international 453-mallista asiaa!

pake

Kyselisin international 453-mallin,ns."saksan mallin" käyttökokemuksia ja tietoja lähinnä sen yleisyydesta suomen maataloudessa.
Itselläni on tuo oman aikansa pioneeri edelleenkin täysin käyttökuntoisena ja hyvin pelanneena säilössä tulevia aikoja varten!
Kertokaa jos jollakin olisi siihen liittyviä juttuja tai tarinoita,olisi kiva kuulla!
Kiitos.......!

20

11770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppamies

      eli onko näin että malli 453 on tehty saksassa, siinä on esim. vaihdekepit oikealla puolella eikä vasemmalla kuten englantilaisessa.
      Liekkö tuo 475 sitten se englannin malli (siinä kepit ovat vasemmalla).
      Asia kiinnostaa siinä mielessä että ole etsiskellyt traktoria itselleni ja tuon kokoluokan kone olisi sopiva.

      • pake

        Kiitoksia vastauksestasi....!

        Luulen että lienee kyseessä eri malli. tämä mainittu 453 malli on pieni takavetomalli jossa on kolmepyttyinen kone,vaihdekeppi on keskellä jalkojen välissä,samoin hydrauliikan ulosoton käyttöventtiili aivan vaihdekepin vieressä lattiassa.
        Kertoja,hidas tai nopea,on sitten vasemmassa sivussa istuimen vieressä. akkukin sijaitsee aivan kertojan vieressä kotelossaan vasemmalla.
        olisi siitä muutama kuvakin tuossa mutta luulen että malli on muu jota tarkoitit.
        tuosta 453:sta en ole löytänyt linkkiä tai muutakaan tietoa netistä että luulen sen olevan suht.harvinainen malli.


      • farmari

        Ih 475 on englanilainen ja siinä on muista IH:sta poiketen Perkinsin moottori.Jos käytännössä haluaa ihan saman traktorin, voi osta Volvo Busterin, täysin sama moottori ja perä.Tuo samainen moottori on myös MF 165:ssä.
        453:n on tosiaan sakasalainen ja siten ehkä laadultaan parempi, joskin ajan hammas ja kova käyttö on niihinkin merkkinsä jättänyt.
        Jos tuota 475:n kokoluokkaa kyllä hakee, niin ainakin minä kiertäisin englantilaisnatikat kaukaa, kyllä ne ovat yksiä murheen kryynejä.Natikoista hyvä malli on tuolta ajalta 824(saksalainen), moottori on pirteä ja sitkeävetoinen ja vaihteet(ovat keskellä) pelaavat kuin ihmisen mieli.Muita vaihtoehtoja ovat Ford 4000, MF 165 ja Valmet 502-702.Valmetin vahvoja puolia on ohjaamoergonomia, joka tuon ajan traktoreissa ei yleensä kehuja keräile.


      • pake
        farmari kirjoitti:

        Ih 475 on englanilainen ja siinä on muista IH:sta poiketen Perkinsin moottori.Jos käytännössä haluaa ihan saman traktorin, voi osta Volvo Busterin, täysin sama moottori ja perä.Tuo samainen moottori on myös MF 165:ssä.
        453:n on tosiaan sakasalainen ja siten ehkä laadultaan parempi, joskin ajan hammas ja kova käyttö on niihinkin merkkinsä jättänyt.
        Jos tuota 475:n kokoluokkaa kyllä hakee, niin ainakin minä kiertäisin englantilaisnatikat kaukaa, kyllä ne ovat yksiä murheen kryynejä.Natikoista hyvä malli on tuolta ajalta 824(saksalainen), moottori on pirteä ja sitkeävetoinen ja vaihteet(ovat keskellä) pelaavat kuin ihmisen mieli.Muita vaihtoehtoja ovat Ford 4000, MF 165 ja Valmet 502-702.Valmetin vahvoja puolia on ohjaamoergonomia, joka tuon ajan traktoreissa ei yleensä kehuja keräile.

        kiitokset asiantuntevasta kommentista......!


      • åänwijfujdf
        farmari kirjoitti:

        Ih 475 on englanilainen ja siinä on muista IH:sta poiketen Perkinsin moottori.Jos käytännössä haluaa ihan saman traktorin, voi osta Volvo Busterin, täysin sama moottori ja perä.Tuo samainen moottori on myös MF 165:ssä.
        453:n on tosiaan sakasalainen ja siten ehkä laadultaan parempi, joskin ajan hammas ja kova käyttö on niihinkin merkkinsä jättänyt.
        Jos tuota 475:n kokoluokkaa kyllä hakee, niin ainakin minä kiertäisin englantilaisnatikat kaukaa, kyllä ne ovat yksiä murheen kryynejä.Natikoista hyvä malli on tuolta ajalta 824(saksalainen), moottori on pirteä ja sitkeävetoinen ja vaihteet(ovat keskellä) pelaavat kuin ihmisen mieli.Muita vaihtoehtoja ovat Ford 4000, MF 165 ja Valmet 502-702.Valmetin vahvoja puolia on ohjaamoergonomia, joka tuon ajan traktoreissa ei yleensä kehuja keräile.

        475 oli yli kaksikymmentä vuotta sitten myyntikoneena.Vaihteita ei enään meinannut löytää ja hydrauliikan vivut oli kulunut hervottomaksi.Sitkeyttä paljon ollut ja lähinnä kärryn vetoon kun mihinkään paljon nähnyt taaksepäin.


    • raktoripiru

      Meillä on kotona tommnen,

      Joo tommonen on peli. Vehe on pirun hyvä, se on kevyt ja kone on tehokas. Meillä se on ollu vuodesta -81 ja se on vuosimallia -75. Mitään isompia vikoja ei ole ollut. Perästä on kerran mennyt yksi hammspyörä ja kytkilevy on vaihedettu. Renkaatkin oli alkuperäset Good Yearit kunnes viime keväänä laitettiin alle uudet Barum renkaat. Meidän intikkaan on tullu tunteja vuosien mittään aika reilusti, sillä se on ollu maatilan ainoa kone. Meinattiin tehä kone remppa mutta korjausmies mittas puristukset ja totesi ettei siihen ole aihetta!!!
      No koneeseen vaihdettiin kannetiiviste ja venat säädettiin. Myös pumppu huollettiin, mikä oli kyllä ihan turhaa, ei mitään vaikutusta ja huollolla oli hintaa 320e!!!

      453 on kyllä edistyksellinen vehe kun siinä mm. säädettävä kytkin ja agromatic vaihteisto, joka salliin voima ulosoton vaikka kytkin on pohjassa. Eli esim niittäessä voi laittaa koneen pyörimään, laittaa vaihteen silmään ja lähteä liikeelle sujuvasti vain laittamalla pykälän silmään aluevaihtimesta ilman kytkintä.
      Tämä on ollut hyvä ominaisuus ainakin Pomo nittokonetta käytettäessä silla siinä tuppaa remmit luistamaan aika herkästi.

      Ainoa miinuspuoli tuossa mallissa on ohjaustehostimen puuttuminen, olen suunitellut tässä että alkais jossain vaiheessa semmosen asentamaan, mutta sais ny nähä.

      Nykyään kun meidän maatilalla ei ole enää karjaa, intikka toimii yhä hyvänä työvälineenä kaikissa hommissa, lumitöissä, halonteossa jne.

      Kyllähän tosta riittäis tarinaa vaikka millä mitalla, kyselkää jos on on ongelmaa.

      PS. satuin saamaan haltuuni tossa muutama vuosi sitten alkuperäisen ohjekirjan.

      • pake

        Kiitokset hienosta ja valaisevasta kuvauksesta!
        Samaa mieltä olen että "kova luu mailmaa vastaan" on edelleenkin tuo 453.
        Minun koneessani oli nuo ohjausnivelet huonossa kunnossa ja välystä on kohtuullisesti.
        Ovat vaan niin hiivatin kalliit ja hajottamonkin hyllyjä tuossa kolusin mutta en löytänyt hyviä sieltäkään.
        Tein muuten ohjaamosta lämpimän kun -datsunin lämmityslaitteen ja istutin sen ohjaamoon. Tilkitsin ohjaamon avoimet nurkat ja kyllä nyt pärjää.....!
        Hyvää jatkoa ja kiitosta vielä kerran!
        pake!


