*.java tiedosto ei käynnisty

luc1

Eli iahan perusteista lähdin ja ongelma tuli heti eteeni?

public class Hoi {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hoi maailma!");
}
}


Kun yritän käynnistää komentoriviltä ohjelman tallentamastani paikasta (käyttis on win xp) komennolla: javac Hoi.java

niin ruudulle tulostuu ettei tunnista käskyä, joten missä vika?

6

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjsadf
      • jdk ja netbeans

        Tätä minäkin ihmettelen. Eli olen ladannut JDK:n koska käyttämäni Netbeans vaatii sen.

        Mutta ei puhettakaan että mistään komentokehoittesta ajaisi noita ohjelmia.

        MIksi se JDK ei ole path:ssa jos sen on asentanut sen oma asennusohjelma?


      • Asentaja____
        jdk ja netbeans kirjoitti:

        Tätä minäkin ihmettelen. Eli olen ladannut JDK:n koska käyttämäni Netbeans vaatii sen.

        Mutta ei puhettakaan että mistään komentokehoittesta ajaisi noita ohjelmia.

        MIksi se JDK ei ole path:ssa jos sen on asentanut sen oma asennusohjelma?

        Asennusohjelma olettaa, että jos käyttäjä käyttää komentoriviä/ikkunaa, niin käyttäjällä on asiaan liittyvät "perusasiat" hallussa. Se ei lisää ohjelmaa automaattisesti polkuun vain siitä syystä, että käyttäjä ei osaa käynnistää ohjelmia elleivät ne ole polussa. Asennusohjeissa on kuitenkin mainittu asiasta:

        http://java.sun.com/javase/6/webnotes/install/jdk/install-windows.html


      • lc1
        Asentaja____ kirjoitti:

        Asennusohjelma olettaa, että jos käyttäjä käyttää komentoriviä/ikkunaa, niin käyttäjällä on asiaan liittyvät "perusasiat" hallussa. Se ei lisää ohjelmaa automaattisesti polkuun vain siitä syystä, että käyttäjä ei osaa käynnistää ohjelmia elleivät ne ole polussa. Asennusohjeissa on kuitenkin mainittu asiasta:

        http://java.sun.com/javase/6/webnotes/install/jdk/install-windows.html

        iIhmettelen kuitenkin miksei, aloittelevia ohjelmoijia oteta huomioon, koska ei kaikille tule ensiksi mieleen että Path pitää itse kirjoittaa?

        Itse sain sen kyllä heti toimaan kiitos teidän ja sen että tajusin kysyä täältä : )


      • Asentaja____
        lc1 kirjoitti:

        iIhmettelen kuitenkin miksei, aloittelevia ohjelmoijia oteta huomioon, koska ei kaikille tule ensiksi mieleen että Path pitää itse kirjoittaa?

        Itse sain sen kyllä heti toimaan kiitos teidän ja sen että tajusin kysyä täältä : )

        Nykyään aloittelevien ohjelmoijien oletetaan ehkä käyttävän jotakin kehitys ympäristöä (kuten Eclipse, Netbeans, tms.), jotka etsivät usein kääntäjän ja luokkakirjastot Windows:n rekistereiden avulla. Lisäksi asiasta on ohje asennusohjeissa, kohdassa neljä jossa kerrotaan miten ohjelman saa käyntiin ja miten sen voi lisätä polkuun, joten tavallaan myös ne aloittelevat ohjelmoijat on otettu huomioon jotka käyttävät komentokehotetta.

        Ehkä toisaalta kysymys on myös asennus ja poisto ohjelmasta, joka on helpompi toteuttaa jos sen ei tarvitse sorkkia ympäristö muuttujia. Jotkut asennusohjelmat tosin kysyvät asennuksen lopussa, haluaako käyttäjä asennusohjelman lisäävän ohjelman hakemiston PATH ympäristömuuttujaan, ja halutaanko lisäys tehdä kaikille käyttäjille, joten siinä mielessä tuo asennusohjelma voisi olla käyttäjäystävällisempi. Toisaalta kun nykyään koneen käyttäjät eivät välttämättä tiedä ympäristö muuttujista mitään, niin kyseisen kysymyksen kysyminen asennuksen yhteydessä on vähän niin ja näin, kun asennuksen pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman yksinkertaista.

        Automaattisesti, eli ilman kysymättä, asennusohjelma ei oikein voi lisätä polkua PATH ympäristömuuttujaan, sillä se voi aiheuttaa ongelmia.


      • lc1 kirjoitti:

        iIhmettelen kuitenkin miksei, aloittelevia ohjelmoijia oteta huomioon, koska ei kaikille tule ensiksi mieleen että Path pitää itse kirjoittaa?

        Itse sain sen kyllä heti toimaan kiitos teidän ja sen että tajusin kysyä täältä : )

        "Ihmettelen kuitenkin miksei, aloittelevia ohjelmoijia oteta huomioon, koska ei kaikille tule ensiksi mieleen että Path pitää itse kirjoittaa?"

        Syynä on se, että sulla on joku Windows. Ohjelmointiin käytellään jotain siihen helpommin soveltuvia käyttiksi. Esimerkiksi tässä käy Javan asennus kun kirjoittaa kehotteeseen "sudo apt-get install sun-java6-jdk" ja se on sen jälkeen kunnossa ilman mitään ylimääräistä säätöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe