Liitto vai pyytämistä? 1.Piet.3:21

Vanhassa käännöksessä kyseinen kohta kuuluu "hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä". Näin myös Luther.

Uudestikastajat mielelänsä puhuvat 38-käännöksen mukaan, "hyvän omantunnon pyytämisestä". Uudestikastajilla on ilmeisesti huono omatunto ja kasteella pyytävät hyvää omaatuntoa. Kysenen sana on erään luotettavan sanakirjan mukaan "eperooteema". Liitto sanan merkitys sanalla "eperooteema" ollut jo ennen uudentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Merkittävää on myös, että Luther kääänsi tämän liitoksi. Liitto vastaa myös hyvin Raaamatun muuta kielenkäyttöä. Koska kaste on liitto, on siitä hyötyä meille jatkuvasti. Pietari ei kirjoita näitä sanoja kasteoppilaille, vaan kastetuille kristityille, että he osaisivat käyttää kerran saamaansa kastetta oikein.

Vanha Raamattu: 21. "Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"

Uusikäännös: 21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus".

Uudelleenkastajien lähtökohtana suosimaansa käännökseen kasteesta on oma ratkaisu ja ettei pieni lapsi osaa uskoa.

- On yhä uudelleen heiltä kysyttävä, vaikka myönnämmekin, että ihmisellä on vapaata tahtoa maallisissa asioissa, mutta kuinka ihmeessä hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun? Tämä opinkohta koskeekin vanhusrkauttamusoppia.

Kuten tiedämme, että selvästi Raamattu sanoo, näin:

1.KOr.2:14. "Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.
15. Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia".

48

1094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • lähti ns. ratkaisukristittyjen väitteistä, joilla he puolustavat uutta kastetta.

        Jo uskonpuhdistaja opettaa, että pienokaisten kaste on kaikkein varmin kaste, sillä se ei saata valehdella, eikä pettää. Sensijaan aikuisen kehittyneessä mielessä voi piillä valhe ja petos.


      • Aikakirja
        weha kirjoitti:

        lähti ns. ratkaisukristittyjen väitteistä, joilla he puolustavat uutta kastetta.

        Jo uskonpuhdistaja opettaa, että pienokaisten kaste on kaikkein varmin kaste, sillä se ei saata valehdella, eikä pettää. Sensijaan aikuisen kehittyneessä mielessä voi piillä valhe ja petos.

        Sen jokainen voi itse lukea Raamatustaan.


      • Siis kaikkinainen
        weha kirjoitti:

        lähti ns. ratkaisukristittyjen väitteistä, joilla he puolustavat uutta kastetta.

        Jo uskonpuhdistaja opettaa, että pienokaisten kaste on kaikkein varmin kaste, sillä se ei saata valehdella, eikä pettää. Sensijaan aikuisen kehittyneessä mielessä voi piillä valhe ja petos.

        aikuisen ihmisen parannuksen teko on turhaa, kun
        siinä voi piillä valhe ja petos????????

        Oletkohan täysin järjissäsi?

        Miten tuollainen väkivaltainen vauvakaste voi olla
        armoa?
        Eihän siinä kysytä vauvalta mitään!
        Sehän on armottomuutta, joa lapsen pelastuminen
        riippuu vanhempien halusta!

        Eikä Jumalaltakaan, vaan siinä yritetään pakottaa Jumalaa:
        "Nyt sinun pitää tehdä liitto tämän vauvan kanssa
        kun me vanhemmat ja pappi olemme niin päättäneet."

        Naurettavaa touhua.

        Raamatullinen kaste perustuu vapaaehtoisuuteen:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
        kastettiin."


      • Siis kaikkinainen kirjoitti:

        aikuisen ihmisen parannuksen teko on turhaa, kun
        siinä voi piillä valhe ja petos????????

        Oletkohan täysin järjissäsi?

        Miten tuollainen väkivaltainen vauvakaste voi olla
        armoa?
        Eihän siinä kysytä vauvalta mitään!
        Sehän on armottomuutta, joa lapsen pelastuminen
        riippuu vanhempien halusta!

        Eikä Jumalaltakaan, vaan siinä yritetään pakottaa Jumalaa:
        "Nyt sinun pitää tehdä liitto tämän vauvan kanssa
        kun me vanhemmat ja pappi olemme niin päättäneet."

        Naurettavaa touhua.

        Raamatullinen kaste perustuu vapaaehtoisuuteen:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne
        kastettiin."

        on niinkin, että uudestikastaja joukoissa on menty kasteelle, kun kaverikin on mennyt. On niitäkin, jotka kastattavat itsensä kolmasti, niinkuin paikkakunnallani ruotsinkielisessä helluntai seurakunnassa. Olivat kunnolla tulleet, kuulema uskoon. Samoin eräät perinteiset pabtistist maassamme, kastavat helluntailaisia yms. jotka ovat kunnolla tulleet uskoon.

        Mutta ei, Raamatun mukaan hengenluomaan ykseyteen kuuluu vain yksi kaste (Ef.4), kaikki muut kasteet on turhaa lotrausta ja saa uskoa syntinä anteeksi. Vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, Emme edellenkään tarvitse maassamme uudelleen kastamista, vaan uudesti uskomista. Kyllä se Kristus tulee pian, kun väärät opit vain kasvavat.

        Koska uskon lahja, on yksin Jumalan teko, niin voidaan pienetkin lapset kastaa, varsinkin kun Jeesus nimenomaan sanoo näiden uskovan:

        Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen".


      • Mitä järkeä on
        weha kirjoitti:

        on niinkin, että uudestikastaja joukoissa on menty kasteelle, kun kaverikin on mennyt. On niitäkin, jotka kastattavat itsensä kolmasti, niinkuin paikkakunnallani ruotsinkielisessä helluntai seurakunnassa. Olivat kunnolla tulleet, kuulema uskoon. Samoin eräät perinteiset pabtistist maassamme, kastavat helluntailaisia yms. jotka ovat kunnolla tulleet uskoon.

        Mutta ei, Raamatun mukaan hengenluomaan ykseyteen kuuluu vain yksi kaste (Ef.4), kaikki muut kasteet on turhaa lotrausta ja saa uskoa syntinä anteeksi. Vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, Emme edellenkään tarvitse maassamme uudelleen kastamista, vaan uudesti uskomista. Kyllä se Kristus tulee pian, kun väärät opit vain kasvavat.

        Koska uskon lahja, on yksin Jumalan teko, niin voidaan pienetkin lapset kastaa, varsinkin kun Jeesus nimenomaan sanoo näiden uskovan:

        Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen".

        kastaa tällainen pieni vauva, JOS HÄN ON JO USKOSSA?

        Annetaan hänen kasvaa rauhassa ja mennä itse kasteelle sitten kun haluaa!


      • Mitä järkeä on kirjoitti:

        kastaa tällainen pieni vauva, JOS HÄN ON JO USKOSSA?

        Annetaan hänen kasvaa rauhassa ja mennä itse kasteelle sitten kun haluaa!

        kastetaan, jotka uskovat. Tottakai vanhemmat tahtovat liittää lapsensa tuohon Jumalan tekemään hyvän omantunnon liittoon. Meillä on myös esikuva vanhastatestamentista, kuinka tuomio, ei koske lasta vaan vanhempia, jotka laiminlyövät kasteen armoliiton lapsiltaan:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: ""Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.


      • Eikö uskossa
        weha kirjoitti:

        kastetaan, jotka uskovat. Tottakai vanhemmat tahtovat liittää lapsensa tuohon Jumalan tekemään hyvän omantunnon liittoon. Meillä on myös esikuva vanhastatestamentista, kuinka tuomio, ei koske lasta vaan vanhempia, jotka laiminlyövät kasteen armoliiton lapsiltaan:

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: ""Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        oleva olekkaan vielä liitossa Jumalan kanssa????
        Tuo oli taas uusi Raamatun tulkinta!

        Kaste on vain ULKOINEN MERKKI TÄSTÄ LIITOSTA, kuten
        Lutherkin sanoo Kirkkopostillassaan:
        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."

        Tuo kertomus Mooseksesta ja Sipporasta ei mi-
        tenkään kuvaa lapsikastetta. Vai oletko kuullut,
        että joku olisi kuollut sen tähden, että ei
        ole vauvana kastettu????
        Sinulla vaan mielikuvitus laukkaa liian lujaa!


      • Eikö uskossa kirjoitti:

        oleva olekkaan vielä liitossa Jumalan kanssa????
        Tuo oli taas uusi Raamatun tulkinta!

        Kaste on vain ULKOINEN MERKKI TÄSTÄ LIITOSTA, kuten
        Lutherkin sanoo Kirkkopostillassaan:
        "Luther toteaa kirkkopostillassaan: "Saattaahan joku uskoa, vaikka ei ole kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta... Mutta ellei kastetta voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita."

        Tuo kertomus Mooseksesta ja Sipporasta ei mi-
        tenkään kuvaa lapsikastetta. Vai oletko kuullut,
        että joku olisi kuollut sen tähden, että ei
        ole vauvana kastettu????
        Sinulla vaan mielikuvitus laukkaa liian lujaa!

        Siis ympärileikkauksen paikalla tuli kaste kaikille kansoille(kol.2:11-13), ja Mooseksen tapaus oli esimerkkinä ja varoituksena meille.


      • Mooseksen tapaus
        weha kirjoitti:

        Siis ympärileikkauksen paikalla tuli kaste kaikille kansoille(kol.2:11-13), ja Mooseksen tapaus oli esimerkkinä ja varoituksena meille.

        ei liity vauvakasteeseen millään tavalla.
        Montako vauvaa on kuollut kastamattomuuden takia????

        Ympärileikkaus EI PELASTANUT KETÄÄN POIKAVAUVAA!!!!
        Se oli vain ulkoinen merkki siitä, että kuului valittuun kansaan!
        Juutalainen pelastui vain noudattamalla lakia!

        Kaste ei tullut ympärileikkauksen sijaan, vaan
        "SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUS"
        V Moos 10:16
        "Ympärileikatkaa sydämenne, älkääkä olko enää niskureita."
        Room 2:29
        "Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa."


    • Sectori

      Miksi lopetit keskustelun tuhlaajapojan vertauksesta? Noin puheliaaksi mieheksi keskustelu loppui aika äkisti. Kysyn, vaikka ei aiheeseen liitykään.

    • kaikki vaikuttaa kaikkeen

      1 Niin olkaan vaimot myös miehillensä alamaiset, että nekin, jotka ei sanaa usko, vaimoin tavoista ilman sanaa voitetuksi tulisivat,
      2 Kuin he teidän puhtaan menonne näkevät pelvossa.
      3 Joidenka kaunistus ei pidä oleman ulkonaisissa hiusten palmikoissa ja kullan ympäri-ripustamisessa eli vaatteen puvussa,
      4 Vaan salainen ihminen ilman vikaa sydämessä, lakialla ja hiljaisella hengellä, se on kallis Jumalan edessä.
      5 Sillä näin ovat pyhätkin vaimot muinen itsensä kaunistaneet, jotka toivonsa panivat Jumalan päälle ja olivat miehillensä alamaiset,
      6 Niinkuin Sara oli Abrahamille kuuliainen ja kutsui hänen herraksi, jonka tyttäriksi te tulleet olette, jos te hyvin teette ja pelkäämättä olette.
      7 Te, miehet, myös asukaat heidän kanssansa taidolla ja antakaat vaimolliselle niinkuin heikommalle astialle hänen kunniansa, niinkuin myös elämän armon kanssaperillisille, ettei teidän rukouksenne estetyiksi tulisi.
      8 Mutta viimein olkaat kaikki yksimieliset, ynnä kärsiväiset, pitäin veljellistä rakkautta keskenänne, laupiaat, ystävälliset,
      9 Ei kostain pahaa pahalla, eikä kirouksella kirousta, vaan paremmin siunatkaat, tietäen, että te olette kutsutut siunausta perimään.
      10 Sillä joka elää tahtoo ja hyviä päiviä nähdä, hän hillitkään kielensä pahuudesta ja huulensa vilppiä puhumasta,
      11 Hän välttäkään pahaa ja tehkään hyvää, etsikään rauhaa ja noudattamaan sitä.
      12 Sillä Herran silmät ovat vanhurskasten päälle ja hänen korvansa heidän rukouksissansa; mutta Herran kasvot ovat pahointekiöitä vastaan.
      13 Ja kuka on, joka taitaa teitä vahingoittaa, jos te hyvää pyydätte?
      14 Ja jos te vielä oikeudenkin tähden kärsisitte, niin te kuitenkin autuaat olette; mutta älkäät peljätkö heidän vaatimistansa, alkäät myös heitä hämmästykö.
      15 Mutta pyhittäkäät Herra Jumala teidän sydämissänne. Olkaat myös aina valmiit vastaamaan jokaista, joka teidän toivonne perustusta tutkistelee, joka teissä on, hiljaisuudella ja pelvolla,
      16 Ja pitäkäät hyvä omatunto, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahantekiöitä, häpeäisivät, että he ovat häväisseet teidän hyvän menonne Kristuksessa.
      17 Sillä se on parempi, jos Jumalan tahto niin on, että te hyvän työn tähden kärsitte kuin pahan.
      18 Sillä Kristus myös kerran kärsi meidän synteimme tähden, hurskas vääräin edestä, että hän meitä Jumalalle uhrais: lihan kautta tosin kuoletettu, mutta Hengen kautta eläväksi tehty,
      19 Jossa hän myös meni pois ja saarnasi hengille vankeudessa,
      20 Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
      21 Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
      22 Joka on Jumalan oikialle kädelle, taivaasen mennyt, ja hänelle ovat enkelit ja vallat ja voimat alamaiset."

      • lähetysaikaa, ja on toki huomioitava Raamatun kokonaisuusopetus. Kastessa otetaan kolmiyhteisen Jumalan nimelle ja kasteessa siunataan pieni lapsikin:
        "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteesssa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.

        Kristinopissamme on hyvin sanottu tästä: "Hyvän omantunnonliittoon kuuluu velvoituksia, jotka koskevat vanhempia, kummeja ja ennen kaikkea kastettuja, että usko ja Hyvä omatunto säilyisivät.´Ne eivät säily itsestään. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat"


      • on paneudutta oikeaan Raamatulliseen vanhurskauttamisoppiin, josta tulee kirkaasti esiin juuri ja ennenmuuta pienten lasten kaste.


      • kicki112
        weha kirjoitti:

        lähetysaikaa, ja on toki huomioitava Raamatun kokonaisuusopetus. Kastessa otetaan kolmiyhteisen Jumalan nimelle ja kasteessa siunataan pieni lapsikin:
        "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteesssa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.

        Kristinopissamme on hyvin sanottu tästä: "Hyvän omantunnonliittoon kuuluu velvoituksia, jotka koskevat vanhempia, kummeja ja ennen kaikkea kastettuja, että usko ja Hyvä omatunto säilyisivät.´Ne eivät säily itsestään. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat"

        osalta. Ja enää ei kuulemma ainakaan Ruotsissa ole pakko ottaa kummeja lapselleen...


      • vieläpä puoltaa liitto sanaa, kuinka tulisi usko ja hyvä omatunto säilyttää.


      • kicki112 kirjoitti:

        osalta. Ja enää ei kuulemma ainakaan Ruotsissa ole pakko ottaa kummeja lapselleen...

        ehtii väliin, niin on sanottava, että kummi on myös ns. todistaja ja ihan Raamatullinekin.

        esim. '...että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla...' (Matt.18:16). Kaste on eittämättä tällainen asia.


      • Aikakirja
        weha kirjoitti:

        lähetysaikaa, ja on toki huomioitava Raamatun kokonaisuusopetus. Kastessa otetaan kolmiyhteisen Jumalan nimelle ja kasteessa siunataan pieni lapsikin:
        "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteesssa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.

        Kristinopissamme on hyvin sanottu tästä: "Hyvän omantunnonliittoon kuuluu velvoituksia, jotka koskevat vanhempia, kummeja ja ennen kaikkea kastettuja, että usko ja Hyvä omatunto säilyisivät.´Ne eivät säily itsestään. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat"

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille:

        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen

        *) ... syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


      • kavalasti?????
        weha kirjoitti:

        lähetysaikaa, ja on toki huomioitava Raamatun kokonaisuusopetus. Kastessa otetaan kolmiyhteisen Jumalan nimelle ja kasteessa siunataan pieni lapsikin:
        "...mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteesssa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto.

        Kristinopissamme on hyvin sanottu tästä: "Hyvän omantunnonliittoon kuuluu velvoituksia, jotka koskevat vanhempia, kummeja ja ennen kaikkea kastettuja, että usko ja Hyvä omatunto säilyisivät.´Ne eivät säily itsestään. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat"

        "1 Nämät ovat Israelin lasten nimet, jotka Jakobin kanssa tulivat Egyptiin, itsekukin huoneinensa he sinne tulivat,
        2 Ruben, Simeon, Levi ja Juuda.
        3 Isaskar, Zebulon ja Benjamin.
        4 Dan, Naphtali, Gad ja Asser.
        5 Ja kaikki henget, jotka Jakobin kupeista olivat tulleet, olivat seitsemänkymmentä henkeä. Mutta Joseph oli (ennen) Egyptissä.
        6 Ja Joseph oli kuollut, ja kaikki hänen veljensä, ja kaikki sen aikaiset.
        7 Ja Israelin lapset olivat hedelmälliset ja suuresti enenivät ja lisääntyivät, ja sangen voimallisesti vahvistuivat, niin että maa täytettiin heistä.
        8 Niin uusi kuningas tuli Egyptiin, joka ei Josephista mitään tietänyt.
        9 Hän sanoi kansallensa: katso, Israelin lasten joukko on suurempi ja väkevämpi meitä.
        10 Tulkaat, käykäämme kavalasti heidän kimppuunsa, ettei heitä tulisi niin paljo. Sillä jos joku sota nousis, tohtisivat he mennä meidän vihamiestemme puolelle, ja sotia meitä vastaan, ja lähteä maalta pois.
        11 Niin asetettiin heidän päällensä veron päämiehet, vaivaamaan heitä orjuudella; sillä Pharaolle rakennettiin verokaupungit, Pitom ja Raamses.
        12 Mutta jota enemmin he rasittivat kansaa, sitä enemmin se lisääntyi ja kasvoi. Ja he tulivat suutuksiin Israelin lasten tähden.
        13 Ja Egyptiläiset vaivasivat Israelin lapsia orjuudella armaitsemata.
        14 Ja saattivat heidän elämänsä katkeraksi raskaalla saven ja tiilein työllä, ja kaikkinaisella rasituksella kedolla, ja kaikkinaisella työllä, kuin he taisivat heidän päällensä panna, armaitsemata.
        15 Ja Egyptin kuningas puhui Heprealaisille lastenämmille, joista yhden nimi oli Siphra, ja toisen nimi Pua.
        16 Ja hän sanoi: Koska te autatte Hebreailaisia vaimoja heidän synnyttäissänsä, ja näette istuimella, jos on poika, niin surmatkaat häntä; mutta jos se tytär on, niin se eläköön.
        17 Mutta lastenämmät pelkäsivät Jumalaa, ja ei tehneet niinkuin Egyptin kuningas oli heille sanonut; mutta antoivat poikaiset elää.
        18 Niin Egyptin kuningas kutsui lastenämmät, ja sanoi heille: miksi te tämän teitte, että te annoitte poikaisten elää?
        19 Niin lastenämmät vastasivat Pharaota: Heprealaiset vaimot ei ole niinkuin Egyptiläiset; sillä he ovat vahvemmat luonnostansa, ja ennenkuin lastenämmä tulee heidän tykönsä, ovat he synnyttäneet.
        20 Sentähden teki Jumala lastenämmille hyvin, ja kansa lisääntyi ja vahvistui sangen suuresti.
        21 Ja että lastenämmät pelkäsivät Jumalaa, rakensi hän heille huoneita.
        22 Niin käski Pharao kaikelle kansallensa, sanoen: kaikki pojat kuin syntyvät pitää teidän heittämän virtaan, mutta kaikki tyttäret antakaat elää."


      • Raamattu ei mainitse
        weha kirjoitti:

        on paneudutta oikeaan Raamatulliseen vanhurskauttamisoppiin, josta tulee kirkaasti esiin juuri ja ennenmuuta pienten lasten kaste.

        kertaakaan vauvojen kasteesta.
        Perhekuntakasteidenkin kohdalla saattoi olla isom-
        pia lapsia, jotka olivat sen ikäisiä, että uskoivat
        julistettua sanaa:

        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus ja KOKO HÄNEN PERHEKUNTANSA USKOIVAT,...ja heidät kastettiin."

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"
        "Usko tulee kuulemisesta", Room 10:17
        -eikä kasteesta!

        Sanotaanko Wehan Raamatussa:
        Joka kastetaan ja joka myöhemmin kykenee uskomman,
        pelastuu"???????


      • Raamattu ei mainitse kirjoitti:

        kertaakaan vauvojen kasteesta.
        Perhekuntakasteidenkin kohdalla saattoi olla isom-
        pia lapsia, jotka olivat sen ikäisiä, että uskoivat
        julistettua sanaa:

        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus ja KOKO HÄNEN PERHEKUNTANSA USKOIVAT,...ja heidät kastettiin."

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"
        "Usko tulee kuulemisesta", Room 10:17
        -eikä kasteesta!

        Sanotaanko Wehan Raamatussa:
        Joka kastetaan ja joka myöhemmin kykenee uskomman,
        pelastuu"???????

        Raamattu käyttää perhekuntien kasteista seuraavia asioita "kaikki omaiset" koko perhekunta" (oikos). Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia:

        Apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".


      • v 1776 näin
        Raamattu ei mainitse kirjoitti:

        kertaakaan vauvojen kasteesta.
        Perhekuntakasteidenkin kohdalla saattoi olla isom-
        pia lapsia, jotka olivat sen ikäisiä, että uskoivat
        julistettua sanaa:

        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies, Krispus ja KOKO HÄNEN PERHEKUNTANSA USKOIVAT,...ja heidät kastettiin."

        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"
        "Usko tulee kuulemisesta", Room 10:17
        -eikä kasteesta!

        Sanotaanko Wehan Raamatussa:
        Joka kastetaan ja joka myöhemmin kykenee uskomman,
        pelastuu"???????

        "1 Senjälkeen läksi Paavali Atenasta ja tuli Korintoon,
        2 Ja löysi siellä Juudalaisen, Akvila nimeltä, Pontosta sukuisin, joka äsken Italiasta tullut oli, ja Priskillan hänen emäntänsä, (että Klaudius oli käskenyt kaikki Juudalaiset Roomista mennä pois,) joiden tykö hän meni.
        3 Ja että hän oli yhdessä ammatissa, viipyi hän heidän tykönänsä, ja teki työtä; sillä heidän ammattinsa oli telttoja tehdä.
        4 Mutta hän opetti synagogassa joka lepopäivä ja sai uskomaan sekä Juudalaisia että Grekiläisiä.
        5 Mutta kuin Silas ja Timoteus Makedoniasta tulivat, oli Paavali hengeltä vaadittu, ja todisti Juudalaisille, että Jesus on Kristus.
        6 Kuin he puhuivat vastaan ja pilkkasivat, pudisti hän vaattensa ja sanoi heille: teidän verenne olkoon teidän päänne päälle: tästedes minä menen viatoinna pakanain tykö.
        7 Ja hän siirsi itsensä sieltä ja meni yhden huoneesen, jonka nimi oli Justus: se oli Jumalaa palvelevainen, jonka huone oli läsnä synagogaa.
        8 Mutta Krispus, synagogan ylimmäinen, uskoi Herran päälle kaiken huoneensa kanssa. Ja monta Korintolaisista, jotka kuulivat, uskoivat ja kastettiin.
        9 Mutta Herra sanoi yöllä Paavalille näyn kautta: älä pelkää, vaan puhu, äläkä vaikene;
        10 Sillä minä olen sinun kanssas, eikä yhdenkään pidä karkaaman sinun päälles vahingoittamaan sinua; sillä minulla on paljo kansaa tässä kaupungissa.
        11 Niin hän istui siellä ajastajan ja kuusi kuukautta, ja opetti heille Jumalan sanaa.
        12 Mutta kuin Gallio oli maanvanhin Akajassa, karkasivat Juudalaiset yksimielisesti Paavalin päälle ja veivät hänen tuomioistuimen eteen,
        13 Sanoen: tämä neuvoo kansaa palvelemaan Jumalaa vastoin lakia.
        14 Kuin Paavali rupesi suutansa avaamaan, sanoi Gallio Juudalaisille: jos olis jotakin vääryyttä eli jotakin hirmuista työtä tehty, oi Juudalaiset, niin olis kohtuullinen, että minä teitä kuulisin;
        15 Mutta jos kysymys on opista ja sanoista ja teidän laistanne, niin katsokaat itse: en minä tahdo niiden tuomari olla.
        16 Ja ajoi pois heidät tuomioistuimen edestä.
        17 Niin kaikki Grekiläiset ottivat kiinni Sosteneen, synagogan päämiehen, ja pieksivät hänen tuomio-istuimen edessä; ja ei Gallio niitä mitään totellut.
        18 Mutta Paavali oli vielä siellä pitkän ajan, ja jätti veljet hyvästi, ja purjehti Syriaan, ja hänen kanssansa Priskilla ja Akvila, ja hän ajeli päänsä Kenkreissä; sillä hänellä oli lupaus.
        19 Ja tuli Ephesoon ja jätti ne sinne; mutta itse hän meni synagogaan ja puhui Juudalaisten kanssa.
        20 Ja he rukoilivat häntä, että hän enemmän aikaa viipyis heidän tykönänsä; vaan ei hän tahtonut;
        21 Mutta jätti heidät hyvästi, sanoen: minun tulee kaiketi mennä Jerusalemiin tälle juhlalle, joka nyt lähestyy. Mutta sitte minä palajan, jos Jumala suo, teidän tykönne. Ja niin hän läksi matkaan Ephesosta,
        22 Ja tuli Kesareaan, meni ylös ja tervehti seurakuntaa, ja meni alas Antioikiaan,
        23 Ja vietti siellä hetken aikaa, ja meni sitten matkaansa, ja vaelsi järjestänsä Galatian ja Phrygian maakunnan lävitse, vahvistain kaikkia opetuslapsia.
        24 Niin tuli Ephesoon Juudalainen, Apollos nimeltä, Aleksandriasta sukuisin, puhelias mies ja taitava Raamatuissa.
        25 Tämä oli opetettu Herran tielle ja oli palava hengessä, puhui ja opetti visusti Herrasta, ja tiesi ainoasti Johanneksen kasteen.
        26 Tämä rupesi rohkiasti synagogassa opettamaan. Kuin Akvila ja Priskilla hänen kuulivat, ottivat he hänen tykönsä ja selittivät tarkemmasti hänelle Jumalan tien.
        27 Mutta kuin hän tahtoi mennä Akajaan, kirjoittivat veljet ja neuvoivat opetuslapsia häntä korjaamaan. Ja kuin hän sinne tuli, autti hän paljon niitä, jotka uskoivat armon kautta.
        28 Sillä hän voitti miehuullisesti Juudalaiset ja osoitti julkisesti Raamatuista, että Jesus on Kristus."


      • mielikuvitus lentää
        weha kirjoitti:

        Raamattu käyttää perhekuntien kasteista seuraavia asioita "kaikki omaiset" koko perhekunta" (oikos). Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia:

        Apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".

        liian voimakkasti.
        Ei meidän tarvitse perustaa uskoamme OLETUKSIIN!!!!!

        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!!


      • mielikuvitus lentää kirjoitti:

        liian voimakkasti.
        Ei meidän tarvitse perustaa uskoamme OLETUKSIIN!!!!!

        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen
        Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset."

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!!

        lapsikasteelle on toisaalla Raamatussa ja ilmenee juuri vanhurskauttamisopissa kirkkaimmillaan.

        Voimme olla varmoja siitä, että lapsikasteen hylkääjät liikkuvat pimeitä järjen teitä, väittämällä, ettei pieni lapsi osaa uskoa, ja näin tehden uskosta ihmisen järjen tien. Jumalan lapset pitäytyvät Jumalan sanaan ja ilolla löytävät sieltä, sekä käskyn, että velvoituksen lapsikasteeseen, että myös todellisen autuaallisen lapsenuskon. Vaikka lapsikasteen uudesti kastajat yleisesti hylkäävät, niin pienistä, ihan pienimmistä lapsista, Jeesus sanoo suoraan: ”Jotka uskovat minuun”.
        Matt.18:6. Tätä ei nuo hengellisyydet tahdo nähdä, vaan sanovat, ettei tuo kohta pieniä lapsia tarkoita. Luukas käyttää myös pienistä lapsista sanaa, ”prefos” pieni vauva, joiden Jeesus sanoi Jumalan valtakuntaan kuuluvan ja siten uskovan.

        Jeesus ottaa vastaan lapset

        Luuk.18:15. Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
        16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

        Luterin tekstiin voi tässä yhteydessä aamenensa sanoa, mitään epäilemättä:
        "Mutta niitten(nimittäin lasten) usko, jotka eivät itsestänsä tule kasteeseen, vaan Kristuksen käskystä tuodaan sinne, jätä hänen haltuunsa, joka käskee heidät tuoda tykönsä. Kasta heitä tämän käskyn turvissa ja sano: Herra, sinä saatat heitä tähän ja käsket kastaa: itse tuosta vastannetkin. Siihen minä luotan, eikä minun tarvitse ajaa eikä poistaa heitä tyköäni! Jos eivät vanhain lailla kuulleet sanaa, jonka kautta usko syntyy, kuulevat he sitä pienten lasten lailla. Vanhat kuulevat sitä korvilla ja järjellä, usein ilman uskoa, mutta lapset kuulevat sitä korvilla ja uskolla, ilman järkeä; ja usko on sitä lähempänä, mitä vähempänä järki on, ja mitä väkevämpi se on, joka tahtoo heitä kasteeseen, kuin täysi-ikäisen tahto, jotka itsestänsä tulevat (kirkkop.1 193).


      • voi mennä, jos
        weha kirjoitti:

        lapsikasteelle on toisaalla Raamatussa ja ilmenee juuri vanhurskauttamisopissa kirkkaimmillaan.

        Voimme olla varmoja siitä, että lapsikasteen hylkääjät liikkuvat pimeitä järjen teitä, väittämällä, ettei pieni lapsi osaa uskoa, ja näin tehden uskosta ihmisen järjen tien. Jumalan lapset pitäytyvät Jumalan sanaan ja ilolla löytävät sieltä, sekä käskyn, että velvoituksen lapsikasteeseen, että myös todellisen autuaallisen lapsenuskon. Vaikka lapsikasteen uudesti kastajat yleisesti hylkäävät, niin pienistä, ihan pienimmistä lapsista, Jeesus sanoo suoraan: ”Jotka uskovat minuun”.
        Matt.18:6. Tätä ei nuo hengellisyydet tahdo nähdä, vaan sanovat, ettei tuo kohta pieniä lapsia tarkoita. Luukas käyttää myös pienistä lapsista sanaa, ”prefos” pieni vauva, joiden Jeesus sanoi Jumalan valtakuntaan kuuluvan ja siten uskovan.

        Jeesus ottaa vastaan lapset

        Luuk.18:15. Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
        16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

        Luterin tekstiin voi tässä yhteydessä aamenensa sanoa, mitään epäilemättä:
        "Mutta niitten(nimittäin lasten) usko, jotka eivät itsestänsä tule kasteeseen, vaan Kristuksen käskystä tuodaan sinne, jätä hänen haltuunsa, joka käskee heidät tuoda tykönsä. Kasta heitä tämän käskyn turvissa ja sano: Herra, sinä saatat heitä tähän ja käsket kastaa: itse tuosta vastannetkin. Siihen minä luotan, eikä minun tarvitse ajaa eikä poistaa heitä tyköäni! Jos eivät vanhain lailla kuulleet sanaa, jonka kautta usko syntyy, kuulevat he sitä pienten lasten lailla. Vanhat kuulevat sitä korvilla ja järjellä, usein ilman uskoa, mutta lapset kuulevat sitä korvilla ja uskolla, ilman järkeä; ja usko on sitä lähempänä, mitä vähempänä järki on, ja mitä väkevämpi se on, joka tahtoo heitä kasteeseen, kuin täysi-ikäisen tahto, jotka itsestänsä tulevat (kirkkop.1 193).

        papukaijan tavoin toistaa vanhan munkin keskiaikaisia käsityksiä!

        Lapsikaste on lakia kirkkaimmillaan. Siinä vanhemmat
        koettavat omalla teollaan vanhurskauttaa viatto-
        man vauvan, joka Jeesuksenkin sanojen mukaan on
        taivaskelpoinen.
        Se on mitä suurinta ratkaisuoppia ja armotto-
        muutta.
        Vauvan pelastuminenko riippuu vanhempien teoista?
        Entä, jos vanhemmat eivät viekkään vauvaa kastet-
        tavaksi?????

        Luther sekoilee pahasti tuon kasteoppinsa kanssa.
        Välillä lapset uskovat, hetken perästä heidät vanhurskautetaan kasteessa.

        Mutta tässä hän on oikeassa:

        Jeesus ottaa vastaan lapset"
        Jeesus ei vaadi lapsia kastettavaksi, vaan Hän siunaa heitä SELLAISENAAN.
        Miksi tämä käytäntö ei kelpaa teille?

        Erehtyikö Jeesus?
        Miksi ajatte kastamattomat lapset pois Jeesuksen
        sylistä ja vaaditte heille kastetta, jotta he
        kelpaisivat Jumalalle.
        Kitenkin Jeesus sanoo: Matt 18:3
        "Totisesti minä sanon teille:
        Ellette käänny ja tule lasten kaltaiseksi, ette
        pääse taivasten valtakuntaan."

        Tuossakaan EI PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN!


      • voi mennä, jos kirjoitti:

        papukaijan tavoin toistaa vanhan munkin keskiaikaisia käsityksiä!

        Lapsikaste on lakia kirkkaimmillaan. Siinä vanhemmat
        koettavat omalla teollaan vanhurskauttaa viatto-
        man vauvan, joka Jeesuksenkin sanojen mukaan on
        taivaskelpoinen.
        Se on mitä suurinta ratkaisuoppia ja armotto-
        muutta.
        Vauvan pelastuminenko riippuu vanhempien teoista?
        Entä, jos vanhemmat eivät viekkään vauvaa kastet-
        tavaksi?????

        Luther sekoilee pahasti tuon kasteoppinsa kanssa.
        Välillä lapset uskovat, hetken perästä heidät vanhurskautetaan kasteessa.

        Mutta tässä hän on oikeassa:

        Jeesus ottaa vastaan lapset"
        Jeesus ei vaadi lapsia kastettavaksi, vaan Hän siunaa heitä SELLAISENAAN.
        Miksi tämä käytäntö ei kelpaa teille?

        Erehtyikö Jeesus?
        Miksi ajatte kastamattomat lapset pois Jeesuksen
        sylistä ja vaaditte heille kastetta, jotta he
        kelpaisivat Jumalalle.
        Kitenkin Jeesus sanoo: Matt 18:3
        "Totisesti minä sanon teille:
        Ellette käänny ja tule lasten kaltaiseksi, ette
        pääse taivasten valtakuntaan."

        Tuossakaan EI PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN!

        hyvinkin Vapahtajan luokse pienokainen. Ei ole mitään estettä, etteikö pieniä lapsia voisi ja tulisi kastaa.


      • Vauva on jo
        weha kirjoitti:

        hyvinkin Vapahtajan luokse pienokainen. Ei ole mitään estettä, etteikö pieniä lapsia voisi ja tulisi kastaa.

        Jeesuksen sylissä ilman kastettakin!!!!!

        Miksi riistätte heidät sieltä?

        Ei häntä tarvitse kastaa. Eihän Jeesuskaan kastanut näitä pienokaisia!
        Pelkkä siunaus riittää!


      • kasteen liitto
        weha kirjoitti:

        vieläpä puoltaa liitto sanaa, kuinka tulisi usko ja hyvä omatunto säilyttää.

        kestää läpi elämän vaikka Jumalan liitto israelilaisten kanssa meni mynkään, kun juutalaiset
        rikkoivat liiton??????

        Onko vesi verta sakeampaa?


    • on eperotema

      englanniksi usein käännetty 'pledge'
      pledge: lupaus, luvata, malja, pantti, sitoumus, vakuus, vakuutus, veikata, veto, omistaa, vakuuttaa
      pledge vow: luvata
      pledger: pantinantaja

      Liittokin on ihan samaa asiaa kuvaava mielestäni. Jumalan lujan armoliiton lupaus/vakuus

      • Jumalan armoliittoon tulee, niin on tarkoin huomattava, että se on Jumalan yksin tekemä, mutta ihmisen iankaikkiseksi parhaaksi tekemä liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita kohtaan ja nimenomaan hänen uskollisuuteensa.


      • Sectori
        weha kirjoitti:

        Jumalan armoliittoon tulee, niin on tarkoin huomattava, että se on Jumalan yksin tekemä, mutta ihmisen iankaikkiseksi parhaaksi tekemä liitto. Se perustuu Jumalan rakkauteen meitä langenneita kohtaan ja nimenomaan hänen uskollisuuteensa.

        Eikö sitten vanhurskauttaminenkin ole Jumalan yksin tekemä? Ja perustu Jumalan rakkauteen langenneita kohtaan. Tähänhän sinä jo kertaalleen päädyit tuhlaajapoikakeskustelussa.


      • Sectori kirjoitti:

        Eikö sitten vanhurskauttaminenkin ole Jumalan yksin tekemä? Ja perustu Jumalan rakkauteen langenneita kohtaan. Tähänhän sinä jo kertaalleen päädyit tuhlaajapoikakeskustelussa.

        Raamatun selvä opetus on, että Pois ovat pelastuksestamme omat tekomme tai hengelliset ratkaisut. Tässä opista ja näkökohdasta, myös aukeaa pienten lasten usko ja kaste. Vaarien ja vauvojen pelastustie on sama, joka on "uskon kautta". Mitään muita pelastusteitä Raamattu kun ei tunne.

        Uudelleen kastajat väittävät yleisesti pienten lasten olevan synnittömiä ja pelastuvan sellaisenaan, ilman uskoa. Raamattu ei moista tietä tunne, vaan opettaa: "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) ja "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Siinäpä varsinainen kastureiden oppi, johon tulevat omat kyvyt, ratkaisut ja teot mukaan.

        Raamatun opetuksen mukaisesti, pienet lapset syntyvät kaksiosaisina tänne maailmaan, syntisinä ja vanhurskautettuna. Toisin sanoen, pienet lapset syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa ja heillä on vanhurskaus ja elämä, eli usko myös:

        Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".

        Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen".

        Tämänkin mukaan, ihan pienimmät uskovat.


      • tehdä Jeesuksesta
        weha kirjoitti:

        Raamatun selvä opetus on, että Pois ovat pelastuksestamme omat tekomme tai hengelliset ratkaisut. Tässä opista ja näkökohdasta, myös aukeaa pienten lasten usko ja kaste. Vaarien ja vauvojen pelastustie on sama, joka on "uskon kautta". Mitään muita pelastusteitä Raamattu kun ei tunne.

        Uudelleen kastajat väittävät yleisesti pienten lasten olevan synnittömiä ja pelastuvan sellaisenaan, ilman uskoa. Raamattu ei moista tietä tunne, vaan opettaa: "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) ja "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Siinäpä varsinainen kastureiden oppi, johon tulevat omat kyvyt, ratkaisut ja teot mukaan.

        Raamatun opetuksen mukaisesti, pienet lapset syntyvät kaksiosaisina tänne maailmaan, syntisinä ja vanhurskautettuna. Toisin sanoen, pienet lapset syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa ja heillä on vanhurskaus ja elämä, eli usko myös:

        Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".

        Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen".

        Tämänkin mukaan, ihan pienimmät uskovat.

        valehtelija!
        Sanot:
        "Uudelleen kastajat väittävät yleisesti pienten lasten olevan synnittömiä ja pelastuvan sellaisenaan"

        Jeesus sanoi:
        "Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta."

        Jeesus käski laittaa myllynkiven sellaisen kaulaan,
        joka opillaan yrittää estää lapsilta taivaskelpoisuus!


      • tehdä Jeesuksesta kirjoitti:

        valehtelija!
        Sanot:
        "Uudelleen kastajat väittävät yleisesti pienten lasten olevan synnittömiä ja pelastuvan sellaisenaan"

        Jeesus sanoi:
        "Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta."

        Jeesus käski laittaa myllynkiven sellaisen kaulaan,
        joka opillaan yrittää estää lapsilta taivaskelpoisuus!

        Jeesus sanoi:
        "Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta."
        Aivan, mutta uskon kautta!!! Mitään muuta pelastustietä Raamattu ei tunne.


    • Aikakirja

      Hän on käyttänyt 1500 luvun saksankieltä, ja kääntäjänä tietysti muitakin kieliä. v. 1776 Lizeliuksen kääntämä Biblian käännös on suomentajan käyttämä vanhemmissa suomennoksissa.

      Teksteistäsi kyllä näkee että et ymmärrä kasteesta mitään, etkä myöskään Lutherin opetuksista. Jätä sen tähden kristinopin opettaminen niille jotka sen hallitsevat.

      • Lutherin käännöksen pohja. Luther oli verraton Raamatun kääntäjä, eikä mikään laiska mies.


    • uusia kannuksia

      itselleen kaste-asialla, kun sai nenilleen tuhlaaja-
      poikajutussa ja lähetystyötä koskevissa jutuissa.
      Yritystä hänellä ainakin riittää, mutta vailitettavasti ei taitoa eikä tietoa!
      Helppohan on kopioda toisten kirjoituksia..

      Onkohan Weha luopunut vl-seurakunnan opista, kun
      kyselee:
      "Mutta kuinka ihmeessä hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun"??????

      Eikö siis hengellisesti kuollut voikkaan vl-seuroissa tehdä omaa ratkaisua puhujan vetoo-
      mukseen tehdä parannus???
      Onko se käsien vilkuttaminen sitten turhaa?

      Miksi Raamattu sanoo:
      "Valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella"!
      jos kerran ihminen ei voi tehdä ratkaisua!!!!

      Miksi Paavalille sanottiin:
      "Nouse, mitä viivyttelet. Anna kastaa ITSESI."

      Eikö Jumala olisi kastanaut Paavalin vaikka vä-
      kisin, jos kerran Jumala tekee kaiken???

      Helluntaina Pietari saarnasi: Ap 2:38
      "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..."

      Käskikö Pietari hakea myös vauvat kastettavaksi???
      Miksi Pietari käski tehdä parannus, jos hengellisesti kuollut ihminen ei voi tehdä mi-
      tään pelastuakseen???

      Taitaa Weha sekoittaa vielä noita vanhoja ev. lut
      oppeja ja lestadiolaisten oppia keskenään, kun
      tekee tyhjäksi lestadiolaisten parannuksen teon!!!
      Mutta eihän se ole ensimmäinen kerta!

      • eli ratkaisukristillisyyttä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä elävän uskon kanssa, vaan on kaukana siitä. Nimittäin menee tuossa uskossa menee laki ja evankeliumi sekaisin hyvin kohtalokkaalla tavalla.

        Pelastus on näet vain yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman mitään lain tekoja.

        Room.3:28. "Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä".

        Se että usko tulee kuulemisesta, sopii hyvin kastettuun pieneen lapseen, että usko voisi säilyä kasvaa ja tulla "äänellisesti" tunnustavaksi.

        Uudelleenkastajat ymmärtävät uskon hyvin järkeen sopivalla tavalla. Heidän mukaansa vasta aikuiset voivat uskoa! Tällöin ei huomata, että Jeesus asettaa lapsen uskon esikuvaksi. Vaikka luterilainen kirkkomme onkin suurissa opillisissa ja siten hengellisissä vaikeuksissa, on yhä Jumalan lasten joukko oikealla tiellä ja tässä joukossa ilmenee todellisia armolahjoja.


      • täysillä matkassa?
        weha kirjoitti:

        eli ratkaisukristillisyyttä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä elävän uskon kanssa, vaan on kaukana siitä. Nimittäin menee tuossa uskossa menee laki ja evankeliumi sekaisin hyvin kohtalokkaalla tavalla.

        Pelastus on näet vain yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman mitään lain tekoja.

        Room.3:28. "Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä".

        Se että usko tulee kuulemisesta, sopii hyvin kastettuun pieneen lapseen, että usko voisi säilyä kasvaa ja tulla "äänellisesti" tunnustavaksi.

        Uudelleenkastajat ymmärtävät uskon hyvin järkeen sopivalla tavalla. Heidän mukaansa vasta aikuiset voivat uskoa! Tällöin ei huomata, että Jeesus asettaa lapsen uskon esikuvaksi. Vaikka luterilainen kirkkomme onkin suurissa opillisissa ja siten hengellisissä vaikeuksissa, on yhä Jumalan lasten joukko oikealla tiellä ja tässä joukossa ilmenee todellisia armolahjoja.

        Sanot:
        "Se että usko tulee kuulemisesta, sopii hyvin kastettuun pieneen lapseen,"

        Millä kielellä vauva uskoo?????
        Miten hän osoittaa uskonsa, kun Raamattu kehoittaa:
        "Koetelkaa oletteko uskossa" 2. Kor 13:5

        Room 10:14
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei julisteta?"
        Miten vauva voi ymmärtää julistetun sanan?

        Eihän vauvaltakysytä mitään, vaan se kastetaan
        väkisin!!!

        Eikö se ole ratkaisukristillisyyttä, kun vanhemmat
        ratkaisevat vauvan puolesta!!!!!


      • täysillä matkassa? kirjoitti:

        Sanot:
        "Se että usko tulee kuulemisesta, sopii hyvin kastettuun pieneen lapseen,"

        Millä kielellä vauva uskoo?????
        Miten hän osoittaa uskonsa, kun Raamattu kehoittaa:
        "Koetelkaa oletteko uskossa" 2. Kor 13:5

        Room 10:14
        "Kuinka kukaan voi uskoa, ellei julisteta?"
        Miten vauva voi ymmärtää julistetun sanan?

        Eihän vauvaltakysytä mitään, vaan se kastetaan
        väkisin!!!

        Eikö se ole ratkaisukristillisyyttä, kun vanhemmat
        ratkaisevat vauvan puolesta!!!!!

        Nyt menee laki ja evankeliumi sekaisin. On armon oppi kaukana ja suorituskristillisyyttä parhaimmillaan. Sokea ja typerä, ylpeä on tuo henki.

        Raamattu sanoo näin: 1,kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta".

        Siis meillä on kolmiosainen lähetyskäsky, joka kehoittaa kastamaan ja opettamaan pitämään kaikki. Lapsia viemme ihan Jeesuksen käskystä hänen luokseen kasteessa.


      • Pakollisesta vauvakasteesta
        weha kirjoitti:

        Nyt menee laki ja evankeliumi sekaisin. On armon oppi kaukana ja suorituskristillisyyttä parhaimmillaan. Sokea ja typerä, ylpeä on tuo henki.

        Raamattu sanoo näin: 1,kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta".

        Siis meillä on kolmiosainen lähetyskäsky, joka kehoittaa kastamaan ja opettamaan pitämään kaikki. Lapsia viemme ihan Jeesuksen käskystä hänen luokseen kasteessa.

        on armo kaukana. Keskiajalla sellaiset vanhemmat menettivät henkensä, jotka eivät alistuneet tuo-
        hon PAKKO ARMOON.
        Lasten pakollinen kastaminen on suorituskristilli-
        syyttä pahimmillaan.
        Vanhemmat ja pappi sopivat keskenään, milloin
        Jumalan pitää "vanhurskauttaa " vauva.
        Esim.
        Lauantaina klo 14.00 Jumalan täytyy ottaa
        tämä lapsi omakseen, kun me papin kanssa olemme
        niin päättäneet!
        Missä vaiheessa kysytään Jumalan mielipidettä?

        Onneksi kirkolla ei ole enää valtaa miekan avulla
        pakottaa ketään kasteelle, mutta moni uskovainen
        on menettänyt henkensä, kun on halunnut totella
        Jumalaa enemmän kuin valtion kanssa liitossa
        olevan kirkkolaitoksen määräyksiä.
        Erikoista, että Weha, joka edustaa lestadiolai-
        suutta, puolustaa noin voimakkaasti "porttokirkon"
        oppikäsitystä!


      • noudata tätä
        weha kirjoitti:

        Nyt menee laki ja evankeliumi sekaisin. On armon oppi kaukana ja suorituskristillisyyttä parhaimmillaan. Sokea ja typerä, ylpeä on tuo henki.

        Raamattu sanoo näin: 1,kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta".

        Siis meillä on kolmiosainen lähetyskäsky, joka kehoittaa kastamaan ja opettamaan pitämään kaikki. Lapsia viemme ihan Jeesuksen käskystä hänen luokseen kasteessa.

        lähetyskäskyä???????

        Käskeekö Jeesus lähetyskäskyssään teidän pysyä tiiviisti Oulun seudulla?


    • Kempelainen

      Weha, tuo nimityksesi uudelleen kastaja, ei pohjaudu Raamattuun, siellä toimitusta sanotetaan kasteeksi, mitä taas ei puhuta vauva ”veden ripottelusta” millään muotoa.

      Paavali kertoo kasteesta Apt 2;38 > Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.< Aika vakuuttavaa. Markus kirjoittaa 16 luvussa >: Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen>jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.< Mitä syntiä viaton lapsi on tehnyt, koska Hän on synnit, mikä vaivaa Hänen omaatuntoaan, että se pitää liitotta udelleen. Olet hieman hassu nyt WEHA.

      - On yhä uudelleen heiltä kysyttävä, vaikka myönnämmekin, että ihmisellä on vapaata tahtoa maallisissa asioissa, mutta kuinka ihmeessä hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun? Tämä opinkohta koskeekin vanhusrkauttamusoppia.** Tarkoittaa mitä???

      Jussi.

    • vapaiden suuntien mukaan, pieni lapsi syntyy synnittömänä ja vailla syntiä. Miten ihmeessä tuo henki lukee Raamattua?

      Miksi ihmeessä Raamattu sitten sanoo, että "synnin palkka on kuolema"?
      Kuolevathan ne pienet lapsetkin!

      Ps.51:7. "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun".

      Job.15:14. "Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!"

      Room.3:10. "Niinkuin kirjoitettu on: ei ole kenkään vanhurskas, ei yksikään"

      Job.25:4. "Kuinka on ihminen hurskas Jumalan edessä? eli kuinka vaimon lapsi on puhdas?
      5. Katso, kuu ei valaise vielä, eikä tähdet ole vielä kirkkaat hänen silmäinsä edessä:
      6. Kuinka paljo vähemmin ihminen, se mato, ja ihmisen lapsi se toukka?"

      Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet" -

      Ef.2:3"... ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin"

      Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".

      • tavoin noita samoja

        Raamatun kohtia, etkä ajattele, mitä niissä sanotaan.

        Mahtoi Jeesuskin olla vapaiden suuntien edustaja,
        sillä Hänhän sanoi, että Lastenkaltaisten on
        taivasten valtakunta.
        Hän EI KASTANUT VAUVOJA!!!!!

        Job 15:14
        Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!"

        Tuo oli masentuneen Jobin puhetta, kun hän puolus-
        teli viattomuuttaan. Jumala ITSE SANOI JOBIN PUHEESTA: Job 38:2
        "Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheillasi
        pimennät minun aivoitukseni."

        Ps.51:7. "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun".
        Tämä oli LANGENNEEN DAAVIDIN PUOLUSTELUA lankee-
        muksensa jälkeen. Se EI OLE Jumalan ilmoitusta
        meille, sillä Raamattuun on kirjoitettu paljon muitakin Daavidin sanoja, jotka eivät ole meille
        opiksi. Esim pitääkö meidänkin tapattaa lähim-
        mäinen, kuten Daavid KÄSKI Uurian suhteen!!!!!
        Pitää ymmärtää asiayhteys, missä mikin asia on
        sanottu!!!!

        Etkö vieläkään tajua, että kuolema tuli ihmisten
        osaksi Aatamin ja Eevan lankeemuksen seurauksena,
        eikä kenenkään omien syntien tähden.
        Kuoleehan kastettu vauvakin!!!!
        Eli kasteella ei ollutkaan mitään vaikutusta!

        "Kaikki ovat syntiä tehneet" koskee tietysti sellaisia, jotka ylipäänsä ovat tehneet jotain!!!
        Mitä syntiä vauva on tehnyt?????

        Ihminen tuomitaan TEKOJENSA MUKAAN, eikä synty-
        mänsä perusteella, Ilm 20:12, eikä sen
        perusteella, mitä vanhemmat ovat tehneet tai
        jättäneet tekemättä!

        Nämäkin asiat on kerrottu sinulle monta kertaa, mutta tuon keskiaikaisen munkin opit ovat niin
        syvällä sinun päässäsi, että et pääsen niistä
        eroon.
        Uskotko kaiken, mitä Luther sanoi?
        Sittenhän aurinko kiertää maapalloa!


      • tavoin noita samoja kirjoitti:

        Raamatun kohtia, etkä ajattele, mitä niissä sanotaan.

        Mahtoi Jeesuskin olla vapaiden suuntien edustaja,
        sillä Hänhän sanoi, että Lastenkaltaisten on
        taivasten valtakunta.
        Hän EI KASTANUT VAUVOJA!!!!!

        Job 15:14
        Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!"

        Tuo oli masentuneen Jobin puhetta, kun hän puolus-
        teli viattomuuttaan. Jumala ITSE SANOI JOBIN PUHEESTA: Job 38:2
        "Kuka olet sinä, joka taitamattomilla puheillasi
        pimennät minun aivoitukseni."

        Ps.51:7. "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun".
        Tämä oli LANGENNEEN DAAVIDIN PUOLUSTELUA lankee-
        muksensa jälkeen. Se EI OLE Jumalan ilmoitusta
        meille, sillä Raamattuun on kirjoitettu paljon muitakin Daavidin sanoja, jotka eivät ole meille
        opiksi. Esim pitääkö meidänkin tapattaa lähim-
        mäinen, kuten Daavid KÄSKI Uurian suhteen!!!!!
        Pitää ymmärtää asiayhteys, missä mikin asia on
        sanottu!!!!

        Etkö vieläkään tajua, että kuolema tuli ihmisten
        osaksi Aatamin ja Eevan lankeemuksen seurauksena,
        eikä kenenkään omien syntien tähden.
        Kuoleehan kastettu vauvakin!!!!
        Eli kasteella ei ollutkaan mitään vaikutusta!

        "Kaikki ovat syntiä tehneet" koskee tietysti sellaisia, jotka ylipäänsä ovat tehneet jotain!!!
        Mitä syntiä vauva on tehnyt?????

        Ihminen tuomitaan TEKOJENSA MUKAAN, eikä synty-
        mänsä perusteella, Ilm 20:12, eikä sen
        perusteella, mitä vanhemmat ovat tehneet tai
        jättäneet tekemättä!

        Nämäkin asiat on kerrottu sinulle monta kertaa, mutta tuon keskiaikaisen munkin opit ovat niin
        syvällä sinun päässäsi, että et pääsen niistä
        eroon.
        Uskotko kaiken, mitä Luther sanoi?
        Sittenhän aurinko kiertää maapalloa!

        Raamatun mukaan Aadamin lankeemus toi kaikkille kadotustuomion, myös pienille lapsille ja Jeesusken työ, elämän ja vanhurskauden:

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Eihän Jeesus kastanut ketään, koska ei ollut tehnyt vielä kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen, kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus sai Johannekselta kasteen. Meitä ei ole kastettu sillä kasteella, minkä Jeesus sai. Johanneksen kasteen tilalle tuli Kristillinen kaste (apt.19:1-6).


      • Jeesuksen sovintokuoleman?
        weha kirjoitti:

        Raamatun mukaan Aadamin lankeemus toi kaikkille kadotustuomion, myös pienille lapsille ja Jeesusken työ, elämän ja vanhurskauden:

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Eihän Jeesus kastanut ketään, koska ei ollut tehnyt vielä kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen, kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus sai Johannekselta kasteen. Meitä ei ole kastettu sillä kasteella, minkä Jeesus sai. Johanneksen kasteen tilalle tuli Kristillinen kaste (apt.19:1-6).

        Etkö tajunnut, mitä itse kirjoitit?

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE ihmisille vanhurskauden ja elämän."

        Jeesuksen uhrikuolema tähden kaikki ihmiset ovat
        lunastettuja, vauvatkin.
        Miksi väheksyt UT: sanomaa?

        2. Kor 512
        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman
        itsensä kanssa, eIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIK-
        KOMUKSIAAN"!!!!!!

        Vasta, kun ihminen tekee syntiä, hän joutuu syyn-
        alaiseksi!
        Joka syntiä TEKEE, on synnin orja".

        Tas valehtelet, koska tuokin asia on sanottu sinulle jo monta kertaa. Sanot:
        "Jeesus ei kastanut ketään."

        Tiedät vallan hyvin, ETTÄ JEESUS KASTOI MONIA ENNEN RISTINKUOLEMAA, Joh 3:22.

        Hän kastoi itse ja myöhemmin Hänen opetuslapsensa
        kastoivat niitä, jotka uskoivat Häneen, Joh 4:1.

        Jeesus asetti ehtoollisenkin ennen ristinkuolemaa.

        Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti!!!
        Ei Hän muuttanut kastekäytäntöä eikä ehtoolliskäytäntöä ristinkuolemansa jälkeen!!!!!


    • jälleen katosi?

      Loppuivatko argumentit?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe