Vanhoillislestadiolaisuuden perusydin muuttui prameiden toimitalojen myötä. Pirttiseurat ja vl, siinä oli erottamaton pari, heti lahkon alkuajoista lähtien. Lahkon imagoon on kuulunut tietynlainen "undergroud" meininki. Liikehän ei ollut moneenkymmeneen vuoteen, ellei peräti satoihin vuosiin, salonkikelpoinen.
Oliko hoitokokoukset alkusysäus toimitaloille? Niillä peloteltiin väki kuuliaisiksi talkoo-orjiksi.
Kaipaan pirttiseuroja
6
419
Vastaukset
- joulun lapsi
Kaipaan kirkkoseuroja kouluja käyneen papin pitämänä ja puhetta Jeesuksesta ja sellaista lestadiolaista puhetta jota -70 luvun fundamentalismi ei ole pilannut.
En kaipaa pirttiseuroja jossa maallikkosarnaajat saavat ilman minkäänlaista piispanistuimen valvontaa suoltaa Jumalan Sanana ja (mukamas) pyhän hengen vaikuttamana puhua mitä sattuu joka ei korosta muuta kuin heidän omaa egoaan.
Pirttiseuroissa on levitetty oppi maailmanlopusta (v. 2ooo), hevosvaunuoppi, oppi keskustapuolueesta valitun kansan oikeana puolueena, kirkkokuoron synti, televisio synti, urheiluun ja taiteeseen liittyvät eritasoiset ja vaihtelevat synnit, epäuskoiset papit on haukuttu pirttiseuroissa puupökkelöiksi, seuraväki kiihotettu syyntakeettomaan mielentilaan, peloteltu suruttomat sellaisiksi jotka joutuvat perkeleen kekäleeksi helvettiin, peloteltu naiset uhrautumaan martyyrin kuolemaan sukupuolielimiensä kautta JNE... EN KAIPAA MAALLIKKOSAARNAAJIEN VETÄMIÄ PIRTTIUSEUROJA.Hyvää ja selkeää ilmaisutaitoasi :)
No, olin lapsi silloin pirttiseura-aikakautena.
Ehkä aika on kullannut muistot.
Mutta eikö kuvailemasi meno jatku toimitaloillakin entisenlaisena, vai onko siellä jotenkin hillitympi tyyli?- pirttiseuralainen
Devoit kirjoitti:
Hyvää ja selkeää ilmaisutaitoasi :)
No, olin lapsi silloin pirttiseura-aikakautena.
Ehkä aika on kullannut muistot.
Mutta eikö kuvailemasi meno jatku toimitaloillakin entisenlaisena, vai onko siellä jotenkin hillitympi tyyli?Nykyisissä parameissa toimitaloissa meno on hillittyä ja charmikasta verrattuna entisajan pirttiseuroihin, joista on jäänyt monenlaisia hauskoja muistoja.
Paluuta ei entisaikaan ole, mutta onhan niitä pirtti ja kesämökkiseuroja vielä tuolla syrjäseuduilla.
Ja sitten on vielä nuita kyläkouluseuroja kesäisin myös, joissa hieman aistii entisajan tunnelmaa.
Mutta en kaipaa tupakansavuisia pirttejä, joissa isännät veti estoitta ja savuverho leijui sakeana leppalampun valossa.
Mutta on siinä muuta nostalgaa, kuten se, että kaikki tuli sinne riippumatta siitä, oliko uskovainen tai ei.
Mutta tukalaa se oli pienestä lapsesta istua siellä parisen tuntia, sillä saarnat kestivät ennen huomattavasti pitempään kuin nyt, jolloin kuljetaan aikataulun puitteissa.
Saarnat olivat siellä pirteissä myös sellaisia, että ne panivat kuulijan totisen paikan eteen.
Kun oli helvetin tulijärvillä hiillostettu, alkoivat herkkämieliset pakahtua ja tunteet purkautuivat huutoina ja kiljumisina.
Saarnaaja oli päässyt tavoitteeseensa saadessaan ihmisiä parannuksen tekoon.
Ja niitä syntejä tosiaan tunnustettiin sitten avoimesti kaikkien kuullen, eikä vain tyydytty pyytämään. Kerrottiin kaikki huoruudetkin, mikä synnytti hilpeyttä noituuksista puhumattakaan.
Mutta nyt, kun on hyvät toimitalot, ei ole enää tarpeen syntejäkään pyytää avoimesti anteeksi.
Ihmisillä menee niin hyvin. Yhä vain harvemmin näkee, että syntejä joku pyytäisi julkisesti anteeksi, kun ennen oli se käsitys, että ne pitää ääneen pyytää, muuten ei saa anteeksi.
Tässä on selvä muutos uskossa nähtävillä, sillä vain saarnamies itse pyytää syntejään seuraväeltä anteeksi ja seuraväki nostaa kätensä merkiksi, ikäänkuin siihen kaikkia käsiä tarvittaisiin. pirttiseuralainen kirjoitti:
Nykyisissä parameissa toimitaloissa meno on hillittyä ja charmikasta verrattuna entisajan pirttiseuroihin, joista on jäänyt monenlaisia hauskoja muistoja.
Paluuta ei entisaikaan ole, mutta onhan niitä pirtti ja kesämökkiseuroja vielä tuolla syrjäseuduilla.
Ja sitten on vielä nuita kyläkouluseuroja kesäisin myös, joissa hieman aistii entisajan tunnelmaa.
Mutta en kaipaa tupakansavuisia pirttejä, joissa isännät veti estoitta ja savuverho leijui sakeana leppalampun valossa.
Mutta on siinä muuta nostalgaa, kuten se, että kaikki tuli sinne riippumatta siitä, oliko uskovainen tai ei.
Mutta tukalaa se oli pienestä lapsesta istua siellä parisen tuntia, sillä saarnat kestivät ennen huomattavasti pitempään kuin nyt, jolloin kuljetaan aikataulun puitteissa.
Saarnat olivat siellä pirteissä myös sellaisia, että ne panivat kuulijan totisen paikan eteen.
Kun oli helvetin tulijärvillä hiillostettu, alkoivat herkkämieliset pakahtua ja tunteet purkautuivat huutoina ja kiljumisina.
Saarnaaja oli päässyt tavoitteeseensa saadessaan ihmisiä parannuksen tekoon.
Ja niitä syntejä tosiaan tunnustettiin sitten avoimesti kaikkien kuullen, eikä vain tyydytty pyytämään. Kerrottiin kaikki huoruudetkin, mikä synnytti hilpeyttä noituuksista puhumattakaan.
Mutta nyt, kun on hyvät toimitalot, ei ole enää tarpeen syntejäkään pyytää avoimesti anteeksi.
Ihmisillä menee niin hyvin. Yhä vain harvemmin näkee, että syntejä joku pyytäisi julkisesti anteeksi, kun ennen oli se käsitys, että ne pitää ääneen pyytää, muuten ei saa anteeksi.
Tässä on selvä muutos uskossa nähtävillä, sillä vain saarnamies itse pyytää syntejään seuraväeltä anteeksi ja seuraväki nostaa kätensä merkiksi, ikäänkuin siihen kaikkia käsiä tarvittaisiin.Sitä se hoitokokousaalto teki, tappoi viimeisenkin hengen liikkeestä. Sisäistä hengellistä tyhjyyttä täyttämään nämä toimitalo ym. hössötykset ovat. Olen kuullut uuden merkityksen sanalle ry..
Ry = Rahankeruu yhdistys :)
- hoitokokouksista!"
SRK on useassa julkilausumassaan kehunut hoitokokouksien tuloksia hyviksi, sillä sen jälkeenalkoi "rakentamisen aika". Joka toisella paikkakunnalla on nyt vähintään miljoonan euron hulppea toimitalo, eivätkä alamaiset uskalla puolella sanallakaan kieltäytyä sen rahoittamisikeestä!
VL-yhteisössä on kaikkea mitattu peristeisestikin rahalla, maallisella mammonalla ja menestyksellä. Nyt SRK on vasta vahva, kun sen jäsenyhdistykset ovat velkaisia, mutta ulospäin rikkailta näyttäviä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271924
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001670Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561276Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?631192Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31998Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51893Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47886Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44862Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798