SEO:n asemalla on myynnissä kahta lajia dieseliä, joista toisen pumpussa lukee pelkästään "Diesel" valkoisin kirjaimin mustalla pohjalla ja toisen pumpussa "Diesel DIK" punaisella pohjalla. Myös kadun varressa olevaan suureen hintatauluun on lisätty "DIK" omaksi kohdakseen, joskin siinä oli sama hinta kuin rivillä "DI".
Tietääkö joku, mitä tuo DIK on ja voiko sitä käyttää missä tahansa diesel-moottorissa?
Mitä on DIK ?
17
8274
Vastaukset
- harrisburger
DIK = diesel, rikitön, kesälaatu
DIVL = diesel, rikitön, välilaatu
DIT = diesel, rikitön, talvilaatuEsson Web-sivuilla näin käytettävän lyhenteitä DIK/DIT merkityksessä kesä/talvilaatu. SEO:n asemalla merkitys ei liene kuitenkaan sama, koska siinä toisessa mittarissa, jossa lukee mustalla pohjalla "Diesel", on erillinen tarra "Kesälaatu -15C". Vai onko tuo jälkimmäinen jo välilaatua? Eihän kesällä yleensä ole pakkasta viittäkään astetta! :)
Voisiko kenties olla niin, että DIK on rikitöntä ja se toinen rikillistä? Tiedustelin asiaa viime viikolla SEO:n toimistosta sähköpostitse, mutten ole vielä saanut vastausta.- kesä/talvi
Timontti kirjoitti:
Esson Web-sivuilla näin käytettävän lyhenteitä DIK/DIT merkityksessä kesä/talvilaatu. SEO:n asemalla merkitys ei liene kuitenkaan sama, koska siinä toisessa mittarissa, jossa lukee mustalla pohjalla "Diesel", on erillinen tarra "Kesälaatu -15C". Vai onko tuo jälkimmäinen jo välilaatua? Eihän kesällä yleensä ole pakkasta viittäkään astetta! :)
Voisiko kenties olla niin, että DIK on rikitöntä ja se toinen rikillistä? Tiedustelin asiaa viime viikolla SEO:n toimistosta sähköpostitse, mutten ole vielä saanut vastausta.KESÄLAATU
kesä/talvi kirjoitti:
KESÄLAATU
Tuntuu vaikealta uskoa, että siihen kadun varressa olevaan isoon hintatauluun olisi lisätty oma hintarivinsä kesälaatua varten. Siinä on siis nyt neljä riviä: 95, 98, DI ja DIK.
Entäs sitten tämä: Malmin lentokentän läheisyydessä olevalla SEO-asemalla saa samasta mittaripylväästä kahta lajia dieselöljyä:
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel" vihreällä pohjalla.
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel AT" mustalla pohjalla.
Mitähän tuo "AT" tarkoittanee ja mitä eroa noissa mahtaa olla käytettävyyden kannalta? Tuotakin kysyin myös SEO:n toimistosta, mutten ole vielä saanut vastausta.
Nesteen asemilla ei ole ollut valintaongelmia. Siellä lukee vain yksinkertaisesti "Diesel" ja erillisessä tarrassa "Kesälaatu".Timontti kirjoitti:
Tuntuu vaikealta uskoa, että siihen kadun varressa olevaan isoon hintatauluun olisi lisätty oma hintarivinsä kesälaatua varten. Siinä on siis nyt neljä riviä: 95, 98, DI ja DIK.
Entäs sitten tämä: Malmin lentokentän läheisyydessä olevalla SEO-asemalla saa samasta mittaripylväästä kahta lajia dieselöljyä:
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel" vihreällä pohjalla.
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel AT" mustalla pohjalla.
Mitähän tuo "AT" tarkoittanee ja mitä eroa noissa mahtaa olla käytettävyyden kannalta? Tuotakin kysyin myös SEO:n toimistosta, mutten ole vielä saanut vastausta.
Nesteen asemilla ei ole ollut valintaongelmia. Siellä lukee vain yksinkertaisesti "Diesel" ja erillisessä tarrassa "Kesälaatu".Oliskohan kysymys seuraavasta:
- Jos tulee viime talven kaltainen hyvin leuto talvi, ainakin Etelä-Suomessa voisi käyttää koko talven kesälaatua (DIK), joka on [Teboilin sivulla olevasta infosta päätellen] halvempaa kuin talvilaatu.
- Jos pakkanen kuitenkin nousee 15 asteen tuntumaan, voi tankata sesongin mukaista talvilaatua siitä pumpusta, missä lukee pelkästään "Diesel".
- Jos kova pakkanen tulee niin yllättäen, että tankissa on vielä kesälaatua jäljellä, sitä voi laimentaa tankkaamalla "Diesel AT"-pumpusta, olettaen että kirjainlyhenne "AT" tarkoittaa Arktista Talvilaatua (= Neste-diesel -40/-44).- jpjpk
Timontti kirjoitti:
Oliskohan kysymys seuraavasta:
- Jos tulee viime talven kaltainen hyvin leuto talvi, ainakin Etelä-Suomessa voisi käyttää koko talven kesälaatua (DIK), joka on [Teboilin sivulla olevasta infosta päätellen] halvempaa kuin talvilaatu.
- Jos pakkanen kuitenkin nousee 15 asteen tuntumaan, voi tankata sesongin mukaista talvilaatua siitä pumpusta, missä lukee pelkästään "Diesel".
- Jos kova pakkanen tulee niin yllättäen, että tankissa on vielä kesälaatua jäljellä, sitä voi laimentaa tankkaamalla "Diesel AT"-pumpusta, olettaen että kirjainlyhenne "AT" tarkoittaa Arktista Talvilaatua (= Neste-diesel -40/-44).ONGELMAT?????????????????
jpjpk kirjoitti:
ONGELMAT?????????????????
Tankatessa pitäisi tietää, mitä letkusta tulee ja sopiiko se omaan autoon (ja vielä erityisesti siinä tilanteessa). Kysyin tuosta "Diesel AT":stä yhdeltä ammattikuljettajalta. Hänkään ei tiennyt, mitä se tarkoittaa eikä muistanut nähneensä sellaista merkintää missään (ei tankkaa SEO:lla).
- lukea...
Timontti kirjoitti:
Tuntuu vaikealta uskoa, että siihen kadun varressa olevaan isoon hintatauluun olisi lisätty oma hintarivinsä kesälaatua varten. Siinä on siis nyt neljä riviä: 95, 98, DI ja DIK.
Entäs sitten tämä: Malmin lentokentän läheisyydessä olevalla SEO-asemalla saa samasta mittaripylväästä kahta lajia dieselöljyä:
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel" vihreällä pohjalla.
- Toisessa pistoolissa lukee "Diesel AT" mustalla pohjalla.
Mitähän tuo "AT" tarkoittanee ja mitä eroa noissa mahtaa olla käytettävyyden kannalta? Tuotakin kysyin myös SEO:n toimistosta, mutten ole vielä saanut vastausta.
Nesteen asemilla ei ole ollut valintaongelmia. Siellä lukee vain yksinkertaisesti "Diesel" ja erillisessä tarrassa "Kesälaatu"."Toisessa pistoolissa lukee "Diesel AT" mustalla pohjalla.
Mitähän tuo "AT" tarkoittanee"
KAT lukea... kirjoitti:
"Toisessa pistoolissa lukee "Diesel AT" mustalla pohjalla.
Mitähän tuo "AT" tarkoittanee"
KATSoitin kyseisen aseman hoitajalle, jolta sain tietää:
- Pistoolissa mustalla pohjalla oleva teksti "Diesel AT" ei tarkoita arktista talvilaatua, vaan se viittaa valmistajan aiempaan nimeen "Autotank" (nykyisin Gilbarco Autotank) josta tarkemmin sivulla http://www.autotank.com
- Toisessa pistoolissa on teksti "Diesel" vihreällä pohjalla sen vuoksi, että siitä on aiemmin tullut bensiiniä.
- Molemmat pistoolit antavat samaa dieselpolttoainetta samasta tankista, tällä hetkellä vielä kesälaatua.- öölman
Kyseiset kirjainyhdistelmät eivät sisällä informaatiota rikkipitoisuuksista.
- juttu...
Siitä puuttuu välistä yksi kirjain, puuttuva on C, eli sana oikeasti on DICK.
Sitä dieseliä saa tankata vain liikenteessä elvistelevät juppipellet hyperturbodieseleihinsä. - huoltamotyöntekijä
Dik tarkoittaa diesel kesälaatua ja Dit diesel talvilaatua. Dikissä voi olla vielä jotain arvoja esim Dik-40c tms, jotka viittavat pakkaskestävyyteen, mutta yhtäkaikki sitä samaa litkua se on.
Tässä kyseisellä asemalla on siis myynnissä sekä kesä- että talvilaatua.
Voit tankata kumpaa haluat. Sillä ei ole tähän vuodenaikaan merkitystä. Jos pakkasta on viikkotolkulla -20-60 astetta niin sitten dikkiä vaan tankkiin.- huoltamotyöntekijä
Se pitää vielä lisätä, että DIK tai DIT ei todellakaan kerro mitään rikkipitoisuuksista.
- DITtiä
"Jos pakkasta on viikkotolkulla -20-60 astetta niin sitten dikkiä vaan tankkiin."
Laitetaankos sitä DITtiä (talvilaatua) sitten helteillä tankkiin? Uskon jo sen, että "DIK" tarkoittaa kesälaatua, mutta siis Pukinmäen SEO:lla
- ydessä pumpussa luki "Diesel DIK" punaisella pohjalla ja
- toisessa "Diesel" mustalla pohjalla ja sen lisäksi erillisessä tarrassa "Kesälaatu -15C".
Pysäköin autoni ensin edellisen kohdalle, mutta kun en tiennyt, mitä se "DIK" tarkoittaa, siirsin auton jälkimmäisen kohdalle ja tankkasin siitä. (Kuitissa lukee "CITYDI".)
Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille!- Bensakuski
Timontti kirjoitti:
Uskon jo sen, että "DIK" tarkoittaa kesälaatua, mutta siis Pukinmäen SEO:lla
- ydessä pumpussa luki "Diesel DIK" punaisella pohjalla ja
- toisessa "Diesel" mustalla pohjalla ja sen lisäksi erillisessä tarrassa "Kesälaatu -15C".
Pysäköin autoni ensin edellisen kohdalle, mutta kun en tiennyt, mitä se "DIK" tarkoittaa, siirsin auton jälkimmäisen kohdalle ja tankkasin siitä. (Kuitissa lukee "CITYDI".)
Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille!Pari juttua dieselistä.
Dieseliä on suomessa myynnissä viittä erilaatua (tässä samepisteen eli alimman varastointilämpötilan mukaan).
-1.5-30.8 pääsääntöisesti myydään tuotetta mikä ei kestä pakkasta. Alin varastointilämpötila on -0, täysi suvilaatu.
-1.9-30.4 kesälaatuinen diesel kestää pakkasta -5. Kestää pitkälle syksyyn ja aikaisin keväällä voi taas käyttää.
-Ns. välilaatu kestää pakkasta -15. Etelä-Suomen "talvi-laatu".
-Talvilaadun alin varastointilämpötila on -29, varma tuote, jos epäilee pakkasen kiristyvän.
-Pohjoisessa saattaa jossain olla myynnissä arktistalaatua, joka kestää pakkasta -40.
Jotkin asemat/ketjut myyvät dieseliä suodatettavuus (alin käyttölämpötila) luvun mukaan , luvut ovat -10, -15, -25, -34 ja -44. Tuotteen lämpötila ei kuitenkaan saa laskea alle sen ensimmäisen luvun (samepiste), muuten ei suodatettavuudella ole mitään merkitystä. Tuote on jo "pilalla", jos sitä säilytetään kylmemmässä kuin samepiste sallii.
Markkinamieshän myy aina parasta laatua ja hämää noilla tuotetiedoilla, jos vaan mahdollista. Samepiste on tärkein luku.
Itse ajan bensalla, ei ole pakkasongelmia... - putput´
Bensakuski kirjoitti:
Pari juttua dieselistä.
Dieseliä on suomessa myynnissä viittä erilaatua (tässä samepisteen eli alimman varastointilämpötilan mukaan).
-1.5-30.8 pääsääntöisesti myydään tuotetta mikä ei kestä pakkasta. Alin varastointilämpötila on -0, täysi suvilaatu.
-1.9-30.4 kesälaatuinen diesel kestää pakkasta -5. Kestää pitkälle syksyyn ja aikaisin keväällä voi taas käyttää.
-Ns. välilaatu kestää pakkasta -15. Etelä-Suomen "talvi-laatu".
-Talvilaadun alin varastointilämpötila on -29, varma tuote, jos epäilee pakkasen kiristyvän.
-Pohjoisessa saattaa jossain olla myynnissä arktistalaatua, joka kestää pakkasta -40.
Jotkin asemat/ketjut myyvät dieseliä suodatettavuus (alin käyttölämpötila) luvun mukaan , luvut ovat -10, -15, -25, -34 ja -44. Tuotteen lämpötila ei kuitenkaan saa laskea alle sen ensimmäisen luvun (samepiste), muuten ei suodatettavuudella ole mitään merkitystä. Tuote on jo "pilalla", jos sitä säilytetään kylmemmässä kuin samepiste sallii.
Markkinamieshän myy aina parasta laatua ja hämää noilla tuotetiedoilla, jos vaan mahdollista. Samepiste on tärkein luku.
Itse ajan bensalla, ei ole pakkasongelmia...Soitin Nesteelle eilen*. Kuulemma pääkaupunkiseudulla ei ole missään talvilaadun dieseliä myynnissä. Ja telkkarin "pahan ilman lintu" lupaa muutaman päivän kuluttua jo kunnon pakkasia ! (?)
*soitin koska niissä pumpuissa ei lue mitä tavaraa sieltä tankkiinsa saa !
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185153MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1152674- 102164
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5811930Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1191693Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411289Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691289Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31058Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641037Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2211028