Albufeira

dobrigado

Tässäpä oma kokemukseni Portugalin Albufeirasta.
Albufeira on turistikohteeksi todella siisti paikka, roskia näkyi hyvin vähän ympäristössä. Olin matkalla lokakuussa, ja joka päivänä oli aurinkoa ja n. 25C lämmintä.

Jotkut ovat tällä palstalla kirjoittaneet meriveden olevan kylmää tähän aikaan Algarven rannikolla, mutta ovat kyllä väärässä. Olen useasti matkustellut lokakuun aikaan myös välimerellä, mutta en ole koskaan uinut noin lämpimässä merivedessä, vaikka Atlantin vettä onkin. Merivesi oli siis todella lämmintä! Myöskään en huomannut mitään "kylmää Atlantin tuulta". Lapsiperheille uiminen meressä ei välttämättä ole paras vaihtoehto, koska ainakin tuohon aikaan noin joka toisena päivänä aallokko oli hyvin voimakas ja meren suolapitoisuus tuntuu myös ärsyttävältä silmissä, mutta itse totuin hyvin. Rantojen hiekka oli hienoa, eikä vedessä ollut kiviä. Rantatuolejen hintoja en kysynyt, koska lekottelu rannan hiekassa oli aivan yhtä rentouttavaa.

Asuin Albufeirassa hotelli Cerro Mar:issa. Hotelli oli hieno ja kenties korkeatasoisimpia hotelleja, missä olen koskaan ollut. Hotellilta täytyi kävellä rappusia n. 100 metriä päästäkseen keskustaan, liikuntakyvyttömille tämä hotelli ei niin hyvä vaihtoehto, mutta kyllä huonokuntoisemmatkin siitä selviävät, mutta jos ei tykkää rappusten kiipeämisestä, niin kannattaa valita toinen hotelli. Yleiskuva Portugalilaisista turistikohteessa positiivinen, juttelivat mukavia ja olivat hyvin palveluhaluisia, mutta turistikojuissa pystyi havaitsemaan myyjien turhautuneisuutta välillä, mutta sen kyllä ymmärtää.

Loman aikana maistoin erilaisia ruokalajeja, mutta erityisesti pidin piri-piri kanasta. Kannattaa katsoa missä syö, koska paikoissa jossa pp kana oli n. 4-5e oli annos pienehkö ja luinen. Maksamalla muutaman euron enemmän "tasokkaammassa" ravintolassa, sai kunnon lihapaloja ja annoksen koko oli riittävä.

Hintatasoa en lähtis vertailemaan Suomen kanssa. Portugalissa selkeästi halvempaa, ainakin elintarvikkeet. Kannattaa katsoa vähän mistä ostaa niitä elintarvikkeita, ettei osta siitä hotellin viereisestä minimarketista, missä tuotteiden katteet on varmasti kohdillaan. Taksien hinnat paljon halvempia kuin Suomessa ja alkumaksu päivisin lähti n. 3 eurosta ja öisin 3,90. Alkumaksuilla pystyi ajamaan jo pitkiäkin matkoja. Hotelliltamme Cerro Mar (Vanhassa kaupungissa) maksoi uuteen kaupunkiin n. 4,20e. Alkoholin hinta selvästi Suomea halvempi, mikä ei varmaan ole mikään yllätys. Esimerkiski 1L Smirnoff Vodkaa 9,90e.

Ostoskeskus Albufeirasta n. 10km itään on myös käymisen arvoinen paikka jos tykkää shoppailla. Ostoskeskuksen nimi on Algarve Shopping, ja siellä on yli 100 kauppaa. Taksi Albufeirasta maksaa n. 8-12e lähtöpaikasta riippuen.

Viihdettä Albufeirasta kyllä löytyy. Vanhassa kaupungissa lukuisia baareja ja kapakkoja, ja sisäänheittäjiäkin saa oikein väistämällä väistää. Vielä enemmän juhlatuulella oleville löytyy uudesta kaupungista "The Strip" baarikatu, jossa on lukuisia baareja molemmin puolin tietä. Ainakin yksi kunnon "yökerho" löytyy myös vähän matkan päästä Stripiltä. Yökerhon nimi on "The Kiss". Pääsee helposti kävellen Stripiltä tai sitten taksilla kauempaa. Sisäänpääsymaksu on 15e, mutta tällä saa tosin 2 juomalippua. Klubi on kolmekerroksinen ja hyvin tasokas. Aukioloaika on aamu kuuteen tai seitsemään. Oli aika tyhjillä kolmen aikoihin, mutta muiden baarien sulkiessa klo 4, alkoi täyttyä todella nopeasti. "Hot Seasonilla" klubi on varmasti täynnä jo alkuyöstä. Baarejen sisäänheittäjistä vielä se, että kannattaa katsoa vähän minne ne teitä yrittää viedä, meidät vietiin paikalliseen räkälään, missä ei ollut mitään nähtävää ja lähdimme sieltä lähes samantien.

Niin ja vielä kerran. Kyllä Albufeira on "turistirysä", mutta mitä siitä jos pitää rannalla löhöilystä ja tursitikojujen kahlaamisesta. Ei ole kuitenkaan yhtä paha kuin Kanarian Saaret ym.

Matkustaisin uudestaan koska tahansa.

7

2600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dobrigado

      Niin ja kaikille niille 16-vuotiaille teineille, jotka lähtevät etelään ryyppäämään. Kyllä, portugalissa teille myydään juotavaa kaupoissa ja baareissa. Ikäraja alkoholin ostoon on 16-vuotta. Suosittelen kuitenkin, että pysytte siellä kotona sen muutaman vuoden ja harkitsette vasta sitten sitä ulkomaille bilettämään lähtemistä, kaikessa on silti vaaransa, vaikka kovin turvalliselta paikalta vaikuttikin.

    • syyskuu 2008

      Hyvä kuvaus Albufeirasta. Mutta kaikkea en ihan sun jutusta allekirjoita.

      Itse olimme syyskuun lopulla Carvoeirossa, Albufeirasta jonkin matkaa länteen. Lämpötila oli siinä 22 - 25 °C. Atlantin merivesi oli viileätä!! Siinä 20 °C paikkeilla. Kaksi kertaa olimme Carvoeiron rannalla ja uimassa kävin useamman kerran molempina päivinä. Viiletä se vaan oli, mutta ei kylmää.

      Vuonna 2003 oltiin Albufeirassa syyskuun alussa. Silloin ilman lämpötila oli useana päivänä 30 °C ja nämä arvot aina varjossa. Ja merivesi oli viileän tuntuista. Riipunee varmaankin siitä, jos tuulee mereltä päin. Ja sieltähän se yleensä tuulee.

      Summa summarum, oma subjektiivinen näkemykseni on, että välimeressä on lämpimämpi vesi kuin Algarven Atlannin rannoilla.

      Niin sitten tuoretta tietoa rantatuoleista varjon kanssa per 2 hlö. Meillä Carvoeirossa oli kiskurihinta 20 eur ja lentokentällä kuulin, että Albufeirassa olisi vastaava ollut 15 eur.

      Viimeinen 26.9. ainakin Carvoeirossa alkoivat rantatuoliyrittäjä purkamaan leiriään.

      Eli hiekalle pääsee oman pyyhkeen päälle ottamaan aurinkoa ilman maksua. No tämähän onnistuu myös muulloinkin.

      • Keskimääräisistä meriveden lämpötiloista Algarven rannikolla on tietoa netisssä ja tällä palstalla aikaisemmissa keskusteluissa, mmm. joissakin niistä, joihin itse olen osallistunut. Kokemanne tilanne ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Ulkomuistista sanoisin, että merivesi Algarven rannikolla on lämpimillään runsaat 21 C, jolla tarkoitan virallisia tilastoissa käytettyjä arvoja.

        Mitä meriveden lämpötilaan Portugalin rannikolla ylipäätään tulee, se on lämpimintä juuri Algarvessa. Lämpötilahuippu sattunee elokuulle, josta lukema on tähän mennessä pudonnut asteen pari.

        Meriveden lämpötilaan vaikuttavat paitsi tuulet ja ilman lämpötila myös verivirrat.


      • alkuperäisen kanssa
        masseur kirjoitti:

        Keskimääräisistä meriveden lämpötiloista Algarven rannikolla on tietoa netisssä ja tällä palstalla aikaisemmissa keskusteluissa, mmm. joissakin niistä, joihin itse olen osallistunut. Kokemanne tilanne ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Ulkomuistista sanoisin, että merivesi Algarven rannikolla on lämpimillään runsaat 21 C, jolla tarkoitan virallisia tilastoissa käytettyjä arvoja.

        Mitä meriveden lämpötilaan Portugalin rannikolla ylipäätään tulee, se on lämpimintä juuri Algarvessa. Lämpötilahuippu sattunee elokuulle, josta lukema on tähän mennessä pudonnut asteen pari.

        Meriveden lämpötilaan vaikuttavat paitsi tuulet ja ilman lämpötila myös verivirrat.

        Olimme myös Albuferassa vkolla 40 ja minustakin merivesi oli lämmintä! Harvoin olen niin pitkiä aikoja oikein lillunut vedessä kuin tällä reissulla. Hyvin kuvasit paikan, ihan samoilla linjoilla olen kaiken suhteen!


      • syyskuu2008
        masseur kirjoitti:

        Keskimääräisistä meriveden lämpötiloista Algarven rannikolla on tietoa netisssä ja tällä palstalla aikaisemmissa keskusteluissa, mmm. joissakin niistä, joihin itse olen osallistunut. Kokemanne tilanne ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Ulkomuistista sanoisin, että merivesi Algarven rannikolla on lämpimillään runsaat 21 C, jolla tarkoitan virallisia tilastoissa käytettyjä arvoja.

        Mitä meriveden lämpötilaan Portugalin rannikolla ylipäätään tulee, se on lämpimintä juuri Algarvessa. Lämpötilahuippu sattunee elokuulle, josta lukema on tähän mennessä pudonnut asteen pari.

        Meriveden lämpötilaan vaikuttavat paitsi tuulet ja ilman lämpötila myös verivirrat.

        Juu nettitietoihin olen itse luottanut ja todennut ne yleensä paikkansa pitäviksi. Tätä linkkiä olen käyttänyt. Nyt kertoo meren lämpötilaksi Faron edustalla 21°C, Lissabon 18°C.

        http://www.weatheronline.co.uk/Portugal/Faro.htm


    • kylmästälämpimään

      olen lähdössä kesäkuun alussa albufeiraan. onko silloin jo siellä lämmintä? kokemuksia?

      • Kesäkuussa maksimipäivälämpötila seudulla on keskimäärin noin 25 C, yön vastaava minimi runsaat 15 C. Meriveden lämpötila ajankohtana on 18-19 C luokkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3423
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1545
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1285
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1125
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1057
    Aihe