rosmariinin hoito?

purkissa

Miten hoitaa talven yli rosmariinia?kastelu yms?
Ostin purkkisellaisen puutarhaliikkeestä.

11

5032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ukko-

      talvella lepoajan, eli viileän paikan, jossa ei ole liikaa valoa. Kastelun täytyy olla niukkaa - viileässä ja hämärässä yhteyttäminen on pientä.

      Näin olen lukenut, kokemusta ei vielä ole. Ostin itse tammikuussa kolme rosmariinia, jotka ovat kasvaneet hyvin tähän asti. Nyt leikkasin ne viimeisen kerran. Mulla ei ole mitään viileää paikkaa niille talveksi, joten odotan mielenkiinnolla, missä vaiheessa ne kuolevat. Meinaan pistää ne johonkin suht hämärään, vähentää kastelua ja seurata, kuinka ne heittävät henkensä...

      Olen kuullut ihmisiltä, että rosmariinin saatteleminen talven yli on joka tapauksessa vaikeaa, vaikka olisi oikeat olosuhteetkin. Mutta itsekin kokeilen nyt ensimmäistä kertaa.

      • Olen koettanut viitisen talvea sekä sisällä purkissa että ulkona minikasvihuoneessa - peittänyt, leikannut ja jättänyt leikkaamatta, kaikkeni antanut. Jos kastelee liikaa, peittää kasvin hetken päästä harmaa härmä ja se kuolee, jos kastelee liian vähän, se kuolee kuivuuteen - missähän se raja kulkee?

        Viime talvena peitin kasvin samalla pehkulla, jota käytän ruusujen peittämiseen - keväällä kun paljastin kasvin pehkun alta tuli esiin vain kuivia tikkuja. Olisikohan sitä pitänyt kastella jotenkin talvenkin aikana vaikka maassa juuret ovatkin?

        Olen tullut siihen tulokseen, että rosmariini on sen verran halpa puska ja nykyään helposti jo saatavilla, että ostan joka kevät uuden ja anna suosiolla kuolla - ympärivuotiseksi siitä ei taida meidän oloihimme olla.


      • -ukko-
        crudo kirjoitti:

        Olen koettanut viitisen talvea sekä sisällä purkissa että ulkona minikasvihuoneessa - peittänyt, leikannut ja jättänyt leikkaamatta, kaikkeni antanut. Jos kastelee liikaa, peittää kasvin hetken päästä harmaa härmä ja se kuolee, jos kastelee liian vähän, se kuolee kuivuuteen - missähän se raja kulkee?

        Viime talvena peitin kasvin samalla pehkulla, jota käytän ruusujen peittämiseen - keväällä kun paljastin kasvin pehkun alta tuli esiin vain kuivia tikkuja. Olisikohan sitä pitänyt kastella jotenkin talvenkin aikana vaikka maassa juuret ovatkin?

        Olen tullut siihen tulokseen, että rosmariini on sen verran halpa puska ja nykyään helposti jo saatavilla, että ostan joka kevät uuden ja anna suosiolla kuolla - ympärivuotiseksi siitä ei taida meidän oloihimme olla.

        sen verran hidas palsta, että tämä ketju saattaa vielä keväällä olla näkyvillä sivulla yksi. Voin raportoida sitten uudestaan, jos/kun mun rosmariinit heittävät henkensä, tai yllättävästi virkoavat kevään korvalla.


      • -ukko-
        -ukko- kirjoitti:

        sen verran hidas palsta, että tämä ketju saattaa vielä keväällä olla näkyvillä sivulla yksi. Voin raportoida sitten uudestaan, jos/kun mun rosmariinit heittävät henkensä, tai yllättävästi virkoavat kevään korvalla.

        Ei kovin pitkään tarvinnut odotella, että ensimmäinen lähti rosmariinien taivaaseen. Kuivuuteen taisi kuolla, vähensin vissiin kastelua liikaa. Tosin ne kaksi muuta näyttää hyvinvoivilta ja saman verran vettä ne kaikki ovat saaneet.

        Palaan asiaan, kun jotain dramaattista ja jännittävää taas tapahtuu...


      • uk-ko
        -ukko- kirjoitti:

        sen verran hidas palsta, että tämä ketju saattaa vielä keväällä olla näkyvillä sivulla yksi. Voin raportoida sitten uudestaan, jos/kun mun rosmariinit heittävät henkensä, tai yllättävästi virkoavat kevään korvalla.

        Pari viikkoa sitten toinen jäljellä olevista rosmariineistani alkoi äkkiä kasvaa. Se työnsi hentoa kasvua viikon verran - sitten uudet versot nuupahtivat. Koko kasvi ruskettui kahdessa päivässä. Ja sitten se oli kuollut.

        Olen kastellut varovaisesti, mielestäni. Tiiä sitten, saiko liian vähän vai liian paljon vettä - vai oliko sillä mitään vaikutusta.

        Yksi on vielä jäljellä, eikä tuokaan taida uuten vuoteen selvitä, sen verran räähkältä näyttää.


      • uk-ko kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten toinen jäljellä olevista rosmariineistani alkoi äkkiä kasvaa. Se työnsi hentoa kasvua viikon verran - sitten uudet versot nuupahtivat. Koko kasvi ruskettui kahdessa päivässä. Ja sitten se oli kuollut.

        Olen kastellut varovaisesti, mielestäni. Tiiä sitten, saiko liian vähän vai liian paljon vettä - vai oliko sillä mitään vaikutusta.

        Yksi on vielä jäljellä, eikä tuokaan taida uuten vuoteen selvitä, sen verran räähkältä näyttää.

        Ulkona oleva on vielä hengissä - olen antanut kasvihuoneeseen kasvin juurelle vettä vähän joka toinen viikko. Toisaalta ei vielä ole ollut sellaisia pakkasia, että olisi maa edes kunnolla jäätynyt.

        Ensimmäiset kovemmat pakkaset - josko niitä nyt tulee - ovat sitten varmaan se koetinkivi.


      • uk-ko
        crudo kirjoitti:

        Ulkona oleva on vielä hengissä - olen antanut kasvihuoneeseen kasvin juurelle vettä vähän joka toinen viikko. Toisaalta ei vielä ole ollut sellaisia pakkasia, että olisi maa edes kunnolla jäätynyt.

        Ensimmäiset kovemmat pakkaset - josko niitä nyt tulee - ovat sitten varmaan se koetinkivi.

        Kyllä se viimeinenkin on käytännössä kuollut, vaikka latvuksissa vielä jokunen vihreä lehti onkin.

        Annoin varmaan liian vähän vettä, ottaen huomioon, että ne olivat sisällä normaalissa huonelämmössä ja kastelin ehkä kerran viikossa.
        Ensi syksynä voin yrittää sitten niiden tappamista liialla kastelulla.

        Mun puutarhakausi taisi päättyä tähän. Hautaan nuo pihan nurkalle ja siirryn talviaikaan: menneen kesän sadosta nauttimiseen.


    • Jos nyt seurataa nätä verrokkeina, niin voin kertoa, että omani on minikasvihuoneessa seinän vieressä ja voi ainakin toistaiseksi hyvin. Lauantaina leikkasin oksan hirvipataan ja toisen ruokapöytään tuomaan tuoksua ja koristeeksi.

      Tämä peijooni vieläpä kasvaakin - hitaasti.

      • Täytyy tunnustaa, että ei menestynyt tämä ulkona minikasvihuoneessa ollut romariinini. Kevätauringon tullen - vaikka jopa kastelin - ei jäljellä ollut kuin harmaanvihreitä neulasia.

        No, onneksi kasvihuoneelta sain uuden ja komeasti kukoistakoon aikansa.

        Ei rosmariini Suomessa talvehdi. Tuossa toisessa viestissä jotkut kasvattavat siitä peräti puuta - epäilenpä?


      • isoäiti*
        crudo kirjoitti:

        Täytyy tunnustaa, että ei menestynyt tämä ulkona minikasvihuoneessa ollut romariinini. Kevätauringon tullen - vaikka jopa kastelin - ei jäljellä ollut kuin harmaanvihreitä neulasia.

        No, onneksi kasvihuoneelta sain uuden ja komeasti kukoistakoon aikansa.

        Ei rosmariini Suomessa talvehdi. Tuossa toisessa viestissä jotkut kasvattavat siitä peräti puuta - epäilenpä?

        Rosmariini tarvitsee valoa läpi vuoden, mitä enenmmän
        sitä parempi.
        Välimeren korkeudelta on kotoisin ja siellä on valoa,
        joten Suomessa hyvä antaa keinovaloa lisäksi talvella .


      • isoäiti* kirjoitti:

        Rosmariini tarvitsee valoa läpi vuoden, mitä enenmmän
        sitä parempi.
        Välimeren korkeudelta on kotoisin ja siellä on valoa,
        joten Suomessa hyvä antaa keinovaloa lisäksi talvella .

        Tuon valon ymmärrän - kasvilamppu auttanee. Mutta mitenkä kastelu? Olen kastellut vähän, tuskin lainkaan, kevyesti ja kevyesti paljon.

        Aina korjaa kuolema ressun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe