Olen kolme vuotta yrittänyt saada tuotantoa ulkona aikaiseksi, että pääsisi joskus viininkeittoonkin.
Aina ovat köynnökset pyrkineet paleltumaan (vyöhykkeillä 1 ja 3) ja keväällä taas alkaneet siitä alimmasta silmusta.
Nyt sovellan uusia latvialaisia ohjeita. Niiden mukaan köynnös on istutettava lämpimälle seinustalle. Räystään alla hyvä että saa vettä. Syksyllä pitää kuitenkin kattaa niin, että maan kastuminen loppuu, juuret talvehtivat huonosti litimärässä maassa. Varret taivutellan maahan ja peitetään kuivilla lehdillä.
Saas nähdä kuinka talvehtiminen onnistuu näillä ohjeilla.
Vaihtoehtona olisi, kun säännöllistä kesäkastelua ei voi taata, istuttaa köynnokset niin, että varret ovat kasvihuoneessa ja juuret ulkopuolella, niin että saavat sadevettä.
Viiniköynnöksen
3
1007
Vastaukset
- zilga
Minulla on ollut viiniköynnös avomaalla n.10 vuotta.
Siirsin sen tuuliselta paikalta kuistin eteläseinustalle: lämpimin paikka, on kuitenkin tuulipölytteinen.Lasken talveksi alas seinustalta, havuja päälle ja lunta, jos on.
Keväällä katson, mistä asti löytyy tuoreita silmuja, siitä pätkäisen poikki.
Lannoitan keväällä Puutarhalannoitusseoksella vähän.
Loppukesällä karsin lehtiä, että tertut saavat valoa kypsymiseen.
Kasvupaikka on n.2-vyöhykkeellä Savonlinnan eteläpuolella.
Satoa alkaa saada kolmannesta vuodesta eteenpäin.
Tämä kesä oli ensimmäinen, etteivät kaikki tertut ennättäneet kypsyä.Niitä on kuitenkin yli 100 terttua. - s.t
Mulla on nyt ekaa vuotta zilga. Se kasvaa tossa etelä seinustalla. Ja hyvin on kasvanu. Pituutta yli 162 (Pitempi kun mä) Asun 3-4 vyöhykkeen rajalla...
Kysymys kuuluukin : Mitä ihmettä mä sille teen talveksi?! Jossain ohjeissa on että leikaa 10-15 cm, ekana vuonna. No tyhmä kysymys, leikkaanko sen siis 10-15cm mittaseksi vai joka haarasta 10-15cm ja loput maahan makaamaan?! Siinä taimes on kaks silmua joista ne se on levinny mahdottomasti... Jos leikkaan siitä 15cm oksia voiko selasen koittaa juurruttaa siihen juurelle? Taitanko siitä lehdet pois?
Jostain luin että latvat pitää katkoa että varret puutuisi. Koska tää kuuluu tehdä? Ja heti ekana vuonnakin?
Turvetta pitää visiin laittaa talveksi juurien päälle. Laitanko mä sitä koska? Nyt pian vai vasta kun tulee kylmät ja kasvukausi loppuu. (Eli alle 5c keskilämpötila)- papa ja mama
Meillä Zilga ollut 10 vuotta länsiseinustalla ja en suojaa sitä mitenkään enää. Ekana kahtena talvena laskin varret maahan leikaten turhat roikaleet pois. Keväällä leikatessa helposti alkaa vuotaa nestettä leikatuista kohdista ja se ei hyvä se. Jopa yks syksy villiviinin paleltui kuoliaaksi mutta Zilga se vaan porskuttaa.
Jos haluaa suuren peittävän katoksen köynnöksestä niin antaa kasvaa osittain villinä, tekee silti kohtuullisesti, mutta jos haluaa että tuottaa satoa ja pysyy aisoissa on leikattava voimakkaasti syksyllä lehtien pudottua ja kesälläkin aina kahden lehden jälkeen viimeisestä rypäleterttuaihiosta.
Voi vaikka jättää pari tai kolme pääversoa ja muut vaan raakasti pois ja myös juuresta tunkevat uudet versot. Keväällä katsoo sitten miten versot talvehtineet ja vasta kun lehdet on isoja kannattaa leikata kuivuneet ja paleltuneet versot pois kokonaan ettei tule sitä mahlavuotoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk306201Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin193244Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521390Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_181345Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.251234PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1651199- 1301041
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport441028- 39926
- 145840