Pari vuotta sitten kasvoilleni (tarkemmin sanottuna silmän alle, poskipäähän) ilmestyi noin sentin levyinen, punainen, kuiva ja kutiseva läntti. Jonkinlaista ihottumaa varmasti. En tiennyt yhtään mitä tehdä, joten rasvasin sitä ja peitin peitepuikolla. Se kesti ehkä jonkin viikon.
Samanlaisia länttejä on sen jälkeen tullut aina välillä ja ne ovat kasvoissa muutamasta päivästä jopa puoleentoista viikkoon. Nyt minulla on yksi poskipäässä ja poskessa. Rasvaan niitä melkein koko ajan, koska ne kutisevat ja ovat aika kuivat.
Tässä kärsimyksessä (läntit ovat pahimmillaan todella selviä) olen miettinyt, voisiko ihottuma johtua stressistä? Kun ensimmäinen ihottuma ilmestyi, minua stressasi paljon hammaslääkäri. Nyt olen kouluasioiden takia stressannut myös.
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa mistä nämä ihottuma-läntit oikein johtuvat ja miten niitä voisi paremmin hoitaa?
Olen 18-vuotias tyttö, en polta ja alkoholia käytän vähän.
Stressiperäinen ihottuma?
2
1543
Vastaukset
- joskus...
Mulla tuollaista kasvojen punoitusta ja ihottumaa aiheuttaa kumiallergia, sekä tietyt alkoholijuomat, yleensä jotkut likööripohjaiset drinkit. Eli en siis sellaisia ole juonut enää moneen vuoteen, eikä noita oireitakaan ole tullut.
Tarkkaile mitä syöt ja juot, jos voisi johtua jostain sellaisesta.. - Sabriel90
Itselläni samankaltaisia kokemuksia tosin ihottuma kasvoissa joskus paljon laajempi (ei kivaa todellakaan) ja aina tämä on johtunut stressistä. Kun huomaa ihossa pienenkään virheen alkaa stressata virheestä ja pian kyseinen pieni virhe muuttuu suureksi ihottumaksi :( Itselläni on auttanut vain ongelman unohtaminen, rentoutuminen ja itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on.. Ihottuma häviää muutamissa päivissä rauhoittumalla ja rasvaamalla hieman kevyillä voiteilla ja estämällä tulehduksen esim. puhdistusaineella..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521