Taistelukalamalja

taistissss

Olen lukenut ja kuullut muutamista paikoista, että taistelu kala on ainut kala, joka soveltuu kalamaljaan, ja voi pitää ilman suodatinta. pitääkö tämä paikkansa?

19

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Foxianne

      Tietääkseni mitään kalaa ei saa eläinsuojelulain mukaan pitää (pyöreässä) maljassa. Jossain tapauksissa kyllä, kun "malja" ei ole pyöreä muodoltaan ja on kooltaan iso. Tällöin tosin tuskin enää puhutaan mistään "maljasta".

    • Foxianne

      Taistelukala ottaa ilmaa pinnalta, josta varmaan tuo ilman suodatinta -legenda. Puhdasta veden pitää kuitenkin olla. Taistis tulee myös toimeen hieman viileämmässä vedessä, joissain tapauksissa ilman lämmitintä. Suosittelen ajautumaan hieman asiantuntevimmille sivustoille, akvaariofoorumi on yksi hyvä. Googlettamalla selviää hyvinkin pitkälle.

    • fish KING

      Täällä on helppo keskustella kun ei tartte aina loggautua ja vastuksen kuitenkin saa kohtuu nopsaan...

      Akvaariokaloja EI saa pitää eläinsuojelulain mukaan alle 40 litraisessa maljassa tms. astiassa kuin väliaikaisesti, huollon tai hoidon takia.

      Tuo maljakko soopa on sarjakuviin ja mainoksiin tarkoitettua rekvisiitta proosaa.

    • -Rihma-

      Ei taistelukalaa maljaan vaan vähintään 54-litraiseen akvaarioon! Suodatin ja lämmitin tulee olla, taisto tarvitsee muiden kalojen ohella puhdasta vettä ja lämmintä(Yli 26 asteista) vettä!
      "Kalamaljaan" voisi laittaa pari kasvia muutaman sukaravun tai kotilon kanssa, ei siis kaloja..

      • taistelukalakasvattaja

        Kyllä taisto viihtyy 40 litraisessakin ihan tyytyväisenä,eli ole semmoinen kala kun kuten,tetrat ym.jotka tarvitsee paljon uimatilaa, eikä pidä ollenkaan virtauksesta jos akvaariossa suodatin on se suunnattava kohti altaan seinää ja tehon oltava niin heikko ettei vie taistoa virran mukana,

        monesti näkee näitä altaita,,,ja saa ihmetellä mitä hittoa ne "akvaristit" on oikeen ajatellu,,kai sen näkee kalan evistäkin ettei sovellu uimariksi,,naaraat ehkä voivat uida paremmin,mutta koiraat täysin toivottomia ja saavat kuluttaa kaiken voimansa uidessaan vastavirtaan jatkuvasti,,,

        taistot kun elävät luonnossakin seisovissa vesistöissä,ja pellon ojissa joissa vettä vain 15 cm,,,lämmitys on kaikkein tärkein taistoille, 25c on hyvä peruslämpö jos kudettaa niin nostaa lämpötilaa,,

        Itse pidän yksinäisiä koiraita 40l tai alle muoviastioissa joissa lämmitin. etenkin aggressiivia koiraita, muutoin taistoja haaremeissa esim.1 koiras ja monta naarasta voi pitää vaikka 100 l altaissa,vain isossa altaissa suodattimet.Tosin pikkualtaissa veden vaihto tärkeää viikottain, ja se että ruokaa annetaan vain pari hiutaletta jotka se yksi kala syö,pohjalle ei ylimääräistä homehtumaan,,

        Taistoaltainen sisustus on yleensä pintakasveja,pehmeä hiekkapohja, ja joku pusikko jaavansammalta ym..teräviä kiviä,juurakoita kannattaa välttää,,etenkin koiraiden evät voivat rikkoutua niistä,,


      • huomannut...
        taistelukalakasvattaja kirjoitti:

        Kyllä taisto viihtyy 40 litraisessakin ihan tyytyväisenä,eli ole semmoinen kala kun kuten,tetrat ym.jotka tarvitsee paljon uimatilaa, eikä pidä ollenkaan virtauksesta jos akvaariossa suodatin on se suunnattava kohti altaan seinää ja tehon oltava niin heikko ettei vie taistoa virran mukana,

        monesti näkee näitä altaita,,,ja saa ihmetellä mitä hittoa ne "akvaristit" on oikeen ajatellu,,kai sen näkee kalan evistäkin ettei sovellu uimariksi,,naaraat ehkä voivat uida paremmin,mutta koiraat täysin toivottomia ja saavat kuluttaa kaiken voimansa uidessaan vastavirtaan jatkuvasti,,,

        taistot kun elävät luonnossakin seisovissa vesistöissä,ja pellon ojissa joissa vettä vain 15 cm,,,lämmitys on kaikkein tärkein taistoille, 25c on hyvä peruslämpö jos kudettaa niin nostaa lämpötilaa,,

        Itse pidän yksinäisiä koiraita 40l tai alle muoviastioissa joissa lämmitin. etenkin aggressiivia koiraita, muutoin taistoja haaremeissa esim.1 koiras ja monta naarasta voi pitää vaikka 100 l altaissa,vain isossa altaissa suodattimet.Tosin pikkualtaissa veden vaihto tärkeää viikottain, ja se että ruokaa annetaan vain pari hiutaletta jotka se yksi kala syö,pohjalle ei ylimääräistä homehtumaan,,

        Taistoaltainen sisustus on yleensä pintakasveja,pehmeä hiekkapohja, ja joku pusikko jaavansammalta ym..teräviä kiviä,juurakoita kannattaa välttää,,etenkin koiraiden evät voivat rikkoutua niistä,,

        Itse olen tehnyt sellaisen havainnon että taistelukalat elävät pitempään pienessä kuin isossa akvaariossa. Itselläni n. 200 litraisessa taiston ikä jäänyt muutamaan kuukauteen, kun taas 60 litraa tai pienemmässä elin vuosia on karttunut useita. En kuitenkaan kehoita taistelukalojenkaan pitoa missään pienessä alle 35-40- litraisessa. Ei siis amerikkalaiseen malliin 1-litran "lasipalloissa".

        Muutenkin olisi syytä käyttää tervettä järkeä siinä minkä kokoisissa jamuotoisissa tankeissa niitä kalojaan pitää. Vilkkaat ja nopeat uimarit eivät viihdy kovin hyvin pyöreä seinäisessä altaassa, eikä 15-30 senttinen kultakala (joka vielä kaiken lisäksi on kova uimaan) nauti elämästään alle 300- litran akvaariossa.


      • fish KING
        huomannut... kirjoitti:

        Itse olen tehnyt sellaisen havainnon että taistelukalat elävät pitempään pienessä kuin isossa akvaariossa. Itselläni n. 200 litraisessa taiston ikä jäänyt muutamaan kuukauteen, kun taas 60 litraa tai pienemmässä elin vuosia on karttunut useita. En kuitenkaan kehoita taistelukalojenkaan pitoa missään pienessä alle 35-40- litraisessa. Ei siis amerikkalaiseen malliin 1-litran "lasipalloissa".

        Muutenkin olisi syytä käyttää tervettä järkeä siinä minkä kokoisissa jamuotoisissa tankeissa niitä kalojaan pitää. Vilkkaat ja nopeat uimarit eivät viihdy kovin hyvin pyöreä seinäisessä altaassa, eikä 15-30 senttinen kultakala (joka vielä kaiken lisäksi on kova uimaan) nauti elämästään alle 300- litran akvaariossa.

        kyllä taistot pärjäävät suuremmissakin altaissa, ovat ne luonnossakin tottuneet pitämään reviiriä yli 5denkin kuution tilassa :)
        Yleensä nopean menehtymisen syytä saa katsoa hoitomenetelmistä tai akvaarion muusta kalastosta.
        Meilläkin taistoukko eli sen reilun vuoden joka on ihan hyvä keskiarvo ottaen huomioon lajin myyntihetken, ei koskaan voi tietää onko taistelukala koiras myynti altaassa vuoden vai jo kolmen vanha;(

        Kultakala!parvi! vaatii akvarion tilavuudelta liki tuhatta litraa!


      • hoitaja
        huomannut... kirjoitti:

        Itse olen tehnyt sellaisen havainnon että taistelukalat elävät pitempään pienessä kuin isossa akvaariossa. Itselläni n. 200 litraisessa taiston ikä jäänyt muutamaan kuukauteen, kun taas 60 litraa tai pienemmässä elin vuosia on karttunut useita. En kuitenkaan kehoita taistelukalojenkaan pitoa missään pienessä alle 35-40- litraisessa. Ei siis amerikkalaiseen malliin 1-litran "lasipalloissa".

        Muutenkin olisi syytä käyttää tervettä järkeä siinä minkä kokoisissa jamuotoisissa tankeissa niitä kalojaan pitää. Vilkkaat ja nopeat uimarit eivät viihdy kovin hyvin pyöreä seinäisessä altaassa, eikä 15-30 senttinen kultakala (joka vielä kaiken lisäksi on kova uimaan) nauti elämästään alle 300- litran akvaariossa.

        se taiston ikä on riippuvainen, meillä on elänyt pitkän elämän 250 litraisessakin, viimeisin tavis taisto tosin alle viikossa hyppäsi ulos (säikähti jotain). Imbesillitkin kutivat ja tuo mattosuodattimen pumppu takkusi (kierteiset tukki), hyppivät siinä sitten samalla huomaamatta ulos, löytyi muumioita akvaarion takaa.


      • mitään tuhattalitraa
        fish KING kirjoitti:

        kyllä taistot pärjäävät suuremmissakin altaissa, ovat ne luonnossakin tottuneet pitämään reviiriä yli 5denkin kuution tilassa :)
        Yleensä nopean menehtymisen syytä saa katsoa hoitomenetelmistä tai akvaarion muusta kalastosta.
        Meilläkin taistoukko eli sen reilun vuoden joka on ihan hyvä keskiarvo ottaen huomioon lajin myyntihetken, ei koskaan voi tietää onko taistelukala koiras myynti altaassa vuoden vai jo kolmen vanha;(

        Kultakala!parvi! vaatii akvarion tilavuudelta liki tuhatta litraa!

        Ei kultakala parvi 5-6 kpl, mitään tuhatta litraa tarvitse. Tärkeämpää on hyvä suodatus riittävät veden vaihdot, pitkän mallinen akvaario ja vettä min se 350 litraa.


      • taistelukalakasvattaja
        mitään tuhattalitraa kirjoitti:

        Ei kultakala parvi 5-6 kpl, mitään tuhatta litraa tarvitse. Tärkeämpää on hyvä suodatus riittävät veden vaihdot, pitkän mallinen akvaario ja vettä min se 350 litraa.

        Ei kultakala parvi 5-6 kpl, mitään tuhatta litraa tarvitse. Tärkeämpää on hyvä suodatus riittävät veden vaihdot, pitkän mallinen akvaario ja vettä min se 350 litraa. "

        joo,kyllähän se poikasena menettelee mutta entäs sitten kun parvi on täyskokoinen? dumpaatko kalat lähimpään jokeen vai? Normaalimuotoinen kultakala kasvaa 30-35cm, jos et usko niin menepä katsomaan stockmanin oliko se nyt 4 kerros missä argoskahvila siellä kala allas jossa nuoria karppeja ja joukossa myös tämmöinen jättihuntukultakala,

        ekan kerran kun sen näin,piti hierasta silmiä ja varmistaa että oli kultakala ja niinhän se oli,,huntueväinen,,

        Minusta normaalimuotoiset/huntupyrstöt soveltuvat pidettäväksi vain niille ihmisillä joilla esim, kesällä mahdollisuus laittaa kalat ulos lammikkoon ja syksyn tullen voi kaloja pitää viileässä tuhat litrasessa,,

        Taas nämä jalostetut pallomaha mölliäiset jäävät normaalimuotoisia pienemmiksi,joten niille se tuhat litraa ei ole mikään must juttu,,tosin kultakalat sotkevat niin hemmetisti,että mitä isompi allas sen parempi,,


      • fish KING
        taistelukalakasvattaja kirjoitti:

        Ei kultakala parvi 5-6 kpl, mitään tuhatta litraa tarvitse. Tärkeämpää on hyvä suodatus riittävät veden vaihdot, pitkän mallinen akvaario ja vettä min se 350 litraa. "

        joo,kyllähän se poikasena menettelee mutta entäs sitten kun parvi on täyskokoinen? dumpaatko kalat lähimpään jokeen vai? Normaalimuotoinen kultakala kasvaa 30-35cm, jos et usko niin menepä katsomaan stockmanin oliko se nyt 4 kerros missä argoskahvila siellä kala allas jossa nuoria karppeja ja joukossa myös tämmöinen jättihuntukultakala,

        ekan kerran kun sen näin,piti hierasta silmiä ja varmistaa että oli kultakala ja niinhän se oli,,huntueväinen,,

        Minusta normaalimuotoiset/huntupyrstöt soveltuvat pidettäväksi vain niille ihmisillä joilla esim, kesällä mahdollisuus laittaa kalat ulos lammikkoon ja syksyn tullen voi kaloja pitää viileässä tuhat litrasessa,,

        Taas nämä jalostetut pallomaha mölliäiset jäävät normaalimuotoisia pienemmiksi,joten niille se tuhat litraa ei ole mikään must juttu,,tosin kultakalat sotkevat niin hemmetisti,että mitä isompi allas sen parempi,,

        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img29877.jpg .. ihan vaan muistutukseksi asiasta.

        Mitä arvioisitte kuvan kalan kooksi?
        - ilman huntupyrstöä


        350l akvan mitat;
        140x50x50

        1000l akvan mitat;
        280x60x60

        Kumpaan laittasit tuon kokoisia kaloja, jotka ovat jo ensimäisenä vuonna puolet tuosta koosta?


      • tyhmä se että...
        fish KING kirjoitti:

        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img29877.jpg .. ihan vaan muistutukseksi asiasta.

        Mitä arvioisitte kuvan kalan kooksi?
        - ilman huntupyrstöä


        350l akvan mitat;
        140x50x50

        1000l akvan mitat;
        280x60x60

        Kumpaan laittasit tuon kokoisia kaloja, jotka ovat jo ensimäisenä vuonna puolet tuosta koosta?

        Että kuvan kala on ennätys suuri kultakala, normaalisti alle puolet tuosta akvaario hoidokkina. Toki aina parempi on mitä suurempi akvaario, mutta kultakala ei todellakaan tarvitse 1000- litraa!!!

        30 vuotta kokemusta kultakaloista, lemmikkeinä ja jalostus yksilöinä.


      • Peacock
        huomannut... kirjoitti:

        Itse olen tehnyt sellaisen havainnon että taistelukalat elävät pitempään pienessä kuin isossa akvaariossa. Itselläni n. 200 litraisessa taiston ikä jäänyt muutamaan kuukauteen, kun taas 60 litraa tai pienemmässä elin vuosia on karttunut useita. En kuitenkaan kehoita taistelukalojenkaan pitoa missään pienessä alle 35-40- litraisessa. Ei siis amerikkalaiseen malliin 1-litran "lasipalloissa".

        Muutenkin olisi syytä käyttää tervettä järkeä siinä minkä kokoisissa jamuotoisissa tankeissa niitä kalojaan pitää. Vilkkaat ja nopeat uimarit eivät viihdy kovin hyvin pyöreä seinäisessä altaassa, eikä 15-30 senttinen kultakala (joka vielä kaiken lisäksi on kova uimaan) nauti elämästään alle 300- litran akvaariossa.

        Anteeksi nyt vaan, mikään kala ei nauti olostaan pienemmässä akvaariossa. Se on aina niin, että mitä suurempi, sen parempi. Myös taistoilla.

        Jos akvaariossa ei ole taistelukalalle ominaisia olosuhteita, ne eivät elä yhtä pitkään. Tiedätkö varmasti että kalat ovat olleet samanikäisiä sinulle tullessaan? Oletko varma siitä, että akvaarioissa on ollut samanlaiset olot ja siellä on ollut samanlaisia kaloja taiston seurana? Ja että kumpikaan ei ole kuollut sairauteen? Kumpikaan ei ole loukannut itseään johonkin terävään?

        Vasta kun vastaat noihin kaikkiin kyllä, voit sanoa tehneesi havainnon. Ja jotta kukaan uskoisi tuohon, sinun olisi pitänyt tutkia asiaa monella eri kalalla. Usko pois, kalatkin ovat yksilöitä.


    • Xiphophorus

      Eläinsuojelulaki kieltää kalojen pitämisen alle 40-litraisissa.

    • PARASkalanLENKITTÄJÄ

      Hello! olen tellervo ja omistan kalan nimeltä teuvo(: olen yksinkertaisesti paras kalan lenkittäjä joten ei tarvitse olla kateelline koska et olisi kuitenkaan yhtä hyvä kuin minä koska minähän olen PARAS! jaaa mitä niihin kaloihin tulee.... niitä on hyvä paijjata välillä, etteivät he tylsisty sinne likaiseen akvaarioon. Jos sinulla on ongelmia nii kerro niistä minulle koska minä olen ainut joka osaa vastata! (;;

    • Iir

      Tyhmä se että, huomaa, että olet tyhmä. Tulepa pois sieltä 80-luvulta, 30 vuotta sitten tunnetut "faktat" akvaariokaloista ja niiden hoidoista ovat hevonpuppua ja totaalisen vääriä nykypäivänä, ehkäpä kannattaisi itsekin siirtyä uudelle vuosituhannelle ja samalla päivittää tietouttaan?

      Yksi kultakala vaatii VÄHINTÄÄN 300-litraisen. Parvi vaatii 100-200 litraa tilaa per yksilö. Eli kyllä, jotta voisit oikeasti pitää kultakalaparvea, nykyisen eläintensuojelulain puitteissa, vaatisi se sitä tonnista allasta.

      Eipä siitä 30:n vuoden kokemuksesta ole mitään hyötyä, jos ei osaa itse päivittää oppejaan, vaan vetelee jollain aatamin aikaisilla metodeilla, kaloille pahaa tehden.

    • 5+1=?

      Yksi kultakala tarvitsee 100 litraa vettä. Lisäksi kultakala on parvikala, joten niitä pitää olla vähintään kolme. Eli vettäkin pitää olla vähintään 300 litraa. 4kultakalaa tarvitsee 400 litraa jne.

    • skarppina nyt

      mulla on sellanen 600 litran säiliö leikattu kahtia,oli aiemmin kaks karppia ja 4 kultakalaa mutta nyt yks karppi ja kultsut. kun kesällä vein ne uuteen piha altaaseen,toinenkarppi reppana oli kiimoissaan hypänny nurmikolle :"(
      kylklä ne vaatii tilaa ja väljät veet. mulla ne on talvet kellarissa.kesät pihalla. harmittaa vaan se hypänny karppi,oli kirjava ja kookas. jäljellejäänyt vaan kullanvärinen. tilattava kai kaveri sille .. tuli mieleen että voiko karppeja pitää lasiakvassa talvella esim ulkoeteisessä? kun olis kiva et olisvat näytilläkin.-.eikä kellarissa yksin.

      • skarpimpi :)

        anteeksi,siis tilavuus on nyt sen 600 litraa. säiliö oli 1200..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe