Neurologisten sairauksien pelko

kysyjä...

Onko muilla, kenellä tautipelkoja on, sen lisäksi "todellisia" oireita? Mulla tulee aina taudin mukana ihan oikeat oireet, joka on järkyttävää. Saatan taikoa ihan mitä vain. Aina olen luullut että päänsäryn syy on aivokasvain, mutta nykyään huomaan, että päänsärky alkaa kun olen yksinäinen jne, eli juuri silloin kun ahdistaa. Elohiirtä minulla oli yksi kokonainen kesä, olin varma että MS. Mutta sekin loppui kun stressi helpottui. Myös silmäoireet (kuivuus, vuoto) ovat aika ajoin, näkö huonontunut (perheellä muilla mennyt näkö jo aikaisemmin), akne, kuumat aallot, yleinen ahdistus ja vaikka mitä muuta.

10

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyjä....

      Eikö löydy kohtalotovereita? :(

      • miavaan

        Itselläni nyt kirjotukset alkaneet ja sen mukana myös stressi,joka on itselläni ollut enemmänkin alitajuista.Itse pelkään myös kaikkia mahdollisia sairauksia, ja tällä hetkellä suurin ahdistuksen aihe on aivokasvaimen pelko.
        Oireena minulla on ollut nyt pian kuukauden jatkunut kokoaikainen lievä huimaus/epätodellinen olo, paha olo/heikotuksen tunne(ajoittain) ja sen yhteydessä kauhea väsymys(vaikka olen nukkunut kunnon yöunet). Lisäksi minulla on aina välillä outoja puristuksen tunteita käsivarsissa ja tuntuu kuin veri ei kiertäisi niissä kunnolla. Myös elohiiriä on siellä sun täällä ja tuntuu usein kuin muurahaiset kävelisivät joka puolella vartaloa. Ja nyt olen huomannut,että iltaisin on aina pientä kuumetta...

        Lääkärissä olen kolmesti käynyt, perus verikokeet on otettu(ne olivat ok) ja lääkäri sanoi tämän olevan vain ahdistuneisuutta/paniikkia.(Itse en kyllä usko siihen vieläkään) Sain siihen sitten rauhoittavia(oxamin) joita otan kolmesti päivässä, siihen saakka kun saan kunnon lääkkeet. Vaikka koko ajan olen rauhoittavien vaikutuksessa, niin pelkään silti olevani fyysisesti sairas..Siis epätodellinen olo jatkuu/liikkeet ovat hitaat. Muihin oireisiin en rauhoittavien vaikutuksen aikana kiinnitä niin paljon huomiota.Nämä ruhoittavat siis saavat minut vain ns "pysymään aisoissa pelkoni kanssa", ettei se kehity paniikiksi.

        Sinun oireesi kuulostavat minusta vain stressin oireilulta, joten ole huoleti. Itsestäni en olisikaan sitten niin varma,kun oireet tuntuvat haittaavan jo jokapäiväistä elämääni...Olen niin väsynyt tähän....


      • kysyjä.....
        miavaan kirjoitti:

        Itselläni nyt kirjotukset alkaneet ja sen mukana myös stressi,joka on itselläni ollut enemmänkin alitajuista.Itse pelkään myös kaikkia mahdollisia sairauksia, ja tällä hetkellä suurin ahdistuksen aihe on aivokasvaimen pelko.
        Oireena minulla on ollut nyt pian kuukauden jatkunut kokoaikainen lievä huimaus/epätodellinen olo, paha olo/heikotuksen tunne(ajoittain) ja sen yhteydessä kauhea väsymys(vaikka olen nukkunut kunnon yöunet). Lisäksi minulla on aina välillä outoja puristuksen tunteita käsivarsissa ja tuntuu kuin veri ei kiertäisi niissä kunnolla. Myös elohiiriä on siellä sun täällä ja tuntuu usein kuin muurahaiset kävelisivät joka puolella vartaloa. Ja nyt olen huomannut,että iltaisin on aina pientä kuumetta...

        Lääkärissä olen kolmesti käynyt, perus verikokeet on otettu(ne olivat ok) ja lääkäri sanoi tämän olevan vain ahdistuneisuutta/paniikkia.(Itse en kyllä usko siihen vieläkään) Sain siihen sitten rauhoittavia(oxamin) joita otan kolmesti päivässä, siihen saakka kun saan kunnon lääkkeet. Vaikka koko ajan olen rauhoittavien vaikutuksessa, niin pelkään silti olevani fyysisesti sairas..Siis epätodellinen olo jatkuu/liikkeet ovat hitaat. Muihin oireisiin en rauhoittavien vaikutuksen aikana kiinnitä niin paljon huomiota.Nämä ruhoittavat siis saavat minut vain ns "pysymään aisoissa pelkoni kanssa", ettei se kehity paniikiksi.

        Sinun oireesi kuulostavat minusta vain stressin oireilulta, joten ole huoleti. Itsestäni en olisikaan sitten niin varma,kun oireet tuntuvat haittaavan jo jokapäiväistä elämääni...Olen niin väsynyt tähän....

        Musta sun oireet kuulostaa myös stressiltä ja ahdistuneisuudelta :) Sitä vaan on vaikea ajatella "järkevästi" omalla kohdalla, kun on tämä luulosairaus. Tsemppiä sullekin, tämä ei oo helppo tauti. Aina kun tulee sairauden pelkoa pitää vaan muistuttaa itselle "minä sairastan luulotautia, en aivokasvainta". Yritän ajatella, että olen henkisesti sairas samalla tavalla kun joku toinen jolla on oma harhaluuloisuushäiriö. Ei kai siinä muu auta.


      • yksi_luulosairas

        Heippa!

        Täällä on myös yksi 22vuotias tyttö joka on sairastanut vaikka mitkä taudit viimeisten 7 vuoden aikana omasta mielestään..

        Olen huomannut että kun stressi iskee niin ahdistus pahenee ja tulee kaikki oireita jotka taas lisäävät ahdistusta ja siitä tuleekin noidan kehä. Mua pelottaa ms tauti, aivokasvain, muut neurologiset sairaudet, imusolmukesyöpä, leukemia ja vaikka mitkä muuta.

        Ajattelin vuosia sitten että tämä menee ohi kun vanhenee, mutta ei siltä näytä.

        Todella ahdistavaa, toisaalta tietää että tuskin on "oikeasti" sairas, mutta silti ei voi lopettaa ajattelua ja pelkäämistä.

        Lisäksi mua ahdistaa aivan sairaasti se, että nyt voin olla terve kuitenkin, mutta ehkä vuoden päästä en olekkaan...


    • on todella

      hyvä merkki sinulla, että itse tiedostat nämä tautipelkosi. Olisi paljon hälyttävämpää, jos et itse niitä "huomaisi". Varmasti aika moni meistä luulee, ja kuvittelee itsellään olevan kaikenlaisia, vakaviakin sairauksia. Oletko jutellut näistä peloistasi kenellekkään, perheelle, ystäville, psykologille jne. Sekin helpottaa, keskusteleminen, omista ongelmistasi puhuminen, ainakin jonkin verran, ja useille meistä hyvinkin paljon. Ihmisen psyykkinen hyvinvointi kulkee kuitenkin "käsi kädessä" fyysisen kanssa, eli jos mieli on masentunut, kropan vaivatkin tuntuvat suurilta. En tiedä, mutta näin minä sen ajattelen.

    • paranoidi luulosairas

      Olen ajatellut, että pitäisi varmaan käydä kallonkutistajalla vähän juttelemassa. Oma tilanteeni on edennyt siihen pisteeseen, etten nuku yöllä, kun pelottaa ja raajat puutuvat ja tulee kaikenlaista hengenahdistusta ja korvien soimista voimakkalla volyymillä juuri illalla.

      Minulla on verenpainelääkitys ja verenohennuslääkitys (jouduin neurolle, kun toinen puoli kasvoista kieli puutui, oli joku aivoverenkiertohäiriö, ja niitä on ilmeisesti aina välillä muutenkin, kun niskat on ihan jumissa).

      Nyt sitten korvat soi, kädet puutuu, pohkeet vihloo (olen ihan varma, että on tukos), peukalo väpättää itsekseen. Silmää särkee ja kaikkea muuta kivaa.

      Elämä on muuten ihan mallillaan, mutta olen joutunut töissä yhden ihmisen silmätikuksi.
      Olen tosi monelle asialle allerginen ja joudun syömään aika erikoisia eväitä. Tämä ihminen käy jatkuvasti ivailemassa eväitäni ja kyseenalaistamassa allergioitani ja pilkkaamassa laihdutusyrityksiäni. Siinä sitten itkua pidätellen yritän syödä ja puolustautua samalla.
      Kaipa tämä jatkuva pilkankohteena oleminen ja urhea pirteänä esiintyminen alkaa kalvaa minua. Ei minusta ole puolustautujaksi, eikä se autakaan.

      Mutta, nämä psykosomaattiset oireet alkavat huolestuttaa tosissaan. Olen käynyt kaksi kertaa jo työpaikkalääkärillä verenpaineen takia, enkä kehtaa enää mennä, vaikka nyt olisikin ehkä todellinen syy. Löysin toisesta rinnasta pienen, kovan kyhmyn, ja se on tosi kipeä (nuppineulanpään kokoinen). Siihen tuli heti mustelma siihen kohdalle kun yritin sitä tunnustella. En nyt kehtaa mennä kitisemään, kun sekin on todennäköisesti jotain täysin harmitonta.

      • käydä

        kallonkutistajalla, saat siellä kertoa omista asioistasi. Se pelkkä puhuminenkin jo helpottaa, ainakin jonkun verran. Näitä kiusaajia kyllä riittää, jätä moiset omaan arvoonsa. Tällä ihmisellä on ilmeisesti itsetunto-ongelmia, kun sinulle ilkeilee. Pidä "leuka pystyssä", sinun syömisesi, sekä tekemisesi ovat omia asioitasi. Kannattaisi varata aikaa myös hierojalle, taitavat lihakset olla aika jumissa. Jo pari, kolme kertaa/kk riittää. Pikku kyhmy rinnassa? Yleensä kasvaimet ovat kyllä kivuttomia, mutta pitäähän tuokin asia selvittää.


    • retkipullo

      mulla on aika lailla sama homma, kaikki alko siitä ku mun isä kuoli kesäkuussa ja siitä asti mulla on ollut kauhee kuoleman pelko...jos on pääkipua luulen heti et on joku aivoverenvuoto tai muuta sellasta ja sit ku on rintakipuja niin pelkään sydänkohtausta jne. mä niinku elän pelossa siitä ku herään siihen et meen nukkuun...pahinta on se ku ei pysty puhumaan asiasta kenellekkään ku ei muut ymmärrä, ne vaan sanoo et ala harrastaan jotai uutta tai jotai, mut se ei oo niin helppoo :( onko muita joilla olis sama homma???

    • 76544768

      mulla on aika lailla sama homma myös, mulla on hirvee kuoleman pelko ja nyt pelkään eniten sydänlihas tulehdusta :( Mutta perjaatteessa pelkään ihan kaikkia sairauksia. Tämä on ollut mulla mun koko lyhyen elämän..

    • oddscutter

      Riskiä saada neurologinen sairaus voi pienentää merkittävästi pysymällä kaukana psykiatriasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe