mulla on ollut syntymästä asti erilaisia pakko-oireita/ tapoja... isovanhemmat kuskanneet monta kertaa jo sairaalaankin tutkittavaksi mutta eivät nole koskaan mitään löytäneet, todenneet aina notta se tulee ja menee. Pakko-oire ilmenee n.1-3kertaa vuodessa ja joskus se voi kestää jopa 1kk.
pakko-oireina ovat palijolti pään nytkytys,aivan huomaamatta pää nytkähtelee, välillä niinkin lujaa notta aivan niskassa tuntuu.
sitten on erilainen ääni joka tulee kurkunpohjasta, hyvin inhottava tapa ja se on nyt esiintynyt useimmin.
Sitten on vielä raajojen pakkoliikutus, kättä tai jalkaa on pakko "nykiä" ja heiluttaa niin kauan että melkein itku tuloo kun ottaa niin kipeetä.
nua pakko-oireet tulevat ja menevät aivan omia aikojaan ja niitä ei vain voi hallita. eroon niistä pääsee vain ajan kanssa ja ilmeisesti tuo "vaiva" vainoaa mua ikuisesti, sen kanssa on vain opittava elämään.
Onko kellään muulla samanlaista ongelmaa?
vaihtelevat pakko-oireet
13
3876
Vastaukset
- ???
oletko laittanut merkille,etta millaisissa tilanteissa oireet alkavat?oletko esim.stressaantunut?
- beheeder
tavat alkavat mm. silloin kun olen stressaantunut tai pahalla tuulella, mutta joskus ne vain aamulla herätessä alkavat..
kun on stressaantunut niin silloin oireet ovat suurinpia ja niitä voi olla montakin yhtä aikaa - Pihlajanmarja
beheeder kirjoitti:
tavat alkavat mm. silloin kun olen stressaantunut tai pahalla tuulella, mutta joskus ne vain aamulla herätessä alkavat..
kun on stressaantunut niin silloin oireet ovat suurinpia ja niitä voi olla montakin yhtä aikaaMun lapsella oli Tic-oire. Se alkoi ennen murrosikää.Hän nypisteli tv katsoessaa paidan niskan tuoteselostelappua. Oireet pikku hiljaa lisääntyivät.Alko pään nyökytys, olkapään kohautus ja lopulta myös ääntä kurnutusta tahatonta kurkusta. Koulussa kiusattiin häntä tästä vaivasta. Kävi musiikkiterapiassa, fysioterapiassa, koska niska ja hartiat jäykistyi. Viimeiseen asti mieheni kanssa kieltäydyimme neurologin pyynnöstä otta nuorellemme lääkitystä vaivaan.Kun mikään ei auttanut, halusime kokeilla lääkettä nuorellemme.Tic-oireeseen auttaa haloperidol-lääke Serenase. Vaikuttaa aivojen tyvitumakkeisiin. Annostus on pyrittävä pitämään mahd pienenä, ettei pysyviäkin haittavaikutuksia. Nyt viisi v sitten nuorukaisemme jätti lääkkeen pois. Oireita tulee lievästi, jo on stressaantunut.Mutta kannaatta muistaa, että oire on osa sitä nuorta, sen voi osin hyväksyäskin. Jos itse hyväksyy, niin muutkin saavat sen hyväksyä.Tätä on myös julkisuuden henkilöillä tohtoreilla jne. Lievempänä esintyy kulmakarjojen nostelua, silmien räpyttelyä ja jatkuvaa kasvojen nenän koskettelua.
- beheeder
Pihlajanmarja kirjoitti:
Mun lapsella oli Tic-oire. Se alkoi ennen murrosikää.Hän nypisteli tv katsoessaa paidan niskan tuoteselostelappua. Oireet pikku hiljaa lisääntyivät.Alko pään nyökytys, olkapään kohautus ja lopulta myös ääntä kurnutusta tahatonta kurkusta. Koulussa kiusattiin häntä tästä vaivasta. Kävi musiikkiterapiassa, fysioterapiassa, koska niska ja hartiat jäykistyi. Viimeiseen asti mieheni kanssa kieltäydyimme neurologin pyynnöstä otta nuorellemme lääkitystä vaivaan.Kun mikään ei auttanut, halusime kokeilla lääkettä nuorellemme.Tic-oireeseen auttaa haloperidol-lääke Serenase. Vaikuttaa aivojen tyvitumakkeisiin. Annostus on pyrittävä pitämään mahd pienenä, ettei pysyviäkin haittavaikutuksia. Nyt viisi v sitten nuorukaisemme jätti lääkkeen pois. Oireita tulee lievästi, jo on stressaantunut.Mutta kannaatta muistaa, että oire on osa sitä nuorta, sen voi osin hyväksyäskin. Jos itse hyväksyy, niin muutkin saavat sen hyväksyä.Tätä on myös julkisuuden henkilöillä tohtoreilla jne. Lievempänä esintyy kulmakarjojen nostelua, silmien räpyttelyä ja jatkuvaa kasvojen nenän koskettelua.
tuossa voisi kyllä olla jotakin perää.. Ainakin oireet olivat juuri samanlaisia kuin minulla..
ihanaa omalla tavalla tiätää notta joillakin muillakin on samanlaisia tapoja.. todella helpottunut olo.. - Pihlajanmarja
beheeder kirjoitti:
tuossa voisi kyllä olla jotakin perää.. Ainakin oireet olivat juuri samanlaisia kuin minulla..
ihanaa omalla tavalla tiätää notta joillakin muillakin on samanlaisia tapoja.. todella helpottunut olo..Tic-oire on monesti lahjakkaiden ja kunnianhimoisten ihmisten oire. Se voi tosiaan ajan oloon lieventyä jopa kadotakin.Minun pojallani oli pitkä synnytys 18 h. Lapsivesi oli vihreää, oli ilmeisesti ollut hapenpuutetta.En tiedä onko sillä vaikutusta? Tic-oire voi vaikuttaa joskus myös keskittymiseen. Se on hyvä kun asian tiedostaa. On hyvä jos voin auttaa tiedoillani sinua.Älä ota liikaa stressiä, oire vain pahenee. Puhu asiasta avoimesti vanhempiesi kanssa. Oletan että olet vielä nuori. Kaikkea hyvää elämääsi.
- beheeder
Pihlajanmarja kirjoitti:
Tic-oire on monesti lahjakkaiden ja kunnianhimoisten ihmisten oire. Se voi tosiaan ajan oloon lieventyä jopa kadotakin.Minun pojallani oli pitkä synnytys 18 h. Lapsivesi oli vihreää, oli ilmeisesti ollut hapenpuutetta.En tiedä onko sillä vaikutusta? Tic-oire voi vaikuttaa joskus myös keskittymiseen. Se on hyvä kun asian tiedostaa. On hyvä jos voin auttaa tiedoillani sinua.Älä ota liikaa stressiä, oire vain pahenee. Puhu asiasta avoimesti vanhempiesi kanssa. Oletan että olet vielä nuori. Kaikkea hyvää elämääsi.
nuarihan mä ku mikä ku vasta 19 vuatta saanu maapallolla palloilla. mutta kiitoksia sinulle ja kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi :)
- ritalin
Pihlajanmarja kirjoitti:
Tic-oire on monesti lahjakkaiden ja kunnianhimoisten ihmisten oire. Se voi tosiaan ajan oloon lieventyä jopa kadotakin.Minun pojallani oli pitkä synnytys 18 h. Lapsivesi oli vihreää, oli ilmeisesti ollut hapenpuutetta.En tiedä onko sillä vaikutusta? Tic-oire voi vaikuttaa joskus myös keskittymiseen. Se on hyvä kun asian tiedostaa. On hyvä jos voin auttaa tiedoillani sinua.Älä ota liikaa stressiä, oire vain pahenee. Puhu asiasta avoimesti vanhempiesi kanssa. Oletan että olet vielä nuori. Kaikkea hyvää elämääsi.
Kyllähän tuo on ihan normaali tourette. Jos on sairaalaankin asti menty, niin miten helvetissä sitä ei ole osattu diagnosoida...
"Lapsivesi oli vihreää, oli ilmeisesti ollut hapenpuutetta.En tiedä onko sillä vaikutusta?"
Ei välttämättä, tai sitten on. Kukaan ei tiedä. Ainakaan hapenpuute ei ole syynä touretteen, koska se on periytyvä. Miten lapsivesi voi olla vihreää? Oliko siinä ruohoa myös mukana? - järkevä..
ritalin kirjoitti:
Kyllähän tuo on ihan normaali tourette. Jos on sairaalaankin asti menty, niin miten helvetissä sitä ei ole osattu diagnosoida...
"Lapsivesi oli vihreää, oli ilmeisesti ollut hapenpuutetta.En tiedä onko sillä vaikutusta?"
Ei välttämättä, tai sitten on. Kukaan ei tiedä. Ainakaan hapenpuute ei ole syynä touretteen, koska se on periytyvä. Miten lapsivesi voi olla vihreää? Oliko siinä ruohoa myös mukana?"Miten lapsivesi voi olla vihreää, onko siinä ruohoa..." öööh....jos olet tietävinäsi tourettesta ja pakko-oireilustakin jotain, luulisi sinun tietävän senkin että lapsivedessä näkyvä vihreä väri on lapsen suolesta peräisin (käytännössä siis kakkaa) ja merkki siitä että lapsella on hapenpuutetta synnytyksen aikana eli tilanne on hälyttävä siinä vaiheessa. Että tällainen tietoisku. Ei varmaan ole pakko aina ilkeillä toisille..
Olen myös itse miettinyt tätä yhteyttä vihreän lapsiveden ja tic-oireilun välillä, näin on käynyt nimittäin myös meille. Kyllä tässä alkaa kaikenlaiset asiat mielessä pyörimään kun lapsen oireilu on lisääntynyt.
- TICTIC
Ei noi ole mitään pakko-oireita vaan ns. ticsejä.
Epäilisin kyllä Touretten-syndroomaa. - tuota se on
Tiedän ihmisen, jolla on Tourette syndrooma.
Just tollasta kuin sulla. Ei kai voi muuta
kuin elää sen kanssa.- höh
Mun yks tuttu pitää outoa ääntä. Se nieleskelee ja kurisee kun puhuu, vetää naamaa ja kiristelee kaulaa... kuitenkaan ei ole IKINÄ puhunu "ongelmastaan". Eli ollaan kun keisarin uudet vaatteet sadussa. Ei nähdä eikä kuulla mitään kun kukaan ei uskalla eikä kehtaa kysyä miksi tekee niin... toisaalta tyyppi ok,ei se sen vika ole. Tuntuu vaan oudolta miksi ei voi sitten kertoa itse. Me vaan arvaillaan..
- PikkuPakko***
höh kirjoitti:
Mun yks tuttu pitää outoa ääntä. Se nieleskelee ja kurisee kun puhuu, vetää naamaa ja kiristelee kaulaa... kuitenkaan ei ole IKINÄ puhunu "ongelmastaan". Eli ollaan kun keisarin uudet vaatteet sadussa. Ei nähdä eikä kuulla mitään kun kukaan ei uskalla eikä kehtaa kysyä miksi tekee niin... toisaalta tyyppi ok,ei se sen vika ole. Tuntuu vaan oudolta miksi ei voi sitten kertoa itse. Me vaan arvaillaan..
puhua hommasta,jos itse on sen kanssa sinut,tai jos ei koe itseään tarpeeksi vahvaksi siihen.
Meissä jokaisessa on jotain ns.ei tavallista,toisissa se ei näy eikä kuulu niin hyvin.
Toki kavereitten olisi ehkä helpompi olla kun asia olisi avoin,mutta sitä voi käyttää myös toista vastaan.Jos hän suojele itseään.
kaveri kaverina ja sillä sipuli,niinhän teettekin. - beheeder
höh kirjoitti:
oletan notta kyseinen henkilö varmaan häpeää tapaansa taikka sitten hän ei vain itse huomaa sitä enään... itellä on se että kun on jokin tapa niin hyvä kun kehtaa ovesta ulos mennä kun hävettää niin lujaa ja välillä sitten en vain eres huomaa koko tapaa että avopuolisoni pitää jo vähän sanoa: rauhootu jo vähän :P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696