Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Viiniköynnöksen

talvisuojauksesta

Olen kolme vuotta yrittänyt saada tuotantoa ulkona aikaiseksi, että pääsisi joskus viininkeittoonkin.
Aina ovat köynnökset pyrkineet paleltumaan (vyöhykkeillä 1 ja 3) ja keväällä taas alkaneet siitä alimmasta silmusta.
Nyt sovellan uusia latvialaisia ohjeita. Niiden mukaan köynnös on istutettava lämpimälle seinustalle. Räystään alla hyvä että saa vettä. Syksyllä pitää kuitenkin kattaa niin, että maan kastuminen loppuu, juuret talvehtivat huonosti litimärässä maassa. Varret taivutellan maahan ja peitetään kuivilla lehdillä.
Saas nähdä kuinka talvehtiminen onnistuu näillä ohjeilla.
Vaihtoehtona olisi, kun säännöllistä kesäkastelua ei voi taata, istuttaa köynnokset niin, että varret ovat kasvihuoneessa ja juuret ulkopuolella, niin että saavat sadevettä.

3

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zilga

      Minulla on ollut viiniköynnös avomaalla n.10 vuotta.
      Siirsin sen tuuliselta paikalta kuistin eteläseinustalle: lämpimin paikka, on kuitenkin tuulipölytteinen.Lasken talveksi alas seinustalta, havuja päälle ja lunta, jos on.
      Keväällä katson, mistä asti löytyy tuoreita silmuja, siitä pätkäisen poikki.
      Lannoitan keväällä Puutarhalannoitusseoksella vähän.
      Loppukesällä karsin lehtiä, että tertut saavat valoa kypsymiseen.
      Kasvupaikka on n.2-vyöhykkeellä Savonlinnan eteläpuolella.
      Satoa alkaa saada kolmannesta vuodesta eteenpäin.
      Tämä kesä oli ensimmäinen, etteivät kaikki tertut ennättäneet kypsyä.Niitä on kuitenkin yli 100 terttua.

    • s.t

      Mulla on nyt ekaa vuotta zilga. Se kasvaa tossa etelä seinustalla. Ja hyvin on kasvanu. Pituutta yli 162 (Pitempi kun mä) Asun 3-4 vyöhykkeen rajalla...

      Kysymys kuuluukin : Mitä ihmettä mä sille teen talveksi?! Jossain ohjeissa on että leikaa 10-15 cm, ekana vuonna. No tyhmä kysymys, leikkaanko sen siis 10-15cm mittaseksi vai joka haarasta 10-15cm ja loput maahan makaamaan?! Siinä taimes on kaks silmua joista ne se on levinny mahdottomasti... Jos leikkaan siitä 15cm oksia voiko selasen koittaa juurruttaa siihen juurelle? Taitanko siitä lehdet pois?

      Jostain luin että latvat pitää katkoa että varret puutuisi. Koska tää kuuluu tehdä? Ja heti ekana vuonnakin?

      Turvetta pitää visiin laittaa talveksi juurien päälle. Laitanko mä sitä koska? Nyt pian vai vasta kun tulee kylmät ja kasvukausi loppuu. (Eli alle 5c keskilämpötila)

      • papa ja mama

        Meillä Zilga ollut 10 vuotta länsiseinustalla ja en suojaa sitä mitenkään enää. Ekana kahtena talvena laskin varret maahan leikaten turhat roikaleet pois. Keväällä leikatessa helposti alkaa vuotaa nestettä leikatuista kohdista ja se ei hyvä se. Jopa yks syksy villiviinin paleltui kuoliaaksi mutta Zilga se vaan porskuttaa.
        Jos haluaa suuren peittävän katoksen köynnöksestä niin antaa kasvaa osittain villinä, tekee silti kohtuullisesti, mutta jos haluaa että tuottaa satoa ja pysyy aisoissa on leikattava voimakkaasti syksyllä lehtien pudottua ja kesälläkin aina kahden lehden jälkeen viimeisestä rypäleterttuaihiosta.
        Voi vaikka jättää pari tai kolme pääversoa ja muut vaan raakasti pois ja myös juuresta tunkevat uudet versot. Keväällä katsoo sitten miten versot talvehtineet ja vasta kun lehdet on isoja kannattaa leikata kuivuneet ja paleltuneet versot pois kokonaan ettei tule sitä mahlavuotoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe