äänieristys

...

Hei,

onko kellään kokemusta siitä millä ohuella keinolla saisi parannettua kahden huoneiston välisen seinän äänieristävyyttä. Naapurista kuuluu mm. yskiminen ja kyseessä 50-luvun kerrostalo. Mitään koolauksia tms. ei voi tehdä, sillä viereisen seinän oviaukko rajoittaa rakenteen paksuutta, joka saisi olla n. 2 cm.

Kiitos avusta ja vinkeistä!

1

1254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku...

Kokemusta ei varsinaisesti ole, mutta tuossa jokin aika sitten tuli paranneltua ns. UTV-mönkijän kopin ääneneristyksiä vaimennusmatoilla, joissa oli toisella puolella bitumia ja toisella puolella jonkinlainen huopa.

Jos laittaisi sellaista varsinaiseksi vaimennusmateriaaliksi ja "julkisivuksi" sitten jokin ohut levy, kuten vaikkapa vaneeri, niin sillä saattaisi ääneneristävyys hieman kohentua.

Asennus tapahtuisi siten, että ensiksi leikataan vanerista sopivat palat, ja porataan ruuveille pienet reiät valmiiksi. Sitten levy sovitetaan seinälle, ja merkataan ruuvien paikat seinälle. Kun ruuvien paikat on merkattu seinille porataan seinään reiät tulppia varten (oletan että kyseessä on betoni/tiiliseinä). Tulpat reikiin, minkä jälkeen voikin (tai mahdollisesti jo poraamisen aikana, mikäli porukkaa riittää) liimata vaimennusmatot levyihin. Vaimennusmatot liimaisin mieluiten bitumipuoli levyyn, syystä että seinä on kuitenkin jo varmaan ihan tarpeeksi massiivinen, eli ylimääräinen massa olisi parempi saada kiinni kevyempään levyyn, ja pehmeämpi huopa väliin estämään värähtelyjen siirtymistä rakenteessa.

Lopuksi nostetaan levyt takaisin seinälle, ja ruuvataan tulppiin kiinni. Ainakin muutaman ruuvinreiän kohdalta kannattanee jättää aukko vaimennusmateriaaliin, että olisi edes pieni mahdollisuus nähdä se tulppa reiän takana. Kun sitten saa pari ruuvia paikoilleen, niin loppujen pitäisi osua, mutta ei se nyt välttämättä vaimennusarvoja ihan tuhoakaan vaikka jättäisi koko ruuvirivin ilman vaimennusmattoa.

Vaimennusmatto saattaa olla ehkä hieman tyyris ratkaisu, mutta kun rakenne pitää saada noinkin ohueksi, niin se on paras ratkaisu minkä minä keksin. Toki vaimennusmateriaaliksi periaatteessa käy oikeastaan mikä tahansa pehmeä materiaali, kuten vaikkapa lasi/kivivilla tai vaikka vaahtomuovi, mutta väittäisin että muilla vaihtoehdoilla työ on hankalampaa osin siksi että voi olla vaikea löytää esim. villaa noin ohuena, eli sitä pitäisi käytännössä leikellä ja repiä sopivaan paksuuteen, mikä ei ole ollenkaan mukavaa puuhaa. Enkä usko että niillä päästään ihan samoihin vaimennusarvoihinkaan, toki yleensä villa on hyvä vaimennukseen, mutta yleensä sitä käytetään 50-100 milliä tai enemmänkin, ei 10 milliä tai vähemmän.

Tuon vaimennusmaton saatavuudesta sanoisin, että varmaankin erilaisista autotarvikkeita myyvistä liikkeistä kannattaisi lähteä liikkeelle, itse ostin matot motonetistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      89
      1829
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      276
      1687
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      292
      1470
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1369
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      955
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      947
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      70
      927
    8. 66
      904
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      891
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      51
      876
    Aihe