Kuinkas se teidän mielestä pitäisi olla?
Ajatellaan erikseen kesärenkaita ja kesäkeliä, toisekseen nastarenkaita ja talvikeliä.
Tuossa videossa on pohjustusta.
Siinä olisi pitänyt esittää myös tilanteita, jossa lasikuiturenkaat olisi sijoitettu eteen ja sitten tehty vastaavia toimia.
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/koeajot/Katso video Hupsista sanoi toimittaja kun Ford l%E4hti k%E4sist%E4/109131
Pareet renkaat eteen vai taakse?
38
3026
Vastaukset
- videosta
Yleisesti sanotaan, että paremmat renkaat aina taakse.
Tuo filmi oli hieman torso siinä mielessä, että näitä liukkaita renkaita ei laitettu eteen niin kuin ohjeessa sanotaan. Miten olisi käynyt nukelle, väistössä, jos lasikuiturenkaat olisivat olleet edessä? Mitä olisi tapahtunut jarrutusmatkalle, kun painopiste olisi siirtynyt liukkaille eturenkaille?
Lisäksi rata oli filmisssä vaarallisen pieni. Lopun turva-alue olematon.- Desert Storm
Lasikuidut vain edessä:
Pelkässä jarrutuksessa nukke olisi kimpoillut taivaalle. Jarrutusmatka olisi 2-4 kertainen.
Jarrutus-väistön onnistuminen olisi vaatinut ehkä puolet pienemmän aloitusnopeuden.
Pujottelu olisi mahdoton, koska auto puskisi liike-energian suuntaisesti suoraan. Tai vaihtoehtona kävelynopeus.
Jos lasikuidut tosiaankin olisi laitettu eteen ja kerätty valtavasti rohkeutta uskaltaa esittää tapahtumat videolla olisi tämänkin ketjun monet mielipiteet aivan toiset.
Nyt esiteltiin vain pyörähdystilanne, joka johtui olennaisesti huonommista takarenkaista.
Ei ollut rohkeutta.
Kello on nyt n. 21.30 la ja mielipiteet tähän mennessä jotakuinkin 50-50.
Ei tarvitse pihdata, lisää mielipiteitä ja perusteluja kehiin.
- rosegarnet
Oli keli mikä hyvänsä, paremmat renkaat aina taakse, sitähän tuossa demonstroitiin. Jos eturenkaista menee pito, auto ei ole ohjattavissa mutta jos takaa menee pito, koko auto lähtee käsistä. Jarrutettaessa paino siirtyy enemmän eteen joten pito on edessä parempi kuin takana. Huolimatta siitä onko autossa ABS tai muita apulaitteita.
- muuten tyhmiä .kortti pois ...
vai ei sillä väliä pystyykö ohjaamaan huh huh.ilmankos nuoriso ajaakin ulos joka viikko taitaa ollakkin rengasvalinnassa vika ei ylinopeudesta.
kysykääpä nyt ihan vaikka katsastusasemalta mitä mieltä ovat ja kyllä matka katkeaa siihen jos eturenkaat huonot ja takarenkaat hyvät jos poliisi pysäyttää ei voi ajaa mihinkään vaikka sakot tuleekin kummassakin tapauksessa. - Smegmapöksy
muuten tyhmiä .kortti pois ... kirjoitti:
vai ei sillä väliä pystyykö ohjaamaan huh huh.ilmankos nuoriso ajaakin ulos joka viikko taitaa ollakkin rengasvalinnassa vika ei ylinopeudesta.
kysykääpä nyt ihan vaikka katsastusasemalta mitä mieltä ovat ja kyllä matka katkeaa siihen jos eturenkaat huonot ja takarenkaat hyvät jos poliisi pysäyttää ei voi ajaa mihinkään vaikka sakot tuleekin kummassakin tapauksessa.Ajauduit keskustelun ulkopuolelle! sillä puhe ei ollut epäkelvoista renkaista vaan laitetaanko paremmat taakse ai eteen!
Paremmat renkaat laitetaan taakse. jos on huonommat renkaat edessä niin perä ei ainakaan mene minne haluaa! auto ei ole ohjattavissa jos perä vie kuitenkaan! - suhari44
Smegmapöksy kirjoitti:
Ajauduit keskustelun ulkopuolelle! sillä puhe ei ollut epäkelvoista renkaista vaan laitetaanko paremmat taakse ai eteen!
Paremmat renkaat laitetaan taakse. jos on huonommat renkaat edessä niin perä ei ainakaan mene minne haluaa! auto ei ole ohjattavissa jos perä vie kuitenkaan!ohjattavuus säilyy ja ei se perä minnekkään mene jos ei revitellä ja ajeta miten sattuu.
- puskija
suhari44 kirjoitti:
ohjattavuus säilyy ja ei se perä minnekkään mene jos ei revitellä ja ajeta miten sattuu.
Ikuinen väittelyn aihe. Minulla ei ole mitään linkkejä heitettäväksi, mutta asiaa on kyllä tutkittu ja pohdittu viisaampien taholta. Tietääkseni jotakuinkin kaikki päätelmät ovat painottuneet sille, että paremmat renkaat olisi syytä sijoittaa taakse. Kumpaan päähän sitten huonommat renkaat sijoittaakin, niin aina se on kompromissi hyvien ja huonojen seikkojen suhteen. Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa. Mutta järjetöntä tilannenopeutta ei hyvätkään renkaat ja autojen hilavitkuttimet pelasta. Eikös se ole niin, että taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, josta hyvä kuljettaja selviää. Mutta kumpikaan ei voi fysiikan lakeja kumota.
- Ihmettelen vaan
puskija kirjoitti:
Ikuinen väittelyn aihe. Minulla ei ole mitään linkkejä heitettäväksi, mutta asiaa on kyllä tutkittu ja pohdittu viisaampien taholta. Tietääkseni jotakuinkin kaikki päätelmät ovat painottuneet sille, että paremmat renkaat olisi syytä sijoittaa taakse. Kumpaan päähän sitten huonommat renkaat sijoittaakin, niin aina se on kompromissi hyvien ja huonojen seikkojen suhteen. Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa. Mutta järjetöntä tilannenopeutta ei hyvätkään renkaat ja autojen hilavitkuttimet pelasta. Eikös se ole niin, että taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, josta hyvä kuljettaja selviää. Mutta kumpikaan ei voi fysiikan lakeja kumota.
Mites se etupyöräluisto on helpommin hallittavissa?
- jotain tietävä
puskija kirjoitti:
Ikuinen väittelyn aihe. Minulla ei ole mitään linkkejä heitettäväksi, mutta asiaa on kyllä tutkittu ja pohdittu viisaampien taholta. Tietääkseni jotakuinkin kaikki päätelmät ovat painottuneet sille, että paremmat renkaat olisi syytä sijoittaa taakse. Kumpaan päähän sitten huonommat renkaat sijoittaakin, niin aina se on kompromissi hyvien ja huonojen seikkojen suhteen. Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa. Mutta järjetöntä tilannenopeutta ei hyvätkään renkaat ja autojen hilavitkuttimet pelasta. Eikös se ole niin, että taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, josta hyvä kuljettaja selviää. Mutta kumpikaan ei voi fysiikan lakeja kumota.
Paremmat renkaat sijoitetaan aina taakse, mm. vetotavasta riippumatta.
Taka-akseli on se, joka pitää auton suunnassaan.
Tietenkin viisainta on, jos kaikki renkaat ovat tasaisen hyviä. - Desert Storm
puskija kirjoitti:
Ikuinen väittelyn aihe. Minulla ei ole mitään linkkejä heitettäväksi, mutta asiaa on kyllä tutkittu ja pohdittu viisaampien taholta. Tietääkseni jotakuinkin kaikki päätelmät ovat painottuneet sille, että paremmat renkaat olisi syytä sijoittaa taakse. Kumpaan päähän sitten huonommat renkaat sijoittaakin, niin aina se on kompromissi hyvien ja huonojen seikkojen suhteen. Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa. Mutta järjetöntä tilannenopeutta ei hyvätkään renkaat ja autojen hilavitkuttimet pelasta. Eikös se ole niin, että taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, josta hyvä kuljettaja selviää. Mutta kumpikaan ei voi fysiikan lakeja kumota.
Heitit hyviä asioita
"...järjetöntä tilannenopeutta..."
"...taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin..."
Tämä kohta jäi pahasti vaivaamaan
"Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa." - taakse paremmat..
suhari44 kirjoitti:
ohjattavuus säilyy ja ei se perä minnekkään mene jos ei revitellä ja ajeta miten sattuu.
http://www.nokianrenkaat.fi/pidennakayttoikaa
Jos talvirenkaidesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja, niin parempikuntoiset renkaat kannattaa asentaa auton taka-akselille ja vastaavasti huonokuntoisemmat ajoneuvon eteen. Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata. Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä. - Desert Storm
taakse paremmat.. kirjoitti:
http://www.nokianrenkaat.fi/pidennakayttoikaa
Jos talvirenkaidesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja, niin parempikuntoiset renkaat kannattaa asentaa auton taka-akselille ja vastaavasti huonokuntoisemmat ajoneuvon eteen. Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata. Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä.Nokia tuossa ohjeessaan mainitsee ainoastaan talvirenkaat ( nastattomat? )?
Jos olisi ohjeistettu, että "Jos renkaittesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja..."
olisi asia eri.
Nyt se on kohdistettu vain talvirenkaisiin
"Jos talvirenkaidesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja..."
Siis Nokia ei vahvista väitettä, että aina paremmat renkaat taakse. - Desert Storm
taakse paremmat.. kirjoitti:
http://www.nokianrenkaat.fi/pidennakayttoikaa
Jos talvirenkaidesi pintojen kunnossa on keskenään suuria eroja, niin parempikuntoiset renkaat kannattaa asentaa auton taka-akselille ja vastaavasti huonokuntoisemmat ajoneuvon eteen. Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata. Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä."Suuri osa talviolosuhteiden aikana sattuneista kolareista onkin tilastojen mukaan aiheutunut takapyörien pidon menetyksestä."
Oliskohan tuohon tilastoon paljonkin vaikuttamassa se, että varsinkin takavuosina 300-sarjan takavetoisia Bemareita näki paljon ojissa ja metsän puolella.
Me kaikki tiedämme ökyajotyylin ja taitamattomuuden yhdistelmän aiheuttavan helposti takavetoisessa takapyörien pidon menetyksen.
Renkaista riippumatta. - tietoa!!!!
jep,jep, kaikkihan sen tietää jotka autokoulussa on käynyt ja kuunnellut jotain. Taakse tietty paremmat. Muuten auto lähtee kuin hyrrä käsistä. Paitti jos siis tykkää linnanmäki touhusta liikenteessä niin sitten paremmat eteen...heh.
- Polliisimiäs
suhari44 kirjoitti:
ohjattavuus säilyy ja ei se perä minnekkään mene jos ei revitellä ja ajeta miten sattuu.
valitettavasti väärässä, nelipyöräluisu on se mitä yritetään estää, laittamalla paremmat senkaat taakse, vetotavasta riippumatta.
- Henkilöstöpäällikkö
Polliisimiäs kirjoitti:
valitettavasti väärässä, nelipyöräluisu on se mitä yritetään estää, laittamalla paremmat senkaat taakse, vetotavasta riippumatta.
liikennepoliisimies, joka on sitä mieltä, että risteykseen ensin ehtinyt ajaa ensin?
- Jmmkl
Nykyaikaissa luistonestolla varustetuissa autoissa asialla ei ole enää niin suurta merkitystä. Mutta jos ajellaan autoa, jossa ei ole esim. abseja tai luistonestoa. Ajat liukkaalla tiellä ja eteen tulee kolmion takaa toinen auto. Lähdet jarruttamaan voimakkaasti, takapyörien pidon ollessa etupäätä huonompi takarenkaat lukkiutuvat --> sama kuin vetäisi käsijarrusta.
Jotkut perustelevat parempia renkaita eteen sillä että vetopito on parempi. Näin varmaan onkin mutta käytännön normaaliajossa ei ole mitää merkitystä onko edessä pintaa 3 vai 4 vai 5 milliä.- Niin tuotanoin
Niin tuotanoin etujarrujen jarrutusteho on kolminkertainen takajarruihin nähden Takajarru 25-35%. Perustelut ovat hyvät kummallakin puolella. Täysjarrutuksessa ilman ABS:ää renkaista riippumatta etupyörien pitää lukkiutua ensin, jos takajarrut lukkiutuvat ei renkaiden kunnolla siinä vaiheessa ole enää merkitystä (tämä jarrupaineen säädin hoitanee sen tehtävän). Itse kyllä kaikesta propagandasta huolimatta pistän ne paremmat eteen, jos niissä jotain eroa on. Tosin pidän huolen siitä, että kaikki renkaat ovat hyviä. Muinoin Itkonen sanoi liikenneohjelmassa, että tärkeää on pitää etupää tiellä takapää tulee mukana se, kun on raudalla kiinni etupäässä. Tilannenopeus pitää tietenkin sovittaa liikenne- ja keliolosuhteiden mukaan.
- ave00'
Niin tuotanoin kirjoitti:
Niin tuotanoin etujarrujen jarrutusteho on kolminkertainen takajarruihin nähden Takajarru 25-35%. Perustelut ovat hyvät kummallakin puolella. Täysjarrutuksessa ilman ABS:ää renkaista riippumatta etupyörien pitää lukkiutua ensin, jos takajarrut lukkiutuvat ei renkaiden kunnolla siinä vaiheessa ole enää merkitystä (tämä jarrupaineen säädin hoitanee sen tehtävän). Itse kyllä kaikesta propagandasta huolimatta pistän ne paremmat eteen, jos niissä jotain eroa on. Tosin pidän huolen siitä, että kaikki renkaat ovat hyviä. Muinoin Itkonen sanoi liikenneohjelmassa, että tärkeää on pitää etupää tiellä takapää tulee mukana se, kun on raudalla kiinni etupäässä. Tilannenopeus pitää tietenkin sovittaa liikenne- ja keliolosuhteiden mukaan.
Minulla on takana vajaat 30 vuotta autoilua. Tähän asti olen laittanut vanhojen oppien mukaan aina paremmat taakse. En laita enää.
Avessa on muistaakseni v. 2005 ostetut kesärenkaat. Keväällä kahdessa oli pintaa ehkä 3-4 mm ja toisissa n. 5 mm. Varmaan nuo kuluneemmat oli olleet aina edessä. Jouduin syksyllä rengasratsiaan ja sain melkein sakot. eturenkaissa oli pintaa vajaa 2mm. Takarenkaissa yli 4 mm. Eli nyt viimeisenä kesänä eturenkaista oli lähtenyt pari milliä. Ostin sitten kaksi uutta rengasta. Ajan nyt siis siten, että uudet ovat edessä ja ne vanhat takana. Ja jatkossa laitan aina ehkä kuitenkin paremmat eteen. - Näsävee
ave00' kirjoitti:
Minulla on takana vajaat 30 vuotta autoilua. Tähän asti olen laittanut vanhojen oppien mukaan aina paremmat taakse. En laita enää.
Avessa on muistaakseni v. 2005 ostetut kesärenkaat. Keväällä kahdessa oli pintaa ehkä 3-4 mm ja toisissa n. 5 mm. Varmaan nuo kuluneemmat oli olleet aina edessä. Jouduin syksyllä rengasratsiaan ja sain melkein sakot. eturenkaissa oli pintaa vajaa 2mm. Takarenkaissa yli 4 mm. Eli nyt viimeisenä kesänä eturenkaista oli lähtenyt pari milliä. Ostin sitten kaksi uutta rengasta. Ajan nyt siis siten, että uudet ovat edessä ja ne vanhat takana. Ja jatkossa laitan aina ehkä kuitenkin paremmat eteen.Nyt kun on etuvetoisia autoja niin eturenkaat kuluvat nopeammin.
Yksi konsti on laittaa aina paremmat renkaat joka vuosi takaa eteen jotta kuluisivat kaikki renkaat tasaisesti. Tällöin paremmuusero ei niin suuren suuri ole edessä ja takana.
Toinen konsti on pitää paremmat renkaat aina takana ja kun eturenkaat alkaa olla lopussa, niin siirtää takaa renkaat eteen ja ostaa pari uutta rengasta taakse. Tällöin paremmat renkaat ovat aina takana.
Itse käytän tuota ensimmäistä konstia, koska mielestäni autossa pitää olla joka kulmassa mahdollisimman tasainen pito. - Paukapääsi
ave00' kirjoitti:
Minulla on takana vajaat 30 vuotta autoilua. Tähän asti olen laittanut vanhojen oppien mukaan aina paremmat taakse. En laita enää.
Avessa on muistaakseni v. 2005 ostetut kesärenkaat. Keväällä kahdessa oli pintaa ehkä 3-4 mm ja toisissa n. 5 mm. Varmaan nuo kuluneemmat oli olleet aina edessä. Jouduin syksyllä rengasratsiaan ja sain melkein sakot. eturenkaissa oli pintaa vajaa 2mm. Takarenkaissa yli 4 mm. Eli nyt viimeisenä kesänä eturenkaista oli lähtenyt pari milliä. Ostin sitten kaksi uutta rengasta. Ajan nyt siis siten, että uudet ovat edessä ja ne vanhat takana. Ja jatkossa laitan aina ehkä kuitenkin paremmat eteen.vuatta samoilla renkailla, ja vielä menne tulevaki talavi.
- yleensä...
Ohjaus, veto, sekä suurin osa jarrutehosta, eihän tuollaisia pikkuisilla asioilla ole väliä, joten tottakai ne "paremmat" renkaat taakse
- torttua...
Johan tuolla aikaisemmin jotain tietävä sanos, että "Taka-akseli on se, joka pitää auton suunnassaan.";)
- Ihmettelen vaan
torttua... kirjoitti:
Johan tuolla aikaisemmin jotain tietävä sanos, että "Taka-akseli on se, joka pitää auton suunnassaan.";)
Jos se takapää kovalla pidolla ohjaa, niin milläs kuski sitä käskee. Ohjauspyörä vaikuttaa kääntyviin etupyöriin, joissa ei ole pitoa. Silloinhan se auto suuntautuu juuri sinne minne keula näyttää. Toisin sanoen takapää ohjaa, mutta joissakin tapauksessa väärään suuntaan.
- torttua...
Ihmettelen vaan kirjoitti:
Jos se takapää kovalla pidolla ohjaa, niin milläs kuski sitä käskee. Ohjauspyörä vaikuttaa kääntyviin etupyöriin, joissa ei ole pitoa. Silloinhan se auto suuntautuu juuri sinne minne keula näyttää. Toisin sanoen takapää ohjaa, mutta joissakin tapauksessa väärään suuntaan.
Et huomannut hymiötä tekstini lopussa?;)
- teppo...
torttua... kirjoitti:
Et huomannut hymiötä tekstini lopussa?;)
Paremmat taakse.. ei sillä Veto,ohjaus eikä jaarrutus teholla tee mitään jos jarruttaessa auto rupeaa pyörimään! (Faija laittoi pari talvea taakseppäin paremmat eteen) ja hätä jarrutuksessa perä lähti ohi auto rupesi pyörimään holtittomasti!!! kolarihan siitä tuli ja hyvällä tuurilla kukaan ei kuollut!
- Ihmettelen vaan
teppo... kirjoitti:
Paremmat taakse.. ei sillä Veto,ohjaus eikä jaarrutus teholla tee mitään jos jarruttaessa auto rupeaa pyörimään! (Faija laittoi pari talvea taakseppäin paremmat eteen) ja hätä jarrutuksessa perä lähti ohi auto rupesi pyörimään holtittomasti!!! kolarihan siitä tuli ja hyvällä tuurilla kukaan ei kuollut!
Kyllä sillä etupyörien ohjaamispidolla ja vetopidolla saa ihmeitä aikaan.
Sitten ei tietysti saa, jos vain painaa jarrun pohjaan ja odottaa pölyn laskeutumista.
Jos takapäässä on parempi pito, niin mennään nokka edellä metsään. Jos etupäässä on parempi pito, niin mennään perä edellä metsään.
Se paras pito löytyy nopeutta sovittamalla, eikä millään kikkailulla. - Desert Storm
teppo... kirjoitti:
Paremmat taakse.. ei sillä Veto,ohjaus eikä jaarrutus teholla tee mitään jos jarruttaessa auto rupeaa pyörimään! (Faija laittoi pari talvea taakseppäin paremmat eteen) ja hätä jarrutuksessa perä lähti ohi auto rupesi pyörimään holtittomasti!!! kolarihan siitä tuli ja hyvällä tuurilla kukaan ei kuollut!
jarrusta luopuminen hetkeksi?
- Desert Storm
teppo... kirjoitti:
Paremmat taakse.. ei sillä Veto,ohjaus eikä jaarrutus teholla tee mitään jos jarruttaessa auto rupeaa pyörimään! (Faija laittoi pari talvea taakseppäin paremmat eteen) ja hätä jarrutuksessa perä lähti ohi auto rupesi pyörimään holtittomasti!!! kolarihan siitä tuli ja hyvällä tuurilla kukaan ei kuollut!
Auto on siitä kliffa laitos, että se ilmentää käsittelyfibaukset yleensä heti tai hetkessä.
Se ei esim. lähetä päivän päästä sähköpostia, että tuossa tuli fibattua ja voi voi.
Esim.
Hätäjarrutus aloitettu - auto poikittain - jarru pois, ohjaus ja uusi jarrutus.
Reilusti annettu kaasua - etuvetoinen menee piruuttaan sinne minne nyt sattuu huvittamaan, takavetoisessa perä pyrkii edelle - kaasu takas pois.
Liukkaalla vaihdettu pienemmälle ja nostettu kytkin - sama kuin edellä - kytkin takas alas.
Usein se viimeisin polkimien potkiminen on aiheuttanut jotain, otetaan se takaisin.
Lainaan tuolta "puskijan" hyvää, tiivistä lausetta:
Eikös se ole niin, että taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteisiin, josta hyvä kuljettaja selviää.
Isäsi ei selvinnyt. - yleensä...
torttua... kirjoitti:
Johan tuolla aikaisemmin jotain tietävä sanos, että "Taka-akseli on se, joka pitää auton suunnassaan.";)
Tottakai ne paremmat tulee taakse, mitä siis ihmettelet?
- Desert Storm
En ajattele tässä yhteydessä ollenkaan parempien renkaiden sijoitusta liikkeellelähdön kannalta etu- tai takavetoisessa autossa vaan liikkeellelähdön jälkeiseen kaikenlaiseen hallittavuuteen.
Mikä on huono rengas?
Huono kesärengas?
Uusissa kesärenkaissa olen mitannut vaihdellen yli 9 mm kulutusurien syvyyksiä.
Laki edellyttää kesärenkaalta vähintään 1,6 mm. Kokemukseni mukaan jo 3-4 mm kulutusura alkaa olla vaarallinen sateella.
Siis laiton kesärengas alle 1,6 mm.
Huono kesärengas alle 4 mm.
Hyvä kesärengas yli 4 mm.
Huono nastarengas?
Huonossa nastoja siellä-sun-täällä. Joillakin kosketuskohdilla tiehen ei ole mukana kuin 0-2 nastaa.
Hyvässä nastarenkaassa runsaasti nastoja tasaisesti kautta renkaan kulutuspinnan ja siis kosketuksissa tiehen useampi nasta kuin edellä.
Esim. valoissa liikkeellelähdöissä ei pitäisi revittää ja sudittaa sitä nastarengastaan, koska se menettely irrottaa nastoja ja aiheuttaa taas pahempaa liukkautta jarrutuksiin takana tuleville.
Nastarengas on mielestäni ainoa oikea talvirengas.
Muut kertokoot kokemuksia kitkarenkaista, koska yllämainitusta johtuen on vain satunnaisia kokemuksia niistä.
Kaikkien renkaiden tulisi olla huippuhyvät niin edessä kuin takanakin.
Renkaisiin kiinnitetään yleensäkin liian vähän huomiota, kausivaihdon yhteydessä pikkusen katsotaan niitä. Usein se silloinkin jää vain siihen, että mites tämä pyörimissuunta olikaan ja rengaspaineet. Sen jälkeen ne paineetkin unohdetaan seuraavaan kausivaihtoon.
Keräsin viesteistä tähän nippuun perusteluja paremmille renkaille taakse:
- Jos eturenkaista menee pito, auto ei ole ohjattavissa mutta jos takaa menee pito, koko auto lähtee käsistä.
- jos on huonommat renkaat edessä niin perä ei ainakaan mene minne haluaa! auto ei ole ohjattavissa jos perä vie kuitenkaan!
- Mutta totuus on, että takapyöräluisto on vaikeampi hallita ääritilanteissa.
- Taka-akseli on se, joka pitää auton suunnassaan.
- Hyvä pito on juuri takarenkaissa tärkeää, sillä sen ansiosta ajoneuvo pysyy paremmin hallinnassa. Kun takarenkaiden pito menetetään, auto voi lähteä nopeastikin hallitsemattomaan liikkeeseen, jota on erittäin vaikea korjata.
- Ajat liukkaalla tiellä ja eteen tulee kolmion takaa toinen auto. Lähdet jarruttamaan voimakkaasti, takapyörien pidon ollessa etupäätä huonompi takarenkaat lukkiutuvat --> sama kuin vetäisi käsijarrusta.
Suora tie – kesäkeli - paremmat renkaat edessä – märkä tienpinta
Eturenkaat syrjäyttävät suurimman osan tiellä olevasta vedestä rengaslinjalta pois, joten takarenkaiden siedettäväksi jää vain murto-osa eturenkaiden saamasta vesimäärästä. Märän tienpinnan takia täytyy edessä olevien renkaiden olla hyväkuntoiset. Takarenkaiden pidon menetys ja auton pyrkiminen pyörähtämään korjattavissa ohjausliikkeillä edellyttäen, että eturenkaissa on pitoa.
Huonoilla eturenkailla vesipatja hyvin herkästi nostaa eturenkaat irti tienpinnasta ja matka jatkuu kohti ojaa tien normaalin kaltevuuden mukaan. Riippumatta siitä onko takana vaikka kuinka hyvät renkaat. Ohjauksella korjausyritykset eivät auta, koska ohjaavilla eturenkailla ei ole pitoa.
Oma kokemus liikenteessä:
Helsinki - Länsiväylä, Lauttasaari - tuntematon auto – normaali kesäsadekeli – täysin suora tie – hyvin pienet kulumisurat tiessä – renkaista ei tietoa – ehkä 5 vuotta sitten – ainoa kokemus perän irtoamisesta liikenteessä
Nopeus rajoituksen mukainen ja kas-kas, takakontti on sitä mieltä, että mennään liian hiljaa ja siirtyy yllättäen pyrkimään oikean kautta edellä. Vastaohjauksella korjaus ( tosin aika ripeillä liikkeillä, sanovat selkäytimestä ) ja matka jatkuu.
Nyt myönnän, että mokasin, kun perillä en tullut tarkistaneeksi renkaiden tilaa. Olin jo unohtanut koko tapahtuman. Takana täytyi olla huonot renkaat.
Olisi pitänyt mitata renkaiden kulutusurien syvyys, mennä nopeasti takaisin Länsiväylälle mittaamaan montako mm vettä oli tiellä ja montako mm urat tiessä ynnä tarkistaa nopeusmittari siinä autossa.
Olisi ollut hienoa tässä täräyttää, että tarkalleen ainakin noilla arvoilla lähtee perä.
Kaarre – kesäkeli – paremmat renkaat edessä – märkä tienpinta
Eturenkaat pystyvät hyvään pitoon, mutta takarenkaille rasite voi olla liian suuri johtuen eri ajolinjasta eturenkaiden suhteen. Takapyörien sivuttaispidon menetys ja auton pyrkimys pyörähtää. Ripeillä ohjausliikkeillä korjaus. Tilanteen voi ennakoida hidastamalla kaarteeseen tulo.
Huonoilla eturenkailla tässä tilanteessa tulee olla _todella varovainen_, koska eturenkaiden pidon menetys johtaa väistämättä päin vastaantulevaa tai vasemmalle kaartavassa tieltä ulos. Riippumatta siitä onko takana vaikka kuinka hyvät renkaat. Ohjauksella korjausyritykset eivät auta, koska ohjaavilla eturenkailla ei ole pitoa. Käsijarrulla voi yrittää kikkailla, mutta se vaatii tilaa ja hiukan enemmän kuin pikkasen Onnetarta mukaan.
Suora tie – jäinen talvikeli – runsaasti nastoja edessä, siellä-täällä nastoja takana
Jarrutus on tehokasta hyvien etunastojen ansiosta, jarrutus-väistö tarvittaessa onnistuu ilman ongelmia hyvin jarruttavien ja ohjaavien etupyörien ansiosta.
Päinvastaisella rengastuksella tilanne on päinvastainen.
Kaarre – jäinen talvikeli - runsaasti nastoja edessä, siellä-täällä nastoja takana
Auto seuraa ohjauksen käskytyksiä, jarrutus tehokasta ( pumppaus/ABS ). Takapään irtoaminen korjataan ohjauksella.
Huonoilla nastoilla eturenkaissa tässä tilanteessa tulee taas olla _todella varovainen_, koska eturenkaiden pidon menetys johtaa väistämättä päin vastaantulevaa tai vasemmalle kaartavassa tieltä ulos. Riippumatta siitä onko takana vaikka kuinka hyvät renkaat. Ohjauksella korjausyritykset eivät auta, koska ohjaavilla eturenkailla ei ole pitoa. Käsijarrulla voi yrittää kikkailla, mutta se vaatii taas sitä tilaa ja Onnetarta.
Suora ja kaarre – lumisohjo, alla jää – kaikilla talvirengastuksilla
Muuten kuten yllä, mutta usein jarrutusta tehostaa aika-ajoin jarrun löysääminen, jotta eturenkaan eteen kerääntyvä sohjo saadaan pois nostamasta rengasta irti tiestä.
Sohjokelillä ja jälkeen tulisi lokasuojan ja renkaan välistä tilaa tarkkailla ettei sinne ole päässyt kerääntymään runsaasti sohjoa. Pienessäkin pompussa sohjo estää rengasta pyörähtämästä ja varsinkin takarenkaassa aiheuttaa auton yllättävän pyörähtämisen. Tämä voisi monesti selittää käsittämättömät ulosajot ja kolarit suorillakin teillä ( huippurenkailla ). Nämä ihmiset usein eivät ole kertomassa mitä tapahtui juuri ennen törmäystä.
Tässä mielessä sisälokareiden asennuksista luopuminen oli hyvä asia, vaikka toisaalta ruostuminen pahenee.
No niin, alkakaas nyt hitsaamaan siellä.- Desert Storm
ja videon tämän viikon aikana kymmenelle kuljettajalle. Ajokokemusta porukalla on sadastatonnista reilu kahteen miljoonaan kilometriin.
Lähtötilanne ennen ketjun lukemista oli, että viisi sijoittaisi paremmat eteen ja viisi paremmat taakse.
Ketjun jälkeen kahdeksan sijoittaisi paremmat eteen, yksi jäi vielä miettimään ja yksi on edelleen sitä mieltä, että paremmat taakse.
Olisin toivonut teiltä tarkennettuja perusteluja parempien sijoittamiselle taakse ettei vain tyyliin "takapyöräluisto on vaikeampi hallita". - Desert storm
Desert Storm kirjoitti:
ja videon tämän viikon aikana kymmenelle kuljettajalle. Ajokokemusta porukalla on sadastatonnista reilu kahteen miljoonaan kilometriin.
Lähtötilanne ennen ketjun lukemista oli, että viisi sijoittaisi paremmat eteen ja viisi paremmat taakse.
Ketjun jälkeen kahdeksan sijoittaisi paremmat eteen, yksi jäi vielä miettimään ja yksi on edelleen sitä mieltä, että paremmat taakse.
Olisin toivonut teiltä tarkennettuja perusteluja parempien sijoittamiselle taakse ettei vain tyyliin "takapyöräluisto on vaikeampi hallita".veikeitä tilanteita lisää takana ja kokemuksia on aiheesta karttunut.
Mitkä ovat mietteet tänäpäivänä?
Minulla on edelleen samat. - Näsävee
Desert storm kirjoitti:
veikeitä tilanteita lisää takana ja kokemuksia on aiheesta karttunut.
Mitkä ovat mietteet tänäpäivänä?
Minulla on edelleen samat.Minä laitan edelleen paremmat renkaat aina eteen. Näin olen tehnyt jo yli 30 vuotta.
Eipähän puske ainakaan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Takapään luisun saan oikaistua rattia ja kaasua säätämällä, mutta puskua on vaikeampi pysäyttää. Peräluisu varoittaa herkemmin ja antaa siten lisää toiminta-aikaa.
Näinhän ei tietenkään saa opettaa, eihän? - esaaa
Näsävee kirjoitti:
Minä laitan edelleen paremmat renkaat aina eteen. Näin olen tehnyt jo yli 30 vuotta.
Eipähän puske ainakaan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Takapään luisun saan oikaistua rattia ja kaasua säätämällä, mutta puskua on vaikeampi pysäyttää. Peräluisu varoittaa herkemmin ja antaa siten lisää toiminta-aikaa.
Näinhän ei tietenkään saa opettaa, eihän?Paremmat renkaat aina taakse ! mutta myös oletetaan että ne huonommatkin renkaat on lainsallimissa rajoissa. mutta paremmat renkaat aina taakse
- linkdumber
Itse laitan paremmat aina eteen. Miksi?
1. Etenemiskyky. Auto on etuvetoinen, joten talvisissa olosuhteissa etenemiskyky on parempi.
2. Kaarrepito. Auto on aliohjaava, joten eteen tarvitaan enemmän pitoa käytöksen neutralisoimiseksi.
3. Turvallisuus. Auto pysähtyy nopeammin kun edessä on paremmat.
4. Taloudellisuus. Eturenkaat kuluvat nopeammin, joten ei tarvitse pelleillä sekarengastuksen kanssa.- VonK
Näen kysymyksen hyvät eteen vai taakse, kysymyksenä uskonko joutuvani äkkijarrutukseen vai en. Hyvät renkaat edessä parantavat ajomukavuutta, mutta voivat maksaa äkkitilanteessa kovasti. Huonojen ollessa edessä on auton käytös ennakoitavissa ja kuskilla on enemmän aikaa reagoida.
Otan esimerkiksi kynän. Kynä kuvaa autoa, sormet äkkinäistä jarrutusta ja lattia on suunta mihin auto liikkuu. Kun kynää roikotetaan sormilla alaspäin on käytössä hyvä pito takana. Kynä on linjassa, mutta etupäässä on huono pito.
Hyvää pitoa edessä kuvaa yhdellä sormella tasapainoittelu. Ellei tasapainoittelija ole taitava kynäilijä, pyörähtää kynä ympäri, eli etupäässä on erinomainen pito mutta takapää tuppaa puskemaan etupään edelle.
Hyvän ja huonon rekaan kunto ei silti saisi erota kovinkaan paljon. Sillä jos kyse on siitä laitetaanko sakkorenkaat eteen vai taakse, on silloin kyse vain siitä kumpi pää edellä haluaa lentää ojaan.
Kukin itse saa päättää uskooko kohtaavansa äkkijarrutusta. - pullo-Olli
VonK kirjoitti:
Näen kysymyksen hyvät eteen vai taakse, kysymyksenä uskonko joutuvani äkkijarrutukseen vai en. Hyvät renkaat edessä parantavat ajomukavuutta, mutta voivat maksaa äkkitilanteessa kovasti. Huonojen ollessa edessä on auton käytös ennakoitavissa ja kuskilla on enemmän aikaa reagoida.
Otan esimerkiksi kynän. Kynä kuvaa autoa, sormet äkkinäistä jarrutusta ja lattia on suunta mihin auto liikkuu. Kun kynää roikotetaan sormilla alaspäin on käytössä hyvä pito takana. Kynä on linjassa, mutta etupäässä on huono pito.
Hyvää pitoa edessä kuvaa yhdellä sormella tasapainoittelu. Ellei tasapainoittelija ole taitava kynäilijä, pyörähtää kynä ympäri, eli etupäässä on erinomainen pito mutta takapää tuppaa puskemaan etupään edelle.
Hyvän ja huonon rekaan kunto ei silti saisi erota kovinkaan paljon. Sillä jos kyse on siitä laitetaanko sakkorenkaat eteen vai taakse, on silloin kyse vain siitä kumpi pää edellä haluaa lentää ojaan.
Kukin itse saa päättää uskooko kohtaavansa äkkijarrutusta.Muistan lukeneeni jostain saksalaisesta autolehdestä että EU:ssa ollaan puuhaamassa säännöstä, joka tulee kieltämään pidoltaan huonompien renkaiden asentamisen taakse.
Artikkelin yhteydessä oli Dekran tai TUV:n asiantuntijan perusteellinen tutkimukseen perustuva lausunto asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803