Koivutisle ei ole hirvikarkote

kilukarva

Uuutena karkoteaineena eri nimillä markkinoitu tervamainen koivutisle ei ole tehonnut ainakaan hirviin. Taimikoihin sekä hajusteena että oksiin ruiskutetusta tisleestä piittaamatta hirvet söivät taimia ja tisleoksia yleisesti. Tisle on kaiketi laitettu myyntiin ilman ennakkotestauksia. Pistävän hajuinen aine aiheutti vain päänsärkyä ja harmittelun siitä, ettei tullut käytettyä parempia menetelmiä. Lieneekö edes syöpäriskiä selvitetty, ovathan tervat varsin epäillyttävässä maineessa.

4

5641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

Koivutisle (tarkemmin Eco-koivu karkoite) on saanut eviralta koemarkkinointiluvan hirvienkarkoitukseen.

Tämä tarkoittaa, että tuote on todettu ohjeiden mukaan käytettynä ihmiselle vaarattomaksi.

Lisäksi markkinointiluvan saantiin on valmistajan pitänyt osoittaa tuotteelle ainakin jonkinlaista tehoa omissa kokeissaan. Joten ihan höpöjutussta ei voi olla kyse. Itse olen kuullut tuotteesta ihan myönteistä palautetta.

Ohjeen mukaan tislettä ei ruiskita suoraan puihin, vaan imeytetään puupelletteihin tai lastuihin ja lastut laitetaan kangaspusissa tms. roikumaan suojattavan taimikon reunoille.

Odotamme jännityksellä saako aine jatkuvan markkinointiluvan evralta kasvinsuojeluaineen statuksella.

• luomubiologi

Kokeiltuani koivutislettä (markkinoilla mm. nimillä Eco-koivu karkote ja Hirvimuuri) päädyin siihen, että valmiste vain lisää hirvituhoa. Vaikka hajupusseja oli ohjetta enemmän, ei minkäänlaista tehoa havaittu. Hirvet söivät männyn- ja koivun taimia alkutalvesta lähtien.

Tehty työ meni hukkaan ja tappiota tuli lisäksi siitä, ettei tullut käytetyksi paremmaksi tunnettuja menetelmiä. Siis vahinko vain lisääntyi.

Missä ovat alustavat valmistajan tai tutkijoiden tulokset koivutisleen tehokkudesta hirvituhoissa? Itse en usko nopeasti haihtuvan ja veteen liukenevan valmisteen yleensäkään tehoavan karkotteena käytännön olosuhteissa. Onko varmaa, ettei valmiste haihtuessaan vaaranna haistelemaan joutuvan terveyttä?

Lupaviranomaisilta voisi toivoa parempaa harkintaa. Myös määräaikaisia myyntilupia pitäisi perustella selkeästi ja asiallisesti. Nyt toiminta vaikuttaa liiaksi kansalaisten harhauttamiselta sinänsä kannatettavan luomutoiminnan nimissä.

• Istuttaja

Mitä Muita menetelmiä olet käyttänyt,itse en tunne muita kuin riista-aita, nyt ruiskutin tuota hirvimuuria kokeeksi.

• humppalekako
        Istuttaja kirjoitti:

Mitä Muita menetelmiä olet käyttänyt,itse en tunne muita kuin riista-aita, nyt ruiskutin tuota hirvimuuria kokeeksi.

Käsittääkseni tisleen teossa löytyy kyllä tietotaitoa maastamme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe