Elikäs yliajalla ollaan:( rv 40 3 Ti olisi äippäpolilla aika katsovat antaako vauvan vielä olla vai puhkaistaanko kalvot. Nyt ollaan jo 3senttiä auki ja kanavaa sentti tallella. Vauvan paino arvio tällä hetkellä olisi reilu 4kiloa, onko minulla( kamala käyttää sanaa vaatia) kalvojen puhkaisua tässä vaiheessa? Paikat pehmeät ja muutenkin olen lyhyt ihminen ja tuottaa tuskaa nyt jo kantaa iso vatsaa ( sf-mitta 40,5!)ja jos ne antais olla sen 14pvää yliajalla vauvahan kasvais järjettömän isoksi!! kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai neuvoja? Kiitos etukäteen
Yliaikainen raskaus, neuvoja..
8
3667
Vastaukset
- sammakkoprinsessa06
Lähetäänkös ihan siitä, että raskautesi ei vielä ole yliajalla, se on kyllä mennyt lasketun ajan yli, mutta yliajalle se menee vasta viikon 42 jälkeen. Ja sullahan on vielä vähän lasketun yli, 3 päivää vain. En usko, että voit vaatia käynnistystä, jos siihen ei ole muita syitä, kun että ei jaksais enää olla raskaana. Ja sinuna kyllä odottaisin vielä ihan rauhassa, ei se käynnistetty synnytys ole varsinaisesti mikään loistava vaihtoehto, mulla on käynnistetty kalvojen puhkaisulla ja siihen vielä tippa, joka usein laitetaan, niin pelkkää supsistusta se oli kunnes sai epiduraalin.
Eikä se vauva enää kasva juurikaan tuossa vaiheessa, joten sitä on turha pelätä. Kyllä ne lääkärit tietää mitä ne tekee. - Kaksi pyytä pivossa
Sinnittele sisko! :)
Aina parempi, että synnytys käynnistyy omia aikojaan, kuin että sitä koitetaan keinolla tai toisella käynnistellä... siitä saattaa seurata vain itkua ja tuskaa.
Minulla kans kakkonen meni yli lasketunajan (ja kaksi viikkoa kärvisteltiin), käynnistys oli jo suunniteltu maanantaille, kun kalvot repesivät juuri edellisenä päivänä ja vauva tuli vauhdilla maailmaan (1h50min). Esikoinenkin tuli alle neljässä tunnissa. Molemmat nelikiloisia.
Ehkäpä voisitkin vaatia kalvojen puhkaisua, mutta sekään ei välttämättä käynnistä synnytystä. Sitten onkin ongelmana lapsiveden puute ja vauva vielä vaan odotuttaa itseään. Siinä vaiheessa joudutkin sitten ihan oikeasti käynnistykseen ja siinä voi mennä monta päivää... monta TUSKAISTA päivää, olettaen, että vauvalla on kaikki hyvin ja voidaan vielä odotella. Jos ongelmia, sektio saattaa tulla eteen.
Elikkä kaiken sen mukaan, mitä olen kokenut ja kuullut, ODOTA, koita kestää! Me muut valtavaa vauvamahaa kantaneet olemme kyllä hengessä mukana ja ymmärrämme, mitä tuskaa on odottaminen noin loppuvaiheessa. Vaikka en minkään "luomun" puolestapuhuja olekaan, niin suosittelen "normaalin käynnistymisen" odottamista. Itse en olisi ehkä mennyt vielä käynnistykseenkään sille varattuna päivänä vaan odottanut vielä senkin jälkeen pari päivää... jos kerta vauvalla on kaikki hyvin. Se ei ole vaan vielä valmis :)
Loppuraskaudessa vauva ei juuri enää kasva, tukevoituu ehkä vähän, mutta ei olennaisesti, ei niin paljon, että vaikuttaisi synnytykseen. Painosi voipi silti nousta rajustikin, ihan luonnollisista syistä. Itselläni ainakin kertyi nestettä todella hirveästi, vaikkei mitään varsinaista turvotusta näkynytkään... sinne sitten kuitenkin jäivät laitokselle. Mutta olo on kuin vatsanpohjaan olisi tungettu kaksi koripallon kokoista keilapalloa. Ja mitä alemmas vauva painuu, sen pahemmaksi käy olo :(
Pitkää pinnaa ja kestämistä sinulle, ei yksikään vauva ole vielä mahaan jäänyt, kyllä ne kaikki sieltä ovat ennemmin tai myöhemmin tulleet ulos ;)- Mimmu75
Onhan se niin että hyvää kannattaa odottaa ja lääkärikin viimeksi sanoi ettei viitti kalvoja puhkaista jos ei vauva olekkaan ihan "valmis" vielä. Tämä on toinen raskaus ja siitä on jo yli 10v aikaa, joten en tiedä luokitteleeko ne mut uudelleensynnyttäjäksi vai ensisynnyttäjäksi. Raskausdiabetes todettiin rv 26 paastoarvo oli hyvä mutta seuraavat viitearvot olivat korkeat, ruokavaliolla sain hyviä tuloksia. Nyt ovat arvot vkon sisään nousseet:( paastoarvo on alle viisi mutta siitä seuraavat( 7.8
- Kaksi pyytä pivossa
Mimmu75 kirjoitti:
Onhan se niin että hyvää kannattaa odottaa ja lääkärikin viimeksi sanoi ettei viitti kalvoja puhkaista jos ei vauva olekkaan ihan "valmis" vielä. Tämä on toinen raskaus ja siitä on jo yli 10v aikaa, joten en tiedä luokitteleeko ne mut uudelleensynnyttäjäksi vai ensisynnyttäjäksi. Raskausdiabetes todettiin rv 26 paastoarvo oli hyvä mutta seuraavat viitearvot olivat korkeat, ruokavaliolla sain hyviä tuloksia. Nyt ovat arvot vkon sisään nousseet:( paastoarvo on alle viisi mutta siitä seuraavat( 7.8
Ai siulla oli r.diabeteskin, pahus :(
Kyllä olet joutunut kokemaan, mutta onneksi ruokavalio auttoi.
Kylläpä sinä varmaan menet uudelleensynnyttäjästä vaikka edellisestä onkin jo aikaa, ei sellainen kokemus ihan helposti unohdu :)
Jaksamisia vielä kerran! Kyllä se tenava sieltä vielä poksahtaa ja sitten kaivataankin jo "rauhallista" odotusaikaa, kun mukelot meuhkaavat ja vauva valvottaa pitkin öitä... ja taas kaikki alkaa alusta; kiinteille opettelu ym. ja se vaipattomaksi opettelu... yhtä tuskaa :D
Voipi olla, että pääset käynnistykseen jo hiukka aikaisemmin, mutiset vain vähän kovemmalla äänellä, niin kuuntelevat. Muuten saattavat jättää huomiotta oman tahtosi ja tekevät niin, millä itse pääsevät vähimmällä vaivalla. Ota polille jo varustekassi mukaan ja varaudu jäämään synnytystä varten! VAADI hoitoa, jos meinaavat vain lähettää kotiin, paras konsti on "esittää" vähän hysteerisen huolestunutta äitiä ja valitella, että vauvalla on jotain pielessä... silloin yleensä ottavat vähän toisen asenteen ;)
Onnea uudelle vauvalle! - Mimmu75
Kaksi pyytä pivossa kirjoitti:
Ai siulla oli r.diabeteskin, pahus :(
Kyllä olet joutunut kokemaan, mutta onneksi ruokavalio auttoi.
Kylläpä sinä varmaan menet uudelleensynnyttäjästä vaikka edellisestä onkin jo aikaa, ei sellainen kokemus ihan helposti unohdu :)
Jaksamisia vielä kerran! Kyllä se tenava sieltä vielä poksahtaa ja sitten kaivataankin jo "rauhallista" odotusaikaa, kun mukelot meuhkaavat ja vauva valvottaa pitkin öitä... ja taas kaikki alkaa alusta; kiinteille opettelu ym. ja se vaipattomaksi opettelu... yhtä tuskaa :D
Voipi olla, että pääset käynnistykseen jo hiukka aikaisemmin, mutiset vain vähän kovemmalla äänellä, niin kuuntelevat. Muuten saattavat jättää huomiotta oman tahtosi ja tekevät niin, millä itse pääsevät vähimmällä vaivalla. Ota polille jo varustekassi mukaan ja varaudu jäämään synnytystä varten! VAADI hoitoa, jos meinaavat vain lähettää kotiin, paras konsti on "esittää" vähän hysteerisen huolestunutta äitiä ja valitella, että vauvalla on jotain pielessä... silloin yleensä ottavat vähän toisen asenteen ;)
Onnea uudelle vauvalle!Kyllä ajattelin "hieman" hysteerisenä sinne mennä, sanon että supistelee kovasti mutta supparit ovat epäsäänölliset ja noista sokeri arvoista meinaan sanoa..Viimeksi kun oltin siellä vauvalla oli tosi kovat sykkeet, oli tooosi levoton vatsassa ja kätilökin siitä lääkärille huomautti, mutta se jäi se keskustelu siihen:( pitää taas ilmeisesti sanoa että tää tulee vatsanahan läpi ulos:) mullahan on sf-mittakin 40,5cm!
- on aina..
Mimmu75 kirjoitti:
uudelleensynnyttäjä, vaikka edellisestä synnytyksestä olisi 20v. aikaa.
- tuleva mamma-84
oon kyllä eri mieltä siitä etteikö vauva enää loppuraskaudessa juurikaan kasvaisi. itse olen syntynyt sektiolla 11 päivää lasketun ajan jälkeen koska olin päässyt liian isoksi mahassa. tämä neiti painoi reilut 5 kg ja 55 cm oli pituuttakin. siinäpä sitten mietiskelee äiti että miten möhkäleen maailmaan saisi alateitse...
- Riinuli..
Voidaan myös käynnistää, jos äiti ei "jaksa" enää raskautta tai pelätään vauvan kasvavan liian isoksi. Kannattaa myös yliaikaisuudessa muistaa istukan rajallinen toiminta. Kävele paljon, vaikka portaitakin voisi auttaa edistäen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666