nastoja jo liikenteessä

Bjodro

Kuopiossa tänään näin/kuulin kolmessa autossa nastarenkaat. Ajelin pyörällä noin 1,5 tunnin lenkin ja tällä aikaa rapisi tosiaan kolmessa autossa!

Voisiko joku jolla on jo nastat perustella miksi näin? Ihan mielenkiinnosta, koska mielestäni tarvetta ei todellakaan vielä ole. Ajan itse autolla myös aikaisin aamulla ja joskus öisin, eikä täällä liukasta ole ollut.

Kiitos jo etukäteen selventävistä vastauksista!

11

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelennppä

      "Voisiko joku jolla on jo nastat perustella miksi näin? Ihan mielenkiinnosta, koska mielestäni tarvetta ei todellakaan vielä ole."

      Itse ihmettelen miksi nastat ylipäätään ovat lailliset, kun minkäänlaista tarvetta niille ei todellisuudessa ole.

    • Että jos on liukasta...

      Koska suomeen saadaan nastavero?

      • stadin kundis

        http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=731868 siitä hieman faktaa ja lisäisin myös savolaisten maailman(suomen)katsomusta siten, että lappi se on suomessakin, missä pakkaskelit ja musta jää ovat jo tähän aikaan olemassa. Joku voi olla visas ja varautua lapin matkaa varten etukäteen!


      • keväällä käsitelty
        stadin kundis kirjoitti:

        http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=731868 siitä hieman faktaa ja lisäisin myös savolaisten maailman(suomen)katsomusta siten, että lappi se on suomessakin, missä pakkaskelit ja musta jää ovat jo tähän aikaan olemassa. Joku voi olla visas ja varautua lapin matkaa varten etukäteen!

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.


      • mutta laatu?
        keväällä käsitelty kirjoitti:

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.

        eli jos kitkoilla ja nastoilla kolarimäärät ovat samat;

        oletko ottanut selville, että millaisissa tilanteissa kolarit ovat sattuneet? eli ajetaanko kitkoilla kolarit suurimmaksi osin mustalla jäällä tai jäisellä tiellä, kuten voisi olettaa, ja täten voisi sanoa että "renkaat ovat keliin sopimattomat".

        ja sitten pitäisi tietää kitka ja nastarenkaiden arvioidut kokonaismäärät suomessa, eli monessako prosentissa autoista on kitkat ja monessako nastat. tästä voisi arvioida suhteutetusti, miten vaarallinen rengas sitten on.

        en ole siis haukkumassa mitään renkaita, mutta mielestäni pelkkien kolarimäärien tiedolla ei kovin pitkälle pääse, pitää ainakin tietää paljonko rengasmallia on yhteensä ja olosuhteet kolarissa. laajempaan tutkimukseen tarvitaan enemmän tietoa. löydätkö linkkiä minnekkään tilastoihin?


      • luttanatkimus
        mutta laatu? kirjoitti:

        eli jos kitkoilla ja nastoilla kolarimäärät ovat samat;

        oletko ottanut selville, että millaisissa tilanteissa kolarit ovat sattuneet? eli ajetaanko kitkoilla kolarit suurimmaksi osin mustalla jäällä tai jäisellä tiellä, kuten voisi olettaa, ja täten voisi sanoa että "renkaat ovat keliin sopimattomat".

        ja sitten pitäisi tietää kitka ja nastarenkaiden arvioidut kokonaismäärät suomessa, eli monessako prosentissa autoista on kitkat ja monessako nastat. tästä voisi arvioida suhteutetusti, miten vaarallinen rengas sitten on.

        en ole siis haukkumassa mitään renkaita, mutta mielestäni pelkkien kolarimäärien tiedolla ei kovin pitkälle pääse, pitää ainakin tietää paljonko rengasmallia on yhteensä ja olosuhteet kolarissa. laajempaan tutkimukseen tarvitaan enemmän tietoa. löydätkö linkkiä minnekkään tilastoihin?

        Kerrottiinko tuossa edes kummilla ajetaan enemmän onnettomuuksia vaikealla talvikelillä? Eipä taidettu kertoa.

        Tilastoilla ja tutkimuksilla voi kikkailla vaikka miten. Tuossa on naamioitu nastapellen mielipide "kitkat ovat vaarallisia" tutkimuksen muotoon. Ja nastauskovaiset komppaa kybällä.


      • maalaisserkku
        keväällä käsitelty kirjoitti:

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.

        Nastat tuli laitettua alle viikonloppuna.

        Ajelen paljon pitkiä työmatka-ajoja öisin ja aamuyöllä. Kokemusta 30 vuotta. Ajamaan on lähdettävä oli tie kuinka liukas tahansa.

        Yleensä olen lähes joka syksy yöliukkailta teiltä hinannut / työntänyt jonkun ojan pohjalta kun keli on yllättänyt.

        Ensimmäiset yöliukkaat tiet ovat poikkeuksetta olleet viikoilla 41 ja 42, joten talvirenkaat osoittaneet tarpeensa.


    • suosittelen

      ennemmin kuin myöhemmin

    • Nastat ensi viikolla alle

      Eihän päivällä mitään hätää vielä ole. Lumisadetta ei Oulun alapuolelle ole luvassa ainakaan tällä viikolla.
      Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että yöpakkasia esiintyy. Jos päivällä satanut vettä, ja yöksi vetää pakkasen puolelle niin tiet ovat jäässä.

    • Oulussa....

      Täällä on ollut sen verran viileä kesä että halvimpien autojen omistajat ovat katsoneet parhaaksi pitää nastarenkaat koko kesän. Rapinaa kuuli päivittäin.

    • ..aikaa

      Vaihdoin nastat kun oli muutama päivä lomaa. Seuraavan kerran vapaata onkin vähän ennen joulua. Nyt ei tarvi työmatkalla ressata, että ajaako "joku" ensiliukkailla auton pöpelikköön, ja syyttää siitä kesärenkaita, vaikka syyhän on aina ratin ja penkin välissä..

      Jos olisin enemmän kotona ja ajelisin päivittäin, en vielä harkitsisikaan renkaiden vaihtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe