Kuinka tarkkaan autonvalmistajan suosituksia et-luvusta tulee mielestänne noudattaa? Mitä ongelmia erilaisesta et-luvusta voi olla, jos vanne on muuten samankokoinen ja puhutaan muutoksesta /-10? Ongelmana on Audin A6:n (vm. 2003) vanteet, joita ei meinaa löytyä et-luvulla 45, joka on suositus. Tietty Audin alkuperäisvanteita voi ostaa suolaisella hinnalla, mutta haluaisin hieman halvemmat. Rengasliikkeet suosittelevat vanteita, joissa et on 35 ja sanovat, ettei mitään ongelmaa ole. Minkälaisia vanteita olette A6:een laittaneet?
ET-luku, kuinka tarkkana oltava?
7
5543
Vastaukset
- Kareem
Alkuperäisestä poikkeava ET-luku voi aiheuttaa ongelmia siinä, että rengas ottaa kiinni joko lokasuojan sisä- tai ulkoreunaan, riippuen siitä mihin suuntaan ET muuttuu. ET (Einpreßtiefe) ilmoittaa vanteen leveyssuuntaisen keskipisteen poikkeaman vanteen kiinnitystasosta. Eli ET45-vanteessa vanteen (eli myös renkaan) keskikohta on 45 milliä keskempänä autoa kuin kiinnityspinta pyörännavassa.
ET35-vanteessa vanne ja rengas kokonaisuudessaan asettuvat pyöränkotelossa 10 mm alkuperäistä ulommas.
Mikäli ei renkaan leveys kovin paljon kasva alkuperäisestä, niin tuo 10 mm ei aiheuttane ongelmia, aivan kuten rengasliikkeet varmastikin kokemukseen perustuen sanovat. Ja mikäli rengasliike tuollaisia vanteita suosittelee, niin he ovat siinä tapauksessa velvoitettuja korvauksetta vaihtamaan vanteet (tai ainakin antamaan rahat takaisin täysmääräisenä) sopiviin jos eivät sovikaan.- Uusia vanteita hankkimassa
Noin minäkin sen olen ajatellut, että ongelmana olisi lähinnä se, että rengas ottaisi jostain kiinni. Tätä ongelmaa en kyllä usko syntyvän. Alkuperäinen vanne on 7x16 et45 ja renkaat 205/55R16. Olen vaihtamassa vanteeksi 7.5x17 et 35 ja renkaaksi 225/45R17. Audin suositukset 17-tuumaisille olisivat 7.5x17 et 45 ja renkaaksi 235/45R17. Vanne tulee siis 10 mm ulos, mutta rengas on 10 mm suosituksia kapeampi (= 5 mm molemmin puolin) eli ulkonema renkaan tasolla lisääntyy siis 5 mm.
Audin liikkeessä ongelmana pidettiin lähinnä sitä, että vaarana on laakerien lisääntynyt kuluminen. Onkohan näin? - Pösö
Uusia vanteita hankkimassa kirjoitti:
Noin minäkin sen olen ajatellut, että ongelmana olisi lähinnä se, että rengas ottaisi jostain kiinni. Tätä ongelmaa en kyllä usko syntyvän. Alkuperäinen vanne on 7x16 et45 ja renkaat 205/55R16. Olen vaihtamassa vanteeksi 7.5x17 et 35 ja renkaaksi 225/45R17. Audin suositukset 17-tuumaisille olisivat 7.5x17 et 45 ja renkaaksi 235/45R17. Vanne tulee siis 10 mm ulos, mutta rengas on 10 mm suosituksia kapeampi (= 5 mm molemmin puolin) eli ulkonema renkaan tasolla lisääntyy siis 5 mm.
Audin liikkeessä ongelmana pidettiin lähinnä sitä, että vaarana on laakerien lisääntynyt kuluminen. Onkohan näin?kuunnella, mitä merkkiliikkeessä sanotaan. Ainakin Pösö 307 ei salli yhtään heittoa ET-luvussa, eikä kestä edes sovittimia keskireikään. Ajo-ominaisuudet menee muuten, renkaat täristää ja muuta mukavaa.
- Kareem
Uusia vanteita hankkimassa kirjoitti:
Noin minäkin sen olen ajatellut, että ongelmana olisi lähinnä se, että rengas ottaisi jostain kiinni. Tätä ongelmaa en kyllä usko syntyvän. Alkuperäinen vanne on 7x16 et45 ja renkaat 205/55R16. Olen vaihtamassa vanteeksi 7.5x17 et 35 ja renkaaksi 225/45R17. Audin suositukset 17-tuumaisille olisivat 7.5x17 et 45 ja renkaaksi 235/45R17. Vanne tulee siis 10 mm ulos, mutta rengas on 10 mm suosituksia kapeampi (= 5 mm molemmin puolin) eli ulkonema renkaan tasolla lisääntyy siis 5 mm.
Audin liikkeessä ongelmana pidettiin lähinnä sitä, että vaarana on laakerien lisääntynyt kuluminen. Onkohan näin?Jaahan, nyt saatiin sitten tarkempaa tietoa rengaskoostakin. Hyvä.
Esim. saksalainen Zender mainitsee soveltuvuustaulukossaan A6:lle juuri tuolla kombinaatiolla (7,5x17 ET35, 225/45R17) seuraavaa:
"ggf. Radabdeckung VA"
Joku paremmin saksaa osaava tulkinnee tarkemmin, mutta lukiosaksalla, tarkoittaisikohan suunnilleen "muovista sisälokasuojaa voi joutua muokkaamaan etuakselilla"?
Eli ei liikoja ylimääräisiä tiloja ole, mutta ei sentään vielä tarvitse mitään korimuutoksia tehdä. A6:een on toki hyväksytetty myös esim. yhdistelmä 8,5x19 ET35 225/35R19. Mutta silloin hyväksyminen ehtona onkin jo:
"Akselikohtainen kantavuus rajoittuu"
"Mahdollisesti muokattava muovista etusisälokasuojaa"
"Mahdollisesti muokattava muovista takasisälokasuojaa"
"Mahdollisesti rajoitettava etupyörien kääntökulmaa"
"Etulokasuojan kaarta avarrettava"
"Takalokasuojan kaarta avarrettava"
;) - hjs
Pösö kirjoitti:
kuunnella, mitä merkkiliikkeessä sanotaan. Ainakin Pösö 307 ei salli yhtään heittoa ET-luvussa, eikä kestä edes sovittimia keskireikään. Ajo-ominaisuudet menee muuten, renkaat täristää ja muuta mukavaa.
ja mitäköhän haittaa niist sovitteista muka on. Aika moneen 307 oon laittanut mitä erilaisempia aluja alle ja hyvin toimii. Taitaa merkkiliike vähän vedättää ostamaan ihan "pikkasen" kalliimpia ns. alkuperäisiä vanteita. Luuletteko te tosiaan että Pösöllä on aluvannetehdas jossain, vai tulisko ne pesosenkin vanteet joltain vannefirmalta
- Uusia vanteita hankkimassa
Kareem kirjoitti:
Jaahan, nyt saatiin sitten tarkempaa tietoa rengaskoostakin. Hyvä.
Esim. saksalainen Zender mainitsee soveltuvuustaulukossaan A6:lle juuri tuolla kombinaatiolla (7,5x17 ET35, 225/45R17) seuraavaa:
"ggf. Radabdeckung VA"
Joku paremmin saksaa osaava tulkinnee tarkemmin, mutta lukiosaksalla, tarkoittaisikohan suunnilleen "muovista sisälokasuojaa voi joutua muokkaamaan etuakselilla"?
Eli ei liikoja ylimääräisiä tiloja ole, mutta ei sentään vielä tarvitse mitään korimuutoksia tehdä. A6:een on toki hyväksytetty myös esim. yhdistelmä 8,5x19 ET35 225/35R19. Mutta silloin hyväksyminen ehtona onkin jo:
"Akselikohtainen kantavuus rajoittuu"
"Mahdollisesti muokattava muovista etusisälokasuojaa"
"Mahdollisesti muokattava muovista takasisälokasuojaa"
"Mahdollisesti rajoitettava etupyörien kääntökulmaa"
"Etulokasuojan kaarta avarrettava"
"Takalokasuojan kaarta avarrettava"
;)Kiitos paljon hyvistä kommenteista.
Tuota minäkin olen hiukan ihmetellyt tässä hommassa, että lähes järjestään kaikki vannevalmistajat suosittelevat juuri tuota kokoa 7,5x17 ET35 A6:een.
Tuo kyllä saattaa vaikuttaa akselikohtaiseen kantavuuteen, koska painopistehän tulee ulos ton 10 mm, jolloin vipuvarsi kasvaa. Näin siis ei-insinööripohjaisella ajattelulla pääteltynä :)
Onkohan päättely oikein ja mitähän tuo mahtaisi merkitä numeroina?
Tuo 225/35R19 kokohan ei ulkomitoiltaan juurikaan poikkea koosta 225/45R17, mutta vannehan on tietty melko paljon suurempi.
Onpa hankala homma. Enpä arvannut, että tästä tälläinen tulee, kun vanteiden ostoa mietin. Talvirenkaisiin minä aluksi olin vanteita hommaamassa, mutta nyt tämä kääntyikin siihen, että uudet kesärenkaat ja vanteet olen hommaamassa. Toivotaan, ettei ongelmia tule. - Uusia vanteita hankkimassa
Kareem kirjoitti:
Jaahan, nyt saatiin sitten tarkempaa tietoa rengaskoostakin. Hyvä.
Esim. saksalainen Zender mainitsee soveltuvuustaulukossaan A6:lle juuri tuolla kombinaatiolla (7,5x17 ET35, 225/45R17) seuraavaa:
"ggf. Radabdeckung VA"
Joku paremmin saksaa osaava tulkinnee tarkemmin, mutta lukiosaksalla, tarkoittaisikohan suunnilleen "muovista sisälokasuojaa voi joutua muokkaamaan etuakselilla"?
Eli ei liikoja ylimääräisiä tiloja ole, mutta ei sentään vielä tarvitse mitään korimuutoksia tehdä. A6:een on toki hyväksytetty myös esim. yhdistelmä 8,5x19 ET35 225/35R19. Mutta silloin hyväksyminen ehtona onkin jo:
"Akselikohtainen kantavuus rajoittuu"
"Mahdollisesti muokattava muovista etusisälokasuojaa"
"Mahdollisesti muokattava muovista takasisälokasuojaa"
"Mahdollisesti rajoitettava etupyörien kääntökulmaa"
"Etulokasuojan kaarta avarrettava"
"Takalokasuojan kaarta avarrettava"
;)että vanne, jota olen hankkimassa on tällainen
http://www.flm.dk/audi_s4.htm
Audi S6/S6 kopiovanne.
Tuosta Zenderin vanteesta (7,5x17 ET35, 225/45R17) vielä sen verran, että siinähän ei varoitettu alentuneesta kantavuudesta, vaikka 235/40R17 ja 245/40R17 renkailla ja samoilla vanteilla varoitettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782892
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232742Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072342- 351668
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2401568- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401495- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201256- 951181