Mitäs ajatuksia kumpi olis parempi vaihtoehto. Vuosimalli 1994-1996, hinta noin 12000€.
Saab 9000 vs Volvo 850
8
2059
Vastaukset
- Passatisti
Tuulilasi-lehti vertaili aikoinaan tonnarin ja kasipätkän eikä löytänyt autoista mitään eroja. Vaihtoautomarkkinoilla kasipätkä on helpommin löydettävissä koska se oli aikoinaan suosittu yritysauto. Tosin vähän ajettua kasipätkää on vaikeampi löytää kuin kohtuukilometrit omaavaa tonnaria. Noin näppituntumalla kasipätkä on vaihtoautona kalliimpi ja muotoilultaan ajattomampi kuin tonnari. Itselläni oli aikoinaan vaihtoautona ostettu tonnari jossa ei vuoden aikana ja 160tkm ajettuna ilmennyt muuta vikaa kuin bensajuoppous, ainakin näin nykyaikaisen tdi:n omistajan näkökulmasta :-)
- Turbo Sensonic
...tästä olen eri mieltä:
"kasipätkä on...muotoilultaan ajattomampi kuin tonnari."
Omasta mielestäni tuo on juuri päinvastoin. Saabin muotoilu on aina ollut "ajatonta". Volvon vanhan ajan "laatikkomuotoilu" ei oikein iske meikäläiseen. Uudet Volvot ovatkin petranneet muotoiluasioissa huomattavasti. - Peinu
Turbo Sensonic kirjoitti:
...tästä olen eri mieltä:
"kasipätkä on...muotoilultaan ajattomampi kuin tonnari."
Omasta mielestäni tuo on juuri päinvastoin. Saabin muotoilu on aina ollut "ajatonta". Volvon vanhan ajan "laatikkomuotoilu" ei oikein iske meikäläiseen. Uudet Volvot ovatkin petranneet muotoiluasioissa huomattavasti.Jopa vaimo Volvo-ihmisenä vastusti meille V70:n hankkimista. "Meille ei semmosta laatikkoa hankita!"
- 9000 automaatilla
...kyllä tonnarissa on ainakin paremmat säätömahdollisuudet kuskin penkissä kuin 850 Volvossa. Itse olen n.180 ja vaimo n.145 cm pitkä ja Volvosta ei löytynyt vaimolle ajoasentoa, minulle kylläkin!
Muuten lienee melko pitkälle makuasia, paitsi että vannoutunut Saappimies ostaa tietenkin aina Saabin!!
Kokemuksesta voin sanoa, että Saabin kone on melko kestävä, n. 350-400 tkm niillä ilman suurempia remppoja ajelee. Tonnarin automaattilaatikkokin on koko lailla kestävää sorttia, siis ZF, Volvon vastaavista en tiedä.
Käy itse kokeilemassa molempia, niin eiköhän asia sillä selviä!- Tommi
..kumpikin.
Itse pidän kummastakin autosta todella paljon ja varmaan ostaisin sen auton kummasta löytäisin todella hyvän yksilön.
Tärkeintä kuitenkin, että auto on ruotsalainen(=turvallinen) :D - Masa
Tommi kirjoitti:
..kumpikin.
Itse pidän kummastakin autosta todella paljon ja varmaan ostaisin sen auton kummasta löytäisin todella hyvän yksilön.
Tärkeintä kuitenkin, että auto on ruotsalainen(=turvallinen) :DOvat hyviä autoja molemmat. Itselläni on paljon kokemusta useasta 9000:sta ja yhdestä Volvosta (tosin S70, mutta autohan on periaatteessa sama kuin 850).
9000 on erittäin tilava, mukava ja mielestäni erityisesti CD-tai CS-mallina edustavampi ja arvokkaampi kuin Volvo. Mukavuus Saabissa on huippuluokkaa, myös riittävän korkealla ja mukavalla takaistuimella. Erityisesti Saabin 2,3 litran moottorit ovat erittäin hyviä ja matka-ajossa pieniruokaisia. Turbokoneissa on upea vääntö ja moottorit pelaavat hyvin yhteen Aisin-Warnerin automaatin kanssa.
Volvossa on parempi ohjaus ja hieman parempi ajotuntuma. Tosin Saab on mukavampi ja rauhallisempi matka-auto, suuntavakavuus Saabissa on mielestäni parempi. Volvossa on kertakaikkiaan erinomaiset etupenkit, tosin 9000:n penkit ovat lähes samaa tasoa. Volvon vapaastihengittävät moottorit ovat suuresta iskutilavuudestaan huolimatta mielestäni puhdittomia (heikohko vääntö) ja suuriruokaisia.
Molemmissa on hyvä lämmityslaite, oman kokemukseni mukaan lämpö ei lopu kummassakaan. Automaatti-ilmastoinnit toimivat molemmissa hyvin.
Vikoja saattaa olla molemmissa, itse asiassa jopa yllättävän samankaltaisia. Kalliimmista mainitsemisen arvoisia lienevät vaihteistovia, joita voi olla molemmissa (Volvossa synkrovikoja, Saabissa laakerivikoja) - Saabeissa käsivalintainen vaihteisto on ehkä heikoin lenkki. Ainakin Saabiin joutuu tekemään kansitiivisteremontin varmasti jossakin vaiheessa, mutta joissakin tapauksissa sekin tulee tehtäväksi vasta 450 tkm kohdalla. Tähän vaikuttaa mm. se, onko auto huollettu asianmukaisesti ja onko esim. kannen jälkikiristys tehty aikanaan. Molemmissa autoissa tulee eteen lämmityslaitteen kennon vaihto jossain vaiheessa. Volvoon joutuu vaihtamaan tiuhaan kallistuksenvakaajan tukitankoja. Pikkuvikoja voi huonoissa (ja huonosti pidetyissä) yksilöissä olla. Iän myötä varmaan molempiin tulee elektroniikkavikoja. Saabeista on kokemusta sen verran enemmän, että tiedän ammattitaitoisen huollon parhaimmillaan kykenevän tekemään ennakoivaa huoltoa siten, että kaikki ns. kuluvat osat (esim. ns. monitoimihihnan hihnapyörät) vaihdetaan sopivan ennakoivasti siten, että ei tarvitse paljonkaan ajetulla yksilöllä joutua pulaan tien päällä.
Huolto maksaa molemmissa aika paljon.
Varhaiset 9000:t tuppasivat ruostumaan, mutta vuosimallista 1992 lähtien sinkittyjen osien määrää on lisätty (mm. ovet on sinkitty), eikä hyvin hoidetuissa yksilöissä pitäisi olla ruosteongelmia. Volvot kestävät pääsääntöisesti ruostumatta, mutta poikkeusyksilöitäkin taitaa olla. Taas kerran yksilöissä on eroja.
Summa summarum: molemmat ovat mielestäni erittäin hyviä autoja, kestoiän kannalta yksilöllä on varmasti suurempi merkitys kuin merkillä. Itse ottaisin varmaan Saabin jos sattuisin löytämään huippuyksilön. Voi tosin olla hieman haasteellista 12.000 euron budjetilla. Mutta koeaja useita yksilöitä molemmista merkeistä ja ota se joka juuri sinua miellyttää. - Saabisti
Masa kirjoitti:
Ovat hyviä autoja molemmat. Itselläni on paljon kokemusta useasta 9000:sta ja yhdestä Volvosta (tosin S70, mutta autohan on periaatteessa sama kuin 850).
9000 on erittäin tilava, mukava ja mielestäni erityisesti CD-tai CS-mallina edustavampi ja arvokkaampi kuin Volvo. Mukavuus Saabissa on huippuluokkaa, myös riittävän korkealla ja mukavalla takaistuimella. Erityisesti Saabin 2,3 litran moottorit ovat erittäin hyviä ja matka-ajossa pieniruokaisia. Turbokoneissa on upea vääntö ja moottorit pelaavat hyvin yhteen Aisin-Warnerin automaatin kanssa.
Volvossa on parempi ohjaus ja hieman parempi ajotuntuma. Tosin Saab on mukavampi ja rauhallisempi matka-auto, suuntavakavuus Saabissa on mielestäni parempi. Volvossa on kertakaikkiaan erinomaiset etupenkit, tosin 9000:n penkit ovat lähes samaa tasoa. Volvon vapaastihengittävät moottorit ovat suuresta iskutilavuudestaan huolimatta mielestäni puhdittomia (heikohko vääntö) ja suuriruokaisia.
Molemmissa on hyvä lämmityslaite, oman kokemukseni mukaan lämpö ei lopu kummassakaan. Automaatti-ilmastoinnit toimivat molemmissa hyvin.
Vikoja saattaa olla molemmissa, itse asiassa jopa yllättävän samankaltaisia. Kalliimmista mainitsemisen arvoisia lienevät vaihteistovia, joita voi olla molemmissa (Volvossa synkrovikoja, Saabissa laakerivikoja) - Saabeissa käsivalintainen vaihteisto on ehkä heikoin lenkki. Ainakin Saabiin joutuu tekemään kansitiivisteremontin varmasti jossakin vaiheessa, mutta joissakin tapauksissa sekin tulee tehtäväksi vasta 450 tkm kohdalla. Tähän vaikuttaa mm. se, onko auto huollettu asianmukaisesti ja onko esim. kannen jälkikiristys tehty aikanaan. Molemmissa autoissa tulee eteen lämmityslaitteen kennon vaihto jossain vaiheessa. Volvoon joutuu vaihtamaan tiuhaan kallistuksenvakaajan tukitankoja. Pikkuvikoja voi huonoissa (ja huonosti pidetyissä) yksilöissä olla. Iän myötä varmaan molempiin tulee elektroniikkavikoja. Saabeista on kokemusta sen verran enemmän, että tiedän ammattitaitoisen huollon parhaimmillaan kykenevän tekemään ennakoivaa huoltoa siten, että kaikki ns. kuluvat osat (esim. ns. monitoimihihnan hihnapyörät) vaihdetaan sopivan ennakoivasti siten, että ei tarvitse paljonkaan ajetulla yksilöllä joutua pulaan tien päällä.
Huolto maksaa molemmissa aika paljon.
Varhaiset 9000:t tuppasivat ruostumaan, mutta vuosimallista 1992 lähtien sinkittyjen osien määrää on lisätty (mm. ovet on sinkitty), eikä hyvin hoidetuissa yksilöissä pitäisi olla ruosteongelmia. Volvot kestävät pääsääntöisesti ruostumatta, mutta poikkeusyksilöitäkin taitaa olla. Taas kerran yksilöissä on eroja.
Summa summarum: molemmat ovat mielestäni erittäin hyviä autoja, kestoiän kannalta yksilöllä on varmasti suurempi merkitys kuin merkillä. Itse ottaisin varmaan Saabin jos sattuisin löytämään huippuyksilön. Voi tosin olla hieman haasteellista 12.000 euron budjetilla. Mutta koeaja useita yksilöitä molemmista merkeistä ja ota se joka juuri sinua miellyttää.Ihan näppituntumalla 9000:n saatavuus ja yleinen varustelutaso on parempi kuin Volvoissa. Vastaavasti CS(E)-malli on huomattavasti monikäyttösempi kuin vaikka CD tai 850:n porrasperämalli. Saabien varaosat kannattaa kyllä hankkia Ruotsista, tulee huomattavasti halvemmaksi.
- 9000CDEA
Masa kirjoitti:
Ovat hyviä autoja molemmat. Itselläni on paljon kokemusta useasta 9000:sta ja yhdestä Volvosta (tosin S70, mutta autohan on periaatteessa sama kuin 850).
9000 on erittäin tilava, mukava ja mielestäni erityisesti CD-tai CS-mallina edustavampi ja arvokkaampi kuin Volvo. Mukavuus Saabissa on huippuluokkaa, myös riittävän korkealla ja mukavalla takaistuimella. Erityisesti Saabin 2,3 litran moottorit ovat erittäin hyviä ja matka-ajossa pieniruokaisia. Turbokoneissa on upea vääntö ja moottorit pelaavat hyvin yhteen Aisin-Warnerin automaatin kanssa.
Volvossa on parempi ohjaus ja hieman parempi ajotuntuma. Tosin Saab on mukavampi ja rauhallisempi matka-auto, suuntavakavuus Saabissa on mielestäni parempi. Volvossa on kertakaikkiaan erinomaiset etupenkit, tosin 9000:n penkit ovat lähes samaa tasoa. Volvon vapaastihengittävät moottorit ovat suuresta iskutilavuudestaan huolimatta mielestäni puhdittomia (heikohko vääntö) ja suuriruokaisia.
Molemmissa on hyvä lämmityslaite, oman kokemukseni mukaan lämpö ei lopu kummassakaan. Automaatti-ilmastoinnit toimivat molemmissa hyvin.
Vikoja saattaa olla molemmissa, itse asiassa jopa yllättävän samankaltaisia. Kalliimmista mainitsemisen arvoisia lienevät vaihteistovia, joita voi olla molemmissa (Volvossa synkrovikoja, Saabissa laakerivikoja) - Saabeissa käsivalintainen vaihteisto on ehkä heikoin lenkki. Ainakin Saabiin joutuu tekemään kansitiivisteremontin varmasti jossakin vaiheessa, mutta joissakin tapauksissa sekin tulee tehtäväksi vasta 450 tkm kohdalla. Tähän vaikuttaa mm. se, onko auto huollettu asianmukaisesti ja onko esim. kannen jälkikiristys tehty aikanaan. Molemmissa autoissa tulee eteen lämmityslaitteen kennon vaihto jossain vaiheessa. Volvoon joutuu vaihtamaan tiuhaan kallistuksenvakaajan tukitankoja. Pikkuvikoja voi huonoissa (ja huonosti pidetyissä) yksilöissä olla. Iän myötä varmaan molempiin tulee elektroniikkavikoja. Saabeista on kokemusta sen verran enemmän, että tiedän ammattitaitoisen huollon parhaimmillaan kykenevän tekemään ennakoivaa huoltoa siten, että kaikki ns. kuluvat osat (esim. ns. monitoimihihnan hihnapyörät) vaihdetaan sopivan ennakoivasti siten, että ei tarvitse paljonkaan ajetulla yksilöllä joutua pulaan tien päällä.
Huolto maksaa molemmissa aika paljon.
Varhaiset 9000:t tuppasivat ruostumaan, mutta vuosimallista 1992 lähtien sinkittyjen osien määrää on lisätty (mm. ovet on sinkitty), eikä hyvin hoidetuissa yksilöissä pitäisi olla ruosteongelmia. Volvot kestävät pääsääntöisesti ruostumatta, mutta poikkeusyksilöitäkin taitaa olla. Taas kerran yksilöissä on eroja.
Summa summarum: molemmat ovat mielestäni erittäin hyviä autoja, kestoiän kannalta yksilöllä on varmasti suurempi merkitys kuin merkillä. Itse ottaisin varmaan Saabin jos sattuisin löytämään huippuyksilön. Voi tosin olla hieman haasteellista 12.000 euron budjetilla. Mutta koeaja useita yksilöitä molemmista merkeistä ja ota se joka juuri sinua miellyttää.Paljon hyvää tietoa, mutta
"Varhaiset 9000:t tuppasivat ruostumaan, mutta vuosimallista 1992 lähtien sinkittyjen osien määrää on lisätty (mm. ovet on sinkitty),..."
9000:n ovissa ei ole sinkityksiä.
Ei viimeisissäkään. Sinkitys tulee kuvaan vasta 9-5 -malleissa. Tämän olen varmistanut Saabin teknisestä neuvonnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882