Poltatteko te muut autoilijat silloin tällöin karstoja moottoreista, eli ajatte esim. 80km/h pienemmällä vaihteella jossa kierrokset ovat normaalia korkeammalla? Itselleni tulee paljon kaupunkiajoa, niin kerran-pari kuukaudessa käyn polttelemassa karstoja.
karstan poltto
30
23939
Vastaukset
- mennessä
katsastukseen tulee poltettua karstat. Joskus tuli hylkäys päästöistä karstojen takia ja katsastusmies neuvoi kierrättämään reippaasti ennen uusintakäyntiä. Ja se toimi. Vielä kun pistää raskaan kärryn perään niin kyllä muuten vetohalut paranee huomattavasti.
- kova kuorma myös
Eivät ne kierrokset karstaa polta vaan kova kuumuus jonka saa aikaiseksi kovan kuormituksen avulla.
Kesärajoitusten voimassaoloaikana voi ajella hiljaisena iltana "isoa kovaa" vaikkapa tampereen moottoritien edestakaisin viisi bodaria ja 300kg sementtiä kyydissä niin kyllä karstat palavat :)
Tiedä sitten auttavatko nämä tankkiin kaadettavat moottorin puhdistustärpätit mitään mutta tuskin ne haittaavatkaan jos tuommoista lisää juuri ennen karstanpolttoa.- turhaanko tein
olenko siis turhaan kierrättänyt konetta säännöllisesti.
tapanani on ollut sillointällöin moottoritien rampilla vetää kierrokset melkein rajoittimelle, eli kakkosella-kolmosella moottoritienopeuteen, hetki ajoa korkeilla kierroksilla, sitten suurin vaihde ja normaaliin ajonopeuteen.
eikö tuosta ole ollut siis mitään hyötyä koneelle?
vai jopa jotain haittaa ?
nopeusrajoituksia noudattaen ei siis millään saada suomessa riittävää kuormitusta koneelle?
hyvin on silti koneet kestäneet ja pitäneet tehonsa ja pysyneet öljyä kuluttamattomina. - kuin kuormitus,
turhaanko tein kirjoitti:
olenko siis turhaan kierrättänyt konetta säännöllisesti.
tapanani on ollut sillointällöin moottoritien rampilla vetää kierrokset melkein rajoittimelle, eli kakkosella-kolmosella moottoritienopeuteen, hetki ajoa korkeilla kierroksilla, sitten suurin vaihde ja normaaliin ajonopeuteen.
eikö tuosta ole ollut siis mitään hyötyä koneelle?
vai jopa jotain haittaa ?
nopeusrajoituksia noudattaen ei siis millään saada suomessa riittävää kuormitusta koneelle?
hyvin on silti koneet kestäneet ja pitäneet tehonsa ja pysyneet öljyä kuluttamattomina.moottori tekee kokoajan kovaa työtä kiihdyttäessään autoa. eli kaikki voima mitä moottori tuottaa, kuluu auton kiihdyttämiseen eli sama kuin täysi kuorma. tosin jos ramppi on alamäkeä, se saattaa hiukan vähentää haluttua tulosta.
tuo täyskiihdytys on yksi hyvä tapa polttaa karstat, ihan rajoittimeen asti ja kannattaa tehdä pari-kolme kiihdytystä peräkkäin.
itse teen karstanpolton samalla tyylillä kerran tai kaksi vuodessa, yleensä ennen öljynvaihtoa niin lähtee paskat pihalle sieltä samalla. kiihdytän satasen alueella 0-100 joka vaihteella täysillä, uusin tämän muutaman kerran heti perään. tämä onnistuu siis vain kun muuta liikennettä ei ole, eli hiljaisina aikoina.
- K.Arsta
Nykyisillä polttoaineilla ei pahemmin enää ole karstoittavaa vaikutusta. Karstaa toki tulee, jos vain kaupungissa ajelee ja pätkäajoa harrastaa. Männät, sylinterit, ym. ovat kuitenkin puhtaampia kuin lyijyllisen polttoaineen aikoina. Tämän ovat todistaneet silloin tällöin tehtävät polttoainetestit ja niiden ohella tutkitut moottorit.
Karsta ei poistu ihan pienillä ajokilometreillä, ei edes kovaa ajettaessa. Kilometrejä täytyy kertyä aikamonen määrä, jotta se puhdistaisi moottoria. Silloin tällöin tehtävät pitemmät ja moottoritienopeuksilla ajettavat reissut ovat omiaan karstanpoistoon. Ihan älyttömään revitykseen ei kuitenkaan ole tarvetta.- moottoripää
No tuossa viikonloppuna tuli huristeltua 4-tietä ja mitä olikaan kierrokset, n. 3500-4000rpm keskimäärin. Yleensä kun poltosta on kyse, niin olen pitänyt kierroksia yli 4000 reilusti, ei ihan rajoittimelle asti kuitenkaan.
Edellisessä autossa käytin kerran venttiilien ja suuttimien puhdistusainetta, yhden pullollisen kaadoin tankkiin. En pysty tarkkaan sanomaan oliko vaikutusta, mutta kyllä se 20-vuotta vanha auto hyrräsi vielä ihan hyvin. Vedotkin olivat tallessa.
- wäsäilijä
Nykyautoissa ei ole karstaa jota polttaa,se aika jäi kaasuttimien mukana pois.Jos todella huonokuntoisessa moottorissa on kuitenkin kerääntynyt karstaa esim venttiililautasen päälle varren ympärille,niin katalysaattoriautossa se saisi siinä pysyäkin;jos karsta irtoaa paloina,niin katalysaattori ei laske niitä "pillistönsä" läpi.Karstanpalan kohta menee siis tukkoon.Muutenkin vanhanajan vesi- ja automaattiöljykäsittelyt voi nykymoottoreissa unohtaa, saa vain vahinkoa aikaiseksi.
- moottoripää
Mitäs nuo vanhan ajan käsittelyt oikein tarkalleen ovat?
- reseptit
moottoripää kirjoitti:
Mitäs nuo vanhan ajan käsittelyt oikein tarkalleen ovat?
kuuma moottori, nokkapelti pystyyn, kaasuttimen päältä suodin tai imurööri pois, kone käyntiin, kaadetaan pienenä liruna vettä kaasuttimeen
Sinänsä aivan turhaa touhua, jopa moottorille vahingollista, mutta ne saman tyypin ihmiset, jotka nykyään läträävät Fortella, tekivät tuollaisia vesitemppuja. - Homma.hanskassa
Eikä taatusti poista karstaa!
Toisaalta se karstoittuminen loppui lyijytetyn bensan jäätyä pois. Ainakin niissä autoissa, joissa on järkeväksi suunniteltu palotila.
- ile D4D
Dieselautoilijana täälläkin mainittu pakoputken noenpuhdistus ennen katsastusta on tuttua. Itse ajan kolmosella satasta kymmenisen kilometriä ennen sauhutestiin menoa.
Mutta kunnon karstanpoistoon tarvitaan täysi kuormitus ja sehän ei onnistu nykyautoilla Suomessa. Itse olen huomannut täydessä lastissa ajetun saksanreisuun jälkeen sen, että turbo ja kytkin toimivat paremmin. Ilmeisesti sieltä lähtee pois pölyä ja nokea. - tekeeppi
Kun lähtee kesälomamatkalle. Auto on herkkä, jossain 400km ajon jälkeen.
- sitroen.
bensamoottorista karsta irtoa millään muulla keinolla kuin mekaanisesti raaputtamalla. Ei kyllä nykybensa karstoitakaan.
- moottoripää
Joo olen myös huomannut tuon, kun lähdetään ajamaan pitkää matkaa ja keskinopeus on n. 100km/h. Ennen pitkää ohitukset ja kiihdytykset tuntuvat sujuvammilta, kuin normaalisti. Tosin täyttä kuormaa ei ole koskaan ollut kyydyssä, tankki täynnä ja kaksi aikuista matkalaukku.
- eagleman1
Näin tekee Kalifornian Pojat ja idän miehet:
Öljyt pois jätä öljyroppu auki.
Tulpat pois,
Mäntä siihen asentoon että on puristus eli työtahti&venttiilit kiinni.
Kaadetaan Asetonia sylinteri täyteen
Annetaan vaikuttaa yön yli.
Katsotaan taskulampulla ohivuodon määrä.
Huuhdellaan kuumalla vedellä,karstat tulee ulos vain tulpan reijästä.
Kuivaus:Puhalletaan paineilmalla.
Käy läpi kaikki sylinteri. - Anonyymi
Jos auto on pääasiallisesti kaupunkiajossa, moottoriöljyn sekaan kondensoituu vettä, joka haihtuu kun ajaa pidemmän matkan.
- Anonyymi
sitroen. kirjoitti:
bensamoottorista karsta irtoa millään muulla keinolla kuin mekaanisesti raaputtamalla. Ei kyllä nykybensa karstoitakaan.
Ei kyllä kyllä ei.
- Anonyymi
ECU se vaan optimoi hiljalleen toimintaansa erilaisen ajotavan mukaiseksi.
- vag1
antaa enemmän kierroksia. vaihdatin golffiin öljyt 3000km sitten ja samalla tehtiin forte huuhtelu, silti venttiilin ohjurit piti hiukan ääntä. annoin volkkarille kunnolla kierroksia kolmosella viitentonniin muutaman kilometrin ja venttiilien kilinä loppui ja on nyt pysynyt poissa.
- PatiPää
Aina kun kamat rupee olee siin kunnos niin kyl karstat on väännettävä.
- ertv3r
Kone kuumaksi, putsarit pois, kone käyntiin ja 3500rpm, ja kahvikupillinen vettä kaasariin kohtuu nopeasti kaatamalla, pakoputkesta voi nähdä miten karstat tulee ulos samantien. Tämä siis joskus 70 luvulla, nykybensoilla ei tarvita.
"kahvikupillinen vettä kaasariin kohtuu nopeasti kaatamalla"
itse kaadoin litran tislattua vettä.
aluksi piti kaataa hitaasti, hetken päästä melko paljon.'
en tiedä auttoiko mitäänn, joku sanoi että venttiilit halkeilee.
- ei_loppua_maksuille
Pakokaasumittaukset ovat pelkkä rahastustoimi. Ei niillä mittauksilla on mitään arvoa liikenteen kokonaispäästöihin (tai muihin päästöihin).
Piankos ne mittaajat keksii uuden lisän eli toimistomaksun pakokaasumittauksille.
Ja sitten valtio keksii lisämaksun tähän toimistomaksuun (=toimistomaksuun liitettävä ylimäärinen lisävero, "tiedonsiirto" maksuna kuten sähkön siirrossa se sähkövero)
Ja jos tämä ei kelpaa niin sitten keksitään "kytkentämaksu" pakokaasumittaukselle.
Lopuksi tulee rikemaksu "karstanpoltosta".- harvoin.mekin.ansaitsemm
Unohdit arvonlisäveron...
- Anonyymi
Päätin kokeilla BG-karstanpoistoainetta kun katsastusasemalla näin mainoksen.
Fiat Ducato, 350 tkm, diesel tietysti. Ajattelin ensin että turhaa rahan tuhlausta vanhaan romuun.
Puolikkaaseen tankkiin laitettiin aineet. Nyt olen ajanut siitä vasta puolet, joten neljäsosa vielä jäljellä. Nyt jo huomattavia muutoksia autossa. Tyhjäkäyntiääni muuttui, ehkä kierrosluvussa muutos, mutta en muista miten päin. Kaasuvaste parani merkittävästi. Olin pari kertaa kylmiltään jäänyt ylämäkeen kun kaasun kolmasosa painallus ei tuonutkaan lisää kierroksia, enää tätä ei ilmene. Samoin tuntuu että kiihtyvyys parani.
Loput huomiot kun tankki on tyhjä. - Anonyymi
Mökkireissu yht. 600 km ja moottoritieajoa n.130 km/h. Diesel-autoni pakoputki on ajon jälkeen vaalean harmaa. Auto käy tasaisesti ja kierrokset nousevat kevyesti ajon jälkeen. Egr kiittää, samoin hiukkasloukku. Ei mitään ongelmia tähän asti (220 tkm).
- Anonyymi
Kokemus;
ostin asuntovaunun ja aloin vetmään sitä Golf 1,1 litran , 50 hv, koneella. heti tuli pitkä loiva ylämäki vedin ehkä 2 vaihteella, pakoputkesta tuli mustaa niin että vaunua ei tahtonut näkyä. Musta savu loppui muutamasssa kilometrissä eikä tullut enää koskaan kun samassa tilanteessa vedin kerrN VIIKOSSA.
ELI mielestäni pitäisi olla raskasta , ei liene parasta jos on vain pieni vaihde ja korkeat kierrokset.
Mutta minusta riittää sopivat öljyt 5w - 30 korkeitaan 40. ei nykyautoilla ainakaan yleisesti ole karstaongelmia. Öljyt kyllä kannatta vaihtaa hyvissä autoissa 15tkm ja vanhemmissahan oli 5 ja 10 tkm väihtovälejä, ne puolittaa.
Mitään lisäaineita ja huuhteluja en ajattelisi normaaliautossa. - Anonyymi
Missä polttaa karstoja kesällä kun on voimassa palovaroitukset
- Anonyymi
Vesisateella tietty.
- Anonyymi
Kaasutimilla ei ole mitään tekemistä moottorin karstaantumisen kanssa. Katalysaattoreille ja lambda-antureille tekee hyvää se reippaampi maantieajo. Palaa karstat pois. Kaasuttimen ja ruiskujen puhdistusaineita kannattaa käyttää ainakin kerran vuoteen. Ongelmana on nykybensan hartsiutuminen polttoainelaitteisiin.
Käytän ruiskupuhdistetta aina keväisin. Talvella tulee ajettua enimmäkseen kaupunkiajoa, joka on pahinta myös polttoainelaitteille. Hartsiutuma ei lähde muulla kuin liuottamalla. Myös EGR:n toiminta likaa imuventtiiliä. Puhdistusmönjät tepsivät myös karstaantuneisiin imuventtiileihin lukuunottamatta suorasuihkutusmoottoreita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885