Lääketiede ja tietotekniikka?

Diripov

Moro,

Oon harrastellu tietotekniikkaa/ohjelmointia useamman vuoden ja kiinnostusta olisi myös lääketiedettä kohtaan, mutta lääkäriksi opiskelu tuntuu etäiseltä ja samalla kaikki tietotekniset taidot tulisi heitettyä hukkaan. Pelkkä koodarin urakaan ei oikein nappaa kun en itseäni täysiveriseksi nörtiksi myönnä. Onko tää nyt täysin pelkkää haaveilua vai onko lääketiede- ja tietotekniikka-alalla jotain duunia missä tarvitsisi molempien alojen skillejä. Lukiossa oon nyt opiskellut keskinkertaisesti fysiikkaa, biologiaa, kemiaa, matikkaa.

8

2873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koodaava biologi tai kemisti voisi olla kova sana työmarkkinoilla ja paljon tekemisissä tietojenkäsittelyn kanssa, koodaava lääkäri ei niinkään oikein saisi koulutustaan/työtään/harrastustaan yhdistettyä. ;)

Koulu ei tee valmiita ammattilaisia, vaan vain antaa edellytykset oppia työpaikalla lisää, eikä IT-biologin tai -kemistin oppiarvoja ole, vaan niihin hommiin hakeudutaan ja hivuttaudutaan pykälä pykälältä oman osaamisen, kunnianhimon, ahkeruuden ja sattumusten kautta.

Toisaalta jos olet niin hyvä, että pääsisit lääkikseen halutessasi, mene.

• onneksi en ole lääkärisi

"Toisaalta jos olet niin hyvä, että pääsisit lääkikseen halutessasi, mene."

Miksi ihmeessä mennä lääkikseen vain siksi, että pääsisi sinne? Sanoisitko kaikille saman jostakin paikasta, jonne on vielä vaikeampi päästä, vaikkapa teatterikorkeakoulusta?

Toki työllisyys ja hyvä palkka on lekurilla melko varmaa, mutta sitten joutuu sietämään potilaita. Lääkärinä on valitettavasti monia ihmisiä, joiden ei olisi pitänyt alalle hakeutua, vaan ovat menneet sinne koska se on hienoa tai koska sukulaiset painostaa. Ei totta vie ole joku peräsuolen tuseeraus hienoa! Lääketieteen tutkijaksi jos rupeaa niin ei niin ole niistä potilaista haittaa, se vaan on rahansaannin kannalta huonompi vaihtoehto.

Aloittajalta tiedustelisinkin, mikä siinä lääketieteessä kiinnostaa, jos lääkäriksi opiskelu on etäistä. Toiseksi, onko sulla edellytyksiä petrata noita luettelemiasi kouluaineita, sillä niitähän siellä pääsykokeessa tarvitaan.

Itse en ole täysiverinen nörtti ja alun perin ihan muulta alalta, mutta duunikseni olen ihan mielelläni koodaillut. Yleensä koodarille on hyväksi, jos tuntee jotain sovellusalaa, olkoon sitten lääketiede tai muut biotieteet. Lääketieteen opintoja tuskin sen takia kumminkaan kannattaa aloittaa. Mutta katso kiinnostaisiko esim. http://www.cs.helsinki.fi/bioinformatiikka/. -Niin, yliopistojen tietojenkäsittelyn opetus on sitten yleensä teoriaa, ei ohjelmointia tai nörtinhommaa.

• ........

Katsoppa vaikka tätä, voit mennä esimerkiksi toteuttamaan erilaisia lääketieteellisiä kuvauslaitteita, niihin ohjelmistoja, noin niinkuin esimerkiksi:

http://www.gehealthcare.fi/

• Diripov

Minkäs suuruista palkkaa noissa hommissa on?

• 17 vuotta alalla

Niin, tämän tontin ovat läänittäneet ne surullisen kuuluisat 'Tunator' ja entinen Novo. Pienemmän firman on melko mahdotonta saada mitään kauppaa jos puhutaan hallinnollisista järjestelmistä..

Laitteista: ent. instru on nyt jenkkien omistuksessa ja siitä seuraa tietynlainen meininki josta ei nyt tässä sen enempää... Hammas- ja tissiröntgenpuolella kilpailijana on Planmeca, joka on melko perinteinen firma sekin.

Biotekniikkapuolelta löytyy eniten pieniä yrityksiä, joista valtaosalla ongelmana huono kannattavuus ja/tai täysin utopistinen liikeidea. Joillakin yrittäjillä liikeidea=tukirahan imurointi.
      Lupaavat biotekniikkafirmat taitavat olla laskettavissa yhden käden sormilla.

Bioinformatiikka on tällä hetkellä ns. hypeala, joka riskirahoittajien lisäksi vetää paljon opiskelijoita.Työllistyminen voi olla vaikeaa kun kovatasoisia hakijoita riittää aina kun joku paikka tulee avoimeksi.
      Summa summarum: lääkis ei ole huono vaihtoehto ottaen huomioon nykyiset palkka- ja työllisyysnäkymät. Siis jos rahkeet vaan riittää.

Nämä nyt oli tälläisia vanhan jorinoita...

• Kee Kee

... näissä hommissa lukea myös lääkäriksi. Käytännössä kun kiireisiä lääkäreitä hankala saada kommentoimaan yhtään mitään on. Niinpä tällä alalla käytännössä "insinöörit" tuppaavat koodailemaan keskenään kaikenlaista hienoa "innovatiivista", mistä ei ole käytännössä sitten minkäänlaista hyötyä. Näitä tekeleitä yritetään sitten markkinoida lääkäreille/radiologeille/jne...

Tietysti mikäs pakko sitä nyt on paperit mistään hankkia, kyllähän hommat voi aina ominkin päin kirjoista opiskella. Toisaalta tietämyksen virallistaminen tutkinnon kautta tuskin haitaksikaan on.

• arvioija

Tokihan IT -asioita ymmärtävälle lääkärille on käyttöä.

Uskoisin, että esim. vammaisten apuvälineissä olisi paljon tehtävissä yhdistämällä lääketieteen, elektroniikan ja tietotekniikan osaaminen.

Näin voitaisiin suunnitella vaikkapa sähköpyörätuoli, jota ohjataan suoraan ajattelemalla: eli ekektroninen anturi lukee suoraan aivojen tuottamia heikkoja sähköimpulsseja ja sulautettu mikrokontrolleri sitten tulkitsee, mitä nuo aivojen sähköisen toiminnan muutokset merkitsevät ja ohjaa sen perusteella sähköpyörätuolin moottoreita.

Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy varmasti muitakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe