Japaninpystykoira & toinen lemmikki. kertokaa!

Eva

Olisiko Japaninpystykorva sopiva lemmikki,jos etsii seurakoiraa? perheeni ihastui tähän koirarotuun, mutta emme tiedä sopiiko se seurakoiraksi?mistä näitä japaninpystykorva pentuja saisi Nytten(Helsinki-Vantaa-Espoo alueelta? tai vaikka jostain vähän kauempaa?)

entä voiko koiranpentua ostaa, jos meillä on kissanpentu (n.11-12 vko. vanha)? sopeutuuko ne hyvin toisiinsa? vai pitäiskö toisen niistä olla jo aiukuinen?

Toivottavasti joku vastais pian! kiitti jo etukäteen!

16

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emilia

      "Jampsi" on käyttötarkoitukseltaankin seurakoira, joten kyllä se seurakoiraksi sopii! Japaninpystykorvista kannattaa etsiä tietoa netistä ja kirjoista (eiköhän siitäkin rodusta löydy). Yleensä koirat sopeutuvat kissoihin ja kissa koiriin, ole vain kärsivällinen. Ja vielä jos kumpikin ovat pentuja toisiinsa totuttaminen on huomattavasti helpompaa.

      • Eva

        kiitos! :)

        olis vielä yks kysymys,kun nyt vanhemmat sanoo että muka en veisi sitä koiraa ulos,jos semmonen hankittais. koska ne on huomannu meiän naapurin lapset ei vie...ni en sitte veis minäkään muka. miten ne sais uskomaan että vien? ulkoilutan välillä naapurin koiraakin. Ja haluaisin todella koiran ja uskon että pystyn huolehtimaan siitä


      • nau

        on japanin pysty korvaja kun näin viestisi hain koira kirjan ja rupean piinaa maan sinua
        ______________________________________

        YLEISTÄ
        pieni,valkoinen,pitkäkarvainen,seurakoira,

        LUONNE
        vilkas ja valpas,aina hyväntuulinen ja ystävällinen, mikä selittää kasvavan suosion.herkkähaukkuisuus ei tavallista, mutta sitä esiintyy.jotkut yksilöt voivat olla myös arkoja.



        okei tässäoli tekstiä tuskin apua mutta oli kiva kirjoittaa kyllä se on selvä seura koira


      • Eva
        nau kirjoitti:

        on japanin pysty korvaja kun näin viestisi hain koira kirjan ja rupean piinaa maan sinua
        ______________________________________

        YLEISTÄ
        pieni,valkoinen,pitkäkarvainen,seurakoira,

        LUONNE
        vilkas ja valpas,aina hyväntuulinen ja ystävällinen, mikä selittää kasvavan suosion.herkkähaukkuisuus ei tavallista, mutta sitä esiintyy.jotkut yksilöt voivat olla myös arkoja.



        okei tässäoli tekstiä tuskin apua mutta oli kiva kirjoittaa kyllä se on selvä seura koira

        Joo, kiitti tiedoista Nau! pitää vaan saada vanhemmat tajuamaan että MÄ HALUAN KOIRAN! hehe. eilen ne oli jo silleen että saisin semmosen,mutta tänään oli vähän eri mielellä. toivottavasti suostuu.
        onko sulla,nau,muuten ite oma Japaninpystykorva koira?


    • Susu

      Meillä ei kissan ja japsin elämästä tullut mitään, kun kissa antoi koiralle selkään.
      Lisäksi japsit kyllä on hyvin herkkähaukkuisia, pystykorvarotu kun on. Eli ei välttämättä mikään kerrostaloon nro 1. koira...

      Japsi tarvitsee uskomattoman paljon liikuntaa, vaikka onkin ns. seurakoira. Jos se ei saa liikuntaa tai muuta aktiviteettia, se alkaa pahoinpidellä paikkoja kotona yksin ollessaan.

      Lisäksi voit varautua siihen, ettet millään meinaa löytää sopivaa ruokaa koirallesi. Japsit nimittäin on todella herkkävatsaisia, ja oksentelevat sitten minne sattuu, jos ruoka ei sovi mahalle.

      Japsi on myös yhden miehen koira, ja suhtautuu usein varautuneesti vieraisiin, ja jos vieras koskee, voi jopa purra.

      Japsi on usein myös todella itsepäinen, ja karkailee helposti, jollei ole hyvin peruskoulutettu.

      Kaikenkaikkiaan aika "epävarma" rotu, ei sovi lainkaan ensimmäiseksi koiraksi.

      • Eva

        hmmmmm,nyt sen hankkimista täytyy miettiä. Miten olis Samojedin koira? tai Suomenlapinkoira? me asutaan omakotitalossa.. ja se olis mun eka koira,joten,please,helppikää mua!


      • Susu
        Eva kirjoitti:

        hmmmmm,nyt sen hankkimista täytyy miettiä. Miten olis Samojedin koira? tai Suomenlapinkoira? me asutaan omakotitalossa.. ja se olis mun eka koira,joten,please,helppikää mua!

        Suosittelen lämpimästi cockerspanielia ekaksi koiraksi. Suloinen ja ystävällinen rotu, tykkää ihan kaikista, jopa vieraista, käy hyvin harrastuskoiraksi (ei siis ole tyhmä tai itsepäinen), suhteellisen helppo kouluttaa, aktiivinen pieni koira. Tiedän hyvän kasvattajankin, jos kiinnostaa.


      • Eva
        Susu kirjoitti:

        Suosittelen lämpimästi cockerspanielia ekaksi koiraksi. Suloinen ja ystävällinen rotu, tykkää ihan kaikista, jopa vieraista, käy hyvin harrastuskoiraksi (ei siis ole tyhmä tai itsepäinen), suhteellisen helppo kouluttaa, aktiivinen pieni koira. Tiedän hyvän kasvattajankin, jos kiinnostaa.

        haluis mitään cockerspanielia,sorry. ei sillä että se ei olis muka ihana koira ja muuta,mut mä ite haluaisin jonkun näistä: japaninpystykorvan, samojedin tai suomenlapinkoiran

        mutta mikä neuvoksi kun vanhemmat sanoo että en veis sitä koiraa ulos jos saisin semmosen? ne sanoo että kumpikaan niistä, tai mun systeri ei veis sitä ulos kertaakaan... ehkä vaan sillon vois, jos oon kipee. *hmph!*


      • Susu
        Eva kirjoitti:

        haluis mitään cockerspanielia,sorry. ei sillä että se ei olis muka ihana koira ja muuta,mut mä ite haluaisin jonkun näistä: japaninpystykorvan, samojedin tai suomenlapinkoiran

        mutta mikä neuvoksi kun vanhemmat sanoo että en veis sitä koiraa ulos jos saisin semmosen? ne sanoo että kumpikaan niistä, tai mun systeri ei veis sitä ulos kertaakaan... ehkä vaan sillon vois, jos oon kipee. *hmph!*

        ...Mutku sä haluut... Hei, jospa hankit koiran vasta sitten, kun asut omassa asunnossasi. Ulkoiluta vaan muiden koiria sen aikaa ja opettele koiraharrastuksesta muutakin kuin rotujen nimet. Asia on kuitenkin niin, että vanhempasi ne joutuvat maksamaan koiran ja kaikki siitä aiheutuvat kustannukset. Vanhempasi joutuvat koiraa ulkoiluttamaan kun sinä olet poikia jahtaamassa perjantai- ja lauantai-iltaisin. Silloin kun itse olin teini-ikäinen ja halusin ja sainkin koiran, niin äitini pisti sen eräänäkin perjantai-iltana huoneeseeni niin, että koira paskas lattialle, kun sillä oli niin kamala hätä, kun olin muualla enkä käyttäny sitä ulkona. Siitä opin, että ei kannata sitoutua MIHINKÄÄN alle 18-vuotiaana, jossei ole ihan pakko!

        Sitäpaitsi nuo mainitsemasi rodut ei todellakaan ole mitään helppoja rotuja. Sulla kuule itku pärähtää kun samo on järsiny ensimmäisen vagabondis pilalle tai lappari räkyttäny tärykalvos hajalle, tai japsi syöny meikkivoitees purkkineen päivineen ja joudut käyttämään sitä eläinlääkärillä ja SE MAKSAA!

        Se peruste, että HALUAA koiran, ei ole oikea peruste koiran hankkimiselle. Ja sulle taitaa olla toi pelkkä koiran ulkonäkö tärkeetä, kun niin tiettyä koiraa vielä haluat.


      • Eva
        Susu kirjoitti:

        ...Mutku sä haluut... Hei, jospa hankit koiran vasta sitten, kun asut omassa asunnossasi. Ulkoiluta vaan muiden koiria sen aikaa ja opettele koiraharrastuksesta muutakin kuin rotujen nimet. Asia on kuitenkin niin, että vanhempasi ne joutuvat maksamaan koiran ja kaikki siitä aiheutuvat kustannukset. Vanhempasi joutuvat koiraa ulkoiluttamaan kun sinä olet poikia jahtaamassa perjantai- ja lauantai-iltaisin. Silloin kun itse olin teini-ikäinen ja halusin ja sainkin koiran, niin äitini pisti sen eräänäkin perjantai-iltana huoneeseeni niin, että koira paskas lattialle, kun sillä oli niin kamala hätä, kun olin muualla enkä käyttäny sitä ulkona. Siitä opin, että ei kannata sitoutua MIHINKÄÄN alle 18-vuotiaana, jossei ole ihan pakko!

        Sitäpaitsi nuo mainitsemasi rodut ei todellakaan ole mitään helppoja rotuja. Sulla kuule itku pärähtää kun samo on järsiny ensimmäisen vagabondis pilalle tai lappari räkyttäny tärykalvos hajalle, tai japsi syöny meikkivoitees purkkineen päivineen ja joudut käyttämään sitä eläinlääkärillä ja SE MAKSAA!

        Se peruste, että HALUAA koiran, ei ole oikea peruste koiran hankkimiselle. Ja sulle taitaa olla toi pelkkä koiran ulkonäkö tärkeetä, kun niin tiettyä koiraa vielä haluat.

        calm down!

        *huokaus*

        ei sen ulkonäkö ole tärkeintä! mutta ite vain ihastuin näihin rotuihin,mitä sanoin. luin just tietoo niistä ja kaikkee.

        varmaan sitte pitää hankkii koira ku asun omas asunnossa.

        mikä koira sul muuten on?


      • Titi
        Eva kirjoitti:

        calm down!

        *huokaus*

        ei sen ulkonäkö ole tärkeintä! mutta ite vain ihastuin näihin rotuihin,mitä sanoin. luin just tietoo niistä ja kaikkee.

        varmaan sitte pitää hankkii koira ku asun omas asunnossa.

        mikä koira sul muuten on?

        Mä itse hommasin koirani 15-vuotiaana. Isäni ei halunnut koiraa (sanoi, että hajottaa kämpän ja niinhän se kyllä pentuna tekikin, mutta kyllä isä koirasta tykkäsi/tykkää). Isä meni vahingossa sanomaan mulle, kun koiraa kinuin, että kun itse pystyt maksamaan, niin ota silloin (varmana siitä etten mä pystyisi). Niimpä mä sitten vuoden jaoin mainoksia ja keräsin rahat kasaan. samalla luin kaikki koirakirjat, mitä kirajastossa oli. Olin jo pari vuotta seurannut isoissa koiranäyttelyissä koiria sekä tokoa ja agilityä. Koira tuli meille tai mun koirahan se täysin oli/on. Mielestäni se, että nuori itse kerää rahat koiraansa kovalla työllä kyllä kertoo siitä, ettei koiran hommaaminen ole mikään päähän pisto. Itselläni ei koskaan ole ollut ongelmia siinä, että koira olisi jäänyt "iltajuoksujeni" takia hoitamatta. Koira on aina ollut se ykkösjuttu, jonka mukaan muu elämä on suunniteltu. Eikä varmasti tämä palveluskoirarotuinen koirani saanut ainakaan huonompaa kotia, kun se myytiin nuorelle ihmiselle. Uskaltaisin väittää, että päin vastoin mulla oli enempi aikaa ja intoa kouluttaa ja ulkoiluttaa koiraa kuin mitä monilla aikuisilla on. Tosin ei ole mitenkään harvinaista, että vanhemmat ostaa lapselle/nuorelle koiran, joka sitä kovasti kinuu ja pentuajan mentyä ohi kiinnostus lopahtaa tai tulee ongelmia, koska ei olla yhtään perehdytty/kiinnostuttu koiran perustottelevaisuuden opetuksesta.
        Tunnen kolme japsiurosta, enkä sanoisi niiden olevan mitään helppoja. Eivät pidä lapsista, ovat itsepäisiä ja jopa purevat vieraita esim. jos olleet hoidossa ja vieras on laittanut kaulapannan tms.Eli kyllä tämäkin rotu tarvitsee koulutusta. Itse olen sitä mieltä, ettei ihmisen, jolla ei ole kiinnostusta/kykyä kouluttaa koiralleen edes perusasioita, tarvitsisi ottaa koiraa ollenkaan vaan esim. kissa. Kissoistakin löytyy koiramaisia rotuja, jotka oppivat noutamaan ja kulkemaan hihnassa, mutteivat vaadi koulutusta kuten koirat...
        Neuvoisin sinua menemään koiranäyttelyihin, koulutuksiin ym. seuraamaan rotuja, joista olet kiinnostunut. Siten parhaiten selviää, onko kyseiset rodut sinulle sopivia ja lue myös paljon koirakirjoja. Vaikka jokaisella kirjoittajalla onkin omat mielipiteensä, niin luettuasi niitä paljon, opit niistä sentään perusasiat. Älä koskaan luota sokeasti toisten antamiin neuvoihin, vaan mieti itse!!
        En tiedä ikääsi, mutta koiran koulutukseen kykeneminen on luonne kysymys ei ikäkysymys. Eri asia on, jos olet hyvin nuori. Mielestäni noin 15-vuotias kyllä osaa kantaa vastuun koirasta, jos oikeasti on siitä kiinnostunut.Kenties nuorempikin, jos perheessä vanhemmat ovat koiraihmisiä ja osaavat auttaa, mutta sinun tapauksessasi näin ei ollut. Tämä oli minun mielipiteeni, jokaisella on omansa ja pitääkin olla!


    • Titi

      Tuntemani japsit tulevat toimeen hyvin kissojen kanssa. Helpoiten kissa ja koira oppii tulemaan toimeen just, kun molemmat on pentuja. Useimmiten kissa on se hankalampi osapuoli. Eli kun kissasi aikuistuu, sen on vaikeampi sopeutua taloon tulevaan koiraan. Kissatkin on tietty yksilöitä ja riippuuhan se siitä koirastakin, jos se on rauhallinen, voi kissa hyvinkin suvaita sen myöhemminkin. Entä oletko miettinyt keeshondia eli hollanninpystykorvaa? Sehän on samantyyppinen kuin mainitsemasi koirarodut. Kun olin lapsi kaverini sai kessun noin 10-vuotiaana ja pärjäsi sen kanssa hyvin. En tosin tunne muita kessuja, mutta tietääkseni ovat suht helppoja ja oppivaisiakin. Tosin herkkähaukkuisuus voi olla kerrostalossa ongelma.

    • gryh

      Volpino italiano vois kans olla ihan hyvä ekaks koiraks. minulla on ollut. Samanlainen kuin japsi mutta pienempi. Lapinkoiraa en suosittele ekaksi koiraksi mutta samojedi on ok

    • Anonyymi

      Sopiiko japaninpystykorva ensimmäiseksi koiraksi?

    • Anonyymi

      En suosittele samojedinkoiraa asuntoon? 🥰

    • Anonyymi

      Pystykorva hankala kiiman vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe