Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vaarallinen hidastetöyssy risteyksessä

pyöräilijä väistää...

Hidastetöyssy on tehty niin leveäksi että sen päältä kulkee suojatie. Ongelmalliseksi asian tekee sen että tämä suojatie on kevyenliikenteen väylän jatke ja pyörätie jatkuu sen molemmin puolin.

Nyt pyöräilijät ovat siinä uskossa että heitä tulisi väistää kyseisessä kohdassa. Kyse on ihan normaalista kaupungissa olevasta risteyksestä eikä hidastetöyssy ole mikään väistämisvelvollisuuden merkki. Vai olenko väärässä?

Todella epäonnistunut suunnittelu kyseessä!

22

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyöräilijöistä

      Pyöräilijältä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista. Heidän ei tarvitse osata liikennemerkkejä, väistämissääntöjä tai ryhmittymistä.

      Tämä on perusasia, johon suhtautuminen täytyy suhteuttaa. Heiltä voi odottaa ja pelätä mitä tahansa.

      • ???!

        "Pyöräilijältä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista."

        Tietenkin pitää osata liikennesäännöt. Kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää hallita liikennesäännöt!

        Jotkut asennevammaiset luulevat olevansa lakien yläpuolella. Näitä tyyppejä pitäisi pystyä kouluttamaan kovan käden otteella. Itse olisin sitä mieltä että tällaiset asennevammaiset pitäsi lähettää ruotsiin homojen raiskattavaksi.


      • Alta kiven, kannon
        ???! kirjoitti:

        "Pyöräilijältä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista."

        Tietenkin pitää osata liikennesäännöt. Kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää hallita liikennesäännöt!

        Jotkut asennevammaiset luulevat olevansa lakien yläpuolella. Näitä tyyppejä pitäisi pystyä kouluttamaan kovan käden otteella. Itse olisin sitä mieltä että tällaiset asennevammaiset pitäsi lähettää ruotsiin homojen raiskattavaksi.

        "Tietenkin pitää osata liikennesäännöt. Kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää hallita liikennesäännöt!"

        Haa, vaikuttaa fiksulta kirjoittajalta...

        "asennevammaiset pitäsi lähettää ruotsiin homojen raiskattavaksi. "

        ... oho, tyhmä kuin vasemman jalan saappaan lestin muotti.


      • vähän.
        ???! kirjoitti:

        "Pyöräilijältä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista."

        Tietenkin pitää osata liikennesäännöt. Kaikkien liikenteessä liikkuvien pitää hallita liikennesäännöt!

        Jotkut asennevammaiset luulevat olevansa lakien yläpuolella. Näitä tyyppejä pitäisi pystyä kouluttamaan kovan käden otteella. Itse olisin sitä mieltä että tällaiset asennevammaiset pitäsi lähettää ruotsiin homojen raiskattavaksi.

        Tietysti pyöräilijöiden PITÄISI osata liikennesäännöt, mutta kuinka moni osaa.

        Suurella osalla pyöräilijöistä ei ole edes mopokorttia. Mikä on heidän liikennesääntöjen tuntemus. Aika lähellä nollaa. Perusasiat, kuten oikealla ajaminen ja se että jalkakäytävällä ei saa aikuisena ajaa, tuntevat melkein kaikki, mutta siihen se suurinpiirtein jääkin. Jo kärkikolmio on tuntematon.

        Jos tiedät, niin kerro minulle mikä taho vaatii pyöräiijöiltä liikennesääntöjen osaamista, ja miten se testataan. Alakoulussa poliisin pitämää liikennetuntia en pidä riittävänä koulutuksena.


      • kouluttaa
        vähän. kirjoitti:

        Tietysti pyöräilijöiden PITÄISI osata liikennesäännöt, mutta kuinka moni osaa.

        Suurella osalla pyöräilijöistä ei ole edes mopokorttia. Mikä on heidän liikennesääntöjen tuntemus. Aika lähellä nollaa. Perusasiat, kuten oikealla ajaminen ja se että jalkakäytävällä ei saa aikuisena ajaa, tuntevat melkein kaikki, mutta siihen se suurinpiirtein jääkin. Jo kärkikolmio on tuntematon.

        Jos tiedät, niin kerro minulle mikä taho vaatii pyöräiijöiltä liikennesääntöjen osaamista, ja miten se testataan. Alakoulussa poliisin pitämää liikennetuntia en pidä riittävänä koulutuksena.

        Vanhemmilla on oma vastuu kouluttaa jälkikasvunsa.

        "Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy"


        On myös muistettava että jokaisen omalla vastuulla on ottaa selvää liikennesäännöistä, oli sitten autoilija, jalankulkija tai pyöräilijä.

        Myönnän että autoilija on tässä etusijalla koska täytyy käydä autokoulun.


      • paavo paviaani
        vähän. kirjoitti:

        Tietysti pyöräilijöiden PITÄISI osata liikennesäännöt, mutta kuinka moni osaa.

        Suurella osalla pyöräilijöistä ei ole edes mopokorttia. Mikä on heidän liikennesääntöjen tuntemus. Aika lähellä nollaa. Perusasiat, kuten oikealla ajaminen ja se että jalkakäytävällä ei saa aikuisena ajaa, tuntevat melkein kaikki, mutta siihen se suurinpiirtein jääkin. Jo kärkikolmio on tuntematon.

        Jos tiedät, niin kerro minulle mikä taho vaatii pyöräiijöiltä liikennesääntöjen osaamista, ja miten se testataan. Alakoulussa poliisin pitämää liikennetuntia en pidä riittävänä koulutuksena.

        Nimittäin tuokaan että ajettaisiin tien oikeaa reunaa ei tunnu olevan nykyään selvillä kaikilla. Nimittäin kuluneena kesänä ei ollut yksi tai kaksikaan kertaa kun joku ajaa fillarilla autotien vasenta laitaa! On tänä kesänä alkanut ilmiö tämä.


      • Eipäjoki
        paavo paviaani kirjoitti:

        Nimittäin tuokaan että ajettaisiin tien oikeaa reunaa ei tunnu olevan nykyään selvillä kaikilla. Nimittäin kuluneena kesänä ei ollut yksi tai kaksikaan kertaa kun joku ajaa fillarilla autotien vasenta laitaa! On tänä kesänä alkanut ilmiö tämä.

        Itsekin jos pikatietä joudun pyörällä ajamaan niin vasenta reunaa vedän ihan oman turvallisuuteni takia.


      • vbnvbnvbn
        vähän. kirjoitti:

        Tietysti pyöräilijöiden PITÄISI osata liikennesäännöt, mutta kuinka moni osaa.

        Suurella osalla pyöräilijöistä ei ole edes mopokorttia. Mikä on heidän liikennesääntöjen tuntemus. Aika lähellä nollaa. Perusasiat, kuten oikealla ajaminen ja se että jalkakäytävällä ei saa aikuisena ajaa, tuntevat melkein kaikki, mutta siihen se suurinpiirtein jääkin. Jo kärkikolmio on tuntematon.

        Jos tiedät, niin kerro minulle mikä taho vaatii pyöräiijöiltä liikennesääntöjen osaamista, ja miten se testataan. Alakoulussa poliisin pitämää liikennetuntia en pidä riittävänä koulutuksena.

        Täällä pyöräillään jalkakäytävillä aivan kuin ne olisivat pyöräteitä. Jos joillakin kaduilla on toisen puolen jalkakäytävään yhdistetty pyörätie, pyöräillään sillä toisellakin puolella jalkakäytävällä. Näin esimerkiksi Sammonkadulla, Puutarhakadulla ja Tammelan puistokadulla.

        Olen yrittänyt etsiä mutta en ole löytänyt jalkakäytävien päistä pyörätien liikennemerkkiä lisäkilvellä 'Idiooteille'.


      • paavo paviaani
        Eipäjoki kirjoitti:

        Itsekin jos pikatietä joudun pyörällä ajamaan niin vasenta reunaa vedän ihan oman turvallisuuteni takia.

        Eipä ole Helsingin lähiöissä "pikateitä" joilla ajelen vaan kevyenliikenteen'väyliä' ja tavallisia katuja/teitä.

        Ja "pikatielle" (motari?) ei todellakaan ole fillarilla mitään asiaa!


      • ....
        vbnvbnvbn kirjoitti:

        Täällä pyöräillään jalkakäytävillä aivan kuin ne olisivat pyöräteitä. Jos joillakin kaduilla on toisen puolen jalkakäytävään yhdistetty pyörätie, pyöräillään sillä toisellakin puolella jalkakäytävällä. Näin esimerkiksi Sammonkadulla, Puutarhakadulla ja Tammelan puistokadulla.

        Olen yrittänyt etsiä mutta en ole löytänyt jalkakäytävien päistä pyörätien liikennemerkkiä lisäkilvellä 'Idiooteille'.

        En kehoita tönäisemään kumoon, mutta vahinkoja voi sattua.


      • kaikille likenteessä
        .... kirjoitti:

        En kehoita tönäisemään kumoon, mutta vahinkoja voi sattua.

        Mitäs tehdä yhdistetyn kevyenlikenteenväylän pyörätien puoleisella osuudella palloileville jalankulkijoille? Ajaa sitten päälle kun eivät kellonsoitostakaan väistä. Ja pahimpana koiranulkoiluutjat, jos satrtuuvat joskus olemaan jalkakäytävällä niin vähintään rakki on flekti pitkänä toisella puolella pää pusikossa.


      • kaks kimulia ja yks kuppi
        kaikille likenteessä kirjoitti:

        Mitäs tehdä yhdistetyn kevyenlikenteenväylän pyörätien puoleisella osuudella palloileville jalankulkijoille? Ajaa sitten päälle kun eivät kellonsoitostakaan väistä. Ja pahimpana koiranulkoiluutjat, jos satrtuuvat joskus olemaan jalkakäytävällä niin vähintään rakki on flekti pitkänä toisella puolella pää pusikossa.

        "Mitäs tehdä yhdistetyn kevyenlikenteenväylän pyörätien puoleisella osuudella palloileville jalankulkijoille?"

        Yhdistetyllä ei ole erikseen puolia. Fillaroitsijan velvollisuus on väistellä kaikkia kävellen palloilevia. Jalankulkija saa hortoilla missä tykkää, pyörällä pitää ajaa oikeaa reunaa.
        Kenkku juttu mutta minkäs teet. Ai joo, kunnalispolitiikkaan tai jopa eduskuntaan tekemään asialle jotain. Niinhän se menee. Helppoa.


      • että...
        kaks kimulia ja yks kuppi kirjoitti:

        "Mitäs tehdä yhdistetyn kevyenlikenteenväylän pyörätien puoleisella osuudella palloileville jalankulkijoille?"

        Yhdistetyllä ei ole erikseen puolia. Fillaroitsijan velvollisuus on väistellä kaikkia kävellen palloilevia. Jalankulkija saa hortoilla missä tykkää, pyörällä pitää ajaa oikeaa reunaa.
        Kenkku juttu mutta minkäs teet. Ai joo, kunnalispolitiikkaan tai jopa eduskuntaan tekemään asialle jotain. Niinhän se menee. Helppoa.

        Ihan vain tiedoksi että jalankulkija on velvollinen liikkumaan reunassa eikä keskellä väylää.


      • fleksin päässä
        että... kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi että jalankulkija on velvollinen liikkumaan reunassa eikä keskellä väylää.

        Ja lemmikkinsä fleksin päässä väylän toisessa reunassa?


      • kaks kimulia ja yks kuppi
        että... kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi että jalankulkija on velvollinen liikkumaan reunassa eikä keskellä väylää.

        On velvollinen on. Käytäntö onkin silti jotain ihan muuta.


      • ketjuariittää
        paavo paviaani kirjoitti:

        Nimittäin tuokaan että ajettaisiin tien oikeaa reunaa ei tunnu olevan nykyään selvillä kaikilla. Nimittäin kuluneena kesänä ei ollut yksi tai kaksikaan kertaa kun joku ajaa fillarilla autotien vasenta laitaa! On tänä kesänä alkanut ilmiö tämä.

        Pyöräilijä tulee takaa ja ohittaa toisen pyöräilijän antamatta itsestään mitään merkkiä, ja täten aiheuttaen vaaratilanteen. Päälleajaja on syyllinen, siis takaatuleva. Pyöräilijä on äänetön vaaranaiheuttaja.


      • väärässä_olet

        >> "Pyöräilijältä ei vaadita liikennesääntöjen osaamista. Heidän ei tarvitse osata liikennemerkkejä, väistämissääntöjä tai ryhmittymistä."

        Olet täysin väärässä tuossa asiassa. Se että pyöräilijöiltä ei vaadita ajo-korttia tai vastaavaa, ei poista sitä velvollisuutta että pitää ottaa selvää liikennesäännöistä. Sama asia koskee jalankulkijoita. Myös heidän on oltava tietoisia säännöistä ja toimittava niiden mukaisesti. Ei voi vedota siihen ettei tiennyt. On otettava selvää.


    • uuuuh

      jee, ne kun rakentaa mäkeen tien niin tekee häijyä kun siinä on töyssy autojen ajopaikan kohdalla, sattuu alapäähän ja rengas vääntyy!

      mä tähän muuta osaa sanoo. aja yli siitä, vaikka kirpaseekin!

      • luiskahtiko

        Meidän kylällä on vanha hidaste, joka on talvella petollinen, jäätynyt iso luiska. Kun on lunta satanut jäisen luiskan päälle, on ansa valmis. On ilmoitettu kaupungille, että poistavat sen, mutta tuloksetta. Hidaste on kapealla kadulla, jyrkässä mutkassa, erittäin vaarallinen kaikin puolin.


    • oikeassa_olet

      Aloittaja on oikeassa. Hidaste ei vaikuta mitenkään väistämisvelvollisuuksiin. Sen tarkoitus on vain hidastaa autojen nopeuksia.

      Olen itse nähnyt moisen viritelmän jossa pyörätien jatke kulkee hidasteen päältä. Siinä on sattunut monta läheltäpiti tilannetta kun pyöräilijät ovat siinä uskossa että auto väistää heitä vaikka näin ei todellakaan ole.

    • sinäkötiedätkaiken

      Meidän kylällä, täällä Espoossa, kaupunki rakentaa pyöräilijöille tarkoituksella esteitä risteyksiin tarkoituksena kai hidastaa pyörien menoa. Suunnittelijat luulevat kai, että hidasteet lisäävät jalankulkijoiden turvallisuutta, mutta sehän on päinvastoin, sillä kaikkihan tietävät, mitä pyöräilijä katsoo, kun edessä on huono tienkohta, tietä tietenkin, itsesuojeluvaisto kun on sellainen, mutta kaupungin tiesuunnittelu ei sitä kai tiedä.

      • Ihmisiä_kaikki

        Sitä samaa huonoa kohtaa autoilijakin katsoo ja varoo, vaikka kaikki huomio pitäisi olla jalankulkijoissa. Suojatietöyssyt ovat järjettömiä, ne pitäisi olla reilusti ennen ja jälkeen suojatietä, mutta silloin niitä pitäisi olla kaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe