Omantunnonkysymys uskovaisille

Kun nykyisin on radiot liki joka paikassa niin..

Kun kuuntelette yksin radiota, laitatteko radion kiinni siksi ajaksi, kun maailmallinen musiikkikappale soi? (vieläpä nauttien siitä) Vai kuunteletteko yksinomaa jotakin yleykköstä?

69

2973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuoruuteni

Minä kyllä kuunrelen mutta en olekkaan enään lesta.Muta muista nuoruuteni vuosilta isäni joka on lesta,juoksi housut nilkoissa vessasta kun kuuli musiikkia uutisten lomassa,ei ehtinyt panna housujaan kii.

• Vanhempani olivat myös suorastaan hysteerisiä tämän asian suhteen. Monen monta tragikoomista tilannetta syntyi, kun radio oli uutisten ajaksi pantu suurelle ja heti uutisten loputtua alkoi "pelit soida".

• sama peli!
        Devoit kirjoitti:

Vanhempani olivat myös suorastaan hysteerisiä tämän asian suhteen. Monen monta tragikoomista tilannetta syntyi, kun radio oli uutisten ajaksi pantu suurelle ja heti uutisten loputtua alkoi "pelit soida".

Ja isä mulkasi siihen malliin, että meistä lapsista joku älysi heti räpätä toosan kiinni! En yhtään ihmettele, jos ikänsä vl-piireissä olleella on vähän neuroottinen suhtautuminen kaikkeen mikä liikkuu.

• sama peli! kirjoitti:

Ja isä mulkasi siihen malliin, että meistä lapsista joku älysi heti räpätä toosan kiinni! En yhtään ihmettele, jos ikänsä vl-piireissä olleella on vähän neuroottinen suhtautuminen kaikkeen mikä liikkuu.

Silmänpalvojia? tai tässä tapauksessa korvan
        Meillä taisi käydä niin.

• se kotona
        Devoit kirjoitti:

Silmänpalvojia? tai tässä tapauksessa korvan
        Meillä taisi käydä niin.

joskus ihmetytti noin ärsy suhtautuminen. Mutta nyt omassa elämässäni, ei minua isommin häiritse vaikka radiosta tulee muutakin kuin minun "mielimusiikkia". Minulla on päivät auki radio Dei ja sieltäkin tulee toisinaan sellaista musiikkia, josta en erityisemmin pidä, mutta ei minun tarvitse sulkea vaan pienentää radiota silloin.

• laitamma

sillo ehottomasti ration nauttien kiinni.

• yhteistunnoksi

Eihän meillä enää ole omaatuntoa, vaan yhteistunto. Meidän perheen yhteistunto määrittää vaimon toimesta sen, että vain ylen ykköstä kuunnellaan. Sekin sammutetaan kansanmusiikin ajaksi.

• ..Pieninkin elämästä nauttiminen olisi kadottava synti..

• Räpylä-Jem

En kuuntele kevyttä musiikkia ollenkaan...

• Kunnioitettavaa, mutta mielestäni niiin turhaa..

• Räpylä-Jem
        Devoit kirjoitti:

Kunnioitettavaa, mutta mielestäni niiin turhaa..

et kevyt musiikki on usein niin huonosti toteutettua, ettei se mua oikein kiinnosta; laulajilla vuotavat äänet, taustamusiikki rämisevän holtitonta jne.

Mut mua hamassa nuoruudessani on vetänyt aika voimakkaastikki puoleensa kevyt musiikki (ennenku alotin laulutunnit). Ja koin sen vetävän nimenomaan ns lihallisuuteni ts aistihimojeni takia. Ymmärräkkö? Ja se miks sitten halusin/(haluan) vastustaa kys musiikkia, on se et koin/(koen) sen olevan vaaraksi uskonelämälleni. Eli himo synnyttää synnin jne.

Tähän asiaan liittyy myöskin se et tiesin pystyväni samaan, mitä monet kevyen musiikin laulajat pystyvät. Ja mua ois houkuttanut nimenomaan ruveta laulajaksi.

Mut sitku alotin laulutunnit, mun arvostus/houkutus kevyeen musiikkiin lens taivaan tuuliin. Mun kurkkua kuristaa kuunnella suurinta osaa kevyen musiikin laulajista, etten tunne enää olleskaan houkutusta sinne suuntaan.

Toinen äärilaita on sit klassinen, joka menee aika ankeeksi liian hiottuna (ankkamainen mielipide). Eli jonkinmoinen välimuoto klassinen-kevyt ois niinku mun lempparimusiikkia. Ja ehdottomasti laulumusiikki!

Voisin sanoo et Vesa-Matti Loiri hieman klassistettuna ja ilman vuotavaa ääntä ois niinku just mulle mieluista. Loiri tulkitsee mielestäni ihanasti...mut...juup.

Hahaa; mut ammutaan alas tän kommenttini takia...:)

• laulajan
        Räpylä-Jem kirjoitti:

et kevyt musiikki on usein niin huonosti toteutettua, ettei se mua oikein kiinnosta; laulajilla vuotavat äänet, taustamusiikki rämisevän holtitonta jne.

Mut mua hamassa nuoruudessani on vetänyt aika voimakkaastikki puoleensa kevyt musiikki (ennenku alotin laulutunnit). Ja koin sen vetävän nimenomaan ns lihallisuuteni ts aistihimojeni takia. Ymmärräkkö? Ja se miks sitten halusin/(haluan) vastustaa kys musiikkia, on se et koin/(koen) sen olevan vaaraksi uskonelämälleni. Eli himo synnyttää synnin jne.

Tähän asiaan liittyy myöskin se et tiesin pystyväni samaan, mitä monet kevyen musiikin laulajat pystyvät. Ja mua ois houkuttanut nimenomaan ruveta laulajaksi.

Mut sitku alotin laulutunnit, mun arvostus/houkutus kevyeen musiikkiin lens taivaan tuuliin. Mun kurkkua kuristaa kuunnella suurinta osaa kevyen musiikin laulajista, etten tunne enää olleskaan houkutusta sinne suuntaan.

Toinen äärilaita on sit klassinen, joka menee aika ankeeksi liian hiottuna (ankkamainen mielipide). Eli jonkinmoinen välimuoto klassinen-kevyt ois niinku mun lempparimusiikkia. Ja ehdottomasti laulumusiikki!

Voisin sanoo et Vesa-Matti Loiri hieman klassistettuna ja ilman vuotavaa ääntä ois niinku just mulle mieluista. Loiri tulkitsee mielestäni ihanasti...mut...juup.

kuin Maija Hapuoja? Pidätkö hänestä?

• Räpylä-Jem
        laulajan kirjoitti:

kuin Maija Hapuoja? Pidätkö hänestä?

Kävin Juutupessa kuunteleen, mut en löytäny ku yhen esityksen ja se ei ainaskaan säväyttäny...oisko hyvii linkkejä?

• muutama
        Räpylä-Jem kirjoitti:

Kävin Juutupessa kuunteleen, mut en löytäny ku yhen esityksen ja se ei ainaskaan säväyttäny...oisko hyvii linkkejä?

kuuntelemisen arvoinen Räpylälle: Perttu Mathlin - Minä tulin sinua varten; Kaskinen-Laaksonen-Simojoki - Hän ohitse ei kulje ja Uskon salaisuus

• kysyin vain,
        Räpylä-Jem kirjoitti:

kun sylki suuhun toi. Tuli jotenkin tuosta Veskusta mieleen.

Mulla on yks vanha 70-luvulla tehty LP-levy (ja vanha levari), jolla hän laulaa Heikki Sarmannon säveltämiä Hellaakosken ja Leinon runoja. Tykkään siitä kauhiasti. On kyllä vähän kulunu.

Hänen nykyisistä touhuistaan en tiedä mitään, en oo seurannu. Oikeestaan siksi kysyinkin. On jo iäkkäämpi nainen, kaipa sentään elossa.

Kun tämä on uskontopalsta, niin pannaan tähän sen levyn iihanimman laulun sanat, nimi on Kesäyö.

Kentillä kasteisilla
        hämärä käy yli maan.
        Valkea niittyvilla
        vielä on valveillaan

katsoen kummissansa
        kuinka rukoukseen
        kaikki kukkien kansa
        kumartui hiljaiseen.

Kuusen latvasta ääni
        pienoisen huilun soi.
        Minäkin kumarran pääni.
        Minunkin sisällä soi.

• Räpylä-Jem kirjoitti:

En ennen ole kuullut tuollaista määritelmää, mutta kai se on kuvaavaa. yritän kuvitella millaista se on.

No nyt se sinun "eriskummallisuutesi" sai selvityksen, olet taiteilija :)

Olet tehnyt ison uhrauksen uskosi vuoksi, Soile valitsi toisin..

• Räpylä-Jem
        Devoit kirjoitti:

En ennen ole kuullut tuollaista määritelmää, mutta kai se on kuvaavaa. yritän kuvitella millaista se on.

No nyt se sinun "eriskummallisuutesi" sai selvityksen, olet taiteilija :)

Olet tehnyt ison uhrauksen uskosi vuoksi, Soile valitsi toisin..

vuotava ääni on ns kähee, eli äänihuulet on menny pilalle väärällä laulutekniikalla. Niihin on tullu kyhmyjä... Monesti niit yritetään poistaa leikkauksella ja korjata uudella laulutekniikalla tai äänenmuodostuksella jne. Myös puheäänen muodostus voi olla vääränlainen ja äänestä voi tulla sikstakii vuotava. Ookoo, mut käheetä ääntähän pidetään yleensä makeena...

Ei miusta ois 'soilee' tullu; en omaa tarpeeks kurinalaisuutta. Semmoselle pallille ei nousta ihan tosta vaan huitasemalla; pitää tehdä nääs töitä. Kyl mulle antaa enempi nää lapset ja yleensä tämmönen elämä. En mie oo menettäny mitään...:)

Kevyen musiikin ammattiin ei tarvita niin paljon osaamisia. Mut työnä sellainen? Enpä osaa sanoo, kun en tiedä asiasta. Laulumaikkani sanoi et se on koiranvirka; laulamista öisin ja tupakinsavussa...voin kuvitella myös mitä kaikkee muuta siihen liittyy...

Mut sellanen yhteismusisointi ja laulukulttuuri; se on aina vain vähenemässä immeisten keskuudessa. Paitsi meikäläisyydessä sitä ainaski viel on (voi olla muuallaki). Me lauletaan lastenki kaa paljon... Eli kaipailisin sellaista välimuotoo täski klassiseen ja kevyeen. Laulaminen on hirmu antoisaa ja esim joulun aikaan monet yhteislaulutapahtumat vetää paljon väkee, miks sellasii ei vois olla enempiki ja muinakin aikoina? Höh, ainaki juhannuksena. Miltä kuulostaisi laulaa keskikesällä jossakin esim seurasaaressa porukalla suomalaisia hienoja lauluja sydämensä kyllyydestä. Tällaisiin tapahtumiin vois ottaa mukaan myös yksinlauluesityksiä.

Ööö, mut varmaan sentyyppisii tapahtumii onki. Jos mie en vain tiedä. Kertokeepa.

Mut kyl ihanimpia elämyksiä mitä tiedän, on suvareissa isossa teltassa laulamiset ja myöskin seuroissa ja nuorena iltakylissä. Ne on oikeestikki ihan mahtavia...

Kylläpäs lähti rönsyilemään...

• Räpylä-Jem
        kysyin vain, kirjoitti:

kun sylki suuhun toi. Tuli jotenkin tuosta Veskusta mieleen.

Mulla on yks vanha 70-luvulla tehty LP-levy (ja vanha levari), jolla hän laulaa Heikki Sarmannon säveltämiä Hellaakosken ja Leinon runoja. Tykkään siitä kauhiasti. On kyllä vähän kulunu.

Hänen nykyisistä touhuistaan en tiedä mitään, en oo seurannu. Oikeestaan siksi kysyinkin. On jo iäkkäämpi nainen, kaipa sentään elossa.

Kun tämä on uskontopalsta, niin pannaan tähän sen levyn iihanimman laulun sanat, nimi on Kesäyö.

Kentillä kasteisilla
        hämärä käy yli maan.
        Valkea niittyvilla
        vielä on valveillaan

katsoen kummissansa
        kuinka rukoukseen
        kaikki kukkien kansa
        kumartui hiljaiseen.

Kuusen latvasta ääni
        pienoisen huilun soi.
        Minäkin kumarran pääni.
        Minunkin sisällä soi.

Pitää kaivella lisää Juutupee...

• lyyleri
        Räpylä-Jem kirjoitti:

Kyllähän meillä itekullahi rytmit mennee jalan alle, siksi haluttaa välttää semmosia tilanteita.Joitakin iskelmämusiikin kappaleita kuuntelee hiukka ihastuksissaan, esim. Kirkan laulama "Joki", sen sanoman takia. On joitakin kauniita kappaleita...Jään niitä kuuntelemaan joskus, mutta en tietoisesti niitä haeskele ja kuuntele. Minäkin pidän ihan hirveästi klassisesta ja hengellisestä musiikista.Virret ja Siionin laulut ovat niin puhuttelevia ja läheisiä, että ne haluttaa sisäistää sielunmaisemaansa.

• Räpylä-Jem kirjoitti:

kun sanot: "Koen, et kevyt musiikki on usein niin huonosti toteutettua, ettei se mua oikein kiinnosta; laulajilla vuotavat äänet, taustamusiikki rämisevän holtitonta jne."

Luulisinpa, että sinun musiikin kuuntelussasi taustalla vaikuttaa uskonnon tuoma painolasti, joka aiheuttaa sinussa alitajuisen torjuntaraktion aina kun musiikissa on tietty tempo ja rytmi. Musiikin meneminen "jalan alle" on ollut kadottava synti vl-opetuksessa ainakin 60-luvun puolivälistä alkaen.

Itse en tykää ollenkaan musiikin kategoriomisesta hyvään ja huonoon. Musiikki on aina ajatonta ja rajatonta.

• Räpylä-Jem
        Joosua kirjoitti:

kun sanot: "Koen, et kevyt musiikki on usein niin huonosti toteutettua, ettei se mua oikein kiinnosta; laulajilla vuotavat äänet, taustamusiikki rämisevän holtitonta jne."

Luulisinpa, että sinun musiikin kuuntelussasi taustalla vaikuttaa uskonnon tuoma painolasti, joka aiheuttaa sinussa alitajuisen torjuntaraktion aina kun musiikissa on tietty tempo ja rytmi. Musiikin meneminen "jalan alle" on ollut kadottava synti vl-opetuksessa ainakin 60-luvun puolivälistä alkaen.

Itse en tykää ollenkaan musiikin kategoriomisesta hyvään ja huonoon. Musiikki on aina ajatonta ja rajatonta.

on enempiki se et oon ottanut laulutunteja; sen jälkeen oon tullu paljon kriittisemmäksi. En yksinkertaisesti pysty kuuntelemaan tai paremminki nauttimaan mistä tahansa musiikista.

En tarkota et jos musiikki on mun mielest huonoo et se ois fakta, se on vain miun mielipide.

• Räpylä-Jem kirjoitti:

on enempiki se et oon ottanut laulutunteja; sen jälkeen oon tullu paljon kriittisemmäksi. En yksinkertaisesti pysty kuuntelemaan tai paremminki nauttimaan mistä tahansa musiikista.

En tarkota et jos musiikki on mun mielest huonoo et se ois fakta, se on vain miun mielipide.

laulua, vaan musiikkia yleensä. Mielestäni laulu on vain yksi istrumentti musiikissa. Laulu on kuunneltavassa musiikissa mielestäni olemassa vain siksi, että sanat, jos sellaiset musiikkiin on tehty, tulevat laulun kautta esille. Musiikki silti jää, vaikka laulu otettaisiinkin pois.

Kokonaan toinen kysymys on laulamisen merkitys laulajalle itselleen. Minulle ainakin se antaa valtavan suuren tyydytyksen.

• Räpylä-Jem kirjoitti:

vakavasta musiikista tulee kevyttä pelkästään tempovaihtelulla. Voisitko kuvitella miltä mielivirtesi kuulostaisi, jos sen tempo 40-60 iskua/minuutti muutetaan tempoon 100-120 iskua/min. Huomaat, että virsi muuttuikin yht´äkkiä kevyeksi musiikiksi, ts. vl-syntiseksi. Kun nostat tempoa vielä lisää, huomaatkin kuuntelevasi humppamusiikkia.

Tätä tarkoitin sanoa, mutta et ilmeisesti ymmärtänyt?

• juhannusaattoiltaisin
        Räpylä-Jem kirjoitti:

vuotava ääni on ns kähee, eli äänihuulet on menny pilalle väärällä laulutekniikalla. Niihin on tullu kyhmyjä... Monesti niit yritetään poistaa leikkauksella ja korjata uudella laulutekniikalla tai äänenmuodostuksella jne. Myös puheäänen muodostus voi olla vääränlainen ja äänestä voi tulla sikstakii vuotava. Ookoo, mut käheetä ääntähän pidetään yleensä makeena...

Ei miusta ois 'soilee' tullu; en omaa tarpeeks kurinalaisuutta. Semmoselle pallille ei nousta ihan tosta vaan huitasemalla; pitää tehdä nääs töitä. Kyl mulle antaa enempi nää lapset ja yleensä tämmönen elämä. En mie oo menettäny mitään...:)

Kevyen musiikin ammattiin ei tarvita niin paljon osaamisia. Mut työnä sellainen? Enpä osaa sanoo, kun en tiedä asiasta. Laulumaikkani sanoi et se on koiranvirka; laulamista öisin ja tupakinsavussa...voin kuvitella myös mitä kaikkee muuta siihen liittyy...

Mut sellanen yhteismusisointi ja laulukulttuuri; se on aina vain vähenemässä immeisten keskuudessa. Paitsi meikäläisyydessä sitä ainaski viel on (voi olla muuallaki). Me lauletaan lastenki kaa paljon... Eli kaipailisin sellaista välimuotoo täski klassiseen ja kevyeen. Laulaminen on hirmu antoisaa ja esim joulun aikaan monet yhteislaulutapahtumat vetää paljon väkee, miks sellasii ei vois olla enempiki ja muinakin aikoina? Höh, ainaki juhannuksena. Miltä kuulostaisi laulaa keskikesällä jossakin esim seurasaaressa porukalla suomalaisia hienoja lauluja sydämensä kyllyydestä. Tällaisiin tapahtumiin vois ottaa mukaan myös yksinlauluesityksiä.

Ööö, mut varmaan sentyyppisii tapahtumii onki. Jos mie en vain tiedä. Kertokeepa.

Mut kyl ihanimpia elämyksiä mitä tiedän, on suvareissa isossa teltassa laulamiset ja myöskin seuroissa ja nuorena iltakylissä. Ne on oikeestikki ihan mahtavia...

juhlat, kaikille avoimet. Siellä oli ainakin ennen juhannusparin vihkiminen, kokonpolttoa, kansantanssiesityksiä ja sellaista. En ole käynyt pariinkymmeneen vuoteen.
        Ja sitten oli tietysti yhteislaulua, kansanlauluja yms. Mutta siinä lauloivat mukana lähinnä vain sellaiset, jotka osaavat laulaa tarpeeksi hyvin. Se suomalainen jörrikkämentaliteetti tuppaa tuommoisissa vaikuttamaan, ainakin Hesassa (ehkä jossain juntti-Suomessa ollaan vapaampia).

• Räpylä-Jem kirjoitti:

Ehlä seuroista jäin eniten sitä kaipaamaan..

• Siionin lauluissa
        Joosua kirjoitti:

vakavasta musiikista tulee kevyttä pelkästään tempovaihtelulla. Voisitko kuvitella miltä mielivirtesi kuulostaisi, jos sen tempo 40-60 iskua/minuutti muutetaan tempoon 100-120 iskua/min. Huomaat, että virsi muuttuikin yht´äkkiä kevyeksi musiikiksi, ts. vl-syntiseksi. Kun nostat tempoa vielä lisää, huomaatkin kuuntelevasi humppamusiikkia.

ole jokin tanssirytmi. Ainakin ennen näin sanottiin.

• Siionin lauluissa kirjoitti:

ole jokin tanssirytmi. Ainakin ennen näin sanottiin.

kun en tiedä mitä ne Siionin laulut nykyisin ovat.

Olettaisin niiden kuitenkin olevan enimmäkseen tasatahtisia, tahtilajeissa 2/4 tai 4/4, jolloin tempoa nostamalla niistä tulee foxi- tai humppamusiikkia, joka tahtoo ottaa ns. "jalan alle". Sanat ovat tietysti eri asia.

• Räpylä-Jem
        Joosua kirjoitti:

pelkkä tempoja ja rytmejä.

Rakastan Siionin lauluja. Rakastan virsiä. Rakastan hengellisiä lauluja. Rakastan mandoliinin soittoa...viulunsoittoa...kitaramusiikkia (rauhallista)...piano...urut...ehdoton lemppari on laulumusiikki. Jos sitä esittää viel hyvin tulkiten hyvällä äänellä joku, ni oon ihan myyty.

Ja joululaulut. Varsinki ne kaikkein yksinkertaisimmat: "Sua Jeesus katsomaan saanko tulla..." Mua alkaa ihan itkettään kun ajattelenki sitä laulua...

Et taida ymmärtää mua Jooseppi...

"...on kasvot lempeät myöskin sulla ja kädet pehmoiset, eikös niin...?"

• Räpylä-Jem
        Devoit kirjoitti:

Ehlä seuroista jäin eniten sitä kaipaamaan..

on monelle käyny samoten Devoit!

Ja etkös tulis Ankan kaa laulaan Hesan rylle? Ja sitte tupakille alapihalle...? Otettais Melperi mukaan...?

• Räpylä-Jem kirjoitti:

on monelle käyny samoten Devoit!

Ja etkös tulis Ankan kaa laulaan Hesan rylle? Ja sitte tupakille alapihalle...? Otettais Melperi mukaan...?

Laulamaan kyllä Melperinkin kanssa, mutta en tupakalle :) (mahtaneekohan mellulla olla laulu ääntäkään?)

• Räpylä-Jem
        Devoit kirjoitti:

Laulamaan kyllä Melperinkin kanssa, mutta en tupakalle :) (mahtaneekohan mellulla olla laulu ääntäkään?)

on pääasia et on ittellä hauskaa...ja meillähii ois hauskaa jos Melperi laulais omalla sävelellä ja raakkuäänellä.:)

• Räpylä-Jem kirjoitti:

on pääasia et on ittellä hauskaa...ja meillähii ois hauskaa jos Melperi laulais omalla sävelellä ja raakkuäänellä.:)

Mistäpä tiedämme millainen caruso mellu olisi?
        Yksi maailmallinen hupi sinunkin pitäisi kokea..Karaoke, Siinäkin kuulee jos jonkinlaista raakkujaa, mutta hauskaa on (ilman viinaakin).

• Sanis (muusikko;-))))
        Joosua kirjoitti:

kun en tiedä mitä ne Siionin laulut nykyisin ovat.

Olettaisin niiden kuitenkin olevan enimmäkseen tasatahtisia, tahtilajeissa 2/4 tai 4/4, jolloin tempoa nostamalla niistä tulee foxi- tai humppamusiikkia, joka tahtoo ottaa ns. "jalan alle". Sanat ovat tietysti eri asia.

Soittotaitoiset, oikeat muusikot voivat kokeilla: virsi 462 Soi kunniaksi Luojan, ja vaihdetaan tempoa: kappas, Säkkijärven polkka! Näin kertoi yksi pappismies.

• kevyttä

musiikkia. Jotkut saavat iloiselle mielelle ja useissa on myös hyvät sanat. Suurin osahan kevyestä musiikista koostuu rakkauslaukuista, joissa USEIMMISSA jopa korostuu uskollisuuden IHANNE ja pettämistä paheksutaan.

• Kummallista että tuo sana rakkaus, on kuin kirosana uskispiireissä yleisemminkin. Vaikka Jeesuksen suurin käsky oli: Rakastakaa toisianne.

Niin minäkin olen pannut merkille, ettei "maailmassakaan" moraalittomuutta ihannoida.

• kevyttä ...
        Devoit kirjoitti:

Kummallista että tuo sana rakkaus, on kuin kirosana uskispiireissä yleisemminkin. Vaikka Jeesuksen suurin käsky oli: Rakastakaa toisianne.

Niin minäkin olen pannut merkille, ettei "maailmassakaan" moraalittomuutta ihannoida.

Nämä rakkauslaulut tosiaan tuovat iloa elämään, Olen kyllä aika monenlaisen musiikin ystävä. Kevyt musiikki on vain yksi ulottuvuus. Virsien pauhu on kyllä myös mahtavaa, kun urut soi ja seurakunta laulaa tai sitten levyllä joku yksittäinen muusikko.
        Ai näitä Luojan lahjoittamia iloja...

• kevyttä ... kirjoitti:

Nämä rakkauslaulut tosiaan tuovat iloa elämään, Olen kyllä aika monenlaisen musiikin ystävä. Kevyt musiikki on vain yksi ulottuvuus. Virsien pauhu on kyllä myös mahtavaa, kun urut soi ja seurakunta laulaa tai sitten levyllä joku yksittäinen muusikko.
        Ai näitä Luojan lahjoittamia iloja...

Tiedän teitä monta, jotka ette päästä pipoa liian kireälle.

En millään ymmärrä, miten taiteellinen nautinto voisi olla synti. Ymmärrän vain siten että kaiken nautinnon täytyy olla sitten syntiä.
        Vai olisiko takana se pelko, että nautinnot ovat rappion alku?

• kevyttä.......
        Devoit kirjoitti:

Tiedän teitä monta, jotka ette päästä pipoa liian kireälle.

En millään ymmärrä, miten taiteellinen nautinto voisi olla synti. Ymmärrän vain siten että kaiken nautinnon täytyy olla sitten syntiä.
        Vai olisiko takana se pelko, että nautinnot ovat rappion alku?

Kevyen musiikin rytmi sinänsä ei voi olla synti, se näkemys on täysin mielivaltainen. Joskus voi tietysti jokin asia olla enemmän YHTEYDESSÄ ns. sellaiseen elämänmenoon, että voi luisua rappionkin puolelle. Harvemminhan virren veisuu sinänsä rappioon vie. Mutta kaikki mikä tuo iloa ja ei vahingoita lähimmäistä, eikä se olekin nautittavksi suotu, myös erilainen musiikki. Että ei menisi lapsi pesuveden mukana.
        Välillä tulee otettua tanssiaskeleitakin aivan vaistomaisesti, niin on iloinen mieli.

• kevyttä....... kirjoitti:

Kevyen musiikin rytmi sinänsä ei voi olla synti, se näkemys on täysin mielivaltainen. Joskus voi tietysti jokin asia olla enemmän YHTEYDESSÄ ns. sellaiseen elämänmenoon, että voi luisua rappionkin puolelle. Harvemminhan virren veisuu sinänsä rappioon vie. Mutta kaikki mikä tuo iloa ja ei vahingoita lähimmäistä, eikä se olekin nautittavksi suotu, myös erilainen musiikki. Että ei menisi lapsi pesuveden mukana.
        Välillä tulee otettua tanssiaskeleitakin aivan vaistomaisesti, niin on iloinen mieli.

"Kylläpä se vanhaa ruokki" Oli ennenvanhaan uskovaiset sanoneet, kun kuulivat musiikkia, joka meni "jalan alle".

• kevyttä..........
        kevyttä....... kirjoitti:

korjausta vain äskeiseen. Kun kiireessä kirjoittaa , tulee kirjoitusvirheitä ja sanoma muuttuu jopa päinvastaiseksi eli tarkoitin "eikö se olekin nautittavaksi suotu".

• kevyttä.......... kirjoitti:

korjausta vain äskeiseen. Kun kiireessä kirjoittaa , tulee kirjoitusvirheitä ja sanoma muuttuu jopa päinvastaiseksi eli tarkoitin "eikö se olekin nautittavaksi suotu".

Eikö muuten ruuasta nauttiminenkin pitäsi katsoa synniksi samalla logiikalla? ja kröhm seksistä..

• kevyttä.............
        Devoit kirjoitti:

"Kylläpä se vanhaa ruokki" Oli ennenvanhaan uskovaiset sanoneet, kun kuulivat musiikkia, joka meni "jalan alle".

Ajatus ruumiin ja sielun vastakohtaisuudesta on näennäinen ja perustuu vanhaan hellenistiseen käsitykseen ruumiin "saastaisuudesta" ja sielun "puhtaudesta". Tanssi on mainiota liikuntaa ja antaa iloa elämään.
        Tietysti raamatusta tulee mieleen Herodeksen tyttären tanssi, joka johti tuhoisiin seuraamuksiin...

• kevyttä............. kirjoitti:

Ajatus ruumiin ja sielun vastakohtaisuudesta on näennäinen ja perustuu vanhaan hellenistiseen käsitykseen ruumiin "saastaisuudesta" ja sielun "puhtaudesta". Tanssi on mainiota liikuntaa ja antaa iloa elämään.
        Tietysti raamatusta tulee mieleen Herodeksen tyttären tanssi, joka johti tuhoisiin seuraamuksiin...

Vl? Ei ole pakko vastata. Mutta ajat ovat muuttuneet, jos näin liberaalia vl-ajattelua lötyy..

• kevyttä.................
        Devoit kirjoitti:

Eikö muuten ruuasta nauttiminenkin pitäsi katsoa synniksi samalla logiikalla? ja kröhm seksistä..

Eikös kaikki tämä ole sallittu, kunhan se "kiitoksella nautitaan".

• keneltä kysyy..
        Devoit kirjoitti:

Vl? Ei ole pakko vastata. Mutta ajat ovat muuttuneet, jos näin liberaalia vl-ajattelua lötyy..

Olen kyllä, joskin kompuroiden matkaa tehden...

• kevyttä................. kirjoitti:

Eikös kaikki tämä ole sallittu, kunhan se "kiitoksella nautitaan".

Tiedätkö mistä vanhankansan viisaus kielsi kiittämästä? ;)

• keneltä kysyy.. kirjoitti:

Olen kyllä, joskin kompuroiden matkaa tehden...

Ihmettelen itseäni, miten jopa minulta monesti unohtuu, että olette tavallisia ihmisiä..

• kevyttä....................
        Devoit kirjoitti:

Tiedätkö mistä vanhankansan viisaus kielsi kiittämästä? ;)

Vanhan kansan viisauksia on niin mahdottomasti, että tuohon nyt en suoralta kädeltä osaa vastata, mutta keskustelu aiheesta oli mukava. Käyn harvakseltaan tänne mitään kirjoittelemassa, viimeksi taisin keskustella kesällä aiheesta " Hoitokokoukset vs. koulukiusaaminen".
        Hyvää syksyä ja talveakin , kohtahan alkavat jo soida joululaulut.
        Tavarataloissa valitettavasti soitetaan ns. arvokkaita joululaulujakin taustamusiikkina. Se ei aina tunnu mukavalta. Joululauluissa on paljon ihania joulun sanomaan valtaosin liittyviä lauluja, mutta myöskin jokunen kevyen musiikin helmi.

• kevyttä.................... kirjoitti:

Vanhan kansan viisauksia on niin mahdottomasti, että tuohon nyt en suoralta kädeltä osaa vastata, mutta keskustelu aiheesta oli mukava. Käyn harvakseltaan tänne mitään kirjoittelemassa, viimeksi taisin keskustella kesällä aiheesta " Hoitokokoukset vs. koulukiusaaminen".
        Hyvää syksyä ja talveakin , kohtahan alkavat jo soida joululaulut.
        Tavarataloissa valitettavasti soitetaan ns. arvokkaita joululaulujakin taustamusiikkina. Se ei aina tunnu mukavalta. Joululauluissa on paljon ihania joulun sanomaan valtaosin liittyviä lauluja, mutta myöskin jokunen kevyen musiikin helmi.

Niin viinasta ja v*****a ei kiitellä, vanhankansan viisauden mukaan..

Mukava, että oli mukava, älä myt vielä poistu joulutauolle.

• kevyttä.......................
        Devoit kirjoitti:

Niin viinasta ja v*****a ei kiitellä, vanhankansan viisauden mukaan..

Mukava, että oli mukava, älä myt vielä poistu joulutauolle.

Heh heh! (nauratti ihan pikkuisen, mutta sehän oli tarkoitettu ollakin vain poikanen eli vitsinpoikanen).
        No jatkan kyllä keskustelua silloin tällöin mielenkiintoisen avauksen pohjalta. Käyn aina joskus vilkaisemassa, mistä täällä oikein puhutaan.

• iskelmääkin

välillä pitää kuunnella,ettei koko elämä kulu pelkkien virsien veisuuseen.

• tulee kuunneltua

välillä iskelmämusiikkiakin

• ylinopeutta,

mutta radio suljettiin 140 km/h:n vahdissa kuuluvasti tuhahdellen kun soitettiin rumpulia.

• Maallisia lakeja saa rikkoa, mutta "taivaallisia" ei.

• syntiä

Tämä on minusta hyvin ristiriitaista. Ylinopeus ja tupakointi ovat vain pahoja tapoja, eivät syntiä. Ja kun uskovaisten elämässä on syntiä suuri luettelo,niin se, mikä ei ole, sitä tehdään sumeilematta.
        Ylinopeutta ei pidetä syntinä, koska tiedetään sen olevan ylivoimaisen vaikeaa noudattaa tupakoinnista puhumattakaan.
        Mutta hiton paha asia se ylinopeus on niin uskovaisille kuin uskottomillekkin.
        Tässä asiassa voin itse kuitenkin korottaa itseni muiden yläpuolelle, sillä noudatan tinkimättömästi nopeusrajoituksia. En siksi, että niillä saisin kunniaa tai että voin saada sakon, vaan SIKSI, kun maalaisjärkeni sanoo paremmin kuin hyvin, ettei se ole järkevää oman, eikä toisten turvallisuuden kannalta.

Mitä taas tulee radion kuunteluun, niin silloin kun ajan yksin, radiosta tulee iskelmämusiikkia.
        Kun perheväki on kyydissä, on pakko kuunnella vain ylen ykköstä tai siionin lauluja.

• Käytätkö SINÄKIN uskovainen-sanaa vain veeällistä?

Jos niin on, en vastaa.

• Otsikosta olisi tullut niin tökerö, käyttäen jotain vl-nimihirviötä ja kun tiedän heidän itse itsensä mieltävän "uskovaiseksi".

• Devoit kirjoitti:

Otsikosta olisi tullut niin tökerö, käyttäen jotain vl-nimihirviötä ja kun tiedän heidän itse itsensä mieltävän "uskovaiseksi".

Härnätäksesikö laitoit?
        Ja minä reagoin kuten odotitkin!
        Heidän ehdoillaanhan täällä heidän palstallaan on toimittava? Jopa nimittelyssä.

• x-vl kirjoitti:

Härnätäksesikö laitoit?
        Ja minä reagoin kuten odotitkin!
        Heidän ehdoillaanhan täällä heidän palstallaan on toimittava? Jopa nimittelyssä.

Ei minun tarvitse ketään tahallaan yrittää ärsyttää, teen sen jo tahtomattani.

"Heidän ehdoillaanhan täällä heidän palstallaan on toimittava? Jopa nimittelyssä".

Siinäpä tämän palstan suosion salaisuus on, ettei täällä tarvi kenenkään ehdoilla keskustella lestadiolaisuudesta..

• Devoit kirjoitti:

Ei minun tarvitse ketään tahallaan yrittää ärsyttää, teen sen jo tahtomattani.

"Heidän ehdoillaanhan täällä heidän palstallaan on toimittava? Jopa nimittelyssä".

Siinäpä tämän palstan suosion salaisuus on, ettei täällä tarvi kenenkään ehdoilla keskustella lestadiolaisuudesta..

Minäkin saan sanoa täällä, että minua loukkaa suuresti vl-terminologiassa tietyt sanavalinnat. 'Uskovainen' on varattu vain vl-ihmisille ja muut ovat 'epäuskoisia'. Siinä yhdessä sanassahan on jo arvolataus ja tuomio. Siltä pohjalta meikäläisen on vaikea keskustella. Mutta omissa nahoissani sen seuraukset kannan eli se on ihan oma heikkouteni.

• x-vl kirjoitti:

Minäkin saan sanoa täällä, että minua loukkaa suuresti vl-terminologiassa tietyt sanavalinnat. 'Uskovainen' on varattu vain vl-ihmisille ja muut ovat 'epäuskoisia'. Siinä yhdessä sanassahan on jo arvolataus ja tuomio. Siltä pohjalta meikäläisen on vaikea keskustella. Mutta omissa nahoissani sen seuraukset kannan eli se on ihan oma heikkouteni.

En minäkään hyväksy sitä että erilainen kuin lestadiolainen usko, julistetaan epäuskoksi..

• syntiä teen,

mutta musiikkia en kuuntele. En kevyttä enkä raskasta.

• kuuro.

Nyt meni kuva ja kohta menee äänikin.
        Aistit on luoja luonut ja niitä pitää käyttää.

• Kuitenkin vähiten sillä musiikin kuuntelemisen synnillä toisille pahaa tekisit, tuskin itsellesikään..

• melkkisedek.

Arvelenko oikein, että ajat ylinopeutta ja poltat tupakkaa, vaikka eiväthän ne ole lestadiolaisille syntiä, vaan pahoja tapoja, joista ei tarvi tehdä parannusta.
        Minua kummastuttaa, että teet muita syntejä.
        Minä taas en tee moniakaan syntejä, mutta kuuntelen sekä keyvttä että raskasta musiikkia riippuen siitä, pidänkö siitä.

• Wendy

Kun olen yksin kotona, sattaa YleYkkönen olla auki melkein koko päivän.Musiikkikin on enimmäkseen ihan sopivaa. Jos joku muu kanava on auki, joutuu sen hyvin nopeasti laittaa kiinni kun sieltä tulee melkein puheen päälle roskamusiikkia.

• Sieltä tulee parhaat ohjelmat, mutta ouluradiolta parempi musiikki.

• tuhahdetaan

radiosta tulevalle rytmimusiikille ja suljetaan radio. On helpompi keskittyä ajamaan ylinopeuttakin...

Nimim. Lapsena ja nuorena monesti kyydissä istunut

• fdhdfjj

Ehdottomasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2288
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2043
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1424
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1371
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      904
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe