Miten ilmalämpöpumppu toimii kun lämmitetään takalla esimerkiksi ja tällöin huoneen lämpötila voi olla katonrajassa 30, jäähdyttääkö vai miten se toimii?
Ilmalämpöpumpun toiminta lämmitettäessä takalla?
7
16427
Vastaukset
- jää kiertopuhallin
pyörimään asetetulla nopeudella mutta ulkoyksikön kompressori pysähtyy kun lämpötila-anturi huoneessa tuntee että lämpöä on riittävästi.Kun huoneilma sitten ajan ajan kanssa jäähtyy alle säädetyn lämpötilan niin kompressori käynnistyy ja sisäyksikkö alkaa lämmittämään huoneilmaa.
- ilp ilp
Jos ilpissä on automatiikka, kannattaa huolehtia, ettei ala jäähdyttämään, jos lämpötila nousee sisällä korkealle. Yleensä koneissa on vaihtoehto nyös vain lämmitystoiminnalle erikseen.
- eee1
Voithan aina laittaa ilp:n kierrättämään sisäilmaa, jos sellainen toiminto löytyy. Ulkoyksikkö lepää silloin ja sisäyksikkö kierrättää huoneen yläosassa olevaa lämmintä ilmaa huoneistossa.
- Sharp ILP
Kannattaa lukea käyttöohje huolellisesti, ja opetella ottamaan kaikki energiahyöty esim. lämmityskaudella, ja toisaalta kesällä helteellä jos on automatiikka päällä, ettei jäähdytys ala kesken kaiken vaihda lämmittämään !
Minä en käytä lämmitystoiminnolla AUTOTOIMINTAA päällä laisinkaan syystä, ( pidän toimintoa jossa on auringon kuva ) ettei laite kesken kaiken ala jäähdyttämään, esim. uunia lämmitettäessä.
(lainaus Sharpin käyttöohjeesta):
PIDÄ LAITE LÄMMITYSKAUDELLA LÄMMITYSTOIMINNOLLA JA HELTEILLÄ JÄÄHDYTYSTOIMINNOLLA ( EI AUTOMATIIKALLA ) NIIN TIEDÄT MITÄ LAITE TEKEE: TÄLLÖIN LAITE EI ESIM. "KARKAA" JÄÄHDYTTÄMÄÄN TALVELLA KUN TAKKAA LÄMMITETÄÄN.
Puhalluksen olen kyllä pitänyt auto toiminnalla, on kyllä mahdollisuus valita myös nopea, hidas ja pehmeä käynti !
Jos ILPpisi on pistotulppaliitäntäinen, osta kulutusmittari siihen niin näet miten käytät ILPiäsi. Meillä viikon ILP kulutus pakkaskaudella on noin 56-200 kWh.
Mitä enemmän ILP lämmityskäytössä kuluttaa, sitä enemmän se myös säästää ( viisastelijat vaijetkoon )!- Havunoksa
IVT 12FR-N ilp asennetttu maaliskuussa ja laite toiminut ihan moitteettomasti. Ainoa mikä askarruttaa on pumpun säädöt. Kaukosäätimestä kun säätää esim lämpötilaa / puhaltimen nopeutta niin mistä tiedän missä tilassa pumppu lopulta on. Muutaman kerran olen näprännyt kaukkaria esim keittiössä mistä signaali ei kanna itse pumpulle. Kaukkari näyttää että puhallin on autolla, mutta mistäs tiedän onko se pumppu oikeasti tässä tilassa jos esim signaali ei kantanut edellisellä painalluksella pumpulle asti? Vai lähettääkö säädin aina seuraavalla painalluksella kun signaali menee perille kaikki kaukosäätimen asetukset kerralla pumpulle.
Esim: pumpun lämpötila säädetty 20 asteeseen. Naputtelen kaukosäädintä toisessa huoneessa 25 asteeseen ilman että pumppu saa signaalin. Tämän jälkeen menen kantaman päähän ja lisään lämpöä asteella. Alkaako pumppu hakea 21 asteen vai 26 asteen lämpötilaa? Tämän nyt saa selville ajan kanssa odottamalla mutta lämmitys / jäähdytys ym toiminteille ei ole mitään näyttöä itse laitteessa, joten olen ihan pihalla missä tilassa pumppu on verrattuna kaukosäätimen näyttöön joka kyllä näyttää kaiken hienosti. - Sharp ILP
Havunoksa kirjoitti:
IVT 12FR-N ilp asennetttu maaliskuussa ja laite toiminut ihan moitteettomasti. Ainoa mikä askarruttaa on pumpun säädöt. Kaukosäätimestä kun säätää esim lämpötilaa / puhaltimen nopeutta niin mistä tiedän missä tilassa pumppu lopulta on. Muutaman kerran olen näprännyt kaukkaria esim keittiössä mistä signaali ei kanna itse pumpulle. Kaukkari näyttää että puhallin on autolla, mutta mistäs tiedän onko se pumppu oikeasti tässä tilassa jos esim signaali ei kantanut edellisellä painalluksella pumpulle asti? Vai lähettääkö säädin aina seuraavalla painalluksella kun signaali menee perille kaikki kaukosäätimen asetukset kerralla pumpulle.
Esim: pumpun lämpötila säädetty 20 asteeseen. Naputtelen kaukosäädintä toisessa huoneessa 25 asteeseen ilman että pumppu saa signaalin. Tämän jälkeen menen kantaman päähän ja lisään lämpöä asteella. Alkaako pumppu hakea 21 asteen vai 26 asteen lämpötilaa? Tämän nyt saa selville ajan kanssa odottamalla mutta lämmitys / jäähdytys ym toiminteille ei ole mitään näyttöä itse laitteessa, joten olen ihan pihalla missä tilassa pumppu on verrattuna kaukosäätimen näyttöön joka kyllä näyttää kaiken hienosti.ILPin säädöt kohdalleen:
Kirjoitat:
Kaukosäätimestä kun säätää esim lämpötilaa / puhaltimen nopeutta niin mistä tiedän missä tilassa pumppu lopulta on. Muutaman kerran olen näprännyt kaukkaria esim keittiössä mistä signaali ei kanna itse pumpulle. Kaukkari näyttää että puhallin on autolla, mutta mistäs tiedän onko se pumppu oikeasti tässä tilassa jos esim signaali ei kantanut edellisellä painalluksella pumpulle asti?
Tässä selkeä ohje:
IVT n ohjekirjassa kaukosäätimen käyttö:
Suuntaa kaukosäädin laitteen vastaanotinta ( ikkunaa ) kohti ja paina haluttua painiketta.
Laitteesta kuuluu äänimerkki kun signaali on vastaanotettu.
Varmista ettei laitteen ja kaukosäätimen välillä ole verhoja tai muita pehmeitä esineitä
kaukosäätimen kantavuus on noin 7 metriä
Kirjoitat;
>Naputtelen kaukosäädintä toisessa huoneessa 25 asteeseen ilman että pumppu saa signaalin.
Tämän jälkeen menen kantaman päähän ja lisään<
Mielestäni ei komentoja voi niputtaa
Kysyt myös?
>mutta lämmitys / jäähdytys ym toiminteille ei ole mitään näyttöä itse laitteessa, joten olen ihan pihalla missä tilassa pumppu on verrattuna kaukosäätimen näyttöön joka kyllä näyttää kaiken hienosti.<
Et ole pihalla jos noudatat ohjetta, kake sisäyksikön ikkunaa kohti ( max 7 m ).
Lämmitys: Valitset käyttötilan painamalla MODE painiketta,
ja ota auringon kuva toinen vasemmalta!
Säädä puhallinnopeus painamalla FAN painiketta,
ja ota puhaltimen kuva ensimmäinen vasemmalta.
Kun komento on vastaanotettu kuuluu kuittaus piippaamalla!
http://www.ivtlampopumput.fi/media/index.html
http://www.ivtlampopumput.fi/media/IVT%20nordic%20k%E4ytt%F6ohjekirja%20web.pdf
Ps älä pudota kakea uusi maksoi IVTllä 5.11-05 188 €
- voi lämmittää entiseen tapaan
Lyhyehkön kokemuksen perusteella näyttää siltä, että takan tai puulieden lämmittäminen ei mitenkään sekoita ILP:n automatiikkaa. Päin vastoin. Se vain tehostaa tulipesien lämpöhyötyä kierrättämällä lämmintä ilmaa ympäri kämppää. Edellyttäen tietysti, että ILP:a ei ole asennettu tulipesien välittömään läheisyyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829