maakilpikonnan hankinta?

............................

Moi! Olen hankkimassa maakilpikonnaa, ja haluaisin vinkkejä/neuvoja/kokemuksia niistä ensin, tietoa ym tutkin sillä haluan osata hoitaa sitä oikein.

Talvihorros/puolittainen? Mitä eroa niillä on? Miten kilpikonna valmistellaan nukkumaan,ja kuinka pitkään? Entäs herättäminen? Kauan ne suunnilleen elää? Mitä kaikkea terraan tarvitsee? Mistä kilppari saa tarpeeksi kalkkia? Tuleeko se kovinkin kalliiksi?ym juttuja olisi kiva tietää.. Katson myös googlesta mutta teidänkin vinkit ovat tervetulleita =)

19

3709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      Talvihorroksessa konna nukutetaan kokonaan ja laitetaan johonkin viileähköön paikkaan, maakellariin tms. Puolittaisessa saa nukkua omassa terrassaan ja kerran viikossa herätetään, jolloin konna kylvetetään ja sille tarjotaan ruokaa ja vettä tarkastetaan kunto. Tarkempia ohjeita kannattaa kysyä vaikka herppi.netin foorumilta, siellä se osaava konnaporukka pyörii.

      Kilpparit elävät oikein hoidettuina jopa reilusti yli 80-vuotiaiksi, eli ihan elinikäinen lemmikki, jonka vuoksi ei todellakaan kannata ottaa "kevyesti" lemmikiksi.

      Terraario tarvitsee riittävät hiekka/turve-seoksen (suhteellisen paksu kerros, konnalla täytyy olla hvyät kaivelumahdollisuudet), kasvin tai pari, kiviä, lämmittelypaikan, ja piilo/kaivelupaikkoja, vesikupin, UV-lampun yms. Ja terraarionkin täytyy tottakai itse olla sopivan kokoinen, liian iso ei koskaanvoi kuitenkaan olla.

      Kalkkia kilppari saa joko jauheena päivittäin ruokaansa, tai sitten terraarioon mustekalansuomu jos konna sitä suostuu syömään. Ja tottakai vitaamiinia myös, sen kanssa täytyy olla varovainen ettei tule yliannostusta, joka johtaa myrkytykseen.

      Aloitus maksaa melkoisesti. Konna terraario kaikki muu siihen päälle, ei ole halpaa. Menoeriä kuukausittain tulee lähinnä ruuat kuukauden/parin välein hiekka/turveseoksen vaihto (=maksavat kyllä oman osansa) aina vanhojen kasiven kuollessa/tullessa syödyksi uudet tilalle terraarioon. Ja tottakai eläinlääkärikulut siihen vielä mukaan, riippuen konnan terveydestä/hoidon laadusta. Ja tuota sitten se 80-vuotta parhaimmillaan.

      ...........

      Kannattaa tosiaankin perehtyä siihen, mitä kaikkea konna tarvitsee ja pystyykö siitä tapreesta vastaamaan, ennen kuin konnan hankkii. Kunhan vain saa olosuhteet hoidon kuntoon, ei hoito vaadi oikeastaan ihmeempiä kuin aikaa, ja kärsivällisyyttä, mutta onko sinulla viitsimystä vastata tästä tarpeesta seuraavat ~80-vuotta?

    • snoopyfani

      Jos et halua talvihorroskilpikonnaa,hiilikilpikonna olisi hyvä vaihtoehto,ne eivät nuku ollenkaan talvihorrosta!!hiilikilpikonnat elävät noin 30-40 vuotta parhaimmillaan.kalkkia niille voi antaa esim seepiansuomun avulla.itselläni on 4-vuotias hiilikilpikonna ja se on TODELLA seurallinen.se tahtoo jopa monta kertaa päivässä syliin ja kaipaa päästä rapsutteluja.konnalle pitäisi antaa kissanruokaa kerran viikossa (veteen liuotettuna).kylvetys kerran viikossa kilventaitteeseen asti olevassa kädenlämpöisessä vedessä.Toivottavasti ohjeista oli apua!!

      • ........

        Maakilpikonnalle ei TOSIAANKAAN anneta kissanruokaa! Siinähän on lihaa, kalaa yms. joka ei kuulu maakilpikonnan ruokavalioon (ne ovat KASVISSYÖJIÄ!!), ja konnalle voi tulla vaikka mitä sen seurauksena!

        Suokilpikonnalle voi antaa kissanruokaa.


      • snoopyfani
        ........ kirjoitti:

        Maakilpikonnalle ei TOSIAANKAAN anneta kissanruokaa! Siinähän on lihaa, kalaa yms. joka ei kuulu maakilpikonnan ruokavalioon (ne ovat KASVISSYÖJIÄ!!), ja konnalle voi tulla vaikka mitä sen seurauksena!

        Suokilpikonnalle voi antaa kissanruokaa.

        no niin mäkin ajattelin mutta eläinlääkäri sanoi!!


      • Kissanruoasta
        snoopyfani kirjoitti:

        no niin mäkin ajattelin mutta eläinlääkäri sanoi!!

        Sun kilpikonnasi on hiilikilpikonna, joilla on muihin maakonniin nähden poikkeuksellinen pitää antaa kissanruokaa / muuta, mikä sisältää lihaa, sillä se kuuluu luonnossakin niiden ruokavalioon (eli eläinlääkärisi on aivan oikeassa!).

        _Muille_ maakilpikonnille sen sijaan kissanruokaa ei saa antaa.


    • Googlettamalla olet varmaan jo näihin törmännyt, mutta suosittelen nyt kuitenkin:
      www.herppi.net
      www.maakilpikonnat.com
      www.konnamaa.com

      Sen verran vielä aikaisempiin korjausta, että konnat horrostavat eivätkä nuku talviunta. Ne ovat kaksi eri asiaa, googlettakaa vaikka tai katsokaa yläasteen biologian kirjasta..
      Puolittaisessa talvihorroksessa on se huono puoli, että huoneenlämmössä konnan elimistö toimii edelleen normaalilla tavalla, vaikka se haluaisi nukkua vain, eikä kuluttaa aikaansa syömiseen. Se ei ole luonnollisin vaihtoehto konnalle, eli jos hankit konnan ole valmis horrostuttamaan se oikeastikin. Toki ensimmäinen talvi voi ola konnaan tutustumista, mutta siitä eteenpäin talvihorros on tarpeen konnan terveyden yllläpitämiseksi.

      Kilpikonnan elinikä riippuu lajista ja hoidosta, pääsääntöisesti maakonnat kuitenkin oikein hoidettuna elävät pitempään kuin omistajansa.

      Maakilpikonnat tarvitsevat suuren terraarion, aikuinen konna vähintään 2m2 liikkumatilaa ja tuo on tosiaankin vähimmäisvaatimus. Terraarion pohjamateriaali riippuu konnasta, kuivilta alueilta tulleille se voi olla puhdasta hiekkaa ja vähän kosteammilta seuduilta kotoisin oleville turvehiekkaseos on paras. Toki kaikenlaisia kiipeilypuita ja kiven murikoita esteeksi ja jonkin verran kasveja oman maun mukaan somisteeksi (konnat syö ne jos ne on saatavilla, eli raskaat ja korkeat saviruukut on kova sana).

      Kilpikonnalle annetaan ruuassa lisäkalkkia ja vitamiineja, vitamiinit saa ostettua eläinkaupasta (Nutrobal, maksaa parikymppiä/200-300g, riittää ehkä vuodeksi yhdelle konnalle) ja kalkkia apteekista (5€/100g noin, alle puolivuotta).

      Konnan hankkiminen maksaa, konna itsessään maksaa jonkun 200-500€, riippuu mistä hankkii, terraarioon menee saman verran jos ostaa valmiin ja vähän vähemmän jos tekee itse, lisäksi tulee sitten UV-valot, jotka myös ovat huomattavasti tavallisia loisteputkia hintavampia jne. Varsinainen eläminen konnien kanssa ei sitten tule kovin kalliiksi, UV-valot tulee uusia kerran vuodessa ja pohjamateriaali pari kertaa (noin 3kk välein) ja ruoka tietysti maksaa, mutta keräämällä itse paljon luonnosta kesäisin ja kuivaamalla talveksi säästöön saa paitsi säästettyä rahassa luotua konnalle paljon monipuolisemman ruokavalion kuin kaupan salaateilla.

      • Konnuus

        Minä en kyllä suosittelisi kellekään Hiilikilpikonnaa ensimmäiseksi kilpikonnaksi, enkä muutoinkaan tavalliseen pienhköön asuntoon (kun tarvitsee niin erityiset olosuhteet)

        Hiilikilpikonna kasvaa todella suureksi, se vaatii kostean huoneilman ja korkean ilmalämpötilan. Tavallisessa huoneistossa/asunnossa se tarvitsisi oman huoneen, jonne tuon "kasvihuoneilmaston" voi sille järjestää, jotta ihmisasukkaat eivät joudu kärsimään siitä.

        Itse suosisin esim. nelivarvaskonnaa tai kreikankonnaa. Näille olosuhteet on helpompi järjestää melkein mihin vaan.


      • kilppari.....
        Konnuus kirjoitti:

        Minä en kyllä suosittelisi kellekään Hiilikilpikonnaa ensimmäiseksi kilpikonnaksi, enkä muutoinkaan tavalliseen pienhköön asuntoon (kun tarvitsee niin erityiset olosuhteet)

        Hiilikilpikonna kasvaa todella suureksi, se vaatii kostean huoneilman ja korkean ilmalämpötilan. Tavallisessa huoneistossa/asunnossa se tarvitsisi oman huoneen, jonne tuon "kasvihuoneilmaston" voi sille järjestää, jotta ihmisasukkaat eivät joudu kärsimään siitä.

        Itse suosisin esim. nelivarvaskonnaa tai kreikankonnaa. Näille olosuhteet on helpompi järjestää melkein mihin vaan.

        mulla on 4 vuotias kreikankilpikonna oon yrittäny laittaa sitä puolittaiseen mut se vaa kävelee ympäri häkkiä eli mitä voisin tehä????


      • turtle WAX
        kilppari..... kirjoitti:

        mulla on 4 vuotias kreikankilpikonna oon yrittäny laittaa sitä puolittaiseen mut se vaa kävelee ympäri häkkiä eli mitä voisin tehä????

        suvunjatkamis vietin kanssa melko tärkeä toimenpide... ei meidänkään Rodi viitti käydä horrokseen... otin sen takas tuolta alakerrasta kun ei sen viikon mittainen päikkäri jatkunukkaan, 17C lämmintä, lattialla viitisen astetta viileämpää.


    • turtle WAX

      Jos konnaa alkaa horrostamaan sen pitää sitten horrostaa se muutama kuukaisi koko ikänsä, muutos elämänrytmissä tuo aina ongelmia, mikään pakollinen toimen pide tuo ei ole mutta konnasta kyllä näkee miten se alkaa käyttäytymään syksyllä ja nukkumaan enemmän, ehkä tuollainen puolittainen horrstelu olisi parempi kuin ei mitään, sillai meilläkin taitaa tänäkin vuonna käydä.

      konnamaa.com saitilta saat hyviä ohjeita maakilppareiden hoitamiseen

      Budjetista; NOIN HINTOJA
      - terra n. 200€ kaupasta, ite tehty vesivanerinen ajaa asiansa josta konnan ei tule päästä loikkimaan yli, jos talossa on kissoja myös jonkinlainen kate terraariolle olisi hyväksi.
      - valaisin, A B vitamiini putkineen 20€
      - koristeet ... ...100€ ;)
      - vitamiini purkki kestää parivuotta á 30€ meillä ei suostu syömän seepiankieltä ???
      - lämmitin mattoja, spotteja lämpimälle alueelle 100€
      - karikkeet yms. 50€
      - muu tekniikka, lämpömittarit etc. 10€

      MIELIKUVITUS RAJANA .. TÄSSÄ KUVIA MEIDÄN TERROISTA .. http://kuvablogi.com/blog/313/9/

    • kilpparia etsivä

      Hei! Minkälainen kilpikonna meidän kannattaisi ottaa? Se saisi olla maakilpikonna alle 25 cm ja sellainen joka ei talvehdi ei saisi myös olla
      hirveän vaikeahoitoinen. Voisitteko kertoa olisiko sellaista lajia. kiitos jo etukäteen!

    • KONNUUS

      Kaikki konnalajit ovat omalla tavallaan vaativia. Sekä nelivarvaskonna että Kreikankonna jäävät molemmat alle 25 cm kilvenmitaltaan, mutta vaativat silti suuren terraarion.

      Niitä pitää myös horrostuttaa talvisin, sillä niillä on voimakkaasti kehittynyt energian varastoimiskyky (pääosin maksaan, mutta myös ihonalaisrasvakudokseen) jota ne luontaisesti käyttävät horroksen aikana hyväkseen. Mikäli konna ei voi sitä tehdä, kertyy ja kasaantuu rasvoja etenkin maksaan ja tuloksena rasvamaksa, myös ylipainoa voi esiintyä sekä muita umpieritysrauhasten "elintasosairauksia".

      Jotkin kannuskonnalajit, kuten pohjois-afrikkalaiset kannuskonnat, eivät horrosta, mutta niiden saatavuus on erittäin huonoa Suomessa; ts. niitä kasvattavia henkilöitä ei Suomessa virallisesti ole.

    • Nasse setä

      moi KILPPARIA ETSIVÄ ! Minulle tuli muinoin yllätyksenä tämä nelivarvaskonnan lyhyt aktiivinen kausi vuoden aikana .Ainakin meillä nuori 4 - varvas viettää pitkiä kesälepoja (talvihorroksen lisäksi ) kaivautuneena,kun taas krekankona samoissa olosuhteissa on aktiivinen talven horroskautta lukuunottamatta..Näinollen 4 - varpaan aktiivinen kausi voi jäädä alle puoleen vuoteen per vuosi. Tämän lisäksi kannttaa heti hankkia riittävä terraaro konnalle kuin konnalle, konna viihtyy paremmin ja hoito helpottuu..Meneppäs tuonne HERPPI .NET lueskelemaan maakilpien hoidosta....terraarioista ....ruokinnasta....ynm.Opskele ensin....hoito sujuu tämän jälkeen paljon helpommin ja jää nämä hoitovirheet paljon vähemmälle. Eläinkauppiailta harvoin saa kovinkaan paljon tietoa........

    • kilpparia etsivä

      Kiitti vastauksista. Täytyy varmaan tyytyä johonkin muuhun eläimeen vaikka söpöjähän ne ovat...

    • KONNUUS

      ^Kyllähän sinä kilpikonnan voit hyvin hankki; miksi ei?! Jos olet sellaista jo haaveillut, ei muuta kuin hakemaan tietoja asiasta. Usein asiat tuntuvat hankalammilta juuri siksi, kun niistä ei tiedä tarpeeksi.

      No, tietysti jos esim. tilantarve tuli yllätyksenä, eikä siihen ole mahdollisuutta, voi jokin toinen lemmikki olla parempi.

    • a

      kauanko maakilpikonna elää.

    • 69

      Suurinpiirtein ihmisiän,hyvin hoidettuna.....

    • kilppari222

      Mitenhän nelivarvas konnan talvehtiminen pitäisi järjestää? Jätetäänkö se vain jonnekkin viileämpään huoneeseen, ja odotetaan että se nukahtaa, vai? Olen tuollaisesta kilpparista haaveillut, jo jonkin aikaa. Päntännytkin olen kaikkea tietoa, mutta tällainen seikka vielä askaruttaa..

    • 545

      Konnan horrostaminen ja puolittainen talvilepo ovat kaksi eri asiaa.Molemmista löydät hyvät ohjeet kun kirjaudut Herppi.net in maakonnasivuille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      22
      1269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1069
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1048
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      936
    8. 4
      932
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    Aihe