Terve kiinnostaisi tietää parta-agaman, kääpiöparta-agaman, berberinskinkin ja sinikieliskinkin ruokailun määrästä. Ylläolevat liskot kiinnostaisi, mutta esteeksi saattaa tulla eläinten ruokkimisen hinta. Kysyisin siis paljonko teille syntyy kuluja näiden eläinten ylläpidosta ruuan suhteen? Ja jos kertoisitte vielä kasvatatteko sirkkoja/matoja itse ja ruokkimisen määrästä.
kysymys (kääpiö)parta-agaman ja skinkkejen omistajille
2
945
Vastaukset
- kääppärin omistaja
ei ruoan suhteen hirveästi kuluja nyt tule. osa salaatti aineksista löytyy muutenkin kaapista ja osan ostelen kaupasta. ei siis mitään huomattavia määriä mene. kenttäsirkat varmaan maksaa jonkin verran eläinkaupoissa, mutta itse pyydystän suurimmaksi osaksi kesäisin sapuskan ulkoa syötäväksi. Samoin myös salaattiin löytyy makuja pihalta. Eli eläinkaupan sirkat ovat varmaan se kallein ruoka. täällä ne maksavat 40snt kpl. mutta aikuisenahan kaikkien partisten ruoan tulisi koostua suurimmaksi osaksi kasveista ja hedelmistä. vain parikertaa viikossa antaa ötököitä. Talvisin parta-agamat nukkuvat, eivätkä siis syö mitään.
- INa
Hei,
jauhotoukat ("jauhomadot") eivät hirveästi maksa. 10 eurolla saa yli desin purkillisen. Mutta kun ne kuitenkin täytyy laittaa jonkilaiseen ruokapohjaan, samalla vaivalla kasvattaa itse (jos sielu sietää). Ruokaeläimen nesteytys on tärkeä niin sirkkojen kuin jauhisten kohdalla.
Kasvatan sirkat ja jauhikset itse.
Sirkka on jo kalliimpaa muonaa (jopa 50 centtiä/kpl eläinkaupassa). Netistä löytyy kasvatusohjeita.
Valitettavasti skinkkini ovat ylipainon rajoilla. Syövät 2-5 sirkkaa (täysikasvuista)/viikko ja jokusen koteloituneen jauhotoukan tai n. ruokalusikallisen jauhotoukkia. Talvilepo sitten pudottaa painoa.
Sirkkojen kasvatus on siinä mielessä hermoille käyvää, että täyskasvuinen urossirkka sirittää kaiken yötä.
Minulla on 3 berberiä ja 2 tuliskinkkiä. Siihen aikaan, kun ostin sirkat kaupasta, meni noin 20 - 30 euroa/kk.
Berberiskinkkini syövät vauvaruokaakin (8 kuukauden ikäisen kasvisnautasosetta) ja tuliskinkit naudan maksaa (tukevaa muonaa, jota annetaan harvoin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1576354
- 501806
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381464- 471051
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241019Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48941Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13929Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384898Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14877Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75875