kysta vai syöpä

pelokas26

Kaikki ja tämä helvetti alkoi vuosi sitten. Kävin gynellä synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa. Kun lääkäri ultrasi hän huomasi munasarjassa kaksi kystaa. Molemmat olivat aika pieniä, joten minut laitettiin seurantaan. Lääkäri vakuutteli että kyseessä on ihan harmittomia kystia, jotka yleensä häviää itsestään. Kävin kerran tai kaksi seurannassa ja kystat kasvoivat. Olisiko ollut kolmas kerta, kun isompi kysta oli puhjennut ja jäljelle oli jäänyt pienempi. Mutta tämä pienempi onkin viedä järjen. Se ei ole hävinnyt ja sen lisäksi huomattiin, että se ei olekkaan munasarjassa kiinni ja sen sisällä oli nestettä ja jokin möykky. Tätä seurantaa jatkettiin ja kysta ei hävinnyt. Möykky kystan sisällä kasvoi. Ja kohdun takana oli nestettä. Kävin 12-5 verikokeissa jatkuvasti. Millon arvo oli 23 milloin 30, mutta silti normaali. Viimein tehtiin päätös että leikataan. Samalla lääkäri sanoi että munasarja poistetaan myös ja vatsasta otetaan jotain näytteitä. Olen ihan pihalla näistä hienoista sanoista, joita lääkärit käyttävät. Ja lääkäri käynnillä ei suutaan saa auki. Pelkään. Onko muilla kokemuksia. Pelkään syöpää. Mistä voisin itse erottaa syövän ja kystan. Olen ollut täysin oireeton muuten.

7

11743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävän ystävä

Ystävälläni huomattii ultrassa tammikuussa 3cm kysta toisessa munasarjassa. lääkäri sanoi että seuraillaan, näyttää harmittomalta. 4 kk kuluttua toukokuussa hän meni uudestaan lääkärille ja kysta oli 7,5cm. (oireeton) sai lähetteen gynenpolille. gynenpolilla epäiltiin endometrioomaa tai dermoidia, koska kysta oli "kiinteää" ainetta, ja hieman nestetäyteistä myös. hän sai tähystysleikkaukseen lähetteen 3kk kuluessa. kutsu saapuikin 1,5 kk kuluttua. leikattiin tähystyksessä. kaikki meni hyvin, munasarja poistettiin kokonaan. leikkauksen jälkeen leikannut lääkäri tule kertomaan, että poistettu kasvain muistutti endoa, mutta patologi sanoo lopullisen vastauksen. patologin vastauksessa meni 2viikkoa ja endo oli.

tietysti on normaalia että ihminen on huolissaan tälläisesta asiasta. niin oli ystävänikin. hänelle niin yksityis gyne, gynenpolin lekuri kuin leikkaava lääkärikin vakuuttelivat että huoli pois, tämän päivän ultraäänilaitteisiin tulee luottaa niin paljon, että siinä erottaa pahanlaatuisen kasvaimen normaalista hyvänlaatuisesta kasvaimeesta. mutta kuitenkin leikkaus antaa vasta 100% varmuuden.

uskon, että löydös sinullakin on täysin harmiton, kun sitä ollaan alkuun seurailta. Ca12-5 arvo voi muuttua myös ihan endosta tai kystasta mikäli se on tarpeeksi suuri häiritäkseen munasarjantoimintaa. Vaikka sitä syöpämarkkeriksi nimitetään (ja toki se myös on) niin voi arvo myös kohta ei-maligneissa tiloissakin.

älä huoli ja nauti syksyn sateisista päivistä ja odota rauhassa leikkausta :)

ps. oletko muuten kokeillut kirjoitella tuonne naisten terveyspalstalle? sieltä varmasti tulisi vielä enemmän vastauksia :)

• klnflösnföal

Mulla oli vähän vastaavanlainen tilanne tossa n. vuosi sitten. Multa löyty kanssa isokokoinen muutos toisesta munasarjasta ja lääkäri lohduttelevasti epäili kystaa. Leikattiin kuitenkin pois, kun ei kadonnut mihinkään ja oli tosi iso. Syöpäähän se sitten olikin.

Itse ei voi kyllä mitenkään päätellä, onko syöpää vai kystaa. Täytyy vaan luottaa siihen, että yleinen on yleistä ja kystia on useammin kuin syöpää. Ultrassa lääkäri taisi mainita tän mun "kystan" kehittelemästä omista verisuonista. Sellainen taitaa kyllä olla jo syövän merkki. Ca 125 oli mullakin tarkkailussa, mutta arvot olivat aina 20 tienoilla, ehkä vähän yli. Eli ei siis antanut sitä kautta tietoa itestään. Sytostaattihoidoissa ollessani kuulin, että joillakin tää sama arvo on ollut monta sataa.

Pidä lippu korkeella, oli miten oli. :)

• Marleevi
        klnflösnföal kirjoitti:

Mulla oli vähän vastaavanlainen tilanne tossa n. vuosi sitten. Multa löyty kanssa isokokoinen muutos toisesta munasarjasta ja lääkäri lohduttelevasti epäili kystaa. Leikattiin kuitenkin pois, kun ei kadonnut mihinkään ja oli tosi iso. Syöpäähän se sitten olikin.

Itse ei voi kyllä mitenkään päätellä, onko syöpää vai kystaa. Täytyy vaan luottaa siihen, että yleinen on yleistä ja kystia on useammin kuin syöpää. Ultrassa lääkäri taisi mainita tän mun "kystan" kehittelemästä omista verisuonista. Sellainen taitaa kyllä olla jo syövän merkki. Ca 125 oli mullakin tarkkailussa, mutta arvot olivat aina 20 tienoilla, ehkä vähän yli. Eli ei siis antanut sitä kautta tietoa itestään. Sytostaattihoidoissa ollessani kuulin, että joillakin tää sama arvo on ollut monta sataa.

Pidä lippu korkeella, oli miten oli. :)

Hei! Minkä kokoinen tuo kystasi oli? Sanoit, että iso. Nyt alkoi itseä pelottaa, gyne löysi jo pari vuotta sitten pari kystaa ultrassa tuolta letkuista. Vaan sen jälkeen ei olekaan kuvattu... Aiheutuiko sinulle niistä kipua? Jos niin minkälaista? Minulle kun sanottiin, että antaa olla siellä, elleivät kuoleudu tai aiheuta ongelmia.

• khtgospERTEY
        Marleevi kirjoitti:

Hei! Minkä kokoinen tuo kystasi oli? Sanoit, että iso. Nyt alkoi itseä pelottaa, gyne löysi jo pari vuotta sitten pari kystaa ultrassa tuolta letkuista. Vaan sen jälkeen ei olekaan kuvattu... Aiheutuiko sinulle niistä kipua? Jos niin minkälaista? Minulle kun sanottiin, että antaa olla siellä, elleivät kuoleudu tai aiheuta ongelmia.

iso, noin 4 kiloinen pikku veijari, halkaisijaltaan jotain 25 sentin luokkaa. :) Itse en ollut huomannut yhtään mitään. Ei kipuja tai mitään. Ihmeellisesti tuo kroppa kyllä piilottelee kaikenlaista uumenissaan.

• khtospERTEY
        khtgospERTEY kirjoitti:

iso, noin 4 kiloinen pikku veijari, halkaisijaltaan jotain 25 sentin luokkaa. :) Itse en ollut huomannut yhtään mitään. Ei kipuja tai mitään. Ihmeellisesti tuo kroppa kyllä piilottelee kaikenlaista uumenissaan.

ja mulla siis ei ollut kysta, sitä vaan epäiltiin alkuun. mutta paljastui syöväksi.

• Marleevi
        khtospERTEY kirjoitti:

ja mulla siis ei ollut kysta, sitä vaan epäiltiin alkuun. mutta paljastui syöväksi.

Nelikiloinen??? Munasarjoissa??? Uskomatonta...

• kphd ertey
        Marleevi kirjoitti:

Nelikiloinen??? Munasarjoissa??? Uskomatonta...

...mutta totta. toisessa munasarjassa siis vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe