onko kellään kokemusta ei-pentu-koiran tulosta taloon?

Rita

Olen miettinyt, että voisin joskus sijoittaa/ostaa pennun sijasta vanhemman koiran. Onko teillä kokemusta asiasta? Mitä vastoinkäymisiä tuli? Miten uuden koiran ja "vanhojen" koirien väliset välit selvisi? Entäpä tottelevaisuus? Olen ajatellut niinkin kinkkistä koiraa kuin sakemannia - mielipiteitä?

8

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2xhaukku

koirat on otettu vanhempana kuin ihan pentuna. Kaikki on mennyt ihan hyvin, eikä suuria vastoinkäymisiä ole tullut. Toinen tosin oli saanut tehdä mitä huvittaa, ja oli täysin ymmällään kun toruin ja rankaisin sitä huonosta käytöksestä, mutta kun se oppi talon tavoille, kaikki on ollut ok. Ja koira oli kuitenkin alle vuoden, joten oppiminen vielä onnistui. Kumpikaan koiristamme ei ikävöinyt vanhaan kotiinsa, ja ovat tänä päivänä ylimmät ystävykset!

• Uusperhe

..Niin koira kohtaista!Tietysti olis hyvä, jos voisit tutustua koiraan etukäteen, jotta pääsisit selville sen luonteesta ym..Mutta yllätyksiä tulee silti aina..

Mulle koira tuli reilu kaks vuotiaana, ja muut koirani olivat silloin yks ja 11 vuotiaat!Hyväksymisongelmia ei koirien taholla ollut puolin jo toisin, tosin pari pakollista valtataistelua käytiin yksvuotiaan ja uuden koiran välillä ekoina päivinä..

Ongelmia ilmeni vasta kun koira oli kunnolla kotiutunut meille!Se oli niin kiinnni minussa, että alkoi huutaa kotona poissaollessani, mitä ei aiemmassa paikassa tehnyt yksinollessaan!no, asiasta selvittiin sitruunapannalla viikossa!

Tottelevaisuuden kanssa meillä ei ollut mitään ongelmi, onneksi, iso koira kun on!Irti pysyy minunkin kanssani, ja tokoa on jatkettu, tosin piti kuitenkin alottaa " alusta ", pikku jutuilla..

Sakemanneista en tiedä..Meillä niistä on lähinnä huonoja kokemuksia, vaikkei itselläni sellaiseta ole, eikä tule olemaankaan..Sakemannit kun tuppaa yleensä olemaan niitä pitovaikeuskoiria, joutuessaan vääriin käsiin!

Mahdotonta sanoa, miten onnistuu, se on tosiaan koira kohtaista, ja miksei ihmiskohtaistakin..

Koiralle ainakin pitää antaa aikaa sopeutua..

• Tuulia

Mulle tuli kolmas koira vuosikkaana. Muut koirat hyväksyivät sen hyvin, eikä ongelmia ollut. Koira kiintyi hyvin myös minuun. Ainut ns. ongelma on ollut tottelevaisuuden kanssa, koira ei ole oppinut haluamiamme "tapoja", koska sille ei ole niitä pentuna opetettu ja koira oli ollut isossa koiralaumassa.

Hyvä puolihan vähän vanhemmassa koirassa on, että raskas (mutta sinänsä ihana) pentuvaihe jää pois.

Itsellä ei ole kokemusta sakemanneista, mutta semmoisen ottaminen vanhempana ja mahdollisten ongelmien ilmaantuminen riippuu varmaankin paljolti siitä miten se on koulutettu pentuna/nuorempana. Kannattaa ainakin ottaa koira luotettavasta paikasta.

Onnea matkaan!

• sarian

Omat koirani ovat olleet kaikki jotain 7kk:n ja 6v:n väliltä tullessaan, sopeutumiseen menee aina oma aikansa mutta ei se mahdotonta ole ollut(oikeastaan aika helppoa aina mutta ehkä olen ollut onnekas?)

Itse painottaisin juuri tuota mistä koira tulee ja nimenomaan miksi. Ongelmakoiraa en ottaisi, omani ovat tulleet muista syistä uuteen kotiin(no, yksi on palautus). Tavallinen tasapainoinen koira tuskin kodinvaihdoksesta iäti kärsii ja sopeutuneekin yleensä nopeasti. Ehkäpä nuorempi nopeammin kuin iäkäs koira.

Suosittelen, mutta en siis sokeasti ottamista! erityisesti tuollaisen rodun kohdalla on tärkeää tietää ettei koirasta luovuta vaikkapa aggressiivisuuden vuoksi tms.

• Annu

Asia riippuu täysin koirasta. Minulla on ollut esim. rescue-koiria lyhytiaikaisina "turvapaikanhakijoina" ja olen huomannut että jotkut tosiaan sopeutuu saman tien, mutta toiset on todellisia ongelmapakkauksia.

Kannattaa ehkä selvittää erittäin tarkkaan miksi koirasta luovutaan, millaisessa perheessä se on ollut, eikä tehdä mitään hätiköityjä päätöksiä.

• Annu

Itselläni oli rescue-sakemanni, se oli tullessaan 2v. Se ei koskaan tullut ihmisille ystävälliseksi, tai edes niin että olisi sietänyt niitä (muita siis kuin perheenjäseniämme). Se jouduttiin lopettamaan vuoden päästä.

• Pentukoira

Mulla on kokemusta. Mulla oli aikasemin jo koira ja otin lähes 2
      vuotiaan koiran ensimmäisen lisäksi.
      He ovat tulleet alusta alkaen hyvin
      toimeen kunhan ensin vain tutustuivat
      toisiinsa. Mitä nyt pientä leikkimielistä tappelua, mutta sehän
      kuuluu koiran elämään. Koulutus on
      vaan niin hankalaa aikuisella koiralla
      , joten meidän uudempi koira on itsepäinen eikä osaa istua tai mennä
      maahan käskystä. Onhan se aina pentu-
      koira alusta alkaen omakoira. Jos itse ottaisin vielä kolmannen koiran,
      ottaisin pentu-koiran,koska siten saat itse kouluttaa koiran ja seurata e elämistä ja kehitystä alusta alkaen.

• koiraton

minulla on ollut neljä koiraa kaikki pennusta asti.Kaksiviikkoa sitten ainoani jouduttiin lopettamaan maksasyövän takia 7 vuotiaana.Tahtoisin uuden koiran mutta tällä kertaa ottaisin nuoren koiran.Riskinä on vain se että minulla on 3 lasta ja yksi vielä niin nuori ettei usko aina ettei koira ole lelu jne..Löytökoiria on paljon ilman kotia mutta niiden taustat täysin hämärän peitossa.Tahtoisin koiran joka esimerkiksi etsii uutta kotia lapsiperheessä ilmenneen allergian takia,silloin tietäisin että se on tottunut lapsiin.On tietysti monta muuta syytä miksi koirasta luovutaan ja minäkin voisin ottaa koiran kuin koiran.On niin "orpo olo"kun on vuosikausia ollut koira ja nyt yht`äkkiä ei olekaan.Ikävöin koiraani kuitenkin vielä ja teen surutyötä kaiken aikaa...!ystävälläni on kaisi aikuisena otettua koiraa ja ne ovat aivan mahtavia.Kilttejä tottelevaisia ja oppivaisia.Heillä on lapsi ja koirat tulivat tarha olosuhteista silti ongelmia ei ole ollut.Joten aion ottaa aikuisen tai nuoren koiran minäkin.Kaikkea hyvää vaan teille koirinenne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      193
      12960
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      82
      6265
    3. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      123
      5965
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5552
    5. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4462
    6. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      92
      4380
    7. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4332
    8. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      42
      4251
    9. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      33
      4218
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      48
      3757
    Aihe