Minulle tarjottiin eläkevakuutusta

Ei kannata?

Tätä palstaa lueskeltuani aikani huomasin, ettei varmaan ole järkevää ottaa eläkevakuutusta, kun en muutakaan sijoitustoimintaa harrasta?
Ainoat "sijoitukset" ovat kiinteistöissä, ja niitäkin asutan perheeni kanssa itse eli ovat samalla sijoituksia itseemme.
Tosi monet kaverini vaan ovat jonkin eläkevakuutuksen ottaneet jo yli 5v. sitten, ja itsellekin on sellaista kaupattu mutta en ole tohtinut mukaan lähteä. Silloin kun sitä tarjottiin, en edes ymmärtänyt että rahani menevät johonkin muihin sijoituksiin, luulin sen lähinnä olevan "korkeakorkoinen tili" josta saa rahansa tuhatkertaisina pois kun jää eläkkeelle. En ole kavereilleni asiasta sen kummemmin enää vuosiin puhunut, mutta luulen että heilläkin on edelleen se käsitys asiasta niinkuin minullakin oli ennen, siis silloin kun he ottivat vakuutuksen.

7

6114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa laskeskella!

      Eläkevakuutuksen ehdoista se selviää, että eläkkeen maksu loppuu siihen, kun vakuutukseen maksetut varat ehtyvät.

      Sen lisäksi että saat verohyötyä eläkevakuutuksesta, niin se etu nollautuu siinä vaiheessa kun alat saada eläkettä. Nimittäin maksat veroa koko pääoman ja voiton osuudesta, eli toisinsanoen verottaja saa omansa kyllä takaisin korkoineen päivineen.

      Ennen luulin vapaaehtoisten eläkevakuutusten olevan kannattava ratkaisu. Nyt kun olen asiaan perehtynyt tarkemmin, niin vaikuttaa lähinnä aikamoiselta kusetukselta koko bisnes.

      Toisinsanoen voi olla sama laitatko vakuutusmaksun verran kuukaudessa säästöön korkeakorkoisille tileille. Kannattaa laskeskella mikä on saama verohyötysi ja miten paljon joudut maksamaan veroja myöhemmin. Huomioida kannattaa myös vakuutuksen muut kustannukset.

      Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksut saa vähentää verotuksessa pääomatuloista. Eli jos sinulla ei ole pääomatuloja, et saa maksimaalista vähennystä, vain alijäämähyvityksen ansiotuloista joka on tietty prosenttiosuus (30 % ?) pääomatulojen vähennöksistä. Siis ensin eläkevakuutuksesi vähennetään pääomatuloista, oli sinulla pääomatuloja tai ei, ja alijäämästä tuo 30%, jonka saa vähentää ansiotuloista.

      Vakuutussäästöillä ei myöskään ole talletussuojaa.

      Ei siis vaikuta kovin kannatavalta!

      • verotuksesta

        "Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksut saa vähentää verotuksessa pääomatuloista. Eli jos sinulla ei ole pääomatuloja, et saa maksimaalista vähennystä, vain alijäämähyvityksen ansiotuloista joka on tietty prosenttiosuus (30 % ?) pääomatulojen vähennöksistä."
        Korjaus: verovähennys tehdään ENSISIJAISESTI päätomatulosta 28%. Mikäli pääomatuloja ei ole, tehdään vähennys erityisenä alijäämähyvityksenä ansiotuloista, jolloin lopputulos on täsmälleen sama 28% vähennystä.

        Kannattaisiko perehtyä tarkemmin ennenkuin annat täällä "asiantuntevia" neuvoja.

        "Vakuutussäästöillä ei myöskään ole talletussuojaa."

        Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin pankit, ja todellakin parempia!


      • tarpeen
        verotuksesta kirjoitti:

        "Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksut saa vähentää verotuksessa pääomatuloista. Eli jos sinulla ei ole pääomatuloja, et saa maksimaalista vähennystä, vain alijäämähyvityksen ansiotuloista joka on tietty prosenttiosuus (30 % ?) pääomatulojen vähennöksistä."
        Korjaus: verovähennys tehdään ENSISIJAISESTI päätomatulosta 28%. Mikäli pääomatuloja ei ole, tehdään vähennys erityisenä alijäämähyvityksenä ansiotuloista, jolloin lopputulos on täsmälleen sama 28% vähennystä.

        Kannattaisiko perehtyä tarkemmin ennenkuin annat täällä "asiantuntevia" neuvoja.

        "Vakuutussäästöillä ei myöskään ole talletussuojaa."

        Onneksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin pankit, ja todellakin parempia!

        kun kusetetaan,tosi on:(


      • väärinkäsitys

        "Vakuutussäästöillä ei myöskään ole talletussuojaa."

        Näköjään ihmisillä ei todellakaan ole ymmärrystä siitä, mitä ostaa eläkevakuutuksessa. Näet tuolloin sijoitat yleensä sijoitus- tai korkorahastoihin.

        Mitään talletussuojaa et tarvitse, koska nuo rahastot eivät ole pankin taseessa etkä ole tehnyt talletusta mihinkään pankkiin (siis vipannut rahaa pankille). Eläkevakuutustasi hoitava yhtiö todellakin vain hoitaa sijoituksiasi, joten talletussuojaa ei ole (koska aivan toinen asia).

        Sitäpaitsi, miten ihmeessä sinulla voisi olla talletussuoja pörssiosakkeille???


      • enemmän
        väärinkäsitys kirjoitti:

        "Vakuutussäästöillä ei myöskään ole talletussuojaa."

        Näköjään ihmisillä ei todellakaan ole ymmärrystä siitä, mitä ostaa eläkevakuutuksessa. Näet tuolloin sijoitat yleensä sijoitus- tai korkorahastoihin.

        Mitään talletussuojaa et tarvitse, koska nuo rahastot eivät ole pankin taseessa etkä ole tehnyt talletusta mihinkään pankkiin (siis vipannut rahaa pankille). Eläkevakuutustasi hoitava yhtiö todellakin vain hoitaa sijoituksiasi, joten talletussuojaa ei ole (koska aivan toinen asia).

        Sitäpaitsi, miten ihmeessä sinulla voisi olla talletussuoja pörssiosakkeille???

        Se, että sijoittaa rahastoihin vakuutusyhtiön kautta on riskikkäämpää kuin suoraan ko. instrumentteihin sijoittaminen. Omistat vakuutuksen ja vakuutusyhtiö taasen omistaa vakuutukseen liitetyt rahasto-osuudet. Jos henkiyhtiö joutuu vaikeuksiin, niin mitä sitten tapahtuu -käytännön kokemuksia ei vielä unit-link maailmasta ole.


    • Nimetön

      Sitä on tarjottu mennen tullen. Laskemista en ole ymmärtänyt mitään ;) Päätin olla ottamatta. Nyt näyttää siltä, että niiden tuottolaskelmat saattavat mennä miinusmerkkiseksi (eri tarina).

      Suurin Bluffi niissä on mielestäni seuraava:

      JOS aloitat eläkevuodet 5 vuotta ennen virallista eläkeikää,

      NIIN menetät työeläkkeessä 5 vuoden kertymän, joka on on 1,9% eli 1000€ palkkaa kohden menettää eläkettä 95€ kuussa (per 1000€/kk eli noin 16% eläkkeestä) koko loppuelämäsi ajan.

      TÄTÄ ei paljon esitteissä mainosteta.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6el%C3%A4ke

      Punasilmäiset myy ja sinisilmäiset ostaa...

      insinoori

      • Nimetön kirjoitti:
        "JOS aloitat eläkevuodet 5 vuotta ennen virallista eläkeikää, "

        Eihän vapaaehtoinen eläkevakuutus tarkoita sitä, että sinun tarvitsisi aloittaa eläkevuosiasi etuajassa, vaan voit lisätä eläkettäsi tuolla vapaaehtoisella eläkevakuutuksella.

        Sitä paitsi linkkisi kertoo:
        "Suomessa vanhuuseläkkeelle voi jäädä valintansa mukaan 63 – 68-vuotiaana."
        ja
        "53 vuotta täyttäneelle eläkettä karttuu 1,9 % ja 63 vuotta täyttäneelle 4,5 %. "

        Eli jos jäät 10 vuotta aikaisemmin, menetät 1,9% ja 5 vuotta aikaisemmin niin 4,5% eläkekertymää.

        NOh, jos tässä itse vielä jaksaisi 30 vuotta, niin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe