Laitoin tämän kysymyksen ensin asekeräilyn puolelle, mutta haluaisin etsiä vastausta nyt esille pulpahtaneeseen kysymykseeni myös täältä. Itselläni oli jonkun kuukauden palveluaseena Ukko-Pekka m/39 valmistunut vuonna 1944 eli pistoolikahvainen kivääri. Tarkkakäyntinen ja hyvä olikin. Eihän siinä mitään, ihan tavallista. Elettiin 1960-luvun puolenväli aikoja, jolloin niillä pääsääntöisesti palveltiin
Vasta nyt tämän hyvän tekstin http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000011&conference=4500000000000751&posting=22000000038316016 luettuni (kirjoitus kannattaa ehdottoamsti lukea, on todella valaiseva!) muistin että ammensimme patruunamme alokkaina muutaman kerran venäläisvalmisteisista isoista vihreistä "sardiinipurkeista", jotka avattiin tarkoitukseen tehdyllä työkalulla kuin peltipurkki konsanaan ja joissa patruunoita oli rasvaisiin papereihin käärittyinä nippuina. Olisiko yhdessä nipussa ollut 10-15 kpl? Sitä en muista. Hylsyt olivat kuparin värisiä. Mutta nallit eivät tahtoneet syttyä! Iskurin piikki ei meinannut riittää ja nalliin tuli vain kolo. Kokeiltiin uudestaan, joku sitten laukesi. Sitten otettiin pikkuisen eteen, johan paukkui. Oli kuulemma kiellettyä! Muistaako kukaan näitä patruunoita? Olivatkohan ne venäläisillä mitoilla 7,62x54R? tai suomalaisilla mitoilla 7,62x53? Oliko todella noita muitakin vaaroja mahdollisesti?
Jos muistan tai tiedät asiasta jotakin, laita jokunen sana, kiitos.
Sardiinipurkkipatruunat
3
603
Vastaukset
- jkuij
..noita laatikoita avattiin ja patruunoita ammuttiin ollessani intissä -71-72, kyllä ne silloin toimi ilman ongelmia.
- ...sama
...ammuin kyseisellä patruunalla I:lkn ampujamerkin. josta rapsahti 3 vrk kuntoisuuslomaaa, joten ihan hyvä patruuna.
- Vanha-Pekka
Kiitos vastauksestasi! Kyllä niissä meidän sardiinipurkessamme oli runsaasti syttymättömiä. Liekö surkea erä? Toisaalta, emme olleet jalkaväen miehiä ja näillä "pikkupyssyillä" taitomme ei ollut paras mahdollinen. Siirryimme huomattavasti suurempien aseiden ja niiden järjestelmien sulkeisiin ja lopulta jopa ampumaan. Jäin vielä miettimään patruunoinen mittaeroja. Olikohan niitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462785Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632012- 401747
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351658Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281370Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328945Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782