Minulla on melkoisen viileässä huoneessa kahvipuu, rönsylilja ja juoru. Onko teillä kenelläkään tietoa kuinka viileää nämä sietävät?
Kahvipuu on mennyt viime kevään aikana aika huonoon kuntoo (vanhakin jo on) ja en ole saanut sitä oikein toipumaan, muutto ja kaikki oli keväällä.. Joten se raasu saattaa talven aikana jopa kuolla. Onko muuten tietoa saisiko sen miten elpymään? Se asuu muovisessa suuressa ruukussa, saviruukussa kun voi vieläkin huonommin. Siinä on latvassa ehkä noin 15 lehteä, se on niitä aika ahkeraan pudottanut. Lehdet ruskettuu päistä ja sitten tippuvat. Mikähän sillä vialla?
Mutta ne muut kukat voivat vielä hyvin siellä huoneessa. siellä on nyt patteri päällä ja lämpötila 19 astetta eli nyt ok, mutten pidä patteria päällä kuin vähän aikaa, sillä huone on asumaton, käyttämätön. Alimmillaan siellä voinee olla 14-15 astetta. Minulla kun ei ole valoisaa tilaa muualla jonne siirtää niitä kukkia. Muut huoneet pullollaan huonekasveja...
Kiitän ,jos joku vaivautuu vastaamaan.
P.s
Minulla on vielä ulkona kukkapenkissä pelargonia,joka on melkoinen jättiläinen. Onnistuisikohan sen talvehdittaminen siinä viileässä huoneessa? Voisiko sen laittaa "pimeimpään" nurkkaan lattialle jos siirrän sen ruukkuun? Pelargonia ensimmäistä vuotta minulla, en ole ennen koittanutkaan talvehdittaa niitä. Olisi minulla kellari-tilakin, mutta menee varmaan melkoisen viileäsi talvella, ja on säkkipimeä, tietenkin :D
kysymykset
4
300
Vastaukset
- Avokadopuunvarjossa
Rönsylilja viihtyy talvisin melko viileässä, vähintään 8 astetta ja mahdollisimman valoisassa paikassa. Minulla itselläni on tällä hetkellä rönsylilja, jonka pelastin kaupasta. Se oli läpeensä kuivunut, mutta on toipunut hyvin. Kestävä kasvi!
Kahvipuu ei pidä alhaisesta lämpötilasta, valitan. Tykkää valosta, mutta ei suoraa auringonpaistetta. Onko se liian pimeässä? Sumuta! Se on monille kasveille tärkeätä. Kasteletko tarpeeksi usein? saviruukussa olen huomannut mullan kuivuvan nopeammin kuin muoviruukussa, joka pitää kosteutta paremmin. kesällä pitäisi lannoittaa kerran viikossa. Jos voit, ota pistokkaita. Olisi sääli, jos puusi kuolisi. Toivotan onnea.
En osaa sanoa mitään juorusta tai pelargoniasta, paitsi että suosittelen pelargonin eteeristä öljyä turvotukseen, hieno kasvi (toimii etenkin naisilla, jos erityisesti turvotus johtuu hormoneista). Eteeriset öljyt ovat jotain aivan uskomatonta.- Sunna :)
Olen sumutellut kahvipuuta kerran viikossa. Ilmankosteus on kyllä puutalossa muutenkin hyvä. Puu asustaa ikkunan edessä, jossa sopivan valoisaa,muttei paahteista. Pikemminkin luulen että muoviruukusta johtuvaa että kosteus liiallista ruukussa, vaikka kastelen kerran viikossa. Saviruukussa se taas kuivui ihan huonoksi koko kasvi. Täytyy nyt seurailla sen voointia. Toistaiseksi annan olla siinä viileässä huoneessa, talveksi voisin siirtää vaikka yläkertaan jossa itse nukun, ei ainakaan viileää, ja valoakin on.
Kiitos kaikille vastauksista! :))
Täytyykin lähteä kaivamaan peralgoni ruukkuun ja tuoda se sinne huoneeseen. Toivottavasti saan sen penkistä pahemmin vaurioittamatta sitä. Kai se elää muoviruukussa talven? Saviruukkuja ei ole yhtään ylimääräistä tähän hätään. Voinko kukkapenkistä ottaa siihen ruukkuun mullan? Kun ei kukkamultaakaan ole,,enkä nyt su pääse kauppaan sitä ostamaan..
Jep, toivotaan et kasvit elää.
Täytyy kyl sanoa ,et nyt 5kk tässä talossa asuneena, kerrostalosta pois muuttaneena, et noi huonekasvit kukoistaa! :) Koskaan ei ykskään noista kukista ole ollu noin hienoja ja suorastaan villiintyneitä :) Kai se tämä puutalon sisäilma on niin ystävällistä niille.
Ainiin, tosta pistokkaasta, mitenkäs siitä kahvipuusta sais? Siinä on vaan yks runko, noin metrin korkea ja latvassa sit niitä haarokkeita..
- .....
ihan varmasti voi talvettaa pelargonin siellä. itse olen talvettanut pelargoneja myös säkkipimeässä kellarissa jossa on n. 10 astetta lämmintä
Pelargoni viihtyy talvella viileässä ja valoisassa. Minulla pelargonit ovat olleet talven yli omakotitalon yläkerrassa, jota on lämmitetty vain sen verran etteivät putket jäädy eli lämpötila on vaihdellut n. 4-12 asteen välillä. Hyvin ovat selvinneet talven yli. Älä laita pelargoneja pimeään, jos sinulla kerran on valoisa ja viileä tila käytettävissä. Kastele talven aikana säännöllisesti mutta hyvin vähän kerralla, etteivät pelargonit kuole liikaan märkyyteen.
Rönsylilja ja juoru pärjäävät myös viileässä, mutta kahvipuu ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255