virtaukset laivan ympärillä

maakrapu

Miten virtaukset liikkuvat laivan ympärillä laivan liikkuessa? Eli onko potkuri-imua laivan kyljessä rungon keskivaiheilla vai peräosassa? Luulisin, että keulan virtaus työntää laivan sivulle kun taas keskeltä peräänpäin olisi imuvirtaus laivan alle.

26

7291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapeloiske

      Bulbinpullistuma.....

    • maakrapu

      Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin.

      Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?

      • teknikan lisenssiaatti

        Vastakysymys sulle: asutko jossain pöpilässä? Miten voi laiva työntää tai vetää itseään? Potkuri työntää laivaa jos liikutaan eteenpäin ja vetää taaksepäin mentäessä.Potkurin työntövoima välitetään laivan runkoon potkuriakselin ja painelaakerin välityksellä.Mistä virtauksista höpisit aiemmin, laiva liikkuu vedessä ja syvissä vesissä ei kai virtausnopeuksissa ole isompia eroja eri kohdissa runkoa. Matalat vedet on eri asia, silloin voi pohjan alla virtausnopeus kasvaa ja sen myötä laivan syväys muuttua, sekä aiheuttaa pohjakosketuksen.


      • SailorJerry

        Potkurin pyörimisen aiheuttama laivaan kohdistuva liikevoima tulee noin 2/3 imusta ja 1/3 jättövirtauksesta, työnnöstä.


      • vaivaa..onnittelut.
        SailorJerry kirjoitti:

        Potkurin pyörimisen aiheuttama laivaan kohdistuva liikevoima tulee noin 2/3 imusta ja 1/3 jättövirtauksesta, työnnöstä.

        KOULUUN UUDESTAAN........


      • NigerianValkoinenTermiit
        teknikan lisenssiaatti kirjoitti:

        Vastakysymys sulle: asutko jossain pöpilässä? Miten voi laiva työntää tai vetää itseään? Potkuri työntää laivaa jos liikutaan eteenpäin ja vetää taaksepäin mentäessä.Potkurin työntövoima välitetään laivan runkoon potkuriakselin ja painelaakerin välityksellä.Mistä virtauksista höpisit aiemmin, laiva liikkuu vedessä ja syvissä vesissä ei kai virtausnopeuksissa ole isompia eroja eri kohdissa runkoa. Matalat vedet on eri asia, silloin voi pohjan alla virtausnopeus kasvaa ja sen myötä laivan syväys muuttua, sekä aiheuttaa pohjakosketuksen.

        Lisenssiaatti on nyt pihalla kuin tyhmin täkkäri konsanaan !!
        Jäänmurtajan keulimmaiset potkurit vetävät ja työntävät riippuen mitenpäin ollaan kaijassa. ;)) Ahtojäissä ahteripotkurit toimii samalla tavalla.....;D
        Yks kippari hukkas toisen keulapotkurin.. en tiedä oliko se vedossa vai työnnössä ? Cavitoiko laivahuoran huulet imussa ? Täh?


      • aaaaaaaaaaaaaaahh
        NigerianValkoinenTermiit kirjoitti:

        Lisenssiaatti on nyt pihalla kuin tyhmin täkkäri konsanaan !!
        Jäänmurtajan keulimmaiset potkurit vetävät ja työntävät riippuen mitenpäin ollaan kaijassa. ;)) Ahtojäissä ahteripotkurit toimii samalla tavalla.....;D
        Yks kippari hukkas toisen keulapotkurin.. en tiedä oliko se vedossa vai työnnössä ? Cavitoiko laivahuoran huulet imussa ? Täh?

        Kyllä kavitoi, pitää välillä sen päiväistä horinaa, mutta hiljenee kun tökkää nakilla kitalakeen.


    • maakrapu

      Otetaan nyt tämmöinen esimerkki, kun tuo virtausasia aiheutti epäselvyyttä.

      Matti Meikäläinen on risteilyllä. Matti ottaa laivan baarissa vinettoa ja humaltuu suomalaisen miehen tyyliin. Sitten onkin aika esitellä taitojaan ja Matti lähtee kannelle. Siellä tämä urho harjoittaa trapetsitaiteilua kaiteen päällä ja molskis, Matti putoaa mereen. Kukaan ei näe Mattia enää sen jälkeen. Onko Matti siis voinut "imeytyä" laivan alle ja sitä myötä potkuriin?

      • hyvät kyydit

        Tuskin Masa on laivan alle joutunut, jos syväystä on vaikkapa 6 metriä, potkurin silpomaksi onkin jo helpompi päätyä.


      • maakrapu
        hyvät kyydit kirjoitti:

        Tuskin Masa on laivan alle joutunut, jos syväystä on vaikkapa 6 metriä, potkurin silpomaksi onkin jo helpompi päätyä.

        Tuota juuri tarkoitankin, että onko se edes mahdollista (myytti) että jos laivasta putoaa, niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun? Valitettavasti on nyt mennyt hölmöilyksi tämän asian selvittäminen.


      • tupeen alla?
        maakrapu kirjoitti:

        Tuota juuri tarkoitankin, että onko se edes mahdollista (myytti) että jos laivasta putoaa, niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun? Valitettavasti on nyt mennyt hölmöilyksi tämän asian selvittäminen.

        Homma on mennyt hölmöilyksi omaaloitteisen spedeilysi vuoksi.

        "Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin."

        Vitut. Ihmettele yksikses kun olet niin SAA-TA-NAN fiksu...

        "Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?"

        Sulla kyllä on hiillos sammunut tupeen alla jo aikaa sitten, mutta vastataan nyt kuitenkin; laivain etuosa aiheuttaa vastusta ja takaosa aiheuttaa työntöä. Yksinkertaista kitkallisen virtauksen virtausmekaniikkaa.

        "niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun?"

        Ei se potkuri mitään kovin ihmeellistä imu_virtausta_ aiheuta. Jos aiheuttaisi, potkurin hyötysuhde olisi hyvin huono. Potkurin kun on epäedullista kiihdyttää virtausta kovin paljoa.


      • maakrapu
        tupeen alla? kirjoitti:

        Homma on mennyt hölmöilyksi omaaloitteisen spedeilysi vuoksi.

        "Taitaakin olla semmoinen asia, että pistää mietityttämään itse laivojen suunnitteludiplomi-insinöörejäkin."

        Vitut. Ihmettele yksikses kun olet niin SAA-TA-NAN fiksu...

        "Parannetaan hiillosta entisestään: työntääkö vai vetääkö laiva itseään?"

        Sulla kyllä on hiillos sammunut tupeen alla jo aikaa sitten, mutta vastataan nyt kuitenkin; laivain etuosa aiheuttaa vastusta ja takaosa aiheuttaa työntöä. Yksinkertaista kitkallisen virtauksen virtausmekaniikkaa.

        "niin vääjäämättä joutuu potkuri-imuun?"

        Ei se potkuri mitään kovin ihmeellistä imu_virtausta_ aiheuta. Jos aiheuttaisi, potkurin hyötysuhde olisi hyvin huono. Potkurin kun on epäedullista kiihdyttää virtausta kovin paljoa.

        Ei tästä tule nyt mitään.


    • ent. sähkö

      Kyllä se vaan melkoisen imun tekee paatin etupuolelle.
      Muistanpa kun mentiin Houstoniin tai johonkin Meksikonlahden satamaan FinnEnsolla kapeita kanaaleja tai jokia pitkin, vesi pakeni rannoilta kymmeniä metrejä laivan edessä.
      Paikalliset olivat Sunnuntai-piknikillä rannalla heiluttelemassa meille.
      Laivamme mentyä ohi seurasi karmea yllätys, vesi nousi monta metriä laivan perässä, sinne meni eväät ja eväskorit. Jotkut joutuivat nousemaan autonsa katolle etteivät olisi kastuneet.
      Meille nauru maittoi.
      Että semmoisia virtauksia, oliko sitten työntöä vai imua päätelkää itse.

      • fysiikkaa

        Laivan runko liikkuessaan syrjäyttää vettä.Kapeissa ja matalissa paikoissa, rannan ja laivan rungon välissä olevan veden nopeus kasvaa joten fysiikan lakien mukaan paine pienenee,sekä siitä johtuen vedenpinta laskee, sama tapahtuu pohjan alla, jolloin makea nauru loppuu laivan ohjaamossa, kun tapahtuu pohjakosketus. Kaikki tällainen vältetään alhaisella nopeudella, joten ei tarvii ihmetellä miksi kanavissa ja joissa on nopeusrajoitukset.


    • Engineer(di)

      Ei tehdastyöläinen tiedä, miten tehdas toimii.
      Myöskään yksinkertainen merimies ei tiedä laivasta tai merestä juurikaan mitään.

      Kysyttäessä tosin ovat tietävinään vaikka mitä.

      Kannattaa suhtautua erittäin varauksella näiden "asiantuntijoiden" vastauksiin.

      Kysymys veden virtauksista kannattaa esittää jollekin lukeneemmalle henkilölle.

      Tietysti merimieheltä kannattaa kysyä asioita kuten:

      Paljo maksaa laatikko kaljaa Tanskassa?
      Entä leka viinaa?
      Miten saa ruosteen irti teräksestä?
      Millä maali on hyvä levittää kannelle?
      (Älä kysy tietoja itse maalista!)
      Paljonko työkaverisi tienaavat?
      Onko hauki kala?

      jne...

    • Potkuri kohtaa veden...

      erinopeudella kuin aluksenrunko....runko vetää ns. vanavettä, jonka potkuri kohtaa....Normaali akselinen takapotkuri TYÖNTÄÄ laivaa, painelaakerin kautta,, Mutta mutta Työntää myös peruutettaessa..vain akseliin syntyy vetoa....

      "Imu" on vain kiihdytyksen tuomaa "ns. tyhjää tilaa" johon vesi pakenee itsestään. Jos joudut potkuriin....sinua ei sinne vie potkurin imu, vaan potkurissa syntyvän veden kiihtyvyyden tilalle virtaus...Käytä pelastusliivejä, et joudu potkuriin.....

      • maakrapu

        Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?


      • potkuriin
        maakrapu kirjoitti:

        Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?

        Se riippuu siitä, että liikkuuko laiva normaalia matkavauhtia, vai onko paikallaan ja aletaan esim. vetämään täysillä pakkia Masan hypätessä ahterista mereen.


      • hengissäselvisi
        maakrapu kirjoitti:

        Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?

        mitsepin kohdalta,baaburin puoleta.Ei joutunut
        mihinkään imuun,taisi olla sitä kuuluisaa juopon
        tuuria,kellui kuin korkki laineilla ja ylössaatiin.


      • maakrapu
        hengissäselvisi kirjoitti:

        mitsepin kohdalta,baaburin puoleta.Ei joutunut
        mihinkään imuun,taisi olla sitä kuuluisaa juopon
        tuuria,kellui kuin korkki laineilla ja ylössaatiin.

        Että jos itse tippuisin laivasta, niin jos en joutus virtauksiin, niin ainakin pökertyisin paniikista. Kun metrin päästä kulkee semmoinen isomman luokan laiva...


      • Propulsiopelle

        Ja sitten vielä se helvetillinen kuohuntameteli, joka lähtee peräaallosta. Puistattaa jo kanneltakin kuultuna.


      • Anonyymi
        maakrapu kirjoitti:

        Kuten tuossa heitin esimerkkitapauksen, kun Matti tippuu laivan kannelta, niin onko siis mahdollista joutua potkurissa syntyvään veden kiihtyvyyden virtaukseen?

        Sinne se potkuriin joutuu,jauhelihaksi muuttuu hyvin nopeasti,tulee kalanruikaa masasta


      • Anonyymi
        maakrapu kirjoitti:

        Että jos itse tippuisin laivasta, niin jos en joutus virtauksiin, niin ainakin pökertyisin paniikista. Kun metrin päästä kulkee semmoinen isomman luokan laiva...

        Potkuriin joutuusit


    • Konejulli

      Keulasta peräänpäin.
      Peruuttaessa perästä keulaanpäin.

    • sadasdasdasd

      ei siellä mitään imua ole mikä vetää propelliin

    • Anonyymi

      Siinä on syynsä miksi luotsiportaat on keskilaivassa tai sen etupuolella. Laivan takaosassa on potkurin aiheuttama voimakas alaspäin suuntautuva virtaus joka voisi kaataa luotsikutterin, tai vesiskootterin jos on tarpeeksi tyhmä kuski kuten videon loppupuolella.
      https://www.youtube.com/watch?v=72cXekPnmhc

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3899
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1608
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1114
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe