Kummiudesta!

ValitsinkoVäärin?

Heips!
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia/tuntemuksia siitä onko valinnut lapselleen oikeat/hyvät kummit?

Itse valitsin tyttärelleni toisen kummin ja mieheni toisen. Valitsemani kummi on ollut hyvä ystäväni useita vuosia, ja olen pitänyt häntä aina luotettavana ja mukavana. Nyt kuitenkin on alkanut tuntumaan sille että olen valinnut väärän kummin tyttärelleni. Hän ei koskaan kysele mitä tyttärelleni kuuluu,eikä käy koskaan katsomassa. En tiedä,eihän tämä varmasti ole suuri asia,mutta minä itse olen lapsena pitänyt kummia tärkeänä ihmisenä elämässäni. Joten kai jotenkin toivon että myös tyttäreni elämässä kummit olisivat suuressa roolissa..

7

1040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palsta!

      Tuolla on kummeille ihan omansa

    • Yksi vain

      Kummi on luvannut olla tukena lapsen uskonnollisessa kasvatuksessa. Vauvasi ei sellaista vielä tarvitse.

      Itse olen lisännyt kumminta toimimista mitä vanhemmaksi kummilapsemme ovat tulleet. Uskonnolliseen kasvatukseen en tosin ole osallistunut, mutta olen ollut keskusteluapuna, tukena ja turvana muussa kasvamisessa.

      Keskustelitteko ennen kummiksi valintaa siitä, mitä odotat kummilta? Jokaisella on nimittäin oma käsityksensä siitä mitä kummius tarkoittaa. Äiti saattaa odottaa itselleen seuranpitäjää ja ilmaista lapsenvahtia ja kummi taas odottaa osallistuvansa henkeviin keskusteluihin ripari-ikäisen kanssa.

    • kummit....

      Me valittiin kolme kummia.
      Kukaan ei ole kuukausiin käynyt katsomassa poikaa.
      Eikä niitä muutenkaan tunnu kiinnostavan. Ja yksi näistä vielä aivan välttämättä halusi kummiksi.

      • kummina kolmelle

        Itse en kanna yhtään huonoa omaa tuntoa siitä, etten käynyt katsomassa kummilapsiani silloin kun he olivat alle vuosikkaita. Eihän heille olisi ollut vierailustani mitään iloa! Kummilapsiin olen alkanut panostaa sitä enemmän mitä vanhemmaksi he ovat kasvaneet. Viisivuotiaan kanssa käydään sellaisissa paikoissa, mihin vanhemmat eivät heitä viitsi viedä ja kymmenen vuotta täyttäneet olen varautunut käyttämään kertaalleen jossakin kehittävässä ulkomaanmatkakohteessa.

        Taitaa pienokaisten äidit enemmän kaivata sitä kummin seuraa...


      • yhden kummi
        kummina kolmelle kirjoitti:

        Itse en kanna yhtään huonoa omaa tuntoa siitä, etten käynyt katsomassa kummilapsiani silloin kun he olivat alle vuosikkaita. Eihän heille olisi ollut vierailustani mitään iloa! Kummilapsiin olen alkanut panostaa sitä enemmän mitä vanhemmaksi he ovat kasvaneet. Viisivuotiaan kanssa käydään sellaisissa paikoissa, mihin vanhemmat eivät heitä viitsi viedä ja kymmenen vuotta täyttäneet olen varautunut käyttämään kertaalleen jossakin kehittävässä ulkomaanmatkakohteessa.

        Taitaa pienokaisten äidit enemmän kaivata sitä kummin seuraa...

        Olen kyllä täysin erimieltä asiasta. Minulla on 9kk ikäinen kummipoika johon olen luonut todella vahvan siteen jo syntymästä asti.

        Vaikka lapsi ei sitä vanhempana muistasikaan, niin mielstäni siteen luominen alkaa jo han vastasyntyneestä lapsesta. Ihan vauvanahan sitä ei vielä pysty huomaamaan, miten lapsi sinuun reagoi, mutta nyt kun jo on tuon verran ikää niin sen huomaa miten vierailu vaikuttaa lapseen.

        On ihana mennä käymään kummipojan luona ja saada aina aivan valloittava hymy kun hän minut tunnistaa. Myös kun kummipoika on hoidossa minulla, niin sen huomaa miten hän luottaa minuun. Ei yhtään haittaa, että oma äiti ei ole harmituksen aikaan lohduttamassa, kun on se jo valmiiksi tuttu aikuinen siinä lähellä.

        Mielestäni kummin tehtävä ei ole olla pelkästään se hauska ihminen jonka kanssa tehdään aina jotain erillaista, vaan kummin kuuluu olla lapselle myös se turvallinen aikuinen vanhempien lisäksi johon voi turvautua tarpeen tullessa. Ja ainakin itse haluan kummina olla mukana jokaisessa lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvässä vaiheessa.


    • ...

      ...miten paljon olet itse pitänyt yhteyttä kummiin, tai oletko esim. kutsunut häntä käymään? Jos et, hän saattaa kokea tuppautuvansa tai häiritsevänsä ehdottamalla vierailua itse.

      Kirjoituksestasi ei myöskään ilmene, kuinka pitkä aika on kulunut ristiäisistä tai kummin viimeisestä yhteydenotosta. Siksikin on aika hankala ulkopuolisena arvioida hänen suoriutumistaan kummina. Etenkin jos lapsi on esikoisenne, eikä kummilla ole lapsia tai paljoa kokemusta lapsista, ei hän ehkä tiedä, mitä häneltä odotetaan kummina ja ystävänä. Ehkä hän jopa epäilee olevansa vauvaperheen kiireessä enemmän tiellä kuin hyödyksi, ellet anna hänen toisin ymmärtää. Onhan lapsen tulo kuvioihin aika iso muutos ystävyydellennekin, etenkin jos teillä kummallakaan ei ole vanhempia lapsia.

      Ystäväsi saattaa siis yhtä lailla kaivata yhteydenottoa Sinun taholtasi; että kertoisit lapsen kuulumisia ja rohkaisisit häntä osallistumaan arkeenne ja tapaamaan lasta. Itse yritän pitää aktiivisesti yhteyttä lasteni kummeihin, jotta he tietävät olevansa meille tervetulleita myös ihan tavallisena arkena ja vain viettääkseen aikaa lapsen kanssa. Pienten lasten kohdalla kun yhteydenpito tapahtuu suurelta osin vanhempien välityksellä.

      Kummin tärkein tehtävähän on perinteisesti rukoilla lapsen puolesta. Tämä voi hyvin tarkoittaa myös sitä, että lapsi on usein ajatuksissa, ei välttämättä varsinaista rukoilemista. Joka tapauksessa se ei edellytä tiivistä yhteydenpitoa tai tapaamista, vaan onnistuu etäältäkin. Yleensä kummilta odotetaan kuitenkin myös yhteydenpitoa, joka osoittaa myös lapselle ja vanhemmille, että lapsi on ajatuksissa ja rukouksissa. Mielestäni kummin tehtäviin kuuluu myös aktiivisesti osallistua lapsen elämään ja luoda lapseen luottamuksellinen suhde, mielellään jo ihan vauvasta asti. Teidän kohdallanne voi olla, ettei kummi vielä ole löytänyt omaa paikkaansa lapsen elämässä, ja voitte itse vanhempina auttaa häntä sen löytämisessä.

    • ???

      Mielestäni on aivan sama kuka on kummi.
      Kasvatus,syntymäpäivä-ja joululahjat muut kuuluvat vanhemmille.
      Kristillinen kasvatus kuuluu myös vanhemmille, jos sellaista haluaa.
      Olen kolmen lapsen äiti, neljän lapsen kummi ja kahdeksan lapsen täti, enkä hoida kuin omat lapseni.
      Mummulaan en lapsiani vie, koska he ovat aikoinaan omat lapsensa hoitaneet.
      Mielestäni ihmeellistä kummi höpötystä.
      Toiset eivät kasta lastaan laisinkaan ja näin jää kummi hömpötys pois.
      Omat kummini eivät minua muistaneet koskaan eikä se minua haitannut, eikä haittaa vieläkään.
      Mitä sitä vierailta ihmisiltä odottaa ja vaatii.
      Hoitakoon kaikki omansa,ostakoon mitä tarvitsevat ja tehkää sisaruksia lapsillenne seuraksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe