Miten virtaukset liikkuvat laivan ympärillä laivan liikkuessa? Eli onko potkuri-imua laivan kyljessä rungon keskivaiheilla vai peräosassa? Luulisin, että keulan virtaus työntää laivan sivulle kun taas keskeltä peräänpäin olisi imuvirtaus laivan alle.
virtaukset laivan ympärillä
26
7291
Vastaukset
- Lapeloiske
Bulbinpullistuma.....
- maakrapu
Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin.
Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?- teknikan lisenssiaatti
Vastakysymys sulle: asutko jossain pöpilässä? Miten voi laiva työntää tai vetää itseään? Potkuri työntää laivaa jos liikutaan eteenpäin ja vetää taaksepäin mentäessä.Potkurin työntövoima välitetään laivan runkoon potkuriakselin ja painelaakerin välityksellä.Mistä virtauksista höpisit aiemmin, laiva liikkuu vedessä ja syvissä vesissä ei kai virtausnopeuksissa ole isompia eroja eri kohdissa runkoa. Matalat vedet on eri asia, silloin voi pohjan alla virtausnopeus kasvaa ja sen myötä laivan syväys muuttua, sekä aiheuttaa pohjakosketuksen.
- SailorJerry
Potkurin pyörimisen aiheuttama laivaan kohdistuva liikevoima tulee noin 2/3 imusta ja 1/3 jättövirtauksesta, työnnöstä.
- vaivaa..onnittelut.
SailorJerry kirjoitti:
Potkurin pyörimisen aiheuttama laivaan kohdistuva liikevoima tulee noin 2/3 imusta ja 1/3 jättövirtauksesta, työnnöstä.
KOULUUN UUDESTAAN........
- NigerianValkoinenTermiit
teknikan lisenssiaatti kirjoitti:
Vastakysymys sulle: asutko jossain pöpilässä? Miten voi laiva työntää tai vetää itseään? Potkuri työntää laivaa jos liikutaan eteenpäin ja vetää taaksepäin mentäessä.Potkurin työntövoima välitetään laivan runkoon potkuriakselin ja painelaakerin välityksellä.Mistä virtauksista höpisit aiemmin, laiva liikkuu vedessä ja syvissä vesissä ei kai virtausnopeuksissa ole isompia eroja eri kohdissa runkoa. Matalat vedet on eri asia, silloin voi pohjan alla virtausnopeus kasvaa ja sen myötä laivan syväys muuttua, sekä aiheuttaa pohjakosketuksen.
Lisenssiaatti on nyt pihalla kuin tyhmin täkkäri konsanaan !!
Jäänmurtajan keulimmaiset potkurit vetävät ja työntävät riippuen mitenpäin ollaan kaijassa. ;)) Ahtojäissä ahteripotkurit toimii samalla tavalla.....;D
Yks kippari hukkas toisen keulapotkurin.. en tiedä oliko se vedossa vai työnnössä ? Cavitoiko laivahuoran huulet imussa ? Täh? - aaaaaaaaaaaaaaahh
NigerianValkoinenTermiit kirjoitti:
Lisenssiaatti on nyt pihalla kuin tyhmin täkkäri konsanaan !!
Jäänmurtajan keulimmaiset potkurit vetävät ja työntävät riippuen mitenpäin ollaan kaijassa. ;)) Ahtojäissä ahteripotkurit toimii samalla tavalla.....;D
Yks kippari hukkas toisen keulapotkurin.. en tiedä oliko se vedossa vai työnnössä ? Cavitoiko laivahuoran huulet imussa ? Täh?Kyllä kavitoi, pitää välillä sen päiväistä horinaa, mutta hiljenee kun tökkää nakilla kitalakeen.
- maakrapu
Otetaan nyt tämmöinen esimerkki, kun tuo virtausasia aiheutti epäselvyyttä.
Matti Meikäläinen on risteilyllä. Matti ottaa laivan baarissa vinettoa ja humaltuu suomalaisen miehen tyyliin. Sitten onkin aika esitellä taitojaan ja Matti lähtee kannelle. Siellä tämä urho harjoittaa trapetsitaiteilua kaiteen päällä ja molskis, Matti putoaa mereen. Kukaan ei näe Mattia enää sen jälkeen. Onko Matti siis voinut "imeytyä" laivan alle ja sitä myötä potkuriin?- hyvät kyydit
Tuskin Masa on laivan alle joutunut, jos syväystä on vaikkapa 6 metriä, potkurin silpomaksi onkin jo helpompi päätyä.
- maakrapu
hyvät kyydit kirjoitti:
Tuskin Masa on laivan alle joutunut, jos syväystä on vaikkapa 6 metriä, potkurin silpomaksi onkin jo helpompi päätyä.
Tuota juuri tarkoitankin, että onko se edes mahdollista (myytti) että jos laivasta putoaa, niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun? Valitettavasti on nyt mennyt hölmöilyksi tämän asian selvittäminen.
- tupeen alla?
maakrapu kirjoitti:
Tuota juuri tarkoitankin, että onko se edes mahdollista (myytti) että jos laivasta putoaa, niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun? Valitettavasti on nyt mennyt hölmöilyksi tämän asian selvittäminen.
Homma on mennyt hölmöilyksi omaaloitteisen spedeilysi vuoksi.
"Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin."
Vitut. Ihmettele yksikses kun olet niin SAA-TA-NAN fiksu...
"Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?"
Sulla kyllä on hiillos sammunut tupeen alla jo aikaa sitten, mutta vastataan nyt kuitenkin; laivain etuosa aiheuttaa vastusta ja takaosa aiheuttaa työntöä. Yksinkertaista kitkallisen virtauksen virtausmekaniikkaa.
"niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun?"
Ei se potkuri mitään kovin ihmeellistä imu_virtausta_ aiheuta. Jos aiheuttaisi, potkurin hyötysuhde olisi hyvin huono. Potkurin kun on epäedullista kiihdyttää virtausta kovin paljoa. - maakrapu
tupeen alla? kirjoitti:
Homma on mennyt hölmöilyksi omaaloitteisen spedeilysi vuoksi.
"Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin."
Vitut. Ihmettele yksikses kun olet niin SAA-TA-NAN fiksu...
"Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?"
Sulla kyllä on hiillos sammunut tupeen alla jo aikaa sitten, mutta vastataan nyt kuitenkin; laivain etuosa aiheuttaa vastusta ja takaosa aiheuttaa työntöä. Yksinkertaista kitkallisen virtauksen virtausmekaniikkaa.
"niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun?"
Ei se potkuri mitään kovin ihmeellistä imu_virtausta_ aiheuta. Jos aiheuttaisi, potkurin hyötysuhde olisi hyvin huono. Potkurin kun on epäedullista kiihdyttää virtausta kovin paljoa.Ei tästä tule nyt mitään.
- ent. sähkö
Kyllä se vaan melkoisen imun tekee paatin etupuolelle.
Muistanpa kun mentiin Houstoniin tai johonkin Meksikonlahden satamaan FinnEnsolla kapeita kanaaleja tai jokia pitkin, vesi pakeni rannoilta kymmeniä metrejä laivan edessä.
Paikalliset olivat Sunnuntai-piknikillä rannalla heiluttelemassa meille.
Laivamme mentyä ohi seurasi karmea yllätys, vesi nousi monta metriä laivan perässä, sinne meni eväät ja eväskorit. Jotkut joutuivat nousemaan autonsa katolle etteivät olisi kastuneet.
Meille nauru maittoi.
Että semmoisia virtauksia, oliko sitten työntöä vai imua päätelkää itse.- fysiikkaa
Laivan runko liikkuessaan syrjäyttää vettä.Kapeissa ja matalissa paikoissa, rannan ja laivan rungon välissä olevan veden nopeus kasvaa joten fysiikan lakien mukaan paine pienenee,sekä siitä johtuen vedenpinta laskee, sama tapahtuu pohjan alla, jolloin makea nauru loppuu laivan ohjaamossa, kun tapahtuu pohjakosketus. Kaikki tällainen vältetään alhaisella nopeudella, joten ei tarvii ihmetellä miksi kanavissa ja joissa on nopeusrajoitukset.
- Engineer(di)
Ei tehdastyöläinen tiedä, miten tehdas toimii.
Myöskään yksinkertainen merimies ei tiedä laivasta tai merestä juurikaan mitään.
Kysyttäessä tosin ovat tietävinään vaikka mitä.
Kannattaa suhtautua erittäin varauksella näiden "asiantuntijoiden" vastauksiin.
Kysymys veden virtauksista kannattaa esittää jollekin lukeneemmalle henkilölle.
Tietysti merimieheltä kannattaa kysyä asioita kuten:
Paljo maksaa laatikko kaljaa Tanskassa?
Entä leka viinaa?
Miten saa ruosteen irti teräksestä?
Millä maali on hyvä levittää kannelle?
(Älä kysy tietoja itse maalista!)
Paljonko työkaverisi tienaavat?
Onko hauki kala?
jne... - Potkuri kohtaa veden...
erinopeudella kuin aluksenrunko....runko vetää ns. vanavettä, jonka potkuri kohtaa....Normaali akselinen takapotkuri TYÖNTÄÄ laivaa, painelaakerin kautta,, Mutta mutta Työntää myös peruutettaessa..vain akseliin syntyy vetoa....
"Imu" on vain kiihdytyksen tuomaa "ns. tyhjää tilaa" johon vesi pakenee itsestään. Jos joudut potkuriin....sinua ei sinne vie potkurin imu, vaan potkurissa syntyvän veden kiihtyvyyden tilalle virtaus...Käytä pelastusliivejä, et joudu potkuriin.....- maakrapu
Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?
- potkuriin
maakrapu kirjoitti:
Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?
Se riippuu siitä, että liikkuuko laiva normaalia matkavauhtia, vai onko paikallaan ja aletaan esim. vetämään täysillä pakkia Masan hypätessä ahterista mereen.
- hengissäselvisi
maakrapu kirjoitti:
Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?
mitsepin kohdalta,baaburin puoleta.Ei joutunut
mihinkään imuun,taisi olla sitä kuuluisaa juopon
tuuria,kellui kuin korkki laineilla ja ylössaatiin. - maakrapu
hengissäselvisi kirjoitti:
mitsepin kohdalta,baaburin puoleta.Ei joutunut
mihinkään imuun,taisi olla sitä kuuluisaa juopon
tuuria,kellui kuin korkki laineilla ja ylössaatiin.Että jos itse tippuisin laivasta, niin jos en joutus virtauksiin, niin ainakin pökertyisin paniikista. Kun metrin päästä kulkee semmoinen isomman luokan laiva...
- Propulsiopelle
Ja sitten vielä se helvetillinen kuohuntameteli, joka lähtee peräaallosta. Puistattaa jo kanneltakin kuultuna.
- Anonyymi
maakrapu kirjoitti:
Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?
Sinne se potkuriin joutuu,jauhelihaksi muuttuu hyvin nopeasti,tulee kalanruikaa masasta
- Anonyymi
maakrapu kirjoitti:
Että jos itse tippuisin laivasta, niin jos en joutus virtauksiin, niin ainakin pökertyisin paniikista. Kun metrin päästä kulkee semmoinen isomman luokan laiva...
Potkuriin joutuusit
- Konejulli
Keulasta peräänpäin.
Peruuttaessa perästä keulaanpäin. - sadasdasdasd
ei siellä mitään imua ole mikä vetää propelliin
- Anonyymi
Siinä on syynsä miksi luotsiportaat on keskilaivassa tai sen etupuolella. Laivan takaosassa on potkurin aiheuttama voimakas alaspäin suuntautuva virtaus joka voisi kaataa luotsikutterin, tai vesiskootterin jos on tarpeeksi tyhmä kuski kuten videon loppupuolella.
https://www.youtube.com/watch?v=72cXekPnmhc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713899- 1013505
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241608
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361516Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026