Ketkä hankkineet apua?

Mirarallaa

Heippa.

Itse olin tuossa jokin aika sitten kovasti hankkiutumassa jonkinasteiseen hoitoon tämän syömisen hallitsemattomuuden vuoksi.. Kuitenkin lueskeltuani näitä keskustelupalstoja, alkoi vaikuttaa siltä, että hoidossa vaan toistetaan niitä samoja clichéitä "syö lautasmallin mukaan", "hyväksy itsesi" jne.

On nyt tullut yritettyä itsen hyväksymistä ja oman pään sisällön selvittämistä ja jääkaapin täyttämistä vain "terveellä" ruualla, mutta. Entäs kun sen "terveenkin" ruuan ahmii kaiken puolessa tunnissa pois? Entäs kun joka päivä ahdistaa ja on suorituspakkoa, mitä ei osaa mihinkään purkaa?

Itse uskoisin, että jonkinlainen kognitiivinen tai behavioralistinen terapia tai muu hoito voisi hyvinkin auttaa, mutta minkälaista hoitoa BEDiin yleensä tarjotaan? Alkaako kaikki esimerkiksi taustalla olevien alitajuisten ongelmien selvityksellä?

Kohtuullisen normaaleissa mitoissa olevana en edes välttämättä viitsi hakea mitään apua, en usko että minua otetaan tosissaan..? Vai pitääkö minun saman tien varata aika joltain überkalliilta yksityiseltä psykoterapeutilta?

Kertokaapa omia hoitokokemuksianne, jos vain viitsitte ja haluatte.

3

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi auttaa?

      Vertaistukiryhmä vois auttaa. Jos vaikka sieltä sais tukihenkilö, jolle vois soittaa kun tällainen ahmimishimo yllättää. Joissainkaupungeissa on jo syömishäiriöistä kärsiville tällaisa kohtauspaikkoja. Otappa selvää, löytyisikö sinunkin kaupungistasi.

    • avun hakemista

      oman kokemukseni mukaan, vain terapiasta on ollut minulle apua.. hoitoon hakeutumisen kynnys oli älyttömän suuri kun ajattelin, ettei minua takuulla oteta vakavasti. sairaus kuitenkin vei pikkuhiljaa syvemmälle ja syvemmälle, eikä ollut vaihtoehtoja.. en tiennyt mitä tehdä ja minne mennä.. hakeuduin psykiatriselle sairaanhoitajalle ja voin suositella. hän ymmärsi heti mistä oli kysymys ja otti minut vakavasti. hän on auttanut minua enemmän kuin kukaan, kuunnellut, neuvonut, potkinut eteenpäin, laittanut asioihin vauhtia.. sain lääkityksen joka on antanut toimintakykyni takaisin.. oireitakin hieman lievittänyt, mutta ei kokonaan.. odottelen terapiaan pääsyä ja käyn edelleen keskustelemassa hoitajan kanssa.. nämä keskustelut ovat olleet henkireikä ja avannut silmiäni. terapia on rankkaa ja voi kestää kauankin, mutta koen sen olevan ainoa keino löytää itsensä, oppia ja parantua. suosittelen ehdottomasti. asiantuntijat kyllä ottavat vakavasti ja ymmärtävät.

    • bed64

      Kävin vuosia sitten terapiassa BED:n takia, olen normaalipainoinen, mutta minut kyllä otettiin tosissaan. Terapiasta ei kylläkään ollut apua, koska olin terapeutin ensimmäinen syömishäiriötapaus, ja hän keskittyi melkein täysin toisen aviomieheni tapaukseen, vaikka syömishäiriöni alkoi jo murrosiässä!?
      Avun sain hypnoosista, BED pysyi muutaman vuoden hallinnassa, nyt pitäisi taas löytää hyvä hypnotisoija, koska en tiedä mistä löytäisin hänet jolta sain avun alunperin.
      Olen huomannut että minulla tämä sairaus on kuin olisin alkoholisti, jos olen kokonaan ilman mässyjä, niin hyvin menee, mutta jos syön yhdenkin suklaapalan, keksin, jäätelön, niin taas mennään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe