Kokemuksia tähänkin suuntaan

Täällä on nyt ollut aika paljon juttua Propralista. Olen ihan kohta 17 v tyttö ja myös minulle määrättiin Propral 40 mg kaksi viikkoa sitten migreenin estolääkitykseksi. Haluaisinkin kysyä, että voiko tämä kyseinen lääke aiheuttaa painajaisia, sillä ennen en ole painajaisia nähnyt ja olen nukkunut hyvin. Nyt sitten herään vähän väliä. Myös nukkumaanmennessä, saattaa sydämeen pistää ilkeästi, vaikkakin vain hetken jonka jälkeen meneen ohi. Eihän estolääkityksessä voi olla kyse siitä, että hinnalla millä hyvänsä estetään migreenikohtaukset ja muuten olo saa olla kuinka paha tahansa, nimittäin...

Syön Propralia nyt aamuisin ja iltaisin, lääkemäärää nostin vähän aikaa sitten ohjeitten mukaan. Olen huomannut että päivät kuluvat ikäänkuin ihmeellisessä pöllyssä ja olen kuin hidastetussa filmissä. Pitäisikö odottaa että lääkemäärä on sen kaksi tablettia päivässä ja katsoa mitkä ovat vaikutukset vai luovuttaa ja pyytää jo seuraavalla seurantakäynnillä vaihtoa. Mukavia olette te, jotka jaksatte vastata näihin toisten mieltä painaviin kysymyksiin. Täältä saa ikäänkuin vertaistukea.
41296
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Esim. otat viikon ajan 1/4 tabl, vaikkapa 'murustaen' senkin suunnilleen puoliksi, siis jos otat aamuin illoin. Näin minimoit haittavaikutukset ja elimistösi ehtii tottua lääkeaineeseen.
Seuraavalla vk:lla sitten puolikas viikon ajan, jne. Eli etenet ihan voinnin mukaan.

Voi aiheuttaa painajaisia, ainakin minulle tuo vastaava, mutta astmaatikoille sopivampi Orloc aiheuttaa.
Myöskin Propral on ns rasvaliukoinen beetasalpaaja eli läpäisee veri-aivoesteen.
Kokeile ottaa lääkkeesi siten, ettet lähitunteina syö mitään rasvaista ruokaa. Rasvainen 'ruoka' voi edistää lääkkeen imeytymistä. Olen itse huomannut painajaisten lisääntyvän, jos syön esim. jäätelöä lääkkeenoton aikoihin.

Muuten kyllä painajaiset vähenevät viikkojen kuluessa;unia näen kyllä tavallista enemmän vieläkin.

Eli tuntemuksesi ovat 'normaaleja' jos olet nopeasti lääkkeen aloittanut. Itse aloitin yllä mainitulla tavalla.

Terv. migreeni&astma

Äänestä

annostukseen vaan toimi kuten lääkäri on neuvonut!!
Ja kyllä, painajaisiakin on itselleni Propralista tullut

Äänestä
  • sillä olen hoitoalan ammattilainen ja olen lisäksi Yliopiston Apteekin palvelunumerosta päivystävältä proviisorilta osan antamistani neuvoista saanut.
    Itsellänikin oli haittavaikutuksia kun otin vasta vain puolikkaan lääkärin määräämästä annoksesta. Aloittaessani yllä mainituilla ohjeilla, sain lääkkeestäni hyödyn ilman haittoja.
    Apteekkihenkilökunta tietää lääkkeen vaikutuksista lääkäriä enemmän, lääkäri määrää lääkkeen ja tekee dg:n.

    Toki en missään nimessä ehdota muita lääkkeitä otettavaksi nettiohjeiden mukaan!

    Propral on tässä tapauksessa 'turvallinen' lääke, jota käytetään paljon esim. esiintymisjännitykseen tilanteen/tarpeen mukaan.

    Äänestä

Totuus on, että ikään ja painoon nähden kannattaa lääkitykset aina alottaa varovasti ja pikkuhiljaa nostaa annosta. Kenellä tahansa voi elimistö tai nuppi mennä sekaisin jos yhtäkkiä saa kovan annostuksen vierasta lääkettä elimistöönsä.

Tietenkin annostus kannattaa AINA sopia lääkärin kanssa ja että lääkäri myös seuraa annostuksen nostoa/laskua.

Itse tiedän niin monta lääkettä migreenin kokeilleena, että jos elämää rajoittavia sivuvaikutuksia jatkuu yli 2 viikkoa, kannattaa lääke lopettaa. Migreenin hoidossa lääkekokeiluja vaan joutuu kovasti tekemään, koska kaikki on yksilöitä. Mutta varmasti sinullekkin löytyy oikea lääke, aikaa se vie mutta kun se löytyy niin se palkitsee! Voimia!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


12345 kirjoitti:

Täällä on nyt ollut aika paljon juttua Propralista. Olen ihan kohta 17 v tyttö ja myös minulle määrättiin Propral 40 mg kaksi viikkoa sitten migreenin estolääkitykseksi. Haluaisinkin kysyä, että voiko tämä kyseinen lääke aiheuttaa painajaisia, sillä ennen en ole painajaisia nähnyt ja olen nukkunut hyvin. Nyt sitten herään vähän väliä. Myös nukkumaanmennessä, saattaa sydämeen pistää ilkeästi, vaikkakin vain hetken jonka jälkeen meneen ohi. Eihän estolääkityksessä voi olla kyse siitä, että hinnalla millä hyvänsä estetään migreenikohtaukset ja muuten olo saa olla kuinka paha tahansa, nimittäin...

Syön Propralia nyt aamuisin ja iltaisin, lääkemäärää nostin vähän aikaa sitten ohjeitten mukaan. Olen huomannut että päivät kuluvat ikäänkuin ihmeellisessä pöllyssä ja olen kuin hidastetussa filmissä. Pitäisikö odottaa että lääkemäärä on sen kaksi tablettia päivässä ja katsoa mitkä ovat vaikutukset vai luovuttaa ja pyytää jo seuraavalla seurantakäynnillä vaihtoa. Mukavia olette te, jotka jaksatte vastata näihin toisten mieltä painaviin kysymyksiin. Täältä saa ikäänkuin vertaistukea.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu