuori tarvitsee. Se voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin luottamuksellinen ja aito keskusteluyhteys tilanteessa jossa on helppo vapaasti keskustella, eri asia uskaltaako nuori luottaa.

        Jaksan kyllä välittää oppilaista, mutta rankaksi tämä käy. Muut opettajat ovat kertoneet samanlaisia kokemuksia hänestä.
        Ei kuulemma tee läksyjään, tuntitehtäviä, ei keskity mihinkään, niskuroi vastaan minkä kerkeää sekä on uhattu jo jättää luokalleen. Yleensä tytöt eivät ole olleet tuollaisia, vaan pojat. Siksi minullakin herää huolta, enkä oikein tiedä miten aloittaisin keskustelun.


      • opex
        ope32 kirjoitti:

        Jaksan kyllä välittää oppilaista, mutta rankaksi tämä käy. Muut opettajat ovat kertoneet samanlaisia kokemuksia hänestä.
        Ei kuulemma tee läksyjään, tuntitehtäviä, ei keskity mihinkään, niskuroi vastaan minkä kerkeää sekä on uhattu jo jättää luokalleen. Yleensä tytöt eivät ole olleet tuollaisia, vaan pojat. Siksi minullakin herää huolta, enkä oikein tiedä miten aloittaisin keskustelun.

        oppilasta jäämään tunnin jälkeen. Menet suoraan asiaan eli kerrot huolestuneesi kokeeseen kirjoitetusta. Kysyt, onko syytä huoleen. Vastaus voi olla ei, mutta jatka kysymällä, miten kotona menee, onko kavereita, poikaystävähuolia, kouluhuolia jne. Oppilas voi olla hiljaa asioistaan, mutta vahvista mieltäsi siltä varalta, että kuulet jotain kamalaa/hälyttävää. Voi olla, että aiheellista olisi myös kysyä, onko oppilaalla itsetuhoisia ajatuksia, itsemurhayrityksiä tai viiltelyä. Mitä tahansa kuulet, et saa kauhistua tai panikoida. Älä ala kiistää oppilaan huolia tyyliin onhan elämä oikeasti aika kivaa ja kyllähän sinä pärjäät, vaan kuuntele ja usko. Ole empaattinen, mutta rauhallinen. Sinun on kestettävä lapsen hätä, jotta hän uskaltaa uskoutua.

        Vaikka vastaus kaikkeen olisi, että ei hätää, huolehdi siitä, että oppilas käy kuraattorilla. Sinuna juttelisin ensin luokanvalvojan ja kuraattorin kanssa. Voit esim. sopia oppilaalle kuraattoriajan jo valmiiksi ja antaa sen hänelle keskustelun yhteydessä. Muista sanoa myös olevasi itse jatkossakin käytettävissä. Varmista, että kuraattoriaika käytetään. Palaa asiaan oppilaan kanssa myöhemmin uudelleen, kysy mitä kuuluu jne.

        Kannattaa ehkä myös tehdä virallinen ilmoitus huolestasi oppilashuoltoryhmään.


      • ope32
        opex kirjoitti:

        oppilasta jäämään tunnin jälkeen. Menet suoraan asiaan eli kerrot huolestuneesi kokeeseen kirjoitetusta. Kysyt, onko syytä huoleen. Vastaus voi olla ei, mutta jatka kysymällä, miten kotona menee, onko kavereita, poikaystävähuolia, kouluhuolia jne. Oppilas voi olla hiljaa asioistaan, mutta vahvista mieltäsi siltä varalta, että kuulet jotain kamalaa/hälyttävää. Voi olla, että aiheellista olisi myös kysyä, onko oppilaalla itsetuhoisia ajatuksia, itsemurhayrityksiä tai viiltelyä. Mitä tahansa kuulet, et saa kauhistua tai panikoida. Älä ala kiistää oppilaan huolia tyyliin onhan elämä oikeasti aika kivaa ja kyllähän sinä pärjäät, vaan kuuntele ja usko. Ole empaattinen, mutta rauhallinen. Sinun on kestettävä lapsen hätä, jotta hän uskaltaa uskoutua.

        Vaikka vastaus kaikkeen olisi, että ei hätää, huolehdi siitä, että oppilas käy kuraattorilla. Sinuna juttelisin ensin luokanvalvojan ja kuraattorin kanssa. Voit esim. sopia oppilaalle kuraattoriajan jo valmiiksi ja antaa sen hänelle keskustelun yhteydessä. Muista sanoa myös olevasi itse jatkossakin käytettävissä. Varmista, että kuraattoriaika käytetään. Palaa asiaan oppilaan kanssa myöhemmin uudelleen, kysy mitä kuuluu jne.

        Kannattaa ehkä myös tehdä virallinen ilmoitus huolestasi oppilashuoltoryhmään.

        Kiitos paljon neuvoistasi. Olen kysynyt aiemmin häneltä, miksei hän tee läksyjään. Vastaus on aina sama "ei huvita, en jaksa enkä kykene". Pistää miettimään, laiminlyökö hän koulua vain "huvikseen" vai onko hänellä oikeasti ongelmia. Epäilen suuresti jälkimmäistä.

        Olen myös huomannut hänellä vasemmassa ranteessa epäilyttäviä jälkiä, mutten ole ottanut asiaa tarkemmin esille. Pitäisikö mainita tuosta samalla kertaa? Kysynkö suoraan, onko hänellä ollut itsemurha-ajatuksia?
        Pitää vain yrittää pysyä vahvana, kun en mikään asiantuntija ole.


      • siis jo
        ope32 kirjoitti:

        Jaksan kyllä välittää oppilaista, mutta rankaksi tämä käy. Muut opettajat ovat kertoneet samanlaisia kokemuksia hänestä.
        Ei kuulemma tee läksyjään, tuntitehtäviä, ei keskity mihinkään, niskuroi vastaan minkä kerkeää sekä on uhattu jo jättää luokalleen. Yleensä tytöt eivät ole olleet tuollaisia, vaan pojat. Siksi minullakin herää huolta, enkä oikein tiedä miten aloittaisin keskustelun.

        keskustellut toisten opettajien kanssa, ja oppilaan ongelmat ovat heidän tiedossaan.
        Entä oppilashuoltoryhmän?
        Onko sinun kuitenkaan syytä lähteä sooloilemaan tässä asiassa? Oppilaan kanssa sinun pitää tietysti tietysti keskustella, mutta luulisin koulukuraattorin, -terveydenhoitajan ja -psykologin olevan sopivampia henkilöitä viemään asiaa eteenpäin. Saattaahan olla, että he jo hoitavat tätä asiaa. Oletko oppilaan luokanvalvoja?
        Äskettäinen joukkomurha on saattanut kouluyhteisöt varuilleen. Ylireagoinnista on kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä, kuten esim. 11.9.2001 -tapahtuman seuraukset osoittavat. Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, eivätkä kaikki kyrsiintyneet oppilaat joukkomurhaajia.


      • ope32
        siis jo kirjoitti:

        keskustellut toisten opettajien kanssa, ja oppilaan ongelmat ovat heidän tiedossaan.
        Entä oppilashuoltoryhmän?
        Onko sinun kuitenkaan syytä lähteä sooloilemaan tässä asiassa? Oppilaan kanssa sinun pitää tietysti tietysti keskustella, mutta luulisin koulukuraattorin, -terveydenhoitajan ja -psykologin olevan sopivampia henkilöitä viemään asiaa eteenpäin. Saattaahan olla, että he jo hoitavat tätä asiaa. Oletko oppilaan luokanvalvoja?
        Äskettäinen joukkomurha on saattanut kouluyhteisöt varuilleen. Ylireagoinnista on kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä, kuten esim. 11.9.2001 -tapahtuman seuraukset osoittavat. Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, eivätkä kaikki kyrsiintyneet oppilaat joukkomurhaajia.

        olen keskustellut muutamien opettajien kanssa. Oppilaan ongelmat ovat selvinneet heillekin, mutta kukaan heistä ei ole ottanut asiaa puheeksi oppilaan kanssa.
        Siispä ajattelin itse ottaa asian esille.
        Oppilas ei käy koulukuraattorilla, sen tiedän, siksi ajattelin varata samalla hänelle myös ajan kuraattorille. En ole oppilaan luokanvalvoja, olen vain aineopettaja.


      • opex
        ope32 kirjoitti:

        Kiitos paljon neuvoistasi. Olen kysynyt aiemmin häneltä, miksei hän tee läksyjään. Vastaus on aina sama "ei huvita, en jaksa enkä kykene". Pistää miettimään, laiminlyökö hän koulua vain "huvikseen" vai onko hänellä oikeasti ongelmia. Epäilen suuresti jälkimmäistä.

        Olen myös huomannut hänellä vasemmassa ranteessa epäilyttäviä jälkiä, mutten ole ottanut asiaa tarkemmin esille. Pitäisikö mainita tuosta samalla kertaa? Kysynkö suoraan, onko hänellä ollut itsemurha-ajatuksia?
        Pitää vain yrittää pysyä vahvana, kun en mikään asiantuntija ole.

        kehotettiin tuolla olemaan sooloilematta ja totta onkin, että tässä liikutaan sellaisella alueella, jolle meillä ei ole koulutusta ja josta emme saa palkkaa. Mielestäni meidän pitää kuitenkin olla aikuisia ihmisiä kaikille työssämme ja elämässämme kohtaamillemme lapsille.

        Oppilas on kirjoittanut kokeeseen ne jutut syystä. Ja siihenkin on syynsä, että juuri sinulle. Ehkä siksi, että olette jo aiemmin jutelleet läksyistä ja hän on jo yrittänyt kertoa jotain esimerkiksi sillä, ettei jaksa. Mikset jaksa ja mikä vie voimasi, on seuraava kysymys. Voi olla, ettei sekään ole sattumaa, että olet saanut näköyhteyden ranteisiin.

        Vaikkei hän enempää sinulle koskaan avautuisi tai vaikka et voisi häntä auttaa, olet vointia kysymällä antanut esimerkin aikuisesta, joka välittää ja jota kiinnostaa ja joka edes yrittää vastata avunpyyntöön. Jo se, että on tällaisia ihmisiä, antaa toivoa. Ei tarvitse olla asiantuntija välittääkseen.

        Mutta ilman muuta jos jotain vakavampaa ilmenee, oppilaan pitää päästä ammattilaisten puheille. Mainitse kuraattorille niistä jäljistä.


      • ope32
        ope32 kirjoitti:

        olen keskustellut muutamien opettajien kanssa. Oppilaan ongelmat ovat selvinneet heillekin, mutta kukaan heistä ei ole ottanut asiaa puheeksi oppilaan kanssa.
        Siispä ajattelin itse ottaa asian esille.
        Oppilas ei käy koulukuraattorilla, sen tiedän, siksi ajattelin varata samalla hänelle myös ajan kuraattorille. En ole oppilaan luokanvalvoja, olen vain aineopettaja.

        että oppilas 'esittelee' tarkoituksella ranteitaan? Siis että huomaisin hänen ongelmansa, ja ottaisin asian puheeksi?


      • opex
        ope32 kirjoitti:

        että oppilas 'esittelee' tarkoituksella ranteitaan? Siis että huomaisin hänen ongelmansa, ja ottaisin asian puheeksi?

        on kyllä, ei olisi ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaista tapahtuneen. Jokainen pulassa oleva lapsi toivoo sisimmässään, että joku tulisi hätiin. Samalla he kuitenkin yrittävät salata ongelmiaan eli käytös ja toiveet ovat ambivalentteja. He eivät itsekään tiedä, mitä haluavat ja mitä pitäisi tehdä. He käytöksellään suorastaan pyytävät apua ja sen jälkeen kieltäytyvät siitä. Mutta siihenhän ei aikuinen voi suostua ja testistähän siinä usein on kyse. Lapsi testaa, huomaako kukaan, välittääkö kukaan.


      • mielipiteeni
        opex kirjoitti:

        on kyllä, ei olisi ensimmäinen kerta, kun kuulen tällaista tapahtuneen. Jokainen pulassa oleva lapsi toivoo sisimmässään, että joku tulisi hätiin. Samalla he kuitenkin yrittävät salata ongelmiaan eli käytös ja toiveet ovat ambivalentteja. He eivät itsekään tiedä, mitä haluavat ja mitä pitäisi tehdä. He käytöksellään suorastaan pyytävät apua ja sen jälkeen kieltäytyvät siitä. Mutta siihenhän ei aikuinen voi suostua ja testistähän siinä usein on kyse. Lapsi testaa, huomaako kukaan, välittääkö kukaan.

        On selvää, että hän pyrkii erityisesti koepaperin teksteillä tuomaan ongelmaansa esiin. Luulenpa, että myös jäljet ranteessa kertovat ahdistuksesta, jonka hän toivoisi muiden huomaavan. Hänelle lienee juuri puhuminen olevan kaikkein haastavinta. Sanoithan itsekin, ettei ko. oppilas mene itse kuraattorille. Kannatankin ajatusta, että varaat itse ajan ja kerrot etukäteen oppilaan tilanteesta kuraattorille. Itse voit korkeintaan keskustella oppilaan kanssa tunnin jälkeen. Vältä hyökkäämästä kysymyksillä, sehän saa hänet pahimmassa tapauksessa vain sulkeutumaan. Ehdotan, että kysyt kuulumisia, otat jossain vaiheessa koepaperin tekstit puheeksi ja kerrot hänelle, että sinä olet aikuisena valmis kuuntelemaan häntä. Osoitat, että välität. Se lienee tässä tilanteessa kaikkein tärkeintä.


      • opex
        mielipiteeni kirjoitti:

        On selvää, että hän pyrkii erityisesti koepaperin teksteillä tuomaan ongelmaansa esiin. Luulenpa, että myös jäljet ranteessa kertovat ahdistuksesta, jonka hän toivoisi muiden huomaavan. Hänelle lienee juuri puhuminen olevan kaikkein haastavinta. Sanoithan itsekin, ettei ko. oppilas mene itse kuraattorille. Kannatankin ajatusta, että varaat itse ajan ja kerrot etukäteen oppilaan tilanteesta kuraattorille. Itse voit korkeintaan keskustella oppilaan kanssa tunnin jälkeen. Vältä hyökkäämästä kysymyksillä, sehän saa hänet pahimmassa tapauksessa vain sulkeutumaan. Ehdotan, että kysyt kuulumisia, otat jossain vaiheessa koepaperin tekstit puheeksi ja kerrot hänelle, että sinä olet aikuisena valmis kuuntelemaan häntä. Osoitat, että välität. Se lienee tässä tilanteessa kaikkein tärkeintä.

        kyllä tuossa kysymysten välttämisessä eri mieltä. Oppilashan on jo nyt sulkeutunut, eikä hän löydä keinoja ottaa asiaa puheeksi. Hän vihjaa kokeessa ja vilauttelee ranteitaan puhumisen sijaan. Kun tilanne nyt jo on tämä, miksi pelätä sulkeutumista, joka siis on vallitseva tilanne?!

        Oppilas ei varmasti kerro kuulumisiaan, jos häneltä kysytään vain että mitä kuuluu. Hän vastaa siihen jotain epämääräistä, mutta siihen epämääräiseen pitää tarttua ja siitä pitää jatkaa, koska on tullut jo riittävästi vihjeitä siitä, että tarvetta on puhua, mutta kykyä ei.

        Oppilas tietää, että kuulumisia kysellään usein silloinkin, kun kysyjä ei oikeasti ole kiinnostunut aidosta vastauksesta. Montakohan kertaa hän on elämänsä aikana kohdannut aikuisen, joka on ollut valmis istumaan alas ja kiirettä pysähtynyt ja todella ollut kiinnostunut? Vai onkohan aina käynyt niin, että joku on omaatuntoaan rauhoittaakseen kysäissyt ja ollut kuitenkin sitten lopulta kuulematta ja kuuntelematta? Useimmat aikuisethan eivät halua kuulla! Me haluamme elää uskossa, että kaikki on hyvin. Ja haluamme itse päästä vähällä. Mehän olemme täällä vain töissä...


      • mielipiteeni
        opex kirjoitti:

        kyllä tuossa kysymysten välttämisessä eri mieltä. Oppilashan on jo nyt sulkeutunut, eikä hän löydä keinoja ottaa asiaa puheeksi. Hän vihjaa kokeessa ja vilauttelee ranteitaan puhumisen sijaan. Kun tilanne nyt jo on tämä, miksi pelätä sulkeutumista, joka siis on vallitseva tilanne?!

        Oppilas ei varmasti kerro kuulumisiaan, jos häneltä kysytään vain että mitä kuuluu. Hän vastaa siihen jotain epämääräistä, mutta siihen epämääräiseen pitää tarttua ja siitä pitää jatkaa, koska on tullut jo riittävästi vihjeitä siitä, että tarvetta on puhua, mutta kykyä ei.

        Oppilas tietää, että kuulumisia kysellään usein silloinkin, kun kysyjä ei oikeasti ole kiinnostunut aidosta vastauksesta. Montakohan kertaa hän on elämänsä aikana kohdannut aikuisen, joka on ollut valmis istumaan alas ja kiirettä pysähtynyt ja todella ollut kiinnostunut? Vai onkohan aina käynyt niin, että joku on omaatuntoaan rauhoittaakseen kysäissyt ja ollut kuitenkin sitten lopulta kuulematta ja kuuntelematta? Useimmat aikuisethan eivät halua kuulla! Me haluamme elää uskossa, että kaikki on hyvin. Ja haluamme itse päästä vähällä. Mehän olemme täällä vain töissä...

        En puhunut kysymysten välttämisestä. Mielestäni olisi kaiketi vain fiksumpaa jutella oppilaan kanssa kunnolla (pidemmän aikaa) eikä suoraan paukauttaa kysymystä "miksi viiltelet?". Siihen tuskin saa kovin tyhjentävää vastausta. Tuollainen asia vaatii pidempää keskustelua kuin mitä opettajalla on antaa esim. välitunnilla. Kertovathan jo tekstit koepaperissa, että hätä on suuri kun "millään ei ole mitään väliä". On turha olettaa, että parilla suoralla kysymyksellä tulee suorat vastaukset kuin apteekin hyllyltä.

        Kuten opex totesi, hän on varmasti saanut elämässään kokea paljon aikuisten välinpitämättömyyttä. Siksi opettajan tulisikin ehdottomasti ilmaista oppilaalle, että: "tässä on aikuinen, joka on aina valmis kuuntelemaan sinua". Luottamus tähän aikuiseen on ensiarvoisen tärkeä avautumisen kannalta.


    • hhheeeooo

      todellakin kannattaa puhua hänelle, tuohan on ihan selvä avunhuuto juuri sinulle. osoittaisit välinpitämättomyyttä, jos et puhuisi hänen kanssaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe