silmävärvettä pienellä tytöllä!?!

Pienen tytön äippä

Moikka!
Minulla on pieni 5 kuinen tyttö, jolla todettiin silmävärve. Aluksi neuvolassa epäiltiin karsastusta, mutta silmät liikkuvat aina samaan suuntaan, joten sitä se nyt sitten ei ollut. Olen huomannut, että etenkin väsyneenä tytön silmät pyörähtelevät tuonne yläluomien alle taikka sitten nenän varteen ja vasta heränneenä ja virkeänä silmät harvemmin harhailevat. Tytön silmät ovat tehneet tuota aivan syntymästä asti ja vasta nyt päsimme lääkärille siitä.
Neurologilla käytiin ja EEG:ssä missä lapsen kehitys todettiin normaaliksi ja aivoista ei mitään löytynyt. Tänään sitten oli silmälääkäri missä lääkäri totesi tytöllä olevan synnynnäinen silmävärve. Silmän pohjat olivat kunnossa ja sitä heidi tikkua neiti seuraili ihan hyvin, että näkö kuitenkin pelaa. Lääkäri sanoi, että tuo värve saattaa ajan myötä poistua kun lapsi oppii hallitsemaan silmiään ja senpä vuoksi meillä on kontrolli käynnit neuropolilla sekä silmäpolilla parin kuukauden päästä. Haluaisin kuitenkin tietää, että onko täällä kenenkään läpsella todettu silmävärvettä ja mitä se on aiheuttanut ja miten vaikuttanut elämään sekä kehitykseen? Ja onko tuo värve jäänyt pois lapsen kasvun myötä? Kaikki kokemukset kyseisestä aiheesta otetaan kiitollisena vastaan. Olen tyypillinen ylihuolehtivainen äiti, joka stressaa kaikkea mahdollista, joten haluaisin tietää tästä aiheesta niin paljon kuin vain mahdollista muilta kohtalotovereilta.

11

6903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis niin niin

En osaa lapsista sanoa. Mutta olen itse käynyt neurologilla, jolla on itsellä silmävärve. Vastaanoton alussa se on aivan pientä, lopussa silmät liikkuvat varmaan yli sentin matkaa. Eipä ole näemmä vaikuttanut negatiivisesti menestymiseen elämässä.
      Tuttavani on optikko, joka on sanonut, että jos silmät liikkuvat noin, henkilö itse ei sitä mitenkään huomaa.

• Kohtalotoverisi -82

Meidän pojalla 2,5kk on myös silmänvärve. Olemme käyneet neuvolalääkärillä, lastenlääkärillä ja silmälääkärillä. Pojan kehitys on todettu normaaliksi ja silmän rakenne ja pohja normaaliksi myös. Nyt odottelemme lähetettä noihin mainitsemiisi tutkimuksiin. Meillä on siis vielä pelko että taustalla on jotain vakavampaa.. Eli valitettavasti en pysty kertomaan kokemuksia "myöhemmältä" ajalta. Olisi mukava kuitenkin jakaa näitä kokemuksia toisen kohtalotoverin kanssa. Tuntuu, että saman kokeneita ei ainakaan meidän tuttavapiiristä löydy! Olisitko kiinnostunut sähköpostittelemaan tms.? Jaksamista teidän perheeseen! =)

• silmänvärve tytön äippä

mielelläni voisin jakaa kokemuksia myös sähköpostitsekin. Itsekin huomasin, ettei lähipiiristä löydy toista lasta, jolla olisi sama vaiva ollut kuin meidän tytöllä. Olin itsekin melko paniikissa, kun mietin mitä kaikkea voikaan paljastua , mutta onneksi kaikki tutkimukset ovat osoittaneet tytön olevan muuten ihan terve ja kehitys kulkee normaalisti ikäänsä nähden. Huoli oli kyllä kova ennen tutkimuksiin pääsyä ja nyt odotellaan noita kontrollikäyntejä ja odotellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, että alkaako värve kadota vai onko pysyvää... Pidetään peukkuja, että tämä on vain tälläinen ohimenevä vaihe. Minulle voit kirjoitella osoitteeseen [email protected],onhan se mukavampi jakaa kokemuksia aina jonkun toisen saman kohtalon kokeneen kanssa (vertaistukea), kuin painiskella yksin huolien kanssa. Tsemppiä teidänkin perheeseen ja uskon vakaasti, ettei teidänkään pojalta löydy tutkimuksissa mitään vakavampaa... :)

• synnytyksessä?

tms. häikkää joka olisi sen voinut aiheuttaa? Itse olen luullut, että silmät voivat väsyneenä ja kun nukahtaa tai näkee unta muljahdella....olen ollut sitten väärässä.

• oli...

normaali. Tyttö syntyi nopeasti täysiaikaisena ja apgar pisteillä 9/10. Siispä synnytyksestä en kyllä osaa syytä etsiä. Ainut mitä oli poikkeavaa niin mulla oli kestatio diabetes (mutta se oli myös ensimmäisen lapseni aikana ja esikoisellani ei kyseistä silmä vaivaa ole). Onko sinulla sitten enemmän tietoa tuosta mistä silmävärve sitten johtuu?

• tietoa
        oli... kirjoitti:

normaali. Tyttö syntyi nopeasti täysiaikaisena ja apgar pisteillä 9/10. Siispä synnytyksestä en kyllä osaa syytä etsiä. Ainut mitä oli poikkeavaa niin mulla oli kestatio diabetes (mutta se oli myös ensimmäisen lapseni aikana ja esikoisellani ei kyseistä silmä vaivaa ole). Onko sinulla sitten enemmän tietoa tuosta mistä silmävärve sitten johtuu?

mutta sitä varmaan saa. Itse kysyn vielä että miten se silmänvärve oirehtii? Miten se silmä siis liikkuu? Eikö sitä esim. lääkärit osaa nähdä esim. vastasyntyneen kotiinlähtötarkastuksessa tai ekassa 3 kk:n lääkärintarkastuksessa neuvolassa? Ihan sillä tuosta synnytyksestä kysyin, meillä oli hapenpuutetta ja apgarit 6 . Nyt ainakin näyttää, että lapsi on ihan normaali 2 kk:n ikäinen. Ajattelin vain, että onko niillä joku yhteys, mutta osaa sitä häikkää tulla sitten melkein täysille apgarpisteen lapsille. Esikoinen oli 10 pisteen. Saa nyt nähdä miten noi pisteet vaikuttaa, kun niistäkin olen lukenut, että ne kertovat tosiaan sen synnytksen jälkeisen tilan ja niillä ei niin kovin suurta merkitystä ole, paitsi kaikki vakuutusyhtiöt ei myönnä vakuutuksia. Mutta jos viitsit, kertoisitko niistä oireista,silmäliikkeistä tarkemin ja missä iässä ne huomasit vai huomasitko itse ollenkaan?

• tyttön...
        tietoa kirjoitti:

mutta sitä varmaan saa. Itse kysyn vielä että miten se silmänvärve oirehtii? Miten se silmä siis liikkuu? Eikö sitä esim. lääkärit osaa nähdä esim. vastasyntyneen kotiinlähtötarkastuksessa tai ekassa 3 kk:n lääkärintarkastuksessa neuvolassa? Ihan sillä tuosta synnytyksestä kysyin, meillä oli hapenpuutetta ja apgarit 6 . Nyt ainakin näyttää, että lapsi on ihan normaali 2 kk:n ikäinen. Ajattelin vain, että onko niillä joku yhteys, mutta osaa sitä häikkää tulla sitten melkein täysille apgarpisteen lapsille. Esikoinen oli 10 pisteen. Saa nyt nähdä miten noi pisteet vaikuttaa, kun niistäkin olen lukenut, että ne kertovat tosiaan sen synnytksen jälkeisen tilan ja niillä ei niin kovin suurta merkitystä ole, paitsi kaikki vakuutusyhtiöt ei myönnä vakuutuksia. Mutta jos viitsit, kertoisitko niistä oireista,silmäliikkeistä tarkemin ja missä iässä ne huomasit vai huomasitko itse ollenkaan?

silmät pyörähtivät tuonne yläluomien alle heti syntyessään jo aina esim. syönnin yhteydessä, mutta lääkärit sanoivat, että se johtuu vain siitä, että lapsi oli vastasyntynyt ja imeminen on melkorankkaa puuhaa niin pikkuiselle. Eli se meni niin sanotusti väsymyksen piikkiin (kuten joillain aikuisillakin alkaa silmät pyörähdellä oikein väsyneenä). Kotiin lähtötarkistuksessa ei todettu mitään poikkeavaa ja kuten sanottu niin lapsi kasvaa ja kehittyy muuten täysin normaalisti. Menee jopa hiukan kasvukäyrien yläpuolella ja helistimillä leikkii ja viihtyy jumppamatollaan leikkimässä niillä kaikenmaailman leluillaan ja seuraa ihan normaalisti esineitä ja äitiä silmillään. Kääntyilemään oppi ihan ajallaan eli vajaa neljä kuukautta vanhana pyörähti jo mahalleen ja kova hinku olisi konttaamaan ja nostaakin peppunsa jo oikeaan asentoon, mutta tekniikassa on pientä hiomista vielä. Eli mielestäni on terhakkaammin koettamassa liikkeelle kuin esikoisemme, joka nautti vain paikallaan pötköttelystä (tosin nyt sitä vauhtia on senkin edestä) ja esikoisemme oli sitä mieltä että mitä sitä kiirehtimään, kun kerkiää sitä myöhemminkin. Tämä kakkonen on sitten siinä suhteessa erimaata eli kaiken pitäisi tapahtua nyt-heti-oitis tai mielummin vielä vähän aikaisemmin ;o) Mutta siis muutoin on aivan kuin kuka tahansa lapsi (siis kehitysvammasta ei ole kyse). Mitä nyt siinä poikeaa, ettei huoli pulloa, mutta olen kuullut, että kaikki lapset eivät pullosta osaakaan tai haluakaan syödä, että se ei taida olla kovinkaan huolestuttavaa.
        Neurologilla käytiin joka totesi, että jos hän olisi tytön nähnyt ilman vastaanotolle tuontia niin ei olisi osannut sanoa lapsessa olevan mitään vikaa. Sosiaalinen ja hymyileväinen tyttö kun on kyseessä. Varmuuden vuoksi sitten kuitenkin otettiin EEG, minkä mukaan aivot ovat ihan kunnossa ja verikokeetkin siinä samaan syssyyn, että maksaarvot, valkosolut ja verihiutaleet ovat kohdillaan. Sitten päästiin silmälääkärille joka totesi tuon synnynnäisen silmänvärveen ja sanoi, että se useimmiten poistuu itsestään, kun lapsi oppii kontrolloimaan silmiään (vauvallahan ei tuo näkö pelaa kuitenkaan ihan täysillä vielä). Sen vuoksi puoli vuotiaana on kontrolli käynti jossa katsotaan, että onko värve lisääntynyt vai pysynyt samana vai vähentynyt. Omasta mielestäni jos vertaa kuukauden takaiseen tilanteeseen niin silmät eivät temppuile läheskään niin paljon kuin silloin ja olenkin todennut että oire tulee paremmin esiin, kun tyttö on väsynyt. Virkeänä ollessaan kukaan ulkopuolinen ei kyllä osaisi enää nykyisin sanoa silmissä olevan mitään vikaa.
        Kysyitkin miten tuo oire ilmenee. Ihan pienenä, jotain muutaman viikon ikäisestä lähtien tyttö katseli kovasti ylöspäin ja pelkäsinkin kyseessä olevan karsastuksen, mutta silmät katsoivat aina samaan suuntaan, joten se suljettiin näin ollen pois ja taas epäiltiin, että lapsi vain on väsynyt ja siksi silmissä oli tuo oire. Neuvolalääkäri ei todennut mitään oiretta, mutta kerran sitten terveydenhoitaja huomasi tuon silmien pyörähdyksen ja sen että pupilli jää välillä värisemään (sitä on vaikea selittää miltä se näyttää), mutta kuitenkin ja pasitti meidät lastenlääkärille jonka mielestä jälleen kerran lapsi on ihan normaali, mutta silmät ajoittain pyörähteli niin antoi lähetteen neurologille ja silmälääkärille ja sillä tiellä nyt sitten ollaan. Nykyisin tuota pyörähtelyä tapahtuu enimmäkseen aamulla juuri ennen ensimmäisiä päikkäreitä ja illalla ennen yö unille menoa. Omassa tuttava piirissäni vain ei ole koskaan ollut silmänvärve lasta, mutta karsastuksia kylläkin, joten sen vuoksi halusin tätä kautta tietoa muilta joilla olisi silmänvärve lapsi. Ei se siis kovin pahalaatuinen voi olla koska lastenlääkäri ja neurologi ja neuvolalääkäri eivät olisi tavallisessa (ilman lähetettä) tapahtuneessa tarkastuksessa todenneet mitään poikkeavaa. Me ja aivan lähipiiri ovat enemmänkin huomanneet tuon silmien poikkeavan liikkeen ja pupillin värinän (aivan kuin ihminen joka hakee silmillään uutta kiintopistettä). Sellainen siis tämä meidän tarina.

• ei....
        tyttön... kirjoitti:

silmät pyörähtivät tuonne yläluomien alle heti syntyessään jo aina esim. syönnin yhteydessä, mutta lääkärit sanoivat, että se johtuu vain siitä, että lapsi oli vastasyntynyt ja imeminen on melkorankkaa puuhaa niin pikkuiselle. Eli se meni niin sanotusti väsymyksen piikkiin (kuten joillain aikuisillakin alkaa silmät pyörähdellä oikein väsyneenä). Kotiin lähtötarkistuksessa ei todettu mitään poikkeavaa ja kuten sanottu niin lapsi kasvaa ja kehittyy muuten täysin normaalisti. Menee jopa hiukan kasvukäyrien yläpuolella ja helistimillä leikkii ja viihtyy jumppamatollaan leikkimässä niillä kaikenmaailman leluillaan ja seuraa ihan normaalisti esineitä ja äitiä silmillään. Kääntyilemään oppi ihan ajallaan eli vajaa neljä kuukautta vanhana pyörähti jo mahalleen ja kova hinku olisi konttaamaan ja nostaakin peppunsa jo oikeaan asentoon, mutta tekniikassa on pientä hiomista vielä. Eli mielestäni on terhakkaammin koettamassa liikkeelle kuin esikoisemme, joka nautti vain paikallaan pötköttelystä (tosin nyt sitä vauhtia on senkin edestä) ja esikoisemme oli sitä mieltä että mitä sitä kiirehtimään, kun kerkiää sitä myöhemminkin. Tämä kakkonen on sitten siinä suhteessa erimaata eli kaiken pitäisi tapahtua nyt-heti-oitis tai mielummin vielä vähän aikaisemmin ;o) Mutta siis muutoin on aivan kuin kuka tahansa lapsi (siis kehitysvammasta ei ole kyse). Mitä nyt siinä poikeaa, ettei huoli pulloa, mutta olen kuullut, että kaikki lapset eivät pullosta osaakaan tai haluakaan syödä, että se ei taida olla kovinkaan huolestuttavaa.
        Neurologilla käytiin joka totesi, että jos hän olisi tytön nähnyt ilman vastaanotolle tuontia niin ei olisi osannut sanoa lapsessa olevan mitään vikaa. Sosiaalinen ja hymyileväinen tyttö kun on kyseessä. Varmuuden vuoksi sitten kuitenkin otettiin EEG, minkä mukaan aivot ovat ihan kunnossa ja verikokeetkin siinä samaan syssyyn, että maksaarvot, valkosolut ja verihiutaleet ovat kohdillaan. Sitten päästiin silmälääkärille joka totesi tuon synnynnäisen silmänvärveen ja sanoi, että se useimmiten poistuu itsestään, kun lapsi oppii kontrolloimaan silmiään (vauvallahan ei tuo näkö pelaa kuitenkaan ihan täysillä vielä). Sen vuoksi puoli vuotiaana on kontrolli käynti jossa katsotaan, että onko värve lisääntynyt vai pysynyt samana vai vähentynyt. Omasta mielestäni jos vertaa kuukauden takaiseen tilanteeseen niin silmät eivät temppuile läheskään niin paljon kuin silloin ja olenkin todennut että oire tulee paremmin esiin, kun tyttö on väsynyt. Virkeänä ollessaan kukaan ulkopuolinen ei kyllä osaisi enää nykyisin sanoa silmissä olevan mitään vikaa.
        Kysyitkin miten tuo oire ilmenee. Ihan pienenä, jotain muutaman viikon ikäisestä lähtien tyttö katseli kovasti ylöspäin ja pelkäsinkin kyseessä olevan karsastuksen, mutta silmät katsoivat aina samaan suuntaan, joten se suljettiin näin ollen pois ja taas epäiltiin, että lapsi vain on väsynyt ja siksi silmissä oli tuo oire. Neuvolalääkäri ei todennut mitään oiretta, mutta kerran sitten terveydenhoitaja huomasi tuon silmien pyörähdyksen ja sen että pupilli jää välillä värisemään (sitä on vaikea selittää miltä se näyttää), mutta kuitenkin ja pasitti meidät lastenlääkärille jonka mielestä jälleen kerran lapsi on ihan normaali, mutta silmät ajoittain pyörähteli niin antoi lähetteen neurologille ja silmälääkärille ja sillä tiellä nyt sitten ollaan. Nykyisin tuota pyörähtelyä tapahtuu enimmäkseen aamulla juuri ennen ensimmäisiä päikkäreitä ja illalla ennen yö unille menoa. Omassa tuttava piirissäni vain ei ole koskaan ollut silmänvärve lasta, mutta karsastuksia kylläkin, joten sen vuoksi halusin tätä kautta tietoa muilta joilla olisi silmänvärve lapsi. Ei se siis kovin pahalaatuinen voi olla koska lastenlääkäri ja neurologi ja neuvolalääkäri eivät olisi tavallisessa (ilman lähetettä) tapahtuneessa tarkastuksessa todenneet mitään poikkeavaa. Me ja aivan lähipiiri ovat enemmänkin huomanneet tuon silmien poikkeavan liikkeen ja pupillin värinän (aivan kuin ihminen joka hakee silmillään uutta kiintopistettä). Sellainen siis tämä meidän tarina.

Meillä pojalla kun menee unten maille joskus silmät menee luomen alle, mutta näin on ollut esikoisellakin ja minusta tuo on ihan normaalia. Silmät ei myöskään karsasta ja sitä karsastustakin voi kuulema pikkulapsilla vauvoilla olla tiettyyn ikäkuukauteen asti. Näin on annettu ymmärtää. Silmät eivät kuitenkaan värähtele eikä vapata pupillit niinkuin kuvasit vaan menevät väsymystilassa/nuhahtaessa taaksepäin. Onko se sitten silmänvärvettä? Pitääkin kysyä neuvolassa sitten. Mitä nukkuvia olen katsonut, monestihan niillä silmät liikkuu vaikka miten. Valveilla jos ne noin menis, niin sit ihmettelisin.

• siis...
        ei.... kirjoitti:

Meillä pojalla kun menee unten maille joskus silmät menee luomen alle, mutta näin on ollut esikoisellakin ja minusta tuo on ihan normaalia. Silmät ei myöskään karsasta ja sitä karsastustakin voi kuulema pikkulapsilla vauvoilla olla tiettyyn ikäkuukauteen asti. Näin on annettu ymmärtää. Silmät eivät kuitenkaan värähtele eikä vapata pupillit niinkuin kuvasit vaan menevät väsymystilassa/nuhahtaessa taaksepäin. Onko se sitten silmänvärvettä? Pitääkin kysyä neuvolassa sitten. Mitä nukkuvia olen katsonut, monestihan niillä silmät liikkuu vaikka miten. Valveilla jos ne noin menis, niin sit ihmettelisin.

...silmän värveeksi tuo luokitellaan juuri siksi, että pupilli värisee ajoittain. Ja aikaisemmin tyttö käänsi silmänsä yläluomen alle vaikka olisi ollut juuri herännyt. Nykyisin tuota tapahtuu lähestulkoon vain väsymystilassa, mutta pupilli saattaa väristä ihan virkeänäkin (tosin nykyisin harvemmin kuin ennen). Kuuden kuukauden ikään asti on kuulemma tietynlaiset karsastukset sallittuja ja siksi tästäkin on puoli vuotiaana tuo kontrollikäynti, että jos vaikka tuo värvekin häviäisi. Se on aika pieni liike minkä ne pupilllit värisee eli about millin verran mutta kuiteskin.

• ohi...
        siis... kirjoitti:

...silmän värveeksi tuo luokitellaan juuri siksi, että pupilli värisee ajoittain. Ja aikaisemmin tyttö käänsi silmänsä yläluomen alle vaikka olisi ollut juuri herännyt. Nykyisin tuota tapahtuu lähestulkoon vain väsymystilassa, mutta pupilli saattaa väristä ihan virkeänäkin (tosin nykyisin harvemmin kuin ennen). Kuuden kuukauden ikään asti on kuulemma tietynlaiset karsastukset sallittuja ja siksi tästäkin on puoli vuotiaana tuo kontrollikäynti, että jos vaikka tuo värvekin häviäisi. Se on aika pieni liike minkä ne pupilllit värisee eli about millin verran mutta kuiteskin.

Jep, toivotaan ettei tytölläsi ole virveestä huolimatta mitään vakavaa. Voihan se olla ohomenevää ja jos noinkin tarkkaan on jo tutkittu eikä mitään halyttävää, niin luulen, että voit olla huoletta. : ) Toivon ainakin. Onhan sitä äitinä kiinnittämässä joka kohtaan huomiota, ja ainakin meillä, kun apgarit oli huonot synnytyksestä johtuen. Kuitenkin kaikki vaikuttaa hyvältä ja lähtötarkastuksessakin todettiin kaikki ok. Ja pikkuvikahan se on, jos muuten näkökyky säilyy. Mulle tuo värveasia on sinänsä uusi ja siksi kiinnostuin tästä ketjusta ihan lähinnä että millaiset ne silmien liikkeet värveessä on. Luulen, ettei pojallani ole kysymys kuitenkaan värveestä. Erittäin hyvää syksyn jatkoa sinulle ja toivotaan, että asiat saavat kohdallanne valoisan lopun.

• Nystagmuslapsen äiti
        ohi... kirjoitti:

Jep, toivotaan ettei tytölläsi ole virveestä huolimatta mitään vakavaa. Voihan se olla ohomenevää ja jos noinkin tarkkaan on jo tutkittu eikä mitään halyttävää, niin luulen, että voit olla huoletta. : ) Toivon ainakin. Onhan sitä äitinä kiinnittämässä joka kohtaan huomiota, ja ainakin meillä, kun apgarit oli huonot synnytyksestä johtuen. Kuitenkin kaikki vaikuttaa hyvältä ja lähtötarkastuksessakin todettiin kaikki ok. Ja pikkuvikahan se on, jos muuten näkökyky säilyy. Mulle tuo värveasia on sinänsä uusi ja siksi kiinnostuin tästä ketjusta ihan lähinnä että millaiset ne silmien liikkeet värveessä on. Luulen, ettei pojallani ole kysymys kuitenkaan värveestä. Erittäin hyvää syksyn jatkoa sinulle ja toivotaan, että asiat saavat kohdallanne valoisan lopun.

Hei,
        meillä on ollut samanlainen tarina takana, eli tyttäremme silmävärve todettiin 5kk iässä. Olimme muutaman päivän keskussairaalassa tutkimuksissa, silloin tutkittiin mm. EEG (epilepsian poissulkemiseksi), aivoultra (aivokasvaimet), magneettikuvat ja liuta joitain verikokeita mistä kaiketi olisi ilmennyt jotkut kromosomipoikkeavuudet. Kaikki tutkimukset kuitenkin ok, eli mitään muuta ei ole kuin tuo nystagmus.

Arkeen se on vaikuttanut sen verran, että pienestä pitäen tyttö on pitänyt päätään hiukan vinossa löytääkseen sen optimaalisen pään asennon, missä silmien liike on vähäisintä.

Nyt tyttömme on reipas 5-vuotias, joka mm. osaa piirtää hyvin ja tarkasti. Eli näkö on kuitenkin hyvä ja sen suhteen ei ole huolta. Ainoa asia mikä on alkanut vaivaamaan, on pään vinosta asennosta johtuvat päänsäryt. Niitä olemme juuri tutkimassa, mitä sille voisi tehdä ja oloa helpottaa. Tietty kaikenlainen hieronta ja muu liikunta on hyväksi.

Joillakin tuo värve tosiaan saattaa ikää myöten hävitä, sitä on kaiketi vaikea ennustaa kuinka käy. Minkäänlaiset leikkaukset eivät ole auttaneet värveen poistamiseksi, tosin maailmalla ilmeisesti kyseisiä leikkauksia tehdään kokeiluluonteisesti.

Meille on ehdotettu eräänlaisia prismalaseja (silmälasit, joiden linssi "kääntää" maisemaa tiettyyn kulmaan niin että pään asento suoristuu) mutta toistaiseksi emme ole vielä sellaisia hommaneet. Voi olla että kun kouluikä lähestyy ja silmien käyttö myös tehostuu, lasit kenties tulevat ajankohtaiseksi.

Tsemppiä kaikille silmävärve-lapsen vanhemmille, ei siihen maailma kaadu, sen kanssa vain on opittava elämään. Tietoa kannattaa etsiä joka puolelta, niin voi auttaa lastaan jos ongelmia ilmenee, esim. portaissa kompurointia, tai muuta syvyysnäön ongelmaa. Silloin apua kannattaa hakea esim. neuvolalääkärin lähetteellä suoraan silmäpoliklinikan näköhoitajiin.

LIsäksi tästä lähteestä on löytynyt hyvää tietoa aiheesta:
        http://www.nystagmus.org/

Terkuin
        Äiti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe