psori ja ruokavalio

läikkäläikkänen

Haluaisin kuulla muiden psoriaatikkojen kokemuksista ruokavalion vaikutuksesta psoriin. Minulla on lapsesta asti ollut psoria kyynerpäissä pääasiassa ja puoli vuotta sitten minulla todettiin vilja-allergia (ruis käy).

Muutin ulkomaille ja täällä viljatuotteet ovat jääneet lähes kokonaan koska viljasta menee nenä tukkoon ja vatsa kipeäksi. Sivuvaikutuksena olen huomannut psorin melkein kadonneen. En pysty sanomaan täysin varmaksi psorin ja viljan yhteyttä koska täällä syön muutenkin hieman erilaista ruokaa, mutta viljattomuus on kyllä suurin muutos.

Oletteko te huomanneet vastaavia riippuvuussuhteita ruokavalion ja psorin välillä?

41

14449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vähän riippuu

      joskus olen ollut huomaavinani jotain positiivista vaikutusta, esim. vähentämällä lihan ja maitotuotteiden käyttöä.
      Tuosta en ole varma mutta ainakin psori voi kesällä paremmin kuin talvella.
      Myös kantapään kautta opittua, että dokaaminen ja stressi pahentavat psoriasis oireita.

    • Nyt on iho niin hurjassa kunnossa,etä jos vaan helpotusta ja uusia vinkkejä,niin mieluusti kuulen ja kokeilen.
      Valohoidossa,SUP olen käynyt jo pitkään ja tuntuu,että minulla aurinko pahentaa psoria.
      Kasvoja lukuunottamatta iho on pientä ja isoa läikkää täynnä. Ja päänahka.Ei auta Diprosalic,eikä Daivopet..
      10 vuotta olin täysin näpytön ja streptokokin myötä alkoi taasen ...
      Joku mainitsi jossain hormonikierukan???
      Viljan?Sokerin? jne...
      Itse en tiedä,mikä avuksi.Kun en pillereitä halua aloittaa,kun sivuvaikutukset ...

      • iita76

        onko sinulla jotain tietoa hormoonikierukan vaikutuksesta psoriin?? itse ole sitä miettinyt mutta lääkäritkään eivät ole osanneet vastata...minun ihoni on ollut pahana raskauden jälkeen ja heti sitten laitettiin tuo kierukka niin olen tuumaillut oisko kierukalla jotain osuutta?? kuka osaisi vastata...


      • Tipi
        iita76 kirjoitti:

        onko sinulla jotain tietoa hormoonikierukan vaikutuksesta psoriin?? itse ole sitä miettinyt mutta lääkäritkään eivät ole osanneet vastata...minun ihoni on ollut pahana raskauden jälkeen ja heti sitten laitettiin tuo kierukka niin olen tuumaillut oisko kierukalla jotain osuutta?? kuka osaisi vastata...

        ..minulle on lääkäri sanonut,että raskauden aikana iho voi parantua, mutta tämähän ei luonnollisesti tarkoita sitä,että iho pysyisi hyvänä myös raskauden jälkeen. Kannattaa kokeilla muuta ehkäisyä,jos itsestä tuntuu,että sillä voisi olla vaikutusta.


      • jozmi
        iita76 kirjoitti:

        onko sinulla jotain tietoa hormoonikierukan vaikutuksesta psoriin?? itse ole sitä miettinyt mutta lääkäritkään eivät ole osanneet vastata...minun ihoni on ollut pahana raskauden jälkeen ja heti sitten laitettiin tuo kierukka niin olen tuumaillut oisko kierukalla jotain osuutta?? kuka osaisi vastata...

        mulla todettiin psori viimeviikolla ja oireet ovat kutakuinkin alkaneet kierukan laiton jälkeen. Kysyin lääkäriltä voiko tällä olla yhteyttä asiaan niin kiven kovaan väittivät, että ei! Mutta jos selkeästi muillakin on samansuuntaisia kokemuksia niin taidan hipsiä kierukan poistoon :) ja laittaa kolikon polvien väliin :D


      • Siinä ei auta edes
        jozmi kirjoitti:

        mulla todettiin psori viimeviikolla ja oireet ovat kutakuinkin alkaneet kierukan laiton jälkeen. Kysyin lääkäriltä voiko tällä olla yhteyttä asiaan niin kiven kovaan väittivät, että ei! Mutta jos selkeästi muillakin on samansuuntaisia kokemuksia niin taidan hipsiä kierukan poistoon :) ja laittaa kolikon polvien väliin :D

        kolikko jos mun lähelle tulet! Jaska


    • Tipi

      En ole koskaan kokeillut muuta ruokavaliota. Syön ihan normaalia kotiruokaa, mutta leipää vähemmän. Puuroa syön joka aamu. Alkoholi pahentaa merkittävästi ihottumaa. Luulenpa myös että vedellä on jotain merkitystä. Ja stressillä myöskin erityisesti.Kerro kokemuksistasi, millainen on tämän hetkinen ruokavaliosi tarkalleen ottaen? Entä onko ylipainoa?

      • läikkäläikkänen

        Ei taida olla tämänhetkinen ruokavalioni minkään ruokaympyrän mukainen,aamiainen ja välipalat ovat jogurttia ja hedelmiä, syön myös säännöllisesti viljattomia välipalapatukoita joissa on paljon pähkinöitä. Lounaaksi usein keitto/salaatti illalliseksi aivan tavallinen lämmin ruoka joka ei siis viljattomana ole pastaa, makaronia ja tarkemmin ajatellen myös perunaa tulee nykyisin vähemmän syötyä.
        Joku voisi kutsua tätä vähähiilihydraattiseksi, mutta kun makeita tulee kuitenkin syötyä niin ei tämä sellainenkaan ole.

        Tsemppiä kaikille läikikkäille!


      • läikkäläikkänen
        läikkäläikkänen kirjoitti:

        Ei taida olla tämänhetkinen ruokavalioni minkään ruokaympyrän mukainen,aamiainen ja välipalat ovat jogurttia ja hedelmiä, syön myös säännöllisesti viljattomia välipalapatukoita joissa on paljon pähkinöitä. Lounaaksi usein keitto/salaatti illalliseksi aivan tavallinen lämmin ruoka joka ei siis viljattomana ole pastaa, makaronia ja tarkemmin ajatellen myös perunaa tulee nykyisin vähemmän syötyä.
        Joku voisi kutsua tätä vähähiilihydraattiseksi, mutta kun makeita tulee kuitenkin syötyä niin ei tämä sellainenkaan ole.

        Tsemppiä kaikille läikikkäille!

        Olen siis normaalipainoinen ja hoikka.


      • Tipi
        läikkäläikkänen kirjoitti:

        Ei taida olla tämänhetkinen ruokavalioni minkään ruokaympyrän mukainen,aamiainen ja välipalat ovat jogurttia ja hedelmiä, syön myös säännöllisesti viljattomia välipalapatukoita joissa on paljon pähkinöitä. Lounaaksi usein keitto/salaatti illalliseksi aivan tavallinen lämmin ruoka joka ei siis viljattomana ole pastaa, makaronia ja tarkemmin ajatellen myös perunaa tulee nykyisin vähemmän syötyä.
        Joku voisi kutsua tätä vähähiilihydraattiseksi, mutta kun makeita tulee kuitenkin syötyä niin ei tämä sellainenkaan ole.

        Tsemppiä kaikille läikikkäille!

        Olen usein ajatellut kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota muutenkin. Nyt siihen on hyvä syykin. Aloin hiljattain syödä joka aamu puuroa ja ihoni on mennyt todella huonoksi samana aikana. Ennemmin en ole puuroa syönyt oikeasaan koskaan aamiaiseksi.

        Jak´saisitko vastata vieläm millaisia patukoita syöt usein? Että voisi itsekkin kokeilla :)


    • hyvin tuloksin

      Minulla puhkesi kolme vuotta sitten ihoinfektion jälkeen tosi voimakas psori ja ppp kämmeniin ja toiseen jalkapohjaan. Muutamassa kuukaudessa ne menivät vereslihalle. Myös toisen käden kynnet alkoivat oireilla. Mikään ei auttanut: kortisoni, erilaiset rasvat, aurinko. Löysin tri Paganon kirjan, jossa käytiin läpi psoriasista ja ruokaa ynnä muutakin. Vaikka välillä tuntui liian amerikkalaiselta, päätin kokeilla. Jätin pois perunan, tomaatin, paprikan, vehnäjauhon ja lisäsin valkuaisaineiden syöntiä. Huolehdin vatsan toiminnasta sekä minimoin stressin. Kun lisäksi huomasin, että kortisonivoiteet pahensivat tilannetta jätin ne pois ja aloin kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja perusrasvoista. Iltaisin liottelin jalkojani ja käsiäni muutaman kerran viikossa merisuolakylvyssä. Rasvasin jalat ja kädet paksulti vaseliinityyppisillä rasvoilla ja laitoin puoleksi tunniksi muovipussit ja pumpulisukat jalkoihin ja käsiin. Yöksi poistin muovit ja käsiin laitoin puuvillahansikkaat. Voiteista parhaimmiksi osoittautui Body shopin hamppuvoide ja apteekin Ceridal-voide, ne imeytyvät melko nopeasti ja jättävät ihon pintaan suojaavan kelmun. Jalkapohjassa käytiin muutaman kuukauden isoja Compeed-laastareita. Ne olivat pisimmillään 10 päivää paikallaan, vaikka kävin suihkussa normaalisti. Compeedin alle kehittyi yleensä uusi ehjä iho. Se vain oli niin ohutta, että piti rasvata todella runsaasti, ettei mennyt rikki. Aloin myös ottaa ilmakylpyjä jalkoihin ja käsiin eli alkuun kerran viikossa olin yön ilman mitään siteitä. Vähitellen tilanne alkoi muuttua. Kesällä 2007 tilanne oli lähes normaali, iho kesi jalasta ja siksi käytin öisin ohutta putkihasoa suojana. Nyt alusta on kolme vuotta ja kädet ovat terveet lukuunottamatta kolmea kynttä, joiden alla kesii ja kynsi repeilee ajoittain. Yritän poistaa kuolleen ihon, jotta sinne menisi ilmaa ja levitän kynsilakkaa, joka sekä peittää, että suojelee kynsiä. Jalassa kesii vain jalkapohjan kantapään reunat. Kuolleiden reunojen leikkaus ja rasvaus on ainoa hoito.
      Olen kokeillut poistettuja ruokia ja todennut, että heti alkaa jalkapohjan hilseily lisääntyä ja sormenpäiden iho rikkoontua. Samoin vaikuttaa stressi. Sattumaa vai totta, ei ainakaan huono vaihtoehto, sillä kalliit rasvat ja lääkkeet on poissa ja terveellinen ruoka on muutenkin hyvää.

      • ploora

        Mulla todettiin kolme vuotta sitten ppp. vuosi sitten aloitin gluteenittoman ruokavalion keliakian takia. Mieletön ero ihon voinnissa. ei ole tarvinnut juurikaan käsiä edes rasvata, jalkapohjat ei ihan niin hyvään kuntoon ole tullut. Ainoa notkahdus oli 3 vkoa sitten, kun stressi laukesi valmistumisen ym. myötä. Jouduin jopa turvautumaan antibiootti-kortisoniin. Nyt taas iho hyvässä kunnossa, eikä käsistä edes huomaa sairauttani. Mielestäni ruokavaliolla ja stressitasolla on vaikutusta psoriin.


      • ploora
        ploora kirjoitti:

        Mulla todettiin kolme vuotta sitten ppp. vuosi sitten aloitin gluteenittoman ruokavalion keliakian takia. Mieletön ero ihon voinnissa. ei ole tarvinnut juurikaan käsiä edes rasvata, jalkapohjat ei ihan niin hyvään kuntoon ole tullut. Ainoa notkahdus oli 3 vkoa sitten, kun stressi laukesi valmistumisen ym. myötä. Jouduin jopa turvautumaan antibiootti-kortisoniin. Nyt taas iho hyvässä kunnossa, eikä käsistä edes huomaa sairauttani. Mielestäni ruokavaliolla ja stressitasolla on vaikutusta psoriin.

        talvisin noi kynnet on kyllä ongelma. Joutuu todellakin hoitamaan kynsiä hyvin ja käyttämään lakkaa ym. Jotkut saavat kuulema apua rakennekynsistä? onko kellään kokemusta? on aika inhottavaa noi rakennemuutokset ja kynsien "katkeaminen" puolesta välistä..


      • Seija2009
        ploora kirjoitti:

        Mulla todettiin kolme vuotta sitten ppp. vuosi sitten aloitin gluteenittoman ruokavalion keliakian takia. Mieletön ero ihon voinnissa. ei ole tarvinnut juurikaan käsiä edes rasvata, jalkapohjat ei ihan niin hyvään kuntoon ole tullut. Ainoa notkahdus oli 3 vkoa sitten, kun stressi laukesi valmistumisen ym. myötä. Jouduin jopa turvautumaan antibiootti-kortisoniin. Nyt taas iho hyvässä kunnossa, eikä käsistä edes huomaa sairauttani. Mielestäni ruokavaliolla ja stressitasolla on vaikutusta psoriin.

        Sinulla ei ole PPP vaan keliakia, keliakia aiheuttaa samanlaista ihottumaa kuin PPP ja niitä on vaikea erottaa toisistaan. Olet vain saanut virhediagnoosin ja nyt vasta löytynyt syy ihottumaan. Tämä vain siksi, että tämä tapaus ei todista kuitenkaan sitä siis, että viljoilla olisi vaikutusta PPP ihottumaan.


      • gvihbojnp
        ploora kirjoitti:

        talvisin noi kynnet on kyllä ongelma. Joutuu todellakin hoitamaan kynsiä hyvin ja käyttämään lakkaa ym. Jotkut saavat kuulema apua rakennekynsistä? onko kellään kokemusta? on aika inhottavaa noi rakennemuutokset ja kynsien "katkeaminen" puolesta välistä..

        olen psoriaatikko ja olen tuota paganon dieettiä pyrkinyt noudattamaan mahdollisimman hyvin, ja tarkemmin noudattaessa se auttoikin, mutta nyt on tullut lipsuttua sen kanssa ja ihokin on mennyt huonompaan kuntoon...

        Nuorempana kynteni olivat aina todella huonossa kunnossa, heti kerrostuivat, lohkeilivat ja katkeilivat kun tuli vähänkin pituutta lisää. Nykyään (ravintotottumuksien mentyä uusiksi) kynnet kasvavat erittäin hyvin, joudun nykyään tuskailemaan leikkaamisen ja viilaamisen kanssa jotteivät kasvaisi liian pitkiksi, ennen kun ei tarvetta moiseen edes ollut! ;) Ja monet ihmiset ovat kehuneet kynsiäni, manailleet omiaan ja ihmetelleet kun minulla on niin hyvät.
        Ravinto vaikuttaa ja paljon.


    • Psoriaatikko minäkin

      Löysin netistä muutaman tutkimuksen jossa kerrottiin gluteiinittoman ruokavalion auttavan joissain psori-tapauksissa. Toinen mitä suositeltiin erityisesti ppp:tä sairastaville oli biotiinin lisäys ruokavalioon vähägluteeininen dietti. Olen vasta itse aloittelemassa jos siitä olisi apua.

    • 11 vuotta sairastanut

      Kopioin oman kirjoitukseni tähän..

      Olen sairastanut pitkään psoria. Ja koko ajan käyttänyt kortisoneja. iho alkoi lopulta menemään huonoksi ja päätin hakea ratkaisua jostakin muusta. Löysin Paganon dieetin ja innostuin. Luin kirjan ja aloin noudattamaan ohjeita niin hyvin kuin mahdollista. Ennen aloitusta psorini oli pientä vesirokkomaista näppyä koko kropan osalta (paitsi kasvot). Mitä tapahtui kun aloitin kuurin?

      Ensin koko psori alkoi pahentua ja pienet pilkut laajenivat jopa niin paljon että tervettä ihoa oli vaikea löytää. Olin aivan tuskainen ja mutta luotin siihen että kirjassa pyydettiin maltti ja varoitettiin pahenemisesta.

      Seuraava vaihe noin 2 viikonjälkeen oli seuraava.. Läiskiksi muuttunee tpilkut alkoita kuoriintua kuin palanut iho kesisi. Samalla läiskäalueet ohuentuivat iho oli kuin vauvan ihoa. mitään epätasaisuutta tai karheutta ei tuntunut. oli kuin iho täynnä kamalia tummia mustelmia. Laitoin yhteen tummaan kohtaa kortisonia mutta ei muutosta, läiskä oli jo muuttunut ns. arveksi ihon sisällä. Pikku hiljaa arpikohdat haalenivat ja koko iho muuttui vaaleaksi. Tähän meni noin 1,5kk aikaa. Lähdin pian tämän jälkeen rantalomalle ja siellä iho näkyi kyllä kirjavana mutta ei siis psoria vaan arpeumaa. mutta rusketus peitti pian kaikki ja tunsin valtavaa onnellisuutta puhtaasta ihosta.

      lomalla innostuin syömään kuurin kiellettyjä aiheita ja heti alkoi tulemaan uusia pieniä ja hentoja neulan pään kokoisia pisteitä iholla. En ole päässyt loman jälkeen eroon karkeista ja jätskistä, joten iho on taas pahentunut. mutta se tässä on hienoa että nyt tiedän kaiken olevan kiinni itsestäni. Voin itse päättää kurinalaisella toiminnalla parannunko vaiko en. nyt noudatan taas tiukasti kuuria ja odotan taas puhdasta ihoa. Vasta kolme päivää takana ja mieli hyvänä.

      Mitä muuta on tapahtunut? Olen laihtunut koska olut ja karkit jääneet pois. Tunnen oloni kevyeksi ja pirteäksi. Kroppani on timmi ja kivan näköinen. roskaruoka oksettaa minua ja tutkin omasta halusta tarkkaan onko ruoka jota ostan terveellistä.

      Vuosien tuska on ohi ja nyt tiedän voivani parantua kunhan saan itsekurin vahvemmaksi.

      kokeilkaa kaikki !

      ps. en ole kokeillut sitä suolihuuhtelua. Ostin netistä kapseleita joiden tarkoitus on muuttaa suolisto "syntymän tasolle". En tiedä toimiko se vai muuttuiko iho siitä huolimatta. keksin myös joitakin vaihtoehtoisia tehtäviä niille joita en voinut toteuttaa. Uskon itselläni suurimman syyn sairauteenm johtuvan roskaruoasta, energiajuomista, cola juomista ja karkeista. Syön myös lihaa paljon ja perunaa siinä samalla. eli koko elämä on ollut lähes pelkkää kiellettyä tekemistä. Ei ihme että olen ollut ihossani näin sairas.

      • Tähtis'80

        Omistan myös tuon kyseisen Paranon kirjan, mutten ole alkanut sen neuvoja vieläkään toteuttaa - nyt se täytyy kyllä ottaa todenteolla työn alle, kun täältäkin sai lukea noin rohkaisevia kertomuksia! :)
        Itselläni psori on ollut jo vuodesta '98. Silloin se puhkesi streptokokin avustuksella, kun sairastin peräjälkeen 2 kovaa angiinaa. Lisäksi muutto, koulun aloitus, ym stressi teki tehtävänsä. :/
        Nelisen vuotta sitten vatsani alkoi oireilla todella kivuliaasti jokaiseen syömääni ateriaan, jolloin ryhdyin tutkimaan tarkemmin ruokavaliotani. Jätin sitten hiivan, valkoisen sokerin, gluteenin ja punaisen lihan pois kokonaan. Ja oireet katosivat viiteen vkoon!! Myös kutina läiskistä katosi kokonaan! Käsieni psori parani hetkeksi, mutta palasi kyllä myöhemmin takaisin, vaan ei enää niin pahana. :) Punaisen lihan otin sitten ruokavaliooni takaisin, kun tuli joulu.. ;) Ja kaiken muunkin pystyin pikkuhiljaa palauttamaan, paitsi VILJAN.
        Vielä tänäkin pvänä tiedän, milloin olen syönyt pisarankin gluteenia epähuomiossa, kun läiskäni alkavat kutista, ja raavin itseni yöllä verille. Syyhy on mahdoton. Mutta menee myös ohitse, kun taas on tarkempi syömisissään.
        Viime vuonna Ilmastohoitomatkalla minulle ja kaverilleni väitettiin, ettei ruokavaliolla ole mitn merkitystä psorin hoidossa ja että juuri tuo Paganon kirja on täyttä... Olen tästä täysin eri mieltä! Psori on yksilöllinen tauti ja toimii jokaisella vähän eri tavoin. Itselläni iho huononee gluteenista, olen sen sen verta monta kertaa kokeillut. Ja mitä väliä sillä on, mikä toimii ja miten, KUNHAN SE VAAN TOIMII JA AUTTAA! Vai mitä?! :) Itselläni rasvoista ei ole ollut juurikaan muuta kuin kosmeettista apua, kun lähtee esim shortseissa ulos ja tahtoo peittää hilseilyn. Ja tietystihän ne auttavat ihon kuivuuteen..Mutta itse ihottumaa ne eivät minulla ainakaan paranna.
        Aurinko olikin sitten se toinen tehokeino, jolla minun ihoni talttuu. Suosittelen suurella lämmöllä ilmastohoitomatkoja kaikille - itse olin nuorten matkalla,2 vkoa Kreetalla. Sen kahden vkon jälkeen lopputulos oli sama, kuin koko Suomen kesän auringossa makailujen jälkeen! Kokeilkaa! :)

        Ja vielä palatakseni tuohon ruokavalioon.. Sain muuten ottaa taas tavalliset maitotuotteetkin kymmenen vuoden vähälaktoosisen vuoden jälkeen käyttöön - ja voi sitä ilon päivää, kun maitolitrakin maksaa enää n. 0,80€. :D
        Vaikeaahan keliaakikon valion noudattaminen alussa on, mutta kuka niitä määriä valkoisia jauhoja edes elimistöönsä kaipaa, joita nykyisissä pitkälle jalostetuissa tuotteissa on! Kun rupeaa tutkimaan, niin monissa JÄÄTELÖISSÄKIN on vehnää! Niillä vehnämössöillä ne ihmisten suolet tukitaan ja kiloja kertyy..Vehnä ei ole kovinkaan hyvä ravinto- rakennusaine.

        Kertokaa ihmeessä, jos olette havainnut samaa yhteyttä gluteenin ja psoriasiksen kohdalla! :)


      • hyvin tuloksin
        Tähtis'80 kirjoitti:

        Omistan myös tuon kyseisen Paranon kirjan, mutten ole alkanut sen neuvoja vieläkään toteuttaa - nyt se täytyy kyllä ottaa todenteolla työn alle, kun täältäkin sai lukea noin rohkaisevia kertomuksia! :)
        Itselläni psori on ollut jo vuodesta '98. Silloin se puhkesi streptokokin avustuksella, kun sairastin peräjälkeen 2 kovaa angiinaa. Lisäksi muutto, koulun aloitus, ym stressi teki tehtävänsä. :/
        Nelisen vuotta sitten vatsani alkoi oireilla todella kivuliaasti jokaiseen syömääni ateriaan, jolloin ryhdyin tutkimaan tarkemmin ruokavaliotani. Jätin sitten hiivan, valkoisen sokerin, gluteenin ja punaisen lihan pois kokonaan. Ja oireet katosivat viiteen vkoon!! Myös kutina läiskistä katosi kokonaan! Käsieni psori parani hetkeksi, mutta palasi kyllä myöhemmin takaisin, vaan ei enää niin pahana. :) Punaisen lihan otin sitten ruokavaliooni takaisin, kun tuli joulu.. ;) Ja kaiken muunkin pystyin pikkuhiljaa palauttamaan, paitsi VILJAN.
        Vielä tänäkin pvänä tiedän, milloin olen syönyt pisarankin gluteenia epähuomiossa, kun läiskäni alkavat kutista, ja raavin itseni yöllä verille. Syyhy on mahdoton. Mutta menee myös ohitse, kun taas on tarkempi syömisissään.
        Viime vuonna Ilmastohoitomatkalla minulle ja kaverilleni väitettiin, ettei ruokavaliolla ole mitn merkitystä psorin hoidossa ja että juuri tuo Paganon kirja on täyttä... Olen tästä täysin eri mieltä! Psori on yksilöllinen tauti ja toimii jokaisella vähän eri tavoin. Itselläni iho huononee gluteenista, olen sen sen verta monta kertaa kokeillut. Ja mitä väliä sillä on, mikä toimii ja miten, KUNHAN SE VAAN TOIMII JA AUTTAA! Vai mitä?! :) Itselläni rasvoista ei ole ollut juurikaan muuta kuin kosmeettista apua, kun lähtee esim shortseissa ulos ja tahtoo peittää hilseilyn. Ja tietystihän ne auttavat ihon kuivuuteen..Mutta itse ihottumaa ne eivät minulla ainakaan paranna.
        Aurinko olikin sitten se toinen tehokeino, jolla minun ihoni talttuu. Suosittelen suurella lämmöllä ilmastohoitomatkoja kaikille - itse olin nuorten matkalla,2 vkoa Kreetalla. Sen kahden vkon jälkeen lopputulos oli sama, kuin koko Suomen kesän auringossa makailujen jälkeen! Kokeilkaa! :)

        Ja vielä palatakseni tuohon ruokavalioon.. Sain muuten ottaa taas tavalliset maitotuotteetkin kymmenen vuoden vähälaktoosisen vuoden jälkeen käyttöön - ja voi sitä ilon päivää, kun maitolitrakin maksaa enää n. 0,80€. :D
        Vaikeaahan keliaakikon valion noudattaminen alussa on, mutta kuka niitä määriä valkoisia jauhoja edes elimistöönsä kaipaa, joita nykyisissä pitkälle jalostetuissa tuotteissa on! Kun rupeaa tutkimaan, niin monissa JÄÄTELÖISSÄKIN on vehnää! Niillä vehnämössöillä ne ihmisten suolet tukitaan ja kiloja kertyy..Vehnä ei ole kovinkaan hyvä ravinto- rakennusaine.

        Kertokaa ihmeessä, jos olette havainnut samaa yhteyttä gluteenin ja psoriasiksen kohdalla! :)

        Lue aikaisempi viestini tässä ketjussa.

        Vuosia sitten minulla oli sekaihottumaa ja sitä hoidettiin keliakia -dietillä. Auttoi hyvin. Nyt kesälomalla olen langennut kaikenlaiseen "kiellettyyn ruokaan" (punainen liha, tomaatti, mansikka, mustikka, vehnäjauhoista tehdyt leivonnaiset) ja jo alkoi kämmeniin tulla ruskeita PPP-rakkuloita, jotka hävisivät n. viikossa kun saneerasin ruokavalioni. Aurinkoa en ole ehtinyt juurikaan ottaa, joten ruoka on ainoa hoitokeino.

        Olkoonkin perussyy mikä tahansa, niin diettejä kannattaa kokeilla, sillä ne eivät maksa mitään. Ja parhaimmassa tapauksessa paino tippuu jo pelkän turvotuksen laskiessa.

        On muuten aika omituista, että täällä on useita ihmisiä, jotka ovat hoitaneet itsensä kuntoon dietillä eikä yksikään lääkäri herää tutkimaan asiaa.
        Toinen mitä ihmettelen on se, että kynsien hoitoa ei voi saada sairasvakuutuksesta. Esim. keinokynnet voisivat olla pelastus monelle asiakaspalvelussa olevalle. Kun ne on hyvin tehty, ei eroa oikeisiin huomaa.


      • dieetit
        hyvin tuloksin kirjoitti:

        Lue aikaisempi viestini tässä ketjussa.

        Vuosia sitten minulla oli sekaihottumaa ja sitä hoidettiin keliakia -dietillä. Auttoi hyvin. Nyt kesälomalla olen langennut kaikenlaiseen "kiellettyyn ruokaan" (punainen liha, tomaatti, mansikka, mustikka, vehnäjauhoista tehdyt leivonnaiset) ja jo alkoi kämmeniin tulla ruskeita PPP-rakkuloita, jotka hävisivät n. viikossa kun saneerasin ruokavalioni. Aurinkoa en ole ehtinyt juurikaan ottaa, joten ruoka on ainoa hoitokeino.

        Olkoonkin perussyy mikä tahansa, niin diettejä kannattaa kokeilla, sillä ne eivät maksa mitään. Ja parhaimmassa tapauksessa paino tippuu jo pelkän turvotuksen laskiessa.

        On muuten aika omituista, että täällä on useita ihmisiä, jotka ovat hoitaneet itsensä kuntoon dietillä eikä yksikään lääkäri herää tutkimaan asiaa.
        Toinen mitä ihmettelen on se, että kynsien hoitoa ei voi saada sairasvakuutuksesta. Esim. keinokynnet voisivat olla pelastus monelle asiakaspalvelussa olevalle. Kun ne on hyvin tehty, ei eroa oikeisiin huomaa.

        auttaa psoriaasikseen ainakin minulla. Jo 5 kg laihdutus auttaa.

        Sairastan todella laajaa ja hankalaa psoria...pitkä aikaista apua en ole saanut mistään, mut ihoni on "parantunut" juuri dieettien aikana paljon. Vuonna 2000 ihoni parani kokonaan dietin aikana ja oli melkeen vuoden ilman yhtään suurempaa läiskää tai näppyä. Saman olen kokenut 2004, mutta kesti vaan lyhyemmän ajan. 2008 sain kans n. 3 läiskätöntä viikkoa.

        Kyllä ruualla on pakko olla joku yhteys.

        Saman vaikutuksen olen saanut myös lohiöljy kapseleilla joista aionkin kirjoittaa ihan uuden aiheen. Ihoni ei ole ikinä parantunut kokonaan, mutta esim. selkä ja kasvot ovat. Samoin hervoton kutina on hellittänyt.


      • Hiekkapaperijalat
        dieetit kirjoitti:

        auttaa psoriaasikseen ainakin minulla. Jo 5 kg laihdutus auttaa.

        Sairastan todella laajaa ja hankalaa psoria...pitkä aikaista apua en ole saanut mistään, mut ihoni on "parantunut" juuri dieettien aikana paljon. Vuonna 2000 ihoni parani kokonaan dietin aikana ja oli melkeen vuoden ilman yhtään suurempaa läiskää tai näppyä. Saman olen kokenut 2004, mutta kesti vaan lyhyemmän ajan. 2008 sain kans n. 3 läiskätöntä viikkoa.

        Kyllä ruualla on pakko olla joku yhteys.

        Saman vaikutuksen olen saanut myös lohiöljy kapseleilla joista aionkin kirjoittaa ihan uuden aiheen. Ihoni ei ole ikinä parantunut kokonaan, mutta esim. selkä ja kasvot ovat. Samoin hervoton kutina on hellittänyt.

        Aloin karppaamaan eli kartan hiilihydraatteja (carbohydrats).Ongelmani prsorissa oli tämä kutina ongelma.Paljon valvottuja öitä, unilääkkeitä, nuokkumista päivisin.Ei enään.
        Jätin Perunat, jauhot, riisit ym sokerit.
        Katso www.fineli.fi
        Finelistä saat tarkat, tutkitut tiedot ruoka-aineiden ravintopitoisuuksista, mm, hiilihydraatit.
        Sivuilmiönä painoni on pudonnut 2 kk n.8 kg.
        Eräs toinen sivuilmiö on närästyksen loppuminen.
        Enään en palaa entiseen sokerikulttuuriin.Kalaöljykapseleita otan 4kpl päivässä, jo 3 vuoden ajan.
        Kaikkea olen kokeillut saadakseni kutinan loppumaan.
        Psorialueet ei ole kauheasti reagoinut ehkä jotain 25 % vähentynyt.


      • Voita psori

        Minäkin hankin Paganon kirjan (Voita Psoriasis) jo pari-kolme vuotta sitten. Kokeilin heti satunnaisesti joitakin kirjan juttuja, mutta sillätapaa ei tullut tulosta. Sitten se kirja jäi. Vasta puoli vuottea sitten kun tein muutaman kerran suolihuuhtelun ja vähensin kaikenlaisten leipien syöntiä, alkoi psori parantua. Myös närästys helpotti (johon Valmarin toi lisäapua, kuten suolentoimintaankin). Tuo suolihuuhtelu onnistuu kun ostaa apteekista kertakäyttöisiä huuhtelupakkauksia (halpoja, vain 3-5 euroa). Paganon kirjassa sanotaan että kun suoli on kunnossa, niin sen jälkeen alkaa ihokin parantua. Pagano suositelee suolen hoitoon mm.lesitiinirakeita ja punajalavateetä. Lesitiiniä on näppärä käyttää aina välillä jugurtin joukossa. Koko kropaltani on psori nyt 60 % parantunut .


      • pa
        Voita psori kirjoitti:

        Minäkin hankin Paganon kirjan (Voita Psoriasis) jo pari-kolme vuotta sitten. Kokeilin heti satunnaisesti joitakin kirjan juttuja, mutta sillätapaa ei tullut tulosta. Sitten se kirja jäi. Vasta puoli vuottea sitten kun tein muutaman kerran suolihuuhtelun ja vähensin kaikenlaisten leipien syöntiä, alkoi psori parantua. Myös närästys helpotti (johon Valmarin toi lisäapua, kuten suolentoimintaankin). Tuo suolihuuhtelu onnistuu kun ostaa apteekista kertakäyttöisiä huuhtelupakkauksia (halpoja, vain 3-5 euroa). Paganon kirjassa sanotaan että kun suoli on kunnossa, niin sen jälkeen alkaa ihokin parantua. Pagano suositelee suolen hoitoon mm.lesitiinirakeita ja punajalavateetä. Lesitiiniä on näppärä käyttää aina välillä jugurtin joukossa. Koko kropaltani on psori nyt 60 % parantunut .

        dietti ei vaikuttanut mitenkään, kokeilin puoli vuotta, ei mitään muutosta.

        Minulla on ollut psori jo 30 vuotta, samoin nivelpsori, rankkaa on, salazopyriinistä tuli allerginen
        reaktio, jouduin sairaalaan tiputukseen ja varoittelivat siellä käyttämästä enää koskaan.Voltarenin teho hiipui monen vuoden käytön seurauksena. Ridauran käytön jouduin myös lopettamaan, ei keho enää sietänyt. Reumalääkärit ehdottelevat kilvan metotreksaattia.
        Taitaa olla tämän päivän "muoti", en ole suostunut käyttämään tätä hurjaa kemikaalia.
        Tässä mennään päivä kerrallaan, rasvaillaan ja välillä Buranaa 2-3 päivän kuureina.


      • Selvitetään tapausta
        pa kirjoitti:

        dietti ei vaikuttanut mitenkään, kokeilin puoli vuotta, ei mitään muutosta.

        Minulla on ollut psori jo 30 vuotta, samoin nivelpsori, rankkaa on, salazopyriinistä tuli allerginen
        reaktio, jouduin sairaalaan tiputukseen ja varoittelivat siellä käyttämästä enää koskaan.Voltarenin teho hiipui monen vuoden käytön seurauksena. Ridauran käytön jouduin myös lopettamaan, ei keho enää sietänyt. Reumalääkärit ehdottelevat kilvan metotreksaattia.
        Taitaa olla tämän päivän "muoti", en ole suostunut käyttämään tätä hurjaa kemikaalia.
        Tässä mennään päivä kerrallaan, rasvaillaan ja välillä Buranaa 2-3 päivän kuureina.

        Pyydän ottamaan yhteyttä: [email protected]


      • ppp+psori
        Voita psori kirjoitti:

        Minäkin hankin Paganon kirjan (Voita Psoriasis) jo pari-kolme vuotta sitten. Kokeilin heti satunnaisesti joitakin kirjan juttuja, mutta sillätapaa ei tullut tulosta. Sitten se kirja jäi. Vasta puoli vuottea sitten kun tein muutaman kerran suolihuuhtelun ja vähensin kaikenlaisten leipien syöntiä, alkoi psori parantua. Myös närästys helpotti (johon Valmarin toi lisäapua, kuten suolentoimintaankin). Tuo suolihuuhtelu onnistuu kun ostaa apteekista kertakäyttöisiä huuhtelupakkauksia (halpoja, vain 3-5 euroa). Paganon kirjassa sanotaan että kun suoli on kunnossa, niin sen jälkeen alkaa ihokin parantua. Pagano suositelee suolen hoitoon mm.lesitiinirakeita ja punajalavateetä. Lesitiiniä on näppärä käyttää aina välillä jugurtin joukossa. Koko kropaltani on psori nyt 60 % parantunut .

        enkä aio enää palata vanhaan ruokavalioon. Samoin kaikki lääkerasvat ovat pannassa, Ceridalia kun tarve. Ja harvoin enää on, jos tulee oireita, huomaan taas syöneeni jotain kiellettyä. Tai on stressiä.
        Paganon kirja on hyvä, pitkäjänteisyyttä tarvitaan jopa stressin poistamiseen.


    • PunaS

      Ryhdyin itse kasvis/kalansyöjäksi puoli vuotta sitten, ja psori tuntuu helpottaneen hivenen. Näin lyhyen ajanjakson perusteella on tietysti vaikea tehdä johtopäätöksiä. Ainakin nykyisin tulee syötyä monipuolisemmin, ja yleinen terveys on ehkä parantunut sitä kautta. Komppaan muita kommentoijia ja sanon, että alkoholin nauttiminen ei tee iholle/nivelille hyvää.

      Löysin Google Scholarista tällaisen tutkimuksen tiivistelmän ruokavaliosta ja psorista, jos kiinnostaa:
      http://www.medscape.com/viewarticle/514108

      Artikkelin luotettavuutta en osaa arvioida.

      • Nippeli9

        Hei, suosittelen kaikille lämpimästi täysin viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota. Oma psorini jonka kanssa olen kamppaillut viimeiset 20 vuotta, on parantunut lähes kokonaan !!! Minua neuvoi erittäin hyvä lääkäri, Antti heikkilä, Eiran sairaala. Olen kokeillut kaikkea mahdollista ruokavaliota, luontaishoitoam, vaihtoehtohoitoa ja ruokavaliota.... Tämä oli ensimmäinen joka toimii oikeasti. Olen jättänyt siis pois perunan, riisin, KAIKKI viljat normaalit JA gluteenittomat, sokeri, maissi, soija. Syön kalaa, kanaa, lihaa, kasviksia, hedelmiä, juureksia, maitoa, munia. Ja olo on ihan eri kuin ennen. Pyrin syömään mahd puhdasta ruokaa, ei eineksiä ollenkaan. Mutta sanon että kannattaa kokeilla, ehdottomasti ! Tsemppiä kaikille


    • viljaton.

      Psoriasis tai psoriaasi eli hilsetystauti on yksi tavallisimpia ihosairauksia. Psoriasisliiton arvion mukaan Suomessa tautia sairastavia on noin 150 000 eli 2–3 prosenttia väestöstä. Psoriasis on tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa oireita iholla ja nivelissä. Joillakin psoriaatikoilla on sekä iho- että niveloireita, mutta ihopsoriasista esiintyy myös yksin, samoin kuin nivelpsoriasista.

      Psoriasis on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta psoriasis onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä psoriasis on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi psoriasis, niin toimisin seuraavasti:

      1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Itselleni tuo riittävä tarkoittaa noin 100 mikrogramman päiväannoksia.

      2. Psoriasis voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon raakaruokaa ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

      3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii myös psoriasiksen suhteen. Koita ja hämmästy.

      4. Kaikki käsitellyt ja pitkälle jalostetut maitotuotteet pois ruokavaliosta.

      5. Ihmisille uskotellaan, ettei psoriasis johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että psoriasista sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

      6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

      7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

      8. MSM!

      Jos unohdin listasta jotain oleellista, niin heitä kommenttia…

      Psoriasispotilaat saavat lähes poikkeuksetta apua sairauteensa, kun he käyvät talven aikana hoitamassa vaivaansa etelän lämmössä. Tässä keskeistä osaa näyttelee tietysti tuo ihmeellinen aurinko, mutta ei kannata unohtaa myöskään muita tekijöitä:

      1. Parempi ruoka. Lähes poikkeuksetta ulkomaanmatkoilla syödään paremmin, kuin kotimaassa. Hotelliaamiainen on paljon muuta kuin kahvi ja ruisleipäviipale… Ja mikroaterian sijasta saatetaan syödä esimerkiksi thaimaalaisia herkkuja, jotka valmistetaan tuoreista raaka-aineista.

      2. Stressin sulaminen. Stressittömyys on yksi tärkeistä avaintekijöistä paranemisen suhteen. Myös tämän sairauden osalta.

      3. Paljon raitista ilmaa. Harva viettää aurinkolomaa sisällä möllöttäen. Normaalin puolen tunnin sijasta ulkona voi vierähtää päivässä helposti 8 tuntia.

      4. Merivesi on tosi loistava juttu psoriasispotilaille. Etenkin merivesi aurinko on erinomainen yhdistelmä!

      Vuokraa lehmä
      Christer heitti ilmoille todella hauskan ja toteuttamisen arvoisen idean. Nyt kun tuo tilamaidon myyminen tullaan kieltämään, niin eikö maitotilat voisi myydä tai vuokrata lehmiä. Myydäänhän hevosistakin osuuksia. Lehmä lypsää viikossa keskimäärin 135 litraa maitoa, joten siitä riittää jaettavaksi useammallekin maidon ystävälle. Siinä on minkään viranomaisen turha urputtaa, kun käy hakemassa oman lehmän maitoa ämpäriin…

      http://www.raikasweb.com/psoriasis

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

    • viljaton.
    • vähempikin hämmentää

      Hei. Laitan nyt tähän ketjuun kysymykseksi.

      Itselläni ei ole psoriasista, mutta olen yrittänyt auttaa rakastani keväästä alkaen syömään Paganon ruokavalion mukaisesti, kun se antoi toiveen paranemisesta.

      Voisiko sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet tuloksia Paganon tai sitten tuon Heikkilänkin ruokavalioilla, kertoa esimerkkejä päivän mittaan syödyistä ruoista/välipaloista?
      Paganon kirjasta saa loppujen lopuksi välillä vähän epäselvän kuvan siitä, mitä oikeastaan nyt pitäisi syödä, suomennoksen ja alkuperäisenkin välilläkin on joitain erilaisuuksia löytynyt ohjeissa.
      Täysjyvä- ja maitotuotteet Pagano siis olevinaan hyväksyisi, jos ei ole täysin väärin kirjaa tulkittu, mutta sitten tätä dieettiä seuraavat ihmiset kuitenkin vannovat, että vilja ja maitotuotteet olisivatkin jopa yksiä pahimmista.

      Joissain keskusteluissa kehutaan pelkästään D-vitamiinilisien syömistä, ja toisessa vhh-ruokavalion tehokkuutta, joka tietenkin kuulostaa paremmalta kuin paganon dieetti, mikäli se tarkoittaa teoriassa sitten karppausta ja sallisi lihan käytön...

      Nyt on vaikuttanut, että kyseessä onkin vielä nivelpsoriasis, joka Paganon mukaan karsii myös ne sitrushedelmät. Ja dieettiä seuraavien keskustelujen mukaan muutenkin liika hedelmien syönti antaa liikaa hedelmäsokeria, joka pahentaa tilaa. Eli hedelmiäkin pitää rajoittaa.

      Näitä kaikkia jos käy yhdistelemään tiukalla linjalla, niin tulee kysymys, että mitä ihmettä sitä voi oikeasti syödä. Varsinkin aamulla tai illalla, jos se kaurapuuro/ruisleipä tms on viljana kielletty ja maitoa ei saa käyttää. Vihersalaattia lisukkeilla joka aterialla käy vähintään tylsäksi, ja jatkuva näläntunne on välillä sietämätöntä, kun "sallittu" määrä kanaa tai kalaakin tuntuu olevan aivan liian vähän, mutta on hankala lisätä määrääkään jos yrittää pitää sen 20/80 suhteen happamassa ja emäksisessä. Laihtuakaan ei enää saisi kun alkaa tulemaan alipainorajat liian lähelle. Ei tässä oikein edes osaa sanoa, että onko koko ruokavalio auttanut. Ei se näytä paljoa ainakaan pahentaneenkaan tilannetta, muuten kun painon laskulla muutenkin hoikalla ihmisellä..

      Eli paganolaiset, tai vhht:kin nyt kun se kävi kiinnostamaan toisena vaihtoehtona, mitä kaikkea te oikeasti syötte milläkin ruoalla ja pidätte itsenne kylläisenä?

    • €ero

      Viime keväänä aloitin gluteettitoman ruokavalion joka loppui parin viikon jälkeen olosuhteen pakosta, olen taas herätellyt ajatusta kun voisin jotenkin saada sen toimimaan mutta hankaluuksia on, miten kauan on oltava että huomaa vaikutuksen onko se miten yksilöllistä.

    • Tanja-Kaikkonen
    • Vehnäjasokeri

      Muistetaan AINA että on olemassa hyviä ja huonoja hiilihydraatteja. Ihminen tarvitsee monipuolista ravintoa. Jätin itse vehnän ja sokerin, ja keskivaikea psorilääke hävisi ja iho voi paremmin. Repsahdin, iho rupesi köts

      • Vehnäjasokeri

        Sori, karkasi kesken . Siis iho rupesi heti entiselleen. Tai ei ihan heti: muutama vehnäleipä, satumainen pieni karkkimäärä. Vasta kun rupesin syömään normi vehnät ja sokerit, ongelmat palasivat. Nyt on taas sokeriton ja vehnätön dieetti. Samaan aikaan ei kannata lopettaa hyviä hiilareita: juurekset ja kohtuullinen määrä hedelmää on hyväksi, liiallinen proteiini on pahasta, menee vain läskiksi. En siis usko karppaamiseen, kunhan sokerit on vähemmällä ja viljat terveellisempiä.


    • Vasta30vkärsinyt

      Olen kärsinyt PPP:stä 30 v. Lopetin tupakan polton noin vuosi sitten kun lääkärit ovat hokeneet kaiken aikaa kuinka tupakoimattomuus auttaa PPP:n. 30 vuoden aikana PPP ei ole koskaan ollut näin kamala mitä viimeisen vuoden aikana. Olen juossut ihotautilääkärillä, syönyt mitä kamalampia sisäisiä lääkekuureja, käyttänyt järjettömän kalliita lääkärin määräämiä voiteita ym. mutta PPP jyllää pahempana kuin koskaan. Kynnet ovat lähteneet 5 sormesta kokonaan ja hiukset lähtevät tuppoina. Söin juuri 3 viikon 20 mg kortisonikuurin jonka aikana PPP hieman laantui, mutta heti kun kuuri oli loppu ja 1 lääkkeetön päivä ohi niin PPP taas rehottaa valtoimenaan jalkapohjissa ja käsissä. Olen kokeillut näiden 30 v aikana kaikki mahdolliset ruokavaliot, syönyt järjettömiä lääkekuureja ja käyttänyt tuhansia markkoja ja euroja erilaisiin voiteisiin mutta lyhytaikaista apua lukuun ottamatta apua en ole saanut. Nyt viimeisen vuoden aikana PPP vaikuttaa jo liikkumiseen koska jalkapohjat ovat täysin rakkuloiden ja haavojen peittämät. Nyt ihotautilääkäri nosti kädet pystyyn, koska sisäistä kortisonilääkitystä ei voi kaiken aikaa käyttää. Olen lukenut tämän viestiketjun enkä löytänyt mitään sellaista jota en olisi kokeillut ja josta olisin saanut apua. Nyt on vain yksi vaihtoehto enää jäljellä ja se on tupakoinnin aloittaminen uudestaan jotta PPP helpottaisi edes hieman.

      • moukka

        Minulla psori puhkesi n. 3 kk tupakoinnin lopettamisen jälkeen.


    • tapa-psoriasis

      Psoriaksen tapoin itse pois omena siideri etikalla ja ruokasoodalla. Toimii ja helpotuksen huomaa jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Kostuta etikalla vanutyyny ja pidä sitä iholla paikallaan useamman minuutin. Polttelee aikalailla jos psori on pahana, mutta pikkuhiljaa oman kestävyyden rajoissa toistaa prosessia usein.Psori sieni kuolee, kuivuu ja arpeutuu, lopuksi sen voi nyppiä pois iholta. Youtubessa ohjeita myös. Tiedän mistä puhun ja noin voit TAPPAA PSORIASIS sienen iholtasi

      • Ainutvaan

        että PSORIASIS EI OLE MIKÄÄN SIENI !!!


    • Psorimies39

      Itsellä psori pysyy melko hyvin kurissa terveellisilä elämäntavalla. Hiilihydraatteja maltillisesti, hyviä rasvoja ja proteiinia paljon. Urheilua säännöllisesti ja etenkin aerobinen urheilu on auttanut huomattavasti psoriasikseen. Lisäksi riittävästi vitamiineja.

      Psori iskee kyllä itsellenkin tulehduksien yhteyksissä. Eli flunssat ja muu sairastelu tuo psorin suhteellisen nopeasti takaisin.

      Lääkevoiteista ei ole kuin hetkellistä apua, joten niitä en ole käyttänyt enää vuosiin.

      • ShiningBright

        Moi! Minulla on ollut vaikea psoriasis päänahassa 12 vuotta ja muualla vartalolla läiskäpsoriasis noin 9 vuotta. Olen 33 v. nainen.

        Viime vuonna tutustuin Anthony Williamin kirjaan Medical Medium, Secrets Behind Chronic and Mystery Illness and How to Finally Heal. Aloin vähitellen seuraamaan hänen suosittelemaansa ruokavaliota, ja huomasin pian psorin ja muiden vaivojen vähentyvän. Ruokavalio perustuu tuoreisiin hedelmiin, kasviksiin ja vihanneksiin. Tänä syksynä aloitin ruokavalion kokeilun kunnolla uudelleen, mm. syömällä joka aamu puolikkaan vesimelonin. Noin viiden viikon jälkeen prosiasis on kokonaan kadonnut, päänahkani on puhdas ensimmäistä kertaa koko 12 vuoteen sairauteni aikana! En käytä mitään kortisoni tai muita lääkevoiteita, ainoastaan ruokavaliolla tämä upea parantuminen!

        Suosittelen ehdottomasti kaikkien psoriatikkojen tutustuvan Anthony Williamin kirjaan ja blogiin, sekä facebook ja instagram sivuihin nimellä Medical Medium. Myös googlaamalla "psoriasis Medical Medium", löytyy blogi suoraan, jossa kerrotaan myös todellinen syy psoriasikseen. Tekstit ovat englanniksi, mutta tänä vuonna on hänen kirjansa ilmestynyt myös suomeksi käännettynä nimellä Anthony William, Terveysmeedio auttaa.
        Toivon todella paljon tästä olevan apua myös muille psoriatikoille, oman elämäni tämä on pelastanut! Mukavaa syksyä!


    • Tapa-Psoriasis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe