Brianin taikakitara

Sammy who was low

Brianin arvoa yhtenä maailman parhaista kitaristeista ei voi vähätellä. Kuten täällä moni muukin on todennut, mies saa Red Specialin kuulostamaan milloin miltäkin. Sähköpianolta Good Companyssa ja huilulta Keep Passing The Open Windowsissa.

Wikipedian mukaan Another One Bites The Dustissa ei ole lainkaan syntikoita?!? Pitääköhän tämä paikkansa vai onkohan tämäkin jonkun satunnaisen kirjoittajan mutu-lisäys. Jos pitää, niin voiko olla, että ne kakkos ja kolmos-säkeistöä edeltävät avaruusäänet Red Specialin aikaansaannosta? (livekeikoilla 80-luvulla nuo äänet kuulostavat erilaisilta, Queen Paul Rodgersin keikoilla Spike on onnistunut saamaan ne kuulostamaan alkuperäisiltä, joskin pidin 80-luvun keikkojen urkumaisesta soundista enemmän)

Tuleeko muille mieleen äkkiseltään lisää kitaralla tehtyjä soitinimitaatioita?

6

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      "Sähköpianolta Good Companyssa"

      Sähköpiano? Todellako? Käsittääkseni Brian on tuossa pyrkinyt saamaan aikaan vanhanaikaisen jazzbändin äänimaailmaa ja monenlaista torvisoitinimitaatiota olen biisiltä bongannut. "Klarinetti" nyt ainakin siellä kuuluu kaikkein selvimmin. Mutta sähköpiano? Ei oikein sovi tuon biisin äänimaisemaan mielestäni. Missä kuulet tämän sähköpianon?

      "Tuleeko muille mieleen äkkiseltään lisää kitaralla tehtyjä soitinimitaatioita?"

      Yksi tyylikkäimmistä on mielestäni Lily Of The Valleyn "sello".

      • Sammy who was low

        "Missä kuulet tämän sähköpianon?"

        Se minulle tuli ekana mieleen ihan biisin lopusta, jossa varsinaisen lopun jälkeen on se lyhyt "outro".

        Mutta kai se on aika pitkälti kuulijan korvasta kiinni...


    • ...

      Eihän se sitä suinkaan tarkoita että kaikki oudot äänet olisi tehty kitaralla, saatika sitten 100%:sesti soittamalla sitä kitaraa.

      Play The Gamessähän taisi esimerkiksi olla syntetisaattorin sijasta nauhoitettu lautasia jota soitettiin takaperin, ja miksausvaiheessa saa vielä vaikka kuinka paljon muutoksia äänimaailmaan vaikkei syntetisaattoriin koskisikaan.

    • Sammy who was low

      "Tuleeko muille mieleen äkkiseltään lisää kitaralla tehtyjä soitinimitaatioita?"

      Enpä meinannut muistaa A Day At The Racesin inton/outron "ikuisesti nousevaa portaikkoa". Siinä Brian saa kitaransa kuulostamaan ihan uruilta, joskaan täyttä varmuutta ei ollut että onko taustalla sittekin oikeat urut.

    • Sammy who was low

      Tämän biisin kohdalla sattui oikeastaan päinvastainen ilmiö: ekan kerran biisin kuullessani luulin aluksi että Freddien laulamat puupuhaltimet olisivat olleet Brianin kitaralla aikaansaatuja, kunnes totuus selvisi levyn sisäkansilehdestä.

      Vaikka Freddien ja Rogerin "soololaulanta" onkin sinänsä loistavan ja tyylikkään kuulosta ja varmasti biisin huippukohdista, niin ihan täysin aidon kuuloisia ne eivät mielestäni ole. Eemelikin sai suullaan aikaan paljon aidomman trumpetin äänenen mitä Roger, hänen osuutensa kuulostaa enemmän kazoo-pilliltä.

      Briania ei kyseisessä biisissä taida olla lainkaan. Vai olenko väärässä? Levynkansista löytyy toki jotain viitteitä mutta löytyisikö mistään mitään "paljastavaa" sivustoa josta selviäisi kuka loppupeleissä soitti ja mitä, ja kuka esiintyi tai loisti poissaolollaan misääkin biisissä.

      • Soul Brother

        Acoustic Drums: Roger Taylor
        "löytyisikö mistään mitään "paljastavaa" sivustoa josta selviäisi kuka loppupeleissä soitti ja mitä"

        http://sebastian.queenconcerts.com/ on aika hyvä, vaikka pidin ko. tyypin vanhoista sivuista vielä enemmän. Tuolta löytyy kuitenkin "song database", jossa perustiedot (ja vähän lisääkin) jokaisesta biisistä.

        Seaside Rendez-vous'sta kerrotaan seuraavaa:

        Acoustic Drums: Roger Taylor
        Triangle: Uncredited
        Percussion Effects: Roger Taylor & Freddie Mercury
        Electric Bass: John Deacon
        Acoustic Grand Piano: Freddie Mercury
        Jangle Piano: Freddie Mercury

        Lead Vocals: Freddie Mercury
        Backing Vocals: Freddie Mercury
        Woodwind Vocals: Freddie Mercury
        Brass Vocals: Roger Taylor

        Eli oikeassa olit: Briania ei tällä biisillä kuulla. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe