eli veneen ostaisin nyt syksyllä ja mielen päällä kysymys että onko vene pakko vakuuttaa, entä onko veneessä jotain vuosimaksuja? Jos on niin missä hinnoissa liikutaan? vene on siis rekisteröitävä malli kun teho on 50hv.
onko vakuutus pakollinen?
15
8178
Vastaukset
- Pakollista.
Mutta suositeltavaa, ainakin sen verran että on vastuuvakuutus, joka korvaa muille aiheutuneet vahingot.
Pakollista vakuutusta ei nyt tule mieleen kuin liikennevakuutus tiekäytössä olevaan moottoriajoneuvoon.
Talojakaan ei ole pakko vakuuttaa, tosin pankki kyllä taitaa vaatia vakuutuksen, niin kauan kuin heillä on kiinnityksiä vastaan lainaa ulkona. - ei ole
Ei ole. Voit ottaa riskin itsekin.
- ....
onko rekisteröinti maksun lisäksi jotain vuosimaksuja veneestä?
- ei ole
.... kirjoitti:
onko rekisteröinti maksun lisäksi jotain vuosimaksuja veneestä?
Ei ole sitäkään. Rekisteröinti maksaa kerran eikä sen jälkeen peritä lisää eikä mitään muita vuosimaksuja ole kuin vakuutus, joka ei siis ole pakollinen, mutta yhtä hyödyllinen kuin vakuutukset yleensäkin.
- Hnmm
Moi, jos pidät venettäsi vuokrapaikalla satamassa, siellä saattaa olla vakuutus pakollinen.
- vuosimaksuista
vuosimaksuista eli onko niitä.riittääkö on kerran rekisteröinyt veneen ja that´s it.?
- Ei ole ei
vuosimaksuista kirjoitti:
vuosimaksuista eli onko niitä.riittääkö on kerran rekisteröinyt veneen ja that´s it.?
Ei ole mitään maksuja rekisteröinnin jälkeen mitä et tahdo maksaa mikäli ei ole velaksi ostettu vene. Kukapa olisikaan niin pöljä, että auton tai veneen velaksi laittaisi?
- ei oikeastaan tarvitse.
Korvauksia venevakuutuksesta saa todella harvoin. Aina löytyy vakuutusehdoista kohta, jonka pohjalta vakuutuksesta ei korvata, tai korvaus on lähinnä naurettava.
- Marxgf
Kumma kun sitä ollaan jo niin tottuneita holhoukseen että ollaan ymmällään kun sitä ei olekkan.
Kyllä veneillä saa ihan omalla vastuullla ja jokainen jolla on siihen vaadittavat taidot.
Mahdollisia vuosimaksuja on
- Vakuutus
- Venepaikka
- Telakointi
- Veneseuran jäsenmaksu
- katsastusmaksu
- Trossi - eräänlainen meripelastusseuran kannatusjäsenyys jolla saa maksutonta avustusta hätätapauksissa. Pelastavat toki ihmiset ilman tätäkin ihan ilmaiseksi mutta kaluston pelastaminen on kohtuullisen kallista.
Mutta nuo ovat todellakin vapaaehtoisia ja omasta harkinnasta kiinni. jos pitää venettään veneseuran laiturissa tai telakoi veneseuran telakalle on yleensä silloin vakuutus, katsastus ja tietenkin veneseuran vuosimaksu hoidettava, mutta nämä ovat siis seuran omia ihan aiheellisia sääntöjä ja siis ei lakiin perustuvia asioita. - Oudokkiko?
Olen maksanut veneestäni suunnilleen vuosipalkkani (brutto) verran.
Eipä ole juolahtanut mieleenikään sellainen mahdollisuus, että jättäisin veneeni vakuuttamatta.- sanoi
Lumperi kun lehmää pussas!
Mun vene on tällä hetkellä minun tuloihin nähden n. 3xvuositulo, enkä ole edes harkinnut veneeni vakuttamista. Toki on eri asia mikäli harrastaa laituriveneilyä jolloin irti päässyt köysi saattaa aiheuttaa suurtakin vahinkoa, mutta nykyisillä vakuutusyhtiöiden riistohinnoilla ja varsinkin korvauspolitiikalla on vaikea ymmärtää vakuutuksia. Toki minäkin olen vakuutusta kokeillut ja erään itsestä riippumattomasta syystä sattuneesta vahingosta korvauksetta jääneenä, ja varsinkin perustelun kuulleena olen päättänyt olla ottamatta turhia vakuutuksia. - kantasi hyvin
sanoi kirjoitti:
Lumperi kun lehmää pussas!
Mun vene on tällä hetkellä minun tuloihin nähden n. 3xvuositulo, enkä ole edes harkinnut veneeni vakuttamista. Toki on eri asia mikäli harrastaa laituriveneilyä jolloin irti päässyt köysi saattaa aiheuttaa suurtakin vahinkoa, mutta nykyisillä vakuutusyhtiöiden riistohinnoilla ja varsinkin korvauspolitiikalla on vaikea ymmärtää vakuutuksia. Toki minäkin olen vakuutusta kokeillut ja erään itsestä riippumattomasta syystä sattuneesta vahingosta korvauksetta jääneenä, ja varsinkin perustelun kuulleena olen päättänyt olla ottamatta turhia vakuutuksia.Kun seuraa tätä palstaa ja lukee niistä kaikista tollouksista, mitä ihmiset harrastavat ja luottaen, että venehän on vakuutettu, niin en minäkään ottaisi veneeseeni vakuutusta. Vakuutusmatematiikka on rajua, osaavat ja varovaiset maksavat kaikkien tollojen vahingot. Ja vakuutusyhtiöt vielä yllyttävät. Se taannoinen Ifin mainos, missä kaveri vaan hämmästyneenä katseli, kun trailerin päällä oleva vene huristeli auton ohi. En todellakaan halua olla tuollaisia maksamassa.
- arvoveneestä?
Vakuutus ei tietenkään ole pakollinen. Jos veneessäsi ei ole vakuutusta, et voi saada satamapaikkaa mistä tahansa - et varsinkaan ulkomailla. Myös monet telakat edellyttävät, että veneessä on vakuutus telakoinnin aikana (tulipalot ym).
Jos veneesi on purjevene, se on apumoottorin tehon perusteella arvaten isokokoinen. Ehkä 10-14 tn painoinen, yli 40-jalkainen ja arvokas?
Vakuutuksen vuosimaksu riippuu vakuutusarvosta ja omavastuun suuruudesta sekä bonuksista. Etkö voisi itse selvittää maksujen suuruutta vakuutusyhtiöistä, esim. Alandiasta, Pohjolasta, Ifistä ..?- venettä ostamassa
olen vain tietämätön asioista ja nyt kun tiedossa olisi tiedossa todella halvalla hyvä huvipaatti niin ajattelin selvittää asioita. Kun olen kuullut monelta suunnalta kuinka kallista tällaisenkin veneen pito on; mutta se kalleus varmaan tulee juuri näistä vakuutus maksuista ja satamamaksuista yms.itselläni on oma ranta jossa aijon venettä säilyttää, järvelle menen järjen kanssa ja jos vene uppoaa yms.tapahtuu sanotaan vaikka kymmenen vuoden päästä.en taloudellisesti menetä juuri mitään mutta olen säästänyt suuren summan kun en vakuutuksista ole maksanut.
Kiitos vastauksista. - selvitti
venettä ostamassa kirjoitti:
olen vain tietämätön asioista ja nyt kun tiedossa olisi tiedossa todella halvalla hyvä huvipaatti niin ajattelin selvittää asioita. Kun olen kuullut monelta suunnalta kuinka kallista tällaisenkin veneen pito on; mutta se kalleus varmaan tulee juuri näistä vakuutus maksuista ja satamamaksuista yms.itselläni on oma ranta jossa aijon venettä säilyttää, järvelle menen järjen kanssa ja jos vene uppoaa yms.tapahtuu sanotaan vaikka kymmenen vuoden päästä.en taloudellisesti menetä juuri mitään mutta olen säästänyt suuren summan kun en vakuutuksista ole maksanut.
Kiitos vastauksista.paljon. Eihän sinulle tule rekisteröinnin lisäksi kuin kulutuksesta aiheutuneet kulut. Oma ranta, nostot ja laskut vinssillä (trailerilla) ilmaisia, seuraa tuskin tarvitset jne. Yleensä noita mökkiveneitä oman kokemuksen mukaan ei ole perinteisesti vakuutettu. En kuitenkaan yllytä olemaan vakuuttamatta, vakuutushan on aina "jos jotain tapahtuu".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803