Peltipoliisi välähti Norjassa

Ninnuli81

Onko kellään kokemusta Norjasta kun peltipoliisi välähtää, että tuleeko se sakko Suomeen koskaan? Itselleni kävi eilen reissusta palatessa niin että eräässä alamäessä pönttö välähti ja mielestäni ko. alueella oli 90km nopeusrajoitus ja mittarin mukaan nopeus oli n.90km/h. Kyseisessä paikassa oli jonkilainen risteysalue, mutta missään ei näkynyt hidastamista vaativaa rajoitusmerkkiä.
Mitenkähän mahtaa käydä?

16

9664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      ei auta jos sanot, mielestäni siellä oli 90km/h rajoitus. Ei pöntöt välky ilman syytä.

      varmasti sakko tulee suomeen asti. nuo tapauksethan käsitellään manuaalisesti.

    • turhaa stressiä

      eikä ainakaan liian varhain. Ehdit murehtia asiaa kun/jos maksukehoitus aikoinaan tulee ja siitähän selviää sitten maksamalla.

      • Liquidi

        Epäilen että ei tule lappua. Moni kolleega on väläytellyt Norjassa tolppia, mut kenellekkään ei ole ikinä tullut lappua perässä. Ruotsista olen kuullut, että tolppasakko voi tulla Suomeen... Tosin itselläni välähti tolppa reilu puoli vuotta sitten Ruotsissa, eikä siitäkään ole kuulunut mitään..


      • mutta jos
        Liquidi kirjoitti:

        Epäilen että ei tule lappua. Moni kolleega on väläytellyt Norjassa tolppia, mut kenellekkään ei ole ikinä tullut lappua perässä. Ruotsista olen kuullut, että tolppasakko voi tulla Suomeen... Tosin itselläni välähti tolppa reilu puoli vuotta sitten Ruotsissa, eikä siitäkään ole kuulunut mitään..

        jos poliisi näkee kuvasta että syy oli ylinopeus. Ei aina tule sakkoa edes Suomessa vaikka kamera välähtää. Ja nuo selitykset ei aut mitään jos sakot saat ja voihan aina mennä Norjaan siitä valittamaan.


    • Rainenhard

      Kiitos keskustelun avanneelle aloittajalle.

      Minulle välähti myös Saksassa, jossakin Lippstadtin nurkilla ja olin liikkeellä Avisin vuokra-autolla joka oli Hannoverista lähtöisin.

      En itsekään usko, että sakko löytää koskaan perille mutta kyllä se vähän mietityttää.

      • Ninnuli81

        Kyllä se pistää mietityttämään, varsinkin kun ei ole aiemmin sakkoja tullut. Suomestakaan. Onko täällä ketään joka olisi saanut sakon ulkomailta ihan kotiin saakka. Yritän tässä vaan miettiä sen todennäköisyyttä että tuleeko se koskaan vaiko eikö. Jos tulee, niin kova sakko se varmaan tulee olemaan. Norja kun ei muutenkaan ole halvin mahdollinen maa olla ja matkustaa.


      • Arska
        Ninnuli81 kirjoitti:

        Kyllä se pistää mietityttämään, varsinkin kun ei ole aiemmin sakkoja tullut. Suomestakaan. Onko täällä ketään joka olisi saanut sakon ulkomailta ihan kotiin saakka. Yritän tässä vaan miettiä sen todennäköisyyttä että tuleeko se koskaan vaiko eikö. Jos tulee, niin kova sakko se varmaan tulee olemaan. Norja kun ei muutenkaan ole halvin mahdollinen maa olla ja matkustaa.

        Toissa kesänä lomareisulla norjassa välähti tolppa eikä vielä ole tullut. Epäilen tuleeko enää 1.5 vuoden jälkeen.


      • Metallimies
        Ninnuli81 kirjoitti:

        Kyllä se pistää mietityttämään, varsinkin kun ei ole aiemmin sakkoja tullut. Suomestakaan. Onko täällä ketään joka olisi saanut sakon ulkomailta ihan kotiin saakka. Yritän tässä vaan miettiä sen todennäköisyyttä että tuleeko se koskaan vaiko eikö. Jos tulee, niin kova sakko se varmaan tulee olemaan. Norja kun ei muutenkaan ole halvin mahdollinen maa olla ja matkustaa.

        Onhan niitä välähdellyt jo useammankinkerran. Vasta tänä vuonna ne on tullut kotiin asti (Saksasta) tilisiirtolomakkeen kera. Sakot ovat vaan niin pieniä, että tuskimpa aloittavat perintää täältä asti. En ainakaan vielä ole niitä maksanut. Tusossa niitä on hyllyllä kolme kappaletta a´30 €. Tietääkseni Norja ei ole EU -maa, joten sieltä perintä on vieläkin hankalampaa. Kotiin se tulee kyllä sieltäkin. Odotellaan rauhassa, mitä tuleman pitää....


      • saadut sakot

        voidaan suoraan veloittaa sinun luottokortiltasi edes etukäteen kertomatta siitä sinulle.

        Kun autovuokraamo saa peltipoliisin sakon (tai parkkisakon tms.) niin veloittavat suoraan luottokorttiasi.

        Olet vuokrasopimuksen allekirjoituksella antanut siihen heille luvan !!


      • pekkakoo
        saadut sakot kirjoitti:

        voidaan suoraan veloittaa sinun luottokortiltasi edes etukäteen kertomatta siitä sinulle.

        Kun autovuokraamo saa peltipoliisin sakon (tai parkkisakon tms.) niin veloittavat suoraan luottokorttiasi.

        Olet vuokrasopimuksen allekirjoituksella antanut siihen heille luvan !!

        Pari kertaa Hertz teki tuollaisen parinkympin veloituksen, ja kun kysyin, mitä ne oikein veloittavat, vastaus oli että ovat hallinnollisia kuluja vuokraajan henkilöllisyyden selvittämiseksi poliisin pyynnöstä. Maat olivat Saksa ja Sveitsi, aikaa toista vuotta, sakkoja ei ole vielä tullut kotiin. Viime kuussa ranskassa Avisin autolla välähti myös, saas nähdä mitä nyt tapahtuu.


    • ....

      en usko, että tulee suomeen asti. mutta jos tulee, niin sakkotasosta tiedän norjassa sen verran, että sakot tulee norjassa rikkeen mukaan, eikä tulotason, niin kuin suomessa. kerran vedin parkkisakot oslossa, 500kr ja kaveri veti mossissa, 600kr.

      • Maksu

        Itsellämme välähti Norjassa tietullissa tolppa ja sakko tuli melkein puoli vuotta myöhemmin perässä Suomeen. Kai se vaikuttaa missä päin se välähtää ja kelle on siittä vastuussa, poliisille vai yms.


      • Maksu kirjoitti:

        Itsellämme välähti Norjassa tietullissa tolppa ja sakko tuli melkein puoli vuotta myöhemmin perässä Suomeen. Kai se vaikuttaa missä päin se välähtää ja kelle on siittä vastuussa, poliisille vai yms.

        Tietulli on eriasia kuin nopeusvalvontalaite eli ns.peltipoliisi.Molemmista kokemuksia vuosien varrelta,Peltipoliisista ei ole MILLOINKAAN vielä lappu löytänyt kotiin suomeen asti,mutta tietullista lappu tuli vajaan puolenvuoden jlk.Siinä oli ohessa kuva tilanteesta,päivämäärä,kellonaika jne.Turha siis oli lähteä kiistämään,rike oli tehty ja eikun mastercard käyttöön.Sakko maksettiin Englantiin josta sakkovaatimus tuli.Kyselin maksun laillisuutta ennen maksamista mm. SKAL:sta ja sieltä kehoittivat maksamaan.Teki yhteensä 129,60 € eli 43,20 /kerta. Sillä kertaa kyseessä oli puomit joiden hinta oli 40 NOK/läpiajo eli tämän päivän kurssilla n.5,16€. En siis kenellekään suosittele maksamatta jättämistä.
        Tänä päivänä olen jo hommannut kahteen autooni jotka säännöllisesti Norjaan ajavat,ns Autopassit,eli ei muuta kuin hiukan nopeutta pois puomille tultaessa,ei siis edes pysähdyksiä.


      • tietulli
        Rahti3187 kirjoitti:

        Tietulli on eriasia kuin nopeusvalvontalaite eli ns.peltipoliisi.Molemmista kokemuksia vuosien varrelta,Peltipoliisista ei ole MILLOINKAAN vielä lappu löytänyt kotiin suomeen asti,mutta tietullista lappu tuli vajaan puolenvuoden jlk.Siinä oli ohessa kuva tilanteesta,päivämäärä,kellonaika jne.Turha siis oli lähteä kiistämään,rike oli tehty ja eikun mastercard käyttöön.Sakko maksettiin Englantiin josta sakkovaatimus tuli.Kyselin maksun laillisuutta ennen maksamista mm. SKAL:sta ja sieltä kehoittivat maksamaan.Teki yhteensä 129,60 € eli 43,20 /kerta. Sillä kertaa kyseessä oli puomit joiden hinta oli 40 NOK/läpiajo eli tämän päivän kurssilla n.5,16€. En siis kenellekään suosittele maksamatta jättämistä.
        Tänä päivänä olen jo hommannut kahteen autooni jotka säännöllisesti Norjaan ajavat,ns Autopassit,eli ei muuta kuin hiukan nopeutta pois puomille tultaessa,ei siis edes pysähdyksiä.

        on kaksipiippuinen koska ei ole viranomaismaksu. Itse olen arkistoinut ne Englannista tulleet roskikseen ja ajan myötä antavat periksi.
        Peltipoliisin lappuja en ole kuullut Suomeen tulleen kenellekään, ruotsissa kirjoilla ollut kuski väitti väläyttävänsä 5-10krt/vko aina samalla autolla eikä perään huudella


    • Hämmästyt kuvan...

      hyvää laatua...vaikka passi kuvaan käy.....

    • Jyrä1

      Norja ei ole EU valtio. EU valtioilla on sopimus, mutta tuskin koskee Norjaa. Olen ajanut siellä peltipoliisiin n. 13 km ylinopeudella. Siitä kyllä on kulunut jo kauan. Varmasti lähemmäs 20 vuotta(siellä oli jo silloin peltipoliiseja) Sakkoa ei saapunut ikinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      531
      5799
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      102
      1976
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1961
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      108
      1767
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1578
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1577
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1335
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      59
      1194
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      66
      1035
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      1005
    Aihe