Jos olisin esimerkiksi kävelyllä ja eteeni tulisi koira, joka olisi isokokoinen ja murisis hampaitaan esitellen, niin miten tulisi toimia?
Tämä on teoreettinen mutta mahdollinen, tosin harvinainen tilanne. Pakoon ei pääse, tulisiko siis pyrkiä rauhoittamaan koiraa esimerkiksi puhumalla sille rauhalliseen ja iloiseen sävyyn?
Vai seistä pontevasti koiraa mahdollisimman pelottomasti katsoen, mahdollisesti nuhtelevaan sävyyn puhue?
Vaiko osoittaa oma taisteluvalmius esimerkiksi etukenolla asennolla, kädet valmiina koiraa silmiin tiukasti tuijottaen ja mahdollisesti huutaen?
Aggressiivisen koiran kohtaaminen
12
1556
Vastaukset
En tekisi mitään noista.Käyttäisin koirien rauhoittavia signaaleita.Esim.kääntää koiralle kylkensä,katse alas,silmät sirrilleen,paino pois hieman koirasta päin.
Ainoa ongelma on,että jos koiralla viiraa niin,ettei se ymmärrä edes koirien kieltä.No siinävaiheessa ei taitais paljon muukaan auttaa.Paitsi fyysinen voima,jos sitä vaan olisi,riittävästi.- oikeastaan
Näinpä siinä oikeastaana kannattaisi toimia, vieraalle koiralle ei kannata ainakaan alkaa uhittelemaan. Jos koiralla on kokoa ja kymmeniä kiloja kropassaan niin moniko siinä pärjäisi jos se matsia päättäisi ottaa...
- voisi ehkä
...voisi sitä kehottaa menemään kotiin. Minulle ei ole ikinä tullut vastaan vihaista koiraa, mutta pari kertaa irtokoira, josta en voinut tietää onko vihainen vai ei. Puhuin rauhoittelevasti, samoin kuin omalle koiralle joskus "unta nunnutellessa" ja sanoin: "Kotiin!" koska monet koirat osaavat tuon sanan, jos niille vaikka omistaja on hokenut sanaa kotiin lenkiltä palattaessa tai pihassa kotiin palatessa. Ja hyvin on toiminut, kummallakin kerralla koiralla koira lähti tietä eteenpäin, ehkä sitten sinne kotiin.
paikallani ja kääntäisin koiralle selkäni, tehden selväksi ettei mulla sen murinat kiinnosta haastamatta sitä kuitenkaan kokeilemaan voimia.
en tuijottaisi silmiin, enkä missään nimessä vastaisi haasteeseen näyttämällä isolta ja pelottavalta tai es uhkaavalta.
puhuisin kuitenkin rauhallisesti koko ajan yrittäen saaha koiran tasaantumaan ja ymmärtämään ettei ole mitään syytä miksi tapella..- kantsi sännätä
Oletustilanne oli siis että pakoon ei pääse. Pakoon ei pidä sännätä edes siinä tapauksessa vaikka pääsisikin. Se aiheuttaa yleensä vaistomaisen metsästysvietin heräämisen ja sen seuraukset sitten voisi olla tuhoisat.
- vieraiden kauhu!
kohti koiraa, eli rauhoittavia eleitä.
Ei katsetta kohti koiraa, ei etunojaa.
Riippuu koiran aggression asteesta eli mitä koira kertoo kehollaan äänellään. On tullut muutamat kerrat huitaistua ilmaa ja kehotettua 'kottii' tai 'mars' tms. ja toiminut on. Joskus olen vuosikymmeniä sitten seissyt ku jäykkä pee, olin hiljaa, odotin että koira poistuisi, sepä tuli vaan ja puri reiteen, lähti tyytyväisenä kipittämään pois! Ei se syvä ventti ollu, sammarit repes, se harmitti! Joo,paitsi korjaan hieman sanamuotoja.
Se aiheuttaa saalisvietin "herätyksen",ei metsästysvietin ;)
- kokeilin
Kerran tuli vastaan yksinään isokokoinen koira ja pelkäsin sitä hieman. Tuli mieleen että jospa se on koulutettu. Sanoin rauhallisella äänellä "Viereen". Koiran ilme muuttui ja se tuli viereen. Sitten sanoin "Seuraa" ja lähti kulkemaan vieressäni. Pysähdyin ja sanoin meneppä kotiin. Koira jäi siihen. En tiedä minne sitten meni.
Tämä on tosi juttu ja toiminee aniharvoin. Tällä kertaa se toimi, toisten ei ole vastaavaa sattunut. - miten tulee toimia?
Huomaa, että täälläkin on hieman eroja toimintatavoissa ja käsityksissä. Enemmistö kannattaa rauhallista puhumista, mikä varmaan voikin toimia.
Myös tuo kyljen ja selän kääntäminen voi varmaankin olla koiralle rauhoittava signaali, mutta en kyllä itse selkää kääntäisi.
Löysin tällaisen - yllättäen Ameriikasta. Tässä kehotetaan seisomaan paikallaan ja olemaan yrittämättä urotekoja
http://www.healthyhappydogs.com/Article.DogAttack- selvinnyt hampaista.....
ja muuallakin käyttänyt erittäin onnistuneesti tuota kyljen kääntämistä, silmät sirrilleen, katse pois, samalla aivan kuin tekisit itsestäsi hitu pienemmän, ja haukottelut ja maiskuttelut ei oo pahasta ainakaan.
Selän kääntäminen pelottaa joitakuita, kun ei näe...mutta yleensä koiraa se rauhoittaa.
Sitten on koiria, jotka eivät anna ennakkoilmoitusta, ei ensimmäistäkään, saati niitä välimuotoja...sitten tjaa...suojaudu, makaa kuin kuollut vai?
No, oikeasti yleensä koiralle riittää jo pään kääntäminen poispäin. - lukematon
selvinnyt hampaista..... kirjoitti:
ja muuallakin käyttänyt erittäin onnistuneesti tuota kyljen kääntämistä, silmät sirrilleen, katse pois, samalla aivan kuin tekisit itsestäsi hitu pienemmän, ja haukottelut ja maiskuttelut ei oo pahasta ainakaan.
Selän kääntäminen pelottaa joitakuita, kun ei näe...mutta yleensä koiraa se rauhoittaa.
Sitten on koiria, jotka eivät anna ennakkoilmoitusta, ei ensimmäistäkään, saati niitä välimuotoja...sitten tjaa...suojaudu, makaa kuin kuollut vai?
No, oikeasti yleensä koiralle riittää jo pään kääntäminen poispäin.Mieti ensin mitä sinun koirasi viestittää. Mitä sinun koirasi on? Mitä sinä olet? Mitä edustatte koirakkona?
Ympäristö määrittää tämän sinun mukaasi samoin irti olevat koirat, oma koira sinun kauttasi.
Mahdotonta kertoa olisiko sinun vartalosi ollut oikeassa myötäsuunnassa vaaran uhaten vaiko ei oliko silloin länsituuli vaiko auringonpaiste tai sadetta. piste.
Kaiken pääpainona, kokemuksena kuultuna, koiria paljon ja koirien kanssa kasvaneet, pistävät painon sille mitä sinä olet ja millainen johtaja sinä olet, sinä päätät.
Siihen kasvaa ja jos ei, kannattaa tehdä lenkit jonkun kokeneemman seurassa ensin ja vähitellen erikseen. Äkkiseltään lukien,tuossa oli myös ohjeistusta,jos on "jotain kättäpitempää".No harvallapa täällä kotomaassamme taitaa mukana seurata.Sinänsä mielenkiintoista,että jos kyseessä oli koiriin "erikoistunut" ihminen,niin ei pahemmin koirankielestä mitään puhunut...
Kyllä minä liputan yhä edelleen pitkälti sen puolesta.
Selän kääntämisestä vielä.Sitä ei tarvitse tehdä,ja voi tuntua aika pelottavalta olla näkemättä vastapuolta.Kyljen kääntö ym.rauhoittavat signaalit riittää.Koirat kun lukee pieniäkin eleitä.
Tuossa tekstissä paikalla jämähtämisessä tökkii se,että en huomannut siinä tarkempaa selitystä.Sillä jos paikalleen jähmettyy,niin ilman rauhoittavia signaaleita koira voi sen hyvinkin tulkita haasteeksi ja uhaksi,eli jos vartalo ja kasvot (katse koiraan)nin viestittää.
Jos nyt puhutaan ihan oikeesti hyökkäysvalmiista,suuresta ja uhkaavasta koirasta,joka sattuu viel olemaan rohkea,niin en todella muuta kokeilisi kuin rauhoittavia signaaleita.Muut on tuurinkauppaa mielestäni viimekädessä.
Ihan vaan,jos ajattelen vaikka omia rotujani,niin enpä niiden tyyppisten tai vastaavien kanssa taatusti lähtis koittaa mitään extremejuttuja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 693034
- 432963
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle502302Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3401966- 1401739
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161565Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71368Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101227- 421146
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661106