      • raktoripiru
        pake kirjoitti:

        Kiitokset hienosta ja valaisevasta kuvauksesta!
        Samaa mieltä olen että "kova luu mailmaa vastaan" on edelleenkin tuo 453.
        Minun koneessani oli nuo ohjausnivelet huonossa kunnossa ja välystä on kohtuullisesti.
        Ovat vaan niin hiivatin kalliit ja hajottamonkin hyllyjä tuossa kolusin mutta en löytänyt hyviä sieltäkään.
        Tein muuten ohjaamosta lämpimän kun -datsunin lämmityslaitteen ja istutin sen ohjaamoon. Tilkitsin ohjaamon avoimet nurkat ja kyllä nyt pärjää.....!
        Hyvää jatkoa ja kiitosta vielä kerran!
        pake!

        Juu on väljää ohjauksessa.

        On sitä meilläkin väljää ohjauksessa mutta sitä on silleen "sopivasti" ettei kaikki kolot tunnu rattiin. Naapurin isäntä sano kerran että väljää on sillon sopivasti ku sen voi laskia kierroksina.

        Meillä on kans asennettu lämppäri, se on semmonen yleislämppäri mitä näkee aika monessa vehkeessä, esim. pikkubussien lisälämppärinä.
        Se asennetteiin jarrupoljinten eteen, siinä se on vähiten tiellä, ja eipä tota oikeaa ovea muutenkaan käytetä.

        Pitäis viikonloppuna vetää takavaloille uudet johdot ja samalla laittaa valopistoke kuntoon.


      • amatööriman

        Amatöörinä pitää kysyä että mihinkä momenttiin laitoitta kannenpultit...pitäs kasata huomena eikä oo mitään tietoa :D ja lisäksi kun olen muutaman lenkin heittäny tolla 453:lla natikalla niin pitääkö vaihteitten vaihtoon käyttää välikaasua jotenki kun meinaa vähän rutista.


      • Anonyymi

        Mikä vika kun pakosarjan alunen öljyssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vika kun pakosarjan alunen öljyssä?

        Suutin kusee, venttiilivarren kumit loppu..


    • NATIKKA 453

      453 HEKKOUDET ETUAKSELIT JA NOSTOVARRET MAKSAVAT MALTAITA KEVYESSÄ KÄYTÖSSÄ ESTE PELI HINTAAN NÄHDEN

    • mökkijussi

      Hankin syksyllä v.11 samanlaisen 453 mallisen mökki käyttöön.Myyjä kertoi että koneella on ajettu vaihdon jälkeen alle 1000 tuntia.Ajettu kolari 20 vuottasitten ja seisonut kuusen alla vähällä käytöllä.Hokasin viime käytöllä öljy häviää ja savuttaa.Olisko vika kannen kumeissa.Onko jollain kokemusta samanlaisesta remontista onko paha.

    • makekoko

      mistähän löytys 453 intikkaan mootttorin osia edullisesti?pitäs koneremontti ku alkaa huohotella aika railakkaasti?

      • ih 453

        IKH:lta tilasin omaani uudet putket ja männät kun oli yhdestä männästä renkaat poikki. 112e/yhteen sylinteriin.


    • Natikkanen

      Mistä olette saaneet lämmityskennon vesiliitännät otettua tuossa 453:sa?

    • Seonhyväpeli

      Hei
      Mikä mahtaa olla ulosoton kierrokset jos moottorissa on 1500 kierrosta?

    • Juhanilatva67

      Onko tossa 453 jossain joku vipu josta saa ulosoton päälle kun en itse ainakaan ole sellaista löytänyt

    • Markku1957

      Hei, Löytyisikö mökkinaapurille tämän foorumin kautta 453 korjauskäsikirjaa ostettavaksi? Itselläni on 434 ja tyytyväinen vähäisiin ajoihin :)
      t. markku

    • MerkkitraktoriTL

      Minulla on 453:n ollut noin 10 vuotta. Ohjaukseen uusien pallonivelinen saaminen oli
      hankalaa. Ratkaisin asian hankkimalla MF 135:n nivelen, mikäli oikein muistan!. Siinä oli 15 mm:n kara, 453:ssa on 18 mm. Asensin halkaisemalla 15/18 hydrauliputken pätkän väliin ja porasin lukkotapille reijän sopivalle kohdalle. Pallo ja kartio olivat alkuperäisen kaltaiset.
      Olen erittäin tyytyväinen, varsinaista remonttia ei ole paljon ollut. Latausrele on uusittu. Sen korvasin Boschin elektroonisella releellä, kaikki johtojen merkinnät käyvät entisiin paikkoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe