Kuinka perua kummius?!?

Pulassa***

Miten perua kummina oleminen? olen saamassa lapsen, ja ystäväni olisi kummiksi tulossa. joskus ennen raskaus uutista oli puhe, että hän olisi lapseni kummi jos sellainen tulisi. Nyt on sitten ystäväni puolelta yhteydenotot vähentyneet kovasti, silloin tällöin soittelee ja valittelee omia ihmissuhde sotkuistaan. sitten kun puhutaan raskaudesta, niin hän vain ystävällisesti kertoo kuulemiaan negatiivisiä asioita: kuinka paikat löystyy, paskon ja kusen housuun yms, mitkä ei läheskään joka raskaudesssa pidä paikkaansa. Nuo vaan tuntuu sen verran ilkeiltä kommenteilta, etten häntä meidän pienen kummiksi haluaisi. ja hän on sitä mieltä, että lapsen on oltava tyttö: pojat ovat kuulema niin vaikeita. kokemustahan hänellä ei lapsista ole yhtään. senkin jälkeen kun rakenneultrasssa sanottiin, että pojalta näyttäisi ja siitä kerroin ystävättärelleni. hän oli vain sitä mieltä että ei se saa olla poika, kunpa olisi tyttö...
aina kun tavataan niin jää vain tosi paha maku suuhun, iso vauva mahanikin näyttää kuulema vain läskiltä hänen silmissä, vaikka kenellekään muulle ei ole ollut epäilystäkään, etteikö vaavista olisi kyse.
Eli miten mahdollisimman kauniisti irtisanon kummiuden...?

15

2614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi..

jos snaoisit suoraan? Miksi ylipäätään olet missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa? Uskon, ettei hän edes halua lapsesi kummiksi.

• vasta kun on

oikeasti kummiksi pyydetty jne. Tosin voin sanoa kokemuksesta, että tuollainen suhtautuminen voi johtua ihmisen kypsymättömyydestä ja siitä ettei ole vaan tottunut vauvoihin. Hän voisi ehkä kasvaa sinun vauvasi mukana tavallansa, jos on mukava ystävä muuten. Jos ei, niin ehkä on sitten entinen ystävä. Voit toki valita kummiksi kenet huvittaa, eihän tuollainen puhe ole virallista.

• ollenkaan

..tuota kauniisti ilmoittaa tuollaiselle ihmiselle ettet häntä halua kummiksi. Tuskin väkisin tai hyvää hyvyyttään tarvitsee pitää ystävyyttä yllä tuon kaltaisen ihmisen kanssa. Ja jos lapsi ei ole vielä syntynyt edes , anna asian olla, kun tulee hetki valita ne Oikeat kummit, valitset ne ja unohdat tuon. Tuskin on arvoisesi ystävä koska ei edes ystävän tavoin toimi. Hyvää jatkoa sinulle :)
      T.viiden muksun mutsi

• kolmen äiti

...aikoinaan meillä oli sama tilanne edessä.
        Hyvän ystävän kanssa oli puhuttu, että hänestä tulee meidän esikoiselle kummi.
        No, kaikenlaista pientä sattui ja tapahtui, jotka saivat meidät toteamaan, että hän ei olekaan tehtävään sopiva.
        Sylikummiksi valittiinkin sisareni.Ystävätär selvästi loukkaantui, mutta selitimme, että suvussamme on ollut tapana toimia näin.Hänestä tuli kyllä myöhemmin meidän kuopuksen toinen kummi, ei siis syli-sellainen.
        Nyt nuorimmainenkin on jo viisitoista ja vanhin aikuinen.Tämä kummi ei ole kummilastaan muistanut juurikaan sitten ristiäisten, joten hyvä, ettei hänestä sylikummia silloin tullut.

• ja kummi...
        kolmen äiti kirjoitti:

...aikoinaan meillä oli sama tilanne edessä.
        Hyvän ystävän kanssa oli puhuttu, että hänestä tulee meidän esikoiselle kummi.
        No, kaikenlaista pientä sattui ja tapahtui, jotka saivat meidät toteamaan, että hän ei olekaan tehtävään sopiva.
        Sylikummiksi valittiinkin sisareni.Ystävätär selvästi loukkaantui, mutta selitimme, että suvussamme on ollut tapana toimia näin.Hänestä tuli kyllä myöhemmin meidän kuopuksen toinen kummi, ei siis syli-sellainen.
        Nyt nuorimmainenkin on jo viisitoista ja vanhin aikuinen.Tämä kummi ei ole kummilastaan muistanut juurikaan sitten ristiäisten, joten hyvä, ettei hänestä sylikummia silloin tullut.

ovat ihan sama asia, ei sitä mistään kirkokirjoista tai muualtakaan näy, kuka lasta on pitänyt sylissä.

• mistään
        ja kummi... kirjoitti:

ovat ihan sama asia, ei sitä mistään kirkokirjoista tai muualtakaan näy, kuka lasta on pitänyt sylissä.

virallisista papereista näykään, mutta kyllähän se on selvästi osoitus, että on yksi "pää"kummi, sylikummi, joka on muita kummeja tärkeämpi.

• kyllä..
        mistään kirjoitti:

virallisista papereista näykään, mutta kyllähän se on selvästi osoitus, että on yksi "pää"kummi, sylikummi, joka on muita kummeja tärkeämpi.

minun eikä monen muunkaan käsityksen mukaan.

Itse en esim. tiedä kumpi kummeistani on minua pitänyt sylissä kastetilaisuudessa. Molemmat ovat ihan yhtälailla tasavertaisia kummejani. Omien lasten kastetilaisuudessa ollaan ajateltu että joko lapsen isä tai minä pidän lasta sylissä, ettei sitten kummeillekaan tule moista käsitystä, että joku heistä olisi joku ihmeen "pääkummi".

• on puhuttu
        kyllä.. kirjoitti:

minun eikä monen muunkaan käsityksen mukaan.

Itse en esim. tiedä kumpi kummeistani on minua pitänyt sylissä kastetilaisuudessa. Molemmat ovat ihan yhtälailla tasavertaisia kummejani. Omien lasten kastetilaisuudessa ollaan ajateltu että joko lapsen isä tai minä pidän lasta sylissä, ettei sitten kummeillekaan tule moista käsitystä, että joku heistä olisi joku ihmeen "pääkummi".

iät ja ajat!

Eihän nykyään vanhemmat edes tiedä, että kuuluuko vauva kastaa kirkon jäseneksi vaiko ei. Puhumattakaan siitä, että tietäisivät, että kuinka monta kummia pitäisi lapsella olla ja että mitkä ovat perusteet, että joku hyväksytään kummiksi ja miksi joitakin ei voi hyväksyä.

• ajoit..
        on puhuttu kirjoitti:

iät ja ajat!

Eihän nykyään vanhemmat edes tiedä, että kuuluuko vauva kastaa kirkon jäseneksi vaiko ei. Puhumattakaan siitä, että tietäisivät, että kuinka monta kummia pitäisi lapsella olla ja että mitkä ovat perusteet, että joku hyväksytään kummiksi ja miksi joitakin ei voi hyväksyä.

takaa tuolla viestillä? Ei käsittääkseni liity aiheeseen millään tavalla.

• niin helppoahan

on vain ilmoittaa, että olettekin valinneet jonkun muun vauvanne kummiksi. Sanotte vaikka, että olitte ajatelleet häntä tyttövauvan kummiksi, mutta kun vauva onkin poika, niin kummiksi tulee X.

Ennen poikavauvan pääkummi oli aina joku mies. Pyytäkää vaikka veljeäsi tai miehesi veljeä (jos teillä sellaisia on) sylikummiksi ja jotain hyvää ystävätärtäsi toiseksi kummiksi.

• Trinny

Ns. ystäväsi kuulostaa kateelliselta odotuksestasi. Hän yrittää vain saada sinulle mielipahaa, koska kirjoittamasi mukaan hänellä itsellään on asiat sekaisin ja ihmissuhdesotkuja. Kerro asiallisesti kenet valitset kummiksi. Voit ehkä lisätä että hänhän ei (poika)lapsista tunnu pitävän ja toinen ystäväsi pitää jne. Itse suosin kummin tehtävään sisarrusta tai sukulaista, heistä itse olen omalla lapselleni saanut kummin joka välittää.

• ehdottaja

Ensinnäkin: TE päätätte lapsen kummit, siihen ei ole muilla mitään sanomista.

Mitähän jos tekisit näin. Jos kerran olette enää harvoin tekemisissä, niin sen kun vain mainitset lapsenne kastetun esim. 12.10. (tms.). Piste ja loppu. Jos ystäväsi on kiinnostunut, niin toki sitten voit mainita, olivatko ristiäiset isot/pienet, mitä tarjosit vieraille, mitä ohjelmaa oli, ketkä olivat kummeina.

Jos olette jo etääntyneet toisistanne, niin en usko hänen loukkaantuvan siitä, ettei kummiksi päässyt/joutunut. Kaikki eivät suinkaan siihen hommaan edes halua.

Ja joka tapauksessa ette ole tilivelvollisia. Kummiksi kannattaa valita ihminen, jonka kanssa ollaan paljon tekemisissä, joka siis on läsnä. Et ole "perumassa" kummiutta, koska sinulla ei vielä edes ole lasta!

Tilanteet muuttuvat. Jos ystäväsi suuttuu, niin sitten suuttuu. Tuskinpa suret kovinkaan paljon, vaikka et enää hänestä kuulisikaan, jos asenne on tuo..?

• ...

...ei kyllä ole tarpeellista kastaa lasta täysin tämän (entisen?) ystävän tietämättä, vaikka hänen käytöksensä törkeältä kuulostaakin. Suora puhe on parempi vaihtoehto, kun kummiasiasta on kuitenkin ollut puhetta. Missään nimessä en enää valitsisi "ystävää" kummiksi, ja ymmärsin ettei asiasta ollut vielä mitään lopullista sovittukaan. Kummiutta ei siis tarvitse varsinaisesti perua. On kuitenkin hyvä kertoa rehellisesti, että olet muuttanut mielesi, koska hän ei näytä iloitsevan tulevasta lapsesta riittävästi mahtuakseen kummien joukkoon. Et ole myöskään saanut häneltä odottamaasi tukea raskauden aikana, etkä siis voi luottaa siihenkään, että hänestä olisi lapselle tueksi ja turvaksi, kuten kummista pitäisi. Voihan olla niinkin, että hän ei oman navan tuijotukseltaan ole edes tajunnut loukanneensa sinua niin pahasti. Jos hän ymmärtää tehneensä väärin, pyytää anteeksi ja parantaa tapansa, voi ystävyytenne ehkä jopa jatkua, joskaan ei ehkä niin läheisenä kuin ennen. Lapsen kastaminen tämän ns. ystävän "selän takana" voisi jäädä sinuakin kaivelemaan ja aiheuttaisi vain enemmän stressiä kuin asioiden selvittäminen puhumalla. Ymmärrän, ettei suora puhe ole sekään helppoa, koska itsekin mieluiten välttelen konflikteja, mutta voitte molemmat loukata toisianne lopulta vähemmän, jos olet rehellinen.

• joo_joo_just_joo
        ... kirjoitti:

...ei kyllä ole tarpeellista kastaa lasta täysin tämän (entisen?) ystävän tietämättä, vaikka hänen käytöksensä törkeältä kuulostaakin. Suora puhe on parempi vaihtoehto, kun kummiasiasta on kuitenkin ollut puhetta. Missään nimessä en enää valitsisi "ystävää" kummiksi, ja ymmärsin ettei asiasta ollut vielä mitään lopullista sovittukaan. Kummiutta ei siis tarvitse varsinaisesti perua. On kuitenkin hyvä kertoa rehellisesti, että olet muuttanut mielesi, koska hän ei näytä iloitsevan tulevasta lapsesta riittävästi mahtuakseen kummien joukkoon. Et ole myöskään saanut häneltä odottamaasi tukea raskauden aikana, etkä siis voi luottaa siihenkään, että hänestä olisi lapselle tueksi ja turvaksi, kuten kummista pitäisi. Voihan olla niinkin, että hän ei oman navan tuijotukseltaan ole edes tajunnut loukanneensa sinua niin pahasti. Jos hän ymmärtää tehneensä väärin, pyytää anteeksi ja parantaa tapansa, voi ystävyytenne ehkä jopa jatkua, joskaan ei ehkä niin läheisenä kuin ennen. Lapsen kastaminen tämän ns. ystävän "selän takana" voisi jäädä sinuakin kaivelemaan ja aiheuttaisi vain enemmän stressiä kuin asioiden selvittäminen puhumalla. Ymmärrän, ettei suora puhe ole sekään helppoa, koska itsekin mieluiten välttelen konflikteja, mutta voitte molemmat loukata toisianne lopulta vähemmän, jos olet rehellinen.

Oletin automaattisesti pääseväni parhaan ystäväni kummiksi, mutta mitään pyyntöä ei kuulunut raskausaikana ja sitten tuli vaan tekstiviesti, että lapsemme on saanut sen ja sen nimen. Sama kävi kaverini toisen lapsen kanssa.

• tilanne..

Pitkäaikaisimman lapsuudenystäväni kanssa on ollut joskus puhetta että jos saan lapsen, hänestä tulisi kummi. Nyt olen sitten raskaana ja epäilen olisiko hän järkevä valinta. Toisaalta hyviä ystäviä ollaan, mutta toisaalta taas riitoja on myös aika usein, ja tämä kaverini ei myöskään ole ollut minusta niin kannustava mitä voisi olla. Esimerkiksi mitä tahansa minä suunnittelen lapsen hoidosta ja kasvatuksesta, että yritän hoitaa mahdollisimman hyvin ja kasvattaa siitä kunnollisen ihmisen, hänen mielestään asiat menee aina toisin mitä suunnittelee, että suunnilleen päädyn laittamaan lapselle ruuaksi einespitsaa joka päivä enkä jaksa viedä minnekään harrastuksiin vaan istutan vain telkkarin eteen.. Ja ennen kuin olin raskaana mutta toivoin raskautta, silloin sain jo kuulla koko ajan miten "sinun oma elämä on sitten ohi" ja "ei se ole äitiys ole niin helppoa ja ihanaa mitä kuvittelet". Haluaisin lapsen kummiksi kuitenkin sellaisia ihmisiä jotka oikeasti tukea minua tässä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe