Tiedän, että täällä palstalla ei kukaan voi pelkän kirjoituksen perusteella analysoida tilannetta, mutta ehkä kaipaankin nyt henkistä tukea ja kokemusten jakamista, koska olen niin henkisesti lopussa.
Kaikki on pikkuhiljaa alkanut tässä talossa (asunut 2 vuotta). Sitä ennen olin todella reipas, energinen, iloinen ja aikaansaava (yksityisyrittäjä), joka nautti työstänsä ja työ oli minulle kaikki kaikessa.
Tässä talossa asuessa pikkuhiljaa alkoi tulla väsymystä, ensin tuli fyysinen väsymys ja liuta muita oireita (ihottuma, hiustenlähtö, lievä hengenahdistus, aivastelua, silmäoireita, ripulia ja vaikka mitä muuta) Väsymys vain paheni, ajattelin syyn olevan burn-out työssäni.
Lisäksi henkinen oloni alkoi olla huono. Luulen, että fyysiset oireet alkoivat masentaa minua ja kun on aina lopenväsynyt olo niin se masentaa, ja taas se masentaa, etten jaksanut enää työssäni, joka on vaativaa, mutta ennen se ei ollut ylivoimaista.
Jouduin tekemään päätöksen jättää työni, koska ajattelin sen olevan syy olooni. Mutta sen jälkeen kaikki on vain pahentunut. Ollessani nyt kaikki päivät täällä home(epäily)asunnossa olen edelleen ollut hyvin väsynyt (vaikka olen levännyt nyt yli 3 kuukautta) hiukset lähtee päästä, rakkulaista kutiavaa ihottumaa, silmät rähmii, huimaa, henkeä kirvelee (kuin olisi mentholia hengitysteissä).
Ja se mitä eniten ihmettelen on henkisessä olossa tapahtunut muutos tässä talossa asuessa. Olen muuttunut hermostuneeksi, ahdistuneeksi joka itkeskelee aamuisin herättyä, joskus pitkin päivää. Ihmeellisiä ahdistus/pelko-kohtauksia ja katastrofin tunnetta. Pienikin pettymys tai vastoinkäyminen tuntuu ylivoimaiselle.
Olo on asunnossa ollessa väsynyt, sekava, keskittymiskyvytön, aloitekyvytön. Aamulla makaan sängyssä apaattisena puoleenpäivään, koska olen kuin huumattu. Olo on ahdistunut. Sitten jos aloitan esim. tiskaamaan niin saatankin lähteä käymään olohuoneessa ja jäädä nojatuoliin istumaan ja unohdun siihen tuijottamaan, kuin huumattuna. Ja pienikin kotityö niin väsyttää, henkeä ahdistaa ja ilma tuntuu loppuvan. Yksikin puhelun ottaminen puhelimella saattaa tuntua aivan ylivoimaselle, lehti jää kesken lukemisen ja yhtäkkiä tästä kaikesta epätoivoisena saatan pillahtaa itkuun.
Kun lähden asunnosta ulos minulle tulee aivan erilainen olo ja olen taas pian "oma itseni" henkisesti vaikka fyysinen suoritus vaikka käveleminen lähimarkettiin ottaa voimille ja saa hengästymään ja puuskuttamaan.
Huom! Ennen tässä talossa asumista en koskaan ole ollut "masentunut" tai näin ahdistunut tai itkuinen ja epätodellisen tunteen valtaama.
Miltä kuulostaa? Onko kellekään tuttua tuo henkinen oireilu, voiko kosteus/homemyrkyt aiheuttaa tuollaista olotilaa?
Lääkäri on sanonut minulla vain olevan "henkinen stressi" ja määrännyt mieliala ja rauhoittavia lääkkeitä, joita en halua syödä vaikka olo onkin huono.
Olenko mielisairas vai talossa vika?
16
907
Vastaukset
- kannata
pähkäillä yhtään kauempaa, vaan tilaat paikalle alan asiantuntijan selvittämään, onko asunnossasi sisäilmaongelma ja mistä johtuva.
- muuta pois?
Oli syy sitten homemyrkyt tai vinksallaan oleva Feng Shui, et voi talossasi hyvin.
Joko siis tutkitutat talosi tai - jos asut vuokralla, niin muuta pois!- Original kirjoittaja
Kyllä aionkin tutkituttaa talon. Siinä vain on se ongelma, että mieheni ei sitä halua. Hän ei halua uskoa että asunnossamme olisi mitään vikaa.
Olen kuitenkin pikkuhiljaa saanut hänetkin uskomaan, että jotain on tehtävä asian hyväksi kun olo on niin huono.
Olisin vain halunnut kuulla muilta altistuneilta voiko tuollaisia henkisiä oireita tulla jos home vaikuttaa esim. hermostoon jne. Koska mieheni ja lähipiirini alkaa pitää minua luulo ja mielisairaana ja se ei tunnu kivalle. - rouva ö
Original kirjoittaja kirjoitti:
Kyllä aionkin tutkituttaa talon. Siinä vain on se ongelma, että mieheni ei sitä halua. Hän ei halua uskoa että asunnossamme olisi mitään vikaa.
Olen kuitenkin pikkuhiljaa saanut hänetkin uskomaan, että jotain on tehtävä asian hyväksi kun olo on niin huono.
Olisin vain halunnut kuulla muilta altistuneilta voiko tuollaisia henkisiä oireita tulla jos home vaikuttaa esim. hermostoon jne. Koska mieheni ja lähipiirini alkaa pitää minua luulo ja mielisairaana ja se ei tunnu kivalle.Ole huoleti. Hullu et ole! Hometalo ei ole turvallinen saatika terveellinen kenellekään. Kukin sairastuu ja reagoi hometoksiineille omalla tavallaan. Jatkuva sairastelu syö mieltä ja siihen jatkuvaan huonoon olotilaan ihan oikeasti väsyy. Olo on lohduton, väsynyt, uupunut, toivoton ja sairas eri tavalla kuin tavisflunssassa.
Mitä ajattelit tehdä? Tutkimuksia? Entä sen jälkeen? Huomaa, että tutkimustuloksetkaan eivät näytä aina totuutta ja niihin menee aikaa. Haiseeko asunnossasi joltakin, vaatteesi? Onko asunto oma vai vuokra?
Miehesi suhtautuminen on sekin aivan normaalia. Yleensä tosin homesairaat suhtautuvat myös ensin epäuskoisesti mahdollisiin talosta johtuviin terveyshaittoihin. Asian kieltäminen on se eka vaihe, kunnes tajuaa mistä oikeasti on kysymys. Itse itseään syyllistää sairauksistaan. Ei ole mukamas syönyt terveellisesti, liian vähän vitamiineja, ei ole ulkoillut (miten edes voisi siinä jatkuvassa infektiokierteessä ja väsymyksen aallossa)ja laiskaksikin itseään soimaavat. Höh. Tervepäisiä, mutta myrkkyjen ympäröimänä ei kukaan jaksa.
Tulta päin. Älä lannistu. Selviät siitä, mutta varaudu tuulimyllyihin ja piiiitkäään taisteluun terveytesi puolesta.
Huimaava rouva ö - original kirjoittaja
rouva ö kirjoitti:
Ole huoleti. Hullu et ole! Hometalo ei ole turvallinen saatika terveellinen kenellekään. Kukin sairastuu ja reagoi hometoksiineille omalla tavallaan. Jatkuva sairastelu syö mieltä ja siihen jatkuvaan huonoon olotilaan ihan oikeasti väsyy. Olo on lohduton, väsynyt, uupunut, toivoton ja sairas eri tavalla kuin tavisflunssassa.
Mitä ajattelit tehdä? Tutkimuksia? Entä sen jälkeen? Huomaa, että tutkimustuloksetkaan eivät näytä aina totuutta ja niihin menee aikaa. Haiseeko asunnossasi joltakin, vaatteesi? Onko asunto oma vai vuokra?
Miehesi suhtautuminen on sekin aivan normaalia. Yleensä tosin homesairaat suhtautuvat myös ensin epäuskoisesti mahdollisiin talosta johtuviin terveyshaittoihin. Asian kieltäminen on se eka vaihe, kunnes tajuaa mistä oikeasti on kysymys. Itse itseään syyllistää sairauksistaan. Ei ole mukamas syönyt terveellisesti, liian vähän vitamiineja, ei ole ulkoillut (miten edes voisi siinä jatkuvassa infektiokierteessä ja väsymyksen aallossa)ja laiskaksikin itseään soimaavat. Höh. Tervepäisiä, mutta myrkkyjen ympäröimänä ei kukaan jaksa.
Tulta päin. Älä lannistu. Selviät siitä, mutta varaudu tuulimyllyihin ja piiiitkäään taisteluun terveytesi puolesta.
Huimaava rouva öKiitos sinulle "huimaava rouva" kauniista ja myötäelävästä kirjoituksesta! Minullakin meni pitkään ennenkuin aloin edes epäillä kosteus ja homevaurioita. Juuri ajattelin, että olen ollut yrittäjän kiireisessä työssä ja laiminlyönyt itsestäni huolehtimisen ja olen laiska ja huonompi ihminen kuin muut, kun en jaksa enää. Sitten vasta alkoi pikkuhiljaa tulla olo, että ei helkkari tämä kaikki ole vaan minusta kiinni! Ja asunnossa on jos jonkinlaista ongelmaa (ilma ei kierrä ollenkaan, vessan katto on homepilkkuja täynnä josta mieheni sanoo että on vain pintahometta eikä haitallista, komeroissa ja asunnossa haisee makeanimelätunkka haju, talo on ulkopuolelta lähes laho josta laudat ja maalit tippuu irti ja sammalet kasvaa alalaudoissa, kellariin tulee vettä, alakerrassa on ollut vesivahinkoja, pihalta on putket poksahdelleet vähän väliä..) Et semmosta..
- siinä
original kirjoittaja kirjoitti:
Kiitos sinulle "huimaava rouva" kauniista ja myötäelävästä kirjoituksesta! Minullakin meni pitkään ennenkuin aloin edes epäillä kosteus ja homevaurioita. Juuri ajattelin, että olen ollut yrittäjän kiireisessä työssä ja laiminlyönyt itsestäni huolehtimisen ja olen laiska ja huonompi ihminen kuin muut, kun en jaksa enää. Sitten vasta alkoi pikkuhiljaa tulla olo, että ei helkkari tämä kaikki ole vaan minusta kiinni! Ja asunnossa on jos jonkinlaista ongelmaa (ilma ei kierrä ollenkaan, vessan katto on homepilkkuja täynnä josta mieheni sanoo että on vain pintahometta eikä haitallista, komeroissa ja asunnossa haisee makeanimelätunkka haju, talo on ulkopuolelta lähes laho josta laudat ja maalit tippuu irti ja sammalet kasvaa alalaudoissa, kellariin tulee vettä, alakerrassa on ollut vesivahinkoja, pihalta on putket poksahdelleet vähän väliä..) Et semmosta..
ole tarvista edes tutkia mitään, jos siellä tuollaista esiintyy. Turhaa rahan tuhlausta. Muuttakaa pois ja sassiin.
- miehesi ehkä
Kiitos sinulle "huimaava rouva" kauniista ja myötäelävästä kirjoituksesta! Minullakin meni pitkään ennenkuin aloin edes epäillä kosteus ja homevaurioita. Juuri ajattelin, että olen ollut yrittäjän kiireisessä työssä ja laiminlyönyt itsestäni huolehtimisen ja olen laiska ja huonompi ihminen kuin muut, kun en jaksa enää. Sitten vasta alkoi pikkuhiljaa tulla olo, että ei helkkari tämä kaikki ole vaan minusta kiinni! Ja asunnossa on jos jonkinlaista ongelmaa (ilma ei kierrä ollenkaan, vessan katto on homepilkkuja täynnä josta mieheni sanoo että on vain pintahometta eikä haitallista, komeroissa ja asunnossa haisee makeanimelätunkka haju, talo on ulkopuolelta lähes laho josta laudat ja maalit tippuu irti ja sammalet kasvaa alalaudoissa, kellariin tulee vettä, alakerrassa on ollut vesivahinkoja, pihalta on putket poksahdelleet vähän väliä..) Et semmosta..
kertonut, mistä hän tietää, että on vain pintahometta ja jos on "vain" pintahometta, miten hän perustelee, ettei se ole vaarallista?
- zeppo
Toteat, että talo, jossa asutte on kärsinyt ja kärsii edelleen kosteusvaurioista. Asunnossa haisee, merkkejä kosteusvaurioista on, näkyvää homekasvustoa kylppärissä jne. Lisäksi oirehdit eri tavoin ja olet voinut liittää oirehtimisesi talossa oloaikaan. Yhtälö ei tuosta enää kovin paljoa selkeämmäksi voi muuttua. Jos selkeitä kosteusvaurioita on, pitäisi vahingot ensiksi kartoittaa. Vahinkojen laajuus ei varmaankaan tule ilmi rakenteita rikkomatta ja kun rakenteita aletaan availemaan, ette miehesi kanssa missään tapauksessa saa enää asua talossa.
- "Vinksahtanut"
Original kirjoittaja kirjoitti:
Olisin vain halunnut kuulla muilta altistuneilta voiko tuollaisia henkisiä oireita tulla jos home vaikuttaa esim. hermostoon jne. Koska mieheni ja lähipiirini alkaa pitää minua luulo ja mielisairaana ja se ei tunnu kivalle.Ei kaikki perheessä oireile vaikka kodissa olisikin sisäilmaongelma.
Minä muutin vanhaan taloon joka oli mieheni kotitalo. Vuoden verran sinnittelin vastaavien tuntemusten kanssa ja sain lääkäriltä melko samantapaisen diagnoosin.
Mieheni oli terve ja appivanhemmat katsoivat jo melko kieroon minua kun olivat kuulleet epäilyksistäni että meillä olisi sisäilmaongelma.
Muutin pois,vuokralle, sillä en jaksanut enää.
Oloni helpottui melko nopeasti ja ymmärsin että ongelma on tosiaan mieheni perintötalo.
Miksi mieheni ei sairastellut?
Koska oli asunut koko ikänsä talossa ja varmaankin siedättynyt sisäilmalle.
Nyt osaan erottaa myös reaktiot jotka tulevat mieheni vaatteista kun hän tulee luokseni. Jopa hänkin on alkanut myöntää että ehkä oireiluni syy voisi olla talo.
Minä en voi tilata tutkijoita taloon ja odotan että mieheni tekee sen. Muussa tapauksessa elelemme näin, kunnes talon sisäilma tulee tutkittua tai suhteemme ei kestä tätä.
Nyt tiedän ettei päässäni ole vikaa vaan vika on ollut talossa. Se on jo melkoinen huojennus ja varsinkin väsymys on helpottanut. Nyt tajuan miten pahassa tilassa olin. - Huimaava rouva ö
Hui kun kauhistuin. Ei kahta sanaa etteikö siellä ole epäterveellistä asua. Paikka,jossa itse sairastuin, oli myös vihreä sammalista. Ei tarvinnut kasveja ikkunalaudalla, kun kaunis ja rehevä ikikostea sammal rehotti ikkunalaudalla onneksi tosin ulkopuolella. Ikkuna oli tiivistetty silikonilla sen jälkeen, kun verhot olivat puoli väliin ikkunaa märkänä. Väärin päin kallellaan oleville ikkunapelleille ei tehty mitään, joten aina sateella seinän rakenteet saivat annoksen vettä. Sen jälkeen kun työpaikkamme muutti niistä tiloista pois, siihen muutti päiväkoti! Otin varmuuden vuoksi kuvia sammalista ja vihertävän-harmaasta (puna)tiiliverhoilusta, josko sitä tarvittaisiin joskus todistusaineistoksi. Soitinkin vastaavalle päiväkodin johtajalle asiasta ja vieläpä kaupungin kiinteistövastaavalle. Ja paskat! Mitään ei tapahtunut.
Mutta tee Sinä elämäsi paras päätös. Roudaat miehesi ja itsesi pois sieltä. Jos haluat uskonvahvistusta asialle, tee pieni testi. Mene uimahalliin mukanasi pyyhe kaapistasi. Laita pyyhe muovipussin sisälle tiiviisti pussi kiinni. Polski, ui (jos jaksat), saunot ja sitten kun tulet puku/pesuhuoneen puolelle, haistele pyyhettäsi. Pidä se pussissa koko ajan. Se muuten aiheuttaa todennäköisesti muillekin oireita. Tulos?
Ympärilläsi on todennäköisesti tavattoman hienotunteisia ihmisiä, jos kukaan ei ole sanonut homeen hajuisista vaatteista. Et vastannut edellisessä viestissä huoleeni siitä, että onko asunto omanne?
Lyhyestä varrestani huolimatta tilanteesi saa nuppini huimaamaan.
- etelä-suomessa
niin varmasti joku homesairastunut voisi käväistä teillä kylässä ja arvioida sisäilmaa myös näin. Itse sain samaa apua oman talomme kanssa ja tämä "maallikko" nenällään haistoi viat, jotka sitten kyllä näkyivät mikrobiviljelyissäkin. (Itse saan heti ihottumaa, nenän vuotamista, hengenahdistusta tms...-riippuen tietenkin monista seikoista.) Kuvaamasi oireet ovat varmasti mikrobitoiminnan seurausta ja se on maailman luonnollisin asia, että rakennukset eivät ole asumisterveitä välttämättä lainkaan.
- original kirjoittaja
Hieno ajatus ja olen ajatellut samaa, että tässä lähitulevassa joku "homeherkkä" voisi tosiaan käväistä meillä olemassa ja testaamassa. Sanoin tuon ajatuksen jo miehellekin, joka piti sitä hyvänä ajatuksena ennen terveystarkastajan tilaamista. Varmaan palaan asiaan tämän palstan kautta, kun aika on ajankohtainen.
- voisi
Hieno ajatus ja olen ajatellut samaa, että tässä lähitulevassa joku "homeherkkä" voisi tosiaan käväistä meillä olemassa ja testaamassa. Sanoin tuon ajatuksen jo miehellekin, joka piti sitä hyvänä ajatuksena ennen terveystarkastajan tilaamista. Varmaan palaan asiaan tämän palstan kautta, kun aika on ajankohtainen.
kokeilla sitä pikatestiä, mikä paljastaa myrkyt, taloissa , joissa ei välttämättä löydy paljon kosteutta eikä hometta, mutta sairastelua esiintyy kovin paljon. (Inspectorin pikatesti)
- ei ole pikatesti
voisi kirjoitti:
kokeilla sitä pikatestiä, mikä paljastaa myrkyt, taloissa , joissa ei välttämättä löydy paljon kosteutta eikä hometta, mutta sairastelua esiintyy kovin paljon. (Inspectorin pikatesti)
ensin pitää saada laite, sitten antaa laitteen toimia sisäilmassa tietyn aikaa ja analyysin saanti kestääääääää, tiedän sen kokemuksesta.
Ei ole mikään pikatesti.
- Altistunut
Hei. Olen käynyt kaikki kuvaamasi fyysiset ja psyykkiset oireet läpi. Siirryin osa-aikatyöhön kun voimat oli loppu. Kaikki vapaa-aika meni nukkuessa. Minut leimattiin laiskaksi ja luulosairaaksi ja ahdistuneeksi (miesystävä ja anoppikokelas).Naiset on monesti herkempiä homeelle kuin miehet. Varsinkin jos on perinnöllinen alttius tai ehkä lapsuudessa ollut altistumista. Lopulta asuntoni pantiin asumiskieltoon. Se oli täysin mustan homeen saastuttama.
Homeongelma on teillä paha kun reagoit noin rajusti. Itse muuttaisin pois jos vain mahdollista ja tuhoaisin kaiken irtaimiston, mitä ei voi desinfioida (tärkeää!). Jos on lapsia niin ottaisin mukaan. Terveys on tärkeämpi kuin mikään muu. Tilanteesi pahenee jos jäät taloon. - allergikko
Kyllä vain, hometaloista voi saada juuri tuollaisia hermostoon vaikuttavia myrkkyjä, jotka tekevät olon ahdistuneeksi, masentuneeksi jne. Asuin itse lapsena pitkään hometalossa ja nyt olen niin herkkä, että saan hulluuteen asti arvuutella, mistä tulee mitkäkin oireet, kun muuttaminenkaan ei enää auta, kun on tarpeeksi herkkä. Eli kiireen vilkkaa pois sieltä! Sitä on vaikea uskoa, ennen kuin on itse siinä tilanteessa, mutta kannattaa kuunnella muita. Tässä asiassa ei voi oikeastaan ylireagoida. Alireagoinnista seuraavat riskit ovat ainakin suuremmat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1185576Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744511756- 2001213
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201199Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111183Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861063Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48975- 64951
- 64906
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64856