Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

MPR kananmunattomana

kokemusta.....

Pojalla kanamuna-allergia ja neuvolassa sitten pyysin, että saisiko kananmunattomana. Täti sanoi, että niitä ei anneta kun teho on niin pieni verrattuna ihan tavalliseen. Influenssarokotettakaan ei anneta.
Tavallisen saisi neuvolassa silloin kun neuvolalääkäri on paikalla, että saa sitten tarvittaessa apua. Mieluiten kuitenkin ihan sairaalassa annettaisi, että on sitten kortisonit lähellä(poika turpoaa jos saa kananmunaa).
Siis onko joku saanut kananmunatomana? Tehosiko(siis oliko hyvä)?
Pitäisikö minun oikeasti altistaa poikani ja antaa lääkäreiden "leikkiä" poikani hengellä?

6

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.a.n.e

      munatonta rokotetta enää varmaankaan valmisteta (näin ainakin mulle sanottiin), just sen takia, että on todettu tehottomaksi. Ihan sama sitten olla ilman koko rokotetta, mun mielestä.

      Eihän kukaan voi sulle kertoa, miten on tehonnut, kun noita mpr:n sisältämiä tauteja ei oikeastaan esiinny suomessa.

      Ainakaan meillä ei anneta rokotetta sairaalassa, vaan ensin käydään kananmuna-altistuksessa sairaalassa, neuvolan lääkärin lähetteellä ja sitten se pistetään neuvolassa, lääkärin valvonnassa (jos ei limakalvo ym. reaktiota altistuksessa).

      Altistus tapahtuu hyvin varovaisin askelin, ensin sivellään munaa iholle, sitte huulelle ja viimeiseksi suuhun. Kaikki tapahtuu ammattilaisten läsnäollessa (en itse ainakaan pelännyt siellä lapseni hengen puolesta).

      Meille tuli huulelle laitettaessa limakalvoturvotukset, joten altistus päättyi siihen ja mpr jätettiin rokottamatta kokonaan.

    • äitipöllö

      Nykyisessä MPR-rokotteessa ei ole kananmunaa vaan kanan alkioita. Eli kaikki kananmuna-allergikot eivät sille reagoi. Mutta varsinkin jos lapsi on allerginen myös kanan lihalle, kannattaa olla varovainen.

      Meidän poika on lievästi allerginen kananmunalle, ja ei ollenkaan allerginen kanan lihalle. Hänelle MPR pistettiin sairaalassa. Ensin tehtiin prick allergiatesti rokoteaineella, ja kun siitä tuli negatiivinen tulos, uskallettiin rokotus pistää. Jotain normaaleja rokotusoireita tuli lievänä, mutta mitään muuta siitä ei tullut. Pari viikkoa pidettiin rokotuksen jälkeen taukoa, että mitään uusia ruokia ei kokeiltu.

      Influenssarokotetta ei edes harkittu, koska siinä tietääkseni on ihan ehtaa kananmunaa.

      Suosittelen tiellekin tuota, että ensin tehdään se allergiatesti rokotteella ja sen perusteella annatte lääkärin päättää pistetäänkö se vai ei.

    • ...

      Meillä iho-oireinen kananmuna allergia ja meille mpr laitettiin neuvolassa koska allergologin mielestä ei estettä ollut. Siitä tuli hetkelleinen ihoreaktio, mutta selvittiin normalilla allergialääkkeellä.

      • lisää

        Miksi ette lykkää MPR-rokotteen antamista? Kananmuna-allergia helpottuu iän myötä. Jos rokotatte vasta vuoden tai kahden päästä, voi tilanne olla jo hivenen helpottunut. Eivät kaikki anna rokotteita rokotusohjelman mukaisesti. Se on hyvin viitteellinen. Esim. ulkomailla paljon asuvat rokotuttavat lapsensa silloin kun Suomessa käyvät.


      • ----
        lisää kirjoitti:

        Miksi ette lykkää MPR-rokotteen antamista? Kananmuna-allergia helpottuu iän myötä. Jos rokotatte vasta vuoden tai kahden päästä, voi tilanne olla jo hivenen helpottunut. Eivät kaikki anna rokotteita rokotusohjelman mukaisesti. Se on hyvin viitteellinen. Esim. ulkomailla paljon asuvat rokotuttavat lapsensa silloin kun Suomessa käyvät.

        "Kananmuna-allergia helpottuu iän myötä."

        Ei välttämättä, mutta kananmuna-allergia, kuten muutkin allergiat, YLEENSÄ helpottuu iän myötä.


    • mpr.ää

      ..eli pistettiin vasta 2v. Normaali mpr reaktio tulii, eli viikon päästä ihttumaa ja kuume muuta ei. Kyllä se mun mielestä kannattaa pistää,tuhkarokko yleistyy suomessa kun maahanmuuttajia ja nämä rokotus vastaiset lisääntyvät. Meidän tyttö on tosi allerginen munalle, mutta mpr rokote ei sinälläsnsä sisällä kananmunaa, sen kasvatusalustassa on käytetty kananmunan jotain valkuaisosaa joten itse rokotteessa kaknmunana määrä on todella vähäinen mikäli ollenkaaan...dont worry.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe