Mielipiteitä näistä roduista!

Ensiostaja

Moi!

Harkitsen koiran hankkimista pieneen kerrostalokaksiooni. Haluaisin löytää koiran joka ei turhista hauku, jonka turkki on suhteellisen helppohoitoinen ja joka pärjää hieman vähemmällä ulkoiluttamisella työ- ja koulukiireiden takia.

Haluaisinkin siis kuulla mielipiteitänne näistä koiraroduista, joihin olen pitkän harkinnan tuloksena päätynyt:
- mopsi
- ranskanbulldoggi
- tiibetinspanieli

Itselläni tämän hetken ykkösenä on ranskanbulldoggi. Aikaisemmin se oli mopsi, mutta oon kuullut että mopseilla esiintyy melko paljon perinnöllisiä sairauksia (opiskelijana liikojen hoitokulujen maksaminen voi olla vaikeaa..).

Eli, kertokaa hyviä ja huonoja puolia tai kokemuksia roduista, hoitovaatimuksia ja -kuluja ym. Kaikki mitä tulee ottaa huomioon, jos on kiinnostunut kyseisen rodun hankkimisesta.

Kiitos kovasti!

31

3762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit

      ottaa ihan minkä vaan mainitsemistasi roduista, sillä ne todellakin ovat helppohoitoisia eivätkä juuri ollenkaan ulkoilutusta, seuraa tai aktivointia tarvitse - kouluttamisesta nyt puhumatakaan. Ne kun ihan mielellään möllöttävät sohvan nurkassa tai sänkysi päällä vaikka koko pitkän päivän iltamyöhään saakka, eivätkä vingu tarpeilleen turhan usein, tuskin ollenkaan. Se on NIIN ymmärrettävää että työ- ja koulukiireiden takia ei jouda jatkuvasti koiraansa aktivoimaan,
      puunaamaan, kusettamaan, ulkoiluttamaan tai sen kanssa seurustelemaan etc, joten kyseiset rodut ovat kyllä siinäkin mielessä ihanteellisia että pärjäävät oikein hyvin ilman sinuakin.
      Ja haukkuminen, tuo koirien ikävä tapa keskustella ja ilmaista mielipiteensä. Kuule, nämä eivät hauku lainkaan, eli sopivat hyvin kaltaisellesi kiireiselle city-ihmiselle.
      Ja mistäkö niitä saa? Kysele hyvinvarustetuista lelukaupoista ja suurimpien tavaratalojen leikkikaluosastoilta!

      • Kiitos vaan..

        Kyllä mielelläni ottaisin haastavamman ja aktiivisemman koiran, mutta en halua rajoittaa HÄNEN elämäänsä sillä, että en voi viedä häntä esim. metsälle.

        Tietysti hoitaisin ja kouluttaisin koiraani parhaalla mahdollisella tavalla, en tarkoittanut olevani niin kiireinen. Aika ihmeissäni olen sun kirjotuksesta, koska mielestäni mulla on hyvä asenne lemmikinvalintaan. Ilmeisesti ei sittenkään.


      • jos et jaksa
        Kiitos vaan.. kirjoitti:

        Kyllä mielelläni ottaisin haastavamman ja aktiivisemman koiran, mutta en halua rajoittaa HÄNEN elämäänsä sillä, että en voi viedä häntä esim. metsälle.

        Tietysti hoitaisin ja kouluttaisin koiraani parhaalla mahdollisella tavalla, en tarkoittanut olevani niin kiireinen. Aika ihmeissäni olen sun kirjotuksesta, koska mielestäni mulla on hyvä asenne lemmikinvalintaan. Ilmeisesti ei sittenkään.

        tai ehdi perehtyä koulutukseen niin kyllä voit saada melkoisen räksyttäjän.

        Oisko tuo ranskanbuldoggi sellainen lempeä mutta liikkuva koira, jolla ei ole turhan tiukkaa egoa.

        On tosi hyvä, että tiedostat aikasi rajallisuuden. Meitä on monta koiran omistajaa, jotka käyvät töissä. Koira nukkuu yksin ollessaan ja saa huomiota ja lenkeilyä yhteisellä ajalla.

        Olen itseasiassa ollut tässä pitkään sairaslomalla ja koirani (vilkas rotu) nukkuu silti todella paljon. Ei koiraa tarvitse koko ajan höösätä ja huomioida.


      • ygjtiuiyoui
        jos et jaksa kirjoitti:

        tai ehdi perehtyä koulutukseen niin kyllä voit saada melkoisen räksyttäjän.

        Oisko tuo ranskanbuldoggi sellainen lempeä mutta liikkuva koira, jolla ei ole turhan tiukkaa egoa.

        On tosi hyvä, että tiedostat aikasi rajallisuuden. Meitä on monta koiran omistajaa, jotka käyvät töissä. Koira nukkuu yksin ollessaan ja saa huomiota ja lenkeilyä yhteisellä ajalla.

        Olen itseasiassa ollut tässä pitkään sairaslomalla ja koirani (vilkas rotu) nukkuu silti todella paljon. Ei koiraa tarvitse koko ajan höösätä ja huomioida.

        Tipsut ei ole helposti haukkuvia ..


    • viiviläinen

      Eli omistan ranskanbulldogin itse ja koira on mitä mahtavin. Itse olen töissä joka päivä 6 tuntia päivässä ja sit loppuajan vietänkin melkein koiran kanssa päivittäin. Ranskikseni on todella ihmisrakas jne. joten en suosittele koiraa ihan ensimmäisenä jos olet kuitenkin melko paljon pois kotoan. Tai sinun ehkä kannattaa harkita onko sinulla aikaa sille miten paljon joka päivä.

      Ranskis ei hirveästi vaadi liikuntaa, mutta irtikin pitäisi saada olla kyllä muutamana päivänä viikossa eikä vain narun jatkeena päivästä toiseen.

      Kerrohan millainen sinun normaali arkiviikkosi sitten on töiden ja opiskelun suhteen? Koiraahan ei saisi pitää yli 8 tuntia päivässä yksin..

      Ranskishan on terve rotu noin yleensä. Kuonon muoto tietysti tuo hengityselinsairauksia, mutta kaikinpuolin muuten siis terve. Ainut mitä voin huonona puolena sanoa, on sen kuorsaaminen! =) Muuten aivan rakastettavan ihana tapaus!

      • ranskiksesta

        miten on, onko ranskiksen kanssa otettava jotain erityistä huomioon käytännön arjessa? olen kuullut, ettei ranskis esim. pysty pitämään peppuaan puhtaana omatoimisesti ruumiinrakenteestaan johtuen, jääkö puhtaanapito ihmisen huoleksi? sitten, kuinka ranskikselta onnistuu uiminen, ison pään vuoksi?


      • viiviläinen
        ranskiksesta kirjoitti:

        miten on, onko ranskiksen kanssa otettava jotain erityistä huomioon käytännön arjessa? olen kuullut, ettei ranskis esim. pysty pitämään peppuaan puhtaana omatoimisesti ruumiinrakenteestaan johtuen, jääkö puhtaanapito ihmisen huoleksi? sitten, kuinka ranskikselta onnistuu uiminen, ison pään vuoksi?

        Ranskis ei tosiaan pysty hoitamaan itse peräpäätään, mutta mitä minä tätä omaa koiraani seuraan jne. niin olen todennut ettei sille ole mitään tarvetta erityisesti. Joskus saattaa olla jäänyt jotain, jos koira on ripulilla, mutta muuten erittäin siisti koira. Meillä ei nappuloita löydy ruokakiponkaan ympäriltä mistään vaan ne syödään aina pois. =)

        Jotkus ranskikset osaavat uida, mutta suurin osa ei, koska koira on niin etupainoinen tosiaan. Pelkkä pää ei tee sitä vaan koko etukroppa. Koiraa ei siis missään nimessä saa laittaa uimaan vaan menee itse jos menee. Eli ns. kahlailu on sallittua!


    • mielipiteeniroduistasi

      - mopsi
      Kuka haluaa sairaan koiran joka on jalostettu pilalle? Koiran on vaikea hengittää tylpän ruttukuononsa kanssa. Koiralla on pahoja terveysongelmia muutoinkin aivan liian sairas koira. Rodun jalostuksen olisi syytä muuttaa kurssiaan.

      - ranskanbulldoggi
      Tästä ei oikein osaa sanoa. Sairauksia näillä myös näyttää olevan runsaasti, mutta ei taida olla niin sairas rotu mitä mopsi. Tylppäkuonosena rotuna on varmast lyhyt elinikä.

      - tiibetinspanieli
      Paljon luonneongelmaisia koiria, vaikkakin lähinnä omistajiensa vuoksi. Tylsä, ruma ja tavallinen koira joita omistajat eivät kouluta koska se on niin "pieni ja söpö". Olisi hauskaa nähdä edes yksi tervepäinen tipsu.

      • omistajatar...

        Eli edelliselle kirjoittajalle voisin sanoa, ettei ranskis ole millään muotoa sairas koira, vaan terve verrattuna esim. kultaiseennoutajaan tai saksanpaimenkoiraan. Ranskiksilla ainoita sairauksia on hengityssairaudet, joita tulee tylpän kuonon vuoksi, mutta niitäkään ei todellakaan ole jokaisella rodun edustajalla. Eli ranskista pidetään kyllä todella terveenä rotuna. Iästä nyt sen verran et se on ollut meidän koirilla 10-15 vuoteen eli minusta ihan normaali koiran elinikä vai mitä itse ajattelet? Ja kerran kun itse totesit ensimmäisenä, että tästä rodusta et oikein osaa sanoa, niin miksi toteat, että sairauksia näillä näyttää olevan runsaasti? Jos et ole perehtynyt rotuun, niin älä anna noin konkreettisia neuvoja asiasta kiinnostuneelle! Ranskis on nimittäin tylppäkuonoisista koirista kaikkein tervein vaihtoehto.


      • iduli

        Kannattaa miettiä koiran ulkomuotoa pikkasen. Mielestäni mopsin ja ranskiksen jalostus on jo sairasta. Harmi, että koirat joutuvat kärsimään ihmisten sairaiden halujen ja mieltymysten takia.

        Mopsi:
        -pään rakenne on LUONNOTON! Miksi jalostaa ja suosia tälläisiä koiria? Ne ovat vammaisia.
        -Mopsilta voi tippua silmät päästä!

        Ranskis:
        -etupainoinen ruumis -> takapää heittelee äkkikäännöksissä.
        -hengitysröhisee -> ahdas kurkku.
        -onko emo keisarileikattu ja silti tuotetaan pentuja...?
        -koiralta on häntä jalostettu pois. Häntä on tärkeä väline koirien elekielessä, miksi se on jalostettu pois (ihmisten mieltymysten takia)?
        -liian tönäkkä ruumis -> koira ei ylety pitämään itseään puhtaana. Onko järkevää jalostaa koiria näin?


        Onko oikein suosia sairaita koirarotuja? Onko oikein jalostaa sairaita ja luonnottomia koiria?

        Harmi, ettei mikään laki kiellä tälläistä toimintaa:(


      • Mopsuliini
        iduli kirjoitti:

        Kannattaa miettiä koiran ulkomuotoa pikkasen. Mielestäni mopsin ja ranskiksen jalostus on jo sairasta. Harmi, että koirat joutuvat kärsimään ihmisten sairaiden halujen ja mieltymysten takia.

        Mopsi:
        -pään rakenne on LUONNOTON! Miksi jalostaa ja suosia tälläisiä koiria? Ne ovat vammaisia.
        -Mopsilta voi tippua silmät päästä!

        Ranskis:
        -etupainoinen ruumis -> takapää heittelee äkkikäännöksissä.
        -hengitysröhisee -> ahdas kurkku.
        -onko emo keisarileikattu ja silti tuotetaan pentuja...?
        -koiralta on häntä jalostettu pois. Häntä on tärkeä väline koirien elekielessä, miksi se on jalostettu pois (ihmisten mieltymysten takia)?
        -liian tönäkkä ruumis -> koira ei ylety pitämään itseään puhtaana. Onko järkevää jalostaa koiria näin?


        Onko oikein suosia sairaita koirarotuja? Onko oikein jalostaa sairaita ja luonnottomia koiria?

        Harmi, ettei mikään laki kiellä tälläistä toimintaa:(

        jo kolmas mopsi menossa, eikä mitään sairauksia ole ollut...Ja yhdeltäkään mopsilta en ole koskaan kuullut silmien tippuvan!!
        Käytit myös kuvausta vammainen, tiedätkö edes mitä
        kyseinen sana tarkoittaa???


      • iduli
        Mopsuliini kirjoitti:

        jo kolmas mopsi menossa, eikä mitään sairauksia ole ollut...Ja yhdeltäkään mopsilta en ole koskaan kuullut silmien tippuvan!!
        Käytit myös kuvausta vammainen, tiedätkö edes mitä
        kyseinen sana tarkoittaa???

        "Vammainen, (lat.) invalidus, henkilö, jolla on perinnöllinen tai hankinnainen fyysinen tai mentaalinen vika tai ominaispiirre, joka estää tai rajoittaa hänen osallistumistaan normaaliin elämään."

        Lääketieteen termit, Duodecim, 4. painos 2004

        Määritelmä on ihmisestä, mutta eiköhän sitä voida soveltaa myös koiriin.


      • Mopsiliini
        iduli kirjoitti:

        "Vammainen, (lat.) invalidus, henkilö, jolla on perinnöllinen tai hankinnainen fyysinen tai mentaalinen vika tai ominaispiirre, joka estää tai rajoittaa hänen osallistumistaan normaaliin elämään."

        Lääketieteen termit, Duodecim, 4. painos 2004

        Määritelmä on ihmisestä, mutta eiköhän sitä voida soveltaa myös koiriin.

        sovellat tuon oppimasi tiedon mopseihin...meillä on myös ollut "normaali"rotuisia koiria sekä mopseja,ja kaikki ovat touhunneet ihan samoja koiramaisia touhuja.
        Mikä on henkilökohtainen kokemuksesi mopseista?
        Oletko kenties nähnyt kuvan lehdessä tai telkussa,
        ja perustat kaiken tietosi siihen?


      • iduli
        Mopsiliini kirjoitti:

        sovellat tuon oppimasi tiedon mopseihin...meillä on myös ollut "normaali"rotuisia koiria sekä mopseja,ja kaikki ovat touhunneet ihan samoja koiramaisia touhuja.
        Mikä on henkilökohtainen kokemuksesi mopseista?
        Oletko kenties nähnyt kuvan lehdessä tai telkussa,
        ja perustat kaiken tietosi siihen?

        Asioista voi ottaa selvää ilman mopsin tai ranskiksen omistamista. Ja niin pitääkin tehdä. Ja suosittelen sitä kaikille.

        Ei tarvitse omistaa mopsia tietääkseen kuinka huono ruumiinrakenne sillä on.

        Kyllä heikon koiran näkee jo ulkoa päin.

        Mitä mieltä olet mopsi-rodun jalostuksesta/ruumiinrakenteesta? Eikö kuonnottomuus ja häntä aiheuta haittoja koiralle?


      • just just..
        iduli kirjoitti:

        Asioista voi ottaa selvää ilman mopsin tai ranskiksen omistamista. Ja niin pitääkin tehdä. Ja suosittelen sitä kaikille.

        Ei tarvitse omistaa mopsia tietääkseen kuinka huono ruumiinrakenne sillä on.

        Kyllä heikon koiran näkee jo ulkoa päin.

        Mitä mieltä olet mopsi-rodun jalostuksesta/ruumiinrakenteesta? Eikö kuonnottomuus ja häntä aiheuta haittoja koiralle?

        "Asioista voi ottaa selvää ilman mopsin tai ranskiksen omistamista. Ja niin pitääkin tehdä." miksi iduli et sitten itse ota ensin selvää asioista ennen kuin rupeat kertomaan perättömyyksiä..?? Mopsi ei ole heikko ruumiinrakenteeltaan, kannattaisi varmaan sinun ostaa ensimmäisenä silmälasit, jotta näkisit millainen mopsi rakenteeltaan oikeasti on.. mopsin jalostus on ihan samanlaista kuin muidenkin koirien jalostaminen.. kuonottomuus ja häntä ei aiheuta haittoja koiralle.. jos et vielä tiedä mistä saa lisää tietoa, niin kirjoitappas osoite: www.suomenmopsikerho.fi ja käy sieltä lukee.. :D


      • vai..
        iduli kirjoitti:

        Kannattaa miettiä koiran ulkomuotoa pikkasen. Mielestäni mopsin ja ranskiksen jalostus on jo sairasta. Harmi, että koirat joutuvat kärsimään ihmisten sairaiden halujen ja mieltymysten takia.

        Mopsi:
        -pään rakenne on LUONNOTON! Miksi jalostaa ja suosia tälläisiä koiria? Ne ovat vammaisia.
        -Mopsilta voi tippua silmät päästä!

        Ranskis:
        -etupainoinen ruumis -> takapää heittelee äkkikäännöksissä.
        -hengitysröhisee -> ahdas kurkku.
        -onko emo keisarileikattu ja silti tuotetaan pentuja...?
        -koiralta on häntä jalostettu pois. Häntä on tärkeä väline koirien elekielessä, miksi se on jalostettu pois (ihmisten mieltymysten takia)?
        -liian tönäkkä ruumis -> koira ei ylety pitämään itseään puhtaana. Onko järkevää jalostaa koiria näin?


        Onko oikein suosia sairaita koirarotuja? Onko oikein jalostaa sairaita ja luonnottomia koiria?

        Harmi, ettei mikään laki kiellä tälläistä toimintaa:(

        mopsi ei ole sairas rotu, ja se ei kärsi jos on hyvä ja rakastava koti :) sinulta tuli ainakin oma mielipide mopseista, mutta niinhän se menee että kauneus on katsojan silmässä :D muistappas itsekin vilkaista peiliin.. :D :D


      • roduista ja jalostuksesta..

        Sinun kannattaisi varmaan ottaa kyseisistä roduista enemmän tietoa.. Jokaisella on oma makunsa rotujen suhteen mutta mopsikaan ei ole sen sairaampi kuin muutkaan rodut. Sitä ei ole jalostettu pilalle..!!! Et taida tietää koirien jalostuksesta mitään? olet varmaan itse isokokoisien koirien kannalla vai?? ainakin niin päättelin tekstistäsi..


      • käsi.
        roduista ja jalostuksesta.. kirjoitti:

        Sinun kannattaisi varmaan ottaa kyseisistä roduista enemmän tietoa.. Jokaisella on oma makunsa rotujen suhteen mutta mopsikaan ei ole sen sairaampi kuin muutkaan rodut. Sitä ei ole jalostettu pilalle..!!! Et taida tietää koirien jalostuksesta mitään? olet varmaan itse isokokoisien koirien kannalla vai?? ainakin niin päättelin tekstistäsi..

        Kun sen tiedon perään huutelet, niin tässä sitä tulee.

        http://www.yle.fi/mot/hs070205/sairaimmatrodut_tutkimukset.htm


      • ajattelia
        käsi. kirjoitti:

        Kun sen tiedon perään huutelet, niin tässä sitä tulee.

        http://www.yle.fi/mot/hs070205/sairaimmatrodut_tutkimukset.htm

        Ymmärrätkö todellakaan mitä luet? Sairaammat rodut, kuka ne on listannut? Minkälaista tilastoa niistä pidetään? Tässä linkissähän on vain kolmen eläinlääkärin?? oma tuntumaa. Ei siinä ole otettu kaikkien suomen eläinlääkäriden mielipidettä huomioon. Jos halutaan varmaa oikeata tietoa niin siinähän täytyy olla kaikkien suomalaisten koirien terveystiedot listattuna, joka on taas mahdoton tehtävä, kun täytyisi saada myös ne kotikoirat jotka on siellä pihan perällä... Suomen mopsikantahan on suhteellisen tervettä. Mopseista pidetään huolta ja käytetään niitä eläinlääkärissä aina tarvittessa. Ei se että käytetään eläinlääkärissä tee siitä sairaampaa rotua, kuin jos annettaisiin vikojen/vaivojen olla ja odoteltaisiin että paranee itsestään. Esim. halvempien rotujen kohdalla kuulee monesti. Kun koira ei ole juurikaan maksanut ostaissa, niin ei siihen olla paljon valmis panostamaa jatkossakaan. On toki niitä vastuullisia koiran omistajiakin onneksi.
        Ota ensin asioista selvää, ymmärrä lukemasi, tutustu rotuun muutenkin kuin vaan kirjoja katselemalla niin maailmasi avartuu...
        Rotujärjästöstä löytyy oikeata tietoa. Siellä tehdään kyselyjä kasvattajille ja koirien omistajille sairauksista ym. voit kysästä myös sieltä ennenkuin täällä mollaat tietämättömyyttäsi rotua kuin rotua.


      • kateellinen omistajille??

      • täytyisi..

    • ...

      Itse omistan ranskiksen ja hetkeäkään en ole katunut. Ihana luonne ja persoona. Meillä tyttö on päivät kotona kun olen töissä, n 8 h. Tämän jälkeen muu aika vietetään yhdessä, lenkkeillään ja nähdään koirakavereita. Tulee kaikkien kanssa toimeen. Mielestäni helppo rotu, koulutuksen kanssa ei ole ollut ongelmia eikä kyllä muussakaan. Terve on myös ollut, tietysti tämä aika yksilöllistä, joten aina kannattaa miettiä pystyykö huolehtimaan koiran terveydestä mikäli ongelmia ilmaantuu. Tarvittaessa tyytyy lyhyempiinkin lenkkeihin, mutta tarvitsee silti omistajan aikaa kuten muutkin koirat. pelkäksi sohvakoiraksi tuskin soveltuu, meillä ainakin neiti haluaa olla mukana lähes kaikessa mitä ihmiset tekevät :)

    • Mie vaan

      Omasta kokemuksesta voin suositella Ranskanbulldoggia. Helppohoitoinen, ei juuri hauku. Ei ole kovin ison näköinen, mutta voi painaa jopa 15 kg.
      Suhtautuu ystävällisesti sekä ihmisiin että eläimiin, ikään katsomatta. Tykkää liikunnasta ja lenkkeilystä mutta osaa myös luontevasti laiskotella.
      Syö hyvin eikä tällä rodulla ole erityisiä sairauksia. Karvaa ei lyhyestä turkista lähde mainittavasti. Oppii melko helposti, mutta osaa olla kyllä aika jääräpäinen. Kaiken kaikkiaan oikein mukava koira ja vieläpä hauskannäköinen. Herättää positiivista huomiota missä tahansa liikkuukin.
      Ranskis on muuten aika kova kuorsaamaan ja sotkee syödessään kuin possu, mutta nämä ovat lyhyen kuonon mukanaan tuomia ominaisuuksia.
      Täältä lisää tietoa: www.toydogs.net/rb/

      • muru

        ei meidän uros sotke -jokainen murunen lattialtakin siivotaan-paras rotu kokemusteni perusteella. kotiruokaa - ei papanoita-pysyy allergiat loitolla.


    • pottusi

      älä sitten ainkaa ota mopsia! ne kaipaa paljon seuraa ja haluu olla mukana kaikessa mahdollisessa. joku hiukan itsenäisempi koira ois varmaa parempi vaihtoehto. meijän mopsilla ei kylläkää oo mitää sairauksia..

    • welssi

      moi! kyselit ranskiksita ja mopseista! minulla on molemmat. Mopsini on ollut aina todella terve ei koskaan mitää ongelmia. on nyt n2 vee. Ranskis on vielä pentu, mutta aivan ihana!! meillä nukkuvat mielellään mutta aina valmiina ulkoilemaan,leikkimään ym. mopsi kuorsaa enemmän kuin ranskis. muuten aika lailla samantapaisia koiria, ranskis ehkä hieman omistus haluisempi. Mopsi seurailee enemmän mukana, siis aivan kaikessa mitä teen!
      hyviä koiria ovat molemmat. Mopsi mielestäni vielä "helpompi" kuin ranskis...

      • onnellinen omistaja

        Mopsi tarvitsee liikuntaa ja virikkeitä, ihan niinkuin kaikki koirat. Mopsi on seurallinen, joten se kaipaa hoitoa. Mopsin silmät ei putoa päästä (!!!) itsestään, joskus silmä voi pudota kun koira esim. törmää kovalla vaudilla johonkin, samoin voi cavalierin tai muun rotuisen silmä pudota. Mopseilla on sairauksia, mutta esim. riittävällä liikunnalla ja oikealla ruokavaliolla niitä voi ehkäistä (KUTEN KAIKILLA RODUILLA, koira ei saa olla ylipainoinen).
        Selvittäkää ihmishyvät tosiasiat, ennenkuin alatte päättömyyksiä kirjoittamaan. Sama kun sanoisin, että kaikki sakemannit tai kultaiset noutajat on hulluja luonnevikaisia tappelukoiria!!!


    • Kahden ranskiksen emäntä.

      Hei, kauniisti tahdon sinulle sanoa että mieti vielä sitä koiran ottamista tarkkaan.
      Vaikka rotumääritelmä sanoo jotakin ei se tarkoita että kaikki rodun edustajat ovat samanlaisia.

      Meillä kaksi vuotias neiti haukkuu niin paljon kuin vain kerkeää(luojan kiitos että meillä on ihanat naapurit kerrostalossa), vahtimisvietti on mitä suurin. Viiden kuukauden ikäinen poikamme antaa jo nyt näyttää että ego on jossakin taivaissa.
      Kouluttaa on helppo ollut aikuinen koiramme ja pentu näyttäisi olevan samaa laatua. Mutta olen kuullut poikkeuksistakin.

      Eroahdistus on ollut aikuisellamme pienenä niin suuri, että oli pakko sumplia työt sen mukaan että joku oli lähes aina kotona(tai ei yli neljän tunnin yksin oloja tullut) Aikuisena kyllä helpotti, ja nyt kun sai kaverin niin vielä enemmän.

      Sairauksia ei ole vielä ollut(..koputtaa puuta..), mutta MOLEMPIEN koirien vakuutuksiin menee nyt n. 300€ vuodessa. Ei meilläkään ole varaa yllättäviin menoihin tai on mutta vakuutus auttaa kummasti jos jotakin tulisi ja onneksi aina voi ottaa lainaa =)

      Ja liikunta, Noh, meillä käydään sään mukaan lenkeillä=) jos vettä tulee taivaan täydeltä, ei koirat suostu liikkumaan kuin juuri tarpeilleen ja silloin teemme vain pikku lenkkejä pitkin päivää. Hyvillä ilmoilla ollaan 1-3 tunnin lenkeillä, kerran kaksi päivässä.
      Mutta huomiota tämä rotu tarvitsee ja kaikessa haluaa olla mukana. Kiintyy erityisesti omistajaansa mutta rakastaa kyläilijöitäkin.

      Mieti tarkkaan että onko elämäntilanteesi juuri nyt sellainen että voit koiran ottaa. Ja jos päädyt koiran ottamaan, niin toivon että etsit KUNNOLLISEN kasvattajan jonkan kanssa tulet toimeen hyvin.

      Älä ota pimeää koiraa, pentutehtailijalta.
      Kiitos.

    • suositella voi

      Ranskiksia ja mopseja on tarjolla myös paperittomana. Vaikka en paperittoman hankintaa voi yleisesti suositella, mainitsemieni rotujen kohdalla voisin sellaisen ostaa. Tietenkin kannattaa olla tarkkana, mistä koiran hankkii, oli se paperiton tai paperillinen.

    • tätä..

      Suosittelen mopsia sinulle, vaikka täällä on moni sanonut että sitä ei kannata ottaa että kun se tarvii muka niin paljon seuraa ja ulkoilutusta, itselläni on kans mopsi ja terve sellainen. Hyvin pärjää sen ajan kotona kun on koulussa ja/tai töissä. Turkki on helppo hoitoinen ja ei hauku kyllä hyvin hirmuisesti. Kannattaa ottaa kasvattajalta koira, eläinlääkärin tarkistama. Kasvattaja kertoo kaikki mahdolliset perinnölliset sairaudet mitä mopseilla voi olla mutta se ei tarkoita sitä että siinä suvussa juuri on niitä. Kasvattajalta kannattaa myös kysyä onko heillä ollut rodun kanssa jotain perinnöllisiä sairuksia. tietoa mopseista saa osoitteesta: www.mopsikerho.fi kirjoittele jos haluat kysellä lisää.. kokemusta rodusta on usean vuoden ajalta.. :D

    • ranskis noista ehdok

      noista ehdottomasti ranskan bullgoggi.
      ei selityksiä kaipaa,kun rotuun tutustut:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe