Deprakine ja raskaus, omia kokemuksia?

Depakote

Olisin halunnut tietää minkälaisia kokemuksia ihmisillä on deprakinesta raskauden aikana, kun useissa artikkeleissa väitetään, että tämä lääke saattaa aiheuttaa sikiössä epämuodostumia jne.

Olen kuitenkin lukenut, että tämä on myös aikalailla annosriippuvaista. Itse olen tulevan vaimoni asialla, koska hän on raskaana ja odottaa esikoistamme. Kun hän sai tietää olevansa raskaana, oli hänen annoksensa 600mg/vrk. Sen jälkeen hän lopetti pariksi päiväksi kokonaan, mutta nyt mennään annoksella 300mg/vrk. Olen lukenut netin artikkeleista, että noin alle 1100mg/vrk ei olisi kovinkaan suuri riski epämuodostumiin. Yli 1100mg/vrk taas olisi epämuodostumien mahdollisuus noin 33%. Hän on myös syönyt foolihappoa noin 1mg/vrk, minimoidakseen noita mahdollisuuksia epämuodostumista.

Olemme soittaneet teratologiseen tietopalveluun kysyäksemme asiasta ja sieltä vähän sanottiin, että noin pienillä annoksilla voisi jatkaa ja foolihappoa pitäisi syödä juuri 1mg/vrk. Toinen lääkäri taas sanoo, ettei missään nimessä saisi käyttää ollenkaan deprakinea? Tämä lääkäri taas ei olekaan erikoistunut raskauteen ja lääkkeisiin, toisin kuin teratologisessa neuvonnassa olevat lääkärit.

Haluaisin siis todella tietää kokemuksistanne, jos olette olleet raskaana ja käyttäneet deprakinea. Miten suurin annoksin, foolihapon määrä ja onko ollut lapseenne minkälaiset vaikutukset? Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista.

11

3300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu

Sairastuin raskausaikana epiin ja silloin mun lääkitykseksi aloitettiin deprakine (en muista annostusta, mutta iso se oli). Lapsi syntyi terveenä epin osalta, mutta toinen sairauteni, mikä tuli samaan aikaan, aiheutti vikaa sydämeen. Kai se on aina niin, että mikään lääke ei ole hyväksi raskausaikana ja voi aiheuttaa epämuodostumia tms. Toisessa raskaudessa söin keppraa, mitä ei myöskään suositella raskausaikana.. Vastailen mielelläni, jos lisäkysymyksiä tulee mieleen.

• raskausaikana

deprakinestä .

raskausajan alussa annos oli 300mg*2 ja loppuraskaudessa 600mg*2..syytä en muista miksi annosta nostettiin.
      meillä kävi vähän huonompi tuuri . esikoinen syntyi terveenä ,mutta 4-vuotiaana hän sai dysfasia (kielen kehityshäiriö) diagnoosin. silloin ei vielä tiedetty deppran aiheuttavan myös kehityshäiriöitä lapsille, mutta nyt löytyy jo tietoa tästäkin asiasta.

meille kävi vain huono tuuri, mutta siitä huolimatta poika osaa jo puhua pälpätää ikäistensä tavalla ja pärjää koulussa todella hyvin.
      minä söin foolihappoa 3kk ennen raskautta ja koko raskauden ajan 1mg/vrk

• koht 4äiti

meidän tytöllä kanssa ilmeni 5v sama, mutten syönyt silloin vielä lääkkeitä kun odotin häntä taikka synnytin taikka hän kehittyi 5vuotiaaksi. nyt on 7v ja puhuu ihan kuin muutkin ikäisensä.
        etten sitten tiedä kun nähtävästi sekä terveillä että epiä sairastavilla saattaa tulla kehityshäiriöinen lapsi. kukapa meistä täydellinen olisikkaan?

• juulia

joka on samaa lääkettä "suurin piirtein"
      ja samaan aikaan myös tegretolia.
      ainoa ns.epämuodostuma on ettei pikku-
      rilli oikene vasemmasta kädestä kokonaan
      eli se ei maailmaa kaada.
      muuten on niin kuin muutkin lapset
      eli joka vuosi joku uhma
      onnea raskaudesta.
      mulle just lääkäri sanoi pari kuukautta
      sitten että ole onnellinen kun päätittä
      tehdä lapset nuorina nyt joutuu syömään
      vähintään kolmea lääkettä yhtä aikaa
      ja silloin ei mahdollistakaan että
      tultaisiin raskaaksi eli nautin kahdesta
      pojasta täysin rinnoin vaikkakin toinen
      on ihanassa murkkuiässä

huomasin just että söin silloin just 600mg/vrk
      absenoria.
      foolia ja b6 ainakin ja onhan apteekissa
      sellaista raskauden ajan syötävää vitamiinia

• minulta vaihdettiin deprakine neurotol slow:n
      juuri sen takia kun deprakine voi aiheuttaa sikiölle vaurioita
      puhu ihmeessä lääkärisi kanssa ajoissa

• depakote

Miten lääkkeen vaihto vaikutti sinuun? Tuliko oireita? Tämä syö deprakine depot 300mg/pv ja se on riittävä annos hänen sairauden oireiden kurissa pitämiseen. Lääkitys ei epilepsian, vaan bipolaarisen mt-häiriön vuoksi. Neurotol slow ei kuulemma tähän tehoa. Lääkärin määräyksestä tottakai lääkkeitä syö, yritti lopettaa mutta tuli täyskaaos kaikin tavoin ja pelkäsin jo pahinta.

• depakote kirjoitti:

Miten lääkkeen vaihto vaikutti sinuun? Tuliko oireita? Tämä syö deprakine depot 300mg/pv ja se on riittävä annos hänen sairauden oireiden kurissa pitämiseen. Lääkitys ei epilepsian, vaan bipolaarisen mt-häiriön vuoksi. Neurotol slow ei kuulemma tähän tehoa. Lääkärin määräyksestä tottakai lääkkeitä syö, yritti lopettaa mutta tuli täyskaaos kaikin tavoin ja pelkäsin jo pahinta.

lääkkeen vaihdosta ei ollut mitään haittaa ennenmminkin päin vastoin neurotol sopii minulle paremin tosin mulla on epilepsia ja käytin myös hydantinia joka oli vielä vaarallisempi lääke raskaus ajalla koska sen lopetuksen jälkeen minua ja miestäni kiellettiin 3kuukauteen yrittämästä lasta
        nyt mulla on tosin jo aikuinen poika ja olen jo mummu
        tervejärki käteen ja turha vauhkoontuminen pois
        niin se auttaa paljon

• depakote
        pikkukatti kirjoitti:

lääkkeen vaihdosta ei ollut mitään haittaa ennenmminkin päin vastoin neurotol sopii minulle paremin tosin mulla on epilepsia ja käytin myös hydantinia joka oli vielä vaarallisempi lääke raskaus ajalla koska sen lopetuksen jälkeen minua ja miestäni kiellettiin 3kuukauteen yrittämästä lasta
        nyt mulla on tosin jo aikuinen poika ja olen jo mummu
        tervejärki käteen ja turha vauhkoontuminen pois
        niin se auttaa paljon

Niin onko tiedonhalu ja uteliaisuus mielestäsi vauhkoontumista..? No, kiitos kuitenkin vastauksistasi.

• 7 % epämuodostumariski

Vanhat epilepsialääkkeet altistavat uusia enemmän synnynnäisille epämuodostumille
      09.11.2004

Raskaana olevia naisia tulisi paremmin informoida epilepsialääkkeiden aiheuttamasta synnynnäisten epämuodostumien riskistä. Tällaisten epämuodostumien, kuten pienipäisyyden ja hidaskasvuisuuden, riski on epilepsialääkkeiden käyttäjillä noin 2 – 3 %, mutta se voi olla paljon suurempi käytettäessä vanhoja epilepsialääkkeitä.

Alustavat tutkimustulokset osoittavat, että kaikki epilepsialääkkeet eivät ole tässä suhteessa yhtä turvallisia. Brittiläisen 2 637 naista käsittävän rekisterin perusteella näyttää siltä, että lamotrigiiniin ja karbamatsepiiniin liittyy yli kahden prosentin suuruinen riski, mutta valproaattia käyttäneiden osalta riski näyttää olevan lähes 6 %.

Pohjois-Amerikkalaisen 3 400 naista käsittävän rekisterin perusteella on arvioitu, että valproaattiin liittyisi noin seitsemän prosentin riski ja muihin epilepsialääkkeisiin 2,8 %:n riski. Raskautta suunnittelevien epileptikkojen hoitoon pitäisi aina pyrkiä käyttämään niitä epilepsialääkkeitä, jotka ovat osoittautuneet sikiön kannalta turvallisimmiksi.

Lähde: Reuters

Raskausaika

Tällä palstalla julkaistaan Coronaria Oy:n terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettuja referaatteja kiinnostavista tutkimuksista.

• Depakote

Mitenköhän tuon kanssa kun useimmissa tutkimuksissa ollaan myös päästy sellaiseen tulokseen, että valproaatti alle 600mg/vrk ei nostata merkittävästi epämuodostumien riskiä verrattuna lääkkeettömiin odottajiin. Siis tutkimusten mukaan teratogeeninen vaikutus on aivan täysin annosriippuvainen.

• Anonyymi

Ei tuollaisilla lääkkeillä pitäisi kikkailla ollenkaan raskauden aikana, varsinkin kun ongelmia on raportoitu huimasti ympäri maailmaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe