Onko teillä säästöjä?

miten sijoitatte?

Nyt kun huonojakin talousuutisisa tulee joka tuutista, niin kysytyynpä teidän säästöistä.

Onko teillä kuinka paljon omaisuutta / säästöjä?
Miten olette sijoittaneet säästöt? Esim. talletuksia tai rahastoja?

Onko luottavainen olo tulevaisuuden suhteen?

- Meillä on vain muutamia tuhansia euroja säästöjä, mutta luottavainen olo siksi, että velkaa ei ole ollenkaan.

273

85880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Relander

      Ei ole säästöjä, pelkkää velkaa. Olenko huolissani? Taatusti en! Eletään kuules päivä kerrallaan niin kyllä se siitä!

      • piupau.

        Eletään tänään ja huomenna kuollaan! Vai miten se meni... vai mikä se olikaan..


      • Euribor

        Tulot ja menont palanssissa.
        Jos sattuu että, ruoka ei maistu ja -jää kuun lopulla ylimääräistä ostan "konjamiiniä" sydän- lääkkeeksi.Vain hullumies huittisista syö enempi kuin tienaa.


      • säästössä sopivasti
        Euribor kirjoitti:

        Tulot ja menont palanssissa.
        Jos sattuu että, ruoka ei maistu ja -jää kuun lopulla ylimääräistä ostan "konjamiiniä" sydän- lääkkeeksi.Vain hullumies huittisista syö enempi kuin tienaa.

        Minua pelottaisi laittaa kaikki menemään sitä mukaa kun tulee. Entä jos tulee joku yllättävä menoerä tai sairaus tai jotain??


      • Sekatyömies
        säästössä sopivasti kirjoitti:

        Minua pelottaisi laittaa kaikki menemään sitä mukaa kun tulee. Entä jos tulee joku yllättävä menoerä tai sairaus tai jotain??

        toimii viisas ihminen ei tarvitse jatkossa sossu ei työnvälitystä


      • tulot ja menot
        Euribor kirjoitti:

        Tulot ja menont palanssissa.
        Jos sattuu että, ruoka ei maistu ja -jää kuun lopulla ylimääräistä ostan "konjamiiniä" sydän- lääkkeeksi.Vain hullumies huittisista syö enempi kuin tienaa.

        itsellä tuloja sopivasti ja menoja vähemmän...veroa maksan tietoisesti liikaa että palautuksia tulee varmasti. Sitten joulukuussa voi ostaa itselleen näillä palautuksilla jotakin kivaa.... muun ajan jaksan kitkutella vähällä


      • mutta ei,,,,

        myöskään velkaa,joten helppo hengittää..
        kunhan vaan lämpöä ja leipää riittää niin eipä sitä paljon enempää tarvitsekkaan


      • pelota!
        säästössä sopivasti kirjoitti:

        Minua pelottaisi laittaa kaikki menemään sitä mukaa kun tulee. Entä jos tulee joku yllättävä menoerä tai sairaus tai jotain??

        Suomessa elettäessä on se hyvä puoli että jos tulee joku sairaus, on perusterveydenhuolto taattu kaikille.. Ja jos se sairaus vie työkyvyn, niin on perustoimeentulo taattu myös kaikille.. Ei se paljoa ole, mutta monessa maassa ei ole sitäkään!!

        Mitään niin suurta en tarvitse että sen takia tarvitsisi kamalasti säästää..
        Ja mikä nyt olisi sitten se suuri yllättävä menoerä mihinkä pitää varautua?? Eipä vielä ole tullut vastaan..


      • Mökkisijoittelija

        ..joku utelias savolainen.


      • ja sen sisko
        Sekatyömies kirjoitti:

        toimii viisas ihminen ei tarvitse jatkossa sossu ei työnvälitystä

        Voi sua sekatyömisparka... JOS jäät työttömäksi firmasi taloudellisten vaikeuksien vuoksi vähentäessä juuri sinut listoiltaan, et saa työtä koska näytät 50-vuotiaalta mieheltä, ei sun pienet säästöt kauan auta. Kukaan meistä ei tiedä aikaa, ei hetkeä kun kaikki onkin ihan nurin niskoin. Tänään elvistelijä, huomenna kortistossa, sossussa ja ilman toivoa huomisesta. Ei pidä nostaa itseänsä muiden yläpuolelle, siinä voi käydä käpy...


      • kerron
        pelota! kirjoitti:

        Suomessa elettäessä on se hyvä puoli että jos tulee joku sairaus, on perusterveydenhuolto taattu kaikille.. Ja jos se sairaus vie työkyvyn, niin on perustoimeentulo taattu myös kaikille.. Ei se paljoa ole, mutta monessa maassa ei ole sitäkään!!

        Mitään niin suurta en tarvitse että sen takia tarvitsisi kamalasti säästää..
        Ja mikä nyt olisi sitten se suuri yllättävä menoerä mihinkä pitää varautua?? Eipä vielä ole tullut vastaan..

        sinulle siitä turvatusta toimeentulosta. Mitä se on? ei sellaista ole olemassakaan. Mieheni sairastui vakavasti vuosia sitten, moneen kuukauteen ei saatu mistään mitään ei edes sossusta, meidän olisi pitänyt ottaa sosiaalilainaa mut millä me se ois maksettu takaisin eli todella pienellä elettiin kädestä suuhun eikä rahat riittäneetkään. Yksin yritin taistella toimeentulosta koska mieheni taisteli elämän ja kuoleman välissä ei hänestä ollut apua, elämä kuitenkin voitti ja eläkkeelle mies joutui. Muuten tiedoksi vaan että sairaalassa makaaminen on sitten ihan helvetin kallista ei mitään ilmaista et suosittelen olla sairastumatta. Suomessa lääkkeet tosi kalliita niitä kun eläkkeellä ostaa niin sinne se raha sitten menikin. Mikä sitten voi olla yllättävä menoerä esimerkiksi hammaslääkäri, silmälääkäri, proteesit tai silmälasit näillä meidän nykyisillä tuloilla ne lähes kaataa meidän talouden. Toivotaan ettei sinulle tulekkaan vastaan mitään sellaista että sinun pitäisi varautua mutta säästä kuitenkin se kannattaa.


      • SekaTyömies
        ja sen sisko kirjoitti:

        Voi sua sekatyömisparka... JOS jäät työttömäksi firmasi taloudellisten vaikeuksien vuoksi vähentäessä juuri sinut listoiltaan, et saa työtä koska näytät 50-vuotiaalta mieheltä, ei sun pienet säästöt kauan auta. Kukaan meistä ei tiedä aikaa, ei hetkeä kun kaikki onkin ihan nurin niskoin. Tänään elvistelijä, huomenna kortistossa, sossussa ja ilman toivoa huomisesta. Ei pidä nostaa itseänsä muiden yläpuolelle, siinä voi käydä käpy...

        Niin makaa kuin petankin olen ollut työssä 1.6.-1958 alkaen. Tehnyt kaikkea roskatyötä kohtalaiset menestyksellä. Perhe elätety talot maksettu viinat juotu ja kaikki omilla rahoilla. Työ suhteita ollu 49 ja edelleenkin on kansanhuolto ja työnvälitys turhija laitoksia ainakin minulle. Kirjoitus ja lukutaito heikko mutta laskupää loistava sillä pärjää kun elää tulojen mukaan


      • nooo
        kerron kirjoitti:

        sinulle siitä turvatusta toimeentulosta. Mitä se on? ei sellaista ole olemassakaan. Mieheni sairastui vakavasti vuosia sitten, moneen kuukauteen ei saatu mistään mitään ei edes sossusta, meidän olisi pitänyt ottaa sosiaalilainaa mut millä me se ois maksettu takaisin eli todella pienellä elettiin kädestä suuhun eikä rahat riittäneetkään. Yksin yritin taistella toimeentulosta koska mieheni taisteli elämän ja kuoleman välissä ei hänestä ollut apua, elämä kuitenkin voitti ja eläkkeelle mies joutui. Muuten tiedoksi vaan että sairaalassa makaaminen on sitten ihan helvetin kallista ei mitään ilmaista et suosittelen olla sairastumatta. Suomessa lääkkeet tosi kalliita niitä kun eläkkeellä ostaa niin sinne se raha sitten menikin. Mikä sitten voi olla yllättävä menoerä esimerkiksi hammaslääkäri, silmälääkäri, proteesit tai silmälasit näillä meidän nykyisillä tuloilla ne lähes kaataa meidän talouden. Toivotaan ettei sinulle tulekkaan vastaan mitään sellaista että sinun pitäisi varautua mutta säästä kuitenkin se kannattaa.

        kai minä sitten alan säästämään.. muuten hyvä mutta kun ei ole mistä säästää!!!
        Tässä on niin monta vuotta eletty jo kädestä suuhun, että eipä meidän taloudessa enään enempää pysty mistään pihistämään!!

        Voihan se olla kova paikka jos tulotaso tippuu jostain syystä..

        Mutta kun on aina tullut toimeen vähällä.. ei myöskään korkealta tule tippumaan. Luuletko ettei meille ole ongelmia tullut vastaan?? On tullut ja sen olen oppinut että asioilla on taipumus järjestyä.. tavalla tai toisella


      • 1800 euroa kuukaudessa

        Talouden 2. nettopalkka menee suoraan säästöön. Ikää 30v ja kasassa n. 75.000. Vuokralla asutaan Uudellamaalla, kaksi lasta, kaksi vanhahkoa autoa, ei lainoja.


      • vastata tuohon
        piupau. kirjoitti:

        Eletään tänään ja huomenna kuollaan! Vai miten se meni... vai mikä se olikaan..

        Sosiaalitädit ainakin haluaa, että tuhlaa kaiken, jotta he voivat sitten jakaa niille, jotka tuhlaavat kaiken, niiltä, jotka säästävät.

        Sitä on suomalainen käsitys sosiaalityöstä.


      • Maapallopää
        piupau. kirjoitti:

        Eletään tänään ja huomenna kuollaan! Vai miten se meni... vai mikä se olikaan..

        Vielä saattaisi olla hyvä sauma ostaa kultaa säästöiksi, vaikka noin muutaman vuoden "talletus-ajaksi". Inflaatiokorjattu kullan hinta kahdeksnkymmentäluvun huippuun olisi jonkin arvion mukaan noin 2500$ unssilta. Tällä hetkellä unssi hinta on 870$.


      • Maapallopää kirjoitti:

        Vielä saattaisi olla hyvä sauma ostaa kultaa säästöiksi, vaikka noin muutaman vuoden "talletus-ajaksi". Inflaatiokorjattu kullan hinta kahdeksnkymmentäluvun huippuun olisi jonkin arvion mukaan noin 2500$ unssilta. Tällä hetkellä unssi hinta on 870$.

        Missähän niitä kultaunsseja myydään?


      • Vanhin.
        SekaTyömies kirjoitti:

        Niin makaa kuin petankin olen ollut työssä 1.6.-1958 alkaen. Tehnyt kaikkea roskatyötä kohtalaiset menestyksellä. Perhe elätety talot maksettu viinat juotu ja kaikki omilla rahoilla. Työ suhteita ollu 49 ja edelleenkin on kansanhuolto ja työnvälitys turhija laitoksia ainakin minulle. Kirjoitus ja lukutaito heikko mutta laskupää loistava sillä pärjää kun elää tulojen mukaan

        En minäkään ole kouluja käynyt muuta kuin sen pakollisen ja nipinapin pääsin pois sieltä. Mutta satuin saamaan hyvän laskupään jo nuorena tyttönä! ja luonnon luomat muodot joista miehet pitävät ja kunnon raha kaivoksen siellä isovarpaiden välissä. Nyt rauhassa säästelen kokoajan pankissa on jo tiliä aikalailla. Lähiakoina kun hinnat laskee aijon ostaa itseleni oman osakeen. Aivan itse tienatuilla rahoilla että näin meilläpäin.


      • led
        PIRKOT kirjoitti:

        Missähän niitä kultaunsseja myydään?

        ....._
        ....I.I
        ._._I.I_
        I.I.I.I.I... _
        IIIIIIIIII II.I
        IIIIIIIIIIIIIII
        .IIIIIIIIIII
        ..IIIIIIII


      • mutta!
        PIRKOT kirjoitti:

        Missähän niitä kultaunsseja myydään?

        Aiheeseen littyen tiedän, että sentti ku*lissa on kilo kullassa.


      • mutta! kirjoitti:

        Aiheeseen littyen tiedän, että sentti ku*lissa on kilo kullassa.

        Ai mitenkä niin? Ja mihin siis kannattaisi sijoittaa?


      • Taas..
        Vanhin. kirjoitti:

        En minäkään ole kouluja käynyt muuta kuin sen pakollisen ja nipinapin pääsin pois sieltä. Mutta satuin saamaan hyvän laskupään jo nuorena tyttönä! ja luonnon luomat muodot joista miehet pitävät ja kunnon raha kaivoksen siellä isovarpaiden välissä. Nyt rauhassa säästelen kokoajan pankissa on jo tiliä aikalailla. Lähiakoina kun hinnat laskee aijon ostaa itseleni oman osakeen. Aivan itse tienatuilla rahoilla että näin meilläpäin.

        on aloitettu realisoimaan jo ostettuja asuntoja...
        Katsos kun tuskin haudassa tarvitsen kovin monta asuntoa.
        Niin ja myös nämä olen ihan itte hankkinut ilman naisen apuja miehenä!


      • paljon säästössä(se biisi)
        säästössä sopivasti kirjoitti:

        Minua pelottaisi laittaa kaikki menemään sitä mukaa kun tulee. Entä jos tulee joku yllättävä menoerä tai sairaus tai jotain??

        kaikki menee mitä tulee.itseasiassa vuotuiset menot hieman suuremmat kuin tulot hyvin tässä on pärjänny.
        kituuttamaan en ala. ja aina pitää olla sen verran ylimääräisiä bisneksiä normityön lisäksi että saa vielä sen voileivän päälle hiukan kaviaariakin.
        kerrotaan vielä että ikäni on 25v ja tulot 30000€brutto,siis palkkatyön tulot.


      • dähdäh
        1800 euroa kuukaudessa kirjoitti:

        Talouden 2. nettopalkka menee suoraan säästöön. Ikää 30v ja kasassa n. 75.000. Vuokralla asutaan Uudellamaalla, kaksi lasta, kaksi vanhahkoa autoa, ei lainoja.

        ..säästätte tuommoisia summia?


      • munakassvain
        PIRKOT kirjoitti:

        Ai mitenkä niin? Ja mihin siis kannattaisi sijoittaa?

        Pil luun tai per seeseen, mieheen tai naiseen.


      • Anonyymi

        Sitä en ym,ärrä kun orpo etsii säästöjä niin eduskunta laittaa pikkujouluihin melkein millin joka vuosi. Orpo ei osaa säästää oikeista paikoista hallitusneuvottelut oli 800000. Jopa typakat maksettiin verorahoista. Voi orpo kun et osaa säästää. Viinaan on aina rahaa kun on kyse eduskunnan väestä.


      • Anonyymi

        Aina ihmettelen kun on kyse säästöistä niin samaan hengen vetoon eduskunnan rahoja lisätään. Miksi sieltä ei säästetä. Pikkujouluihin menee monta sataa tuhatta se jos mikä on turha meno verorahoista. Mitä rikkaampi niin sitä enemmän käyttää verorahoja. Kyllä eduskunnan väen pitää omat viinat maksaa ja syömisat mutta kun ei. Miksi minun pikkujouluja ei makseta verorahoista.


    • p-auki

      hetkellä 1960€ ja kohta maxan laskuja niin jää 64€ joo ja syödäkkin pitäis!

      • Hanna

        suuret tulot vaan pienet menot... Nyt ei ihmeemmin ole säästöjä kun maksoin just 1200e sohvan ja ihan käteisellä. Mulle jää palkasta 1300 erkkiä kuussa käteen josta laitan joka kuukausi 300 säästötilille odottamaan ensi kevättä ja Kreikan matkaa lasten kanssa. Henkisäästövakuutustilille menee 100 erkkiä kuussa ja ne on nostettavissa sit kun nuorempi lapsista täyttää 18, eli siellä on sit reilu kymppitonni. Ja opintolainaa lyhennän 200 kuussa vielä vuoden verran, sit se on maksettu pois... Et ei se niin vaikeeta oo kun ei tuhlaa turhanpäiväsiin.


      • Ei ne suuret tulot, vaan pi...
        Hanna kirjoitti:

        suuret tulot vaan pienet menot... Nyt ei ihmeemmin ole säästöjä kun maksoin just 1200e sohvan ja ihan käteisellä. Mulle jää palkasta 1300 erkkiä kuussa käteen josta laitan joka kuukausi 300 säästötilille odottamaan ensi kevättä ja Kreikan matkaa lasten kanssa. Henkisäästövakuutustilille menee 100 erkkiä kuussa ja ne on nostettavissa sit kun nuorempi lapsista täyttää 18, eli siellä on sit reilu kymppitonni. Ja opintolainaa lyhennän 200 kuussa vielä vuoden verran, sit se on maksettu pois... Et ei se niin vaikeeta oo kun ei tuhlaa turhanpäiväsiin.

        Itsekin opiskelen ja asun vuokrayksiössä. Saan asumis- ja opintotukea, rahaa saan myös kun käyn iltapäivisin muutaman tunnin töissä. Rahaa olen saanut myös kirpputorimyynnillä,kun olen myynyt kaikki lapsuusajan lelut ja muut tarpeettomat tavarat pois.

        Elän nuukasti, en ostele mitään turhaa. Suurin menoeräni on yksiön vuokra, johon saan yhteiskunnalta avustusta. Sähköä ja vettä olen säästänyt niin paljon kuin mahdollista, ja ruokaostoksetkin olen laittanut minimiin. Eli ainoastaan "välttämättömät" ruoka-aineet.

        Minulla on suht pienet tulot, mutta kyllä tässä ihan mukavasti on pärjäilty. Tilannetta tosin helpottaa se, että olen tottunut elämään säästeliäästi ja silloin pienilläkin tuloilla pärjää erinomaisesti.


      • jaa

        Mihin sä saat niin paljon kuluun onks sulla mukuloita vai mä kituutan 600 kuussa ettei tässä paljon tartte miettiä miten sijoittaa. Tosin nyt päivärahoilla tää elämä on jo suurta juhlaa opiskeluaikaan verrattuna vuokran jälkeen jäi sata neljäkymppiä muihin menoihin.


      • 2K€ sukanvarressa
        Hanna kirjoitti:

        suuret tulot vaan pienet menot... Nyt ei ihmeemmin ole säästöjä kun maksoin just 1200e sohvan ja ihan käteisellä. Mulle jää palkasta 1300 erkkiä kuussa käteen josta laitan joka kuukausi 300 säästötilille odottamaan ensi kevättä ja Kreikan matkaa lasten kanssa. Henkisäästövakuutustilille menee 100 erkkiä kuussa ja ne on nostettavissa sit kun nuorempi lapsista täyttää 18, eli siellä on sit reilu kymppitonni. Ja opintolainaa lyhennän 200 kuussa vielä vuoden verran, sit se on maksettu pois... Et ei se niin vaikeeta oo kun ei tuhlaa turhanpäiväsiin.

        Sitten kun toi henkisäästövakuutusfirma menee nurin tulee monta entistä köyhempää tähänkin maailman kolkkaan :P


      • jaa kirjoitti:

        Mihin sä saat niin paljon kuluun onks sulla mukuloita vai mä kituutan 600 kuussa ettei tässä paljon tartte miettiä miten sijoittaa. Tosin nyt päivärahoilla tää elämä on jo suurta juhlaa opiskeluaikaan verrattuna vuokran jälkeen jäi sata neljäkymppiä muihin menoihin.

        Vuokra ja elatusmaksut on yhtennsä n. 650€ ja sitten hyvät kengät tai housust niin se on aina vähintän 80 e ja sitten hyvää ruokaa niin se on viikonloppuna helposti yli satasen (ja silti teen valta-osan ruuista itse. Niin toista tonnia menee joka kuukausi ja lisäksi töihin autolla niin bensaan menee yli 200€. Eli siinä lähtötilannetta....


      • vekselivetoinen
        g-pointman37 kirjoitti:

        Vuokra ja elatusmaksut on yhtennsä n. 650€ ja sitten hyvät kengät tai housust niin se on aina vähintän 80 e ja sitten hyvää ruokaa niin se on viikonloppuna helposti yli satasen (ja silti teen valta-osan ruuista itse. Niin toista tonnia menee joka kuukausi ja lisäksi töihin autolla niin bensaan menee yli 200€. Eli siinä lähtötilannetta....

        1400€ jää kuussa näppiin.josta menee seuraavasti
        -500€ vuokra
        -30€ ammattiliitto
        -40€ puhelinlasku
        -30€ laajakaista
        -200€ polttoaine
        -20€ auton muut kulut
        -350€ ruoka
        -60€ vesi ja sähkö
        -150€ autolaina
        -20€ opintolaina
        -50€ luottokortti
        -40€ käyttölaina
        ------
        1490€
        viivan alle jäävä luku on siis miinus -90€
        lisäksi voi olla sairaala,lehti,auto,remontti,hankinta yms kuluja.

        eli normipalkkatyön lisänä täytyy vaan tehdä kaikkea bisnestä pysyäkseen menossa mukana.
        mutta sitten elän leveästi kun noi lainat on 2vuoden kuluttua maksettu ja pihassa on velattomat S-mersu, Huvivene,Moottoripyörä ja asunto on sisustettu viimeisen päälle.
        ja ikää mulla on 25


      • höpölöpön
        Hanna kirjoitti:

        suuret tulot vaan pienet menot... Nyt ei ihmeemmin ole säästöjä kun maksoin just 1200e sohvan ja ihan käteisellä. Mulle jää palkasta 1300 erkkiä kuussa käteen josta laitan joka kuukausi 300 säästötilille odottamaan ensi kevättä ja Kreikan matkaa lasten kanssa. Henkisäästövakuutustilille menee 100 erkkiä kuussa ja ne on nostettavissa sit kun nuorempi lapsista täyttää 18, eli siellä on sit reilu kymppitonni. Ja opintolainaa lyhennän 200 kuussa vielä vuoden verran, sit se on maksettu pois... Et ei se niin vaikeeta oo kun ei tuhlaa turhanpäiväsiin.

        Teltassa taidat asua lasten kanssa...

        Vai unohtuiko tuloista elatusmaksut.. ?

        Koska ei lapset voi/saa kunnon ruokaa vaatteita /harrastevälineitä jos ei menot ole enempää !!

        Itse voisin sanoa että menee lapsiin tuo 1300€/kk.

        700€ maksat kaiken hah haa mitä shittii !!!

        elämisen ja laskut jee hyvin menee läpi.


    • *PA*

      ..Näillä tuloilla ja hinnoilla ei paljo säästellä. Perheeseemme kuuluu 2 lasta, mies ja minä. Miehellä ihan jees palkka ja ite olen ollu työtön -06 lähtien ku koulusta valmistuin eikä ole irronnu mitään hommia. Toinen muksu synty 07 et silleen sopiva rako. Mä en voi käsittää miten tää on voinnu mennä näin ettei ole duunia.. Nytteki olen laittanu noin 30 duuni hakemusta ja 1 työhaastattelu. Omaisuutta on jonku verran, asutaan vuokralla kaupungin asunnossa, velkaa on kanssa..eikä mikään hellitä ennen ku saan töitä!! Laiskaksi on kenenkään turha alkaa haukkumaan sillä sitä en tosiaan ole..enkä nirso!!!

      • perhonen

        Me ollaan nuori pariskunta, joista itse opiskelen ja meillä on auto ja asunto omiin nimiiin. Ikää ei ole juuri pariakymmentä enempää ja silti meillä on jo yksi kerrostaloasunto sijoituskohteena, jossa vuokralainen. Ainut lainamme on asuntolainat, joita kahdesta asunnosta on vähemmän keskustassa asuvalla ja vuokralainen maksaa täysin toista pois, kun verotuskin on otettu huomioon. Säästöön jää aina rahaa silloin kun halutaan. heti palkan tullessakin ajattelemme koko kuukauden ajan Että meillä ei ole varaa ylimääräiseen ja pystymme aika makeasti silti elämään. Ollaan jossain vaiheessa eletty puolen vuoden jakso pelkillä opintotuillani ja mieheni liiton rahoilla ja silti pärjätty oikein hyvin. Silloin vaan ei lähdetä juhlimaan. Lapsi meille on vasta tulossa.

        Periaate meillä on ollut ettei mitään osamaksulla. Kaikki säästetään etukäteen ja monta kertaa esim. taulutv:tä odotellessamme huomasimme, että sillä vuoden odotuksella saimme isomman paremmalla kuvan laadulla ja käteisellä kun jos olisimme ottaneet osamaksulla kituuttaneet joka kuukausi siihen sen rahan. niin ihmeellistä se tekniikka on. Mikään ei todellisuudessa ole niin välttämätöntä että sen joutuisi heti hankkimaan. Ei edes koulukirjat ja laskimet. Itse huomasin että muutaman viikon odotuksilla törmäsin tilanteisiin missä sain kaikki reilusti halvemmalla.

        Pieni tuloiset. Kuluttakaa kuukaudessa vain ja ainoastaan sen verran kun teillä on rahaa


      • ei ole
        perhonen kirjoitti:

        Me ollaan nuori pariskunta, joista itse opiskelen ja meillä on auto ja asunto omiin nimiiin. Ikää ei ole juuri pariakymmentä enempää ja silti meillä on jo yksi kerrostaloasunto sijoituskohteena, jossa vuokralainen. Ainut lainamme on asuntolainat, joita kahdesta asunnosta on vähemmän keskustassa asuvalla ja vuokralainen maksaa täysin toista pois, kun verotuskin on otettu huomioon. Säästöön jää aina rahaa silloin kun halutaan. heti palkan tullessakin ajattelemme koko kuukauden ajan Että meillä ei ole varaa ylimääräiseen ja pystymme aika makeasti silti elämään. Ollaan jossain vaiheessa eletty puolen vuoden jakso pelkillä opintotuillani ja mieheni liiton rahoilla ja silti pärjätty oikein hyvin. Silloin vaan ei lähdetä juhlimaan. Lapsi meille on vasta tulossa.

        Periaate meillä on ollut ettei mitään osamaksulla. Kaikki säästetään etukäteen ja monta kertaa esim. taulutv:tä odotellessamme huomasimme, että sillä vuoden odotuksella saimme isomman paremmalla kuvan laadulla ja käteisellä kun jos olisimme ottaneet osamaksulla kituuttaneet joka kuukausi siihen sen rahan. niin ihmeellistä se tekniikka on. Mikään ei todellisuudessa ole niin välttämätöntä että sen joutuisi heti hankkimaan. Ei edes koulukirjat ja laskimet. Itse huomasin että muutaman viikon odotuksilla törmäsin tilanteisiin missä sain kaikki reilusti halvemmalla.

        Pieni tuloiset. Kuluttakaa kuukaudessa vain ja ainoastaan sen verran kun teillä on rahaa

        ihan niin mustavalkoista.. Se on kahden aikuisen helppo tinkiä hankinnoista, mutta ei niin kovin helppoa niille joilla on vain pätkätöitä tarjolla, lapset yksin elätettävänä ja ainut minkä exä jättänyt on kasan velkaa..

        Ja kun teille se lapsi tulee niin valkenee sekin jonain päivänä, kuinka kallista sitä on elättää. Ja kylmä tosi asia että vauva iän hankinnat ovat pienimmästä päästä!!! Odotas kun rupee kouluikä läheneen.. Eipä enää saakkaan kirppiksiltä vaatteita! Ja ne rupeaa harrastamaan, yllättävän kallista. Ruoka menot ovat tähtitieteelliset, ja sen tietää jokainen jolla on kasvu iässä olevia!! Niin ja nehän myös rupeavat tarvitsemaan omaa rahaa.. Juu ja ei unohdeta sitä että joka talvi tarvitaan uudet sukset, sauvat, monot, luistimet.. oletko mitenkään tietoinen paljonko jo pelkät esim. kintaat maksavat?? Niitäkin täytyy olla muutamat..Sitten syyspuvut, kumisaappaat, lenkkarit, talvikengät, ja kaikki muut vaatteet..Ja siinä vasta pientä yleistä menoista..
        Kipaise piruuttas lasten vaate osastolla seuraavan kerran kun käyt kaupassa ja laske paljonko jo yhteen vaatekertaan menee rahaa!!

        Ja vielä selvyyden vuoksi.. Meillä tehdään kotiruokaa. Niin paljon kuin mahdollista vaatteet hommataan käytettynä ja kierrätetään.. ja alennus myynnit kolutaan jos pakko ostaa uutena. Yksi harrastus lapsilla. Ja jos ne haluaa rahaa, täytyy sen eteen tehdä töitä.. Ja palkka on eku tai kaks..

        Niin että ei ole niin helppoa elää sinun sääntösi kanssa.. Sitähän tässä tehdään jatkuvasti kyllä!! Teillä jätetään juhliminen väliin.. se on helppo tapa säästää. Meillä ei pystytä enempää enään nipistämään mistään..


      • Deeq
        perhonen kirjoitti:

        Me ollaan nuori pariskunta, joista itse opiskelen ja meillä on auto ja asunto omiin nimiiin. Ikää ei ole juuri pariakymmentä enempää ja silti meillä on jo yksi kerrostaloasunto sijoituskohteena, jossa vuokralainen. Ainut lainamme on asuntolainat, joita kahdesta asunnosta on vähemmän keskustassa asuvalla ja vuokralainen maksaa täysin toista pois, kun verotuskin on otettu huomioon. Säästöön jää aina rahaa silloin kun halutaan. heti palkan tullessakin ajattelemme koko kuukauden ajan Että meillä ei ole varaa ylimääräiseen ja pystymme aika makeasti silti elämään. Ollaan jossain vaiheessa eletty puolen vuoden jakso pelkillä opintotuillani ja mieheni liiton rahoilla ja silti pärjätty oikein hyvin. Silloin vaan ei lähdetä juhlimaan. Lapsi meille on vasta tulossa.

        Periaate meillä on ollut ettei mitään osamaksulla. Kaikki säästetään etukäteen ja monta kertaa esim. taulutv:tä odotellessamme huomasimme, että sillä vuoden odotuksella saimme isomman paremmalla kuvan laadulla ja käteisellä kun jos olisimme ottaneet osamaksulla kituuttaneet joka kuukausi siihen sen rahan. niin ihmeellistä se tekniikka on. Mikään ei todellisuudessa ole niin välttämätöntä että sen joutuisi heti hankkimaan. Ei edes koulukirjat ja laskimet. Itse huomasin että muutaman viikon odotuksilla törmäsin tilanteisiin missä sain kaikki reilusti halvemmalla.

        Pieni tuloiset. Kuluttakaa kuukaudessa vain ja ainoastaan sen verran kun teillä on rahaa

        Kaikki mikä kuollesa on velkaa, on voittoa.


      • Eki68_
        perhonen kirjoitti:

        Me ollaan nuori pariskunta, joista itse opiskelen ja meillä on auto ja asunto omiin nimiiin. Ikää ei ole juuri pariakymmentä enempää ja silti meillä on jo yksi kerrostaloasunto sijoituskohteena, jossa vuokralainen. Ainut lainamme on asuntolainat, joita kahdesta asunnosta on vähemmän keskustassa asuvalla ja vuokralainen maksaa täysin toista pois, kun verotuskin on otettu huomioon. Säästöön jää aina rahaa silloin kun halutaan. heti palkan tullessakin ajattelemme koko kuukauden ajan Että meillä ei ole varaa ylimääräiseen ja pystymme aika makeasti silti elämään. Ollaan jossain vaiheessa eletty puolen vuoden jakso pelkillä opintotuillani ja mieheni liiton rahoilla ja silti pärjätty oikein hyvin. Silloin vaan ei lähdetä juhlimaan. Lapsi meille on vasta tulossa.

        Periaate meillä on ollut ettei mitään osamaksulla. Kaikki säästetään etukäteen ja monta kertaa esim. taulutv:tä odotellessamme huomasimme, että sillä vuoden odotuksella saimme isomman paremmalla kuvan laadulla ja käteisellä kun jos olisimme ottaneet osamaksulla kituuttaneet joka kuukausi siihen sen rahan. niin ihmeellistä se tekniikka on. Mikään ei todellisuudessa ole niin välttämätöntä että sen joutuisi heti hankkimaan. Ei edes koulukirjat ja laskimet. Itse huomasin että muutaman viikon odotuksilla törmäsin tilanteisiin missä sain kaikki reilusti halvemmalla.

        Pieni tuloiset. Kuluttakaa kuukaudessa vain ja ainoastaan sen verran kun teillä on rahaa

        Te pärjäätte varmaan jatkossakin, koska ostatte kirppareilta vaatteet.


      • maksella pelkkiä
        perhonen kirjoitti:

        Me ollaan nuori pariskunta, joista itse opiskelen ja meillä on auto ja asunto omiin nimiiin. Ikää ei ole juuri pariakymmentä enempää ja silti meillä on jo yksi kerrostaloasunto sijoituskohteena, jossa vuokralainen. Ainut lainamme on asuntolainat, joita kahdesta asunnosta on vähemmän keskustassa asuvalla ja vuokralainen maksaa täysin toista pois, kun verotuskin on otettu huomioon. Säästöön jää aina rahaa silloin kun halutaan. heti palkan tullessakin ajattelemme koko kuukauden ajan Että meillä ei ole varaa ylimääräiseen ja pystymme aika makeasti silti elämään. Ollaan jossain vaiheessa eletty puolen vuoden jakso pelkillä opintotuillani ja mieheni liiton rahoilla ja silti pärjätty oikein hyvin. Silloin vaan ei lähdetä juhlimaan. Lapsi meille on vasta tulossa.

        Periaate meillä on ollut ettei mitään osamaksulla. Kaikki säästetään etukäteen ja monta kertaa esim. taulutv:tä odotellessamme huomasimme, että sillä vuoden odotuksella saimme isomman paremmalla kuvan laadulla ja käteisellä kun jos olisimme ottaneet osamaksulla kituuttaneet joka kuukausi siihen sen rahan. niin ihmeellistä se tekniikka on. Mikään ei todellisuudessa ole niin välttämätöntä että sen joutuisi heti hankkimaan. Ei edes koulukirjat ja laskimet. Itse huomasin että muutaman viikon odotuksilla törmäsin tilanteisiin missä sain kaikki reilusti halvemmalla.

        Pieni tuloiset. Kuluttakaa kuukaudessa vain ja ainoastaan sen verran kun teillä on rahaa

        korkoja tällä hetkellä eli taida sijoituskohteesta hyötyä olla?


      • miks pitäs???
        Deeq kirjoitti:

        Kaikki mikä kuollesa on velkaa, on voittoa.

        Pitäs säästää!!! Minkä ihmeen takia?? Ei niitä rahoja kuitenkaa hautaan mukana saa..

        Eipä tarvii perikunnankaan tapella!!

        Niin että mitä iloa on rahasta jos sitä vain säästää??? En ymmärrä...


      • pappa betalar..kö?
        ei ole kirjoitti:

        ihan niin mustavalkoista.. Se on kahden aikuisen helppo tinkiä hankinnoista, mutta ei niin kovin helppoa niille joilla on vain pätkätöitä tarjolla, lapset yksin elätettävänä ja ainut minkä exä jättänyt on kasan velkaa..

        Ja kun teille se lapsi tulee niin valkenee sekin jonain päivänä, kuinka kallista sitä on elättää. Ja kylmä tosi asia että vauva iän hankinnat ovat pienimmästä päästä!!! Odotas kun rupee kouluikä läheneen.. Eipä enää saakkaan kirppiksiltä vaatteita! Ja ne rupeaa harrastamaan, yllättävän kallista. Ruoka menot ovat tähtitieteelliset, ja sen tietää jokainen jolla on kasvu iässä olevia!! Niin ja nehän myös rupeavat tarvitsemaan omaa rahaa.. Juu ja ei unohdeta sitä että joka talvi tarvitaan uudet sukset, sauvat, monot, luistimet.. oletko mitenkään tietoinen paljonko jo pelkät esim. kintaat maksavat?? Niitäkin täytyy olla muutamat..Sitten syyspuvut, kumisaappaat, lenkkarit, talvikengät, ja kaikki muut vaatteet..Ja siinä vasta pientä yleistä menoista..
        Kipaise piruuttas lasten vaate osastolla seuraavan kerran kun käyt kaupassa ja laske paljonko jo yhteen vaatekertaan menee rahaa!!

        Ja vielä selvyyden vuoksi.. Meillä tehdään kotiruokaa. Niin paljon kuin mahdollista vaatteet hommataan käytettynä ja kierrätetään.. ja alennus myynnit kolutaan jos pakko ostaa uutena. Yksi harrastus lapsilla. Ja jos ne haluaa rahaa, täytyy sen eteen tehdä töitä.. Ja palkka on eku tai kaks..

        Niin että ei ole niin helppoa elää sinun sääntösi kanssa.. Sitähän tässä tehdään jatkuvasti kyllä!! Teillä jätetään juhliminen väliin.. se on helppo tapa säästää. Meillä ei pystytä enempää enään nipistämään mistään..

        Kyllä mä haluaisin kuulla koko tarinanan, alkaen siitä...mitä teillä nuorilla on ollu tarjota sinne pankkiin kahden laina vakuudeksi? Tuskin pelkkä hyvä aikomus??? Pienellä tulee toimeen, tiedän...mutta pankki ei mulle työssäkäyvälle, velattomalle ihmiselle kyllä antaisi sumeilematta lainaa sijoitusasuntoon ilman rahakkaita takaajia. Vai onko niin, että tätä pitäisi tänäpaivänä yrittää???


      • Wanha Kyösti
        maksella pelkkiä kirjoitti:

        korkoja tällä hetkellä eli taida sijoituskohteesta hyötyä olla?

        Tämä on sitä oikeaa sosiaalipornoa!!!!!


      • minäkään
        miks pitäs??? kirjoitti:

        Pitäs säästää!!! Minkä ihmeen takia?? Ei niitä rahoja kuitenkaa hautaan mukana saa..

        Eipä tarvii perikunnankaan tapella!!

        Niin että mitä iloa on rahasta jos sitä vain säästää??? En ymmärrä...

        ymmärrä miksi perikunnalle pitäisi säästää. Itse säästän itselleni sillon tällöin pienen ulkomaanmatkan tai ehkä uusia vaatteita varten ja tilille säästän vähän rahaa koska se kuitenkin tuo turvallisuuden tunteen ja vanha sanontakin sanoo että raha rauhoittaa.


      • vastoin
        Eki68_ kirjoitti:

        Te pärjäätte varmaan jatkossakin, koska ostatte kirppareilta vaatteet.

        elämä on oikein värikästä ja mukavaa tylsyys on kaukana. Kirpparilla tapaa kivoja ihmisiä tekee hyviä "löytöjä" kannattaa kokeilla.


      • 2 lasta
        ei ole kirjoitti:

        ihan niin mustavalkoista.. Se on kahden aikuisen helppo tinkiä hankinnoista, mutta ei niin kovin helppoa niille joilla on vain pätkätöitä tarjolla, lapset yksin elätettävänä ja ainut minkä exä jättänyt on kasan velkaa..

        Ja kun teille se lapsi tulee niin valkenee sekin jonain päivänä, kuinka kallista sitä on elättää. Ja kylmä tosi asia että vauva iän hankinnat ovat pienimmästä päästä!!! Odotas kun rupee kouluikä läheneen.. Eipä enää saakkaan kirppiksiltä vaatteita! Ja ne rupeaa harrastamaan, yllättävän kallista. Ruoka menot ovat tähtitieteelliset, ja sen tietää jokainen jolla on kasvu iässä olevia!! Niin ja nehän myös rupeavat tarvitsemaan omaa rahaa.. Juu ja ei unohdeta sitä että joka talvi tarvitaan uudet sukset, sauvat, monot, luistimet.. oletko mitenkään tietoinen paljonko jo pelkät esim. kintaat maksavat?? Niitäkin täytyy olla muutamat..Sitten syyspuvut, kumisaappaat, lenkkarit, talvikengät, ja kaikki muut vaatteet..Ja siinä vasta pientä yleistä menoista..
        Kipaise piruuttas lasten vaate osastolla seuraavan kerran kun käyt kaupassa ja laske paljonko jo yhteen vaatekertaan menee rahaa!!

        Ja vielä selvyyden vuoksi.. Meillä tehdään kotiruokaa. Niin paljon kuin mahdollista vaatteet hommataan käytettynä ja kierrätetään.. ja alennus myynnit kolutaan jos pakko ostaa uutena. Yksi harrastus lapsilla. Ja jos ne haluaa rahaa, täytyy sen eteen tehdä töitä.. Ja palkka on eku tai kaks..

        Niin että ei ole niin helppoa elää sinun sääntösi kanssa.. Sitähän tässä tehdään jatkuvasti kyllä!! Teillä jätetään juhliminen väliin.. se on helppo tapa säästää. Meillä ei pystytä enempää enään nipistämään mistään..

        ei paljon säästellä, joka sentti menee aina ei millään riitäkkään, ei toivoakaan että pystyis käymään vaikka kapakassa,,ei kyllä ole haluakaan,, mutta jotkut kehuu että meni 400-500, se on minun kuukauden ruokarahat,,,
        mut ei valiteta,niin kauan kun on sitä ruokaa ja asunto.


    • åpigasdfgklöä

      Joo...isossa lasipullossa(taitaa olla oikeesti viininteko pullo) Eli ei siis juuri ylimäärästä

    • Opiskelijanuorukainen.

      Säästössä on rahaa. Velkaa ei ole ollenkaan ja elän melko säästeliäästi. Asun yksiössä, säästän kaikissa mahdollisissa kuluissa eli vältän turhaa sähkölaitteiden käyttöä, vedentuhlausta, ostan ruokaa vain tarvittavan määrän yms. Suurimmat menoeräni ovat asunnon vuokra, ruoka (on aika kallista nykyisin, tosin laskut pienenee kun ostaa vain vähän ruokaa ja kaikkein halvinta) ja oppikirjat.

      Saan asumis- ja opintotukea. Rahaa olen vähän tienannut myös iltatöillä ja kirppismyynnillä. Eli olen myynyt kaikki vanhat leluni ja muun tarpeettoman tavaran pois, yhteensä olen niistä tienannut aika hyvin.

      • Hienoa opiskelijalta! Itsekin käytän energiaa säästäviä lamppuja, ja katkaisen virran kaikista sähkölaitteista yön yli. Sähkölaskuni pieneni heti, sillä mm. televisio ja stereot "stand by" toiminnolla (jolloin niissä palaa pieni valo) kuluttavat roisisti sähköä.

        Opiskelijalle sanoisin, että muista käydä joskus ulkona kavereitten kanssa, sillä opiskelijanelämää on hauska muistella sitten vanhempana.


    • Sapira

      Säästöjä on, mutta ihan liian vähän ja kiinni osakkeissa & rahastoissa.

      Nyt tarttis käteistä, että vois ostaa lisää osakkeita, kun ovat halpoja.

      Velkaa, miehen velkoja, mutta "yhteisiä"... muutamaksi vuodeksi.

      Totuus on, ettei pärjätä, jos toinen jää työttömäksi.

    • :( :(

      Kireä verotus johtaa siihen, että kaikki on kallista ja rahat menevät pakollisiin menoihin.

      • nokia meni

        Täällä Porin seudulla näkyy yrityskato: Viroon mennyt suurin osa ja vienyt työpaikat mennessään. Yksikään ei ole palannut.

        Järjetöntä verojen korkeus.


    • riskit 0

      Meillä on 50000€ jaettuna kahteen pankkiin ja käyttötileillä vaihtelevasti 1000-6000€ Asunto on oma, kesähuvila ja kaksi autoa ym. pientä hilpetööriä

      • nakertaa

        Tuollatavalla saaatte kyllä rahat hupenemaan ajan kanssa. Korkeakorkoisemmat määräaikaistilitkin kattavat nippanappa inflaation vaikutuksen. kannattaisi nyt kyllä miettiä josko jostain varmistaisi vähintään inflaation verran korkotuottoa niin ei kaikki menisi!


      • simpuran tinttara

        vai oikein hilpetööriä. Meillä vaan tilpehööriä :)


    • Taloushuolia

      Minulla elämäntilanne on se, että asun vuokralla ja olen vuoden alussa saanut maksettua autolainan ja opintolainat pois. Helpotti olo heti kun ei ole enää yhtään lainaa.

      Aloin laittaa säästöön heti joka kuukausi saman summan mitä maksoin lainaa eli 400 e/kk ja viime vuoden veronpalautuksen. Ihan säästötili mulla vaan on, en uskalla lähteä mihinkään "sijoituksiin". Nyt säästössä on noin 5000e "pahan päivän varalla".

      Tulevaisuus huolestuttaa siltä osin etten uskalla ostaa omaa asuntoa (pelkään asuntolainaa).

      Vaikka olen ollut nyt 4 vuotta vakituisesti töissä nykyisessä työpaikassani, en luota siihen, että minulla olisi välttämättä töitä enää muutaman vuoden kuluttua.

      • sdfsdfsdf

        maksat sitten vuokralla mieluummin vuokraisäntäsi asuntolainaa?

        Jokatapauksessa asunnon ostaminen pidemmän päälle kannattaa. Kun et nyt alka mitään älytöntä lainaa ottamaan.

        Vuokralla heität kaikein hukkaan, asuntolaina lyhenee ja jää pikkuhiljaa omaksi.

        Vaikka olisitkin työttömänä vaikka, ei se pankki heti ala sitä lainaa irtisanomaan vaan antaa kyllä paljon enemmän pelivaraa monestikin, mitä esim. vuokraisäntä.

        Suosittelen asunnon ostamista. Me ostimme noin 5 vuotta sitten kerrostalokaksion, opintojemme loppuvaiheissa. Nyt asuntolainakin on lyhenytyt jo noin 30 000€, joten aika kannattava sijoitus oli ihan oma asunto.

        Laina lyhenee samalla mallilla, mitä vuokrankin maksaa. Pikkuhiljaa huomaamatta.


      • asunnon ostoa

        ,,koska lainaa todellakin lyhentää samalla rahalla,kuin maksaa vuokraa vieraalle.Sillä systeemillä pääsin yksiöön kiinni,ja kun se oli maksettu,ostin omakotitalon ja laitoin yksiön vuokralle,jonka vuokratuotolla nyt maksan ok.talon lyhennyksiä.Yksiön säästin eläkepäivien matkakassaksi,jos elää saan...:)


    • Kädestä suuhun

      2 työssä käyvää 2 lasta. Asunto autolainaa lyhennellään n.950 e/kk. Meillä ei jää ainaskaan mitään säästöön. Tuntuu että nykyään kaikki maksaa huomattavasti enemmän tuloihin verrattuna kuin ennen. Olen sitä mieltä,ettei normaali palkkatyöstä juurikaan saa siirrettyä rahaa sivuun...tai sitten en osaa vaan säästää.

      • kepulisjepulis

        Olet oikeassa. Normaalilla palkalla ja noilla menoilla ei paljon säästellä. Ruoka maksaa, bensa, asunnon lämmitys (öljy) ym. ym.


    • rahastoja,osakkeita jne.

      Nythän rahastoja ja osakkeita just kantsiikin ostaa ja ottaa korkopuoleta pois....nythän sitä rahaa tehdään ei nousukauden aikaan....hinnat rupee olemaan siedettäviä...:))

    • kortin vinguttaja

      olen 25 yh äiti ja kituuttelen 4 vuotiaan muksuni kanssa kaksiossa . tuloja on n. 700 e/kk ja menoja sitten aina vähän enemmän.. onneksi valmistun pian ja voin hakea oikeita töitä. (nyt saan palkkaa n.400e/kk..
      opintolainaa on, samoin, kuin visaluottoa ja muita luottokorttivelkoja:/
      omaisuus tuleekin sitten miehen puolelta, jolla on mökki ja vene ja omatupa. jahka saan opiskelut päätökseen, otan osan lainataakasta ja koitetaan maksaa koti pois nopeasti. vähän pelottaa kaikkien laskujen keskellä.
      rahastoon olen laittanut jo 10 vuotta 20e/kk, joten siellä alkaa olemaan ihan kiva pesämuna:)

    • jotain 230 000erkkiä

      Hävitettiin asunnot ja muutettiin vuokralle kaksioon(400e/kk) Talous 2 henkeä, ei lapsi, ei lainoja. nettotulot yhteensä reilut 4000e/kk Nyt vaan pitäisi päättää odottaako ja jos niin kuinka pitkään uuden ostamista vai lähtisikö vuorotteluvapaalle kiertämään maapalloa vaikka vuodeksi tästä oranvanpyörästä..

      Niin, ja kaikki on revitty omasta selkänahasta. Peritty ei ole penniäkään.

      • takaus..

        niin sehän takaa 25000 ekua loput menee pankki riisin mukana jos ei hyvä pankki.. kenelle säästät???


      • tuhlaaminen on tyhmyyttä
        takaus.. kirjoitti:

        niin sehän takaa 25000 ekua loput menee pankki riisin mukana jos ei hyvä pankki.. kenelle säästät???

        Hyvä ihminen et sinä saa mitään jos sinulla on vain 25 tonnia säästössä.
        Ja kuka on saninut että pankki mene varmasti konkurssiin.
        Jos sitä pelkään niin sitten haen rahat patjani alle heti huomispäivänä.

        Ja mitä sinä sillä tarkoitat -"kenelle säästät"?

        Ei ole mikään synti ja häpeä säästää rahaa - eikä missään ole velvoitettu laittamaan rahaa menemään solkenaan.

        Kyllä sen viimeistään valtio perii jos en ehdi sitä kuluttaa elämäni aikana - perillsiä kun ei näet ole.


      • omaan
        takaus.. kirjoitti:

        niin sehän takaa 25000 ekua loput menee pankki riisin mukana jos ei hyvä pankki.. kenelle säästät???

        hyvinvointiin ja elämyksien kokemisiin ja maailman kiertämiseen.

        En osta uutta autoa, jotta saisin naapurini kateelliseksi. Säästän asuinkustannuksista eli neliöistä. Normaalille lapsettomalle pariskunnalle riittää kivasti 60-70 neliötä. Tavoite on, että penniäkään ei rahoja jää kun täältä lähdemme.


    • ervasti-rovasti

      Joo mulla on teratonni antimateriaa kätkössä kuunpiällä puolella...

      • Säästäjä säästää

        115 000 e pankissa, velaton ok-talo, yksi auto, metsää 10 ha. Ei velkaa. Kaikki on itse säästettyä, ei perittyä.


    • *Nuoripari*

      ylimääräiset ja vielä 20vuotta sitä maksettava;)

      Rahastot miinuksella:(

      • juusoppijutska

        Just rakennettiin oma talo ja halvalla saatiin. 0,5ha tontti ja 1/5 kerroksinen talo alakerran pohjan ala 122m2. Suurin osa tehtiin itse. Sukulaiset ja ystävät oli auttamassa. velkaa 142,000. Vaimo on työttömänä ja kaikki rahat menee lainanhoitoon ja laskujen maksuun tässä vaiheessa. Ruokaa on saatu aina kuitenkin pöytään, mutta säästöön ei mitään.


      • taaplaa
        juusoppijutska kirjoitti:

        Just rakennettiin oma talo ja halvalla saatiin. 0,5ha tontti ja 1/5 kerroksinen talo alakerran pohjan ala 122m2. Suurin osa tehtiin itse. Sukulaiset ja ystävät oli auttamassa. velkaa 142,000. Vaimo on työttömänä ja kaikki rahat menee lainanhoitoon ja laskujen maksuun tässä vaiheessa. Ruokaa on saatu aina kuitenkin pöytään, mutta säästöön ei mitään.

        tyylillään. Minä asun vuokralla ja tyydyn kaksioon en koskaan ole edes haaveillut omakotitalosta koska se ei tee minua autuaaksi. Rahaa on vähän säästössä ja silloin tällöin matkustelen sekä saan ostettua itselleni jotakin kivaa. En jaksaisi surra ja murehtia tuollaista velkataakkaa, itseni tuntien en edes nukkuisi yöllä kun ynnäisin miten taas selvitään tästä eteenpäin ja kun sitä velkaa sitten kestää vuodesta toiseen se ei sopisi minulle. Onnea kuitenkin teidän uudelle kodille ja jaksamista sekä maksamista toivotaan et vaimokin sais töitä.


    • Eläminen jo tarpeeksi kallista

      Säästötili on olemassa mutta eipä tuonne mitään kykene laittaa tulojen pienuuden vuoksi.

      Yksinhuoltajana kun tulon saajia on vain yksi niin tiukka tekee pelkkä eläminen vaikkei lainoja,autoa ym sellaistakaan ole.

      Jonkinlainen hätätili on (esim. lapsen lääkkeitä,vaatteita yms varten) mutta se on pieni ja sitä tulee kuitenkin käytettyä.

      Velkaa ei onneksi ole eikä tule vaikka joskus varaa olisikin. Vuokralla asuminen riittää meille :)

    • tienaan....

      rutosti rahaa... mut muija tuhlaa kaiken, eikä jää rahaa edes ostaa uusia tietokonepelejä... PRKL... miks mulle kävi näin!

      • Haastemiess

        Vaimo kyllä varmasti tuhlaa vähintään sen minkä mies tienaa - tuloista riippumatta :D


      • sivusta seurannut

        Eräs tuttuni tienas 10 000 - 15 000€/kk vuosia, jäi eläkkeelle taannoin. Muija on kanssa "ostellut tarpeellista" - nyt ne ihmettelee 20 000€ tarpeellaan ja myyvät velkaista omaisuuttaan. Me ollaan keskituloilla ja järkevällä pihiydellä rikkaampia. Ei helvetti mitä touhua. Piti olla auvoisat eläkepäivät kun koko elämänsä painanut pitkää päivää.


      • autokin

        Nykyisin ei vaimot miehen rahoilla hurvittele, vain tienaavat itse,ja ne rahat kun laittaa yhteen on reilusti rahaa,insinoorin vaimo tässäkin miettii ,hassu mies olet jos vaimo törsää.


      • poiumnbv

        olet insenjööri ja niitä on työttömänä 60% työttömistä puahahahaaaaaa


      • paljon....

        on rutosti rahaa? toiselle 100 ekee on paljon kun taas toisele se ei ole raha eikä mikään.


      • Make60

        Ei muija sun rahoja tuhlaa jos et anna niitä muijasi käyttöön. Puolisoilla pitää olla omat tilit ja yhteiset menot maksetaan puoliksi ja yhtä paljon ja jäljelle jäävät rahat omaan käyttöön.


      • Make60 kirjoitti:

        Ei muija sun rahoja tuhlaa jos et anna niitä muijasi käyttöön. Puolisoilla pitää olla omat tilit ja yhteiset menot maksetaan puoliksi ja yhtä paljon ja jäljelle jäävät rahat omaan käyttöön.

        Entäs jos naisen palkka olisi huomattavasti suurempi kuin miehen, pitäisikö silloinkin laittaa kaikki menot vain kylmästi puoliksi?

        Jos miehellä on rahaa, niin olisi törkeää, jos hän patsastelee hienoissa vaatteissa ja ajelee kalliilla mersulla ja vaimo fillaroi kirpparille katsomaan löytyykö mitään päälle pantavaa.

        Minä ainakin ajelen hyvällä autolla, istun kahviloissa ja ostan vaatteita ja meikkejä, vaikken ansiotöissä käykään. Työtä sekin on kun pitää kodin kunnossa ja viitsii huolehtia muistakin kuin itsestään. Miehestä, lapsista, ystävista ja joskus ihan vieraistakin ihmisistä.

        Saisan miehen, jolla kuitenkin on rahaa ja muutakin varalisuutta, kannattaa elellä yksikseen.

        Hauskaa illan jatkoa kaikille.


      • PIRKOT kirjoitti:

        Entäs jos naisen palkka olisi huomattavasti suurempi kuin miehen, pitäisikö silloinkin laittaa kaikki menot vain kylmästi puoliksi?

        Jos miehellä on rahaa, niin olisi törkeää, jos hän patsastelee hienoissa vaatteissa ja ajelee kalliilla mersulla ja vaimo fillaroi kirpparille katsomaan löytyykö mitään päälle pantavaa.

        Minä ainakin ajelen hyvällä autolla, istun kahviloissa ja ostan vaatteita ja meikkejä, vaikken ansiotöissä käykään. Työtä sekin on kun pitää kodin kunnossa ja viitsii huolehtia muistakin kuin itsestään. Miehestä, lapsista, ystävista ja joskus ihan vieraistakin ihmisistä.

        Saisan miehen, jolla kuitenkin on rahaa ja muutakin varalisuutta, kannattaa elellä yksikseen.

        Hauskaa illan jatkoa kaikille.

        Koska joku kuitenkin alkaa saivarrella, että mitä tarkoittaa saisa mies niin korjaan kirjoitusvirheenI: piti olla SAIDAN MIEHEN!!!


      • hoidella

        muijasi röörejä, ei jää aikaa ostoksilla käyntiin ;o) -Jää sinullekin rahaa pokemon-peleihin..


    • 20vuotta eteenpäin

      Joo meillä on velkaa 6kk ikäisestä talostamme 204 000euroa. Lainaan menee 1300euroa kuussa ja tulot yhteensä noin 3500-4000e/kk. Viimeisimpiä rakennuslakuja vielä tulematta ja osamaksussa jotta ei tarvitse enää lainaa ottaa lisää. ollaan silti saatu säästettyä noin 400-700 euroa kk tulematta olevia raksa laskuja varten. Kannattaa muuten säästää sinne s-tilille, siellä paljon paremmat korot kuin pankeissa!

      • sinulle?

        Jos on noin paljon lainaa eli 24vuoden maksuajalla maksat korkoa joka kuukausi yli 900e!

        Ei ole mitään järkeä säästää pidemmän päälle, koska koskaan et saa parempaa korkoa sijoituksellesi pankissa kuin on maksamasi lainan korko. Ainoa tapa säästää tällaisissa tapauksissa on maksaa ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Siinä säästää eniten.


      • korko asiaan
        sinulle? kirjoitti:

        Jos on noin paljon lainaa eli 24vuoden maksuajalla maksat korkoa joka kuukausi yli 900e!

        Ei ole mitään järkeä säästää pidemmän päälle, koska koskaan et saa parempaa korkoa sijoituksellesi pankissa kuin on maksamasi lainan korko. Ainoa tapa säästää tällaisissa tapauksissa on maksaa ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Siinä säästää eniten.

        Juu tiedetään. Nyt säästämme siksi että oikeasti meille on tiedossa/tulossa rakennusaikaisia laskuja vielä noin 6000-7000 eurolla. käytämme säästöt noihin laskuihin jotta ei tarvitse enempää lainaa ottaa. mikä fiksua koska jos nuo tulevatkin laskut maksaisimme laina rahalla niin päälle saisi laskea taas korkoa ja korkoa.. Jatkossa kun laskut saamme maksettua niin alamme säästämään pieniin eriin ja aiomme maksaa ylimääräisiä lainanlyhennyksiä esim joka toinen tai kolmas kuukausi. Huomiosi on siis aivan oikea.


    • irtopaa

      Mulla on aina yhteensä vuoden karenssin verran säästössä..sitä varten..ettei mun IKINÄ koskaan tarvitse työskennellä missää työpaikassa kauempaa ku mun on hyvä olla..kun on karenssi rahat säästössä..sitten vaan lähtee litoon sillon ku huvittaa..että näin..mihinkään muuhun en rahaa käytä kuin vuokraan ja ruokaan..silti en ole mikään ihme nyhverö joka on eristäytynyt yhteiskunnasta..mä en vaan kuluta..Meitä elää kaks ihmistä mun 600 euron liiton tuloilla kuukauden..siihen sisältyy kaikki ruuat vaatteet mitä nyt ikinä..juhliminen KYLLÄKIN HARVOIN..siitä jää vielä säästöön..et ne kaikki eläkeläiset ja muut valittajat ku ovat persaukisia ja asuvat yksin ja valittavat ku rahat ei riitä vaikka saa töistä palkka tuloja ni haistakaa p**ka..opetelkaa elämään varojenne mukaaan..raha on turha keksintö..samaa paperia johon perseenne pyyhitte

    • Säästöporsas

      Olen aina ollut kova säästämään, ja nyttenkin on kasvutilillä 35000€. Tosin asunto on vielä ostamatta, joten sinne menee säästöt.Lisäksi olen saanut perintönä rahaa viime keväänä noin 20000€ jotka myös säästössä.

    • DI+vaimo

      Kaiken valittamisen keskellä edes yksi perhe, jolla menee hyvin:
      Kahden aikuisen ihmisen muodostama talous, nettotulo n. 5000 eur/kk, kaksi velatonta omistusasuntoa pääkaupunkiseudulla muuta omaisuutta (autoja 3, kesämökkejä 2 , jne...).
      Muutoin kyllä eletäänkin erittäin vaatimattomasti ja säästöön onkin jäänyt mukavasti. Se on hajautettu useaan pankkiin (talletussuojan pienuuden takia) määräakaisille talletustileille.

      Ulkomaille kerran vuodessa (riittää meille) ja ulkona syömässä kerran kuukaudessa (tilipäivänä)

      Mutta me olemmekin onnellisia ! Olemmekohan vähemmistönä Suomessa ?

      -Että tällaista-

      • JohnP

        "Kaiken valittamisen keskellä edes yksi perhe, jolla menee hyvin:" Hahahaaa, olet selvästi ihan hölmö! Käytät varmaankin paljon pastellinsävyisiä villapaitoja eikö? :-) :-)


      • juuriharja

        Minulla varastomiehellä bruttotulot 45000€ vuodessa. Vaimolla amk sosionomi 25000€ vuodessa. Perheessä 2 lasta ja velkaa talosta vielä rapiat 100000€. Mökki ihmisiä ei olla, niin ei sitä edes osaa arvostaa. Hyvin tullaan toimeen ja uloskin pääsee syömään silloin kun haluaa. Tavis perhe ja mielestäni onnellinen sellainen.


      • peritty?

        ...


      • pienituloinen*

        Tuollainen suhtautuminen kertoo, että tuollaisilla tuloilla elävät eivät kykenen ymmärtämäänkään, että pienituloinen joskus saattaa sortua valittamaan. Minulta heille ymmärrystä riittää. Meillä nettotulot kuussa jäävät opiskelujeni takia alle 2000 euron. Siitä maksetaan talovelkana ja pakollisina menoina yli puolet ja katetaan nelihenkisen perheen menot, joka tietenkin karsii turhat pois. Ei puhettakaan, että jotain jäisi pahan päivän varalle.


      • pieni puro... iso meri

        Eiköhän tuo onnellisuus tule muistakin asioista, kun pankkitilin suuruudesta:)

        Itse olen alle 30v, 2 lapsen yh, maksan omaa asuntoa, omistan auton (ei tosin mikään ferrari :)) Tulot n. 1700E/kk/netto. Rahastossa muutama satanen, säästötilillä muutama tonni, jemmatilillä about tonni. Kyllä säästämän pystyy, jos vain ottaa sen asiaksi ja sitten on ihanaa, kun on saanut jotain kerättyä tilille, eikä niitä halua enää käyttääkään :) Itse laitan aina vähän rahoja jemmaan, kun tili tulee ja vähennän menoja reilusti. Seuraavaksi olisi vuorossa pesämunan laittaminen määräaikaistilille ja ehkä joskus sijoitusasunto, mutta kunhan nyt katsellaan :)

        Mutta olisin onnellinen vaikka ei noita jemmatilejä olisikaan :) Rakkaus ja perhe on ne tärkeimmät,sekä terveys!


      • JohnP

        Anteeksi että olin töykeä, minulla on huono päivä ja taisi iskeä vielä kateus. Hyvä että sinulla menee hyvin. En tarkoittanut pahaa...


      • valtiovalta
        JohnP kirjoitti:

        "Kaiken valittamisen keskellä edes yksi perhe, jolla menee hyvin:" Hahahaaa, olet selvästi ihan hölmö! Käytät varmaankin paljon pastellinsävyisiä villapaitoja eikö? :-) :-)

        Kuinka voi säästää kun tää paskavaltio ottaa niin vitusti veroa kaikesta??? teen kahta työtä ja miksi?? että eduskunnan runkkarit saa nostaa kovaa palkkaa ja remuta niinkuin haluaa. Kyllä asia on niin että jos suomi joskus sotaan joutuu niin en mä ainakaan jää tätä valtiota puolustamaan.. muutto ruotsiin!


      • juuriharja
        pieni puro... iso meri kirjoitti:

        Eiköhän tuo onnellisuus tule muistakin asioista, kun pankkitilin suuruudesta:)

        Itse olen alle 30v, 2 lapsen yh, maksan omaa asuntoa, omistan auton (ei tosin mikään ferrari :)) Tulot n. 1700E/kk/netto. Rahastossa muutama satanen, säästötilillä muutama tonni, jemmatilillä about tonni. Kyllä säästämän pystyy, jos vain ottaa sen asiaksi ja sitten on ihanaa, kun on saanut jotain kerättyä tilille, eikä niitä halua enää käyttääkään :) Itse laitan aina vähän rahoja jemmaan, kun tili tulee ja vähennän menoja reilusti. Seuraavaksi olisi vuorossa pesämunan laittaminen määräaikaistilille ja ehkä joskus sijoitusasunto, mutta kunhan nyt katsellaan :)

        Mutta olisin onnellinen vaikka ei noita jemmatilejä olisikaan :) Rakkaus ja perhe on ne tärkeimmät,sekä terveys!

        Hienoa kuulla, että olet onnellinen yksinhuoltajanakin. Niin moni yh tippuu alas syvään koloon, kun ero tulee ja kaikki pitää itse maksaa. Onnea teille!! Terv. Iskä 33v


      • perinyt

        omaisuutenne, koska muuten ei noi tulot kyllä riitä kaksiin asuntoihin pääkaupunkialueella! ym, ym. Vai oletteko eläkeiässä?
        T. kax asuntovelallista DUUNARIA maalta, samat tulot, noin..


      • DI+vaimo
        perinyt kirjoitti:

        omaisuutenne, koska muuten ei noi tulot kyllä riitä kaksiin asuntoihin pääkaupunkialueella! ym, ym. Vai oletteko eläkeiässä?
        T. kax asuntovelallista DUUNARIA maalta, samat tulot, noin..

        En muutamaan päivään tullut katsoneeksi, mitä kommentteja sain kirjoitukseeni.

        Pahoittelen, että joku koki sanomani negatiivisesti, en tarkoittanut vähätellä taloudellisissa vaikeuksissa olevia.

        En itse ole perinyt vielä mitään, mutta puolisoni kyllä on saanut perintöä jonkin verran.

        Ehkä pointtini oli, että vaikkei ollakaan mitään "rikkaita", kaukana siitä, osaamme antaa arvoa sille mitä meillä on. Edes siihen eivät kaikki tunnu kykenevän...


      • pieni puro.. iso meri.
        juuriharja kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että olet onnellinen yksinhuoltajanakin. Niin moni yh tippuu alas syvään koloon, kun ero tulee ja kaikki pitää itse maksaa. Onnea teille!! Terv. Iskä 33v

        Kiva kuulla ihanaa palautetta :)Paljon hyvää sinullekkin ja lapsille.

        Tuli vielä mieleen, että itse laitan lapset useasti vertailemaan hintoja kaupassa, jotta oppisivat rahan arvoa ja hieman säästämistä. Viikkorahaa tulee jos on oltu kunnolla ja tehty kotihommat. Nuorimmalla on 1E/vk ja se on siitä ihan innoissaan :)(eskarilainen), vanhemmalla 5e/vk (3-luokkalainen). Ihanasti ne kimpassa säästää, että saisivat divarista käytettyjä pleikkapelejä, joskus armahan ne ja maksan ne itse lopulta :)


    • pakitant

      Ensin moiks kaikille.
      Olen 55 vuotias kaveri, säästänyt elämäni ajan, en eläkepäiviä jaksa odottaa, vaan Marraskuun alussa lähden nauttiin elämästä, kiertään maailmaa,,en hautaan saa mitään mukaan kaikki sen tietää ja tuntee..on vaan aika antaa itselle jottain

    • pelasti

      minut, kaikille duunareille terveisä että kyllä se kannattaa , nimittäin lottoaminen. voitin 3,45 miljoonaa euroo. vittuun kaikki köyhät. jes.

      • tuli?

        Mää voiti 9 miljooonaaa euroo lotos! Hah hah haa!


      • taatusti
        tuli? kirjoitti:

        Mää voiti 9 miljooonaaa euroo lotos! Hah hah haa!

        kaikki perse aukiset täälä leventelee ha ha minä en kerro onko latin latia


    • sininen enkeli

      Meidän perheessä 2 aikuista ja kaksi pientä lasta. Isäntä käy töissä, minä olen hoitovapaalla. Vuoden päästä lähden töihin ja silloin kyllä rahatilanne vähän paranee.

      Oma talo rakennettiin 2005, joten velkaa on yli 100000e... tätä lyhennetään kuussa yli 1000e. Miehen palkka menee lähes kokonaan lainaan ja sitten kelan tuilla kaupunkilisällä) eletään (n.600e/kk). Säästöön ei juuri rahaa saa. Muutama kymppi menee kuussa rahastoihin ja vähän yritetään säästötilille laittaa pahan päivän varalle. Jos vaikka auto vaatii remppaa tai kodinkone hajoaa... kyllä meillä visakin on, mutta sitä ei haluaisi käyttää.

      Mutta vähällä rahallakin pärjää, jos tahtoo. Itsehän on tämä valinta tehty, kun haluttiin oma talo rakentaa :)
      Alennusmyynnistä ja kirppareilta vaatteet. Ruokia ostetaan -50%, kun parasta ennen päiväys lähellä ja kauppa alentaa tuotteen...

    • tässä 20 centtii tilit

      Haistakaa paska,,,tää on vero paratiisi ei täl mitän jää säästön,,,,,

    • Fikzu

      Vai säästöjä!! Heh, juuri äsken hain autolainaa ja talolainaa jäljellä satatonnia. Miten ihmeessä te saatte säästöjä koottua?! Minä olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja kaikki menee, mitä tuleekin. Eikä ole vara pröystäillä. Vaikka olenkin akateemisessa työssä. Milloin tämä kituutus loppuu?! Haudassako?!

      • sulle vaan

        1.juuri äsken hain autolainaa ja talolainaa jäljellä satatonnia.
        2.Minä olen kolmen lapsen yksinhuoltaja
        3.akateemisessa työssä

        siinä päälimmäiset syyt rahattomuuteesi.
        Kidutus loppuu kun lapset on pois kotoonta, ja laina maksettu. eli 20-30v ... ja eikun zemmpiä vai mitä se oli......


      • Fikzu
        sulle vaan kirjoitti:

        1.juuri äsken hain autolainaa ja talolainaa jäljellä satatonnia.
        2.Minä olen kolmen lapsen yksinhuoltaja
        3.akateemisessa työssä

        siinä päälimmäiset syyt rahattomuuteesi.
        Kidutus loppuu kun lapset on pois kotoonta, ja laina maksettu. eli 20-30v ... ja eikun zemmpiä vai mitä se oli......

        Jopas piristi... 20-30 vuotta... Toivottavasti saan elää niin kauan. Avioero on taloudellinen katastrofi. Kaiken sen henkisen tuskan lisäksi.


      • pässinpäätön

        pakko ottaa autoo varten lainaa???


      • Fikzu
        pässinpäätön kirjoitti:

        pakko ottaa autoo varten lainaa???

        Valitettavasti kun minulla ei niitä säästöjä ole ja auto on aivan loppu, pakko on lainarahalla auto ostaa. Asun keskustan ulkopuolella maaseudulla ja lapsiakin on.


    • ddgfse

      Typerä jutun aihe ,onko säästöjä.Ei varmaan kuulu muille....

      • yksikään

        ole ainakaan vielä omalla nimellään esiintynyt.
        Näitähän on ihan kiva lukea, eipä tällaisia tule tutuilta kahvipöydässä kysyttyä...


      • Nimetön

        ei todella kyllä kuulu muille!vaikka oliskin ja kuinka,niin en kerro summia!


    • Poika_mies

      Talletuksia, lähinnä puukauppatuloja ja osaketuloja Metsäliitoon B-osuuksissa on noin 200.000 tuhatta euroa. Lisäksi määräaikaistileillä pankeissa noin 50.000 euroa. Osakkeissa myös noin 50.000 euroa. Osakevarallisuus tosin sulanut viime aikoina...

      Velkaa ei ole yhtään euroa.

    • ei ymmärrä

      Ne elää kituuttaa säästääkseen. Joku päivä ne kupsahtaa varakkaina. Ei ymmärrä.
      Eläkesäästäjät on jänniä, niillä on rahapula jatkuvasti, mutta joka tilistä menee suoraan eläkesäästöön. Ne ei saa rahojaan pois vaikka tarve olisi mikä. Vaaditaan työttömyys, kuolema, sairastuminen syyksi, että saa omat rahat käyttöön. Ei ymmärrä millään. Pankit on mestarillisia puhumaan ympäri ja suostuttelemaan nekin, joilla ei ole varaa säästää. Pankeissa ovat selvillä ihmisten rahatilanteesta, miten kehtaavat puhua ympäri säästämään, vaikka ei ole varaa.
      Pankeista soitellaan kotiin ja houkutellaan ottamaan lainoja ja eläkesäästämään, törkeää toimintaa.

      • Sijoitustuotto on tuloa siinä kuin palkkatulokin!
        Ei kituuttamista varten rahaa sijoiteta vaan reilua elämää varten!!! Suomessa ei aina tajuta sitä mitä jenkit pitävät itsestäänselvyytenä.


      • seliselitys
        Jollyjumpper kirjoitti:

        Sijoitustuotto on tuloa siinä kuin palkkatulokin!
        Ei kituuttamista varten rahaa sijoiteta vaan reilua elämää varten!!! Suomessa ei aina tajuta sitä mitä jenkit pitävät itsestäänselvyytenä.

        Et tajunnut, jos raha ei riitä elämiseen laskujen ja säästämisen jälkeen, mitä järkeä on nähdä nälkää nyt sen takia, että eläkeikäisenä on enemmän mitä syödä, kun kuka tahansa voi ja monasti kupshtaakin ennen eläkeikää?

        Harvoissa maissa tunnetaan eläkejärjestelmää ja siksi Suomessa yritetään romuttaa koko eläkesysteemi. Kaikki yritetään saada eläkesäästäjiksi ja saada siis omilleen, jotta saavat romuttaa eläkejärjestelmän.
        Sitä tyrkyttämisellä ajetaan takaa. Ei helppo tehtävä ja uudistus, mutta pyrkimyksen tajuaa.

        Ihminen on vapaa ja riippumaton kun ei omista mitään.


      • Pohjan-Akka
        seliselitys kirjoitti:

        Et tajunnut, jos raha ei riitä elämiseen laskujen ja säästämisen jälkeen, mitä järkeä on nähdä nälkää nyt sen takia, että eläkeikäisenä on enemmän mitä syödä, kun kuka tahansa voi ja monasti kupshtaakin ennen eläkeikää?

        Harvoissa maissa tunnetaan eläkejärjestelmää ja siksi Suomessa yritetään romuttaa koko eläkesysteemi. Kaikki yritetään saada eläkesäästäjiksi ja saada siis omilleen, jotta saavat romuttaa eläkejärjestelmän.
        Sitä tyrkyttämisellä ajetaan takaa. Ei helppo tehtävä ja uudistus, mutta pyrkimyksen tajuaa.

        Ihminen on vapaa ja riippumaton kun ei omista mitään.

        kun syö kaurapuuroa. Pakkoko sitä on aina pihviä vetää...Se kaurapuurokin on kyllä jo kallista...pitäis siirtyä keräilytalouteen.

        Mulla on suvussa nuorisoa, joilla pitää olla taulu-tv.t uusinta mallia, hienot autot 8velaksi) ja päälle asuntolainaa. Kyllä käy köpelösti ressukoille...se on niin, että ihminen ei tajua elämästä kuin sen janan, minkä on elänyt. he ovat eläneet sen mitättömän pätkän aikusta elämäänsä vain jossain nousuputkessa...että hyvin pyyhkii, vaikka ei ole mitään pohjia. Jos joskus on ollut hiukan irtorahaa, niin heti matkatoimistoon...

        Eikä nämä ole edes oikeasti tolloja, mutta sillai leikisti...että säälittää.


      • seliselitys kirjoitti:

        Et tajunnut, jos raha ei riitä elämiseen laskujen ja säästämisen jälkeen, mitä järkeä on nähdä nälkää nyt sen takia, että eläkeikäisenä on enemmän mitä syödä, kun kuka tahansa voi ja monasti kupshtaakin ennen eläkeikää?

        Harvoissa maissa tunnetaan eläkejärjestelmää ja siksi Suomessa yritetään romuttaa koko eläkesysteemi. Kaikki yritetään saada eläkesäästäjiksi ja saada siis omilleen, jotta saavat romuttaa eläkejärjestelmän.
        Sitä tyrkyttämisellä ajetaan takaa. Ei helppo tehtävä ja uudistus, mutta pyrkimyksen tajuaa.

        Ihminen on vapaa ja riippumaton kun ei omista mitään.

        Suomessa ei ole näkynyt mitään paineita muuttaa työeläkejärjestelmää.
        Toisaalta se jolla ei ole omaisuutta on täysin toisten vanki, toisten armoilla.
        Siitä on vapaus kaukana!!!!


    • moi2654

      Nyt kun suhdanteet ovat heikenteneet, rupesin remontoimaan kämppääni. Siitähän saa kotitalousvähennykset verotuksessa ja eikös sitä kuulukkin isänmaalisen kansalaisen pitää kotimaista kysyntää yllä.

    • Nyt todella kannattaa tehdä erilaisia säästösopimiksia, tuotto on varsin hyvä, 5,5-6,5
      saa helposti ja turvallisesti. Mitä enemmän korkot nousevt sitä parempi tuotto!
      Usein säästös sidottu prime-korkoihin.
      Rahastot liki kaikki miinuksella, niihin sijoitetaan vasta nousukauden alettua, ja sinne on aikaa!! Osakkeet kannattavat pitkällä aikavälillä, nyt on pelurin paikka!
      Liikkumalla on ollut mahdollista saada tuottoa viimevuodet, laiska raha on ollut huono!

      • kulkija luonnostaan

        Minä en ole sidoksissa mammonaan.

        Reppu selkää ja ulkomille suuriin seikkailuihin, raha ei päätä pakota.


      • kulkija luonnostaan kirjoitti:

        Minä en ole sidoksissa mammonaan.

        Reppu selkää ja ulkomille suuriin seikkailuihin, raha ei päätä pakota.

        Persaukisena ei maailmalla kuljeta.


      • näin teemme

        Saakelin neropatti ! Luuletko että kaikki Suomalaiset on hyvätulosia joilla riittää aikaa ja rahaa sijoitella vähiä senttejään johkin rahastoon .
        Vittu ku saat palkan käteen ja maksat pakolliset laskut niin saldo on 100-300€ jolla pitää pärjätä kuukausi , sijoittele nyt siinä sitten ....
        Mene perseeseen säästöines saatanan JUNTTI !


    • tarkka mies

      Mulla on ollut aina säästössä noin vuoden menojen verran. Siten, että pärjään vuoden ajan, jos tulot lakkaavat. Hyvinä ja huonoina aikoina.

      Tuo turvaa elämiseen. Ei tarvi stressata riittääkö rahat palkkapäivään sun muuhun. Antaa pelivaraa, jos pitää äkkiä hommata jotain suurempaa. Esim. jääkaappi hajoaa.

      Ostan kaiken aina käteisellä. Vain asuntoon olen ottanut velkaa. Sekin on jo maksettu.

      • jääkaappi...

        jos siihen tarvii vuoden buffetin... eikä niitäkään tarvi ku joka kymmenes vuos...


    • Ei uutta taloa

      Talovelkaa 7-v jäljellä, ajetaan 8-v vanhalla autolla.Mutta ei tulevaisuuskaan huoleta uskon että pärjäämme.Meidän 5 henkisen perheen käyttöön jää rahaa n.1700 euroa/kk kaikkien pakollisten (lainanlyhennys,laskut)jälkeen ja riittää oikein hyvin tuo raha.

    • säästössä 5€.

      Oleppa tyytyväinen vaan, niiden tuhansien eurojesi kanssa. Minua ärsyttää tuo kysymys, siksi, että jokaisen PITÄISI tietää, että suuri osa suomenkansalaisista elää köyhyysrajan alapuolella ja etenkin nuoret hukkuvat velkoihin. Itse joudun tällä hetkellä ottamaan säännöllisesti pikavippejä, jotta saan maksettua laskujani pois ja ostettua hieman leipää elääkseni.

      Ja koulutushan minulla on! päteväkin sellainen, johon harmi vain, ei ole kysyntää!
      Kouluun satsasin 5 vuotta, otin lainaa lainan perään, että saisin käytyä kouluni kunnialla, etten joutuisi ihan joka päivä tekemään kouluni ohessa töitä.

      No nyt, kun vuosi sitten valmistuin, ei työnäkymissä ole hurrattavaa, lyhyitä lomasijaisuuksia teen, silloin kun niitä sattuu olemaan tarjolla.

      Terv. Minullakin OLI pienenä unelma.

    • Tavallinen pari

      Töissä ollaan vaimon kanssa molemmat. Käteen jää kuukaudessa n. 2000 euroa kummallakin. Asumme pari vuotta sitten maksetussa rivari kolmiossa jossa asumiskuluihin menee 112 euroa kuukaudessa. Lisäksi meillä on vuokralla minun velaton kaksioni josta saamme vuokratuottoa muutaman satasen kuussa. Säästössä ei käteistä rahaa ole koska ostimme kesämökin viime talvena mutta eiköhän tilanne korjaannu jos vain töissä saamme olla. Koska olemme nelikymppinen pari uskon että kerkiämme saada vielä jotain säästöönkin.

    • kakes444

      ei oo säästöjä kui pikkusen reilu satatuhatta 5,20% korolla meinaa huolettaa

      • Valehtelija

        Onko sulla joku luki-/kirjoitushäiriö, vai oletko muuten vaan ääliö?
        "vajaa reilu satatuhatta...heh heh...


      • kakes44
        Valehtelija kirjoitti:

        Onko sulla joku luki-/kirjoitushäiriö, vai oletko muuten vaan ääliö?
        "vajaa reilu satatuhatta...heh heh...

        taitaa kyrsiä ja vai mitäkö se oli


    • !!!

      Mutta kaikki rahat mitä tulee niin myös menee!!!
      Ja asia on vielä pahentunut ruon hinnan nousun jälkeen.. Laittaa vaan miettimään että mitä ihmettä tässä kohta tekee kun ruoan hinnan on jälleen luvattu nousevan rajusti?????

      Että vastaus taitaa olla selvä.. Ei ole varaa säästää.. kun nipin napin saa elettyä. Ei ole muuta omaisuutta kuin oma massa.

      Asiaa vielä vaikeuttaa nämä jatkuvat pätkätyöt.. Jos muutaman päivän on töissä ja yrittää vähän tienata, joutuu "soviteltua" odottamaan muutaman viikon.. Aina joutuu miettimään koska mahtaa seuraava raha tulla..

      Eipä näytä tulevaisuus valoisalta.. Ei tosiaan.
      Mutta täytyy sanoa että ymmärrän ihmisiä, jotka kieltäytyvät pätkähommista.. Tämä touhu vasta raastavaa on, niin henkisesti kuin fyysisesti!!

    • En kerro

      Kuinka paljon..Ei hätää..vaikka pörssikin notkahtaa...

      • m54

        ei ole kiinteää kuin munat ja irtainta hattu ,hyvin kuitenkin menee :)


    • tyämiäs

      Talousuutiset ei kiinnosta pätkääkään, eikä minua.
      Säästöjä ei todellakaan ole, sitä kun on köyhänä syntynyt ja velkaa korkoineen maksaa ja elää pihistelemättä, niin eipä säätymään pääse.
      Mutta koskaan ei ole rahat loppuneetkaan, eikä ole pahemmin tarvinnut pihistellä.
      No, turhat matkustelut ovat poissa, mutta se onkin turhaa.

      Olo on luottavainen tulevaisuuden suhteen, kuolema on varmaa ja ruumispaidassa kun ei ole taskuja, niin eipä silloin paljoa säästöjäkään tarvitse.

      Ja jos velkaa sattuu silloinkin olemaan (ennenaikainen kuolema) niin kyllä velkoja huolen pitää saamisistaan.

      Kivaa tälläinen elämä on. Se on ittestä kiinni.

    • werew

      Pankkikirjan 9-Tieltä muuramesta.

      • xbi

        löysit siis pankikirjan. millloin ja mitä tapahtui


    • Perusjamppa2000

      140e pahan päivän varalle. 20e lisää joka kuukausi.
      Saahan tuolla sit pään turvoksiin jos oikein vituttaa.

    • noin 28.000€ korkotukilaina.

      15.000€ rahastoissa, 15.000€ määräaikaisella tilillä, noin 7.000€ tavoitetilillä, ja 13.000€ käyttötilillä korkotulot. Investointien jälkeen jäävä käyttötili tavoitetilin erääntyvä määräaikaistalletus sidotaan mahdollisimman täydellisesti vuodeksi määräaikaiselle tilille. Ja joka kuukausi tulee suht vakituiset tulot sekä muutamia kertoja vuodessa muualta isompi tulo ynnä "harmaan talouden" tulot.


      Vuosi sitte maksoin pois muut lainat, korkotukilaina on markkinakorko marginaali-5% kuitenkin minimissään 2% korolla. Ei kannata maksaa pois, inflaatio % on suurempi kuin korkotukilainan korko..

    • säästöjä...

      enään jäljellä.Mentiin kesällä naimisiin ja säästöt hupenivat häihin.Mutta,sitä vartenhan oli säästetty.Ja nyt säästetään taas...

    • RT12345678_____4321

      Rahaa ei yleensäkään ole liikaa, mutta sopivasti =) Säästössä ei ole liikaa mutta on ollut suunnitteilla perustaa "reservitili" johon voi vähän jemmata hynää reserviin, nyt kun säästöt on kerta otettu puheeksi. =)

    • SÄÄSTÄJÄÄ

      Säästöjä on! Viisinumeroinen luku pelkkää rahaa, ylimääräistä...Osakkeita.

      Henkivakuutus, joka korvaa sairaalaolon, kuolintapaussumma ja eläke. Eikä maksa mitään:)

      Töissä, siitä jää aina jotain säästöön riippuen laskuista.

      En koe kokevani hlökohtaista lamaa. Olen kokenut hyvät ja huonot ajat.

    • Maksuun

      Kaikki ylellisyys vehkeet on jo myyty.
      Ei ole varaa mihinkään,korkojennousu
      on todella tehnyt elämästä helvetin.

      • sitähän minäkin ihmettelin

        Ilmoittiko teille pankki lainaa ottaessa että on hyvä varautua 1% prosentin korkojen nousuun? Meillä korko noussut 6v:n aikana n.2% ja kun seuraava tarkistus tulee keväällä taitaa tulla reilu prosentti vielä lisää. No itsellä ei huolta, säästöjä on ja lainaakin enää muutama kymppi ja viimeinen eräpäivä häämöttää 7v:n kuluttua. Tämä korkojen nousu tekee tosi hyvää 30v:n laina-ajoille...


      • Mä vaan

        Jatka maksuaikaa äläkä kärvistele muutaman prosentin koron nousun takia, aika tiukalle olet vetänyt jos näin pieni koron nousu aiheuttaa ongelmia?
        Mulla 50 000€ lainaa jäljellä, ei hirveesti hetkauta on korko 2, 5 tai 10%.
        Mitä säästämiseen tulee niin eipä paljon ole sukan varressa, joku 1000€ pahan päivän varalle.


    • Aika luottavaisia ollaan

      Meillä on parhaillaan käynnissä säästöprojekti, tarkoitus on ostaa asunto kahden vuoden kuluttua ja yrittää selvitä vain 60 % lainalla asunnon hinnasta.

      Säästössä asuntoa varten tällä hetkellä n. 20 000 euroa; säästötavoite yhteensä 72 000 euroa minimi. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että päästään ehkä 80-90 000 euroon. Säästetään ihan tavallisille pankin säästötileille (korko 5 %), ei pelota. Uskon että pankit kestävät pystyssä.

      Muita säästöjä minulla on n. 6000 euroa erillisellä säästötilillä, josta otan jos on jotain isompaa hankintaa. Summa tilillä vaihtelee välillä 4000-8000 euroa, riippuen sitä miten kauan on edellisestä lomasta.

      Miehelläni on asuntosäästöistä erillään säästötili, jossa on jotain 40 000 euroa, en ole varma tarkasta summasta. Lisäksi hänellä on osakesalkku jonka arvo parhaimmillaan oli yli 100 000 euroa, nyt varmaan laskenut (en siitäkään sen suuremmin ole tietoinen).

      Tapasimme ja menimme naimisiin vasta vähän alle nelikymppisinä, siitä johtuen raha-asiat ihan erillään, eikä toisen säästöjen/omaisuuden perään kysellä, paitsi sen suhteen mikä koskee yhteisiä haaveita/hankintoja.

      • mut ei pankissa

        onhan sitä jemmassa pahan päivän varalle.pikkusen. mutta onhan sitä säästettykin eikä ole ulkomailla juostu.
        paras keino säästämiseen on se että panee rahan rintataskusta perstaskuun niin se pysyy.eikä hupuloi sitä siinä välissä.


      • jalmari777

        ei oo säästöjä. velkaa on yli 300 000€ toivottavasti korot ei nouse enää paljoo...


      • korot ym
        jalmari777 kirjoitti:

        ei oo säästöjä. velkaa on yli 300 000€ toivottavasti korot ei nouse enää paljoo...

        Oletko laskenut paljonko maksat korkoja kuukaudessa? Paljonko muuten lyhennät kuukaudessa noin suurta lainaa. Jos kärsii kysyä?


      • säästössä ym
        mut ei pankissa kirjoitti:

        onhan sitä jemmassa pahan päivän varalle.pikkusen. mutta onhan sitä säästettykin eikä ole ulkomailla juostu.
        paras keino säästämiseen on se että panee rahan rintataskusta perstaskuun niin se pysyy.eikä hupuloi sitä siinä välissä.

        Meillä on 3 sijoitusasuntoa.

        1 kesämökki

        omakotitalo

        4 autoa, lapsilla niistä 2

        osakesijoituksia, pankissa rahaa

        metsää

        rahasijoitukset arviolta 750 000€

        Asuntojen arvo noin 600 000

        Mökki noin 1 350 000/oma saari

        ai niin ja vene 75000

        Kaikki palkkatuloilla hankittua

        yhteisnetto jotain 45 000/kk

        että jos yrittää pihistää niin jotain saa vanhuudenvaralle itsekin säästöön ilman perintöjä


      • opiskelija28v
        mut ei pankissa kirjoitti:

        onhan sitä jemmassa pahan päivän varalle.pikkusen. mutta onhan sitä säästettykin eikä ole ulkomailla juostu.
        paras keino säästämiseen on se että panee rahan rintataskusta perstaskuun niin se pysyy.eikä hupuloi sitä siinä välissä.

        Säästämisellä ja sijoittamisella tilillä noin 100ke.


    • Nimetön

      mulla on ton verran säästössä, ja sain just omakotitalon maksettua...ei onneks oo muuta velkaa, kk:ssa jää käteen 2800 eikä oo lapsia tai eukkoa, joten eipä juurikaan tulevaisuus huoleta:)

      • Tuhkimo????

        Marry Me?


    • nainen, 29 v, raskaana

      Meillä ei kituuteta, eikä ole koskaan kituutettu, ja silti rahaa jää säästöön. Tällä erää säästöjä on n. 6000 euroa, lisäksi velaton kesämökki ja puoliksi velkainen sijoitusasunto, joka on vuokralla. Ensimmäinen on tarkoitus myydä ensi keväänä. Velkaakaan ei ole enää järin paljoa, 10 vuoden sisällä ollaan velattomia. Tosin tarkoitus olisi alkaa rakentamaan uutta taloa ensi kesänä, mutta kun realisoidaan vanhaa omaisuutta, niin mahdotonta velkaa ei tarvi siihenkään ottaa - tontti kun on jo maksettu ja liittymät yms. hoidettu.

      Itse pidän taloudellista tilannettamme varsin turvattuna ja turvallisena.

      Puolisoni kanssa olemme molemmat yrittäjiä. Mahdollinen lama ei huoleta sen enempää kuin tuleva äitiysloma (kuuleman mukaan silkkaa köyhäilyä)kaan.

    • eräs äiti

      Meillä on velkaa paljon, säästöjä ei lainkaan. Ei ole luottavainen olo, mutta en nyt yöuniakaan asian vuoksi menetä. Molemmilla on vakituiset työpaikat, mikä on iso ! Juuri pari vuotta sitten ostettiin talo ja olen itse nyt ollut muutaman vuoden lasten kanssa kotona -> näistä syistä säästöt huvenneet.

      Kohta palaan töihin ja pientä säästöä olisi tarkoitus saada kerrytettyä. Mutta ei paniikkimielellä. Jos käy huonosti niin ikävä kyllä sitten käy niin. Kukaan ei tässä maassa kuitenkaan ole nälkään pitkään aikaan kuollut.

    • blondeistablondein72hki

      tuloilla ja menoilla ei pahemmin säästellä ja velkaa on likkaa mutta onneksi tamikk aika velkaneuvojalle joten valoisin mielin eteenpäin niin ja mies sai paremman paikan ja minä myös joten tulotkin paranee,ellen sit työttömäks joudu tamikuussa hmm...

    • ^*^*^*

      Vanha talo maksoi 250000€ mut ollaan kalliissa kaupungissa.
      Velkaa vielä 82000€ ,kun myin osakkeen pois jäi velkaa enää ton verran.

      Mut olen 15-v asti tehnyt aina ja paljon töitä j apistänyt suurimman osan säästöön.
      Elikkä intin jälkeen tein sellasia 16-36h työputki jatkuvasti ja muutama tunti-8h huilia ja töihin.
      Oma yritys ei isoja tuloja ,mut en laittanut mihinkään oikein rahoja tuli ero meni viinaan ja naisiin taas isoja määriä rahaa ,mut aina oli säästössä ja pikkuhiljaa säästöt kasvoi ,nyt perhe ja taas on naisen takia menoja vaikka kuinka.

      Lyhyesti rahaa on n.50000€ velkaa se 82 tonttuu talo, hyvä auto lapsia ja kalliisti elävä vaimo.

      Olen laskenut näin ,jos olisin ollut eunukki ja elänyt kuin elin pitkän ajan olisi velaton ja rahaa varmaan 500000€ silti hyvä omitus asunto.

      Mut lapset ovat parhaita elämässäni.Pitäähän sitä olla elämässä jotain sisältöä rahalla ei tee mitään jos ei ole kavereita ja elämää.

      Mut syö miestä nämä naisiin/naisten hullutuksiin käyttämäni rahat. Sillä olisin tehnyt monta maailmanympärysmatkaa.

    • Relanterin sukua

      Pankissa minulla ei ole rahaa kuin hetkellisesti...Työmarkkinatukeni hupenee vuokraan, laskuihin ja ruokaan melkos äkkiä. Jokunen lasku jää aina välillä maksamattakin. Pitää kysellä apua tutuilta.

      Viisi-senttisiä kertyy välillä lasipurkkiin ja säästän muovipusseja ja muuta roinaa, mitä milloinkin kertyy.

      Ennen hernekeittopurkista oli helpompi askarrella kynätelineitä yms. kun niistä sai etikettipaperin irti, mutta nyt mokomat painavat etiketin suoraan peltiin kiinni.

      Maantien penkalta löytyy usein pölykapseleita, joita en viitsi kerrostaloasuntoon kerätä, mutta niiden sisältä olen ottanut talteen pyöreän renkaan, josta saa askarreltua isokokoisen unisiepparin tai tuulikellon.

      Minua ei huoleta minkään asteen lama, sillä olen koko ikäni kitkuttanut pienillä tuloilla ja tuilla. Oikeastaan odotan innolla pientä kaaosta liike-elämässä. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka kaaoksen jälkeen vihdoin saataisiin parempi maailma. Sellainen, missä nykyinen tuottavuuteen tähtäävä peruskoululaitoskin saataisiin kaatumaan. Minua ainakin potuttaa se, että tuhlasin lapsuuteni ja nuoruuteni kouluun, jossa opetettiin täyttä roskaa ja painopiste oli vain loogisessa ajattelussa.

    • Hadassa76

      Ei sijoitussuunnitelmia, ei talletuksia. Ei omaisuutta. Vettä pitävä teltta ja paksut makuupussit löytyy jos ajat vaikeemmiksi käy. Jäniksiä jahdataan ja paistetaan ne nuotiolla kunnes tulitikut loppuu. =D Noh oikeesti, jossain vaiheessa saattaa tulevaisuudessakin olla kysyntää luonteen lujuudelle ja sellaselle vanhan kunnon "harmaan-kiven-läpi-mennään"-mentaliteetille.. ja voipi olla ettei tuu olemaan aikaa masentua tai ajatella liikoja kun hengissäpysymisestä tulee ykkösjuttu. Kukapa tietää miten asiat tulee menemään. Pitää vain ajoissa kysyä itseltään kun vielä kun hyvin menee, että mikä tässä elämässä oikeesti on olennaista ja tärkeää =)

    • on vähän

      muutama tonni korkeakorkoisella tilillä ja velkaa ei ole. luottavainen olen koska ei ole velkaa, mutta koska tahansa voi käydä mitä vaaan...

    • yhtään

      ja palkka kun tulee menee suoraa eka erä vuokraan ja toinen erä laskuihin ja elämiseen vaikka kuinka yrittää säästää!! Maksan vuokraa 600e/kk ja asuntoni on 31,5 neliöä. Ja kk palkkani on verojen jälkeen n.1300e.. Mutta elämä on!!

    • Nimetön

      säästöjä. Jotain 80 000€ on eri tileillä. En tiedä mihin ne nyt tuikkais - ei taida kannattaa laittaa minnekkään tässä tilanteessa kun maailman talous on aika epästabiilissa tilassa. Odotellaan...

    • Tarkka Porkkana

      Olen viisikymppinen nainen ja elämäni töitä tehnyt ja velkaakin ottanut jonkin verran aikoinaan. Luottokortteihinkin joskus sortunut nuoruudessa... maksanut kuitenkin velat korkeine korkoineen kaikki kunnialla takaisin.

      Nyt olen velaton, eikä tarvitse paljoa ostella koska kaikkea on jo tässä iässä.
      Ihan mukava että ei tarvitse murehtia että pärjäänkö seuraavaan tiliin. Tilapäistyöläisenäkin saa nauttia elämästä. 1000€ olen laittanut korkeakorkoiselle 5 vuotta sitten ja se on hautajaisrahani.
      Muuten käytän rahani hyvinvoitiini ja kylpylöihin. Yksi johon olen sijoittanut on rococo :)...siis kotini ja itseni viihtyvyyteen. Ulkomaanmatkoja en tee juuri lainkaan. En polta enkä käytä alkoholia.

      Muista sijoituksista en välitä paljoakaan. Elän ja annan itseni viihtyä tässä ainoassa elämässä tällä tavalla. Käytän rahaa siihen mihin huvittaa milloinkin. En pihtaile mutta tarkka olen silti rahojeni suhteen. Mietin ensin ennen kun teen ostopäätökseni. Tällä ikää on heräteostokset jääneet :)

      • rahaton opiskelija

        Avomieheni kanssa kummatkin opiskelemme, mieheni onneksi valmistuu kohta. Tällä hetkellä tulomme jäävät yht. 900 euroon, ei ole helppoa. Ja minä joudun nostamaan lainaa jotta jotenkin selviäis. Rahat ei riitä laskuihin, saati ruokaan. Puolet kuukaudesta vedetään hernaria ja toinen puoli kaurapuuroa. Silti olemme onnellisia. Tuntuu siltä, että ihmiset valittavat nykyisin aivan turhan helposti. Kokeilkaa meidän elämää, kun vuokra vie tuosta 900: sta jo 600 pois. Koulumatkani maksavat 43/kk, netti pakko olla opiskelualani vuoksi. Laskujen jälkeen ei paljoo naurata. Töitä en ole löytänyt opiskelujeni oheen, enkä viitsi edes ettiä, koska tiedän ettei aikaa jäisi kun koulumatkat vievät itsessään päivästä sen 2,5 tuntia ja kotona on muutenkin niin paljon tekemistä. Rahaa osaan arvostaa kun sitä saan. ENTÄS TE ?


      • kuin minä

        Tosion jos on 50v ja töitä tehtnyt kaiken ikää ,on rahaa jo miettimättä käyttää,kun ei isoja vatimuksia tee itselle.On kiini jo talossa ja lomapaikassa rahat ja silti on säästossä kivasti,voi vähä hurvitella,ja lapsille antaa kun muistaa hekään ei voi kaikkea saada,käyvät töissä hyvissä ammateissa.


    • HyvätSäästöt

      tai suunnilleen sen verran. Ei ole tarvinnut laskea. Ne ovat pahempien päivien varalle. Eikä ole pahvinen kenkälaatikko, vaan ihan kestävä, kovaa palamatonta materiaalia. Pankkitileillä (monilla) on perheen varoja muutamia tonneja arjen pyörittämiseen. Muuten ei kannata pankeissa rahojaan makuuttaa hyödyttämässä pankkia itseään. Velkaa ei ole muuta kuin normaalit kuukausittaiset laskut. Vuokra maksettuna aina 2-3 kk etukäteen. Palkkatyöläisiä ollaan. Matkustellaan 2-3 kertaa vuodessa eri maailman kolkkiin. Yksi teini-ikäinen lapsi. Että tällaista kituuttamista. Talousuutiset eivät kiinnosta.

    • Nimetön

      Meillähän on sellainen porvari hallitus että en luota yhtään suomen kehitykseen, edellisen porvarihallituksen aikoihin alkoi lama joka ajoi ihmiset todella alas ja sama näkyy meidän nykyisessä lapsi vetoisessa porvari hallituksessakin. Porvari hallitus kun ajaa vain suurituloisten etuja ei normaali duunarin eikä köyhien. Ei nyky hallitus ja lapsi/ julkkis päättäjät osaa näkäjään hoitaa asioita ennakoivasti ja tulen ensi eduskuntavaaleissa miettimään hyvin tarkkaan ketä äänestän.

    • olin rikas

      Velkaa on ja pahalta näyttää. Korot sen kun nousee ja
      rahastoista sen kun lähtee. Paska homma mutta tulipahan nähtyä.

    • Pohjan-Akka

      Niillä opeilla olen yrittänyt keplotella. Joskus on pyyhkinyt hyvin, joskus vähän kehnommin. Tällä tulotasolla on kumminkin 10 pistettä ja papukaija merkki, että on asunto maksettu 3000 euroa vaille. Mitäpä sitä nyt pieni suomalainen muuta elämältään vaatisi kuin että ei sada sisään.

      e on kai vanha peräpohjalainen talousoppi, että ei saa ottaa enempää velkaa kuin on säästöjä. Joku fiksu varmaan kysyisi, että miksi sitten ottaa velkaa. Ihan vain tasapainon vukoksi.

      Minulla menis hermot, jos ei olisi yhtään säästöjä. No, kaipa ne vielä menee...Mutta mikäpä sen huolettomampaa olisi kuin jos saisi mennä sossun luukulle. veis vain kaikki kuitit sinne, että maksakaa...silvuplee. Mua ei kiinnosta. raha-asiat on perseestä. ne muuten on. olen niin kyllästynyt raha-asioihin tässä vaiheessa, että yöks. olisi kiva elellä huolettomana kuin taivaan lintu.

      • ÄmmÄ

        Lue sä sitä Kalevalaas vaan ja äläkä yritä olla parempi ku muut neuvoines .
        Menisit velkaneuvojaks jos haluat päteä asiassa , pölvästi !


    • piwi

      sen sain pihistettyä poikakaveriltani kun lähdin lätkimään.
      on se hieman kasvanut korkoa.
      Entiseltä ukolta sain pari osakehuoneistoa toisen myin pois toisessa asun itte. Sekä osakkeita 40000€:lla, uudehkon auton ja metsää järvenrannalta (on muuten arvokas tontti). Sekä hieman käteistä.
      On hyväpalkkainen duuni ja olen nuuka. Matkat liput yms. maksatan poikaystävilläni.
      Enhän minä valitakaan!

      • ja mäyräkoira

        mutta luultavasti onnellisempi kuin sinä. Molemmat itse hankittu oikeilla töillä eikä pihistetty keltään. Ja on hyvä akka ostetaan viinat ja ruuat vuorotellen. Säästöjä ei ole kertynyt muttei velkaakaan yhden huoneen "talo" on oma ja kissa.


    • 14 000 eyroa

      Ton verran löytyy allekirjoittaneelt katetta parempaan huomiseen.. tosin autolainaa on vielä 19 000 euroo, mutta se hoituu kyllä 500 e kk erissä pois ajallaan.. Nyt alkais kyllä olemaan herkulliset paikat sijoittamiseen ja osakkeiden osteluun ;)

    • mutta menköön

      ei ole rahaa ei ruokaa mutta ei ole paljo nälkäkään

    • paljonko

      sulla on varallisuutta ? ja useat kertoo oikeen summiakin !!!!!

      • slummi

        kyllä valtio huolehtii rahoita se on selvä
        jos jää vähänkin ylimääräistä johonkin mutta sitä huolta ei ole vero valtion saatana kiskuri meininki..pitäs vähemmän verottaa pieni tulosia,,,


    • työn orja

      Joo asuntolainaa on ja pari muksua. Rahat riittävät HÄDIN TUSKIN elämiseen vaikka molemmat vanhemmat ovat töissä, että se niistä säästöistä.

      • ...hmm..

        Todellakin kädestä suuhun.. se on perhe-elämä sellaista,raha riittää just tarpeisiin eikä juurikaan jää ylimääräistä mihinkään muuhun,etenkään omiin harrastuksiin.Mut VAikka onkin niukkaa olen onnellinen nainen.=)


    • Nähnyt tätä touhua joh

      normaali työn teolla ei rikastu vaikka kuinka painat hommia aamusta iltaan se on turhaan
      pitää olla pimeetä hommaa välissä se kannattaa täällä siitä jää käteen kaikki sentään
      ja tulot pitäs olla normaali työssä vähintään 5500€ luokkaan ennen kuin jää jotain käteen verojen jälkeen ,,,

    • Eskobar100

      Tällä hetkellä kannattaa sijottaa rahat kultaan, tai kulta rahastoihin. Itsellä on neljässä pankissa kussakin 25 tuhatta euroo, koska siihen saakka rahat taataa. Lisäksi kultaan sijoittavassa rahastossa noin 200 tuhatta euroa. On muuten rahaston arvo noussut tänä vuonna 35%.

    • visu kinttu

      Sijoituksia joku 280000, maata 10 ha, talo, kakkostalo ja mökki; pari autoa. Ei velkaa.

      Eiköhän noilla loppuaika selvitä.

    • säästöjä
    • rikas...

      rahastoja on ja osakkeita...säästöjä löytyy ihan mukavasti.

    • tottakait

      Kaikki menee..otan eläkkeeni kerralla ja sukanvarteen työnnän. Loppukuusta haen viimeinen pv tarjoustuotteita. Sijoituksia vain oma asunto. PISTE.

    • löytyy

      3e 15 cent

      • ylivarojen eläjät.

        meizi vaan nauraa teitä köyhiä ja tyhmiä.meizil ei yhtään velkaa ja 3800€ himas,käteistä ja tilistä maksujen jälk joku 950€ kk. että sellasta. pakolliset laskut vuokra&känny. köyhät kyykkyyn.!!


    • kuuris

      joo mulle tulee lisää korkoo maksettavaa 1000e vuosi. ei hyvältä näytä.amerikan roskapankkii maksan minäkin.mutta ei oo enää mistä pihistää. ruoka ainoo .mutta syömättä ei elä.silti omillani toimeen tulen piruuttanikin.t.kuuris

    • tyhjiä pulloja.

      Pistän pukukaappiin kaikki omat tyhjät limupullot ja niiden työkavereiden jotka itse ei palauta pullojaan kauppaan. Mulla on tapana säästää keräämäni pullot seuraavaa risteilyä varten, ettei rahat lopu siellä kesken. Viimeks onnistuin kerää risteilylle 52-euroo ylimääräistä rahaa tyhjistä pulloista. Velipuoleni osti säästämillään pullorahoilla sähkökitaran. Mummoni on kerännyt vapun ja uudenvuoden jäljiltä puistosta pulloja ja on sille niistä pulloista kerääntynyt noin 200 euroa ylimääräistä rahaa. Eli suosittelen myös työssäkäyvien pistää pullonsa talteen, eikä jättää niille asunnottomille, jotka ei tykkää käydä töissä.

      • asunnottomille!

        että pitää työssäkäyvän kadehtia asunnottomien keräämiä pulloja!
        mummoskin elää kai yhteiskunnan maksamalla tuella, eli kansaneläkkeellä? kuten monet asunnottomatkin..


    • huolta

      Tyynyn alla aina satatonnia! En tiä kuin köyhät oikein pärjää tässä rikkaiden maassa?

    • Singlebet

      Vuokralla asutaan kihlatun kanssa toistaiseksi (vuokra 400€) ja ja 2 uuden auton lyhennyksiin menee yhteensä 800€. Autolainoja yhteensä noin 60000€ ja opintolainoja 15000€. Omaa asuntoja ei ole tohtinut vielä tässä kohkotilanteessa hommata. Säästöjä ei jostain ihmeen syystä sen kummemmin jää vaikka kahden ihmisen nettotulot ovat noin 5000€/kk. 5000€-1200€=3800€ kuussa käytettävissä. Emme tietoisesti säästä vaan rahaa menee kaikkeen turhaan sen kummemmin miettimättä. Lapsia ei ole vielä, joten niihinkään ei rahaa saa palamaan.

    • keskiarvoja köyhempi

      Kyllä taas ottaa päähän mua, yksinhuoltajia ja työttömiä, eläkeläisiä, metsänomistajia, maanviljelijöitä, etc...
      aina on jollain huonosti. vastaukset kysymyksiin varallisuudesta: joo, meitä käy kaksi ihmistä töissä ja vuosien varrelle ollaan saatu kokoon n.- 32000 € nekin vain parin vuoden aikana, jahka selvittiin työttömyydestä, velkasaneerauksesta ja elatusmaksuista. mä maksoin 5 vuotta 4 kuukautta velkasaneerausta kämpästä jonka velka jäi yksin mulle. SIKSI, koska mä olin niin tyhmä nuorena että mä kuvittelin että kämpän osto sellaisen miehen kanssa jonka kanssa mun oli pakko mennä kimppaan et mä pääsen kotoa pois kun 16 vuotiaalle ei löydy asuntoa hesasta ja sit kun mä oon 20 mun pitää mennä sen kanssa naimisiin ja laittaa nimi lainapaperiin siks kun anoppi pelkää et teppo menee deekikselle jos mei olla kimpassa ja sit se jätkä selkeesti alkaa käyttää huumeita jää töistä pois varastaa mun pankkitililtä rahat ja häipyy....yksi elämäntarina tässä. Omat oppirahat oon maksanu, ja ehkä mun nykyinen siippa on kanssa onnelinen kun on kahden lapsen elatusmaksut maksanu. Ikinä ei oo ittellä tullu mieleenkään tehä kakaroita, kun ei oo mitään halua niitä kustantaa, eikä halua nykyinenkään sen enempää.
      rahaa olis nyt hiukan, mutta mitä v... sillä tekee kun ei toi riitä ees halvan omakotitalon osaksi. me 38 ja 47 v. kohta ei saada ees lainaa. Ja herää kysymys, mihin mä säästän, ja kattelen rahastojen arvon putoamista, kun ite elän ihan kädestä suuhun vaan siks et mulla olis ees jotain pahanpäivänvaraa kun joku ongelma TAAS tulee.

      Tässä miettimistä hetkeksi, varsinkin kun vihaan noita rutisijoita, jotka perii jotain ja sit se ei tuota tarpeeksi. Ja ootko yhdenkään viljelijän nähny asuvan suurine perheineen kunnan vuokrakaksiossa ja ajavan polkupyörällä navettaan?????

      • VesaBerg

        Niinpä; mutta eihän maajussit ehdi tekemään toitaan (niita riittaa), jos pitaisi jollain fillarilla sotkea. Mulla on rahastoissa ja kiinteistoissa itse ansaitsemaa rahaa kiinni ja kylla v****** kun amerikkalaisten takia tuotot kusee. Ja kolme lasta olen kasvattanut tahan maahan; kenen luulet vaihtavan vaippasi vanhaikodissa, kun ei ole tyovakea, korkeintaa pienia aasialaisia (toivottavasti olet pieni, etta jaksavat tunkata sinut ylos)?

        Meinaatko viela äänestää sossuja tai maalaisliittolaisia (keskusta) kunnallsivaaleissa? Niin varmistat taman hurjan menon jatkuvan.


      • keskimäärin köyhä
        VesaBerg kirjoitti:

        Niinpä; mutta eihän maajussit ehdi tekemään toitaan (niita riittaa), jos pitaisi jollain fillarilla sotkea. Mulla on rahastoissa ja kiinteistoissa itse ansaitsemaa rahaa kiinni ja kylla v****** kun amerikkalaisten takia tuotot kusee. Ja kolme lasta olen kasvattanut tahan maahan; kenen luulet vaihtavan vaippasi vanhaikodissa, kun ei ole tyovakea, korkeintaa pienia aasialaisia (toivottavasti olet pieni, etta jaksavat tunkata sinut ylos)?

        Meinaatko viela äänestää sossuja tai maalaisliittolaisia (keskusta) kunnallsivaaleissa? Niin varmistat taman hurjan menon jatkuvan.

        Sitähän mä tässä tolppa säästänkin, ettei tartte olettaa...: a) elävänsä niin vanhaksi ettei oo kivaa enää.(aina voi vaikka ostaa niin paljon huumeita ja viinaa) et pääsee luonnnollisesti pois. Ja kenenkä sä luulet vielä uskovan siihen, etä 30 vuoden päästä täällä on joku eläkejärjestelmä????? En mä nyt maksa mun tulevaa, vaan nyt eläkkeellä olevien eläkeitä!


    • Nuori nainen

      Vai että oikein säästöjä viel pitäisi olla..
      Asun yksin, käteen jää kuukaudessa 1100e käteen,siitä kun maksaa 440e vuokraa, nettiyhteyden 27e, sähkö 10e, opintolainan lyhennyksen 50e, puhelinlaskun 30e, bussikortin 60e(varaa ei millään olisi autoa pitää), vaatteet, hygieniatuotteet, lääkkeet, ruoan ja mahdolliset yllättävät menot esim. jonkun kodinkoneen hajoaminen ym. Niin ei siitä paljon jää.
      Työttömänäkin olen kyl pärjännyt, mut haluaisin todella että joku päättäjä päättäisi että yksin vuokralla asuva saisi jonkinlaista asumistukea.

      Itsekään en valittaisi tilannettani yhtään jos tässä olisi toinen esimerkiksi jakamassa ruoka, vuokra menot.. Mutta en millään haluaisi miestä itselleni ottaa vain taloudellisista syistä..
      onhan siis yksin (työssäkäyvällä) vaikeampaa kuin töissä käyvällä pariskunnalla.

    • suunnilleen

      125k€ käteistä rahaa. Talouden pyörittämiseen tarvitsee ehkä n. 2-3 k€/kk (poikamies ei paljon tuhlaa),eli n. 120k€ pitää olla aina "turvassa".

    • Velaton

      Myin rahasto-osuudet ja pörssiosakkeet viime keväänä. Nyt lojuvat 4% tilillä. Sijoitusasunto nousevilla vuokramarkkinoilla voisi olla hyvä vaihtoehto.
      Luottavainen olen, vaikka maailmalla myllertää. Suomessa ovat asiat hyvin.
      Omaisuutta on omiksi tarpeiksi.

    • ....----.....

      pahan päivän varalle n.10000

    • hommaa

      koko säästäminen,meidän perhe tienaa kivasti,ajellaan mukavalla pirssillä,asutaan omakotitalossa ja joka vuosi tehdään pari ulkomaan matkaa...vatsa on aina täynnä muutenkin hyvin pyyhkii...jos säästäisimme mitä meillä ois..niin,ei ainakaan hauskaa!!! :)

      • VesaBerg

        Taitaa olla ongelmia ulostulossa, kun pitaa homot tammoseenkiin viestiin sotkea?


    • mistä säästää...

      Ei ole säästöjä ollenkaan.Olen juuri valmsitunut vaikka olen kokopäiväisesti (8,5h 5 x viikossa nii nsaan siitä huolimatta vain 900 e kuussa josta vuokraan 600e ja muut laskut vielä päälle. että aivan mahtavaa.Pakko kai sitä on hankkia sit viel viikonloppu/iltatyö.

      • 1a1

        123


    • Ella-Teresa

      Me säästämme aina oman viikkorahamme toistemme kanssa (olemme siskoja). Töihin oopperateatteriin täytyy viedä kymppi kuussa, että päästään jonnekkin muualle laulamaan :D

      • vanhuuden varalle

        olen eläke säästäjä ollut jonkun vuoden,muutama euro menee kuussa myös pankkitilille pahanpäivänvaralle,asunto on maksettu ,oma.


    • kari ahava

      jos on ylinmääräistä niin voit laitaa mulle kylä kelpaa.

    • ... eikä tule!

      Ja hautaan mennään perseaukisina, omaiset saa haudata omalla kustannuksella! Se on Suomi se tämmöinen maa!

    • niitä ei sijoitella

      En makuuta rahojani rahastoissa silloin kun osakket ja rahastot eivät tuota muuta kuin tappiota.

      En ole niitä, jotka rahastoilla lihottavat pankkeja. Pankit tienaavat niillä aina.

      Odotetaan nyt vaan rauhassa parempia aikoja ja säästetään. Sitten on taas mitä sijoitta, kun uusi nousu alkaa.

      • Savolaenen ekomonom

        Nyt pittää ostoo rytkistää OSAKKEITA suoraan eikä rahastojen kautta, 2v:n päästä olet rikas.
        esim eQonlinen kautta on helppo ja nopeaa ostella.
        Klassinen virhe on myydä paniikissa osakkeensa kun muutkin myyvät ja sitten tehdä idioottimaiset sukan varteren "sijoittelkut"
        NIISTÄ RAHOISTA HUPENEE JOKA VUOSI JO INFLAATION TOIMESTA 3% JA JOS OLIS VAIKKA MÄÄRÄAIKAISTILILLÄ NIIN TULISI 5% PLUSSAA- YHTEENSÄ 8% VIRHE TULEE HELPOSTI TEJHTYÄ
        jaa capslokki meni päällä sori


      • voi mennä pääomakin
        Savolaenen ekomonom kirjoitti:

        Nyt pittää ostoo rytkistää OSAKKEITA suoraan eikä rahastojen kautta, 2v:n päästä olet rikas.
        esim eQonlinen kautta on helppo ja nopeaa ostella.
        Klassinen virhe on myydä paniikissa osakkeensa kun muutkin myyvät ja sitten tehdä idioottimaiset sukan varteren "sijoittelkut"
        NIISTÄ RAHOISTA HUPENEE JOKA VUOSI JO INFLAATION TOIMESTA 3% JA JOS OLIS VAIKKA MÄÄRÄAIKAISTILILLÄ NIIN TULISI 5% PLUSSAA- YHTEENSÄ 8% VIRHE TULEE HELPOSTI TEJHTYÄ
        jaa capslokki meni päällä sori

        Olen samaa mieltä. Osakkeita kannataa ostaa, ei rahastoja. Rahastoissa on korkeat hoitokulut, ja pankki otta hoitokulunsa, meni hyvin tai huonosti
        Tiedän kyllä EQ:n. Olen EQ:n vaha asiakas.

        Mutta nukutaan nyt vaan rauhassa yön yli.
        Laskevassa kurssissa ei kannata hötkiöllä.

        Nyt talletukset ovat hyvä vaihtoehto. Tietysti Inflaatio syö voittoja, mutta pääoma ei kokonaan häviä

        Osakkeita ei kannata nyt sopulina rynnätä ostamaan. Siinä rytäkässä voi mennä pääomakin.


      • sopulille
        Savolaenen ekomonom kirjoitti:

        Nyt pittää ostoo rytkistää OSAKKEITA suoraan eikä rahastojen kautta, 2v:n päästä olet rikas.
        esim eQonlinen kautta on helppo ja nopeaa ostella.
        Klassinen virhe on myydä paniikissa osakkeensa kun muutkin myyvät ja sitten tehdä idioottimaiset sukan varteren "sijoittelkut"
        NIISTÄ RAHOISTA HUPENEE JOKA VUOSI JO INFLAATION TOIMESTA 3% JA JOS OLIS VAIKKA MÄÄRÄAIKAISTILILLÄ NIIN TULISI 5% PLUSSAA- YHTEENSÄ 8% VIRHE TULEE HELPOSTI TEJHTYÄ
        jaa capslokki meni päällä sori

        Laskevassa kurssissa ei kannata hötkyillä.

        Sopulisijoittaja voi menetttää jopa pääomankin.
        Siihen verrattuna inflaatio on pieni riski.

        Nukutaan nyt vaan yön yli ja pidetään rahat pankissa. Sijoitellaan sitten parempana aikana.

        Rahastoista olen samaa mieltä, ja EQ on ennestään tuttu pankki.


    • ja kaikki menee

      nostan kun saan eläkkeeni ja kulutan pikkuhiljaa..loppukuussa pakko ostella viimeisen pv tuotteita-sillälailla pärjään 800 euron eläkkeellä kun oma asunto ainoa sijoitus.

    • Eläkeläisukkeli

      Olisihan niitä säästöjä helppokin jättää "pahan päivän varalle" aina jos olisi noita kunnon tuloja.Näin eläkeläisenä voin sanoa, ettei siitä rahasta (n. 700/kk) mitä tulee, niin ei siitä mitään kyllä, ei teoriassa eikä varsinkaan käytännössä jää. Eli kaikki mikä tulee, menee varmasti myös laskuihin, eikä tunnu edes "kuukausipotti" joskus edes riittävänkään.

    • mies jolla löytyy jotakin

      vai on tommosiikin uutisii ollut en vaan ole kuullut no kun kerran kysyt niin meillä löytyy kolme omakotitaloo jotka tietysti vuokralla josta hyvät tulot vuodessa sekä löytyy rahastoja sekä talletuksi tietysti hyvällä korolla säästöt tällä hetkellä kun kaikki laskee yhteen arviolta 4-5 miljoonaa mutta siitä huolimatta en ole päivääkään tehnyt työtä omaisuuden eteen kun rauta on ollut kuumaa sillon siihen pitää tarttuu

    • Usko-vainen

      viittii edes säästää kun voi kuolla vaikka huomenna eikä taivaaseen saa ottaa mukaan ja helvetissä ne varastetaan?!

    • PA'

      ...ennen opiskeluja, mutta eipä ole enää. Ostin esim. käytetyn, mutta hyväkuntoisen ja vähän ajetun uudehkon auton perstaskusta, ja silti jäi massia kiva summa tilille, mutta opiskelujen myötä hupenivat säästöt:) Kerran sitä vain eletään, ja onneksi minulla on kaikki mitä tarvitsen: katto pään päällä, viihde-elektroniikkaa yllin kyllin, auto, ruokaa ja juomaa riittämiin jne. Ei sitä tuohta kuitenkaan hautaan mukaansa saa. Päivä kerrallaan!

    • Muutama kymppitonni rahastoissa, lähes velaton suht kallis auto ja pikkaisen vainb asuntolainaa.

    • ------------------------------

      ja kyllä, tulevaisuus pelottaa koska täällä eläminen tehdään mahdottomaksi. Vuokra ja ruoka on kokoajan vain kalliimpaa ja kalliimpaa eikä palkasta tahdo riittää kohta mitään käteen... Eli kohta ei voi edes syödä jokapäivä, mutta koti on oltava joten maksan mielummin vuokran kuin syön kunnolla. Jos sillan alle joudun niin siihen loppuu tämän yksilön elämä.

    • arvaa jännittääkö?

      muuta ei ole.paitsi tietenkin auto,uusi 40ke arvoinen.vuokralla tällä hetkellä.

      • G.G.G.

        Raha ei kiinosta, ei yhtään tottavie, kunhan sitä riittää niin se siitä.


      • pari21vnuoria
        G.G.G. kirjoitti:

        Raha ei kiinosta, ei yhtään tottavie, kunhan sitä riittää niin se siitä.

        Me avovaimon kanssa opiskellaan molemmat ja molemmat osa-aika työssä. Uusi auto ostettiin juuri, joka maksettiin kerralla pois, sillä säästimme itse säästötilille summan! Osamaksuihin ei sorruta vaan itse säästämme sen minkä tarvitsemme. Kertaakaan ei ole vielä tarvinut 3;N vuoden sisään miettiä "voinko ostaa esim uuden paidan" tai onko rahaa nyt kun mikro hajosi. Reissaamme ulkomailla n. pari kertaa vuodessa ja asummme kolmiossa vuokralla. Joten vinkiksi opiskelijoille, hankkikaa osa-aika työ! T:
        Opintotuki 500€*2 töistä n. 700*2


      • hahhahhaa

        .. mitä se on.. syötävääkö?? koko elämämme olemme mieheni kans painaneet pitkää päivää töissä.. miksi on tullut? ei miksikään, sillä ei tässä verojen luvatussa maassa kukaan tavallinen työläinen ( eikä korkeasti koulutettukaan saa mitään säästöön)..


    • paras kassaholvi

      jaa taitaa siitä 2 -millistä vielä puuttua 1999990 euroa.

    • velkaa vähän on

      Elämä on sellaista että köyhällä ei ole omaisuutta eikä pysty sitä hankkimaan eikä koskaan rikastumaan se on niin hyvin suomessa järjestetty
      Täälä halutaan pitää jotkut köyhinä ja vieläki köyhempinä aina
      mutta elänpä kiusallakin kituen

    • Tomppak

      Ei ole säästöjä, eikä ole koskaan ollutkaan.
      Kädestä suuhun niin sanoakseni, mutta ei pelota kun on tottunut.
      Vaimoa saattaa pelottaakkin ja lapset joskus kysyy miksei meillä ole koskaan rahaa.
      Ihan sama, en ole tehnyt töitä paljoa ja eläkettä karttunut 1.50€.
      Olen siis kohta 40 vuotias eli pitäisi kai pelottaa, mutta yleensä mitä olen seurannut, ihmiset sairastuvat aika aikaisin ja moni kuolee ennen eläkeikää kuitenkin joten aivan sama.
      Jos ei muuta niin junan alle vaan samoin kun on jo mennyt 2 muutakin sukulaista.

    • Miljoonapallit

      Monta monta miljoonaa siittiötä on säästynyt kun vaimottomuus, jos nyt ei vaivaa, niin on toistaiseksi akuuttia. Ja luonne on vanhoillinen, selibaatti päällä joka säällä. Toki yhden yön juttuja olisi. Mutta pidän mieluummin koko säästösatsin tulevalle rakkaalle. Hän itse saa päättää millä tavalla ottaa miljoonat haltuunsa. Mitä tulee talousasioihin, tuulen puskemia taskuja on molemmin puolin vartaloa. Olen hyvä ja antoisa, renttu huoleton.

    • Pitää dokaa enemmän :))

      Jotta ei tuu ongelmii siitä että on liikaa rahaa ;))

      • ...

        Peritkö, oletko hyvässä duunissa, onko onnistanut joissain peleissä, oletko rikkaasta suvusta?


    • rikkaanpi

      kuin kukaan teistä... Muahahahahahah ei sitä rahaa säästämällä tehä, eikä liioin suomessa...

      • Varaa oma nimimerkki

        Sinun, koska olet meitä kaikkia rikkaampi, kannattaisi mennä viimeinkin peruskouluun ensimmäiselle luokalle.
        Sinulta on ilmeisesti jäänyt koulut käymättä, kun et edes osaa kirjoittaa oikein.
        Siinä sinulle oiva sijoituskohde, palkkaa itsellesi opettaja opettamaan kielioppia ja kirjoittamista.


    • Parissakin paikassa

      On, kulumattomassa kukkarossa, siellä missä koi ei syö eikä ruoste raiskaa. On hieman myös siellä, missä rahaa tarvitaan välttämättömään.

    • oikeestkiinnostaa

      Miten teillä voi jäädä säästöön? Miten te elätte?

      Itsellä aika hyvä palkka ja yksi lapsi .

      Kaikki menee eikä aina riitäkkään,mitään ihmeellistä en mielestäni tee,enkä ostelekkaan niin hirveesti.

    • bitsey

      Luojan kiitos minulla oli säästössä rahaa sillä elämän tilanteeni muuttui äkisti ja jouduin tyhjän päälle. Jos minulla ei olisi ollut rahaa tallessa olisin joutunut läheisiltäni kerjäämään... Nyt on jo asiat paremmalla mallilla sillä vaikka säästöni ovat melkein loppu niin ensi viikolla on tulossa lissää rahoo pitkästä aikaa :)

      Että kannattaa ehdottomasti pistää rahaa vaikkapa sitten sinne patjan alle pahan päivän/tilanteen varaksi!

      Minulla yksi hyvä säästö keino oli tuo s-tili. Kävin suurimmaksi osaksi s kaupoissa ja monia vuosi keräsin sinne bonuksia mutten koskaan käyttänyt. Ja nyt tulivat todellakin tarpeeseen! Oli minulla muitakin säästöjä mutta siinä yksi vinkki jos joku niitä kaipaa :D

      • ik9

        180 euroa laitan kuukaudessa sivuun eri rahastoihin.Melkein kaikki menee kehittyville markkinoille ja tiedän, että käyrät on syöksyssä. Toisaalta saan kerralla enemmän osuuksia. Uskon kuitenkin, että jonain päivänä lähdetään taas nousuun ja säästöt tuottavat.


    • suomalaiseen pankkiin

      Suomalainen raha kannattaa tallettaa suomalaiseen pankkiin.

      Tämä siksi, että
      pankkien voitot ja kotimainen pääoma ei
      karkaa ulkomaille.

      Lisäksi juuri suomalaisten säästöt pelastavat pankkimme.
      Suomalaisissa pankeissa esimerkiksi
      suomalaisten asuntolainat rahoitetaan suomalaisten säästöillä.

      Säästäminen, ja etenkin kotimaisiin pankkeihin tallettaminen isänmaallinen teko, joka pelastaa maamme uudelta pankkikriisiltä.

    • pankkiin talletat

      Suomalainen raha kannattaa tallettaa suomalaiseen pankkiin.

      Jos talletat ulkomaiseen pankkiin, pankin voitot karkaavat ulkomaille.

      Mutta kotimaisten pankkien talletukset hyödynttävät oman maan talouselämää.
      Niillä rahoitetaan esimerkiksi maamme asuntolainat.

    • ihan kivasti

      162 m2 talo velkaa 10 000 säästöjä 42 000

      • REALLY REALISTI

        Mihin kyseinen juttu perustuu ja mistä hyvästä saat ilmaista rahaa? Paljonko olet saanut ja mitä joutunut sen vuoksi tekemään? Varmaan antamaan luottokorttisi numeron ja sitä rataa kuten Freelotto systeemissä. En minä ainakaan usko että ilmaista rahaa jakaa kukaan. Paljon kyllä on huijattu hyväuskoisia ja varsinkin jos et osaa täydellista englantia kuten tässäkin edellytetään.

        Hauskaa päivää any way!


    • Hei. Laitoin vastauksen mielipiteeseesi eilen ja toivon sinun lukevan sen.

      Hauskaa sadepäivää any way.

    • hetkellä

      Velaton omakotitalo ja 2 velatonta 2000-luvun autoa.
      Vaimo ja kaksi ala-asteikäistä lasta.
      Säästössä tällä hetkellä vain 5500€ ja käyttötileillä n. 4000-4500€.
      Molemmat vanhemmat vakiduunissa, eikä näyttäisi hätää olevan.

    • jejejejejejeje

      Yhdellä tilillä n. 250 euroa. Toisella n. 1,5 euroa. Sit vielä S-pankin bonustili, siellä ehkä 30 euroa. Olo luottavainen. Velkaa vajaat 3000 euroa. Muut nostaa tilitä, minä penkistä.

    • Nimetön

      Mietin vain, etttä jos poliiseilla olisi säästöjä?
      Hmm.Miksipä ei? Venäjälle ei voi mennä koska rekkoja on jo liikaa...

    • tamerohomero

      on näitä sivuja kuten seonilmainen.com ja http://0e.fi että löytyy noit internetin ilmaisia ja voi tilaa ilmaislahjoja.

    • Minä se vaan

      säästöjä ei kovinkaan paljon, mutta mitäpä säätöillä, kun sen sijaan löytyy varma työpaikka, mihin ei vaikuta pätkääkään lamat tai suhdanteet...

      Aattelin ottaa lisää velkaa

      • hessu 74

        Ei velkaa, 40000€ 5% sijoitustilillä. Aika huoleton olo


    • rjytyht

      niitä olisi kertynyt. 20 vuoden opiskelu ja parin korkeakoulututkinnon suorittaminen palkittiin työttömyydellä. Opintovelkaa kylläkin on. Ei ole luottamusta enää mihinkään.

    • pankit eivät tallettajaa ar...

      "Turvallisesti" pankkitilillä kun ovat taanneet ettei "vain 25000 €;n" talletussuoja ole kuin "sanallinen ilmiö. Eli "heidän" pankkinsa ei konkurssiin mene - sanovat.

      Minnekäs muualle sen rahan voisi laittaa kun ei tarvit ostaa turhaa vain ostamisen takia.

      Toisaalta ovat "vähätelleet" säästösummaa, se ei ole "mitään" pankin mielestä. Mitään erikoiskohtelua ei ole tullut.

      Ennemminkin ovat "hulluna pitäneet" kun rahat makaavat pankissa - vaan nyt sen näkee ken on viisas ollut. Olen saanut nukkua yöni rauhassa.

      • piwi

        missäpäin vaikutat. Ota minut kaveriksesi nautitaan yhdessä rahoistamme, minulla on kokemusta ja hyviä ideoita.


      • pärjään yksikseni
        piwi kirjoitti:

        missäpäin vaikutat. Ota minut kaveriksesi nautitaan yhdessä rahoistamme, minulla on kokemusta ja hyviä ideoita.

        Vai niin. "Kokemusta mistä?"

        En taida kuulua sarjaan "etsitään hyvätuloista, rikasta herrasmiestä" - joka vastailee sellaisiin viesteihin.

        Sen verran voin sanoa, että "hyvin kaukana" ruuhkaisesta etelä-suomesta.


    • säästöporsas..

      Pari velatonta kerrostaloyksiötä jotka vuokrattu tällä hetkellä. Käteistä korkeakorkoisella tilillä muutama kymppitonni. Tiukassa tilanteessa voi toisen huushollin myydä.

    • Nimetön

      Joo 110 velkaa. Nyt tilillä 51 euroa, mutta kohtahan se on 15 päivä ja palkkapäivä :) Ja sillä aina kivasti kuukausi mene eteenpäin :) Näin ollut jo lähes kymmenen vuotta! Ei täsä mitään paniikkii oo.

    • --------

      Nopeasti realisoitavissa olevaa käteistä ja
      arvopapereita kiinteistöjen lisäksi on puolen
      miljoonan paikkeilla. Saattaa olla allekin, kun
      osakkeissa on mennyt taivaan tuuliin jotain 5-kybää
      reilussa vuodessa.

      Muuta eiköhän tolla poikamies pärjää, varsinkin
      jos viitsii tehdä vielä toiset 20 vuotta töitä.

      • pwi

        Ota minut minä relisoin sinn valuutat äkkiä välleen mut jää sulle hyvät muistot. On silleen kokemusta? No etkö jo soita?


      • verran

        Olen ollut tarkka asioitteni suhteen,ja on tuottanut jonkin verran tulosta.ikäni on 52v.Olen saanut kolme perintöä tässä hiljattain. Veljeltäni sekä kotipaikaltani ja sedältäni. Olen työelämässä ja tällä hetkellä omaisuuteni arvo on noin 720.000e.Ja enpä ole öitäni kyllä nukkunut hyvin siitä huolimatta vaikka rahaa on.Jaolen varma että moni on onnellisempi. Mutta hyvää syksyä kaikille.


      • et ole...
        verran kirjoitti:

        Olen ollut tarkka asioitteni suhteen,ja on tuottanut jonkin verran tulosta.ikäni on 52v.Olen saanut kolme perintöä tässä hiljattain. Veljeltäni sekä kotipaikaltani ja sedältäni. Olen työelämässä ja tällä hetkellä omaisuuteni arvo on noin 720.000e.Ja enpä ole öitäni kyllä nukkunut hyvin siitä huolimatta vaikka rahaa on.Jaolen varma että moni on onnellisempi. Mutta hyvää syksyä kaikille.

        >Olen työelämässä ja tällä hetkellä omaisuuteni
        >arvo on noin 720.000e.Ja enpä ole öitäni kyllä
        >nukkunut hyvin siitä huolimatta vaikka rahaa on

        Miksi et ole? Taloutesi on siinä pisteessä, että ei pitäisi ainakaan työnantajan puolelta olla stressiä. Missä vika?


    • kiva juttu

      ..mutta luottokorttivelkaa on sitäkin enemmän. Paskempaa peliä en tiie kuin hold your horses holdem.

    • saa aina...

      >Mä en voi käsittää miten tää on voinnu mennä
      >näin ettei ole duunia.. Nytteki olen laittanu
      >noin 30 duuni hakemusta ja 1 työhaastattelu.

      Kannattaa ottaa ihan sitä perustyötä samalla kun yrität siihen unelmapaikkaasi päästä. Itse tein varastojen siivoushommia yms samalla kun hain duunia.

      Työttömänä ei kannata olla!!

    • säästöjä 1,5 miljoonaa

      Pelaamme varman päälle.

      Ongelma on kyllä siinä, että pankkien talletukset taataan vain 25.000 euroo per henkilö per pankki. Se on sikamaisen vähän.

      Irlannissa takuu on 100.000 euroa ja USA:ssa 100.000 dollaria.

      • 50.000euroa

        kotona omassa kassakaapissa, ihan vaan varmuuden vuoksi, eihän sitä koskaan tiedä?


      • Hankalaksi meni
        50.000euroa kirjoitti:

        kotona omassa kassakaapissa, ihan vaan varmuuden vuoksi, eihän sitä koskaan tiedä?

        Palo ja murtosuojattu kunnon kaappi on iso ja kallis ja kiinnittäminen hankalaa.

        Joten jäi sitten tuo toteuttamatta. Kaikki tieto on koneella, sitä varten ei tarvitse kaappia. Ja kaikki raha on pankissa. Joskin se on sitten ihan toinen kysymys, onko se siellä turvassa. ;(


    • Korkeakorolla

      Kotiutin loppukesästä sijoitukset tilille. Nyt juoksee korkeakorkoisella, tosin alemmalla voittomarginaalilla kuin osakkeissa ja warranteissa, mutta vakaammin.

      Vielä ei kurssit ole pohjassa. Odottelen ja satsaan säästöt kun aika on oikea. Sen jälkeen odottelen ensi kesään-syksyyn hyvien voittojen kera. Niitä nimittäin tulee 50-75% tuotto odotuksin.

    • Huonopalkkalainen

      Jostain luin, että olisi hyvä olla säästössä 2-3kk:n palkka pahan päivän varalle. Nyt vain on niin, että kun palkasta ei jää säästöön. Kaikki menee elämiseen. Niin, että jos työt loppuvat, täytyy lopputilillä ostaa köysi sekä vaseliinia.

    • Pikkasen on jäänyt

      Ton verran on jäänyt pankkiin pyörimään ylimääräistä. Eipä sille mitään käyttöä ole. Osakkeisiin valahtaa kun on sen aika.

    • Masa.

      puolautomaatti kivääri ja muutama käsiase myöskin läjä panoksia.
      Kun köyhät ja nälkäset alkaa ryösteleen niin multa kyllä heruu lyijyä persauksiin.

      • miljonäärejä

        ihmettelen miksi? tai ehkä juuri siksi?

        Minulla ei ole suuria säästöjä, tilillä on enää 47 000euroa kun sain perinnön, olen kahdessa vuodessa kuluttanut jo uli 30 000euroa vähän matkustelin ja ostin moottoripyörän, nyt pitäisi kai loput käyttää omaan asuntoon, hitto! joutuu ottamaan velkaa vielä.


    • Säästätte

      Joka kolmas sukupolvi ne kuitenkin ryyppää ja rällästää.Kantsii käyttää itse.

    • M26+

      Sen verran on osakesalkussa lappuja, että vuoden päivät niillä realisoituna suunnilleen pärjäisi ilman tuloja. Pienestä palkasta on ollut aika työlästä säästää, mutta kun vain karsii lähes kaikki turhat menot pois, niin kyllä se hyvin on onnistunut. Hitaasti, mutta varmasti. Enkä loppujenlopuksi ole kokenut menettäneeni mitään. Ulkomailla on tänä vuonna käyty jne.

      Asuntoon tässä ensisijaisesti säästellään, mutta ei sitä nykyään osaisi olla ilman minkäänlaisia säästöjä. Leppoista elämää, kun ei tarvitse murehtia taloudellisista asioista.

      • M39

        4k€ pystyisin tuhlaamaan joka kuukausi seuraavat 12v


      • Rouhpeart
        M39 kirjoitti:

        4k€ pystyisin tuhlaamaan joka kuukausi seuraavat 12v

        Huonosti sijoitettuna et yllättäen pystk'än siihen. arvo putoa aika yllättäenkin. Käteisenä ei riitä puoleksikaan ajaksi. Pöljä olet!


    • Anonyymi

      Miten orpo osais säästää ei eduskunnan menoiata ainakaan.

    • Anonyymi

      Mutta eduskunta ryyppää taas pikkujouluissa vero rahoja monta sataa tuhatta ovat ahneita viinalle. Ovat jo syöttöporsaan näköisiä moni istuja.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe